Справа №649/288/13-а
У Х В А Л А
28 березня 2013 року суддя Великолепетиського районного суду Херсонської області Мамаєв В.А., розглянувши адміністративний позов ОСОБА_1 до Великолепетиської селищної ради Херсонської області, третьої особи фізичної особи-підприємця ОСОБА_2 про визнання дій протиправними, скасування рішень та зобов'язати погодити межу земельних ділянок
В С Т А Н О В И В :
Позивач звернулася до суду з адміністративним позовом до Великолепетиської селищної ради в якому просить суд:
1) визнати дії Великолепетиської селищної ради Великолепетиського району Херсонської області щодо затвердження акту комісії про необхідність перенесення межових знаків на користь й в інтересах ОСОБА_3 і надання дозволу останній на розробку проектної документації на землю з урахуванням перенесення меж земельної ділянки по вул. Куйбишева, 19 а, в смт. Велика Лепетиха Великолепетиського району Херсонської області на 680 мм у напрямку вулиці Куйбишева протиправними;
2) скасування рішення Великолепетиської селищної ради Великолепетиського району Херсонської області від 27.12.2012 року № 598 «Про затвердження акту комісії Великолепетиської селищної ради»;
3) скасувати Акт комісії Великолепетиської селищної ради Великолепетиського району Херсонської області від 24.12.2012 року щодо необхідності перенесення меж земельної ділянки по вул. Куйбишева, 19 а, всмт. Велика Лепетиха Великолепетиського району Херсонської області на 680 мм у напрямку вулиці Куйбишева;
4) скасування рішення Великолепетиської селищної ради Великолепетиського району Херсонської області від 15.03.2013 року № 651 «Про внесення змін в констатуючу частину рішення Тридцять першої сесії селищної ради VI скликання від 27.12.2012р. № 598 «Про затвердження акту комісії Великолепетиської селищної ради»;
5) скасування рішення Великолепетиської селищної ради Великолепетиського району Херсонської області від 22.02.2013 року № 619 «Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо складання договору оренди земельної ділянки»;
6) зобов'язати Великолепетиську селищну раду Великолепетиського району Херсонської погодити межі переданих ОСОБА_1 у користування земельних ділянок з кадастровими номерами 6521255100:01:067:0002 й 6521255100:01:067:00183, встановлених в натурі 25.06.2012 року й внесених до Державного земельного кадастру та підписання відповідного Акту погодження меж земельних ділянок.
Відповідно до п.2 постанови Пленуму Верховного суду України від 16.04.2004 р. № 7 «Про практику застосування судами земельного законодавства при розгляді цивільних справ» за загальним правилом розмежування компетенції судів з розгляду земельних та пов'язаних із земельними відносинами майнових спорів відбувається залежно від суб'єктного складу їх учасників. Ті земельні та пов'язані із земельними відносинами майнові спори, сторонами яких є юридичні особи, а також громадяни, що здійснюють підприємницьку діяльність без створення юридичної особи і в установленому порядку набули статус суб'єкта підприємницької діяльності, розглядаються господарськими судами, а всі інші - в порядку цивільного судочинства, крім спорів, зокрема, щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень при реалізації ними управлінських функцій у сфері земельних правовідносин, вирішення яких згідно з пунктом 1, 3 ч.1 ст. 17 КАС України віднесено до компетенції адміністративних судів.
Відповідно до пунктів 6 та 7 постанови Пленуму вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ від 01.03.2013 р. «Про деякі питання юрисдикції загальних судів та визначення підсудності цивільних справ» при вирішенні питань, пов'язаних з компетенцією судів у спорах, що виникають із земельних відносин, судам слід урахувати роз'яснення викладені у пунктах 2 і 3 постанови Пленуму Верховного суду України від 16.04.2004 р. №7 «Про практику застосування судами земельного законодавства при розгляді цивільних справ», а також Рішення Конституційного Суду України від 01.04.2010 р. № 10-рп /2010. При цьому суди мають виходити з того, що згідно зі ст. 13 і 14 Конституції України, статтями 1777, 181, 324 і главою 30 ЦК України земля та земельні ділянки є об'єктами цивільних прав, а держава і територіальні громади через свої органу беруть участь у земельних відносинах з метою реалізації цивільних та інших прав у приватноправових відносинах, тобто прав власників земельних ділянок. Отже, суд має з»ясувати, є спір приватноправовим або публічно-правовим; чи виник спір із відносин, урегульованих нормами цивільного права, чи пов'язані ці відносини зі здійсненням сторонами цивільних або інших майнових прав на земельні ділянки на засадах рівності; чи виник спір щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень при реалізації ним управлінських функцій у сфері земельних правовідносин. Земельні відносини, суб'єктами яких є фізичні чи юридичні особи, органи місцевого самоврядування, органи державної влади, а об'єктами - землі у межах території України, земельні ділянки та права на них регулюються земельним і цивільним законодавством на принципах забезпечення юридичної рівності їх учасників, забезпечення прав на землю. Захист судом прав на землю у цих відносинах здійснюється способами, визначеними статтями 16, 21, 393 ЦК України, ст. 152 ЗК України, у тому числі шляхом визнання недійсними рішень органів місцевого самоврядування. Відповідно до цього спори, що виникають із земельних відносин, у яких хоча б однією зі сторін є фізична особа, незважаючи на участь у них суб'єкта владних повноважень, згідно зі ст. 15 ЦПК України розглядається в порядку цивільного судочинства.
Аналогічні роз'яснення маються і у пункті 1 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 р. №6 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин», де зазначено, що питання про те, чи підвідомча господарському суду справа у спорі, що виник із земельних правовідносин, повинно вирішуватись залежно від того, який характер мають спірні правовідносини, тобто чи є вони приватноправовими чи публічно-правовими, та чи відповідає склад сторін у справі статті 1 ГК України. Земля та земельні ділянки є об'єктами цивільних прав, а держава та територіальні громади через свої органи беруть участь у земельних відносинах з метою реалізації цивільних та інших прав у приватноправових відносинах, тобто прав власників земельних ділянок. З положень ст. 13, 14, 140, 142, 143 Конституції України, ст.ст. 11, 16, 167, 169, 374 ЦК України, ст.ст. 2, 8, 48, 133, 148, 152, 197 283 ГК України, ст.ст. 80, 84, 123, 124, 127, 128 ЗК України випливає, що органи виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у правових відносинах щодо розпорядження земельними ділянками державної та комунальної власності діють як органи, через які держава або територіальна громада реалізують повноваження власника земельних ділянок. Реалізуючи відповідні повноваження, державні органи або органи місцевого самоврядування виступають з юридичними та фізичними особами у цивільні та господарські правовідносини. Отже, у таких відносинах територіальні громади є рівними учасниками земельних відносин з іншими юридичними та фізичними особами у тому числі з суб'єктами підприємницької діяльності. Таким чином, справи у спорах за участю органів місцевого самоврядування, що виникають з правовідносин, у яких органи місцевого самоврядування реалізують повноваження власника землі, а також в інших спорах, які виникають із земельних правовідносин приватноправового характеру, за відповідності складу сторін спору статті 1 ГПК України підвідомчі господарським судам (підпункт 1.2.2. пункту 1 Пленуму).
Відповідно до п.1 ч.1 ст. 109 КАС України суддя відмовляє у відкритті провадження в адміністративній справі, якщо заяву не належить розглядати в порядку адміністративного судочинства. Копія ухвали про відмову у відкритті провадження в адміністративній справі невідкладно надсилається особі, яка подала позовну заяву, разом з усіма доданими до неї матеріалами (ч.3). У разі відмови у відкритті провадження в адміністративній справі з підстави, встановленої п.1 ч.1 цієї статті, суд повинен роз'яснити позивачеві, до юрисдикції якого суду віднесено розгляд такої справи (ч.6).
Враховуючи, що предметом спору є земельні відносини, які виникли між Великолепетиською селищною радою (органом місцевого самоврядування), як органом через які територіальна громада реалізує повноваження власника земельних ділянок, а також фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1Г.(оскільки земельна ділянка надана їй згідно договору оренди землі від 11.06.2008 р. як приватному підприємцю), фізичною особою-підприємцем ОСОБА_3 та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_2 щодо отримання земельних ділянок в оренду та встановлення їх меж, то цей спір носить приватно-правовий характер. Тому цей спір не є публічно-правовим, тобто дії і рішення Великолепетиської селищної ради не пов'язані зі здійснення останнім повноважень при реалізації ним управлінських функцій у сфері земельних правовідносин, а отже розгляд вказаного спору не віднесено до компетенції адміністративних судів. В залежності від суб'єктного складу сторін у справі вказаний спір повинен вирішувати в порядку цивільного чи господарського судочинства. Враховуючи, що позивач вважає, що порушено його інтереси щодо земельної ділянки, наданої їй як приватному підприємцю для здійснення підприємницької діяльності, і інші сторони у спорі - юридична особа та фізичні особи, що здійснюють підприємницьку діяльність і набули статусу суб'єкта підприємницької діяльності, то спір повинен розглядатися в порядку господарського судочинства. Тому справа повинна розглядатися господарським судом Херсонської області ( 73000, м. Херсон вул. Горького, 18).
На підставі викладеного, враховуючи, що позовну заяву ОСОБА_1 не належить розглядати в порядку адміністративного судочинства, то відповідно до п.1 ч.1 ст. 109 КАС України у відкритті провадження в адміністративній справі необхідно відмовити.
Керуючись ст.ст. 109, 165 КАС України
У Х В А Л И В :
Відмовити у відкритті провадження в адміністративній справі за позовною заявою ОСОБА_1 до Великолепетиської селищної ради Херсонської області, третьої особи фізичної особи-підприємця ОСОБА_2 про визнання дій протиправними, скасування рішень та зобов'язати погодити межу земельних ділянок.
Позовну заяву з усіма доданими до неї матеріалами невідкладно надіслати ОСОБА_1.
На ухвалу суду може бути подана апеляційна скарга до апеляційного суду Херсонської області через Великолепетиський районний суд. Апеляційна скарга подається протягом п'яти днів з дня її проголошення. У разі якщо ухвалу було постановлено без виклику особи, яка її оскаржує, апеляційна скарга подається протягом п'яти днів з дня отримання копії ухвали.
Головуючий підпис
КОПІЯ ВІРНА:
Голова суду ОСОБА_4
Суд | Великолепетиський районний суд Херсонської області |
Дата ухвалення рішення | 28.03.2013 |
Оприлюднено | 23.01.2014 |
Номер документу | 30981583 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Великолепетиський районний суд Херсонської області
Мамаєв В. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні