Постанова
від 19.03.2013 по справі 2а-15535/12/2670
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01601, м. Київ, вул. Командарма Каменєва 8, корпус 1 П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

19 березня 2013 року 16:50 № 2а-15535/12/2670

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі: головуючого судді Винокурова К.С. при секретарі судового засідання Луцишині Ю.М., розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

За позовом Голови ліквідаційної комісії товариства з обмеженою відповідальністю

«Василевський і К» Семашка Дмитра Миколайовича

до Відділу державної реєстрації юридичних та фізичних осіб-підприємців

Шевченківської районної в м.Києві державної адміністрації в особі

державного реєстратора Сіроштан Г.О.

про зобов'язання вчинити певні дії

Суддя Винокуров К.С.

Секретар судового засідання Луцишин Ю.М.

Представники сторін :

від позивача Семашко Д.М.

від відповідача Орлов О.О.

19.03.2013 р. о 16 год. 50 хв. у судовому засіданні відповідно до п. 3 ст. 160 Кодексу адміністративного судочинства України оголошено вступну та резолютивну частину постанови.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ :

Голова ліквідаційної комісії товариства з обмеженою відповідальністю «Василевський і К» Семашка Дмитра Миколайовича (далі - позивач, Голова ліквідаційної комісії) звернувся до суду з адміністративним позовом до Відділу державної реєстрації юридичних та фізичних осіб-підприємців Шевченківської районної в м.Києві державної адміністрації в особі державного реєстратора Сіроштан Г.О. (далі - Відділ, відповідач) про припинення юридичної особи Товариства з обмеженою відповідальністю «Василевський і К» (ідентифікаційний номер - 32828880, адреса: 04128, м.Київ, вул.Академіка Туполєва, буд. 20-А, кв.70) та зобов'язати державного реєстратора Шевченківської районної в м.Києві державної адміністрації Сіроштан Г.О. не пізніше наступного робочого дня з дати надходження судового рішення, внести до Єдиного державного реєстру запис про проведення державної реєстрації припинення юридичної особи Товариства з обмеженою відповідальністю «Василевський і К» (ідентифікаційний номер- 328288800) в результаті її ліквідації.

Ухвалою суду від 15.11.2012 року відкрито провадження в адміністративній справі та призначено попереднє судове засідання.

Ухвалою від 10.01.2013 р. було оголошено про закінчення підготовчого провадження у справі та ухвалено про перехід до судового розгляду.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що державний реєстратор неправомірно залишив документи, які подані для проведення державної реєстрації, без розгляду.

Представник відповідача проти позову заперечував, посилаючись на обґрунтування викладені в письмових запереченнях, які залучені до матеріалів справи.

Перевіривши матеріали справи, з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору, суд,

ВСТАНОВИВ:

05.10.2012 р. позивачем було надіслано до Шевченківської районної в м. Києві державної адміністрації заяву про внесення до єдиного державного реєстру запису про проведення державної реєстрації товариства на підтвердження чого подав пакет документів для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи - Товариства з обмеженою відповідальністю «Василевський і К».

Листом від 19.10.2012 р. № 1091 державним реєстратором Шевченківської РДА Сіроштан Г.О. було повідомлено про залишення документів, що подані для проведення державної реєстрації, без розгляду, у зв'язку з тим, що документи подані не в повному обсязі.

Дане рішення позивач вважає протиправним та таким що підлягає скасуванню, у зв'язку з чим звернувся до суду.

Відносини, які виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, а також фізичних осіб - підприємців регулює Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» від 22.12.2011 р. № 4212-VI (далі - Закон № 4212-VI).

Згідно частини 1 статті 17 вказаного Закону відомості про юридичну особу або фізичну особу - підприємця включаються до Єдиного державного реєстру шляхом внесення записів на підставі відомостей з відповідних реєстраційних карток та відомостей, що надаються юридичними особами державному реєстратору за місцезнаходженням реєстраційної справи згідно із законодавством України.

Абзацом 28 частини 2 вказаної статті Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» до переліку відомостей щодо юридичної особи, що містяться в Єдиному державному реєстрі віднесені дані про перебування юридичної особи в процесі припинення, зокрема дата реєстрації рішення засновників (учасників) або уповноважених ними органів про припинення юридичної особи, відомості про комісію з припинення (ліквідатора, ліквідаційну комісію тощо).

Розділом IV вказаного закону здійснюється регулювання державної реєстрації припинення юридичної особи, згідно положень статтей 34, 35 якого державним реєстратором здійснюються реєстраційні дії щодо внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців записів на підставі рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи.

Положеннями вказаного розділу Закону не передбачено внесення до Єдиного державного реєстру записів про склад ліквідаційної комісії юридичної особи на підставі заяв членів ліквідаційної комісії про припинення трудових відносин з юридичною особою та складення повноважень члена ліквідаційної комісії.

За змістом ст. 36 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб -підприємців» для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації голова ліквідаційної комісії, уповноважена ним особа або ліквідатор після закінчення процедури ліквідації, передбаченої законом, але не раніше закінчення строку заявлення вимог кредиторами повинен подати (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) державному реєстраторові такі документи: заповнену реєстраційну картку на проведення державної реєстрації припинення юридичної особи у зв'язку з ліквідацією; довідку відповідного органу державної податкової служби про відсутність заборгованості із сплати податків, зборів; довідку відповідного органу Пенсійного фонду України про відсутність заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та страхових коштів до Пенсійного фонду України і фондів соціального страхування; довідку архівної установи про прийняття документів, які відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню. Державному реєстратору забороняється вимагати додаткові документи для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації, якщо вони не передбачені цією статтею. Державний реєстратор залишає без розгляду документи, які подані для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації, якщо, зокрема, документи подані не у повному обсязі. Про залишення документів, які подані для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації, без розгляду голові ліквідаційної комісії або уповноваженій ним особі не пізніше наступного робочого дня з дати їх надходження державним реєстратором видаються (надсилається поштовим відправленням) відповідне повідомлення із зазначенням підстав залишення документів без розгляду та документи, що подавалися для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації, відповідно до опису. Залишення документів, які подавалися для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації, без розгляду не перешкоджає голові ліквідаційної комісії або уповноваженій ним особі повторному зверненню до державного реєстратора в загальному порядку після усунення причин, що були підставою для залишення цих документів без розгляду.

З аналізу викладеної норми видно, що найменування та перелік документів, які подаються для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації головою ліквідаційної комісії, уповноваженою ним особою або ліквідатором є вичерпним, а Державному реєстратору забороняється вимагати додаткові документи для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації, якщо вони не передбачені цією статтею.

У своєму повідомленні відповідач зазначає, що до заяви було додані наступні документи: реєстраційна картка про проведення державної реєстрації припинення юридичної особи у зв'язку із ліквідацією; довідка архівної установи про прийняття документів, які відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню; довідка відповідного органу Пенсійного фонду України про відсутність заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування.

Як вбачається з опису документів, які були додані позивачем разом із заявою до Шевченківської районної в м.Києві державної адміністрації для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи були подані наступні документи: а саме: реєстраційну картку на проведення державної реєстрації припинення юридичної особи - ТОВ «Василевський і К» у зв'язку із ліквідацією, з нотаріально посвідченим підписом голови ліквідаційної комісії; оригінал довідки № 2452/03 від 04.10.2012 р. УПФУ у Шевченківському районі м.Києва про відсутність заборгованості зі сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та страхових коштів до пенсійного фонду України і фондів соціального страхування; оригінал довідки ДПІ у Шевченківському районі м.Києва № 2424г/10/19-120 від 02.10.2012 р. про відсутність заборгованості з податків і зборів (обов'язкових платежів), що контролюються ДПІ у Шевченківському районі м.Києва; оригінал акту № 1310 про прийняття документів з особового складу ТОВ «Василевський і К» архівним відділом Шевченківської районної в м.Києві державної адміністрації; копія довідки управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в м.Києві № 16.835 про відсутність заборгованості; копія довідки Подільської міжрайонної виконавчої дирекції Київського міського відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності № 561 від 28.04.2009 р. про відсутність заборгованості.

Як в подальшому зазначав представник відповідача у своїх письмових запереченнях та виступах під час судових засідань, позивачем подано до Шевченківської районної в м. Києві державної адміністрації для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи, зокрема, довідку від 02.10.2012р. № 24242/10/19-120 про відсутність заборгованості з податків і зборів (обов'язкових платежів), що контролюються ДПІ у Шевченківському районі м. Києва ДПС. В той час, як зазначив Відповідач, відповідно до вимог п.11.5 Наказу ДПА № 979 "Про затвердження Порядку обліку платників податків і зборів та визнання такими, що втратили чинність, наказів Державної податкової адміністрації України" необхідно було подати довідку відповідного органу саме за формою №-22ОПП, що і стало останньою на момент розгляду справи підставою для відмови у проведенні державної реєстрації припинення підприємства.

Для з'ясування обставин справи, судом було надіслано судовий запит до ДПІ у Шевченківському районі м.Києва наступного змісту: «В матеріалах справи наявна довідка про відсутність заборгованості видана ТОВ "Василевський і К" - 02.10.2012 р. за № 24242/10/19-120 (копія якої додається). Проте, відповідачем зазначено, що при подані документів для припинення юридичної особи необхідною є довідка податкового органу форми 22-ОПП. З метою встановлення обставин, які мають значення для вирішення спору, прошу надати інформацію з якої причини позивачу була видана довідка про відсутність заборгованості, а не довідка за формою 22-ОПП та вказати чи приймалось ДПІ рішення щодо відмови у видачі довідки за формою 22-ОПП.».

На адресу суду надійшла відповідь від ДПІ у Шевченківському районі м.Києва в якій зазначено, що ліквідатор у своєму запиті не вказав, що йому потрібна Довідка за формою 22-ОПП у зв'язку з чим, податкова інспекція наддала ліквідатору загальну Довідку про відсутність заборгованості.

Як вбачається з п.4, п.5 ст. Закону № 4212-VI вбачається, що Державний реєстратор, отримавши документи для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації, зобов'язаний перевірити інформацію про наявність відкритих виконавчих проваджень стосовно такої юридичної особи.

У разі якщо після закінчення процедури припинення, передбаченої законом, але не раніше закінчення строку заявлення кредиторами своїх вимог юридичній особі в установленому законом порядку органом державної податкової служби та/або Пенсійного фонду України не надані довідки про відсутність заборгованості із сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування або рішення про відмову в їх видачі, голова комісії з припинення або уповноважена ним особа не раніше, ніж через десять робочих днів з дня закінчення такого строку набуває право на подання державному реєстраторові документів, передбачених частинами першою - третьою статті 36 цього Закону, за винятком зазначених довідок, для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації за принципом мовчазної згоди.

За наявності підстав, визначених абзацом першим цієї частини, державний реєстратор проводить державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її ліквідації за принципом мовчазної згоди, про що вносить відповідний запис до Єдиного державного реєстру.

Суд звертає увагу, що відповідно до п.11.3 розділу XI Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом ДПАУ від 22.12.2010 р. №979 (далі - порядок №979), у разі отримання документів згідно з п. 11.2 цього розділу та/або якщо розпочато процедуру реорганізації юридичної особи (крім перетворення), припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи-підприємця, порушено провадження у справі про визнання банкрутом платника податків або подано заяву про зняття з обліку платника податків, орган ДПС приймає рішення про проведення документальної позапланової перевірки платника податків, який перебуває на обліку в такому органі.

Відповідно до п. 11.5 розділу XI Порядку №979 якщо платник податків подавав заяву за формою №8-ОПП, то після проведеної документальної позапланової перевірки платника податків та його відокремлених підрозділів і закінчення законодавчо встановлених строків сплати узгоджених грошових зобов'язань такого платника податків та його відокремлених підрозділів у разі встановлення факту відсутності заборгованості платника податків та його відокремлених підрозділів перед бюджетом щодо сплати платежів, контроль за справлянням яких здійснюють органи ДПС, та за умови дотримання вимог підпунктів 11.5.1, 11.5.2 цього пункту, орган ДПС складає довідку за ф. №22-ОПП.

Така довідка надсилається відповідальній особі платника податків за поштовою адресою, зазначеною у заяві за ф. №8-ОПП. За зверненням комісії з припинення (ліквідаційної комісії), ліквідатора, платника податків (фізичної особи), іншої особи, яку за даними Єдиного державного реєстру (згідно з рішенням про припинення) призначено відповідальною за проведення процедур припинення платника податків, довідка за ф. №22-ОПП може бути видана такій особі безпосередньо в органі ДПС, але не пізніше третього робочого дня, наступного за днем реєстрації довідки в органі ДПС. Після закінчення триденного строку довідка надсилається поштою.

Судом вбачається, що хоча ДПІ у Шевченківському районі м.Києва і не надало позивачу необхідну довідку форми 22-ОПП, а надало довідку про відсутність заборгованості у товариства, проте раніше головою ліквідаційної комісії Семашком Д.М. до ДПІ у Шевченківському районі м.Києва подавався пакет документів необхідний для зняття з обліку платника податків, серед яких була заява про зняття з обліку платника податку за формою 8 ОПП. Таким чином подача Позивачем заяви за формою 8-ОПП чітко свідчить про його бажання отримати саме довідку форми 22-ОПП, які видаються у випадку, якщо розпочато процедуру припинення юридичної особи і, відповідно, у ДПІ не було підстав для наявності сумнівів у тому, яку саме довідку бажає отримати Позивач.

При цьому ДПІ не приймало будь-яких рішень щодо відмови Позивачу у наданні довідки за формою 22-ОПП.

На думку суду, надання органами податкової служби звичайної довідки про відсутність заборгованості у товариства, замість довідки за форми 22-ОПП, ніяким чином не може вважатися відмовою у наданні позивачу запитуваної довідки. А так як принцип мовчазної згоди передбачає можливість проведення Відповідачем державної реєстрації припинення юридичної особи навіть за відсутності належної довідки, то, відповідно, за таких обставин наявність вищезазначеної довідки ДПІ про відсутність заборгованості, хоч і не за формою 22-ОПП, в повній дозволяє державному реєстратору провести державну реєстрацію припинення юридичної особи та зробити відповідний запис до Єдиного державного реєстру.

Враховуючи те, що Відповідачем в судовому засіданні зазначалось, що станом на момент розгляду даної справи підставою для відмови у проведенні державної реєстрації припинення юридичної особи була саме відсутність у пакеті документів довідки за формою 22-ОПП, суд вважає, що з урахуванням вищезазначеного на момент винесення рішення відсутні підстави для відмови у проведенні державної реєстрації припинення товариства з обмеженою відповідальністю «Василевський і К».

З точки зору вирішення заявленого позову в судовому порядку, то суд не може перебирати на себе повноваження інших органів влади, в тому числі приймати рішення щодо припинення юридичної особи в межах процедури її ліквідації. Суд є органом, яким, при врахуванні наведених доводів та представлених доказів надається правова оцінка дій суб'єкта владних повноважень в даному випадку Відповідача, яка, в разі набрання рішенням законної сили, є обов'язковою для врахування ним при винесенні рішення та/або вчиненні відповідних дій в сфері правовідносин, оцінка яким була надана в рамках даної справи.

Відповідно до ч. 3 ст. 2 КАСУ у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно ч. 1 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Згідно з ч. 1 ст. 6 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.

Відповідно до ч. 1 ст. 11 Кодексу адміністративного судочинства України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Отже, згідно з вищенаведеними нормами права, позивач має право звернутись до адміністративного суду з позовом лише у разі, якщо він вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю відповідача (суб'єкта владних повноважень) порушено його права, свободи чи інтереси у сфері публічно-правових відносин. При цьому, обставину дійсного (фактичного) порушення відповідачем прав, свобод чи інтересів позивача має довести належними та допустимими доказами саме позивач.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про необхідність задоволення позовних вимог позивача частково.

Керуючись статтями 69-71, 94, 159-165, 167, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва, -

ПОСТАНОВИВ:

1. Позовні вимоги задовольнити частково.

2. Зобов'язати державного реєстратора відділу державної реєстрації юридичних та фізичних осіб-підприємців Шевченківської районної в м.Києві державної адміністрації Сіроштан Г.О. повторно розглянути заяву Голови ліквідаційної комісії Товариства з обмеженою відповідальністю «Василевський і К» Семашко Д.М. з урахуванням висновків суду та вчинити дії відповідно до ч.12 ст.36 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» (в редакції чинній на момент винесення судового рішення).

3.В іншій частині позовних вимог відмовити.

4.Судові витрати в сумі 64,38 грн. присудити на користь позивача за рахунок Державного бюджету України.

5.Покласти на відповідний підрозділ Державної казначейської служби України виконання постанови суду в частині стягнення судових витрат за рахунок бюджетних асигнувань Відділу державної реєстрації юридичних та фізичних осіб-підприємців Шевченківської районної в м.Києві державної адміністрації

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги в порядку, встановленому ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку та в строки, встановлені ст.186 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя К.С. Винокуров

Дата складення та підписання постанови в повному обсязі - 04.04.2013

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення19.03.2013
Оприлюднено18.04.2013
Номер документу30741037
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-15535/12/2670

Ухвала від 16.05.2016

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Данилишин В.М.

Ухвала від 10.01.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Винокуров К.С.

Ухвала від 14.05.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мороз Л.Л.

Ухвала від 03.12.2014

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Клочкова Н.В.

Ухвала від 09.12.2014

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Клочкова Н.В.

Ухвала від 21.08.2014

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Клочкова Н.В.

Ухвала від 14.08.2014

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Клочкова Н.В.

Ухвала від 24.03.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мороз Л.Л.

Ухвала від 05.03.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Кузьменко В. В.

Ухвала від 28.01.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Кузьменко В. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні