cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
23 квітня 2013 р. Справа № 902/75/13
Господарський суд Вінницької області в складі головуючої судді Нешик О.С., суддів Мельника П.А. та Яремчука Ю.О., розглянувши матеріали справи
за позовом прокурора Тростянецького району Вінницької області в інтересах держави в особі відділу освіти Тростянецької районної державної адміністрації, смт Тростянець Вінницької області
до відкритого акціонерного товариства "Тростянецьке АТП 10538", смт Тростянець Вінницької області
про стягнення 82784,64 грн. безпідставно набутих коштів
При секретарі судового засідання Снігур О.О.
Представники сторін:
прокурор - Рудніцька І.В (посвідчення №007077 від 01.10.2012 року);
представник позивача - Павленко М.К. (довіреність № 201101 від 04.02.2013 року, паспорт серії АВ 127723 від 26.05.200 року);
представник відповідача - не з'явився;
представники Державної фінансової інспекції у Вінницькій області - Мельник Т.В. (довіреність №132/13 від 22.04.2013 року, посвідчення №233 від10.09.2012 року), Ченчик К.М. (довіреність №133/13 від 22.04.2013 року, посвідчення №50 від21.02.2012 року) та Нєнов О.В. (довіреність №134/13 від 22.04.2013 року);
представник управління транспорту Вінницької обласної державної адміністрації - Жадан М.В. (посвідчення №10 від 23.11.2010 року) - начальник відділу розвитку транспорту та юридичного забезпечення.
ВСТАНОВИВ :
Прокурор Тростянецького району Вінницької області звернувся до господарського суду Вінницької області в інтересах держави в особі відділу освіти Тростянецької районної державної адміністрації з позовом до відкритого акціонерного товариства "Тростянецьке АТП 10538" про стягнення на підставі положень ст.1212 ЦК України зайво виплачених коштів за перевезення школярів в сумі 82784,64 грн.
Позов мотивовано тим, що Державною фінансовою інспекцією у Вінницькій області 23 серпня 2012 року закінчено ревізію фінансово-господарської діяльності відділу освіти Тростянецької районної державної адміністрації за період з 01.07.2010 року по 01.06.2012 року (Акт ревізії фінансово-господарської діяльності відділу освіти Тростянецької районної державної адміністрації за період з 01.07.2010 року по 01.06.2012 року від 27.08.2012 року №03-13/18).
В ході зустрічної звірки з відкритим «Тростянецьке АТП-10538» встановлено, що відповідно до договорів, укладених між АТП-10538 і відділом освіти: №2 від 22.03.2010 року; №2 від 20.04.2010 року; №2 від 07.06.2010 року; №2 від 18.06.2010 року; №2 від 03.09.2010 року; №2 від 15.10.2010 року; №35 від 22.02.2011 року; №8 від 30.01.2012 року здійснювались транспортні перевезення школярів та вчителів до школи і в зворотному напрямку по маршруту ст.Демківка - с.Демківка - с.Олександрівка - с.Летківка в 2010-2012 роках, по маршруту с.Велика Стратіївка - Тростянецький НВК «СЗШ-гімназія» - СЗШ №2 в 2010 році, по маршруту смтТростянець- с.Скибинці- с.Глибочок - с.Тростянчик в 2012 році.
Відповідно до ст.ст. 45, 46 Постанови кабінету міністрів України "Про затвердження Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту" №176 від 18 лютого 1997 року: - регулярні спеціальні перевезення організовуються для перевезення працівників підприємств, установ та організацій, учнів, студентів, туристів, екскурсантів та інших організованих груп пасажирів.
Регулярні спеціальні перевезення здійснюються на підставі договору, згідно з яким перевізник надає підприємству, установі та організації, яка виступає замовником послуг, послуги з перевезення організованої групи пасажирів за певним маршрутом і визначеним розкладом руху, протягом передбаченого договором строку.
На підставі актів наданих послуг з перевезення учнів та вчителів та згідно платіжних доручень протягом періоду з 01.07.2010 року по 01.06.2012 року надано транспортних послуг по перевезенню учнів та вчителів на загальну суму 134266,16 грн., в тому числі: протягом 2010 року на суму 21838,60 грн., протягом 2011 року на суму 52600,36 грн. і протягом першого півріччя 2012 року на суму 59827,20 грн.
Зустрічною звіркою проведено контрольні обміри довжини маршрутів по перевезенню школярів та вчителів згідно показників спідометрів. За результатами контрольних обмірів встановлено завищення показників спідометрів автобусів за період 2010 року на 91,25 кілометрів за 101 день перевезень; в 2011 завищено на 48,6 кілометрів за фактичних 108 днів перевезень; в 2012 році завищено на 72,9 кілометрів за 67 днів перевезень, а всього за період 2010-2012 років завищено показники спідометрів на 2002 ,9 км.
Внаслідок завищення показників спідометрів відділом освіти за рахунок бюджетних коштів зайво перераховано ВАТ «Тростянецьке АТП-10538» кошти на загальну суму 82 784,64 грн., з яких протягом 2010 року - 12 998,66 грн., протягом 2011 року - 32 652,54 грн. і протягом першого півріччя 2012 року - 37 133,44 грн., що призвело до необґрунтованого витрачання бюджетних коштів та фінансових втрат і є порушенням ч.1 ст.3 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" №996-ХІV від 16.07.1999 року.
З метою досудового врегулювання даного спору 06.09.2012 року за №125/01 відділ освіти Тростянецької райдержадміністрації направив на адресу ВАТ «Тростянецьке АТП-10538» лист про відшкодування зайво перерахованих коштів за перевезення учнів та вчителів в сумі 82784,64 грн., однак останнє відмовилось у добровільному порядку відшкодувати кошти.
Ухвалою суду від 11 січня 2013 року порушено провадження у даній справі, судове засідання призначено на 07 лютого 2013 року.
В судовому засіданні 07 лютого 2013 року в зв'язку з необхідністю витребування доказів була оголошена перерва до 26 лютого 2013 року.
Ухвалою суду від 26.02.2013 року розгляд справи відкладено на 19.03.2013 року.
19.03.2013 року слухання справи не відбулось в зв'язку з перебуванням судді Нешик О.С. у відпустці.
Ухвалою суду від 22.03.2013 року колегію у складі головуючого судді Нешик О.С., суддів Мельника П.А. та Яремчука Ю.О. справу №902/75/13 прийнято до свого провадження, її розгляд почато заново з призначенням судового засідання на 23.04.2013 року.
В судовому засіданні 23.04.2013 року представник позивача позовні вимоги підтримав в повному обсязі, просив суд їх задовольнити з підстав, викладених у позовній заяві.
Представник відповідача на визначену судом дату (23.04.2013 року) в судове засідання не з'явився. Про дату, місце та час розгляду справи повідомлений належним чином, що підтверджується наявними у справі матеріалами, зокрема підписом уповноваженої особи від 29.03.2013 року на поштовому повідомленні №24300 0165097 3.
З огляду на викладене, суд приходить до висновку про те, що неявка представника відповідача в судове засідання не перешкоджає вирішенню спору у його відсутність. Спір відповідно положень ст.75 ГПК України підлягає вирішенню за наявними в справі матеріалами.
Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши пояснення учасників процесу, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
22 березня 2010 року, 20 квітня 2010 року, 07 червня 2010 року, 18 червня 2010 року, 03 вересня 2010 року, 15 жовтня 2010 року, 22 лютого 2011 року та 30 січня 2012 року між відділом освіти Тростянецької районної державної адміністрації та відкритим акціонерним товариством "Тростянське АТП-10538" були укладені договори по наданню послуг по перевезенню школярів та вчителів за маршрутами: ст.Демківка - с.Демківка СЗШ; с.Демківка СЗШ - с.Олександрівка СЗШ; с.Олександрівка СЗШ - с.Демківка СЗШ; с.Олександрівка СЗШ - с.Летківка СЗШ; с.В.Стратіївка - Тростянецький НВК "СЗШ №1 - гімназія"; Тростянецький НВК "СЗШ №1 - гімназія" - Тростянецька СЗШ №2; смт Тростянець - с.Скибинці; с.Скибинці - с.Голубочок СЗШ; с.Голубочок СЗШ - с.Тростянчик СЗШ.
Пунктами 2.1.(4.1) договорів сторони домовились, що оплата за перевезення має здійснюватись замовником на підставі актів виконаних робіт.
Відповідно до п.1.2.1.1 Плану контрольно-ревізійної роботи Державної фінансової інспекції у Вінницькій області (далі - Держфінінспекція) на II квартал 2012 року та на підставі направлень, підписаних начальником (держфінінспекції від 27.06.2012 №640, №641, від 03.08.2012 року №746 та від 16.08.2012 №749 головними державними фінансовими інспекторами відділу інспектування освіти і науки Держфінінспекції Ченчик К.М. та Потєхою Т.М., провідним державним фінансовим інспектором відділу інспектування у сфері освіти і науки Держфінінспекції Мельник Т.В. та старшим державним фінансовим інспектором відділу інспектування у сфері освіти і науки і Держфінінспекції Лобозінською І.Г. проведено ревізію фінансово-господарської діяльності у Відділі освіти Тростянецької районної державної адміністрації (далі - Відділ освіти) за період з 01.07.2010 по 01.06.2012 роки.
За наслідками проведеної ревізії складено акт №03-13/18 від 27.08.2012 року.
Вказаним актом стверджується наступне. "В ході зустрічної звірки з «Тростянецьким АТП 10538» встановлено, що відповідно до договорів, укладених між АТП та Відділом освіти, здійснювались транспортні перевезення школярів та учнів до школи.
На підставі актів виконаних робіт та згідно банківських виписок протягом періоду з 01.07.2010 року по 01.06.2012 року надано транспортних послуг по перевезенню школярів та вчителів на загальну суму 134266,16 грн., в тому числі протягом 2010 року на суму 21838,60 грн., протягом 2011 року на суму 52600,36 гривень, протягом 2012 року на суму 59827,20 грн." (а.с. 88-97, 99, т.1).
Позивачем послуги оплачені у повному обсязі.
Дані факти підтверджуються матеріалами справи та поясненнями сторін, наданими під час розгляду справи в суді.
В ході зустрічної звірки проведено контрольні обміри протяжності маршрутів по перевезенню школярів та вчителів, згідно показників спідометрів (а.с.73, т.1). За результатами контрольних обмірів встановлено "...завищення показників спідометрів автобусів на 2002,9 км. Внаслідок завищення показників спідометрів Відділом освіти за рахунок бюджетних коштів зайво перераховано Тростянецькому АТП коштів в загальній сумі 82784,64 гривень що є порушенням вимог ч.1 ст.3 Закону №996-ХІV та п.1 Порядку №228. ... Порушення призвело до матеріальної шкоди (збитків), завданої Відділу освіти на суму 82784,64 гривень".
Для перевірки встановлених Державною фінансовою інспекцією у Вінницькій області обставин, господарським судом Вінницької області ухвалою суду від 26.02.2013 року зобов'язано управління транспорту Вінницької обласної державної адміністрації скласти акт замірів відстаней між об'єктами у Тростянецькому районі Вінницької області, а саме: ст.Демківка - с.Демківка СЗШ; с.Демківка СЗШ - с.Олександрівка СЗШ; с.Олександрівка СЗШ - с.Демківка СЗШ; с.Олександрівка СЗШ - с.Летківка СЗШ; с.В.Стратіївка - Тростянецький НВК "СЗШ №1 - гімназія"; Тростянецький НВК "СЗШ №1 - гімназія" - Тростянецька СЗШ №2; смт Тростянець - с.Скибинці; с.Скибинці - с.Голубочок СЗШ; с.Голубочок СЗШ - с.Тростянчик СЗШ.
14 березня 2013 року комісією у складі головного спеціаліста управління транспорту ОДА Мизюком В.І., юрисконсультом відділу освіти Тростянецької РДА Павленком М.К. та юрисконсультом ВАТ "Тростянецьке АТП 10538" складені відповідні акти, згідно яких відстані між ст.Демківка - с.Демківка СЗШ становить 5,4 км; с.Демківка СЗШ - с.Олександрівка СЗШ - 1,9 км; с.Олександрівка СЗШ - с.Летківка СЗШ - 8,2 км; с.В.Стратіївка - Тростянецький НВК "СЗШ №1 - гімназія" - 4,5 км; Тростянецький НВК "СЗШ №1 - гімназія" - Тростянецька СЗШ №2 - 0,9 км; смт Тростянець - с.Скибинці 22,8 км; с.Скибинці - с.Голубочок СЗШ - 3,9 км; с.Голубочок СЗШ - с.Тростянчик СЗШ становить 4,4 км.
Таким чином, актами замірів довжин вказаних маршрутів (а.с.36-38, т.2) підтверджений факт завищення сторонами в актах виконаних робіт показників відстаней між шкільними об'єктами у Тростянецькому районі Вінницької області, що відповідно призвело до зазначення неправомірно завищених сум витрат на перевезення школярів. Безпідставно завищені суми були сплачені позивачем, з урахуванням чого судом встановлений факт безпідставного набуття відповідачем коштів.
Враховуючи викладене, суд дійшов наступних висновків.
Статтею 1212 ЦК України визначено, що особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов'язана повернути потерпілому це майно. Положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події. Положення цієї глави застосовуються, зокрема, до вимог про повернення виконаного однією із сторін у зобов'язанні.
Аналіз зазначеного положення дає підстави для висновку, що зобов'язання із набуття або збереження майна без достатньої правової підстави має місце за наявності таких умов:
- по-перше, має місце набуття або збереження майна. Це означає, що особа набуває нові цінності, збільшує кількість та вартість належного їй майна або зберігає майно, яке неминуче мало б вибути із її володіння;
по-друге, мало місце набуття або збереження майна за рахунок іншої особи. Тобто збільшення або збереження майна у особи є наслідком втрати або недоотримання цього майна іншою особою;
по-третє, обов'язково має бути відсутність правової підстави для набуття або збереження майна за рахунок іншої особи. Тобто мала місце помилка, обман, випадковість або інші підстави набуття або збереження майна, які не можна віднести до підстав виникнення цивільних прав та обов'язків (стаття 11 Цивільного кодексу України).
Положення глави 83 ЦК України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події. Положення глави 83 ЦК України застосовуються також до вимог про: 1) повернення виконаного за недійсним правочином; 2) витребування майна власником із чужого незаконного володіння; 3) повернення виконаного однією із сторін у зобов'язанні; 4) відшкодування шкоди особою, яка незаконно набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи. З аналізу норм статей 177 та 190 ЦК України вбачається, що гроші є речами і вони вважаються майном.
Пунктом 8 статті 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", визначено, що особи, які підписують акти виконаних робіт несуть відповідальність за недостовірність відображення даних в первинних документах бухгалтерського обліку.
Судом встановлено, що в актах виконаних робіт (а.с.44-64, т. 1) сторони невірно зазначали відстані між учбовими об'єктами Тростянецького району, до яких здійснювались перевезення школярів і вчителів.
Згідно зі ст.32 Господарського процесуального кодексу України, доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення спору.
За змістом статті 33 Господарського процесуального кодексу України, обов'язок доказування та подання доказів розподіляється між сторонами, виходячи з того, хто посилається на юридичні факти, які обґрунтовують його вимоги і заперечення.
Враховуючи встановлення факту завищення сторонами договорів відстаней між об'єктами у Тростянецькому районі, що призвело до перевищення витрат на перевезення школярів, а також відсутність в матеріалах справи доказів повернення відповідачем безпідставно набутих коштів, суд дійшов висновку, що позов прокурора про стягнення на підставі положень ст.1212 ЦК України 82784,64 гривень підлягає задоволенню в межах заявлених прокурором до стягнення вимог.
Згідно з положеннями ст.49 ГПК України судові витрати зі сплати судового збору підлягають віднесенню на відповідача.
Керуючись ст.ст. 4-3, 4-5, 22, 33, 34, 43, 49, 75, 82, 84, 115,116 ГПК України, суд-
ВИРІШИВ :
1. Позов задовольнити.
2. Стягнути з відкритого акціонерного товариства "Тростянецьке АТП 10538" (24300, Вінницька область, смт. Тростянець, вул.Наконечного, 1; код ЄДРПОУ 00426360) до районного бюджету 45651,20 грн. боргу на р/р №31418544700549 в УДК у Тростянецькому районі (код 38051690, МФО 802015).
3. Стягнути з відкритого акціонерного товариства "Тростянецьке АТП 10538" (24300, Вінницька область, смтТростянець, вул.Наконечного, 1; код ЄДРПОУ 00426360) на користь відділу освіти Тростянецької районної державної адміністрації (24300, Вінницька область, смтТростянець, вул.Леніна, 103А; р/р 35410005001253 в УДК СУ у Тростянецькому районі; код 02141466, МФО 802015) 37133,44 грн. боргу.
4. Стягнути з відкритого акціонерного товариства "Тростянецьке АТП 10538" (24300, Вінницька область, смтТростянець, вул.Наконечного, 1; код ЄДРПОУ 00426360) до спеціального фонду держбюджету України 1720,50 грн. витрат по сплаті судового збору.
5. Видати накази після набрання рішенням законної сили.
6. Копію рішення надіслати сторонам рекомендованими листами.
Повне рішення складено 30 квітня 2013 р.
Головуючий суддя Нешик О.С.
суддя Мельник П.А.
суддя Яремчук Ю.А.
віддрук.5 прим.:
1 - до справи;
2 - прокурору Вінницької області;
3 - прокурору Тростянецького району Вінницької області (24300, Вінницька область, смтТростянець, вул.Леніна, 21);
4 - позивачу - відділу освіти Тростянецької районної державної адміністрації (24300, Вінницька область, смт. Тростянець, вул.Леніна, 103А);
5 - відповідачу - ВАТ "Тростянецьке АТП 10538" (24300, Вінницька область, смтТростянець, вул.Наконечного, 1)
Суд | Господарський суд Вінницької області |
Дата ухвалення рішення | 23.04.2013 |
Оприлюднено | 07.05.2013 |
Номер документу | 31023784 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Вінницької області
Нешик О.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні