ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Черкаси
22 квітня 2013 року Справа № 823/797/13-а
14 год. 30 хв.
Черкаський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого-судді ТимошенкоВ.П.,
секретар судового засідання - Кулику О.П.,
за участю представників:
позивача - Чернеця С.С. - довіреністю,
відповідача - Білоуса В.Ю. - за довіреністю,
розглянувши у судовому засіданні в м. Черкаси клопотання представника позивача про витребування доказів у адміністративній справі за позовом приватного підприємства "Трейдінг-Черкаси" до державної податкової інспекції у м. Черкасах Черкаської області Державної податкової служби про визнання протиправними дій та зобов'язання вчинити певні дії,
встановив:
У березні 2013 року до суду звернулося приватне підприємство "Трейдінг-Черкаси" з позовом, в якому просить:
- визнати протиправними дії державної податкової інспекції у м. Черкасах Черкаської області Державної податкової служби щодо коригування податкових зобов'язань та податкового кредиту з податку на додану вартість в розрізі контрагентів ПП "Трейдінг-Черкаси" (код ЄДРПОУ 37610078) на підставі довідки № 1106/22-14/37610078 від 13.12.2012 року "Про результати проведення зустрічної звірки приватного підприємства "Трейдінг-Черкаси" (код ЄДРПОУ 37610078) щодо документального підтвердження господарських відносин із платником податків постачальниками та покупцями, їх реальності та повноти відображення в обліку за період з 01.09.2012 по 30.09.2012";
- зобов'язати державну податкову інспекцію у м. Черкасах Черкаської області Державної податкової служби поновити в автоматизованій системі "Результати співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України" показники податкової звітності ПП "Трейдінг-Черкаси" (код ЄДРПОУ 37610078) з податку на додану вартість за вересень 2012 року, які визначені ПП "Трейдінг-Черкаси" (код ЄДРПОУ 37610078) в податковій декларації за вересень 2012 року, з урахуванням уточнюючого розрахунку податкових зобов'язань з податку на додану вартість у зв'язку із виправленням самостійно виявлених помилок за вересень 2012 року, та які були виключені державною податковою інспекцією у м. Черкасах Черкаської області Державної податкової служби з автоматизованої системи "Результати співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України" на підставі довідки № 1106/22-14/37610078 від 13.12.2012 року "Про результати проведення зустрічної звірки приватного підприємства "Трейдінг-Черкаси" (код ЄДРПОУ 37610078) щодо документального підтвердження господарських відносин із платником податків постачальниками та покупцями, їх реальності та повноти відображення в обліку за період з 01.09.2012 по 30.09.2012".
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що обов'язок платника податків подати декларацію з податку на додану вартість узгоджується з обов'язком податкового органу прийняти таку декларацію та, при відсутності зауважень до її оформлення, відобразити показники цієї декларації у відповідних базах податкової звітності. Відтак показники податкового кредиту та податкових зобов'язань конкретного платника податків, які відображаються в автоматизованій системі «Результати співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України», формуються на підставі показників поданих таким платником податків податкових декларацій з податку на додану вартість з додатком № 5 і повинні їм відповідати.
Самостійна зміна відповідачем в автоматизованій системі "Результати співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України" показників податкового кредиту та податкових зобов'язань позивача без зміни цих показників самим позивачем шляхом подання уточнюючих декларацій (розрахунків) не передбачена ст. 20 Податкового кодексу України, порушує його права та інтереси, оскільки позивач, як платник податків, має право розраховувати на те, що задекларовані ним в податкових деклараціях показники податкового кредиту та податкових зобов'язань відповідають показникам з централізованої бази даних податкової звітності.
Позивач вважає, що оскільки за наслідками проведеної зустрічної звірки податкові повідомлення-рішення не приймались, а, відповідно, податкові зобов'язання не узгоджувалися, то відповідачем безпідставно було анульовано показники відповідної податкової звітності ПП «Трейдінг-Черкаси» з податку на додану вартість за вересень 2012 року та безпідставно внесено зміни до автоматизованої системи "Результати співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України" стосовно відомостей щодо задекларованих податкових зобов'язань та податкового кредиту з податку на додану вартість.
Представник позивача в судовому засіданні адміністративний позов підтримав повністю та просив його задовольнити.
В письмових запереченнях на адміністративний позов відповідач просив в його задоволенні відмовити повністю зазначивши при цьому, що дії ДПІ у м. Черкасах по проведенню зустрічної звірки ПП «Трейдінг-Черкаси» та складанню довідки про її проведення не звужують коло прав та не збільшують коло обов'язків позивача, внаслідок чого не створюють для нього юридичного наслідку. Права позивача внаслідок проведення зустрічної звірки не порушені, тому судовий захист на їх відновлення застосуванню не підлягає.
Вимога про визнання протиправними дій ДПІ по коригуванню податкових зобов'язань та податкового кредиту позивача не підлягає задоволенню, оскільки коригування податкового зобов'язання та податкового кредиту з податку на додану вартість на підставі довідки від 13.12.2012р. № 1106/22-11/37610078 про результати проведення зустрічної звірки ПП «Трейдінг-Черкаси» не проводилося. Про таку обставину свідчить облікова картка позивача, в якій відсутнє коригування податкового кредиту/зобов'язання з ПДВ ПП «Трейдінг-Черкаси» за вересень 2012 року.
Представник відповідача в судовому засіданні проти задоволення адміністративного позову заперечив повністю з підстав, викладених в письмових запереченнях.
Заслухавши пояснення представників сторін, повно, всебічно, об'єктивно дослідивши надані у справі докази, надавши їм юридичну оцінку, суд дійшов до такого висновку.
Приватне підприємство «Трейдінг-Черкаси», як суб'єкт господарювання - юридична особа, ідентифікаційний код 37610078, зареєстрований виконавчим комітетом Черкаської міської ради 23.03.2011р, перебуває на податковому обліку в державній податковій інспекції у м. Черкасах Черкаської області Державної податкової служби та є платником податку на додану вартість згідно свідоцтва № 100337549 від 18.05.2011р.
22 жовтня 2012 року позивач електронними засобами зв'язку подав до державної податкової інспекції у м. Черкасах Черкаської області Державної податкової служби податкову декларацію з податку на додану вартість за вересень 2012 року, додаток 5 до податкової декларації з податку на додану вартість за вересень 2012 року, реєстр виданих та отриманих податкових накладних до податкової декларації з податку на додану вартість за вересень 2012 року, із зазначенням в цих документах відповідних показників податкових зобов'язань та податкового кредиту з податку на додану вартість.
В період з 11.12.2012 року по 13.12.2012 року ДПІ у м. Черкасах було проведено зустрічну звірку приватного підприємства «Трейдінг-Черкаси» (код за ЄДРПОУ 37610078) щодо документального підтвердження господарських взаємовідносин із постачальниками та покупцями, їх реальності та повноти відображення в обліку за період з 01.09.2012 по 30.09.2012, за результатами якої складена довідка № 1106/22-14/37610078 від 13.12.2012 року, в якій зазначено, що звіркою документально не підтверджено реальність здійснення господарських операцій ПП «Трейдінг-Черкаси» у вересні 2012 року з постачальниками на суму ПДВ 230333 грн. 34 коп. та покупцями на загальну суму ПДВ 242285 грн. 53 коп.
На підставі довідки № 1106/22-14/37610078 від 13.12.2012 року відповідачем в автоматизованій системі "Результати співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України" було здійснено коригування показників податкової звітності ПП «Трейдінг-Черкаси» в частині відображених підприємством податкових зобов'язань та податкового кредиту відповідно до поданої податкової декларації з податку на додану вартість за вересень 2012 року шляхом обнулення цих показників у відношенні як до контрагентів-постачальників, так і до контрагентів-покупців.
Вирішуючи спір по суті, суд зазначає, що згідно статті 74 Податкового кодексу України податкова інформація, зібрана відповідно до Податкового кодексу України, може зберігатися та опрацьовуватися в інформаційних базах органів державної податкової служби або безпосередньо посадовими (службовими) особами органів державної податкової служби. Перелік інформаційних баз, а також форми і методи опрацювання інформації визначаються центральним органом державної податкової служби. Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на органи державної податкової служби функцій та завдань.
Наказом ДПА України від 18.04.2008 р. № 266 "Про організацію взаємодії органів державної податкової служби при проведенні перевірок податкових декларацій з податку на додану вартість з урахуванням інформації розшифровок податкових зобов'язань та податкового кредиту з податку на додану вартість у розрізі контрагентів" затверджено методичні рекомендації взаємодії органів державної податкової служби при опрацюванні розшифровок податкових зобов'язань та податкового кредиту з податку на додану вартість у контрагентів (далі - наказ № 266).
Згідно пункту 1.3 наказу № 266, для реалізації методичних рекомендацій створені відповідні програмні продукти, у тому числі "Система автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України".
Пунктом 2.8 наказу № 266 встановлено, що працівники органу державної податкової служби несуть відповідальність за відповідність інформації у базах податкової звітності даним податкових документів, наданих платником ПДВ.
Отже, показники податкового кредиту та податкових зобов'язань конкретного платника податків, які відображаються в Автоматизованій системі "Результати співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України", формуються на підставі показників поданих таким платником податків податкових декларацій з податку на додану вартість з додатком № 5 до податкової декларації з податку на додану вартість, і повинні їм відповідати.
Як випливає зі змісту підпункту 2.10.3 пункту 2.10 наказу № 266, співставлення даних податкової звітності з ПДВ з інформацією з інших джерел, а саме інформації кол. 2 розділу II Розшифровки податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів, кол. 3 Розрахунку коригування сум ПДВ до податкової декларації з податку на додану вартість з даними Реєстру платників ПДВ здійснюється у складі автоматизованого контролю.
Відповідно до пункту 2.14 наказу № 266 інформація податкової звітності з ПДВ, надіслана до центральної бази даних податкової звітності, підлягає розподілу відповідно до вимог Методичних рекомендацій щодо порядку розподілу платників податків за категоріями уваги та співставленню засобами системи автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту у розрізі контрагентів на рівні ДПА України.
Пунктом 2.19 наказу № 266 передбачено, що у разі виявлення працівником підрозділів оподаткування юридичних, фізичних осіб під час проведення камеральної перевірки податкової звітності помилок, допущених працівником підрозділу ведення та захисту податкової звітності при введенні податкової звітності до електронної бази податкової звітності з паперового носія така інформація передається до підрозділу ведення та захисту податкової звітності, шляхом направлення службової записки, з метою усунення помилки.
Згідно пункту 2.20 наказу № 266 за наслідками перевірки отриманої інформації працівниками органу ДПС: усуваються помилки, допущені працівником підрозділу ведення та захисту податкової звітності при введенні податкової звітності до електронної бази податкової звітності органом ДПС з паперового носія; враховуються уточнюючі розрахунки (у разі їх подання платником ПДВ); складаються акти перевірки платника ПДВ (камеральної, документальної невиїзної, планової, позапланової перевірки) із обов'язковим зазначенням у розрізі контрагентів донарахованих сум ПДВ.
Пунктом 2.21 наказу № 266 передбачено, що підсумки перевірок за результатами автоматизованого співставлення податкової звітності з ПДВ на центральному рівні відображаються в описовій частині акта перевірки (камеральної, документальної невиїзної, планової, позапланової перевірки) або довідки у розрізі періодів та операцій з одним контрагентом та фіксуються в АС "Аудит". По мірі підписання актів перевірки та узгодження податкових зобов'язань, визначених податковим повідомленням-рішенням, прийнятим за результатами таких перевірок, уточнюються результати автоматизованого співставлення на центральному рівні податкової звітності з ПДВ за поданням підрозділу, яким завершено процедуру такого узгодження та яким прийнято таке повідомлення-рішення.
Згідно пункту 4.15 наказу якщо платником ПДВ (постачальником) до податкових зобов'язань включено суму ПДВ меншу, ніж контрагентом (отримувачем) до податкового кредиту, працівники підрозділу оподаткування юридичних, фізичних осіб органу ДПС, на обліку якого знаходиться платник ПДВ (постачальник), та органу ДПС, на обліку якого знаходиться платник ПДВ (отримувач), звертаються в письмовій формі до таких платників ПДВ щодо одержання пояснень та їх документальних підтверджень з метою встановлення причин розбіжностей даних, що містяться у поданій ними податковій звітності з податку на додану вартість, виявлених під час камеральної перевірки, та/або за результатами автоматизованого співставлення.
З аналізу зазначених положень можна зробити висновок, що процес зіставлення даних податкової звітності з ПДВ у розрізі контрагентів є формальним рівнем податкового контролю, на стадії якого податковий орган фактично порівнює задекларовані контрагентами кореспондуючі суми податкових зобов'язань та податкового кредиту з метою оперативного виявлення платників, що підлягають документальній перевірці.
Зазначений етап контрольно-перевірочної роботи не передбачає здійснення податковим органом оцінки дотримання платником вимог податкового законодавства та аналізу змісту та характеру правовідносин, що стали підставою для формування даних податкового обліку платника. Адже питання правильності відображення платником в обліку проведених господарських операцій досліджуються податковим органом при проведенні податкової перевірки платника з дослідженням фінансово-господарських документів, пов'язаних з нарахуванням і сплатою податку.
Висновок щодо правильності (або недостовірності) задекларованих платником даних податкового обліку як підстави для внесення змін до вказаної бази даних може бути зроблений податковим органом після визначення платникові податкових зобов'язань та їх узгодження у встановленому законом порядку.
Оскільки, за наслідками проведеної зустрічної звірки податкові повідомлення-рішення не приймались, а відповідно податкові зобов'язання не узгоджувались, відповідачем безпідставно було анульовано показники відповідної податкової звітності ПП «Трейдінг-Черкаси» з податку на додану вартість за вересень 2012 року та безпідставно внесено зміни до автоматизованої системи "Результати співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України" стосовно відомостей щодо задекларованих ПП «Трейдінг-Черкаси» податкових зобов'язань та податкового кредиту з ПДВ.
У податковому праві визнається критерій добросовісності платника, який передбачає законність дій платника у сфері податкових правовідносин (у тому числі і щодо формування даних податкового обліку), доки це не спростовано у порядку, встановленому Податковим кодексом України. Наведене також виключає можливість застосування до платника негативних правових наслідків (зокрема, у вигляді вилучення з електронної бази даних задекларованих ним показників) до моменту донарахування платникові податкового зобов'язання в порядку статті 54 Податкового кодексу України та його узгодження.
Відповідно до частин 1, 2 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення; в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Суд при вирішенні спору враховує приписи статті 2 КАС України, відповідно до якої у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, обґрунтовано, добросовісно, розсудливо та безсторонньо, пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення.
За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є обґрунтованими, а вимоги такими, що належить задовольнити.
Враховуючи викладене, керуючись ст. ст. 11, 14, 70, 71, 94, 159 - 163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
постановив:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправними дії державної податкової інспекції у м. Черкасах Черкаської області Державної податкової служби щодо коригування податкових зобов'язань та податкового кредиту з податку на додану вартість в розрізі контрагентів ПП "Трейдінг-Черкаси" (код ЄДРПОУ 37610078) на підставі довідки № 1106/22-14/37610078 від 13.12.2012 року "Про результати проведення зустрічної звірки приватного підприємства "Трейдінг-Черкаси" (код ЄДРПОУ 37610078) щодо документального підтвердження господарських відносин із платником податків постачальниками та покупцями, їх реальності та повноти відображення в обліку за період з 01.09.2012 по 30.09.2012";
Зобов'язати державну податкову інспекцію у м. Черкасах Черкаської області Державної податкової служби поновити в автоматизованій системі "Результати співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України" показники податкової звітності ПП Трейдінг-Черкаси" (код ЄДРПОУ 37610078) з податку на додану вартість за вересень 2012 року, які визначені ПП "Трейдінг-Черкаси" (код ЄДРПОУ 37610078) в податковій декларації за вересень 2012 року, з урахуванням уточнюючого розрахунку податкових зобов'язань з податку на додану вартість у зв'язку із виправленням самостійно виявлених помилок за вересень 2012 року, та які були виключені державною податковою інспекцією у м. Черкасах Черкаської області Державної податкової служби з автоматизованої системи "Результати співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України" на підставі довідки № 1106/22-14/37610078 від 13.12.2012 року "Про результати проведення зустрічної звірки приватного підприємства "Трейдінг-Черкаси" (код ЄДРПОУ 37610078) щодо документального підтвердження господарських відносин із платником податків постачальниками та покупцями, їх реальності та повноти відображення в обліку за період з 01.09.2012 по 30.09.2012".
Зобов'язати керівника державної податкової інспекції у м. Черкасах Черкаської області подати в місячний строк після набрання постановою законної сили звіт про виконання постанови Черкаського окружного адміністративного суду від 22 квітня 2013 року в частині зобов'язання державної податкової інспекції у м. Черкасах Черкаської області Державної податкової служби поновити в автоматизованій системі "Результати співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України" показники податкової звітності ПП "Трейдінг-Черкаси" (код ЄДРПОУ 37610078) з податку на додану вартість за вересень 2012 року, які визначені ПП "Трейдінг-Черкаси" (код ЄДРПОУ 37610078) в податковій декларації за вересень 2012 року та які були виключені державною податковою інспекцією у м. Черкасах Черкаської області Державної податкової служби з автоматизованої системи "Результати співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України" на підставі довідки № 1106/22-14/37610078 від 13.12.2012 року "Про результати проведення зустрічної звірки приватного підприємства "Трейдінг-Черкаси" (код ЄДРПОУ 37610078) щодо документального підтвердження господарських відносин із платником податків постачальниками та покупцями, їх реальності та повноти відображення в обліку за період з 01.09.2012 по 30.09.2012".
Стягнути з Державного бюджету України на користь ПП "Трейдінг-Черкаси" (код ЄДРПОУ 37610078) 34 (тридцять чотири) грн. 41 коп. судового збору.
Постанова набирає законної сили відповідно до вимог статті 254 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд у строки та порядку, передбачені статтями 185-187 цього Кодексу.
Суддя В.П. Тимошенко
Постанова складена в повному обсязі 26.04.2013р.
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.04.2013 |
Оприлюднено | 13.05.2013 |
Номер документу | 30939932 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
В.П. Тимошенко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні