ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"18" квітня 2013 р. м.Київ К/800/4040/13
Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів:
головуючий суддя Голяшкін О.В. (доповідач),
судді Заяць В.С.,
Стрелець Т.Г.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Управління Пенсійного фонду в Старобешівському районі Донецької області на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 11 жовтня 2012 року та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 05 грудня 2012 року у справі за позовом прокурора Старобешівського району Донецької області в інтересах держави в особі Управління Пенсійного фонду в Старобешівському районі Донецької області до Малого спільного підприємства «Біона» про стягнення заборгованості фінансових санкцій та пені зі сплати страхових внесків у розмірі 738,46 грн.,-
ВСТАНОВИВ:
У вересні 2012 року прокурор Старобешівського району Донецької області в інтересах держави в особі Управління Пенсійного фонду в Старобешівському районі Донецької області звернувся з позовом до Малого спільного підприємства «Біона» про стягнення заборгованості зі сплати єдиного та страхового внесків в загальній сумі 4804,54 грн.
В обґрунтування вимог прокурор зазначив, що відповідач в порушення ст.20 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» та ст.9 Закону України «Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування» своєчасно не сплатив страхові внески та єдиний внесок до пенсійного фонду, просив стягнути прострочену заборгованість.
Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 11 жовтня 2012 року, залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 05 грудня 2012 року, позов задоволено частково; стягнуто з МСП «Біона» на користь УПФУ в Старобешівському районі Донецької області заборгованість зі сплати єдиного внеску, фінансових санкцій та пені за період з лютого по травень 2012 року у загальній сумі 4066,08 грн.; в іншій частині позовних вимог відмовлено.
Рішення судів першої та апеляційної інстанції при частковому задоволенні позову мотивовані обґрунтованістю вимог про стягнення заборгованості по єдиному внеску з нарахуванням фінансових санкцій та пені та неправомірності вимог в частині стягнення 738,46 грн. фінансових санкцій та пені по страхових внесках, оскільки у позивача зберігається право на стягнення відповідно тільки тих штрафних санкцій, які були застосовані (нараховані) у період до 01 січня 2011 року.
Не погоджуючись з ухваленими у справі рішеннями, Управління Пенсійного фонду в Старобешівському районі Донецької області звернулося до Вищого адміністративного суду України із касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального права, просить скасувати судові рішення та ухвалити нове.
У касаційній скарзі позивач, з посиланням на абз.5 п.7 розділу VІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2464-VI, зазначає про правомірне нарахування фінансових санкцій та пені зі сплати страхових внесків.
Заперечення на касаційну скаргу не надходили.
Заслухавши доповідача, обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що відповідач Мале спільне підприємство «Біона» є юридичною особою (код ЄДРПОУ 20399553), платником єдиного внеску, у зв'язку з чим зобов'язаний самостійно здійснювати нарахування та сплату єдиного внеску.
Відповідно до п.2 ч.1 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування - консолідований страховий внесок, збір якого здійснюється до системи загальнообов'язкового державного соціального страхування в обов'язковому порядку та на регулярній основі з метою забезпечення захисту у випадках, передбачених законодавством, прав застрахованих осіб та членів їхніх сімей на отримання страхових виплат (послуг) за діючими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування.
Недоїмкою відповідно до даного Закону вважається сума єдиного внеску, своєчасно не нарахована та/або не сплачена у строки, встановлені цим Законом, обчислена територіальними органами Пенсійного фонду України у випадках, передбачених цим Законом.
Частиною 8 ст.9 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» встановлено, що платники єдиного внеску зобов'язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за відповідний базовий звітний період, не пізніше 20 числа місяця, що настає за базовим звітним періодом.
У відповідності до ч.12 ст.9 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» єдиний внесок підлягає сплаті незалежно від фінансового стану платника.
Як встановлено ч.1 ст.8 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування», розмір єдиного внеску для кожної категорії платників, визначених цим Законом, та пропорції його розподілу за видами загальнообов'язкового державного соціального страхування встановлюються з урахуванням того, що вони повинні забезпечувати застрахованим особам страхові виплати і соціальні послуги, передбачені законодавством про загальнообов'язкове державне соціальне страхування; фінансування заходів, спрямованих на профілактику страхових випадків; створення резерву коштів для забезпечення страхових виплат та надання соціальних послуг застрахованим особам; покриття адміністративних витрат із забезпечення функціонування системи загальнообов'язкового державного соціального страхування.
Згідно ст.25 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» у разі виявлення своєчасно не сплачених сум страхових внесків платники єдиного внеску зобов'язані самостійно обчислити ці внески і сплатити їх з нарахуванням пені в порядку і розмірах, визначених цією статтею.
Суми недоїмки стягуються з нарахуванням пені та застосуванням штрафів.
Територіальний орган Пенсійного фонду у порядку, за формою і в строки, встановлені Пенсійним фондом за погодженням з центральним органом виконавчої влади у сфері праці та соціальної політики, надсилає платникам єдиного внеску, які мають недоїмку, вимогу про її сплату.
Вимога про сплату недоїмки є виконавчим документом.
Платник єдиного внеску зобов'язаний протягом десяти робочих днів з дня надходження вимоги про сплату недоїмки сплатити суми недоїмки та штрафів разом з нарахованою пенею.
У разі незгоди з розрахунком суми недоїмки платник єдиного внеску узгоджує її з органом Пенсійного фонду в порядку, встановленому Пенсійним фондом за погодженням з центральним органом виконавчої влади у сфері праці та соціальної політики.
У разі якщо згоди з органом Пенсійного фонду не досягнуто, платник єдиного внеску зобов'язаний сплатити суми недоїмки та штрафів разом з нарахованою пенею протягом десяти робочих днів з дня надходження рішення відповідного органу Пенсійного фонду або оскаржити вимогу до органу Пенсійного фонду вищого рівня чи в судовому порядку.
У разі якщо платник єдиного внеску протягом десяти робочих днів з дня надходження вимоги не сплатив зазначені у вимозі суми недоїмки та штрафів разом з нарахованою пенею, не узгодив вимогу з органом Пенсійного фонду, не оскаржив вимогу в судовому порядку або не сплатив узгоджену суму недоїмки протягом десяти робочих днів з дня надходження узгодженої вимоги, територіальний орган Пенсійного фонду надсилає в порядку, встановленому законом, до підрозділу державної виконавчої служби вимогу про сплату недоїмки.
З матеріалів справи вбачається, що Пенсійним фондом у відношенні відповідача прийняті вимоги: від 29 лютого 2012 року № Ю-15 про сплату боргу у розмірі 1452,91 грн., від 04 квітня 2012 року № Ю-80У про сплату боргу у розмірі 864,05 грн. та від 04 травня 2012 року № Ю-165У про сплату боргу у розмірі 864,05 грн.
Як встановлено пп.б п.6.3. розділу IV Інструкції про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, затвердженою Постановою правління Пенсійного фонду України від 27 вересня 2010 року №21-5, органи Пенсійного фонду надсилають платникам вимогу про сплату недоїмки, зокрема, якщо платник має на кінець звітного базового періоду недоїмку зі сплати єдиного внеску.
У цьому випадку вимога надсилається щомісяця протягом п'яти робочих днів, наступних за звітним базовим періодом. Вимога формується на підставі даних особових рахунків платників на всю суму боргу.
На суму недоїмки нараховується пеня з розрахунку 0,1 відсотка суми недоплати за кожний день прострочення платежу.
Територіальний орган Пенсійного фонду застосовує до платника єдиного внеску штрафні санкції, зокрема за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску накладається штраф у розмірі 10 відсотків своєчасно не сплачених сум.
Нарахування пені, передбаченої цим Законом, починається з першого календарного дня, що настає за днем закінчення строку внесення відповідного платежу, до дня його фактичної сплати (перерахування) включно.
Про нарахування пені та застосування штрафів, передбачених цим Законом, посадова особа територіального органу Пенсійного фонду в порядку, встановленому Пенсійним фондом за погодженням з центральним органом виконавчої влади у сфері праці та соціальної політики, приймає рішення, яке протягом трьох робочих днів надсилається платнику єдиного внеску.
Суми пені та штрафів, передбачених цим Законом, підлягають сплаті платником єдиного внеску протягом десяти робочих днів після надходження відповідного рішення.
На виконання вищезазначених норм Закону, позивачем прийняті рішення: від 29 лютого 2012 року №62 про застосування штрафних санкцій у розмірі 873,79 грн. за донарахування територіальним органом Пенсійного фонду або платником своєчасно не нарахованого єдиного внеску, від 03 березня 2012 року №63 про застосування штрафних санкцій у розмірі 232,14 грн. за несплату, неповну або несвоєчасну сплату суми єдиного внеску одночасно з видачею сум виплат, на які нараховується єдиний внесок (авансових платежів), від 26 березня 2012 року №70 про застосування штрафних санкцій у розмірі 119,52 грн. та нарахування пені у розмірі 117,81 грн. за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску.
Рішення № 62, № 63 отримані відповідачем 15 березня 2012 року, рішення №70 отримано 21 квітня 2012 року.
Сума заборгованості зі сплати єдиного внеску, фінансових санкцій та пені у розмірі 4066,08 грн. відповідачем у добровільному порядку не сплачена.
Рішення, прийняті органами Пенсійного фонду з питань, що належать до їх компетенції відповідно до цього Закону, є обов'язковими до виконання платниками єдиного внеску, посадовими особами і застрахованими особами.
Таким чином, суди попередніх інстанцій дійшли обґрунтованого висновку про правомірність нарахування Пенсійним фондом відповідачу суму заборгованості зі сплати єдиного внеску, фінансових санкцій та пені на підставі ст.25 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» у розмірі 4066,08 грн.
Стосовно висновків судів попередніх інстанцій про відмову у задоволенні решти позовних вимог колегія суддів вважає за необхідне зазначити наступне.
Згідно ч.2 ст.106 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» (в редакції до 01 січня 2011 року) суми страхових внесків своєчасно не нараховані та/або не сплачені страхувальниками у строки, визначені статтею 20 цього Закону, в тому числі обчислені територіальними органами Пенсійного фонду у випадках, передбачених частиною третьою статті 20 цього Закону, вважаються простроченою заборгованістю із сплати страхових внесків (далі - недоїмка) і стягуються з нарахуванням пені та застосуванням фінансових санкцій.
Відповідно до ч.9 ст.106 Закону № 1058-IV виконавчі органи Пенсійного фонду застосовують до страхувальників такі фінансові санкції, зокрема:
- за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) страхувальниками страхових внесків, у тому числі донарахованих страхувальниками або територіальними органами Пенсійного фонду, накладається штраф у розмірі 10 відсотків своєчасно не сплачених сум. Одночасно на суми своєчасно не сплачених (не перерахованих) страхових внесків і фінансових санкцій нараховується пеня в розмірі 0,1 відсотка зазначених сум коштів, розрахована за кожний день прострочення платежу (п.2 ч.9 ст.106);
- за несплату, неповну або несвоєчасну сплату авансових платежів із страхових внесків, передбачених цим Законом, - штраф у розмірі 50 відсотків сум несплачених або своєчасно не сплачених авансових платежів (п.7 ч.9 ст.106).
На виконання вищезазначених норм закону, позивачем прийняті рішення від 29 лютого 2012 року № 61 про застосування фінансових санкцій у розмірі 309,78 грн. за несплату, неповну або несвоєчасну сплату авансових платежів із страхових внесків (на підставі п.7 ч.9 ст.106 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування»), а також від 06 квітня 2012 року №79 про застосування фінансових санкцій у розмірі 65,35 грн. за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) страхувальниками страхових внесків, у тому числі донарахованих страхувальниками або органом Пенсійного фонду та нарахування пені у розмірі 363,33 грн. за період з 20 січня 2011 року по 02 березня 2012 року (на підставі п.2 ч.9 ст.106 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування»).
Законом України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, який набрав чинності з 01 січня 2011 року, виключено ч.1-9 ст.106 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування».
Відповідно до абз.5 п.7 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» стягнення заборгованості із сплати страхових внесків за діючими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування та сум штрафних санкцій, нарахованих та/або не сплачених у період до 1 січня 2011 року, в тому числі страхових внесків, строк сплати яких на 1 січня 2011 року не настав, здійснюється фондами загальнообов'язкового державного соціального страхування відповідно до законодавства, що діяло на момент виникнення такої заборгованості або застосування штрафних санкцій. Погашення заборгованості з використанням коштів, що надходять у рахунок сплати єдиного внеску, забороняється.
У спірному випадку йдеться про невиконання підприємством вимог законодавства щодо сплати страхових внесків за 2010 рік, а це означає, що стягнення заборгованості зі сплати цих внесків має відбуватись відповідно до закону, який діяв у відповідний період - тобто Закону № 1058-IV.
Відповідно до абз.6 п.7 Прикінцевих та Перехідних положень Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» за фондами загальнообов'язкового державного соціального страхування збережено повноваження щодо контролю за правильністю нарахування, своєчасністю сплати страхових внесків, застосування фінансових санкцій, якими вони були наділені до набрання чинності цим Законом, на період до повного стягнення заборгованості зі сплати страхових внесків за діючими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування та сум штрафних санкцій, нарахованих та/або не сплачених у період до 1 січня 2011 року, в тому числі нарахованих внесків, строк сплати яких на 1 січня 2011 року не настав, та відповідних штрафних санкцій.
Таким чином, вказана норма передбачає вчинення органами Пенсійного фонду стягнення заборгованості зі сплати страхових внесків та штрафних санкцій відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення.
Отже, Фонд і після 01 січня 2011 року має право здійснювати контроль за правильністю нарахування та сплати страхових внесків, нарахованих за період до 1 січня 2011 року, і у випадку виявлення порушень - право застосовувати штрафні санкції, визначені законом, чинним на момент вчинення таких порушень.
Як встановлено ч.13 ст.106 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», про нарахування пені та накладення штрафів, передбачених частинами дев'ятою і десятою цієї статті, посадові особи виконавчих органів Пенсійного фонду в порядку, встановленому правлінням Пенсійного фонду, виносять рішення, які протягом трьох робочих днів із дня їх винесення надсилаються страхувальнику, банку чи організації, яка здійснює виплату і доставку пенсій. Суми пені та штрафів, передбачених частинами дев'ятою і десятою цієї статті, підлягають сплаті страхувальником, банком чи організацією, яка здійснює виплату і доставку пенсій, протягом десяти робочих днів з дня одержання відповідного рішення.
З урахуванням невиконання відповідачем обов'язку щодо сплати фінансових санкцій у вказаній частині, позовні вимоги про стягнення нарахованих сум підлягають задоволенню.
Згідно ст.229 КАС України суд касаційної інстанції має право скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанції та ухвалити нове рішення, якщо обставини справи встановлені повно і правильно, але суди першої та апеляційної інстанцій порушили норми матеріального чи процесуального права, що призвело до ухвалення незаконного судового рішення.
За вказаними обставинами рішення судів попередніх інстанцій в частині відмови у задоволенні позовних вимог про стягнення 738,46 грн. заборгованості зі сплати фінансових санкцій та пені за несплату страхових внесків підлягають скасуванню з ухваленням нового рішення про задоволення позовних вимог у повному обсязі.
В частині задоволення позовних вимог про стягнення заборгованості по сплаті єдиного внеску, фінансових санкцій та пені в сумі 4066,08 грн. рішення судів є правильними, прийнятими при дотриманні норм матеріального та процесуального права і підлягають залишенню без змін.
Відповідно до ст.225 КАС України суд касаційної інстанції має право змінити судове рішення, якщо у справі немає необхідності досліджувати нові докази або встановлювати обставини, а судове рішення, яке змінюється, є помилковим тільки в частині.
Керуючись ст.ст.220, 222, 223, 224, 225, 229, 230, 232 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Управління Пенсійного фонду в Старобешівському районі Донецької області задовольнити.
Постанову Донецького окружного адміністративного суду від 11 жовтня 2012 року та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 05 грудня 2012 року змінити, скасувавши в частині відмови у задоволенні позовних вимог та прийняти нове рішення.
Адміністративний позов прокурора Старобешівського району Донецької області в інтересах держави в особі Управління Пенсійного фонду в Старобешівському районі Донецької області задовольнити повністю.
Стягнути з Малого спільного підприємства «Біона» (код ЄДРПОУ 20399553) на користь Управління Пенсійного фонду в Старобешівському районі Донецької області заборгованість з фінансових санкцій та пені зі сплати страхових внесків у розмірі 738,46 грн.
В решті рішення залишити без змін.
Постанова набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі, і може бути переглянута Верховним Судом України з підстав, у строки та в порядку, передбачених статтями 237 - 239-1 Кодексу адміністративного судочинства України.
Судді О.В.Голяшкін
В.С.Заяць
Т.Г.Стрелець
Суд | Вищий адміністративний суд України |
Дата ухвалення рішення | 18.04.2013 |
Оприлюднено | 26.04.2013 |
Номер документу | 30908644 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вищий адміністративний суд України
Голяшкін О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні