Постанова
від 01.03.2013 по справі 2а/2470/2239/12
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 березня 2013 р. м. Чернівці Справа №2а/2470/2239/12

Чернівецький окружний адміністративний суд в складі:

головуючого судді - Григораша В.О.;

при секретарі судового засідання - Дячуку Д.А.;

за участю:

представника позивача - Григорчука В.В.;

представника відповідача - Васійчука С.І.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Терра Ностра" до Державної податкової інспекції у м. Чернівцях Чернівецької області Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування податкового повідомлення-рішення, -

ВСТАНОВИВ :

Товариство з обмеженою відповідальністю "Терра Ностра" (позивач) звернулося до суду із адміністративним позовом в якому просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Державної податкової інспекції у м. Чернівцях Чернівецької області Державної податкової служби України (відповідач) №0001280232 від 20.08.2012 року.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 20.08.2012 року відповідачем винесено податкове повідомлення-рішення №0001280232, згідно якого, товариству збільшено податкове зобов'язання по податку на прибуток на суму 83756,00 грн. та накладено штрафні санкції у розмірі - 11797,50 грн.

Виносячи податкове повідомлення-рішення, відповідач керувався помилковими твердженнями про те, що позивач безпідставно відніс до суми валових витрат грошові кошти, які були сплачені товариством в якості орендних платежів за оренду приміщення по АДРЕСА_1 Такі висновки податкового органу позивач вважає безпідставні, оскільки перевіркою встановлено, що 26.12.2009 рок між позивачем та ФОП Тропман Н.П. укладено Договір оренди приміщення №8, згідно якого позивачу передано у платне користування приміщення за адресою АДРЕСА_1. Вартість оренди приміщення тимчасово становила 2000,00 грн. до моменту доки ФОП Тропман Н.П. не отримає дозвіл Чернівецької міської ради на реконструкцію вказаного приміщення. 03.01.2010 року сторони уклали додаток №1 до Договору оренди №8 від 26.12.2009 року, відповідно до якого розмір орендної плати збільшився до 10000,00 грн., але ФОП Тропман Н.П. взяла на себе зобов'язання отримати дозвіл від Чернівецької міської ради на виконання реконструкції приміщення, закупити за власний рахунок необхідні матеріали, найняти робітників та виконати ремонт приміщення, а також отримати всі необхідні дозволи для відкриття закладу громадського харчування. Отже, в розмір орендної плати входять витрати ФОП Тропман Н.П. на ремонт приміщення та приведення його до вимог, щодо закладів громадського харчування.

Позивач, формуючи валові витрати, повністю дотримався вимог законодавства, оскільки вніс до витрат суми коштів, сплачених за оренду та облаштування приміщення, в якому має намір здійснювати господарську діяльність - відкрити заклад громадського харчування, що відповідає виду діяльності товариства.

Таким чином, загальна прибутковість діяльності підприємства вже підтверджує наявність у ТОВ "Терра Ностра" ознак господарської діяльності, незважаючи на те, що в даний час відсутній дохід від оренди приміщення по вул. Українська, 43-Б, м.Чернівці.

Податковому органу потрібно брати до уваги чи підприємство в майбутньому розраховує отримувати дохід з видів діяльності, які поки що не приносять прибутку, і чи такі види неприбуткові види діяльності пов'язані з цілями господарської діяльності товариства.

Податковим органом помилково не взято до уваги докази та документи, які підтверджують правомірність віднесення до складу валових витрат сум, сплачених ТОВ "Терра Ностра" на користь ФОП Тропман Н.П. у вигляді орендних платежів.

Позивач вваважає, що помилкові висновки податкового органу зумовлені тим, згідно до наказу начальника ДПІ у м.Чернівці №648 від 24.07.12р. про проведення позапланової перевірки, податковим органом повинно було перевірятися дотримання законодавства України в господарських відносинах товариства, що пов'язані з використанням військового майна. Приміщення по АДРЕСА_1 не належить до військового майна, тобто господарські відносини, пов'язані з використанням цього приміщення знаходяться поза межами позапланової перевірки. Податковим органом під час проведення перевірки в першу чергу досліджувалися документи щодо використання військового майна, внаслідок чого, податковим органом приділено неналежну увагу дослідженню Договору оренди №8 та інших документів щодо використання приміщення по АДРЕСА_1

Податковий орган також вважає, що позивачем незаконно включено до складу валових витрат кошти, що сплачені товариством на користь ФОП Тропман Н.П. за послуги по прибиранню.

Так, 01.04.2010 року між позивачем та ФОП Тропман Н.П. укладено Договір надання послуг, згідно якого останній зобов'язувався здійснювати прибирання та утримання споруди за адресою АДРЕСА_2. Позивач вважає, що відповідач дійшов до необґрунтованого припущення, що позивач не отримував послуг з прибирання від ФОП Тропман Н.П. Аргументуючи своє припущення, відповідач помилково зазначив, що у позивача немає доказів отримання послуг прибирання приміщень на площу 6000 кв.м., оскільки для прибирання було передано лише 2443,3 кв.м.

Позивач зазнає, що площа підлоги коридорів не складає 6000 кв.м., як намагається переконати в цьому відповідач, а площа 6000 кв.м. - це сумарна площа всього об'єму виконання робіт з прибирання, включаючи площу підлоги, але не обмежуючись лише нею.

Також, позивач вважає необґрунтованими твердження податкового органу, що ФОП Тропман Н.П. не може надавати таких послуг, оскільки серед найманих працівників числиться три людини.

Представник позивача в судовому засіданні підтримав позовні вимоги та просив їх задовольнити у повному обсязі, з підстав викладених у позовній заяві та наданих під час розгляду справи додаткових письмових поясненнь.

Відповідач не погоджуючись з позовними вимогами, подав письмові заперечення проти адміністративного позову, з таких підстав.

За даними бухгалтерського обліку ТОВ "Терра Ностра" відображено операції з отримання послуг оренди приміщення під влаштування об'єкту швидкого харчування у ФОП Тропман Н.П. згідно Договору оренди №8, вартість наданих послуг 10000,0 грн. По факту виконання послуг були складені акти виконаних робіт.

Перевіркою встановлено, що в період з 01.04.2011 року по 31.07.2011 року за даними бухгалтерського обліку позивача відображено операції з отримання послуг оренди приміщення під влаштування об'єкту швидкого харчування за адресою АДРЕСА_1, площею 123,5 кв.м. ФОП Тропман згідно договору оренди №2 від 01.08.2011 року, вартість послуг 10000,00 грн.

На підставі актів виконаних робіт, встановлено, що протягом періоду з 01.04.2010 року по 31.03.2011 року ТОВ "Терра Ностра" не використовувало у господарській діяльності приміщення за адресою АДРЕСА_1. Документів, які б підтверджували отримання доходів від використання вищевказаного приміщення підприємством до перевірки не надано. Підприємством не доведено необхідність придбання послуг по оренді приміщень за адресою АДРЕСА_1, та їх зв'язок з господарською діяльністю підприємства.

Щодо тверджень позивача, щодо помилкових висновків податкового органу, що перевіркою повинно було перевірятися дотримання податкового законодавства в процесі господарських відносин, пов'язаних з використанням військового майна, а господарські відносини пов'язані з використанням приміщення за адресою АДРЕСА_1 знаходиться поза межами позапланової перевірки відповідач зазначив, що 01.04.2012 року між Квартирно-експлуатаційним відділом м. Чернівці та позивачем укладено договір про надання послуг №17/2010. Джерелом доходу ТОВ "Терра Ностра" є отримання коштів від надання послуг в тимчасове користування приміщень ГБО №29 фізичним особам та юридичним особам, тобто від використання військового майна. На оплату послуг оренди приміщення за адресою АДРЕСА_1 використовувались кошти від надання послуг з тимчасового користування приміщення ГБО №29.

На виконання договору №17/2010 від 01.04.2010 року ТОВ "Терра Ностра" було укладено договір про надання послуг №7 від 01.04.2010 року з ФОП Тропман Н.П., згідно якого виконавець зобов'язується забезпечити прибирання всіх приміщень загального користування та прилеглих територій (6000,0 кв.м.); сторожування на 2-х постах ГБО №29; проведення сантехнічних видів робіт, послуг по утриманню споруди в належному стані та інших видів робіт згідно замовлення.

Фактично за даними перевірки та до довідки КЕВ м. Чернівці площа приміщень, які прибирались складала за період з 01.04.2010 року по 31.10.2010 року - 1782,4 кв.м., за період з 01.11.2010 року по 31.04.2011 року - 2443,3 кв.м., а надання послуг по прибиранню площі 6000,0 кв.м. не підтверджено додатковими документами (калькуляції, розрахунки фактичної площі прибирання).

Згідно відібраних старшим о/у ГВПМ ДПІ у м. Чернівцях капітаном податкової міліції Велушаком Д.І пояснень в Блошко Т.О, яка працює на посаді прибиральниці у ФОП Тропман Н.П. миття дерев'яних панелей в коридорах та на сходах входило до її обов'язків, площу яких ТОВ "Терра Ностра" вказало в позовній заяві.

Таким чином, податковим органом зроблено висновок, що позивачем завищено валові витрати, що призвело до заниження податку на прибуток на суму 83756,00грн.

Враховуючи вищезазначене, представник відповідача в судовому засіданні просив відмовити в задоволенні позовних вимог.

Розглянувши матеріали справи, встановивши фактичні обставини в справі, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, дослідивши та оцінивши надані докази в сукупності, проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що адміністративний позов слід задовольнити повністю, з таких підстав.

Судом встановлено, що згідно Довідки ЄДР НОМЕР_1 ТОВ "Терра Ностра" з 06.07.2005року зареєстровано, як юридична особа, за місцезнаходженням вул. Сіді Таль, буд 3, м. Чернівці. Основними видами діяльності товариства є: здавання в оренду власного нерухомого майна; оброблення металевих відходів та брухту; посередництво в торгівлі товарами широкого асортименту; інші види оптової торгівлі; діяльність кафе та діяльність автомобільного вантажного транспорту (а.с.23, т.2).

На виконання постанови голови апеляційного суду в Чернівецькій області від 04.07.2012 року "Про призначення позапланової документальної перевірки" на підставі наказу від 24.07.2012 року №698 (а.с.40, т.1), 06.08.2012 року представниками податкового органу проведено позапланову документальну перевірку фінансово-господарської діяльності ТОВ "Терра Ностра" з питань дотримання вимог податкового законодавства в процесі господарських взаємовідносин, пов'язаних із використанням військового майна - нежитлових приміщень за період з 01.03.2010 року по 01.06.2012 року та іншого законодавства.

За результатами перевірки складено акт перевірки від 06.08.2012 року №764/22-2/33628076, яким зафіксовано, що на порушення п.5.1, п.п. 5.2.1 п.5.2, п.п.5.3.9 п.5.3 ст. 5 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" від 28.12.1994 року № 334/94-ВР, п.138.4 ст.138 Податкового кодексу України ТОВ "Терра Ностра" занижено податок на прибуток за 2010 рік у розмірі 40886,00 грн., за І квартал 2011 рік у розмірі 18170 грн., за ІІ - IV квартал 2011року у розмірі 18400,00грн., за І квартал 2012року у розмірі 6300грн. (а.с.11-39,т.1).

На підставі вказаноного акту перевірки, податковим органом винесено податкове повідомлення-рішення від 20.08.2012 року №0001280232, яким збільшено суму грошового зобов'язання товариства по податку на прибуток приватних підприємств на суму 95553,50 грн., в тому числі за основним платежем - 83756,00 грн. та штрафними санціями -11797,50 грн. (а.с.9, т. 1).

Не погоджуючись з податковим-повідомленням рішенням від 20.08.2012 року №0001280232, позивач - ТОВ "Терра ностра" звернулось до суду з вимогою про визнання його протиправним та скасування.

Як встановлено з матеріалів справи 26.12.2009 року між ФОП Тропман Н.П. (орендодавець) та ТОВ "Терра Ностра" (орендар) укладено договір оренди приміщення №8, відповідно якого орендодавець передає, а орендар приймає у тимчасове користування приміщення загальною площею 123,5 м.кв., яке знаходиться за адресою АДРЕСА_1 Стан орендованого приміщення, на момент передачі в оренду незадовільний та потребує капітального ремонту (відсутнє світло, водопостачання, каналізація та теплопостачання). Приміщення, що орендується, надано товариству в оренду для влаштування підприємства громадського харчування (а.с.56-58, т.1). Передача орендованого приміщення здійснена на підставі акту здачі-прийняття орендованого приміщення №1 від 26.12.2009 року (а.с. 60, т. 1).

Відповідно до додатку №1 до договору оренди приміщення №8 від 26.12.2009 року сторони домовились, що на період проведення ремонтних робіт по реконструкції приміщення під кафе швидкого харчування, а саме з 01.01.2010року по 01.10.2010року розмір орендної плати складає 2000,00 грн., без вартості комунальних послуг, а нарахування та оплата орендної плати за весь період з дати підписання основного договору почне здійснюватись після отримання дозволу Чернівецької міської ради на проведення реконструкції. З 01.10.2010 року розмір орендної плати складатиме 10000,00грн. на місяць без вартості комунальних послуг (а.с.59,т. 1).

03.01.2010 року сторонами внесено зміни до додатку №1 до договору оренди приміщення №8 від 26.12.2009 року, а саме пункт 1.3 "з 01.10.2010 року розмір орендної плати складає 10000,00 грн. на місяць без вартості комунальних послуг" викладено в такій редакції: "покласти на орендодавця - ФОП Тропман Н.П. слідуючий обов'язок: завершити реконструкцію об'єкту оренди за власний рахунок, заключити угоди на постачання електроенергії та водопостачання, отримати всі дозволи від усіх відповідних структур, які передують отриманню дозволу на початок роботи. Для виконання ФОП Тропман Н.П., покладених на неї обов'язків, розмір орендної плати збільшити до 10000,00 грн." (а.с. 61, т. 1).

Згідно Рішення Виконавчого комітету Чернівецької міської ради від 14.09.2010 року №623/16 підприємцю Тропман Н. П. надано містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки на реконструкцію під кафе швидкого харчування власних нежитлових підвальних приміщень загальною площею 123,5 м.кв. на АДРЕСА_1 (а.с.48-52, т. 1).

01.04.2011 року між ФОП Тропман Н.П. (орендодавець) та ТОВ "Терра Ностра" (орендар) укладено договір оренди приміщення №3, відповідно до умов якого, орендодавець передає, а орендар приймає у тимчасове користування приміщення загальною площею 123,5 м.кв., яке знаходиться за адресою АДРЕСА_1 Плата за оренду приміщення здійснюється щомісячно в сумі 10000,00грн., без вартості комунальних послуг (а.с. 62-64, т. 1).

Додатком №1 до договору оренди приміщення №3 від 01.04.2011 року на орендодавця покладено обов'язок завершити реконструкцію об'єкта оренди за власний рахунок, заключити угоди на постачання електроенергії та водопостачання, отримати всі дозволи від усіх відповідних структур, які передують отриманню дозволу на початок роботи (а.с. 65, т. 1).

На підтвердження факту сплати ТОВ "Терра Ностра" орендної плати за оренду приміщення за адресою по АДРЕСА_1 позивачем надані суду первинні бухгалтерські документи, а саме: акти здачі-прийому робіт, платіжні доручення та видаткові касові ордери, що наявні в матеріалах справи.

Під час судового розгляду також встановлено, що з метою відкриття закладу громадського харчування в орендованому приміщенні за адресою по АДРЕСА_1, 01.12.2011 року між ТОВ "Терра Ностра" та підприємцем ОСОБА_6, який діє на підставі свідоцтва про державну реєстрацію фізичної особи- підприємця серіїї НОМЕР_2 виданого Рівненською РДА 25.06.2008року, укладено договір №30, згідно якого ОСОБА_6 зобов`язувався поставити для пункту швидкого харчування за адресою по АДРЕСА_1 обладнання, а ТОВ "Терра Ностра" зобов`язувалось прийняти та оплатити товар (а.с. 54-55, т.1).

Враховуючи те, що ТОВ "Терра Ностра" не використовувало у господарській діяльності приміщення за адресою АДРЕСА_1. та не доведено необхідність придбання послуг по оренді цього приміщення, зв'язок з господарською діяльністю товариства та не надано документів, які б підтверджували отримання доходу товариством від використання цього приміщення - податковим органом зроблено висновок про безпідставне включення до валових витрат слачені за оренду вказаного приміщення кошти.

Також, судовим розглядом встановлено, що 01.04.2010 року між Квартирно-експлуатаційним відділом м. Чернівці та ТОВ "Терра Ностра" укладено договір про надання послуг по утриманню військового майна №17/2010 (а.с. 40, т. 2).

На виконання договору №17/2010 року КЕВ м. Чернівці згідно акту приймання-передачі нерухомого військового майна-нежитлових приміщень буд. 4 літ. А в/м №101 від 01.04.2012 року передано під найм ТОВ "Терра Ностра" нежитлові приміщення Гарнізонного Будинку Офіцерів №29 (ГБО) загальною площею 5079,8 кв.м. за адресою АДРЕСА_2 (а.с. 38, т. 2).

Згідно акта приймання-передачі нерухомого військового майна-нежитлових приміщень в/м №101 буд. 4 (літ. А), буд. (літ. Б) за адресою АДРЕСА_2 від 01.11.2010 року КЕВ м. Чернівці додатково було передано ТОВ "Терра ностра" нежитлові приміщення ГБО загальною площею 660,9 кв. м. за адресою АДРЕСА_2 (а.с. 35, т. 2).

На виконання договору №17/2010 від 01.04.2010 року ТОВ "Терра Ностра" було укладено договір про надання послуг №7 від 01.04.2010 року з ФОП Тропман Н.П. (виконавець), згідно якого виконавець зобов'язаний забезпечити: 1) прибирання всіх приміщень загального користування та прилеглих територій"; згідно додатку площа приміщень, які підлягають прибиранню - 6000,0 м.кв.; 2) сторожування на 2-х постах ГБО за адресою АДРЕСА_2; 3) проведення сантехнічних видів робіт, послуг по утриманню споруди в належному стані та інших видів робіт згідно замовлення (а.с. 71-73, т. 1).

01.04.2011 року між ТОВ "Терра Ностра" (замовник) та ФОП Тропман Н.П. (виконавець) укладено договір про надання послуг №2, відповідно до якого виконавець зобов'язується за завданням замовника надати послуги по прибиранню та обслуговування ГБО, а саме: прибирання туалетних кімнат загального користування - 14 шт. та їх сантехнічне обслуговування, включаючи вмивальники; миття вікон та дверей загального користування - 500 м.кв.; миття коридорів та сходів загального користування, включаючи панелі висотою 1,7 м - 2387,3 м.кв.; прибирання та миття панелей в холах, коридорах та на сховищах маршах висотою 1,7 м.кв. - 6000,0 м.кв.; прибирання прилеглої території, чистка снігу, посипання піском - 200 м.кв.; чистка покрівлі - 1500,0 м.кв.; обслуговування та чистка дощоприймальників та водостічних труб - 400 п/м; прибирання концертного залу - 960,0 м.кв. Вартість послуг визначається сторонами по факту їх надання по результатам кожного календарного місяця та фіксується в актах про надані послуги (а.с. 67-70, т. 1).

Відповідно до Договору про надання послуг №1 від 01.09.2011 року, укладеного між ТОВ "Терра Ностра" (замовник) та ТОВ "Джерело Голд" (виконавець), в особі директора Тропман Н.П. виконавець зобов'язується за завданням замовника надати послуги по прибиранню та обслуговуванню ГБО. До таких послуг договором віднесено: прибирання туалетних кімнат загального користування - 14 шт. та їх сантехнічне обслуговування, включаючи вмивальники; миття вікон та дверей загального користування - 1500 м.кв.; миття коридорів та сходів загального користування, включаючи панелі висотою 1,7 м.кв. - 6000 м.кв.; прибирання прилеглої території, чистка снігу, посипання піском - 400 м.кв.; чистка покрівлі (даху) - 1500,00 м.кв.; обслуговування та чистка дощоприймальників та водостічних труб - 400 п/м; прибирання концертного залу - 960,0 м.кв. Вартість послуг визначається сторонами по факту їх надання по результатам кожного календарного місяця та фіксується в актах про надані послуги (а.с. 41-44, т. 1).

Відповідно до Договору про надання послуг №2 від 01.06.2012 року укладеного між ТОВ "Терра ностра" (замовник) та ТОВ "Джерело Голд" (виконавець), в особі директора Тропман Н.П., для виконання обов'язків, передбачених Договором №17 від 01.04.2010 року між КЕВ м. Чернівці та ТОВ "Терра ностра" в частині утримання приміщення ГБО в належному санітарному та технічно-задовільному стані, сторони домовились про те, що виконавець бере на себе зобов'язання надати замовнику наступні послуги: прибирання туалетних кімнат загального користування - 14 шт. включаючи, включаючи вмивальники; миття вікон загального користування - 292,65 м.кв.; прибирання та миття коридорів та сходів загального користування, - 2387,3 м.кв.; прибирання та миття панелей в холах, коридорах та на сховищах маршах висотою 1,7 м.кв. - 2814,0 м.кв.; прибирання та миття парапетів та бордюрів на сходах та маршах - 282,1 м.кв.; прибирання прилеглої території, чистка снігу, посипання піском; обслуговування та чистка покрівлі (даху) та її поточний ремонт; обслуговування та чистка дощоприймальників та водостічних труб; обслуговування та ремонт систем водопостачання, водовідводів та каналізації; проведення поточного ремонту на площі загального користування та в звільнених офісних приміщеннях для їх подальшого використання; прибирання стель, миття плафонів та світильників в коридорах та холах загального користування. Вартість надання послуг визначена в додатку №1 до договору №2 та являється кошторисом для розрахунків (а.с. 44-47, т. 1).

Належне виконання сторонами своїх зобов'язань за договорами про надання послуг підтверджується актами здачі-прийму виконаних робіт та платіжними дорученнями про їх оплату.

Згідно Довідки КЕВ м. Чернівці від 18.04.2012 року №700 у відповідності до договору від 01.04.2010 року №17/2010 ТОВ "Терра Ностра" передано 3297,4 м.кв. офісних приміщень (без врахування коридорів, сходових клітин та загальних туалетів). Крім того, додатковими актами, на протязі двох років було передано: танцювальна зала - 172 м.кв., більярдна - 193 м.кв., кафе "Театральне" - 63+4,8 м.кв., магазин "Мінішоп" 17 м.кв., підвальне приміщення "Фаворіт інвест" 369 м.кв., "Фотостудія" - 41,5 м.кв., глядацька зала - 960 м.кв., гаражі - 69,9 м.кв., що в загальній площі інших приміщень складає 1889,2 м.кв. (а.с. 86, т. 1).

Таким чином, податковим органом було зроблено висновок, що площа прибирання приміщення по договору надання послуг прибирання - 6000 кв.м., не відповідає фактичній площі прибирання, що призвело до завищення валових витрат.

Окрім того, в судовому засіданні, в якості свідка, була допитана Тропман Н.П., яка по суті спірних правовідносин пояснила, що позивач орендує в неї приміщення, належним чином сплачує орендні платежі за договором оренди. На разі у приміщенні здійснюються ремонтні роботи з метою підготовки приміщення до зайняття в ньому господарською діяльністю ТзОВ "Терра Ностра" під кафе. Затримка із здачею приміщення в експлуатацію пояснюється тим, що необхідно отримати погодження на встановлення більш потужної електромережі у приміщенні.

Також, Тропман Н.П. пояснила, що розбіжність у площі прибирання ГБО викликана тим, що 2443,3 кв.м. - це є лише площа підлоги приміщення. Але прибиранню підлягали також панелі в туалетах - 168 кв.м., вікна - 292,65 кв.м., дерев'яні панелі - 2814,0 кв.м., парапети та бордюри - 282,1 кв.м., що в загальній сумі складає 6000 кв.м. Крім того, послуги прибирання також включають послуги сантехнічного обслуговування, вивозу сміття, чистка снігу та бурульок, здійснення поточного ремонту.

Також, ФОП Тропман Н.П. надано суду документи, які підтверджують, що в її штаті знаходилось шестеро працівників, окрім неї самої, які можуть належно забезпечувати надання послуг по прибиранню приміщення ГБО на пл.Театральній, 6., м. Чернівці (а.с. 62-69, т.2).

До вказаних правовідносин суд застосовує такі положення закону та робить висновки по суті спору.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з вимогами ч. 3 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Цей критерій вимагає від суб'єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов'язковість урахування яких прямо вказує Закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації.

Згідно ч. 2 ст. 5 Кодексу адміністративного судочинства України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

Статтею 42 Господарського кодексу України визначено, що підприємництво - це самостійна, ініціативна, систематична, на власний ризик господарська діяльність, що здійснюється суб'єктами господарювання (підприємцями) з метою досягнення економічних і соціальних результатів та одержання прибутку.

Згідно п. 1.32 ст. 1 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" від 28.12.1994 року № 334/94-ВР (далі - Закон України № 334/94), що в свою чергу кореспондується з п.п. 14.1.37 п.14.1 ст. 14 Податкового кодексу України, господарська діяльність - будь-яка діяльність особи, направлена на отримання доходу в грошовій, матеріальній або нематеріальній формах, у разі коли безпосередня участь такої особи в організації такої діяльності є регулярною, постійною та суттєвою. Під безпосередньою участю слід розуміти зазначену діяльність особи через свої постійні представництва, філіали, відділення, інші відокремлені підрозділи, а також через довірену особу, агента або будь-яку іншу особу, яка діє від імені та на користь першої особи.

Право на віднесення витрат підприємства до складу валових витрат передбачена пунктами 5.1, 5.2 статті 5 Закону України № 334/94, а після набуття чинності Податковим кодексом України - статтею 138 цього Кодексу.

Заборона на віднесення витрат підприємства до складу валових витрат передбачена пунктом 5.3 статті 5 Закону України 334/94, а після набуття чинності Податковим кодексом України - статтею 139 цього Кодексу.

Згідно пункту 5.1. ст. 5 Закону України № 334/94 валові витрати виробництва та обігу (далі - валові витрати) - сума будь-яких витрат платника податку у грошовій, матеріальній або нематеріальній формах, здійснюваних як компенсація вартості товарів (робіт, послуг), які придбаваються (виготовляються) таким платником податку для їх подальшого використання у власній господарській діяльності.

Підпунктом 5.2.1. п. 5.2. ст. 5 Закону України № 334/94 встановлено, що до складу валових витрат включаються суми будь-яких витрат, сплачених (нарахованих) протягом звітного періоду у зв'язку з підготовкою, організацією, веденням виробництва, продажем продукції (робіт, послуг) і охороною праці, у тому числі витрати з придбання електричної енергії, тобто витрат витрати на підготовку до ведення господарської діяльності, з урахуванням обмежень, установлених пунктами 5.3 - 5.7 цієї статті.

Підпунктом 5.2.9 п. 5.2. ст. 5 Закону України № 334/94 передбачено, що до складу валових витрат також відносяться витрати, передбачені статтею 7 цього Закону.

Підпунктом 7.4.4 п. 7.4 статті 7 Закону України № 334/94 передбачено право платників податків на віднесення до валових витрат суми орендних платежів, за умови що розмір оренди не нижче рівня звичайних цін у разі, якщо господарська операція проводиться між пов'язаними особами.

Підпунктом 138.10.2 пункту 138.10 статті 138 Податкового кодексу України передбачено право платника податків відносити до складу валових витрат витрати на обслуговування та управління підприємством, в тому числі витрати на утримання необоротних матеріальних активів (оперативна оренда).

Підпунктом 138.12.2 пункту 138.12 статті 138 Податкового кодексу України встановлено право платника податків відносити до складу валових витрат інші витрати господарського призначення, до яких цим розділом ІІІ Податкового кодексу прямо не встановлено обмежень щодо віднесення до складу витрат.

Згідно п.п. 5.3.1 п. 5.3 ст. 5 Закону України № 334/94 та п. 139.1 ст. 139 Податкового кодексу України не включаються до складу валових витрат витрати на потреби, не пов'язані з веденням (провадженням) господарської діяльності.

Підпунктом 5.3.1 п. 5.3 ст. 5 Закону України № 334/94встановлено, що не належать до складу валових витрат будь-які витрати, не підтверджені відповідними розрахунковими, платіжними та іншими документами, обов'язковість ведення і зберігання яких передбачена правилами ведення податкового обліку.

Судовим розглядом встановлено, що ТОВ "Терра Ностра" орендує приміщення у ФОП Тропман Н.П. на підставі договору оренди №8 від 26.12.09р. (переукладений - 01.04.2011р.). Приміщення орендується з метою облаштування у ньому закладу громадського харчування. Згідно довідки НОМЕР_1 з ЄДРПОУ одним із видів діяльності ТОВ "Терра Ностра" є діяльність кафе.

Згідно рішення Чернівецької міської ради від 14.09.2010р. №623/16, приміщення по вул.Українській, 43-Б надається у приватну власність на "реконструкцію під заклад громадського харчування". Власнику рекомендовано провести реконструкцію приміщення.

ТОВ "Терра Ностра" під час розгляду справи надано первинні бухгалтерські документи на підтвердження факту, що товариство дійсно орендує та сплачує оренду плату за оренду приміщення по вул. Українська, 43-Б., м. Чернівці, що також підтверджено показами свідка Тропман Н.П., який підтвердив, що ТОВ "Терра Ностра" дійсно орендує в неї приміщення, належним чином сплачує орендні платежі за договором оренди. Крім того, позивачем надано договір на поставку обладнання для закладу швидкого харчування.

Таким чином, під час судового розгляду справи підтверджено, що оренда приміщення пов'язана із господарською діяльністю ТОВ "Терра Ностра", а тому витрати на оренду приміщення не підпадають під обмеження п. 5.3 ст. 5 Закону України № 334/94 та п. 139.1.1 ст. 139 Податкового кодексу України.

Під час судового розгляду, податковий орган не зміг чітко назвати правову норму податкового законодавства України, яка б забороняла ТОВ "Терра Ностра" відносити витрати на оренду приміщення до складу валових витрат лише на тій підставі, що приміщення тимчасово ремонтується.

При цьому, суд не погодижується з твердженнями податкового органу про те, що віднесення витрат на оренду приміщення суперечить пункту 5.1 статті 5 Закону України № 334/94, пункту 138.4 статті 138 Податкового кодексу України, оскільки вище перелічені статті є диспозитивними, тобто вони дають визначення поняттю "валові витрати" та передбачають право платника податків обрати певний вид поведінки, але не встановлюють жодних заборон, тобто не є імперативними нормами за порушення яких передбачена відповідальність.

Виходячи із юридичного змісту п.5.1 ст. 5 та п. 1.32 ст. 1 Закону України № 334/94, основною умовою для віднесення до складу валових витрат є подальше використання таких товарів (робіт, послуг) у власній господарській діяльності. Також, як вбачається знаведених норм, здійснення підприємницької діяльності спрямоване на отримання доходу, а не прибутку, і відсутність доходу від окремо взятої господарської операції, а не від діяльності товариства в цілому за певний звітний період, не може свідчити про відсутність у підприємства ознак господарської діяльності.

Також, під час розгляду справи встановлено, що ФОП Тропман Н.П. надавала ТОВ "Терра Ностра" послуги з прибирання приміщення на пл.Театральна, 6 за договором надання послуг. Прибиранню підлягала площа поверхні підлоги, дерев'яні панелі на стінах, плиточне покриття, вікна, сходи. Загальна площа прибирання згідно додатків до договору про надання послуг прибирання складала 6000 кв. м.

Згідно Довідки КЕВ м.Чернівці №700 від 18.04.2012р. в управління ТОВ "Терра Ностра" було передано 2443,3 кв.м. приміщення на пл.Театральній,6. Таким чином, податковим органом було зроблено висновки, що площа прибирання приміщення по договору надання послуг прибирання - 6000 кв.м., не відповідає фактичній площі прибирання - 2443,3 кв.м.

Як встановлено під час розгляду справи та не заперечувалось представником відповідача, що податковий орган, при визначенні площі прибирання приміщення та визначенні обсягу виконаних робіт по договору надання послуг прибирання обмежився лише дослідженням Довідки КЕВ м.Чернівці №700 від 18.04.2012р.

Судом було досліджено документи, допитано Тропман Н.П. в якості свідка, на підставі чого було встановлено, що розбіжність у площі прибирання викликана тим, що 2443,3 кв.м. - це є лише площею підлоги приміщення. Але прибиранню підлягли також: панелі в туалетах - 168 кв.м., вікна - 292,65 кв.м., дерев'яні панелі - 2814,0 кв.м., парапети та бордюри - 282,1 кв.м., що в загальній сумі складає 6000 кв.м. Крім того, послуги прибирання також включають послуги сантехнічного обслуговування, вивозу сміття, чистка снігу та бурульок, здійснення поточного ремонту.

Також, під час розгляду справи ФОП Тропман Н.П. надано документи, які підтверджують, що в її штаті знаходилось шестеро працівників, окрім неї самої, а тому спростовуються доводи податкового органу, що ФОП Тропман Н.П. не мала достатніх ресурсів для надання послуг по прибиранню приміщення на пл.Театральній, 6.

Статтею 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в України" від 16.07.1999 року № 996-14 зі змінами і доповненнями встановлено, що підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій.

Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи. Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені на паперових або машинних носіях і повинні мати такі обов'язкові реквізити: назву документа (форми); дату і місце складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Отже, будь-які документи (у тому числі договори, накладні, рахунки тощо) мають силу первинних документів лише в разі фактичного здійснення господарської операції. Якщо ж фактичного здійснення господарської операції не було, відповідні документи не можуть вважатися первинними документами для цілей ведення податкового обліку навіть за наявності всіх формальних реквізитів таких документів, що передбачені чинним законодавством.

З урахуванням зазначеного, для підтвердження даних податкового обліку можуть братися до уваги лише ті первинні документи, які складені в разі фактичного здійснення господарської операції.

На підтвердження реальності і фактичності здійснених господарських операцій, за укладеними договорами оренди приміщення та надання послуг по прибиранню, позивачем були надані суду належним чином засвідчені копії документів: договори; акти прийому-передачі виконаних робіт та наданих послуг; документи, що підтвержують оплату за оренду приміщення та послуг з прибирання ГБО, які фіксують факт здійснення господарських операцій та є підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій.

Відповідно до ст. 21 Податкового кодексу України посадові особи контролюючих органів зобов'язані дотримуватися Конституції України та діяти виключно у відповідності з Податковим кодексом та іншими законами України, іншими нормативними актами.

Відповідно до п. 4 ч. 3 ст. 129 Конституції України, ч. 1 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. Частиною 2. ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

З врахуванням встановлених обставин, аналізу вимог законів та підзаконних актів, що регулюють спірні правовідносини, суд вважає за доведенні обставини на які посилається позивач, в той час, як відповідач не надав достатніх та належних доказів правомірності прийнятого ним рішення. Висновки відповідача за результатами проведеної перевірки є безпідставними, а прийняте на підставі них спірне рішення не відповідає вимогам ст. 19 Конституції України та ч. 3 ст. 2 КАС України, і як протиправне підлягає скасуванню.

Приймаючи спірне рішення відповідач діяв в порушення вимог ст. 19 Конституції України, ч. 3 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому, суд вважає, що адміністративний позов підлягає задоволенню повністю.

Відповідно до ч. 1 ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійсненні нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 159, 160, 161, 162, 163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Адміністративний позов задовольнити повністю.

2. Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Державної податкової інспекції у м. Чернівцях Чернівецької області Державної податкової служби України форми «Р» від 20.08.2012 року №0001280232.

3. Стягнути з Державного бюджету на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Терра Ностра" (вул. Сіді Таль, 3, м. Чернівці, код ЄДРПОУ 33628076) сплачений ним судовий збір в сумі 955,54 грн., сплачений відповідно до платіжного доручення №533 від 28.08.2012 року.

Постанова суду може бути оскаржена до Вінницького апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд за правилами, встановленими статтями 185-187 Кодексу адміністративного судочинства України.

Постанова набирає законної сили в порядку статті 254 Кодексу адміністративного судочинства України.

Постанову у повному обсязі складено 05 березня 2013 року.

Суддя В.О. Григораш

СудЧернівецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.03.2013
Оприлюднено08.05.2013
Номер документу31050498
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а/2470/2239/12

Постанова від 01.03.2013

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Григораш Віталій Олександрович

Ухвала від 05.09.2012

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Григораш Віталій Олександрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні