ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-Б тел. 284-18-98
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 910/2746/13 10.04.13 Господарський суд міста Києва у складі судді Чебикіної С.О., розглянувши справу за позовом Публічного акціонерного товариства "Універсам №22" до 1) Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1, 2) Головного управління контролю за благоустроєм Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) про усунення перешкод в користуванні земельною ділянкою, за участю представників позивача - Тремасової Ю.М., довіреність від 01.02.2013 року, відповідача 1 - не з'явились, відповідача 2 - не з'явились,
ВСТАНОВИВ:
У лютому 2013 року позивач звернувся до суду з позовом до відповідачів про зобов'язання останніх демонтувати тимчасові споруди, які належать ФОП ОСОБА_1, з земельної ділянки, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1, та яка знаходиться у користуванні у ПАТ «Універсам № 22» на підставі договору на право тимчасового користування землею на умовах оренди, який був зареєстрований у книзі договорів на право тимчасового користування землею від 14 липня 1998 за № 62-5-00020.
Ухвалою господарського суду міста Києва від 13.02.2013 року порушено провадження у справі та призначено до розгляду на 11.03.2013 року.
10.04.2013 року через канцелярію суду представник позивача подав заяву про уточнення позовних вимог, відповідно до якої просив суд крім зобов'язання Головного управління контролю за благоустроєм Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) демонтувати тимчасові споруди, які належать ФОП ОСОБА_1, з земельної ділянки, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1, та яка знаходиться у користуванні у ПАТ «Універсам № 22» на підставі договору на право тимчасового користування землею на умовах оренди, який був зареєстрований у книзі договорів на право тимчасового користування землею від 14 липня 1998 за № 62-5-00020, ще додатково всі витрати Головного управління контролю за благоустроєм Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) по демонтажу покласти на власника тимчасових споруд Фізичну особу-підприємця ОСОБА_1.
Відповідно до статті 22 ГПК України позивачу надано право до винесення рішення по суті, зокрема, змінити предмет або підставу позову, збільшити розмір позовних вимог.
Проте, у вищезазначеній заяві позивачем додатково заявлено іншу нову вимогу із самостійним предметом та підставами.
Разом з тим, одночасна зміна і предмета, і підстав позову процесуальним законодавством не допускається.
Вимога позивача про покладення всіх витрат Головного управління контролю за благоустроєм Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) по демонтажу на власника тимчасових споруд Фізичну особу-підприємця ОСОБА_1 є додатковою вимогою, оскільки позивачем у позовній заяві не зазначалась.
Тому, заява позивача про уточнення позовних вимог приймається судом в частині зобов'язання Головного управління контролю за благоустроєм Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) демонтувати тимчасові споруди, які належать ФОП ОСОБА_1, з земельної ділянки, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1, та яка знаходиться у користуванні у ПАТ «Універсам № 22» на підставі договору на право тимчасового користування землею на умовах оренди, який був зареєстрований у книзі договорів на право тимчасового користування землею від 14 липня 1998 за № 62-5-00020, а в частині покладення всіх витрат Головного управління контролю за благоустроєм Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) по демонтажу на власника тимчасових споруд Фізичну особу-підприємця ОСОБА_1 не приймається до розгляду та не враховується при прийнятті рішення.
Представники відповідача 1 та відповідача 2, у судове засідання 10.04.2013 року не з'явились, відзиви на позов не надали, про час і місце проведення судового засідання були повідомлені належним чином.
Враховуючи те, що нез'явлення представників відповідача 1 та відповідача 2 не перешкоджає розгляду справи по суті, а матеріали справи є достатніми для вирішення спору в даному судовому засіданні, суд вважає за можливе розглянути позов у відсутності представників відповідача 1 та відповідача 2.
Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши наявні в матеріалах справи докази, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні дані, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню з наступних підстав.
Судом встановлено, що 14 липня 1998 року між Київською міською державною адміністрацією (орендодавець) та Публічним акціонерним товариством "Універсам №22" було укладено договір на право тимчасового користування землею на умовах оренди, який був зареєстрований у книзі договорів на право тимчасового користування землею за № 62-5-00020 від 14.07.1998р., за умовами якого орендодавець на підставі розпорядження від 17.04.98 № 829 передав, а орендар прийняв в оренду (тимчасове довгострокове користування на умовах оренди строком на 49 років) земельну ділянку для експлуатації та обслуговування універсаму на АДРЕСА_1, загальною площею 10785 кв.м., в тому числі: громадської забудови: капітальної 1-2 поверхової - 4223 кв.м., тимчасової - 51 кв.м., незабудованої території - 4019 кв.м.; газонів - 2143 кв.м., газонів з деревами - 349 кв.м., згідно з планом землекористування, що додається (п. п. 1.1, 1.2. договору).
Відповідно до п. 2.1. договору плата за землю вноситься згідно з ЗУ «Про плату за землю» у вигляді орендної плати у розмірі двох відсотків від грошової оцінки земельної ділянки, що орендується.
Предметом спору у даній справі є вимоги позивача про зобов'язання Головного управління контролю за благоустроєм Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) демонтувати тимчасові споруди, які належать ФОП ОСОБА_1, з земельної ділянки, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1, та яка знаходиться у користуванні у ПАТ «Універсам № 22» на підставі договору на право тимчасового користування землею на умовах оренди, який був зареєстрований у книзі договорів на право тимчасового користування землею від 14 липня 1998 за № 62-5-00020.
03 квітня 2012 року між Головним управлінням внутрішньої торгівлі та побутового обслуговування населення виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 (платник) було укладено договір № 176-01/39 про сплату пайової участі (внеску) власника тимчасової споруди (малої архітектурної форми) в утриманні об'єктів благоустрою м. Києва, педметом якого є сплата відповідачем 1 (платником) пайової участі (внеску) в утриманні об'єктів благоустрою м. Києва за тимчасову споруду, яку було встановлено до 07.02.2012р. з функціональним призначенням: продаж інших товарів широкого вжитку та непродовольчих товарів, яка розташована за адресою АДРЕСА_1, площею ТС: 30,0 кв. м. (п.п. 1.1, 1.4. договору).
Строк дії договору становить шість місяців з дня укладення цього договору, а по відношенню сплати відповідачем1 (платником) пайової участі - до повного виконання платником своїх зобов'язань.
При цьому, Головним управлінням внутрішньої торгівлі та побутового обслуговування населення виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) 23.04.2012 року відповідачу 1 видано довідку про функціональне призначення тимчасової споруди серія ТС №1842 з терміном дії з 23.04.2012 року до 01.01.2013 року (додаток до договору про сплату пайової участі № 176-01/39 від 03.04.2012р.).
Отже, строк дії вказаного договору сплив 03.10.2012 року, а термін дії довідки про функціональне призначення тимчасової споруди закінчився 01.01.2013 року.
Натомість, в порушення умов договору та додатку до нього розташовані відповідачем 2 тимчасові споруди станом на 09.04.2013 року знаходяться на земельній ділянці позивача за адресою АДРЕСА_1 що підтверджується актом про встановлення факту незаконного розташування тимчасових споруд на земельній ділянці, розташованій за адресою: АДРЕСА_1, від 09.04.2013 року.
Пунктом 1 Рішення № 2/7339 Київської міської ради від 26 січня 2012 року «Про деякі питання здійснення підприємницької діяльності в тимчасових споруд» встановлено, що розміщені до набрання чинності цим рішенням тимчасові споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності функціонують до 01.01.2013 (якщо документацією щодо їх встановлення не передбачено пізнішого терміну її дії) за умови виконання вимог, зазначених у пунктах 2 і 3 цього рішення.
Суб'єктам господарювання - власникам (користувачам) тимчасових споруд, зазначених у пункті 1 цього рішення, укласти договір про сплату пайової участі (внеску) власників тимчасових споруд (малих архітектурних форм) в утриманні об'єктів благоустрою м. Києва (далі - пайова участь) відповідно до рішення Київської міської ради від 24.02.2011 N 56/5443 "Про затвердження Порядку визначення обсягів пайової участі (внеску) власників тимчасових споруд (малих архітектурних форм) в утриманні об'єктів благоустрою м. Києва та внесення змін до деяких рішень Київської міської ради". Встановити, що пункти 1, 2 цього рішення розповсюджуються на суб'єктів господарювання у разі подання ними у встановленому порядку заяви про укладення договору про сплату пайової участі до 15.08.2012 та сплати 100 % пайової участі до 01.09.2012 (окрім переоформлення у встановленому порядку договорів про сплату пайової участі, що були укладені до набрання чинності цим рішенням) (п.п. 2, 3 рішення № 2/7339).
Таким чином, станом на час розгляду спору відповідачем 1 незаконно розміщені тимчасові споруди, оскільки дозвільні документи на її розміщення на спірній земельній ділянці на даний час відсутні.
Контроль за виконанням умов укладених договорів про пайову участь (внесок) здійснюється Головним управлінням контролю за благоустроєм виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) шляхом перевірки місця розташування та функціонального призначення тимчасової споруди (малої архітектурної форми) (п. 11.5. рішення № 2/7339).
Пунктом 3 Рішення Київської міської ради № 1051/1051 "Про Правила благоустрою міста Києва" від 25.12.2008 року (Правила благоустрою) встановлено, що відповідно до вимог статті 40 ЗУ "Про благоустрій населених пунктів" та пункту 2 частини першої статті 255 Кодексу України про адміністративні правопорушення Головному управлінню контролю за благоустроєм виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) надано повноваження щодо виконання функцій Інспекції з благоустрою міста Києва - складати протоколи про адміністративні правопорушення з виявлених порушень Правил благоустрою міста Києва, встановлених цим рішенням, та надсилати їх відповідно до вимог статей 152, 257 Кодексу України про адміністративні правопорушення органові, уповноваженому розглядати справи про адміністративні правопорушення.
Відповідно до підпункту 13.2.5. пункту 13.2. Правил благоустрою малі архітектурні форми та тимчасові споруди, які розміщені (встановлені або збудовані) без відповідної, оформленої в установленому порядку дозвільної документації, з відхиленням від проекту, вважаються самочинно розміщеними малими архітектурними формами та тимчасовими спорудами і підлягають демонтажу за кошти особи, що здійснила встановлення, у терміни, визначені в приписі Головного управління контролю за благоустроєм. Відповідною, оформленою в установленому порядку, дозвільною документацією для розміщення тимчасових споруд (малих архітектурних форм) є Ордер на розміщення тимчасової споруди (в тому числі тимчасовий), виданий Головним управлінням містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації). Якщо особа, що здійснила самовільне встановлення малих архітектурних форм та тимчасових споруд, не здійснила демонтаж у визначені строки, демонтаж малих архітектурних форм та тимчасових споруд здійснюється в порядку, встановленому п. 13.3 цих Правил.
Згідно п. 13.3. Правил демонтаж, перевезення, зберігання самовільно встановлених малих архітектурних форм та тимчасових споруд, власники яких ухиляються від демонтажу або власники яких невідомі, здійснюються Головним управлінням контролю за благоустроєм та районними в місті Києві державними адміністраціями за кошти міського бюджету з наступним відшкодуванням усіх витрат власником тимчасової споруди, винним у порушенні благоустрою.
Рішення про демонтаж самовільно встановлених розміщених малих архітектурних форм та тимчасових споруд приймається Головним управлінням контролю за благоустроєм міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) з урахуванням пропозицій органів, що виявили самовільне розміщення малих архітектурних форм та тимчасових споруд.
У разі виявлення самовільно розміщеної тимчасової споруди (малої архітектурної форми) без відповідної, оформленої в установленому порядку дозвільної документації, або з частково оформленою дозвільною документацією, Головним управлінням контролю за благоустроєм вноситься припис його власнику з вимогою усунення порушень шляхом проведення демонтажу цієї споруди протягом трьох робочих днів. Протягом зазначеного терміну власник зобов'язаний за власний рахунок здійснити демонтаж самочинно розміщеної тимчасової споруди (малої архітектурної форми) та провести відновлення порушеного благоустрою на місці розміщення тимчасової споруди (малої архітектурної форми). У разі невиконання власником вимог припису Головне управління контролю за благоустроєм здійснює демонтаж самовільно розміщеної тимчасової споруди (малої архітектурної форми) за рахунок коштів міського бюджету з подальшим відшкодуванням усіх витрат власником, винним у порушенні благоустрою.
Як вбачається з листа Головного управління контролю за благоустроєм виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)№ 043-7427 від 06.09.2012 року, у Головному управлінні контролю за благоустроєм на доручення першого заступника голови Київської міської державної адміністрації Київської міської державної адміністрації Мазурчака О.В. від 13.08.2012 №36840 розглянуто звернення позивача від 02.07.2012 №40/01 щодо можливості демонтажу тимчасової споруди (ролетного ряду) за адресою: АДРЕСА_1
Так, за результатами перевірки проведеної працівниками Головного управління контролю за благоустроєм ФОП ОСОБА_1 внесено припис з вимогою надати проектно-дозвільну документацію на розміщення тимчасової споруди (ролетного ряду), а в разі її відсутності - демонтувати власними силами.
На вимогу припису ФОП ОСОБА_1 надала довідки про функціональне призначення тимчасової споруди ТС № 6408, ТС № 6409, ТС № 1842, ТС №6415 видані Головним управлінням внутрішньої торгівлі та побутового обслуговування населення виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) терміном дії до 01.01.2013.
Крім того, Головним управлінням контролю за благоустроєм скеровано лист до Головного управління внутрішньої торгівлі та побутового обслуговування населення з проханням розглянути питання розірвання договорів про сплату пайової участі (внеску власників тимчасових споруд (малих архітектурних форм) в утриманні об'єктів благоустрою м. Києва, укладених з ФОП ОСОБА_1 (ролетний ряд) та анулювання довідок про функціональне призначення тимчасової споруди ТС № 6408, ТС № 6409, ТС № 1842, ТС № 6415 у зв'язку з тим, що зазначена тимчасова споруда (ролетний ряд) є нововстановленою.
Відповідно до ст. 187 Земельного кодексу України контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.
Згідно ст. 2 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" серед основних завдань державного контролю за використанням та охороною земель є забезпечення додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами земельного законодавства України.
У відповідності до ст. 5 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" державний контроль за використанням та охороною земель здійснює спеціально уповноважений орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів.
Згідно ч. 4 ст. 9 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються шляхом, зокрема, проведення перевірок.
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" самовільним зайняттям земельної ділянки - є будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.
Згідно ст. 125 Земельного кодексу України право власності та право постійного користування на земельну ділянку або право оренди земельної ділянки виникає: після одержання її власником або користувачем документа, що посвідчує право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, та його державної реєстрації; після укладення договору оренди і його державної реєстрації.
Спірна земельна ділянка на АДРЕСА_1, загальною площею 10785 кв.м., в тому числі: громадської забудови: капітальної 1-2 поверхової - 4223 кв.м., тимчасової - 51 кв.м., незабудованої території - 4019 кв.м.; газонів - 2143 кв.м., газонів з деревами - 349 кв.м., яка використовується відповідачем 1 під розміщення тимчасових споруд, на праві оренди належить позивачеві.
Відповідно до п. 2 ст. 152 Земельного кодексу України, власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.
У відповідності до ст. 212 Земельного кодексу України передбачено, що самовільно зайняті земельні ділянки підлягають поверненню власникам землі або користувачам без відшкодування затрат, понесених за час незаконного користування ними, включаючи знесення будинків, будівель і споруд, здійснюється за рахунок громадян або юридичних осіб, які самовільно зайняли земельні ділянки. Повернення самовільно зайнятих земельних ділянок провадиться за рішенням суду.
Матеріалами справи підтверджується, що земельну ділянку на АДРЕСА_1, загальною площею 10785 кв.м., в тому числі: громадської забудови: капітальної 1-2 поверхової - 4223 кв.м., тимчасової - 51 кв.м., незабудованої території - 4019 кв.м.; газонів - 2143 кв.м., газонів з деревами - 349 кв.м. відповідач 1 займає самовільно та порушує права позивача на використання отриманої ним в оренду земельної ділянки.
Згідно п. 13.3. Правил благоустрою демонтаж, перевезення, зберігання самовільно встановлених малих архітектурних форм та тимчасових споруд, власники яких ухиляються від демонтажу або власники яких невідомі, здійснюються Головним управлінням контролю за благоустроєм та районними в місті Києві державними адміністраціями за кошти міського бюджету з наступним відшкодуванням усіх витрат власником тимчасової споруди, винним у порушенні благоустрою.
За таких обставин, оскільки строк дії договору № 176-01/39 про сплату пайової участі (внеску) сплив 03.10.2012 року та термін дії довідки про функціональне призначення тимчасової споруди закінчився 01.01.2013 року, позовні вимоги Публічного акціонерного товариства "Універсам №22" про зобов'язання відповідача 2 демонтувати тимчасові споруди, які належать ФОП ОСОБА_1, з земельної ділянки, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1, та яка знаходиться у користуванні у ПАТ «Універсам № 22» на підставі договору на право тимчасового користування землею на умовах оренди, який був зареєстрований у книзі договорів на право тимчасового користування землею від 14 липня 1998 за № 62-5-00020 є обґрунтованими, і тому підлягають задоволенню.
Відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України, витрати по сплаті державного мита та витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу покладаються на відповідача 2.
Враховуючи викладене та керуючись ст.ст. 22, 32, 33, 49, 75, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Позов задовольнити.
Зобов'язати Головне управління контролю за благоустроєм Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (01032, м. Київ, вул. Саксаганського, буд. 143; код 26199111) демонтувати тимчасові споруди, які належать Фізичній особі-підприємцю ОСОБА_1, з земельної ділянки, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1, та яка знаходиться у користуванні у ПАТ «Універсам №22» на підставі договору на право тимчасового користування землею на умовах оренди, який був зареєстрований у книзі договорів на право тимчасового користування землею від 14 липня 1998 за № 62-5-00020.
Стягнути з Головного управління контролю за благоустроєм Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (01032, м. Київ, вул. Саксаганського, буд. 143; код 26199111) на користь Публічного акціонерного товариства "Універсам №22" (02225, м. Київ, проспект Маяковського, буд. 17, код 04544263) 1 147 (одна тисяча сто сорок сім) грн. 00 коп. судового збору.
Після вступу рішення в законну силу видати наказ.
Рішення набирає законної сили відповідно до вимог ст. 85 Господарського процесуального кодексу України.
Повне рішення складено 13.04.2013р.
Суддя С.О.Чебикіна
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 10.04.2013 |
Оприлюднено | 18.04.2013 |
Номер документу | 30746289 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Чебикіна С.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні