Рішення
від 15.04.2013 по справі 912/217/13-г
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

Кіровоградської області

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 квітня 2013 рокуСправа № 912/217/13-г Господарський суд Кіровоградської області в складі судді Шевчук О.Б., розглянув у відкритому судовому засіданні справу №912/217/13-г

за позовом відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Кіровограді Кіровоградської області, м. Кіровоград

до Державного закладу "Кіровоградська міська санітарно-епідеміологічна станція" Міністерства охорони здоров'я України в особі ліквідаційної комісії, м. Кіровоград

про зобов'язання включити грошові вимоги до ліквідаційного балансу та стягнення 1052686,33 грн.

Представники сторін:

від позивача - Заєць Н.В., довіреність № 2919/06-07 від 27.12.2012 р.;

від відповідача - Галковська О.І., довіреність б/н від 30.01.2012 р.

В судових засіданнях 19.03.2013р., 26.03.2013р., 28.03.2013р., 01.04.2013р. оголошувались перерви відповідно до 15:00 год. 26.03.2013р., до 16:00 год. 28.03.2013р., до 17:00 год. 01.04.2013р., до 12:00 год. 10.04.2013р. в порядку, визначеному ст. 77 Господарського процесуального кодексу України.

Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Кіровограді Кіровоградської області звернулось до господарського суду з позовом про визнання заявлених позивачем грошових вимог та зобов'язання Державного закладу "Кіровоградська міська санітарно-епідеміологічна станція" Міністерства охорони здоров'я України включити грошові вимоги відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Кіровограді Кіровоградської області в сумі 1052685,33 грн. до ліквідаційного балансу, а також стягнути з дочірнього підприємства Державного закладу "Кіровоградська міська санітарно-епідеміологічної станція" Міністерства охорони здоров'я України 1052685,33 грн. капіталізованих платежів.

Відповідач у відзиві на позовну заяву просить відмовити в задоволенні позовних вимог, оскільки, на думку відповідача, ні Законом України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності", ні іншим нормативно-правовим актом, порядок капіталізації платежів у випадку ліквідації страхувальника, не в порядку провадження процедури банкрутства, а за рішенням власника, не визначено.

Поряд з цим, відповідачем було подано клопотання про припинення провадження у справі у зв'язку з тим, що спір не підлягає вирішенню в господарських судах України.

Розглядаючи подане клопотання господарський суд прийшов до висновку, що воно не підлягає задоволенню, оскільки відносини, які склались між сторонами, носять цивільно-правовий характер. Даний спір не є публічно-правовим спором, оскільки він виник з підстав відшкодування шкоди у разі припинення юридичної особи, зобов'язаної відшкодувати шкоду (ст. 1205 ЦК України), а не у зв'язку із стягненням з відповідача обов'язкових платежів на підставі Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності".

За викладених обставин господарський суд продовжує розгляд справи за правилами господарського судочинства.

Розглянувши наявні матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

Згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців станом на 18.03.2013р. Державний заклад "Кіровоградська міська санітарно-епідеміологічна станція" Міністерства охорони здоров'я України є юридичною особою і входить до системи Міністерства охорони здоров'я України.

Відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності" відповідач є платником страхових внесків на загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності.

Постановою відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Кіровограді Кіровоградської області №1109/1053/1053/39 від 16.01.2012р. про призначення фінансування витрат на медичну та соціальну допомогу потерпілому (одноразово) призначено потерпілій Гончар Т.П. фінансування витрат на медичну та соціальну допомогу, а саме: витрати на придбання медикаментів в розмірі 1937,05 грн.

Постановою відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Кіровограді Кіровоградської області №1109/1053/1053/44 від 28.09.2012р. про призначення потерпілому перерахованої щомісячної страхової виплати з 1 вересня 2012 року згідно з постановою правління Фонду від 21.09.2012р. №31 призначено потерпілій Гончар Т.П. перераховану щомісячну грошову суму в розмірі 900,25 грн.

Постановою відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Кіровограді Кіровоградської області №1109/1053/1053/45 від 01.10.2012р. про призначення фінансування витрат на медичну та соціальну допомогу потерпілому (щомісячно) призначено потерпілій Гончар Т.П. фінансування витрат на медичну та соціальну допомогу, а саме: витрати на спеціальний медичний огляд в розмірі 1118,00 грн. (щомісячно); витрати на постійний сторонній догляд в розмірі 559,00 грн. (щомісячно); витрати на побутове обслуговування в розмірі 279,50 грн. (щомісячно).

Постановою відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Кіровограді Кіровоградської області №1109/1053/1053/46 від 17.10.2012р. про призначення фінансування витрат на медичну та соціальну допомогу потерпілому (одноразово) призначено потерпілій Гончар Т.П. фінансування витрат на медичну та соціальну допомогу, а саме: витрат на стаціонарне лікування (перебування в лікарні) в розмірі 2360,76 грн. (одноразово).

Постановою відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Кіровограді Кіровоградської області №1109/1053/1053/47 від 29.11.2012р. про призначення фінансування витрат на медичну та соціальну допомогу потерпілому (одноразово) призначено потерпілій Гончар Т.П. медичну та соціальну допомогу, а саме: витрати на коляску за рахунок дирекції.

Постановою відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Кіровограді Кіровоградської області №1109/1053/1053/48 від 03.12.2012р. про призначення фінансування витрат на медичну та соціальну допомогу потерпілому (щомісячно) призначено потерпілій Гончар Т.П. фінансування витрат на медичну та соціальну допомогу, а саме: витрати на спеціальний медичний догляд в розмірі 1134,00 грн.; витрати на постійний сторонній догляд в розмірі 567,00 грн.; витрати на побутове обслуговування в розмірі 283,50 грн.

Постановою відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Кіровограді Кіровоградської області №1109/1053/1053/36 від 29.12.2012р. про призначення фінансування витрат на медичну та соціальну допомогу потерпілому (одноразово) призначено потерпілій Гончар Т.П. фінансування витрат на медичну та соціальну допомогу, а саме: витрати на постільну та натільну білизну в розмірі 2153,40 грн.

Наказом Міністерства охорони здоров'я України № 176-О від 21.09.2012 "Про ліквідацію бюджетних закладів, установ і організацій, що належать до сфери управління Міністерства охорони здоров'я" прийняте рішення про ліквідацію бюджетних закладів, установ і організацій, до переліку яких входить і Державний заклад "Кіровоградська міська санітарно-епідеміологічна станція" Міністерства охорони здоров'я України. При цьому, ліквідація відповідача здійснюється без правонаступника.

Державним реєстратором 18.10.2012р. внесено запис до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців про рішення засновників про припинення юридичної особи Державного закладу "Кіровоградська міська санітарно-епідеміологічна станція" Міністерства охорони здоров'я України.

Відділенням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Кіровограді Кіровоградської області зроблено розрахунок капіталізації платежів для продовження страхових виплат Гончар Т.П., потерпілої на виробництві в сумі 1052685,33 грн.

10.11.2012р. позивач направив на адресу голови ліквідаційної комісії Державного закладу "Кіровоградська міська санітарно-епідеміологічна станція" Міністерства охорони здоров'я України Касьяненко І.І. претензію про грошові вимоги до боржника по капіталізованим платежам з вимогою включити грошові вимоги позивача на суму 1052685,33 грн. до ліквідаційного балансу Державного закладу "Кіровоградська міська санітарно-епідеміологічна станція" Міністерства охорони здоров'я та перерахувати до відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Кіровограді Кіровоградської області суму платежів 1052685,33 грн., які підлягають капіталізації для розрахунку з потерпілою на виробництві Гончар Т.П.

Голова ліквідаційної комісії відповідача у відповідь на претензію повідомив про відсутність підстав для задоволення вимог, викладених в претензії, оскільки Кабінетом Міністрів України не визначено порядку капіталізації платежів у разі ліквідації страхувальників за рішенням власників (засновників), а Порядок капіталізації платежів для задоволення вимог, що виникли із зобов'язань підприємства-банкрута перед громадянами внаслідок заподіяння шкоди їх життю і здоров'ю не регулює питання капіталізації платежів у разі ліквідації страхувальника поза процедурою банкрутства.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.

Відповідно до вимог частини 1 статті 59 Господарського кодексу України припинення діяльності суб'єкта господарювання здійснюється шляхом його реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації - за рішенням власника (власників) чи уповноважених ним органів, за рішенням інших осіб - засновників суб'єкта господарювання чи їх правонаступників, а у випадках, передбачених цим Кодексом, - за рішенням суду.

За умовами пункту 1 частини 1 статті 110 Цивільного кодексу України юридична особа ліквідується за рішенням її учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, в тому числі у зв'язку із закінченням строку, на який було створено юридичну особу, досягненням мети, для якої її створено, а також в інших випадках, передбачених установчими документами.

Виплата грошових сум кредиторам юридичної особи, що ліквідується, у тому числі за податками, зборами, єдиним внеском на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та іншими коштами, що належить сплатити до державного або місцевого бюджету, Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування, провадиться у порядку черговості, встановленому статтею 112 цього Кодексу (п. 9 ст. 111 ЦК України).

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 112 Цивільного кодексу України у разі ліквідації платоспроможної юридичної особи у першу чергу задовольняються вимоги її кредиторів щодо відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров'я або смертю, та вимоги кредиторів, забезпечені заставою чи іншим способом.

У разі відмови ліквідаційної комісії у задоволенні вимог кредитора або ухилення від їх розгляду кредитор має право до затвердження ліквідаційного балансу юридичної особи звернутися до суду із позовом до ліквідаційної комісії. За рішенням суду вимоги кредитора можуть бути задоволені за рахунок майна, що залишилося після ліквідації юридичної особи. Вимоги кредитора, заявлені після спливу строку, встановленого ліквідаційною комісією для їх пред'явлення, задовольняються з майна юридичної особи, яку ліквідовують, що залишилося після задоволення вимог кредиторів, заявлених своєчасно. Вимоги кредиторів, які не визнані ліквідаційною комісією, якщо кредитор у місячний строк після одержання повідомлення про повну або часткову відмову у визнанні його вимог не звертався до суду з позовом, вимоги, у задоволенні яких за рішенням суду кредиторові відмовлено, а також вимоги, які не задоволені через відсутність майна юридичної особи, що ліквідується, вважаються погашеними (ч. ч. 3, 4, 5 ст. 112 ЦК України).

Частиною другою статті 1205 Цивільного кодексу України встановлено, що у разі ліквідації юридичної особи платежі, належні потерпілому або особам, визначеним статтею 1200 цього Кодексу, мають бути капіталізовані для виплати їх потерпілому або цим особам у порядку, встановленому законом або іншим нормативно-правовим актом.

Правову основу, економічний механізм та організаційну структуру загальнообов'язкового державного соціального страхування громадян від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які призвели до втрати працездатності або загибелі застрахованих на виробництві, визначено Законом України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності" (далі - Закон № 1105-XIV.)

Основними принципами страхування від нещасного випадку, зокрема, є: своєчасне та повне відшкодування шкоди страховиком; обов'язковість страхування від нещасного випадку осіб, які працюють на умовах трудового договору (контракту) та інших підставах, передбачених законодавством про працю, а також добровільність такого страхування для осіб, які забезпечують себе роботою самостійно, та громадян-суб'єктів підприємницької діяльності.

За приписами статті 46 Закону № 1105-XIV, фінансування Фонду здійснюється за рахунок, зокрема, внесків роботодавців та капіталізованих платежів, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Таким чином, наведеними нормами Закону № 1105-XIV та Цивільного Кодексу України законодавець зобов'язує страхувальника проводити капіталізацію страхових виплат у всіх випадках ліквідації (не лише у випадку ліквідації підприємства-банкрута, але й за інших підстав, передбачених законодавством).

Оскільки законодавством не визначена процедура капіталізації платежів на стадії самостійної ліквідації платоспроможної юридичної особи, то суд вважає можливим застосувати аналогію закону, а саме Порядок капіталізації платежів для задоволення вимог, що виникли із зобов'язань суб'єкта підприємницької діяльності - банкрута перед громадянами внаслідок заподіяння шкоди їх життю і здоров'ю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.05.2000р. №765 "Про реалізацію статей 45 і 92 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (далі - Порядок).

Положенням п. 5-1 Порядку передбачено, що у вимогах відповідного Фонду до суб'єкта підприємницької діяльності, щодо якого порушено справу про банкрутство, зазначається сума, визначена з урахуванням кожного платежу, що підлягає капіталізації. При цьому, суми платежів, капіталізованих відповідно до зазначених вимог у процесі ліквідації суб'єкта підприємницької діяльності - банкрута, перераховуються ліквідатором (арбітражним керуючим) робочому органу виконавчої дирекції Фонду, у якому підприємство перебуває на обліку.

Відповідно до п.1 Порядку здійснюється капіталізація платежів для задоволення вимог, що виникли із зобов'язань суб'єкта підприємницької діяльності - банкрута відшкодувати шкоду, заподіяну життю і здоров'ю громадян, у тому числі застрахованих у Фонді соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань (далі - Фонд). Капіталізація платежів здійснюється щодо кожної особи з урахуванням заборгованості за попередні роки та необхідності виплати майбутніх платежів. Під час розрахунку сум цих платежів повинні враховуватися заробітна плата потерпілого, відсоток втрати професійної працездатності, витрати по догляду за потерпілим, на реабілітацію, протезування, придбання транспортних засобів та види соціальної допомоги відповідно до медичного висновку, необхідність сплати одноразової допомоги у зв'язку з травмою або професійним захворюванням, які можуть призвести до смерті потерпілого, а також інших виплат, передбачених законодавством.

Порядком також передбачено, що до суми платежів, що підлягають капіталізації, включається заборгованість підприємства-банкрута з виплат, пов'язаних із зобов'язаннями цього підприємства відшкодувати шкоду, заподіяну життю і здоров'ю громадян: з одноразової допомоги, щомісячних виплат втраченого заробітку, витрат по догляду за потерпілим та за лікарняними листами.

Згідно із п. 3 вказаного Порядку капіталізація платежів, передбачених підпунктами 1-5 пункту 2 цього Порядку, розраховується на період, що визначається як різниця між середньою тривалістю життя для чоловіків і жінок у країні та їх віком на момент здійснення капіталізації.

Дослідивши розрахунок потреби в капіталізації коштів, зроблений позивачем станом на 31.11.2012, господарський суд прийшов до висновку, що позивачем правомірно визначена відповідачу до сплати сума у розмірі 1052685,33 грн.

При цьому, господарський суд враховує, що позивачем, при обрахуванні потреби в капіталізації коштів, правомірно взято до уваги інформацію Державної служби статистики (а.с. 92-95) щодо середньої очікуваної тривалості життя чоловіків та жінок в Україні у 2011 році.

Відповідач не спростував доводів позивача та не надав суду доказів щодо включення грошових вимог відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Кіровограді Кіровоградської області до ліквідаційного балансу або доказів сплати капіталізованих платежів.

Тому, системно проаналізувавши приписи законодавства України, зважаючи на взаємний та достатній зв'язок доказів у їх сукупності, та враховуючи, що позивачем доведено законність та обґрунтованість позовних вимог, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню в повному обсязі.

Відповідно до вимог ст. 49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача. Оскільки позивачем в позовній заяві об'єднано дві вимоги майнового та немайнового характеру з відповідача підлягає стягненню в доход Державного бюджету України 22200,71 грн. судового збору.

Керуючись ст. 33, 34, 43, 44, 82-85, 116 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати заявлені грошові вимоги відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Кіровограді Кіровоградської області та зобов'язати Державний заклад "Кіровоградська міська санітарно-епідеміологічна станція" Міністерства охорони здоров'я України (м. Кіровоград, вул. Тобілевича, 25, ідентифікаційний код 23694653) включити грошові вимоги відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Кіровограді Кіровоградської області (м. Кіровоград, вул. Фісановича, 9, ідентифікаційний код 25812762) в сумі 1052685,33 грн. до ліквідаційного балансу.

Стягнути з дочірнього підприємства Державного закладу "Кіровоградська міська санітарно-епідеміологічна станція" Міністерства охорони здоров'я України (м. Кіровоград, вул. Тобілевича, 24, ідентифікаційний код 23694653) на користь відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в м. Кіровограді Кіровоградської області (м. Кіровоград, вул. Фісановича, 9, р/р 37174400900001 ГУДКСУ в Кіровоградській області, МФО 823016, код 24717760) - 1052685,33 грн. капіталізованих платежів.

Стягнути з дочірнього підприємства Державного закладу "Кіровоградська міська санітарно-епідеміологічна станція" Міністерства охорони здоров'я України (м. Кіровоград, вул. Тобілевича, 24, ідентифікаційний код 23694653) на користь Державного бюджету України (р/р 31211206783002 в Головному Управлінні Державної казначейської служби України у Кіровоградській області, МФО 823016, код 38037409, отримувач коштів УК у м. Кіровограді (м. Кіровоград) 22030001) - 22200,71 грн. судового збору.

Накази видати після набрання судовим рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Рішення може бути оскаржене протягом десяти днів з дня його підписання до Дніпропетровського апеляційного господарського суду через господарський суд Кіровоградської області.

Повне рішення складено 22.04.2013 року.

Суддя О.Б. Шевчук

СудГосподарський суд Кіровоградської області
Дата ухвалення рішення15.04.2013
Оприлюднено23.04.2013
Номер документу30828700
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —912/217/13-г

Ухвала від 19.07.2023

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Закурін М.К.

Ухвала від 03.06.2019

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Макаренко Т.В.

Ухвала від 05.07.2018

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Коваленко Н.М.

Ухвала від 27.06.2018

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Коваленко Н.М.

Ухвала від 27.06.2018

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Коваленко Н.М.

Ухвала від 19.06.2018

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Коваленко Н.М.

Ухвала від 19.06.2018

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Коваленко Н.М.

Ухвала від 04.03.2014

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Шевчук О.Б.

Ухвала від 04.10.2013

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Шевчук О.Б.

Ухвала від 10.04.2013

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Шевчук О.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні