cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"12" квітня 2013 р.Справа № 916/773/13
За позовом: Заступника прокурора Київського району м. Одеси, що виступає в інтересах держави; в особі, якою є Одеська міська рада;
До відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "СКОРПІОН";
За участю третьої особи, яка не заявляє самостійні вимоги на предмет спору: Одеського міського управління земельних ресурсів Одеської міської ради;
про внесення змін до договору оренди землі
Суддя Меденцев П.А.
Представники:
Від прокуратури: Доброжан Н.І. (за посвідченням).
Від позивача: Динту В.А. (за довіреністю).
Від відповідача: не з'явився.
Від третьої особи: Чорна І.І. (за довіреністю).
СУТЬ СПОРУ : 25.03.2013р. за вх. №1235/2013 заступник прокурора Київського району м. Одеси в інтересах держави в особі, якою є Одеська міська рада (далі - Позивач) звернувся до господарського суду Одеської області з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "СКОРПІОН" (далі - Відповідач) за участю третьої особи, яка не заявляє самостійні вимоги на предмет спору: Одеського міського управління земельних ресурсів Одеської міської ради про внесення змін до договору оренди землі.
Прокуратура та позивач на позовних вимогах наполягають.
Третя особа, яка не заявляє самостійні вимоги на предмет спору підтримує позовні вимоги, посилаючись на підстави викладені у письмових поясненнях по справі.
Судом встановлено, що надіслана на адресу Відповідача (65016, Одеська область, м. Одеса, Київський район, вул. Фонтанська дорога, буд. 70), ухвала про порушення провадження по справі, повернулася до суду з відміткою „за зазначеною адресою не значиться".
Тому, згідно з п. 4 Інформаційного листа Вищого господарською суду України від 02.06.2006 р. № 01-8/1228 і п. 11 Інформаційного листа Вищого господарського суду України від 15.03.2007 р. № 01-8/123 „Про деякі питання практики застосування норм Господарського процесуального кодексу України, порушені у доповідних записках про роботу господарських судів у 2005 і 2006 роках": до повноважень господарських судів не віднесено установлення фактичного місцезнаходження юридичних осіб або місця проживання фізичних осіб-учасників судового процесу на час вчинення тих чи інших процесуальних дій.
Тому відповідні процесуальні документи надсилаються господарським судом згідно з поштовими реквізитами учасників судового процесу, наявними в матеріалах справи, а примірники повідомлень про вручення рекомендованої кореспонденції, повернуті органами зв'язку з позначками "за значеною адресою не проживає", і т.п., з урахуванням конкретних обставин справи можуть вважатися належними доказами виконання господарським судом обов'язку щодо повідомлення учасників судового процесу про вчинення ним судом певних процесуальних дій.
З наведеного випливає, що Товариства з обмеженою відповідальністю "СКОРПІОН" належним чином було повідомлено про час та місце розгляду справи.
Окрім вищезазначеного, в матеріалах справи міститься наданий позивачем Витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців щодо Відповідача, де зазначено місцезнаходження Товариства з обмеженою відповідальністю "СКОРПІОН", а саме: 65016, Одеська область, м. Одеса, Київський район, вул. Фонтанська дорога, буд. 70.
Відповідач відзив на позов не надав, у зв'язку з чим справу розглянуто за наявними в ній матеріалами, у відповідності до ст.75 ГПК України.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, суд встановив наступне:
У позовній заяві зазначається, що прокуратурою Київського району м. Одеси було встановлено, що 08.05.2005р. між Одеською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "СКОРПІОН" був укладений договір оренди земельної ділянки загальною площею 549 м2.
Відповідно до умов цього договору, позивач надає, а відповідач приймає у строкове, платне користування земельну ділянку загальною площею 549 м2, що знаходиться за адресою: м. Одеса, Фонтанська дорога, 70, згідно з планом земельної ділянки, який є невід'ємною частиною договору.
Грошова оцінка земельної ділянки, на момент нотаріального посвідчення договору, становила 816 868,08 грн.
У договорі встановлені також умови щодо орендної плати, а саме: орендна плата вноситься орендарем за земельну ділянку площею 549 м2 - 16 338,24 грн. на рік.
Згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси від 05.11.2012 року №72\К, нормативна грошова оцінка земельної ділянки, що розташована за адресою м. Одеса, Фонтанська дорога, 70 та землекористувачем якої являється відповідач, площею 549 м2 - становить 1 272 076,92 грн.
Одеське міське управління земельних ресурсів Одеської міської ради звернулося до відповідача з пропозицією від 29.01.2013 року №01-25\110-04 про внесення змін до вищезазначеного договору оренди земельної ділянки в частині розміру орендної плати.
Також, у пропозиції Одеське міське управління земельних ресурсів Одеської міської ради попередило відповідача про необхідність надання відповіді у встановлений законом термін та можливість вирішення зазначеного питання в судовому порядку у противному випадку, а також повідомило про час і місце особистого прийому юридичних, фізичних осіб-підприємців, з питань внесення змін до договорів оренди, підписання та отримання розрахунків орендної плати за земельні ділянки.
Одеським міським управлінням земельних ресурсів Одеської міської ради, відповідно до форми, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України, здійснено розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку площею 549 м2 за адресою: м. Одеса, Фонтанська дорога, 70, від 29.12.2012 року, за яким вона становить 63 603,85 грн.
Позивач у позовній заяві стверджує, що Товариство з обмеженою відповідальністю "СКОРПІОН" розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку не підписало та не надіслало Одеському міському управлінню земельних ресурсів Одеської міської ради відповіді про результат розгляду пропозиції щодо внесення змін у договір оренди.
Таким чином, на момент звернення прокуратури в інтересах держави в особі Одеської міської ради до суду з даним позовом про внесення змін у договір оренди щодо розміру орендної плати за земельну ділянку, між сторонами не було підписано відповідних змін до договору оренди.
В результаті вищезазначеного, заступник прокурора Київського району м. Одеси в інтересах держави в особі, якою є Одеська міська рада просить суд внести зміни до договору оренди землі від 08.05.2003 року, зареєстрованому у книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі 26.05.2003р. за №794/110, яким Одеською міською радою передано Товариству з обмеженою відповідальністю "СКОРПІОН" у строкове, платне користування земельну ділянку загальною площею 549 м2, що знаходиться за адресою: м. Одеса, Фонтанська дорога, 70, в частині розміру орендної плати.
11.04.2013 року за вх. №11888/2013 представником Одеського міського управління земельних ресурсів Одеської міської ради було надано суду письмові пояснення стосовно суті спору, відповідно до яких підтримує позицію заступника прокурора Київського району м. Одеси, що виступає в інтересах держави в особі, якою є Одеська міська рада та просить суд задовольнити у повному обсязі вимоги позивача.
Досліджуючи матеріали справи, аналізуючи норми чинного законодавства, що стосується суті спору, суд дійшов наступних висновків.
Згідно зі статтею 121 Конституції України одним із завдань прокуратури України є
представництво інтересів громадянина або держави в суді у випадках, визначених законом.
Відповідно до статті 20 Закону України "Про прокуратуру" при здійсненні прокурорського нагляду за додержанням і застосуванням законів прокурор має право, зокрема, звертатись до суду, з заявами про захист прав і законних інтересів громадян, держави, а також підприємств та інших юридичних осіб.
Статтею 36-1 Закону України "Про прокуратуру" передбачено, що представництво прокуратурою інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненій прокурорами від імені держави процесуальних та інших дій, спрямованих на захист у суді інтересів громадянина або держави у випадках, передбачених законом.
Однією з форм представництва є звернення до суду з позовами або заявами про захист прав і свобод іншої особи, невизначеного кола осіб, прав юридичних осіб, коли порушуються інтереси держави, або про визнання незаконними правових актів, дій чи рішень органів і посадових осіб. Підставою представництва у суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень економічних, політичних та інших державних інтересів внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб, що вчиняються у відносинах між ними або з державою.
Згідно частини 1 статті 2 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд порушує справи за позовними заявами, зокрема, прокурорів та їх заступників, які звертаються до господарського суду в інтересах держави. Відповідно до положень частини третьої цієї статті прокурор, який звертається до господарського суду в інтересах держави, в позовній заяві самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.
Відповідно до ст.509 ЦК України зобов'язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов'язаний вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов'язку. Зобов'язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.
У п.1 ч.2 ст.11 ЦК України встановлено, що однією із підстав виникнення цивільних прав та обов'язків є договір, який в силу вимог ч.1 ст.629 ЦК України є обов'язковим для виконання сторонами.
Згідно з вимогами ч.1 ст.759 ЦК України за договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов'язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк, а відповідно до вимог ч.1 ст.762 ЦК України за користування майном з наймача справляється плата, розмір якої встановлений договором найму.
Як вище встановлено господарським судом, між Одеською міською радою (Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "СКОРПІОН" (Орендар) укладений договір оренди земельної ділянки загальною площею 549 м2 за адресою: м. Одеса, Фонтанська дорога, 70 терміном дії на 25 років для експлуатації та обслуговування кафе-бару з літнім майданчиком (п. 1.2. договору).
Договір посвідчено приватним нотаріусом та зареєстровано у книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі 26 травня 2003 року за №794/110.
Відповідно до умов цього договору, Орендодавець на підставі ЗУ „Про оренду землі" та рішення ОМР №3014-XXIІІ від 28.12.2001р. надає, а Орендар приймає у строкове, платне користування земельну ділянку загальною площею 549 м2, що знаходиться за адресою: м. Одеса, Фонтанська дорога, 70, згідно з планом земельної ділянки, який є невід'ємною частиною договору (п. 1.1. договору).
Пунктом 1.4. договору визначено, що грошова оцінка земельної ділянки на момент нотаріального посвідчення договору становила 816 868,08 грн.
У розділі 2 договору встановлені умови щодо орендної плати, а саме встановлено, що Орендна плата вноситься Орендарем за базовий податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця на протязі 30 календарних днів, слідуючих за останнім календарним днем звітного місяця, у розмірі: за земельну ділянку площею 549 м2 - 16 338,24 грн. Орендна плата, враховуючи невиплачену, підлягає індексації (п.2.2. договору).
Додатками до вказаного договору є план земельної ділянки.
28.12.2010р. ОМР прийнято рішення № 41-VI „Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Одеси", яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Одеси (п.1). введено в дію нормативну грошову оцінку земель міста Одеси з 01.01.2011р., крім випадків, визначених у п.3 цього рішення (п.2); введено в дію нормативну грошову оцінку земель міста Одеси для розрахунку річної орендної плати і плати за дольову участь у землекористуванні з 01.01.2012р. (п.3).
20.09.2011р. ОМР прийнято рішення № 1268-VІ „Про внесення змін до рішення ОМР від 28.12.2010р. № 41-V „Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Одеси", яким п.3 рішення викладений в такій редакції: ,,Ввести в дію затверджену пунктом 1 цього рішення нормативну грошову оцінку земель міста Одеси для розрахунку річної орендної плати з 20.09.2011р."
20.09.2011р. ОМР прийнято рішення №1267- IV „Про затвердження Фіксованих відсотків при визначенні ставок орендної плати за земельні ділянки в м. Одесі".
Згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси від 05.11.2012 №72\К, який розроблено Управлінням Держкомзему у м. Одеса, нормативна грошова оцінка земельної ділянки, що розташована за адресою м. Одеса, Фонтанська дорога, 70 та землекористувачем якої являється відповідач ТОВ "СКОРПІОН", площею 549 м2 - становить 1 272 076,92 грн.
Статтею 206 ЗК України встановлено, що використання землі в Україні є платним.
Згідно з вимогами ст. 93 Земельного кодексу України, право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Орендодавцями земельних ділянок є їх власники або уповноважені ними особи. Відносини пов'язані з орендою землі, регулюються законом.
У ст. 288 Податкового кодексу України встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки, а розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума не може бути меншою трикратного розміру земельного податку та не може перевищувати 12% нормативно грошової оцінки.
Таким чином, внесення змін щодо розміру орендної плати у договір оренди земельної ділянки у зв'язку з проведенням нової нормативної грошової оцінки земельної ділянки відповідає, як вимогам чинного законодавства, так і умовам укладеного між сторонами договору оренди земельної ділянки.
Відповідно до ч.1 ст.651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Так, відповідно до ст. 188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
Як вбачається зі змісту ст. 188 Господарського кодексу України сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це саме другій стороні за договором.
Так, як вбачається з матеріалів справи, Одеське міське управління земельних ресурсів Одеської міської ради, згідно поштової квитанції від 30.01.2013 року та реєстру рекомендованих листів, звернулося до відповідача з Пропозицією від 29.01.2013р. №01-25\110-04 про внесення змін до вищезазначеного договору оренди земельної ділянки в частині розміру орендної плати, за підписом начальника управління, як представника Одеської міської ради за довіреністю.
Одеським міським управлінням земельних ресурсів Одеської міської ради, відповідно до форми, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України, здійснено розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку площею 549 м2 за адресою: м.Одеса, Фонтанська дорога, 70 від 29.12.2012 року, за яким вона становить 63 603,85 грн.
В свою чергу відповідач розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку не підписав та не надіслав Одеському міському управлінню земельних ресурсів Одеської міської ради відповіді про результат розгляду пропозиції щодо внесення змін у договір оренди.
Статтею 651 Цивільного кодексу України встановлено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.
Таким чином, вбачається, що не внесення змін у договір оренди землі у частині правомірного збільшення розміру орендної плати тягне за собою несплату зазначених коштів до місцевого бюджету, що унеможливлює тривалий час використання цих коштів для потреб територіальної громади та перешкоджає забезпеченню реалізації її прав як власника з ефективним їх використанням та розпорядженням ними, чим завдана суттєва шкода інтересам держави, що є підставою для звернення прокуратури Київського району м. Одеси з даним позовом до суду для захисту інтересів держави.
Відповідно до ст. 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Статтею 32 Господарського процесуального кодексу України визначено, що доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.
Відповідно до ст. 43 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом. Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили. Визнання однією стороною фактичних даних і обставин, якими інша сторона обґрунтовує свої вимоги або заперечення, для господарського суду не є обов'язковим.
Враховуючи вищевикладене, оцінюючи докази у справі в їх сукупності, законодавство, що регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню, як обґрунтовані, підтверджені належними доказами та наявними матеріалами справи.
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити у повному обсязі.
2. Внести зміни до договору оренди землі від 08.05.2003 року, зареєстрованому у книзі записів держаної реєстрації договорів оренди землі 26.05.2003р. за №794/110, яким Одеською міською радою (65004, Одеська область, м. Одеса, Думська площа, 1, код ЄДРПОУ 04056919) передано Товариству з обмеженою відповідальністю "СКОРПІОН" (65016, Одеська область, м. Одеса, Київський район, вул. Фонтанська дорога, буд. 70, код ЄДРПОУ 20948267) у строкове, платне користування земельну ділянку загальною площею 549 м2, що знаходиться за адресою: м. Одеса, вул. Фонтанська дорога, 70, в частині розміру орендної плати.
3. Викласти п.1.4. Договору у наступній редакції: „Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 549 м2 становить 1 272 076,92 грн. згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 05.11.2012 №72\К, складеного управлінням Держкомзему у м. Одесі".
4. Викласти п.2.2. Договору у наступній редакції: „Орендна плата вноситься Орендарем за базовий податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця на протязі 30 календарних днів, слідуючих за останнім календарним днем звітного місяця, за земельну ділянку площею 549 м2 у розмірі 5% від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та складає 63 603,85 грн. Орендна плата, враховуючи невиплачену, підлягає індексації відповідно до чинного законодавства".
5. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "СКОРПІОН" (65016, Одеська область, м. Одеса, Київський район, вул. Фонтанська дорога, буд. 70, код ЄДРПОУ 20948267) на користь Державного бюджету України (р/р 31210206783008 отримувач ГУ ДКСУ в Одеській області код ЄДРПОУ 37607526 банк отримувача: ГУ ДКСУ в Одеській області МФО 828011 код класифікації: 22030001) 1 147,00 грн. - судового збору.
Рішення господарського суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до Одеського апеляційного господарського суду, яка подається через місцевий господарський суд протягом 10-денного строку з моменту складення та підписання повного тексту рішення.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку на подання апеляційної скарги, якщо не буде подано апеляційну скаргу. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Повний текст рішення складено 16 квітня 2013 року.
Суддя Меденцев П.А.
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 12.04.2013 |
Оприлюднено | 17.04.2013 |
Номер документу | 30692321 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Меденцев П.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні