Рішення
від 15.04.2013 по справі 903/190/13-г
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

08 квітня 2013 р. Справа № 903/190/13

за позовом Прокурора м.Луцька

до відповідача: Луцької міської ради

треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору :

1) ФОП Ткачук Олександр Євгенович

2) ФОП Линник Богдан Миколайович

про визнання незаконним і скасування рішення Луцької міської ради №35/74 від 18.12.2012р. та рішення №37/37 від 30.01.2013р.

Суддя Черняк Л.О .

При секретарі судового засідання Хомич О.В.

ПРЕДСТАВНИКИ:

Від позивача : Клок О.М. - начальник відділу представництва інтересів громадян і держави в судах прокуратури м. Луцька (дов. №96-6961 від 06.12.2012р.)

Від відповідача : Матвіїв Я.В. - представник (дов. №1.1-8/5191 від 17.09.2012р.); Юрченко Н.М. - головний спеціаліст юридичного відділу (дов. №1.1-8/3029 від 05.06.2012р.)

Від третіх осіб: Лапін І.О. - представник (дов. від 12.03.2013р.)

Оскільки прокурор та представники сторін не заявили клопотання про здійснення технічної фіксації судового процесу, то протокол судового засідання ведеться з дотриманням вимог ст. 81 - 1 ГПК України без забезпечення повного фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу.

Відповідно до ст. 20 Господарського процесуального кодексу України роз'яснено право відводу судді. Відводу судді не заявлено. На підставі ст. 22 ГПК України роз'яснено процесуальні права та обов'язки сторін.

В судових засіданнях від 19.03.2013р. по 25.03.2013р. та від 25.03.2013р. по 08.04.2013р., згідно ст.77ГПК судом оголошені перерви для подачі сторонами доказів по справі.

Суть спору: позивач - прокурор м. Луцька звернувся до суду з позовною заявою до Луцької міської ради, в якій просить суд:

- визнати незаконним і скасувати рішення Луцької міської ради №35/74 від 18.12.2012р. «Про надання підприємцям Ткачуку О.Є, Линнику Б.М. дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва та обслуговування об'єкта комерційного призначення на вул. Ветеранів»;

- визнати незаконним і скасувати рішення Луцької міської ради №37/37 від 30.01.2013р. «Про надання підприємцям Ткачуку О.Є, Линнику Б.М. на умовах оренди земельної ділянки для будівництва та обслуговування об'єкта комерційного призначення на вул.. Ветеранів, 2-б».

В обґрунтування позовних вимог прокурор посилається на те, що надання земельної ділянки підприємцям Ткачуку О.Є. та Линнику Б.М. не за результатами проведення земельних торгів, передбачених ч.2 ст.134 ЗК України, де визначено, що не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі розташування на земельних ділянках об'єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб. Торговий павільйон «Смакота» не є об'єктом нерухомого майна, а є об'єктом комерційного призначення і належить до малої архітектурної споруди.

В додаткових пояснення (від 01.04.2013р. №05/1-1672) прокурор з посиланням на норми чинного законодавства обґрунтував своє право на подачу позовної заяви до Луцької міської ради.

Крім того, зазначив, що встановлені Луцькою міською радою обмеження щодо набуття права оренди на земельні ділянки площею менше 0,03га порушують конституційні права громадян на землю, суперечать принципам земельного законодавства. Тимчасове положення «Про порядок продажу права оренди земельних ділянок комунальної власності Луцької міської ради на земельних торгах (аукціоні)» в частині проведення земельних торгів з продажу права оренди земельних ділянок площею не менше 0,03га є нормативно-правовим актом, що прийнятий Луцькою міською радою не у відповідності до Конституції України та Земельного кодексу України, а тому він не повинен бути основою земельних правовідносин в місті Луцьку.

В зв'язку із цим постановою Волинського окружного адміністративного суду по справі №2а-19225/09/0370 за позовом прокурора міста Луцька до Луцької міської ради про визнання незаконним і скасування рішення №47/23 від 30.09.2009р. позов задоволено, в частині проведення земельних торгів з продажу права оренди земельних ділянок площею не менше 0,03га, скасовано.

Луцька міська рада проти позову заперечила, посилаючись на те, що при прийнятті оскаржуваних рішень міською радою дотримана процедура, передбачена ст.59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Відповідно до рішення Луцької міської ради від 30.03.2009р. №47/23 «Про затвердження Тимчасового положення про порядок продажу права оренди земельних ділянок комунальної власності міської ради на земельних торгах (аукціоні)» передбачено можливість продажу права оренди лише вільних від забудови земельних ділянок не сільськогосподарського призначення комунальної власності міської ради, площа яких становить не менше 0,03га.

На спірній земельній ділянці по вул.Ветеранів, 2-б в м.Луцьку знаходиться магазин «Смакота», розміщений на підставі договорів №126 та №124 від 06.08.2010р. про встановлення особистого строкового сервітуту для розміщення малих архітектурних форм, укладених між Линником Б.М., Ткачуком Є.Є. та Луцькою міською радою у відповідності до Порядку розміщення малих архітектурних форм для провадження підприємницької діяльності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №982 від 26.08.2009 року.

Згідно вищезазначеного Порядку у 2010 році підприємцями було виготовлено паспорти прив'язки малих архітектурних форм.

Також, підприємцями вносилась плата за користування особистими строковими сервітутами в розмірі орендної плати за землю, яка справляється прирозміщенні малих архітектурних форм згідно рішення Луцької міської ради від 24.06.09р. №42/20 «Про впорядкування орендної плати за землю».

При прийнятті оскаржуваних рішень Луцькою міською радою дотримана процедура, передбачена ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Питання надання підприємцям Ткачуку О.Є., Линнику Б.М. на умовах оренди земельної ділянки для будівництва та обслуговування об'єкта комерційного призначення на вул. Ветеранів, 2 "б" виносилися на розгляд 35-ї та 37-ї сесії Луцької міської ради і шляхом голосування депутатами одноголосно були прийняті рішення ради № 35/74 від 18.12.2012 «Про надання підприємцям Ткачуку О.Є., Линнику Б.М. дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва та обслуговування об'єкта комерційного призначення на вул. Ветеранів» та рішення Луцької міської ради від 30.01.2013 №37/37 «Про надання підприємцям Ткачуку О.Є., Линнику Б.М. на умовах оренди земельної ділянки для будівництва та обслуговування об'єкта комерційного призначення на вул. Ветеранів, 2 «б».

Таким чином міська рада при прийнятті оскаржуваних рішень діяла в межах повноважень та у спосіб, передбачений чинним законодавством.

В обґрунтування своїх заперечень міська рада посилається на ст.ст.12, 39, 80, 83 ЗК України, ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні».

В засідання суду представник відповідача подала клопотання про долучення до справи матеріалів проходження регуляторної процедури рішенням Луцької міської ради від 30.09.2009р. №47/23 (публікації проекту рішення в газеті «Луцький замок » від 14.05.2009р. №20, від 21.05.2009р. №21, від 09.04.2009р. №15, від 08.10.2009р. №41).

Представник підприємців Ткачука О.Є. та Линника Б.М. проти позову заперечив, посилаючись на те, що прокурором не вказано відповідний орган, в інтересах якого він діє та не надано його підтверджень по здійсненню державних функцій.

А також зазначив, що на день розгляду спору існує нескасоване рішення Луцької міської ради від 30.09.2009р. №47/23 «Про затвердження Тимчасового положення про порядок продажу права земельних ділянок комунальної власності Луцької міської ради на земельних торгах (аукціоні)», яким передбачена можливість продажу права оренди лише вільних від забудови земельних ділянок несільськогосподарського призначення комунальної власності Луцької міської ради, площа яких становить не менше 0,03га. В даному випадку площа спірної земельної ділянки є значно меншою.

Виходячи з цього вважає, що підприємцям передано в оренду земельну ділянку правомірно.

Крім того земельна ділянка підприємцям надана в користування на підставі договору про встановлення особистого строкового сервітуту для розміщення малої архітектурної споруди (а.с.70-71).

Представник відповідача - в.о. начальника управління містобудування та архітектури в засіданні суду та письмово посилається на те, що позивачем не враховано можливості поєднання місцевих і державних інтересів, що визначено ст.4 ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні».

Відповідно до п.3 ст. 8 ЗУ «Про регулювання містобудівної діяльності» рішення з питань планування та забудови території приймаються сільськими, селищними, міськими радами та їх виконавчими органами з урахуванням вимог містобудівної документації: зміна цільового призначення земельної ділянки, яка не відповідає плану зонування території та/або детальному плану території забороняється (п.4 ст.24 зазначеного Закону). На даний час план зонування території міста та детальний план території району де розміщений торговий павільйон Ткачука О.Є., не розроблені та не відомо в який період часу будуть затверджені. Тому у виконавчих органів міської ради не має підстав для підготовки, відповідно до чинного законодавства, матеріалів землеустрою з метою винесення даної земельної ділянки на земельні торги (а.с.88-89)

Із досліджених матеріалів справи, пояснень прокурора та представників сторін, господарський суд

в с т а н о в и в:

Приписами п. 1 Постанови Пленуму Вищого господарського суду від 23.03.2012 року №7 «Про деякі питання участі прокурора у розгляді справ, підвідомчих господарським судам» із змінами, внесеними постановою пленуму Вищого господарського суду України від 16.01.2013 року №2, абз. четвертим частини першої статті 2 ГПК встановлено, що суд порушує справи за позовами прокурорів, які звертаються до господарського суду в інтересах держави. Частиною другою згаданої статті передбачено, що у позовній заяві прокурор самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, за відсутності ж такого органу або відсутності у нього повноважень зазначає про це в позовній заяві.

Згідно з частиною другою статті 29 ГПК в разі прийняття господарським судом позовної заяви, поданої прокурором в інтересах держави, в якій зазначено про відсутність органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, або про відсутність у такого органу повноважень щодо звернення до господарського суду, прокурор набуває статусу позивача і як такий зазначається у позовній заяві.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України та ч. 3 ст. 24 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі та в межах повноважень, у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.

Відповідно до ст.12 ЗК України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.

Рішення Луцької міської ради від 18.12.2012р. №35/74 відповідно до ст.12, 123, 124 ЗК України, ст.26 ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні» міська рада надала підприємцям Ткачуку О.Є, Линнику Б.М. дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на умовах оренди для будівництва та обслуговування об'єкта комерційного призначення на вул.Ветеранів площею 0,0104га, за рахунок земель міста, не наданих у власність чи користування. (а.с. 29).

Рішенням від 30.01.2013р. Луцькою міською радою підприємцям Ткачуку О.Є. та Линнику Б.М. затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки на вул.. Ветеранів, 2 «б» площею 0,0104га, за кадастровим номером 0710100000:22:068:0143, для будівництва та обслуговування об'єкта комерційного призначення, за рахунок земель міста, не наданих у власність чи користування.

А також вирішено укласти з підприємцями договір оренди земельної ділянки на вул.Ветеранів, 2 «б» на викладених в даному рішенні умовах та оформити інші документи, необхідні для вчинення цієї угоди (а.с. 30).

До прийняття спірних рішень Луцькою міською радою від 04.08.2010р. №64/54 прийнято рішення, яким дозволено Линнику Б.М. розмістити малу архітектурну споруду форми (торговий павільйон) площею 30,0кв.м. для провадження підприємницької діяльності на вул.Ветеранів строком на 3 роки, на території площею 56,0кв.м. для торгівлі продовольчими товарами (а.с. 12).

06.08.2010 року між територіальною громадою м. Луцька та підприємцем Линником Б.М. укладено договір №126 про встановлення особистого строкового сервітуту для розміщення малої архітектурної споруди (торговий павільйон) площею - 30,0кв.м. Об'єктом особистого строкового сервітуту за цим Договором є територія (об'єкт благоустрою) в м. Луцьку на вул.Ветеранів, площею - 56,0кв.м. для малої архітектурної форми, розташування та межі якої зазначено в додатку до цього договору. Строк дії договору 3 (три) роки з моменту його підписання повноважними представниками сторін (пункти договору: 1.1, 1.2, 2.2 - а.с. 15).

Договір №124 від 06.08.2010р. про встановлення особистого строкового сервітуту для розміщення малої архітектурної форми було укладено між територіальною громадою м. Луцька з підприємцем Ткачуком О.Є.. Згідно пунктів 1.1., 1.2., 2.2. договору, предметом договору є особистий строковий сервітут, встановлений виключно «сервітуарію» на територію (об'єкт благоустрою) в м. Луцьку, на якій буде розміщуватись та використовуватись для провадження підприємницької діяльності, мала архітектурна форма (торговий павільйон) площею 30,0 кв.м. Об'єктом особистого строкового сервітуту за цим договором є територія (об'єкт благоустрою) в м. Луцьку на вул.Ветеранів, площею 48,0кв.м. для малої архітектурної форми, розташування та межі якої зазначено в додатку до цього договору. Строк дії договору 3 роки з моменту його підписання повноважними представниками сторін (а.с. 19). До даного договору долучено паспорт прив'язки малої архітектурної форми - торгового павільйону в м. Луцьку на бульварі Дружби Народів, 2 (додаток до рішення Луцької міської ради від 04.08.2010р. №64/50).

Згідно договору купівлі-продажу від 05.12.2012р. підприємець Ткачук О.Є продав підприємцю Линнику Б.М. торговий павільйон в м. Луцьку, вул. Ветеранів, загальною площею 30 кв.м., розміщеного на земельній ділянці площею 48кв.м. В цей же день підприємець Линник Б.М. продає зазначений вище павільйон підприємцю Ткачуку О.Є. (а.с.74-77)

Відповідно до листа КП «Волинське ОБТІ» від 07.02.2013р. №320 станом на 31.12.2012р. право власності на нерухоме майно (торгові павільйони) за адресою вул.Ветеранів, 2 «б» зареєстровано не було (а.с. 31).

При прийнятті рішень №35/74 від 18.12.2012р. та №37/37 від 30.01.2013р. Луцька міська рада керувалася статтями 12, 123, 124 ЗК України та ст 26 ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні» (а.с. 29, 30)

Приписами п.34 ст. 26 ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні» встановлено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради, вирішуються, зокрема, питання регулювання земельних відносин.

Статтею 123 ЗК України передбачено порядок надання в постійне користування земельних ділянок юридичним особам, а ст.124 ЗК України - порядок передачі земельних ділянок в оренду.

Луцькою міською радою 30.09.2009 року прийнято рішення №47/23 «Про затвердження Тимчасового положення про порядок продажу права оренди земельних ділянок комунальної власності Луцької міської ради на земельних торгах (аукціоні)» (надалі Положення).

Дане Положення визначає організаційно-правові основи і порядок підготовки, оголошення, проведення та оформлення результатів земельних торгів у формі аукціону з продажу права оренди вільних від забудови земельних ділянок несільськогосподарського призначення комунальної власності Луцької міської ради, площею не менше 0,03га. На це Положення в судовому засіданні посилається прокурор та представники сторін.

Постановою Волинського окружного адміністративного суду у справі 2а-19225/09/0370 визнано протиправним та скасовано рішення Луцької міської ради №47/23 від 30.09.2009р. Про затвердження зазначеного Положення в частині проведення земельних торгів з продажу права оренди земельних ділянок площею не менше 0,03га. Дана постанова суду оскаржується в апеляційному порядку, тобто не набрала законної сили.

Тимчасове Положення «Про порядок продажу права оренди земельних ділянок комунальної власності Луцької міської ради на земельних торгах (аукціоні)» є нормативно-правовим актом, який визначає організаційно-правові основи і порядок підготовки,оголошення, проведення та оформлення результатів земельних торгів у формі аукціону з продажу права оренди вільних від забудови земельних ділянок несільськогосподарського призначення комунальної власності Луцької міської ради, площею не менше 0,03га, фізичним та юридичним особам в т.ч. фізичним особам - суб'єктам підприємницької діяльності для їх використання у господарській (підприємницькі) діяльності. Це Положення, як нормативно правовий акт пройшло регуляторну процедуру, його текст опубліковано в газеті «Луцький замок» від 14.05.2009р. №20, зауваження та пропозиції приймалися протягом місяця на адресу земельних ресурсів департаменту містобудування луцької міської ради про затвердження зазначеного Положення (протокол від 22.07.2009р.).

В газеті «Луцький замок» від 08.10.2009р. №41 оприлюднено рішення Луцької міської рад від 30.09.2009р. №47/23 «Про затвердження положення про порядок продажу права оренди земельних ділянок комунальної власності Луцької міської ради на земельних торгах (аукціоні)».

Рішенням №47/23 від 30.09.2009р. про затвердження Положення передбачено, що земельні ділянки площею менше 0,03га не продаються на конкурентних засадах.

Передбачений ч.2 ст.134 Земельного кодексу перелік підстав, з яких земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних спорах) не є вичерпним.

При вирішенні питання про надання підприємцям Ткачуку О.Є., Линнику Б.М. дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва та обслуговування об'єкта комерційного призначення на вул.. Ветеранів (рішення від 18.12.2012р. №35/74) та про надання на умовах оренди земельної ділянки для будівництва та обслуговування об'єкта комерційного призначення на вул.. Ветеранів, 2 «б» площею 0,0104га (рішення від 30.01.2013р.).

Положення «Про порядок продажу права оренди земельних ділянок комунальної власності Луцької міської ради на земельних торгах (аукціоні)» не застосовувалися, так як останнім передбачено, що земельні ділянки площею менше 00,03га не продаються на конкурентних засадах.

Частиною 2 ст. 124 ЗК України встановлено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.

А ч.2 ст.134 передбачений перелік підстав згідно яких не підлягають продажуна конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них. В даному переліку входить і така підстава, як : «надання земельних ділянок в інших випадках, визначених Законом»

До юрисдикції господарських судів не віднесено розгляд справ, які носять публічно-правовий характер. Відтак, не в компетенції господарського суду надавати юридичну оцінку рішенню Луцької міської ради №47/23 «Про затвердження Тимчасового положення про порядок продажу права оренди земельних ділянок комунальної власності Луцької міської ради на земельних торгах (аукціоні)» як в цілому, так і в частині.

Крім того, Верховний Суд України в постанові від 08.12.2009 року зазначив, що відмінність між встановленою судом незаконністю (протиправністю) актів індивідуальних та нормативно-правових є істотною і полягає, зокрема, в моменті втрати чинності такими актами. У разі визнання незаконним (протиправним) індивідуальний акт є таким, що не діє з моменту його прийняття, а нормативно-правовий, якщо інше не встановлено законом або не зазначено судом, втрачає чинність після набрання законної сили судовим рішенням.

Відповідно до п. 2 Роз'яснення президії Вищого арбітражного суду України від 26.01.2000р. №02-5/35 "Про деякі питання практики вирішення спорів пов'язаних з визнанням недійсним актів державних чи інших органів" (з наступними змінами і доповненями) підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов'язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв'язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації - позивача у справі. Якщо за результатами розгляду справи факту такого порушення не встановлено, у господарського суду немає правових підстав для задоволення позову.

А позивачем не доведено, яким чином порушено його право у зв'язку з прийняттям спірних рішень Луцькою міською радою.

Відповідно до ст. ст. 33, 34 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами і іншими учасниками судового процесу. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Стаття 43 ГПК України Господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що грунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом. Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили. Визнання однією стороною фактичних даних і обставин, якими інша сторона обгрунтовує свої вимоги або заперечення, для господарського суду не є обов'язковим.

Таким чином, з аналізу доказів, викладених в рішенні, суд приходить до висновку про правомірність прийнятих Луцькою міською радою спірних рішень №35/74 від 18.12.2012р. та №37/37 від 30.01.2013р., тому підстав для їх скасування не вбачає.

Підставі віднесення судових витрат на відповідача відсутні.

Керуючись ст. ст. 49, 82 -85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

вирішив:

У позові прокурора міста Луцька про визнання незаконними і скасування рішення Луцької міської ради №35/74 від 18.12.2012р. «Про надання підприємцям Ткачуку О.Є, Линнику Б.М. дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва та обслуговування об'єкта комерційного призначення на вул. Ветеранів» та рішення Луцької міської ради №37/37 від 30.01.2013р. «Про надання підприємцям Ткачуку О.Є, Линнику Б.М. на умовах оренди земельної ділянки для будівництва та обслуговування об'єкта комерційного призначення на вул.Ветеранів, 2 «б», відмовити.

Повний текст рішення складено

15.04.13

Суддя Л. О. Черняк

СудГосподарський суд Волинської області
Дата ухвалення рішення15.04.2013
Оприлюднено16.04.2013
Номер документу30667599
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —903/190/13-г

Рішення від 15.04.2013

Господарське

Господарський суд Волинської області

Черняк Любов Олександрівна

Ухвала від 27.02.2013

Господарське

Господарський суд Волинської області

Черняк Любов Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні