Постанова
від 23.04.2013 по справі 219/128/2013-а
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Головуючий у 1 інстанції - Худіна О.О.

Суддя-доповідач - Чумак С.Ю.

ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 квітня 2013 року справа № 219/128/2013-а

приміщення суду за адресою: 83017, м. Донецьк, бул. Шевченка, 26

Колегія суддів Донецького апеляційного адміністративного суду у складі:

головуючого судді: Чумака С.Ю.,

суддів: Ляшенко Д.В. та Ястребової Л.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу ОСОБА_2 на постанову Артемівського міськрайонного суду Донецької області від 21 березня 2013 року у справі № 219/128/2013-а за позовом ОСОБА_2 до Берестівської сільської ради Артемівського району Донецької області про визнання протиправним та скасування рішення Берестівської сільської ради Артемівського району Донецької області від 18 грудня 2012 року № 6-19/230,

В С Т А Н О В И Л А:

Позивачка звернулась до суду з позовом, в якому просила визнати потиправним та скасувати рішення Берестівської сільської ради Артемівського району Донецької області від 18 грудня 2012 року № 6-19/230 «Про клопотання перед райдержадміністрацією щодо скасування розпорядження голови райдержадміністрації від 15.12.2011 року № 820 «Про надання гр. ОСОБА_2 дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за межами населених пунктів Берестівської сільської ради в оренду для сінокосіння та випасання худоби».

В обґрунтування позову зазначила, що відповідач, прийнявши спірне рішення від 18.09.2012 року № 6-19/230 порушив її права на отримання земельної ділянки, що в подальшому призвело до прийняття незаконного розпорядження від 23.11.2012 року № 702 «Про визнання таким, що втратило чинність розпорядження голови Артемівської районної державної адміністрації від 15.12.2011 року № 820» головою Артемівської районної державної адміністрації. При прийнятті спірного рішення відповідач не з'ясував в якій стадії перебуває виготовлення нею технічної документації на земельну ділянку. Крім того в розпорядженні від 15.12.2011 року № 820 не був конкретно зазначений строк виготовлення технічної документації, а лише було рекомендовано в шестимісячний термін оформити технічну документацію.

Постановою Артемівського міськрайонного суду Донецької області від 21 березня 2013 року у задоволенні позовних вимог відмовлено. Відмовляючи в позові, суд першої інстанції послався на те що позивачка не дотрималась термінів виготовлення проекту землеустрою зазначених у відповідному рішенні відповідача та розпорядженні голови райдержадміністрації.

Не погодившись з таким судовим рішенням, позивачка подала апеляційну скаргу, в якій, з підстав, викладених в позові, просить постанову суду скасувати та прийняти нову постанову, якою позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, обговоривши доводи апеляційної скарги, вважає, що остання підлягає частковому задоволенню, а постанова суду першої інстанції підлягає зміні в частині викладення мотивів прийнятого рішення з наступних підстав.

Судом першої інстанції вірно встановлено та підтверджується матеріалами справи, що рішенням відповідача № 6/10-125 від 26.10.2011 року «Про клопотання перед райдержадміністрацією щодо надання згоди на складання проекту відведення в оренду земельної ділянки для випасання худоби ОСОБА_2» вирішено клопотати перед Артемівською райдержадміністрацією щодо надання згоди на складання проекту відведення в оренду земельної ділянки для випасання худоби позивачці та п. 2 даного рішення зобов'язано останню протягом 3-х місяців розробити проект відведення земельної ділянки в оренду та надати його на узгодження сільської ради (а.с. 29).

Розпорядженням голови Артемівської районної державної адміністрації від 15.12.2011 року «Про надання гр. ОСОБА_2 дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за межами населених пунктів Берестівської сільської ради в оренду для сінокосіння та випасання худоби» надано дозвіл позивачці на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель сільськогосподарського призначення за межами населених пунктів Берестівської сільської ради в оренду для сінокосіння та випасання худоби та рекомендовано останній оформити через землевпорядну організацію в шестимісячний термін виготовлення проекту щодо відведення земельної ділянки в оренду для сінокосіння та випасання худоби. (а.с.12).

В обґрунтування заявлених вимог позивачкою надано копію Договору № 65 від 12.01.2012 року про виконання робіт по оформленню проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для сінокосіння та випасання худоби укладеному між нею та ФОП ОСОБА_3 (а.с.7). В копії даного договору мається виправлення дати його укладення, яке ніяким чином позивачкою не оговорено. Крім того не надано відповідних доказів на підтвердження причин його невиконання.

Крім того надано копію Договору № 196-12.11 про розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок від 23.05.2012 року укладеного між позивачкою та Донецькою торгово-промисловою палатою щодо виконання проектно-вишукувальної роботи з розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок (30.0 га) для сінокосіння та випасання худоби на території Берестівської сільської ради Артемівського району (а.с.13-14). 26.04.2012 року позивачкою оплачено послуги щодо виконання роботи по розробленню проекту землеустрою на рахунок Донецької торгово-промислової палати у сумі 3570,41 гривень (а.с.6). По виготовленню Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду позивачки для сінокосіння та випасання худоби із земель сільськогосподарського призначення (запас) за межами населених пунктів Берестівської сільської ради Артемівського району Донецької області, дата виготовлення якого позивачкою в судовому засідання суду першої інстанції не доведена, 21.09.2012 року спірній земельній ділянці визначено кадастровий номер 1420980500:01:035:0013 (а.с.9), що підтверджено результатами проведення перевірки документації із землеустрою Донецької регіональної філії ДП ЦДЗК (а.с.8).

Крім того надано копію Акту встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та погодження з сумісними землекористувачами складений 11.07.2012 року (а.с. 57)

Згідно листа відповідача № Б-03-2-8 від 26.12.2012 року надісланого на адресу позивачки останню повідомлено, що у зв'язку з невиконання п. 2 рішення сільської ради від 26.10.2011 року № 6/10-125 «Про клопотання перед райдержадміністрацією щодо надання згоди на складання проекту відведення в оренду земельної ділянки для випасання худоби ОСОБА_2» відповідачем 18.09.2012 року прийнято рішення № 6/19-230 «Про клопотання перед райдержадміністрацією щодо скасування розпорядження голови райдержадміністрації від 15.12.2011 № 820 «Про надання гр. ОСОБА_2 дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення ділянки за межами населених пунктів Берестівської сільської ради в оренду для сінокосіння та випасання худоби». Згідно діючого законодавства протягом 10 днів з дня прийняття вищезазначеного рішення сільською радою позивачку було повідомлено письмово шляхом направлення листа за адресою її місця реєстрації (а.с.10).

Рішенням відповідача від 18.09.2012 року № 6/19-230 «Про клопотання перед райдержадміністрацією щодо скасування розпорядження голови райдержадміністрації від 15.12.2011 року № 820 «Про надання гр. ОСОБА_2 дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за межами населених пунктів Берестівської сільської ради в оренду для сінокосіння та випасання худоби» в зв'язку невиконання п. 2 рішення сільської ради від 26.10.2011 року № 6/10-125 «Про клопотання перед райдержадміністрацією щодо надання згоди на складання проекту відведення в оренду земельної ділянки для випасання худоби ОСОБА_2» вирішено клопотати перед Артемівською райдержадміністрацією щодо скасування розпорядження голови райдержадміністрації від 15 12.2011 № 820 «Про надання гр. ОСОБА_2 дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за межами населених пунктів Берестівської сільської ради в оренду для сінокосіння та випасання худоби» (а.с. 11).

Згідно Протоколу дев'ятнадцятої сесії Берестівської сільської ради 6 скликання від 18.09.2012 року (а.с. 50) та Переліку прийнятих рішень, з зазначенням кількості голосів (а.с. 49) зазначене рішення було прийняте на пленарному засіданні чергової сесії відповідача 18.09.2011 року.

Крім того судом встановлено, що 02.11.2012 року позивачка зверталась до голови Артемівської райдержадміністрації з заявою, в якій зазначила, що вона задискувала восени 5 га земельної ділянки, яка була їй виділена в 2011 році в с. Спорне та засіяла озиму пшеницю. Однак 31.10.2012 року зазначену землю було переорана іншою установою. Просить повернути їй ділянку та компенсувати витрати (а.с. 42). На дане звернення Артемівської райдержадміністрацію ОСОБА_2 надіслано листа від 30.11.2012 року № В-3-237-12/01-12, яким позивачці роз'яснено, що в зв'язку з тим, що у неї на той час права оренди земельної ділянки, яке виникає з моменту державної реєстрації, не було, приступати до використання землі вона не мала права. Крім того роз'яснено, що в зв'язку з тривалим не оформленням правовстановлюючих документів на землю, ненадходженням орендної плати за землю до бюджету місцевої ради, враховуючи рішення відповідача від 18.09.2012 року № 6/19-230 було прийнято розпорядження голови Артемівської райдержадміністрації від 23.11.2012 року № 702 «Про визнання таким, що втратило чинність розпорядження голови райдержадміністрації від 15.12.2011р. № 820» (а.с. 41).

Вирішуючи спір, колегія суддів виходить з наступного.

Відповідно ст. 123 Земельного кодексу України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Умови і строки розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок визначаються договором, укладеним замовником з виконавцем цих робіт відповідно до типового договору.

Ст. 28 ч. 2 п. г Закону України «Про землеустрій» встановлено максимальний строк складання документації із землеустрою, який не повинен перевищувати шести місяців з моменту договору.

Згідно ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування» рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Відповідно п. 34 ч. 1 ст. 26 зазначеного закону виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до законодавства питання регулювання земельних відносин.

Згідно п. «а» статті 17 Земельного Кодексу України до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить, зокрема, розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом.

Відповідно до п. 7 частини 1 ст.13 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» до відання місцевих державних адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією і законами України, належить вирішення питань щодо використання землі, природних ресурсів, охорони довкілля, до яких за п. 2 статті 21 вказаного Закону відноситься й розпорядження землями державної власності відповідно до закону.

За приписами п. 12 розділу Х «Перехідні положення» Земельного Кодексу України в редакції на час прийняття оскаржуваного рішення відповідача до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзацах другому та четвертому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради з урахуванням вимог абзацу третього цього пункту, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.

Згідно частини 1 статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання ними делегованих повноважень шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.

Відповідно до п. 1 частини 2 статті 17 КАС України компетенція адміністративних судів поширюється на спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів або правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності.

З матеріалів справи вбачається, що земельна ділянка, яка відводилась позивачці, знаходиться за межами населеного пункту, тобто повноваженнями щодо розпорядження нею наділені органи виконавчої влади (державні адміністрації), а не органи місцевого самоврядування. Останні можуть лише вносити відповідні клопотання щодо вирішення певного питання у сфері земельних відносин. При цьому, розглянувши вказані клопотання, орган виконавчої влади може прийняти розпорядження як про його задоволення, так і відмову в задоволенні, оскільки прийняття органом місцевого самоврядування рішення щодо такого клопотання є лише позицією останнього щодо вирішення зазначеного в клопотанні питання і не тягне його автоматичного задоволення державною адміністрацією.

За таких обставин колегія суддів вважає, що оскаржуваним рішенням відповідача не вирішувались питання щодо прав та обов'язків позивача, а тому його прийняття само по собі не потягло за собою для позивача жодних юридичних наслідків.

Такі наслідки для позивача виникли лише у зв'язку з прийняттям розпорядження голови Артемівської райдержадміністрації від 23.11.2012 року № 702 «Про визнання таким, що втратило чинність розпорядження голови райдержадміністрації від 15.12.2011р. № 820». Разом з тим вказане розпорядження в даній справі не є предметом оскарження.

Відповідач при прийнятті оскаржуваного рішення діяв в межах наданих йому повноважень, у зв'язку з чим підстав для його скасування не вбачається, про що вірно в постанові зазначив суд першої інстанції.

Разом з тим при вирішенні справи судом в постанові як підстава для відмови у задоволенні позову зазначено про порушення позивачем строків та порядку виготовлення проекту землеустрою на земельну ділянку, яка їй відводиться.

Колегія суддів зазначені висновки суду вважає передчасними, оскільки виготовлення проекту землеустрою позивачем здійснювалось на виконання розпорядження голови Артемівської райдержадміністрації від 15.12.2011р. № 820, яке як зазначалось вище не є предметом оскарження в даній справі.

Таким чином, колегія суддів вважає необхідним змінити мотивувальну частину оскаржуваної постанови суду першої інстанції і вважати останню, прийнятою з мотивів, які зазначені в дійсній постанові апеляційного суду.

За таких обставин, враховуючи вищенаведені норми законів, колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції правильно прийняв рішення про відмову в задоволенні позову, але з помилковим застосуванням норм матеріального права, у зв'язку з чим апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню, а постанова суду першої інстанції підлягає зміні в частині викладення мотивів прийнятого рішення.

На підставі викладеного, керуючись ст. 195, 197, 198, 201, 205, 207, 211, 212, 254 КАС України,

П О С Т А Н О В И Л А :

Апеляційну скаргу ОСОБА_2 задовольнити частково.

Постанову Артемівського міськрайонного суду Донецької області від 21 березня 2013 року у справі № 219/128/2013-а змінити в частині обґрунтування мотивів прийнятого рішення.

В іншій частині постанову суду залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками перегляду набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі, та може бути оскаржена шляхом подачі касаційної скарги протягом двадцяти днів після набрання законної сили до Вищого адміністративного суду України.

Головуючий суддя: С.Ю.Чумак

Судді: Д.В.Ляшенко

Л.В.Ястребова

СудДонецький апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.04.2013
Оприлюднено29.04.2013
Номер документу30926544
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —219/128/2013-а

Ухвала від 05.04.2013

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Чумак С.Ю.

Постанова від 23.04.2013

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Чумак С.Ю.

Ухвала від 05.04.2013

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Чумак С.Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні