Ухвала
від 09.04.2013 по справі к-24667/09-с
ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

cpg1251

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"09" квітня 2013 р. м. Київ К-24667/09

Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів: Головуючий суддя: Вербицька О.В. Судді: Лосєв А.М. Маринчак Н.Є. розглянувши в порядку письмового провадження

касаційну скаргу Кредитної спілки «Фаворит»

на постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 13.05.2009 р.

у справі № 28/32 А

за позовом Кредитної спілки «Фаворит»

до Державної податкової інспекції у Личаківському районі м. Львова

про визнання нечинними податкових повідомлень-рішень,

В С Т А Н О В И В :

Кредитна спілка «Фаворит» (далі - позивач, КС «Фаворит») звернулась до суду з позовом до Державної податкової інспекції у Личаківському районі м. Львова (далі - відповідач, ДПІ у Личаківському районі міста Львова) про визнання нечинними податкових повідомлень-рішень.

Постановою господарського суду Львівської області від 25.03.2008 р. позов задоволено. Визнано нечинними податкові повідомлення-рішення ДПІ у Личаківському районі м. Львова №00000222200/0 від 08.06.2007 р., №00000222200/1 від 23.08.2007 р., №00000222200/2 від 07.11.2007 р.

Постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 13.05.2009 р. постанову господарського суду Львівської області від 25.03.2008 р. скасовано. Прийнято нову постанову, якою у задоволенні позову відмовлено.

У касаційній скарзі КС «Фаворит», посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 13.05.2009 р. та залишити в силі постанову господарського суду Львівської області від 25.03.2008 р.

Відповідач письмових заперечень на касаційну скаргу позивача не надав.

З урахуванням неприбуття у судове засідання жодної з осіб, які беруть участь у справі, та які були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання, колегія суддів дійшла висновку про можливість розгляду справи за наявними у справі матеріалами в порядку письмового провадження.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши доводи касаційної скарги щодо дотримання правильності застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права, правової оцінки обставин у справі, колегія суддів, враховуючи межі касаційної скарги, дійшла висновку про наступне.

ДПІ у Личаківському районі м. Львова проведено виїзну позапланову документальну перевірку Львівської філії Кредитної спілки «Фаворит» з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 13.01.2006 року по 31.03.2007 року, за результатами якої складено акт від 29.05.2007 р. №194/22-0/33852480.

В акті перевірки зазначено порушення позивачем підпункту 2.1.3 пункту 2.1 статті 2, пункту 3.1 статті 3, підпункту 4.1.2 пункту 4.1 статті 4, пункту 10.1 статті 10, пункту 20.1 статті 20 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств», яке полягало у заниженні податку на прибуток у сумі 24 983,25 грн.

На підставі акта перевірки, ДПІ у Личаківському районі м. Львова прийнято податкове повідомлення-рішення №00000222200/0 від 08.06.2007 року, яким Львівській філії Кредитної спілки «Фаворит» визначено суму податкового зобов'язання за платежем податок на прибуток в сумі 24983,25 грн. - основного платежу та 9786,56 грн. -штрафних (фінансових) санкцій, усього 34769,81 грн.

Суди першої інстанції визнав необґрунтованим такий висновок податкового органу, з чим погоджується суд касаційної інстанції, з огляду на наступне.

Як встановлено судами попередніх інстанцій, відповідно до Статуту КС «Фаворит», зареєстрованого 10.11.2005 р., КС «Фаворит» зареєстрована і діє на підставі Закону України «Про кредитні спілки», і є неприбутковою організацією, заснованою фізичними особами з метою задоволення потреб її членів у взаємному кредитуванні та наданні фінансових послуг за рахунок об'єднаних грошових внесків членів кредитної спілки (п.1.1, п.2.1 Статуту).

Згідно із Законом України «Про оподаткування прибутку підприємств» та «Положенням про Реєстр неприбуткових організацій та установ», КС «Фаворит» (місцезнаходження: 87515, м. Маріуполь Донецької області, вул. Енгельса, 60/210, ідентифікаційний код ЄДРПОУ 24804789) є неприбутковою організацією, внесеною в реєстр неприбуткових організацій з ознакою неприбутковості - 0010. Її Львівська філія є складовою частиною Спілки без права юридичної особи.

Відповідно до п.п 7.11.9 п. 7.11 ст.7 Законом України «Про оподаткування прибутку підприємств» у разі коли неприбуткова організація отримує доход з джерел, інших ніж визначені відповідними підпунктами 7.11.2 - 7.11.7 цього пункту, така неприбуткова організація зобов'язана сплатити податок на прибуток, який визначається як сума доходів, отриманих з таких інших джерел, зменшена на суму витрат, пов'язаних із отриманням таких доходів, але не вище суми таких доходів.

В частинах 1, 2 ст. 21 Закону України «Про кредитні спілки» вказано, що в рамках своєї господарської діяльності кредитна спілка надає кредити своїм членам на умовах їх платності, строковості, забезпеченості та має право самостійно встановлювати розмір плати (процентів) за користуванням кредитами, наданими кредитною спілкою, а також ціни (тарифи) на послуги, які надаються кредитною спілкою.

Відповідно до Умов надання кредитів членам КС «Фаворит», продукт «Просто, як 2+2» є базовим кредитом для всіх членів спілки для будь-яких категорій товарів із щомісячним нарахуванням процентів (2% в місяць) на залишок кредиту та додаткових відсотків на суму кредиту в якості плати за ведення кредитної справи (2% в місяць).

При цьому плата за ведення кредитної справи встановлена не у твердій сумі, а у процентному відношенні на загальну суму кредиту (тобто у вигляді процентів від суми операції з активами).

Відповідно до пп. 7.11.4 п.7.11 ст. 7 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» від оподаткування звільняються доходи неприбуткових організацій, визначених у абзаці «в» підпункту 7.11.1, отримані у вигляді: коштів, які надходять до кредитних спілок та пенсійних фондів у вигляді внесків на недержавне пенсійне забезпечення або внесків на інші потреби, передбачені законодавством; доходів від здійснення операцій з активами (у тому числі пасивних доходів), недержавних пенсійних фондів та кредитних спілок, за пенсійними вкладами (внесками), рахунками учасників фондів банківського управління відповідно до закону з цих питань; дотацій або субсидій, отриманих з державного або місцевого бюджетів, державних цільових фондів або у межах благодійної, у тому числі гуманітарної допомоги чи технічної допомоги, що надаються таким неприбутковим організаціям відповідно до умов міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, крім дотацій на регулювання цін на платні послуги, які надаються таким неприбутковим організаціям або через них їх отримувачам згідно із законодавством, з метою зниження рівня таких цін.

Відповідно до ст. 4 Закону України «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг» надання коштів у позику є фінансовою послугою.

Статтею 1 цього Закону визначено, що фінансові послуги - це операції з фінансовими активами, що здійснюються в інтересах третіх осіб за власний рахунок чи за рахунок цих осіб, а у випадках, передбачених законодавством, і за рахунок залучених від інших осіб фінансових активів, з метою отримання прибутку або збереження реальної вартості активів. При цьому фінансовими активами є кошти, цінні папери, боргові зобов'язання та право вимоги боргу, що не віднесені до цінних паперів.

Отже, надання коштів у позику є здійсненням операцій з фінансовими активами.

Відповідно до пп. 7.11.13 п.7.11 ст. 7 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» «пасивні доходи» - доходи, отримані у вигляді процентів, дивідендів, страхових виплат і відшкодувань, а також роялті.

З урахуванням положень п. 1.10 ст. 1 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» процентами є доход, який сплачується (нараховується) позичальником на користь кредитора у вигляді плати за використання залучених на визначений строк коштів або майна. До процентів включаються: платіж за використання коштів або товарів (робіт, послуг), отриманих у кредит; платіж за використання коштів, залучених у депозит; платіж за придбання товарів у розстрочку.

Відтак, встановлена позивачем плата за ведення кредитної справи за договорами позики є платою за використання отриманих кредитних коштів, тобто, є процентами у розумінні Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств». При цьому отримання доходів у вигляді процентів в якості плати за ведення кредитної справи є платою за надання кредитною спілкою своїм членам кредитних (фінансових) послуг, та можливе тільки після фактичного отримання членом кредитної спілки кредиту, тобто, при фактичному виконанні операції з фінансовими активами.

Водночас, отримання доходів у вигляді плати за ведення кредитної справи в межах договорів позики є пасивним доходом кредитної спілки від здійснення операції з активами, який відповідно до пп. 7.11.4 п.7.11 ст. 7 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» звільняється від оподаткування.

З огляду на викладене, суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що у зв'язку з тим, що кредитна спілка має неприбутковий статус і не є платником податку на прибуток підприємств, її філії, відділення та інші відокремлені підрозділи також не є платниками податку на прибуток.

Таким чином, колегія суддів приходить до висновку, що саме за вищевказаних обставин справи, суд першої інстанції вірно застосував норми матеріального права, отже, прийняті податковим органом спірні податкові повідомлення-рішення є неправомірними.

За таких обставин, постанова Львівського апеляційного адміністративного суду від 13.05.2009 р. підлягає скасуванню, а постанова господарського суду Львівської області від 25.03.2008 р. має бути залишена в силі, як така, що помилково скасована.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 210, 214 - 215, 220, 222, 223, 226, 230, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

У Х В А Л И В:

1.Касаційну скаргу Кредитної спілки «Фаворит» задовольнити.

2.Постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 13.05.2009 р. скасувати.

3.Постанову господарського суду Львівської області від 25.03.2008 р. залишити в силі.

4. Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі, заява про перегляд судового рішення в адміністративній справі Верховним Судом України може бути подана з підстав, у порядку та в строки, встановлені статтями 236 238 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя О.В. Вербицька

Судді А.М. Лосєв

Н.Є. Маринчак

СудВищий адміністративний суд України
Дата ухвалення рішення09.04.2013
Оприлюднено15.04.2013
Номер документу30639289
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —к-24667/09-с

Ухвала від 18.03.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Вербицька О.В.

Ухвала від 09.04.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Вербицька О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні