АС-04/478-05
Україна
Харківський апеляційний господарський суд
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 червня 2006 року Адміністративна справа № АС-04/478-05
Колегія суддів у складі: головуючий суддя Лащенко Л.Д., суддя Гончар Т.В., суддя Погребняк В.Я.
При секретарі Андросовій О.В.
За участю представників сторін:
Позивача –Дяченко В.І. (дов. № б/н від 01.10.05 р.), Гунько Т.О. (дов. № б/н від 01.04.2006 року).
Першого відповідача – Парамонова О.В. (дов. № 1/10/10-025 від 10.01.2006 року).
Другого відповідача – Мазалова Я.В. (дов. № 01-18/503 від 19.06.2006 року).
розглянувши апеляційну скаргу (вх.895Х/2) позивача, Товариства з обмеженою відповідальністю “Укржелтранс”, м. Харків на постанову господарського суду Харківської області від 13 грудня 2005 року по адміністративній справі № АС-04/478-05
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю “Укржелтранс”, м. Харків
до Державної податкової інспекції у Ленінському районі м. Харкова
ВДК у Ленінському районі м. Харкова
За участю прокурора
про стягнення 47011,00 грн.
Встановила:
Постановою господарського суду Харківської області від 13.12.2005 року (суддя Григоров А.М.) позивачу у задоволенні адміністративного позову було відмовлено. Постанова суду прийнята з посиланням на те, що оскільки позивач не здав розрахунку експортного відшкодування, він не має права на відшкодування заявлених сум на розрахунковий рахунок.
Позивач, ТОВ “Укржелтранс”, м. Харків, не погодився з Постановою господарського суду Харківської області, звернувся до Харківського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить суд скасувати Постанову господарського суду Харківської області від 13.12.2005 року по справі № АС-04/478-05 та ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі. Апелянт вважає, що Постанова від 13.12.2005 року винесена господарським судом Харківської області без належного вивчення обставин справи та з порушенням норм матеріального та процесуального права, а висновки суду викладені в постанові суду не відповідають фактичним обставинам справи. На думку апелянта, при заповненні декларації підприємство само вправі вирішувати в якому порядку йому буде відшкодовано суму надмірно сплаченого податку ПДВ, згідно наказу ДПА України № 166 “Про затвердження форми податкової декларації та порядку її заповнення і подання”. ТОВ “Укржелтранс”, м. Харків, заявило на відшкодування суми ПДВ протягом трьох наступних періодів без подачі розрахунку експортного відшкодування до ДПІ, оскільки вимогами заповнення декларації це не передбачено, згідно п. 5.12 наказу ДПА України № 166 від 30.05.1997 року. Суду, також, була надана довідка з роз‘ясненнями про відсутність необхідності в наданні розрахунку експортного відшкодування до ДПІ, виходячи з пунктів самої податкової декларації. Отже, господарським судом Харківської області не були враховані особливості заповнення податкової декларації та як наслідок були порушені норми матеріального права.
Відповідач ДПІ у Ленінському районі м. Харкова у запереченні на апеляційну скаргу вважає постанову господарського суду Харківської області обґрунтованою та законною, апеляційну скаргу позивача такою, що не підлягає задоволенню. Відповідач вказує на те, що у разі, коли платник податку не подає розрахунок експортного відшкодування у встановлені строки, експортне відшкодування не надається, а суми такого відшкодування враховуються у розрахунку зобов‘язань такого платника податку з податку майбутніх податкових періодів. Розрахунок експортного бюджетного відшкодування подається разом з декларацією за відповідний звітний період.
Другий відповідач в судове засідання заперечення на апеляційну скаргу не надав, в судовому засіданні вважає постанову господарського суду Харківської області обґрунтованою та законною, апеляційну скаргу позивача такою, що не підлягає задоволенню.
Перевіривши повноту встановлення судом обставин справи та наданих сторонами в підтвердження обставин справи доказів, перевіривши надану в рішенні суду їх юридичну оцінку, розглянувши доводи апеляційної скарги, заслухавши пояснення уповноважених представників сторін, апеляційний суд встановив, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, прийнята судом Постанова підлягає скасуванню, виходячи з наступного.
Згідно висновків Акту від 05.10.2004р. № 495/23-504/105 “Про результати позапланової документальної перевірки з питання правильності обчислення податкового зобов'язання та податкового кредиту по ПДВ” Товариства з обмеженою відповідальністю „Укржелтранс" (код за ЕДРПОУ 30754090) за квітень та червень 2004р, складеного посадовими особами ДПІ у Ленінському районі м. Харкова, у ході перевірки правильності обчислення платником податків податкових зобов'язань, порушень з боку платника податків податкового законодавства з податку на додану вартість не встановлено.
Разом з тим встановлено від'ємне значення податку на додану вартість у квітні та червні 2004р., яке на думку контролюючого органу, виникло за рахунок здійснення платником податку експортних операцій.
Згідно з пунктом 3.4 Порядку заповнення та подання податкової декларації по податку на додану вартість, затвердженого наказом Державної податкової адміністрації України від 30.05.97 N 166 (у редакції наказу Державної податкової адміністрації України від 18.04.2001 N 170), платник податку самостійно обчислює суму податкового зобов'язання, яку зазначає у декларації. Дані, наведені у декларації, мають відповідати даним бухгалтерського обліку платника та даним книг податкового обліку.
Як зазначено в акті перевірки, ТОВ „Укржелтранс" має книгу обліку продажу товарів (робіт, послуг), зареєстровану в ДПІ у Ленінському районі м. Харкова 18.07.2001р. № 3186. Сума податкових зобов'язань, зазначена в податкових деклараціях з податку на додану вартість за квітень 2004р. та червень 2004р. відповідає даним обліку книги обліку продажу товарів (робіт, послуг).
В квітні 2004р. ТОВ “Укржелтранс” реалізовано на території України ТМЦ на загальну суму 9000,00 грн., в т.ч. ПДВ - 1500,00 грн. В податковій декларації з податку на додану вартість за квітень 2004р. підприємство задекларувало по рядку 1 “Операції, «що оподатковуються за ставкою 20%...” в колонці А „Обсяги продажу без ПДВ" суму 7500,00 грн., в колонці Б “Сума ПДВ” - 1500,00 грн. По рядку 9 “Усього податкових зобов'язань» ТОВ „Укржелтранс" задекларовано суму 1500,00 грн.
В червні 2004р. ТОВ “Укржелтранс” здійснило відвантаження на експорт колісних пар б/у стальних литих марки РУ - 950 (освідченні) для рухомого залізничного складу в загальній кількості 57 шт. на загальну суму 530582,43 грн., в тому числі:
- по ВМД № 800000004/4/313247 в кількості 19 шт. фактурною вартістю 177764,54 грн.,
- по ВМД № 800000004/4/313086 в кількості 19 шт. фактурною вартістю 176648,35грн.,
- по ВМД № 800000004/4/313086 в кількості 19 шт. фактурною вартістю 176169,54грн.
В податковій декларації з податку на додану вартість за червень 2004р. підприємство задекларувало по рядку 2.1 „експортні операції" в колонці А “Обсяги продажу без ПДВ” суму 530582 грн. По рядку 9 „Усього податкових зобов'язань" ТОВ „Укржелтранс" задекларовано суму 0,00 грн.
Підпунктом 6.2.1 ст. 6 Закону України "Про податок на додану вартість" встановлено, що податок за нульовою ставкою обчислюється щодо операцій з продажу товарів, які були вивезені (експортовані) платником податку за межі митної території України. При цьому, товари вважаються вивезеними (експортованими) платниками податку за межі митної території України тільки у разі, якщо їх вивезення (експортування) засвідчене належно оформленою ВМД відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 09.06.97 N 574 "Про затвердження Положення про вантажну митну декларацію", «Інструкції про порядок заповнення вантажної митної декларації”, затвердженої наказом Державної митної служби України від 9 липня 1997 року N 307, зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 24 вересня 1997 року за № 443/2247 (з 29.08.2002 у редакції наказу Держмитслужби України від 18.04.2002 № 207, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.05.2002 за № 462/6750), “Порядку заповнення граф вантажної митної декларації відповідно до митних режимів експорту, імпорту, транзиту, тимчасового ввезення (вивезення), митного складу, магазину безмитної торгівлі», затвердженого наказом Державної митної служби України від 30 червня 1998 року № 380, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 22 липня 1998 року за № 469/2909, та з урахуванням вимог постанови Кабінету Міністрів України від 1 березня 2002 року № 243 "Про вдосконалення механізму відшкодування бюджетної заборгованості з податку на додану вартість за операціями з експорту продукції", що набула чинності з 1 березня 2002 року.
Для відшкодування бюджетної заборгованості з податку на додану вартість платник податку, який здійснив операцію з вивезення (пересилання) товарів за межі митної території України (експорт), подає разом з іншими передбаченими законодавством документами оригінал п'ятого основного аркуша ("примірник для декларанта") вантажної митної декларації форми МД-2 (МД-3), що є її складовою частиною, оформленого митним органом під час здійснення митного оформлення експорту товарів, на якому зазначеним митним органом за зверненням - платника податку вчиняється напис про фактичне вивезення експортованих товарів за межі митної території України, який засвідчується підписом відповідальної посадової особи і гербовою печаткою митного органу.
Такий напис вчиняється митним органом, що здійснював митне оформлення експорту товарів, виключно після одержання з митного органу, розташованого на митному кордоні України, через який здійснювалося вивезення товарів, офіційного повідомлення про фактичне вивезення товарів за межі митної території України у повному обсязі.
Всі надані позивачем п'яті екземпляри ВМД мають відбиток штампу на якому зазначено “задекларовані в цій ВМД товари вивезено (вказані конкретні дати) за межі митної території України в повному обсязі"..
Своїм листом № 3-9/06 від 09.06.2004р. ТОВ “Укржелтранс” повідомило ДПІ у Ленінському районі м. Харкова про те, що “в податковій декларації по ПДВ за квітень самостійно виявило помилку, яке не тягне за собою збільшення податкових зобов'язань (не включені експортні операції)”. В листі наведено таблицю, щодо виправлення рядків раніше поданої декларації. В якості додатку до листа платником податку додані п'яті аркуші ВМД № 80000/4/311868 від 29.04.2004р., № 80000/4/311869 від 29.04.2004р..
У відповідності з нормами п.5.1 ст. 5 Законом України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами і державними
цільовими фондами»від 21.12.2000р. № 2181-ІП, якщо у майбутніх податкових періодах (з урахуванням строків давності, визначених статтею 15 цього Закону) платник податків самостійно виявляє помилки у показниках раніше поданої податкової декларації, такий платник податків має право надати уточнюючий розрахунок.
Платник податків має право не подавати такий розрахунок, якщо такі «уточнені показники зазначаються ним у складі податкової декларації за будь-який наступний податковий період, протягом якого такі помилки були самостійно виявлені. Форма уточнюючих розрахунків визначається у порядку, встановленому для податкових декларацій”.
Згідно з п. 4.4. “Порядку заповнення та подання податкової декларації з податку на додану вартість" затвердженого наказом ДПА України від 30 травня 1997 р. № 166 і зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 9 липня 1997 р. за № 250/2054: “ Якщо платник самостійно виявив помилки, що містяться у раніше поданій ним податковій декларації, то такий платник зобов'язаний подати в порядку, установленому для подання декларацій з податку на додану вартість (без урахування граничного терміну подання, але з урахуванням строків давності, установлених статтею 15 Закону № 2181), уточнюючий розрахунок податкових зобов'язань з податку на додану вартість, у зв'язку з виправленням самостійно виявлених помилок (далі - уточнюючий розрахунок). Одним уточнюючим розрахунком може бути виправлено помилки лише однієї раніше поданої декларації.
Платник податку має право не подавати вказаний розрахунок, якщо такі уточнені показники зазначаються ним у складі декларації за будь-який наступний податковий період (з урахуванням зазначених у першому абзаці строків давності та положень пункту 17.2 Закону № 2181), протягом якого такі помилки були самостійно виявлені. Такий спосіб самостійного виправлення платником помилки може бути застосований у разі виправлення у декларації звітного періоду помилок лише однієї раніше поданої декларації".
Відповідно до п. 2.2. розділу 2 Інструкції “Про порядок ведення органами державної податкової служби оперативного обліку податків і зборів (обов'язкових платежів), що надходять до бюджетів та до державних цільових фондів", затвердженої наказом Головної державної податкової інспекції України від 12 травня 1994 р. № 37 (у редакції наказу Державної податкової адміністрації України від 3 вересня 2001 р. № 342), зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 18 жовтня 2001 р. за № 887/6078, документами, на підставі яких здійснюється нарахування платежів шляхом занесення інформації про податкові зобов'язання платника до бази даних, за податковими зобов'язаннями, які самостійно визначаються платником є податкові декларації (розрахунки), у тому числі нові, довідки про суми платежу на збільшення або зменшення податкових зобов'язань звітного періоду, розрахунки авансових платежів та інші документи, які подаються платниками податків до податкового органу в порядку та терміни, установлені податковим законодавством, на підставі якого здійснюється нарахування платежів.
Нормами п.5.1 ст. 5 Законом України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами і державними цільовими фондами»від 21.12.2000р. № 2181-III та “Порядку заповнення та подання податкової декларації з податку на додану вартість" затвердженого наказом ДПА України від 30 травня 1997 р. № 166 і зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 9 липня 1997 р. за № 250/2054 вищенаведених нормативних та законодавчих актів, виправлення помилок, які містяться у раніше поданій платником податків податковій декларації, шляхом надання цим платником до органів державної податкової служби листів вільної форми не передбачено.
“Уточнюючий розрахунок податкових зобов'язань з податку на додану вартість у зв'язку з виправленням самостійно виявлених помилок" за квітень 2004р. форма якого визначена в додатку 3 до Порядку заповнення та подання податкової декларації з податку на додану вартість, ТОВ “Укржелтранс" до ДПІ у Ленінському районі м. Харкова не надавало.
При проведенні перевірки ДПІ Ленінського району м. Харкова (акт від 05.10.2004р. № 495/23-504/105) невідповідності даних податкових накладних, ВМД, книги обліку продажу товарів (робіт, послуг) та декларацій по ПДВ у період квітень 2004р. та червень 2004р. не встановлено.
В податковій декларації з податку на додану вартість за квітень 2004р. підприємство задекларувало по рядку 10.1 “Придбання з податком на додану вартість на митній території України товари (роботи, послуги), вартість яких включається до складу валових витрат виробництва (обігу), та основні фонди й матеріальні активи, які підлягають амортизації для здійснення операцій, які підлягають оподаткуванню “ в колонці А “Обсяги придбання без ПДВ" суму 133225,00 грн., в колонці Б “Сума ПДВ" - 26645,00 грн. Порядку 17 „Усього податкового кредиту" ТОВ „Укржелтранс" задекларовано суму 26645,00грн. Дані декларацій по податку на додану вартість по рядкам, 10.1 та 17 відповідають даним книг обліку придбання товарів (робіт, послуг) за квітень 2004р. та наданим платником податків податковим накладним.
В податковій декларації з податку на додану вартість за червень 2004р. підприємство задекларувало по рядку 10.1 „Придбання з податком на додану вартість на митній території України товари (роботи, послуги), вартість яких включається до складу валових витрат виробництва (обігу), та основні фонди й матеріальні активи, які підлягають амортизації для здійснення операцій, які підлягають оподаткуванню" в колонці А “Обсяги придбання без ПДВ" суму 0,00 грн., в колонці Б „Сума ПДВ" - 0,00 грн. По рядку 17 „Усього податкового кредиту” ТОВ „Укржелтранс" задекларовано суму 0,00 грн.
Згідно книги обліку придбання товарів (робіт, послуг) ТОВ "Укржелтранс", зареєстрованої 18.07.2001р. за № 2964 від в ДШ у Ленінському районі м. Харкова за червень 2004р. та податкових накладних вартість придбання з податком на додану вартість на митній території України товарів (робіт, послуг), вартість яких включається до складу валових витрат виробництва (обігу), та основних фондів й матеріальних активів, які підлягають амортизації для здійснення операцій, які підлягають оподаткуванню дорівнює 462652,46 грн. Сума ПДВ, яку підприємство має право віднести до податкового кредиту дорівнює 92530,71 грн.
Відповідно до вимог п.5.1 ст. 5 Законом України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами і державними цільовими фондами»від 21.12.2000р. № 2181-ПІ та “Порядку заповнення та подання податкової декларації з податку на додану вартість" затвердженого наказом ДПА України від 30 травня 1997 р. № 166 і зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 9 липня 1997 р. за № 250/2054, ТОВ "Укржелтранс" 30.07.2004р. надіслано поштою „Уточнюючий розрахунок податкових зобов'язань з податку на додану вартість у зв'язку з виправленням самостійно виявлених помилок" за червень 2004р зазначені в “Уточнюючому розрахунку податкових зобов'язань з податку на додану вартість, у зв'язку з виправленням самостійно виявлених помилок” за червень 2004р. ТОВ “Уржелтранс” суми оподатковуваних оборотів та ПДВ відповідають наданим платником податку копіям аркушів книги обліку придбання товарів (робіт, послуг) ТОВ "Укржелтранс".
Стаття 7 Закону України “Про податок на додану вартість" від 03.04.1997р. № 168/97-ВР визначає порядок обчислення і сплати податку на додану вартість. Підпунктом 7.7.1 пункту 7.7 цієї статті встановлено, що суми податку, які підлягають сплаті до бюджету або відшкодуванню з бюджету, визначаються як різниця між загальною сумою податкових зобов'язань, що виникли у зв'язку з будь-яким продажем товарів протягом звітного періоду, та сумою податкового кредиту звітного періоду.
Згідно з п.1.8 ст. 1 Закону України "Про податок на додану вартість" від 03.04.1997р. № 168/97-ВР бюджетне відшкодування - сума, що підлягає поверненню платнику податку з бюджету у зв'язку з надмірною сплатою податку у випадках, визначених цим Законом.
Відповідно до підпункту 7.7.3 пункту 7.7 статті 7 вищезазначеного Закону України, у разі коли за результатами звітного періоду сума податку на додану вартість, визначена згідно з підпунктом 7.7.1 цієї статті, має від'ємне значення, така сума підлягає відшкодуванню платнику податку з Державного бюджету України протягом місяця, наступного після подачі декларації. Підставою для отримання відшкодування є дані тільки податкової декларації за звітний період.
В податковій декларації з податку на додану вартість за квітень 2004р. платник податку задекларував: '
- по рядку 18.2 від'ємне значення чистої суми податкових зобов'язань з ПДВ за поточний звітний період колонка Б - 25145,00грн.;
- по рядку 21 „Сума ПДВ, яка підлягає відшкодуванню з бюджету за підсумками поточного звітного періоду (від'ємне значення суми рядків 18,19)" колонка Б-25145,00 грн.
- по рядку 25 „Залишок суми ПДВ, що підлягає відшкодуванню після погашення податкових зобов'язань платника протягом трьох наступних періодів (різниця рядків21-22-23-24 колонки Б) - 25145,00 грн.
- по рядку 25.2 “перерахування на рахунок в установі банку" - 100 %.
В податковій декларації з податку на додану вартість за червень 2004р. підприємство задекларувало чисту суму податкових зобов'язань з ПДВ за поточний звітний період в сумі 0,00 грн.
Відповідно до вимог п.5.1 ст. 5 Законом України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами і державними цільовими фондами»від 21.12.2000р. № 2181-ІП та “Порядку заповнення та подання податкової декларації з податку на додану вартість" затвердженого наказом ДПА України від 30 травня 1997 р. № 166 платник податку 30.07.2004р. надіслав поштою „Уточнюючий розрахунок податкових зобов'язань з податку на додану вартість у зв'язку з виправленням самостійно виявлених помилок" за червень 2004 року.
Згідно „Порядку заповнення та подання податкової декларації з податку на додану вартість" затвердженого наказом ДПА України від 30 травня 1997 р. № 166-1 зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 9 липня 1997 р. за № 250/2054: п.п. 4.4.5. Якщо в результаті виправлення помилок, допущених у попередніх звітних періодах, визначено суму ПДВ, яка зменшує податкові зобов'язання, тобто у зв'язку із виправленням помилок зменшується сума, яка підлягала сплаті до бюджету, та/або збільшується сума, заявлена до відшкодування з бюджету (заповнюється рядок 7.2 та/або рядок 7.3 уточнюючого розрахунку), то така сума прирівнюється до суми бюджетного відшкодування тільки в тому разі, якщо в уточнюючому розрахунку заповнено рядок 6.2 або рядок 6.2 та рядок 1.2.
При цьому - розмір суми бюджетного відшкодування визначається в такому порядку: б) якщо заповнено рядок 1.2 уточнюючого розрахунку (тобто в декларації того звітного періоду, за який виправляється помилка, заповнено рядок 21 /рядок 236 в декларації за формою, що була дійсна до внесення змін, затверджених наказом ДПА України від 02.11.2000 № 568/) і рядок 6.2 уточнюючого розрахунку (тобто з урахуванням виправлених помилок повинен бути заповнений рядок 21 декларації /рядок 236 в декларації за формою, що була дійсна до внесення змін, затверджених наказом ДПА України від 02.11.2000 № 568/% то сума бюджетного відшкодування дорівнює значенню рядка 7.3 уточнюючого розрахунку".
Таким чином, значення рядка 21 “Сума ПДВ, яка підлягає відшкодуванню з бюджету за підсумками поточного звітного періоду (від'ємне значення суми рядків 18,19)" колонки Б декларації за червень 2004р. має дорівнювати 92573,00 грн".
“Порядком відшкодування податку на додану вартість" затвердженим наказом Державної податкової адміністрації, Державного казначейства України від 2 липня 1997 р. № 209/72 (у редакції наказу Державної податкової адміністрації України, Державного казначейства України від 21 травня 2001 р. № 200/86), зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 8 червня 2001 р. за № 489/5680 передбачено:
1.1. Бюджетне відшкодування - сума, що підлягає поверненню платнику податку на додану вартість з бюджету у зв'язку з надмірною сплатою податку у випадках, визначених Законом України "Про податок на додану вартість" та Указом Президента України "Про деякі зміни в оподаткуванні".
1.2. Термін відшкодування - визначений відповідно до чинного законодавства період, протягом якого з Державного бюджету України у відповідності до рішення платника перераховується належна йому сума податку на додану вартість.
2.1. Якщо за результатами звітного періоду різниця між загальною сумою податкових зобов'язань, що виникли у зв'язку з будь-яким продажем товарів (робіт, послуг) протягом звітного періоду, та сумою податкового кредиту звітного періоду має від'ємне значення, то така сума підлягає (як надміру сплачена) відшкодуванню платнику податку з Державного бюджету України.
2.2. Підставою для отримання відшкодування є дані виключно податкової декларації за звітний період.
Відшкодування при настанні терміну проводиться згідно з рішенням платника податку, яке відображене в податковій декларації (одночасно може бути декілька напрямів відшкодування) Шляхом: - перерахування грошових сум з бюджетного рахунку на рахунок платника податку в установі банку, що його обслуговує; - зарахування суми відшкодування в рахунок платежів з податку на додану вартість; - зарахування суми відшкодування в рахунок інших податків, зборів (обов'язкових платежів), які надходять до Державного бюджету України.
Нормами статті 8. “Особливості оподаткування операцій з вивезення (пересилання) товарів (робіт, послуг) за межі митної території України" Закону України "Про податок на додану вартість" від 03.04.1997р. № 168/97-ВР передбачено порядок експортного відшкодування.
У разі коли платник податку не подає розрахунок експортного відшкодування у встановлені строки, експортне відшкодування не надається, а суми такого відшкодування враховуються у розрахунку зобов'язань такого платника податку з податку майбутніх податкових періодів. Розрахунок експортного бюджетного відшкодування подається разом з декларацією за відповідний звітний період.
Відповідно до „Порядку заповнення та подання податкової декларації з податку на додану вартість" затвердженого наказом ДПА України від 30 травня 1997 р. № 166 і зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 9 липня 1997 р. за № 250/2054:
“п. 5.10 Платники податку, які здійснюють операції з вивезення (пересилання) товарів (робіт, послуг) за межі митної території України і за результатами звітного періоду визначили від'ємне та мають бажання отримати експортне відшкодування, разом з податковою декларацією подають Розрахунок експортного відшкодування (додаток 1 до податкової декларації з податку на додану вартість)...
п. 5.12. До рядка 23 переноситься значення рядка 6 Розрахунку експортного відшкодування (додаток 1 до податкової декларації з податку на додану вартість); якщо додаток 1 не подається, рядок 23 не заповнюється;
до рядка 24 переноситься значення рядка 6 Розрахунку частки бюджетного відшкодування (додаток 3 до податкової декларації з податку на додану вартість); якщо додаток 3 не подається, рядок 24 не заповнюється;
значення рядка 25 дорівнює різниці рядків (21 - 23 - 24) податкової декларації".
Виходячи з наданих суду документів, ТОВ “Укржелтранс” задекларувало проведені експортні операції тільки за червень 2004р. В квітні 2004р. в податковій декларації з податку на додану вартість (вх. № 21731 від 20.05.2004р.) ТОВ „Укржелтранс" не задекларувало здійснення експортних операцій, але повідомило ДПІ у Ленінському районі м. Харкова листом № 3-9/06 від 09.06.2004р. про самостійне виявлення помилки. Виходячи з вимог п.5.1 ст. 5 Законом України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами і державними цільовими фондами»від 21.12.2000р. № 2181-ІП та п.4.4. “Порядку заповнення та подання податкової декларації з податку на додану вартість” затвердженого наказом ДПА України від 30 травня 1997 р. № 166 і зареєстрованого в Міністерстві юстиції України. 9 липня 1997 р. за № 250/2054 в межах строків давності, визначених статтею 15 Закону України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами і державними цільовими фондами»від 21.12.2000р. № 2181-Ш ТОВ “Укржелтранс" має право надати уточнюючий розрахунок або зазначити такі уточнені показники у складі податкової декларації за будь-який наступний податковий період.
Нормами діючих законодавчих та нормативних актів, які регулюють порядок складання та подання податкової декларації, передбачено що платник податку має право самостійно визначити необхідність подання розрахунку експортного відшкодування до декларації з податку на додану вартість.
Крім того, колегія суддів зазначає, що в податкових деклараціях за квітень 2004р. (вх. № 21731 від 20.05.2004р.) та за червень 2004р. (№ 33842 від 20.07.2004р.) від'ємне значення різниці між сумою податкових зобов'язань і сумою податкового кредиту, яке виникло внаслідок здійснення платником податку експортних операцій в звітному періоді, платником податку не задекларовано.
Від'ємне значення різниці між сумою податкових зобов'язань і сумою податкового кредиту виникло у ТОВ “Укржелтранс" тільки при поданні “Уточнюючого розрахунку податкових зобов'язань з податку на додану вартість у зв'язку з виправленням самостійно виявлених помилок".
Відповідно до п. 4.4.1. “Порядку заповнення та подання податкової декларації з податку на додану вартість" затвердженого наказом ДПА України від 30 травня 1997 р: № 166 і зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 9 липня 1997 р. за № 250/2054, у разі виправлення помилок у рядках поданої раніше декларації, до яких повинні додаватися додатки, до уточнюючого розрахунку чи декларації, до якої включені уточнені показники, повинні бути подані відповідні додатки, що містять інформацію щодо уточнених показників.
В поданій до ДШ Ленінського-району м. Харкова за червень 2004р. (№ 33842 від 20.07.2004р.) рядки 23, 24, 25 не заповнені.
В формі “Уточнюючого розрахунку податкових зобов'язань з податку на додану вартість у зв'язку з виправленням самостійно виявлених помилок" виправлення помилок в рядках 23, 24, 25 раніше поданої податкової декларації з податку на додану вартість не передбачено.
За таких обставин, нарахування ТОВ „Укржелтранс" податку на додану вартість в податкових деклараціях з податку на додану вартість за період квітень та червень 2004р. підтверджується наданими платником податку документами, відповідає вимогам діючого податкового законодавства України, заявлена до відшкодування сума ПДВ підлягає стягненню з державного бюджету України.
У зв'язку з відсутністю у відповідача документів і доказів, які є підставою для відмови позивачу у здійсненні дій пов'язаних відшкодуванням з державного бюджету України суми бюджетної заборгованості перед платником податку, колегія суддів вважає за необхідне зазначити, що відповідно до ст..2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі, на виконання делегованих повноважень.
У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони, зокрема:
на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України;
обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);
дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації;
пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);
з урахуванням права особи на участь у прийнятті рішення;
своєчасно, тобто протягом розумного строку.
За відсутністю у відповідача підстав для відмови у здійсненні дій пов'язаних з поверненням з державного бюджету України сум ПДВ колегія суддів вважає, що відповідач діяв не у відповідності зі ст..2 КАС України.
Відповідно до ст.105 КАС України адміністративний позов може містити вимоги про скасування або визнання нечинним рішення відповідача - суб'єкта владних повноважень повністю чи окремих його положень, а також інші вимоги на захист прав, свобод чи інтересів у сфері публічно-правових відносин.
Відповідно до ч.2 ст.71 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідач не довів правомірність своїх дії пов'язаних з відмовою у поверненні позивачу сум ПДВ.
Враховуючи викладене, судова колегія вважає, що оскаржувана постанова господарського суду Харківської обл. від 13.12.2005 року по справі АС-04\478-05 прийнята не у відповідності до норм чинного податкового законодавства, викладені в постанові висновки не відповідають обставинам справи, за таких обставин вказана Постанова суду підлягає скасуванню, позовні вимоги позивача підлягають задоволенню, апеляційна скарга позивача підлягає задоволенню.
Як вказано вище, з метою повного всебічного та об'єктивного дослідження всіх обставин справи, враховуючи, що відповідач заперечував проти задоволення позовних вимог позивача, однак, будь –яких доказів в обґрунтування своїх заперечень суду не надавав, посилаючись виключно на тлумачення норм податкового законодавства України, а також враховуючи, що у зв'язку з запереченнями відповідача розгляд заявлених позовних вимог вимагав дослідження всіх первинних бухгалтерських документів позивача, що потребувало спеціальних знань в області правильності нарахування та своєчасності сплати позивачем податків і додержанням контролюючим органом законодавства про оподаткування в Україні, апеляційним судом призначалось проведення судово –бухгалтерської експертизи. Оплата послуг експерта була здійснена позивачем по справі, докази оплати вартості послуг по експертизі надані суду. Одночасно, позивачем заявлено клопотання про те, що у разі задоволення позовних вимог витрати пов'язані з проведенням експертизи покласти на відповідача у справі.
Відповідно до п.1 ст.. 94 КАСУ, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з державного бюджету України. Враховуючи, що рішення приймається апеляційним судом на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень та яка надала суду документально підтверджені витрати пов'язані з проведенням експертизи, клопотання позивача підлягає задоволенню за рахунок державного бюджету України.
У судовому засіданні позивачем також було заявлено клопотання про повернення судового збору, сплаченого у більшому розмірі, ніж встановлено законом.
Пункт 2 ст. 89 КАСУ України встановлює, що судовий збір, сплачений у більшому розмірі, ніж встановлено законом, повертається ухвалою суду за клопотанням особи, яка його сплатила.
Сплата судового збору за адміністративними справами встановлена у розмірі 3 грн. 40 коп. Позивач, звертаючись до суду з позовною заявою сплатив по платіжному дорученню № 397 від 11.10.2005 року державне мито у розмірі 471 грн. 00 коп. Переплата, яка підлягає поверненню з бюджету складає 467 грн. 60 коп. Інших клопотань від позивача не надходило.
Враховуючи викладене, керуючись ст. ст. 89, 94, 184, 195, 196, п.3 ст. 198, п.4 ст. 202, п.3 ст. 205, ст. 207 КАСУ
ПОСТАНОВИЛА
Апеляційну скаргу позивача задовольнити.
Постанову господарського суду Харківської обл.. від 13.12.2005 року по справі АС –04\478-05 скасувати.
Прийняти нове рішення.
Позов задовольнити.
Стягнути з Державного бюджету України на поточний рахунок Товариства з обмеженою відповідальністю «Укржелтранс»(код ЄДРПОУ 30754090, індекс 61052 м. Харків, вул. Мало-Панасівська, 6\14 поточний рахунок 26000186190000 ХФ «УкрСИБбанк»ХРУ м. Харків МФО 351641 суму податку на додану вартість, від'ємного значення у розмірі 47 011 грн. 00 коп.
Стягнути з Державного бюджету України на поточний рахунок Товариства з обмеженою відповідальністю «Укржелтранс»(код ЄДРПОУ 30754090, індекс 61052 м. Харків, вул. Мало-Панасівська, 6\14 поточний рахунок 26000186190000 ХФ «УкрСИБбанк»ХРУ м. Харків МФО 351641 судові витрати пов'язані з оплатою вартості судової експертизи у розмірі 1 087 грн. 50 коп.
Повернути з державного бюджету України зайво сплачений за подання позовної заяви судовий збір у розмірі 467 грн. 60 коп.
Дана Постанова набирає чинності з дня її проголошення.
Роз'яснити сторонам, що вони мають право на дану Постанову подати касаційну скаргу до Вищого адміністративного суду України протягом одного місяця після набрання законної сили судовим рішенням суду апеляційної інстанції.
Справу № АС-04\478-05 направити до господарського суду Харківської області.
Головуючий суддя Лащенко Л.Д.
Суддя Гончар Т.В.
Суддя Погребняк В.Я.
Суд | Харківський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 29.06.2006 |
Оприлюднено | 03.09.2007 |
Номер документу | 308888 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Харківський апеляційний господарський суд
Лащенко Л.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні