Україна
Донецький окружний адміністративний суд
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
06 березня 2013 р. Справа №2а/0570/14803/2012
Приміщення суду за адресою: 83052, м.Донецьк, вул. 50-ої Гвардійської дивізії, 17
час прийняття постанови: «11» година «25» хвилин
Донецький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Голуб В.А.,
при секретарі Саломатіної К.А.,
за участю:
представника позивача Шукост О.П.,
представника відповідача Чулкова Р.П.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду за адресою: м. Донецьк-52, вул. 50-ї Гвардійської дивізії, 17, адміністративну справу за позовом Державного підприємства «Макіїввугілля» до Управління Держземагентства у м. Макіївці Донецької області про визнання протиправними дій щодо застосування коефіцієнту індексації грошової оцінки у розмірі 1, 324, визнання недійсним застосування коефіцієнту індексації грошової оцінки у розмірі 1, 324 та зобов'язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
Державне підприємство «Макіїввугілля» звернулось до суду з адміністративним позовом до Управління Держкомзему у м. Макіївка Донецької області про визнання протиправними дій щодо застосування коефіцієнту індексації грошової оцінки у розмірі 1, 324, визнання недійсним застосування коефіцієнту індексації грошової оцінки у розмірі 1, 324 та зобов'язання вчинити певні дії.
Ухвалою від 11 грудня 2012 року було замінено відповідача Управління Держкомзему у м. Макіївка Донецької області його правонаступником Управлінням Держземагентства у м. Макіївці Донецької області.
В обґрунтування позову позивач зазначив, що він є юридичною особою, зареєстрований виконавчим комітетом Макіївської міської ради 19 січня 2006 року за № 12731050021000106, затверджений наказом міністру Мінвуглепрому України № 7 від 13.01.2006 року. До складу ДП «Макіїввугілля» входять 7 шахт, 1 шахтоуправління та 18 інших відокремлених підрозділів без права юридичної особи.
На підставі рішення Макіївської міської ради № 11/73 від 03.08.2011 року «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Макіївки» затверджено нормативну грошову оцінку земель міста Макіївки та рекомендовано Управлінню Держкомзему у місті Макіївка Донецької області забезпечити землекористувачів, орендарів і власників земельних ділянок розрахунком грошової оцінки земельних ділянок.
Як зазначає представник позивача, відповідачем видані витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, а також довідки про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та довідки про 1 кв. м. земельної ділянки, на яку не оформлене право власності або користування землекористувачами - Відокремленими підрозділами «ДП «Макіїввугілля», а саме:
1. Витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки:
- по шахті «Холодна Балка» від 14.12.2011 року № 18/5221/2 та № 18/5221/4;
- по шахті ім. С.М.Кірова від 16.11.2011 року № 18/3840/2, № 18/3840/3, № 18/3840/4, № 18/3840/5, № 18/3840/9, № 18/3840/13.
2. Довідки про 1 кв. м. земельної ділянки, на яку не оформлене право власності або користування:
- по шахті «Ясинівська-Глибока» від 10.11.2011 року № 18/3790/1, № 18/3790/2, № 18/3790/3, № 18/3790/4, № 18/3790/5, № 18/3790/6, № 18/3790/7, № 18/3790/8, № 18/3790/9, № 18/3790/10, № 18/3790/11, № 18/3790/12.
При здійсненні грошової оцінки земельних ділянок, відповідачем застосовано коефіцієнт індексації грошової оцінки - 1, 3240, на підставі п. 3 постанови Кабінету Міністрів України від 12.05.2000 року № 783 «Про застосування індексації грошової оцінки земель» та ст. 289 Податкового кодексу України.
Позивач вважає рішення відповідача щодо застосування коефіцієнту індексації грошової оцінки - 1, 3240 протиправним та таким, що прийнято з порушення норм матеріального та процесуального права. Так, відповідач, посилаючись на п. 3 постанови Кабінету Міністрів України від 12.05.2000 року № 783 «Про застосування індексації грошової оцінки земель», помилково не звернув уваги на те, що вона втратила чинність 31 січня 2011 року на підставі постанови Кабінету Міністрів України «Про визнання такою, що втратила чинність постанови КМУ від 12.05.2000 року № 783» від 31.01.2011 року № 56.
Крім того, позивач зазначає, що листом Державного агентства земельних ресурсів України від 12.01.2012 року № 355/22/6-12 повідомляє, що нормативну грошову оцінку земель станом на 01.01.2012 року за 2011 рік необхідно індексувати на коефіцієнт індексації, що дорівнює 1,0 який відповідно до п. 289. 2 ст. 289 Податкового кодексу України розраховано виходячи з індексу споживчих цін за 2011 рік та дорівнює 104, 6 %.
Тому позивач просить суд визнати дії відповідача щодо застосування коефіцієнту індексації грошової оцінки в розмірі 1, 324 протиправними; визнати недійсним застосування коефіцієнту індексації грошової оцінки в розмірі 1, 324 та зобов'язати відповідача виключити його при розрахунку нормативної грошової оцінки земельних ділянок позивача.
У судовому засіданні представник позивача позов підтримав, надав пояснення, аналогічні викладеним в позовній заяві.
Представник відповідача позовні вимоги у судовому засіданні не визнав, надав заперечення на позовну заяву, в яких зазначив, що відповідно до ст. 289 Податкового кодексу України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року, що визначається за формулою Кi = [І - 10]:100, де індекс споживчих цін за попередній рік. У разі, якщо індекс споживчих цін не перевищує 110 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 110. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.
Відповідач вважає, що у зв'язку з тим, що грошова оцінка по Пролетарській селищній раді та Нижньокринській селищній раді була проведена у 2001 році, коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель на 2011 рік складав 1,3240, у тому числі, за 2001 рік - 1,02; 2005 рік - 1,035; 2007 рік - 1,028; 2008 рік - 1,152; 2009 рік - 1,059; 2010 рік - 1,0. Нормативна грошова оцінка за 2002, 2003, 2004 та 2006 роки не індексувались.
Згідно листа Державного комітету України із земельних ресурсів від 14.01.2011 № 603/22/6-11 індекс споживчих цін за 2010 рік (грудень до грудня попереднього року) становить 109, 1%.
На підставі викладеного, представник відповідача просив суд у задоволенні позову відмовити у повному обсязі.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, суд встановив наступне.
Позивач - Державне підприємство «Макіїввугілля» - зареєстрований виконавчим комітетом Макіївської міської ради Донецької області 29 квітня 2003 року, про що свідчить Свідоцтво про державну реєстрацію юридичної особи (а.с. 185) та згідно Довідки АБ № 381188 з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України має ідентифікаційний код № 32442295(а.с. 86).
Відповідач - Управління Держземагентство у м. Макіївці Донецької області - зареєстрований в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців 29.10.2012 року за № 1 273 102 0000 007234, має ідентифікаційний код юридичної особи - 38345059, що підтверджується Випискою є Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (а.с.173).
Рішенням Макіївської міської ради від 03.08.2011 року № 11/73 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Макіївки» була затверджена нормативно грошова оцінка земель міста Макіївки (а.с. 160-165). Разом з тим, як вбачається з додатків до даного рішення, до них не увійшли землі, зокрема, пмт. Пролетарське, пмт. Свердлове, грошова оцінка земель яких встановлена Рішенням Пролетарської селищної ради від 28.12.2001 року № ХХІІІ/16-4 (а.с.166), а також землі пмт. Нижня Кринка, пмт. Комунар, с. Липове, грошова оцінка земель яких встановлена Рішенням Нижньокринської селищної ради від 06.11.2001 року № 16/90 (а.с.167).
14 грудня 2011 року Управлінням Держкомзему у місті Макіївка Донецької області виготовлено витяги № 18/5221/2, № 18/5221/4 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, а також довідки про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №№ 18/3840/2, 18/3840/3, 18/3840/4, 18/3840/5, 18/3840/9, 18/3840/13 від 16 листопада 2011 року та №№ 18/3790/1, 18/3790/2, 18/3790/3, 18/3790/4, 18/3790/5, 18/3790/6, 18/3790/7, 18/3790/8, 18/3790/9, 18/3790/10, 18/3790/11, 18/3790/12 від 10 листопада 2011 року, відповідно до яких нормативна грошова оцінка земельної ділянки встановлена з коефіцієнтом 1, 3240 (а.с.5-24).
Частиною 1 ст. 206 Земельного кодексу України, ч. 1 ст. 2 Закону України "Про плату за землю" від 3 липня 1992 року № 2535-XII передбачено, що використання землі в Україні є платним, об'єктом плати за землю є земельна ділянка.
Згідно зі ст. 269 Податкового кодексу України платниками податку є: власники земельних ділянок, земельних часток (паїв); землекористувачі.
Підпунктом 270.1.1 п. 270.1 ст. 270 Податкового кодексу України визначено, що об'єктами оподаткування є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні.
Ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, згідно зі ст. 274 Податкового кодексу України, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у ст.ст. 272, 273, 276 цього Кодексу.
Відповідно до п. 275.3 ст. 275 Податкового кодексу України ставки податку за земельні ділянки (за винятком сільськогосподарських угідь та земель лісогосподарського призначення) диференціюють та затверджують відповідні сільські, селищні, міські ради виходячи із ставок податку, встановлених п. 275.1 цієї статті, функціонального використання та місцезнаходження земельної ділянки, але не більше трикратного розміру цих ставок податку, з урахуванням коефіцієнтів, установлених п. 275.2 цієї статті.
Згідно з п. 286.1 ст. 286 Податкового кодексу України підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру. Відповідні центральні органи виконавчої влади з питань земельних ресурсів та державної реєстрації речових прав на нерухоме майно щомісяця, але не пізніше 10 числа наступного місяця, а також за запитом відповідного органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки подають інформацію, необхідну для обчислення і справляння плати за землю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до ст. 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року, що визначається за формулою: Кi = [І - 10]:100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік. У разі якщо індекс споживчих цін не перевищує 110 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 110. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель. Центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації не пізніше 15 січня поточного року забезпечують інформування центрального органу державної податкової служби і власників землі та землекористувачів про щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земель.
Так, відповідно до листа Державного комітету України із земельних ресурсів від 11 січня 2011 року N 344/22/6-11 нормативну грошову оцінку земель станом на 1 січня 2011 року за 2010 рік необхідно індексувати на коефіцієнт індексації, що дорівнює 1,0, який відповідно до п. 289.2 ст. 289 Податкового кодексу України розраховано виходячи з індексу споживчих цін за 2010 рік - 109,4 %.
У 2011 році нормативна грошова оцінка земель населених пунктів, яка проведена за вихідними даними станом на 1 квітня 1996 року, земель сільськогосподарського призначення, яка проведена станом на 1 липня 1995 року, та земель несільськогосподарського призначення за межами населених пунктів (крім земель під торфовищами, наданими підприємствам торфовидобувної промисловості, земель під водою, природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного призначення та лісових земель), проведеної станом на 1 січня 1997 року, підлягає індексації станом на 1 січня 2011 року на коефіцієнт 3,2, який визначається виходячи з добутку коефіцієнтів індексації за 1996 рік - 1,703, 1997 рік - 1,059, 1998 рік - 1,006, 1999 рік - 1,127, 2000 рік - 1,182, 2001 рік - 1,02, 2005 рік - 1,035, 2007 рік - 1,028, 2008 рік -1,152, за 2009 рік - 1,059 та за 2010 рік -1,0.
Нормативна грошова оцінка земель під торфовищами, наданими підприємствам торфовидобувної промисловості, земель під водою, природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного призначення та лісових земель за межами населених пунктів, проведеної станом на 1 січня 1997 року, індексується станом на 01.01.2011 на коефіцієнт 1,879, який визначається виходячи з добутку коефіцієнтів індексації за 1997 рік - 1,059, 1998 рік - 1,006, 1999 рік - 1,127, 2000 рік - 1,182, 2001 рік - 1,02, 2005 рік - 1,035, 2007 рік - 1,028, за 2008 рік - 1,152, за 2009 рік - 1,059 та за 2010 рік - 1,0.
Нормативна грошова оцінка земель несільськогосподарського призначення, яка була проведена у 2006 році відповідно до Порядку нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель у межах населених пунктів), затвердженого спільним наказом Держкомзему, Мінагрополітики, Мінбудархітектури, Держкомлісгоспу, Держводгоспу та УААН від 27 січня 2006 року N 19/16/22/11/17/12, зареєстрованого у Мін'юсті 5 квітня 2006 року за N 389/12263, підлягає індексації станом на 1 січня 2011 року на коефіцієнт 1,254, який визначається виходячи з добутку коефіцієнтів індексації за 2007 рік - 1,028, 2008 рік - 1,152, за 2009 рік - 1,059 та за 2010 рік - 1,0. Нормативна грошова оцінка земель за 2002, 2003, 2004 та 2006 роки не індексувалась (а.с.169).
Законом України «Про оцінку земель» визначено правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні та він спрямований на регулювання відносин, пов'язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб'єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель.
Статтею 1 Закону України «Про оцінку земель» визначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Відповідно до ч. 1, 5 ст. 201 Земельного кодексу України грошова оцінка земельних ділянок визначається на рентній основі. Грошова оцінка земельних ділянок проводиться за методикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України.
Так, постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 року № 213 затверджено "Методику нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів" та Наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27 січня 2006 року № 18/15/21/11 затверджено "Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів".
Даний Порядок визначає категорії земель за функцією використання та коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки тієї чи іншої категорії саме за цим критерієм. Зокрема, згідно з цим порядком, за функцією використання землі поділяється на: землі житлової забудови; землі промисловості; землі досліджень та розробок; землі гірничої промисловості і гірничих розробок; землі комерційного використання; землі громадського призначення; землі транспорту, зв'язку; землі технічної інфраструктури; інші землі; землі змішаного використання.
При цьому, ст. 19 Земельного кодексу України передбачено, що землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: землі сільськогосподарського призначення; землі житлової та громадської забудови; землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; землі оздоровчого призначення; землі рекреаційного призначення; землі історико-культурного призначення; землі лісогосподарського призначення; землі водного фонду; землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення. Віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень (ч. 1 ст. 20 Земельного кодексу України).
У судовому засіданні встановлено, що оскільки грошова оцінка по Пролетарській селищній раді та Нижньокринській селищній раді була проведена у 2001 році, коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель на 2011 рік складав 1,3240 (у тому числі, за 2001 рік - 1,02; 2005 рік - 1,035; 2007 рік - 1,028; 2008 рік - 1,152; 2009 рік - 1,059; 2010 рік - 1,0.) Нормативна грошова оцінка за 2002, 2003, 2004 та 2006 роки не індексувались. Отже, коефіцієнт індексації грошової оцінки у розмірі 1, 3240 відповідачем розраховано вірно у відповідності до вимог ст. 289 Податкового кодексу України.
З вищезазначених довідок та витягів відповідача вбачається, що у якості підстави для нарахування коефіцієнту індексації грошової оцінки 1,3240 відповідачем крім ст. 289 Податкового кодексу України також зазначено п. 3 Постанови Кабінету Міністрів України від 12.05.2000 року № 783.
Як встановлено в судовому засіданні, постанова Кабінету Міністрів України від 12.05.2000 року № 783 втратила чинність 31.01.2011 року, проте вищевказані довідки були складені після того, як дана постанова втратила чинність, а саме 10 листопада 2011 року та 16 листопада 2011 року (витяги - 14 грудня 2011 року).
У судовому засіданні представник відповідача пояснив, що посилання на вказану постанову при застосуванні коефіцієнту індексації грошової оцінки є помилковим.
Суд не приймає до уваги те, що відповідачем помилково зазначено у довідках у якості підстави для нарахування коефіцієнту індексації грошової оцінки п. 3 Постанови Кабінету Міністрів України від 12.05.2000 року № 783, оскільки дані нарахування здійснювались за 2010 рік, на момент чинності даної постанови.
Отже, суд приходить до висновку, що помилкове посилання відповідачем у вищезазначених довідках на п. 3 Постанови Кабінету Міністрів України від 12.05.2000 року № 783, не є підставою для визнання недійсним застосування коефіцієнту індексації грошової оцінки в розмірі 1, 3240 та виключення вказаного коефіцієнту при розрахунку нормативної грошової оцінки земельних ділянок позивача, оскільки дії відповідача щодо застосування коефіцієнту індексації грошової оцінки в розмірі 1, 3240 є правомірними.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
У відповідності до ч. 2 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо правомірності свого рішення, дій чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
У судовому засіданні відповідач довів, що діяв на підставі законодавства, в межах повноважень та у спосіб, передбачений законодавством, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин.
Враховуючи зазначені обставини, суд відмовляє позивачу в задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.2-15, 17-18, 33-35, 41-42, 47-51, 56-59, 69-71, 79, 86, 87, 94, 99, 104-107, 110-111, 121, 122-143, 151-154, 158, 162, 163, 167, 185-186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
У задоволенні адміністративного позову Державного підприємства «Макіїввугілля» до Управління Держземагентства у м. Макіївці Донецької області про визнання протиправними дій щодо застосування коефіцієнту індексації грошової оцінки у розмірі 1, 324, визнання недійсним застосування коефіцієнту індексації грошової оцінки у розмірі 1, 324 та зобов'язання вчинити певні дії, - відмовити у повному обсязі.
Постанова прийнята у нарадчій кімнаті та проголошено її вступну та резолютивну частину 06 березня 2013 року. Постанова виготовлена у повному обсязі 11 березня 2013 року.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого КАС України, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до статті 160 цього Кодексу - протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.
Суддя Голуб В. А.
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.03.2013 |
Оприлюднено | 11.04.2013 |
Номер документу | 30548852 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Голуб В. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні