11.04.2013 Єдиний унікальний номер 205/617/13- ц
Провадження № 2/20/1104/13
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 квітня 2013 року м. Дніпропетровськ
Ленінський районний суд м. Дніпропетровська у складі:
головуючого судді Мовчан Д.В.
при секретарі Волкобоєвій А.О.
за участю: представника позивача - Топтуненко Ю.В., представника відповідача - ОСОБА_2,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду у м. Дніпропетровську цивільну справу за позовом Прокурора Ленінського району м. Дніпропетровська в інтересах держави в особі Дніпропетровської міської ради до ОСОБА_3, про внесення змін до договору оренди земельної ділянки,-
В С Т А Н О В И В:
Прокурор Ленінського району м. Дніпропетровська в інтересах держави в особі Дніпропетровської міської ради (далі - Позивач) звернувся до суду з вказаним позовом до ОСОБА_3, про внесення змін до договору оренди земельної ділянки.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що проведеною прокуратурою Ленінського району м. Дніпропетровська перевіркою додержання вимог земельного законодавства під час користування земельною ділянкою за адресою: АДРЕСА_1, яка зареєстрована в Державному земельному кадастрі м. Дніпропетровська за кадастровим номером 1210100000:08:834:0008, встановлено, що між Дніпропетровською міською радою та ОСОБА_3 ( далі - Відповідач ) укладено Договір оренди земельної ділянки від 16.01.2006 року, про орендну земельної ділянки площею 2,5819 га, розташованої за адресою: АДРЕСА_1. Відповідно до п.3.1 вказаного договору земельна ділянка передається строком на п'ятнадцять років. Також, в п.4.1 вказано, що орендна плата за користування земельною ділянкою на термін дії договору встановлюється у грошовій формі (гривнях), у розмірі 1 % від нормативної грошової оцінки та дорівнює розміру земельного податку . Проте, Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» за № 309-VI від 03.06.2008 року в Закон України «Про оренду землі» були внесені зміни, зокрема, частинами 4,5 ст. 21, визначено, що річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою для інших категорій земель,- трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України «Про плату за землю». Вказаний Закон набрав чинності з моменту опублікування, а саме з 04.06.2008 року. Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв'язку з прийняттям Податкового кодексу України» від 02.12.2010 року було виключено відповідні частини статті 21 Закону України «Про оренду землі», проте згідно п.п. 288.5.1 ст. 288 Податкового кодексу, який набрав чинності з 01 січня 2011 року відповідно до п.1 розділу ХІХ, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою для інших, аніж землі сільськогосподарського призначення, земель - трикратного розміру земельного податку. Таким чином, у відповідності до діючого законодавства, розмір річної орендної плати за земельну ділянку, надану в оренду не може бути меншим трикратного розміру земельного податку, а оспорюваний договір в цій частині є таким, що суперечить чинному законодавству. В п.2.3 вищевказаного договору оренди земельної ділянки вказано, що грошова оцінка земельної ділянки складає згідно з довідкою про оцінку ділянки на момент укладання цього договору 1 377 564 грн. 07 коп. Відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки Управління Держкомзему у м. Дніпропетровську від 25.12.2012 року нормативна грошова оцінка земельної ділянки (кадастровий номер 1210100000 : 08 : 834 : 0008) становить 5 132 577 грн. 19 коп. Відповідно до довідки з Державної податкової інспекції Ленінського району м. Дніпропетровська від 27.12.2012 року сума річної орендної плати на 2012 рік на земельну ділянку (1210100000 : 08 : 834 : 0008) складає 153 977 грн. 31 коп. З метою приведення раніше укладених позивачем договорів оренди земельних ділянок у відповідність до діючого законодавства Дніпропетровською міської радою було прийнято рішення за № 216/8 від 02.02.2011 року «Про внесення змін до рішень міської ради та її виконавчого комітету у галузі земельних відносин і приведення деяких рішень міської ради з питань передачі земельних ділянок та діючих договорів оренди у відповідність до вимог чинного законодавства». У друкованому засобі інформації, а саме газеті Дніпропетровської міської ради «Наше місто», 22.02.2011 року було опубліковано повідомлення «Про приведення договорів оренди землі у відповідність до вимог законодавства». Відповідно у вищевказаному повідомлені було вказано, що орендарям земельних ділянок для укладання додаткового договору необхідно у двотижневий термін після публікації цього повідомлення звернутись до Департаменту корпоративних прав та правового забезпечення Дніпропетровської міської ради. ОСОБА_3 02.03.2012 року отримала вимогу про приведення договорів оренди землі до вимог чинного законодавства від 07.02.2012 року № 7/22-325 (35). В подальшому відповідачем дій, направлених на виконання вищевказаних вимог, здійснено не було. Станом на теперішній час, договір оренди в частині розміру орендної плати не відповідає вимогам закону. Порядок зміни або розірвання договору встановлений ст. 651 ЦК України. Відповідно до п.12.2 Договору оренди земельної ділянки від 16.01.2006 року, у разі недосягнення згоди спір, щодо умов договору, підлягає вирішенню в суді. У зв'язку з чим, прокурор Ленінського району м. Дніпропетровська в інтересах держави в особі Дніпропетровської міської ради змушений звернутися до суду з позовом до ОСОБА_3, про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, а саме: по - перше, внести зміни до п.2.3 Договору оренди земельної ділянки від 16.01.2006 року, укладеного між Дніпропетровською міською радою та гр. ОСОБА_3, посвідченого приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу ОСОБА_5 та зареєстрованого в реєстрі за № 137, державна реєстрація якого відбулась 13.02.2006 року за
№ 040610400168, виклавши його в наступній редакції: « 2.3. нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 25.12.2012 року становить 5 132 577 грн. 19 коп.», по-друге, внести зміни до п. 4.1 Договору оренди земельної ділянки від 16.01.2006 року, укладеного між Дніпропетровською міською радою та гр. ОСОБА_3, посвідченого приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу ОСОБА_5 та зареєстрованого в реєстрі за № 137, державна реєстрація якого відбулась 13.02.2006 року за № 040610400168, виклавши його в наступній редакції: « 4.1. Річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється в грошовій формі (у гривнях), не є сталою, та може змінюватись у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки та встановлюється і обчислюється відповідно до Податкового кодексу України у трикратному розмірі земельного податку, що встановлюється цим кодексом, по -третє, внести зміни до п.4.4 Договору оренди земельної ділянки від 16.01.2006 року, укладеного між Дніпропетровською міською радою та гр. ОСОБА_3, посвідченого приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу ОСОБА_5 та зареєстрованого в реєстрі за № 137, державна реєстрація якого відбулась 13.02.2006 року за № 040610400168, виклавши його в наступній редакції: «4.4. Орендна плата сплачується на базовий податковий (звітній) період, який дорівнює календарному місяцю, щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця, вноситься на розрахунковий рахунок Держказначейства за місцем податкового звіту і на майбутній період вноситься на термін не більше одного календарного року».
Позивачі (їх представники) в судовому засіданні позовні вимоги підтримали в повному обсязі та просили їх задовольнити. В обґрунтування позовних вимог посилалися на обставини викладені в позовній заяві.
Представники відповідача у судовому засіданні позов визнали частково, а саме: проти задоволення позовних вимог в частині внесення змін до п.п. 2.3, 4.4. Договору оренди земельної ділянки не заперечували, а в частині вимог щодо внесення змін у п. 4.1. спірного Договору стосовно збільшення розміру орендної плати просили суд відмовити у їх задоволенні з огляду на безпідставність та необґрунтованість, надавши суду письмові заперечення з цього приводу.
Суд, вислухавши пояснення осіб які беруть участь у справі, з'ясувавши обставини справи та перевіривши їх доказами, встановивши, що визнання відповідачем позову в частині вказаних вимог не суперечить закону та не порушує права та інтереси інших осіб, доходить висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню з наступних підстав.
Так, судом встановлені наступні обставини справи та визначені виниклі відповідно до них правовідносини.
Судом встановлено, що рішенням Дніпропетровської міської ради від 23.12.2005 року за № 152/32 було вирішено затвердити матеріали земельно-кадастрової інвентаризації, розроблені ТОВ «Квартал» (а.с. 12) і передано земельну ділянку площею 2,5819 га (кадастровий номер 1210100000 : 08 : 834 : 0008) гр. ОСОБА_3 в оренду строком на п'ятнадцять років по фактичному розміщенню будівель та споруд туристичної бази за адресою: АДРЕСА_1, та визначити орендну плату за користування цією земельною ділянкою у розмірі земельного податку, який обчислюється відповідно до вимог чинного законодавства (а.с. 13-13).
Судом також встановлено, що на підставі вищевказаного рішення між Дніпропетровською міською радою (орендодавцем) та ОСОБА_3 (орендарем) було укладено Договір оренди землі від 16.01.2006 року (далі - Договір), де орендодавець передає, а орендар приймає в строкове користування земельну ділянку, яка знаходиться за адресою: вул. Нарвська, 288 (Ленінський район) в м. Дніпропетровську і зареєстрована в Державному реєстрі за Кадастровим номером 1210100000:08:834:0008 (а.с. 5-10).
Відповідно до п. 2.3. спірного Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки на час укладання цього договору становить 1 377 564 грн. 07 коп.
Відповідно до п. 4.1 вказаного Договору орендна плата за користування земельною ділянкою на термін дії договору встановлюється у грошовій формі (гривнях), у розмірі 1 % від нормативної грошової оцінки та дорівнює розміру земельного податку.
Відповідно до п. 4.4. зазначеного Договору орендна плата вноситься орендарем, незалежно від результатів діяльності Орендаря у розмірі однієї дванадцятої річної суми за базовий (звітний) період який дорівнює календарному місяцю, щомісячно протягом 30 календарних днів, наступний за останнім календарним днем звітного (податкового місяць) на рахунок Орендаря у Держказначействі і на майбутній період вноситься на термін не більше одного календарного року.
Із матеріалів справи вбачається, що на виконання вищевказаного договору оренди був складений Акт приймання - передачі земельної ділянки за кадастровим номером 1210100000:08:834:0008 (а.с.11).
Предметом спору у даній цивільній справі є вимога прокурора Ленінського району міста Дніпропетровська заявлена в інтересах держави в особі Дніпропетровської міської ради про внесення змін до вказаного спірного договору оренди земельної ділянки від 16.01.2006 року, зокрема, з підстав змін у чинному законодавстві.
Задовольняючи позов, суд виходив з наступного.
Так, оглядом спірного договору, судом встановлено, що сторони таких договірних правовідносин узгодили, що розмір земельного податку переглядається у разі законодавчої зміни ставок земельного податку (пункт 4.7 договору).
Однак, Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» за № 309-VI від 03.06.2008 року в Закон України «Про оренду землі» були внесені зміни, зокрема, частинами 4,5 ст.21, визначено, що річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою для інших категорій земель,- трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України «Про плату за землю». Вказаний Закон набрав чинності з моменту опублікування, а саме з 04.06.2008 року .
Судом також встановлено, що 02.02.11 Дніпропетровською міською радою прийнято рішення № 216/8 "Про приведення рішень міської ради та деяких проектів рішень міської ради, які погоджено виконавчим комітетом міської ради, у галузі земельних відносин у відповідність до вимог чинного законодавства", яким визначено, що до моменту прийняття міською радою рішення про визначення розміру річної орендної плати за земельні ділянки залежно від їх функціонального використання встановити розмір річної орендної плати за користування земельними ділянками у мінімальному розмірі орендної плати, визначеному Податковим кодексом України, незалежно від мети використання (пункт 1 рішення). Також пунктом 4 вказаного рішення органу місцевого самоврядування встановлено, що усі нормативні акти, які було прийнято міською радою до прийняття цього рішення, діють в тих частинах, що не суперечать положенням цього рішення.
За приписами статті 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Згідно зі статтею 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Відповідно до пункту 288.5. статті 288 Податкового кодексу України унормовано, що розмір орендної плати за земельні ділянки встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, а також не може перевищувати для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки. Відповідно до пункту 288.7. статті 288 Податкового кодексу України податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285 - 287 цього розділу.
Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Отже, нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Суд також звертає увагу сторін на необхідність застосування при розгляді даної справи судом правових позицій Верховного Суду України, що викладені у рішенні по справі № 41/81пд від 04.07.11, у якій наголошується, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
За вказаних обставин справи та вимог матеріального закону, суд доходить висновку про наявність підстав для внесення змін до договору оренди земельної ділянки щодо розміру орендної плати, та вважає що вимога позивача в даному випадку ґрунтується на нормах закону.
Суд не може взяти до уваги заперечення представників позивача проти позову, які ґрунтуються на нормах ст. 188 Господарського кодексу України, адже правовідносини, що виникли між сторонами в даному випадку, не мають ознак господарсько-правових, так як орендарем земельної ділянки є фізична особа, а не суб'єкт господарювання.
В іншій частині позов також підлягає задоволенню з огляду як на визнання представниками відповідача позову в цій частині, так й на зміст фактичних обставин справи, та вимоги чинного законодавства. Зокрема, відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки Управління Держкомзему у м. Дніпропетровську від 25.12.2012 року нормативна грошова оцінка земельної ділянки (кадастровий номер 1210100000:08:834:0008) становить 5 132 577 грн. 19 коп. (а.с.20), що тягне за собою необхідність внесення змін до п.2.3 спірного Договору, а порядок внесення орендної плати, що передбачений у запропонованій позивачем редакції п.4.4 Договору оренди земельної ділянки від 16.01.2006 року не суперечить нормам закону, та узгоджується із вимогами ст. 651 Цивільного кодексу України, ст. 30 Закону України "Про оренду землі".
З огляду на викладені обставини справи та вимоги матеріального закону, суд доходить висновку, що визнання представниками відповідача позову у вказаній частині не виходить за межі наданих ним довірителем повноважень, що підтверджується текстом відповідної довіреності, посвідченою у встановленому законом порядку, та не суперечить закону, не порушує прав, свобод чи інтересів інших осіб.
Також у зв'язку з тим, що позивач в силу п. 11 ч.1. ст. 5 Закону України "Про судовий збір" звільнений від сплати судових витрат, то в силу ст. 88 ЦПК України, судовий збір у розмірі 114 (сто чотирнадцять) грн. 70 коп. необхідно стягнути з відповідача у дохід держави.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 651, 632 ЦК України, ст. 30 Закону України "Про оренду землі", п. 288.5. статті 288 Податкового кодексу України ст.ст. 5, 8, 10, 11, 57, 60, 88, 169, 209, 212- 215 ЦПК України, суд, -
В И Р І Ш И В :
1.Позов Прокурора Ленінського району м. Дніпропетровська в інтересах держави в особі Дніпропетровської міської ради до ОСОБА_3, про внесення змін до договору оренди земельної ділянки - задовольнити.
2. Внести зміни до п.2.3 Договору оренди земельної ділянки від 16.01.2006 року, укладеного між Дніпропетровською міською радою та гр. ОСОБА_3, посвідченого приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу ОСОБА_5 та зареєстрованого в реєстрі за № 137, державна реєстрація якого відбулась 13.02.2006 року за № 040610400168, виклавши його в наступній редакції: « 2.3. нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 25.12.2012 року становить 5 132 577 грн. 19 коп.».
3. Внести зміни до п.4.1 Договору оренди земельної ділянки від 16.01.2006 року, укладеного між Дніпропетровською міською радою та гр. ОСОБА_3, посвідченого приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу ОСОБА_5 та зареєстрованого в реєстрі за № 137, державна реєстрація якого відбулась 13.02.2006 року за № 040610400168, виклавши його в наступній редакції: « 4.1. Річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється в грошовій формі (у гривнях), не є сталою, та може змінюватись у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки та встановлюється і обчислюється відповідно до Податкового кодексу України у трикратному розмірі земельного податку, що встановлюється цим кодексом.»
4. Внести зміни до п.4.4 Договору оренди земельної ділянки від 16.01.2006 року, укладеного між Дніпропетровською міською радою та гр. ОСОБА_3, посвідченого приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу ОСОБА_5 та зареєстрованого в реєстрі за № 137, державна реєстрація якого відбулась 13.02.2006 року за № 040610400168, виклавши його в наступній редакції: « 4.4. Орендна плата сплачується за базовий податковий (звітній) період, який дорівнює календарному місяцю, щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця, вноситься на розрахунковий рахунок Держказначейства за місцем податкового звіту і на майбутній період вноситься на термін не більше одного календарного року».
5. Стягнути із ОСОБА_3 (і.п.н. НОМЕР_2) на користь держави судові витрати по справі у вигляду судового збору у розмірі 114 (сто чотирнадцять) грн. 70 коп.
Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Апеляційного суду Дніпропетровської області через Ленінський районний суд м. Дніпропетровська шляхом подачі в 10-ти денний строк з дня проголошення рішення апеляційної скарги. Особи, які брали участь у справі, але не були присутні у судовому засіданні під час проголошення судового рішення, можуть подати апеляційну скаргу протягом 10-ти днів з дня отримання копії цього рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.
Суддя: Мовчан Д.В.
Суд | Ленінський районний суд м.Дніпропетровська |
Дата ухвалення рішення | 11.04.2013 |
Оприлюднено | 24.04.2013 |
Номер документу | 30747862 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Ленінський районний суд м.Дніпропетровська
Мовчан Д. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні