Рішення
від 29.04.2013 по справі 923/226/13-г
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 73000, м. Херсон, вул. Горького, 18 тел. /0552/ 49-31-78, 42-06-22, 32-11-36


Р І Ш Е Н Н Я І М Е Н Е М      У К Р А Ї Н И 29 квітня 2013 р.                                                            Справа № 923/226/13-г Господарський суд Херсонської області у складі судді Нікітенка С.В. при секретарі Перепелко В.О., розглянув у відкритому судовому засіданні справу   за позовом прокурора Бериславського району Херсонської області в інтересах держави до відповідача-1: Бериславської районної державної адміністрації, м. Берислав Херсонської області,   до відповідача-2: фермерського господарства "Агро-Альянс", с. Новорайськ Бериславського району Херсонської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів - Відділ Держземагентства у Бериславському районі Херсонської області, м. Берислав Херсонської області, про визнання недійсним розпорядження, визнання недійсним договору та повернення земельної ділянки. За участю прокурора Посунько Н.М., посвідчення № 014519 від 11.01.2013р.; представників сторін: від відповідача-1: не прибув; від відповідача-2: не прибув; від третьої особи на стороні відповідачів: не прибув. Суть спору: Прокурор Бериславського району Херсонської області в інтересах держави звернувся до суду з позовом, в якому просить: - визнати незаконним (недійсним) розпорядження голови Бериславської районної державної адміністрації (відповідач-1) № 337 від 29.03.2012р. "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо складання договорів оренди земельних ділянок для ведення фермерського господарства"; - визнати недійсним договір оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 63,8808 га. в контурі № 54, ділянки 1, 2, вартістю 1620883,54 грн. із земель резервного фонду державної власності Степнянської сільської ради Бериславського району Херсонської області для ведення фермерського господарства, укладеного 19.06.2012р. між відповідачем-1 та фермерським господарством "Агро-Альянс" (відповідачем-2); - зобов'язати відповідача-2 повернути земельну ділянку загальною площею 63,8808 га в контурі № 54, ділянки 1, 2, вартістю 1620883,54 грн. до земель резервного фонду Степнянської сільської ради Бериславського району Херсонської області. Позовні вимоги обґрунтовано посиланнями на положення ст. 36-1 Закону України "Про прокуратуру", положення ст.ст. 25, 124, 134 Земельного кодексу України, положення ст. 6 Закону України "Про оренду землі" та положення ст.ст. 203, 215 ЦК України. Ухвалою господарського суду Херсонської області від 14.03.2013р. в порядку ст. 27 ГПК України судом залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідачів - відділ Держкомземагентства у Бериславському районі Херсонської області. У судовому засіданні 11.04.2013р. відповідно до положень ст. 77 ГПК України оголошувалася перерва до 11:00 год. 29.04.2013 р. 23.04.2013р. третьою особою на стороні відповідачів через канцелярію суду подано витребувані судом копії технічної документації та реєстраційної справи. Дані документи прийняті судом до розгляду та долучено до матеріалів справи. У судовому засіданні 29.04.2013р. прокурор позовні вимоги підтримав у повному обсязі. Відповідач-1 у судове засідання 29.04.2013р. не прибув, про причини неявки суд не повідомив, не зважаючи на ті обставини, що він у судовому засіданні 11.04.2013р. був повідомлений про день, час та місце розгляду справи. У відзиві на позовну заяву відповідач-1 заперечив проти позовних вимог зазначивши, що ведення фермерського господарства можливе лише за умови створення юридичної особи громадянином або кількома громадянами, які виявили бажання займатися такою діяльністю, а отже передача прав на земельні ділянки громадянам для ведення фермерського господарства вбачається як передача таких прав громадянам-членам фермерського господарства, а отже юридичній особі (фермерському господарству). Також, відповідач-1 звертає увагу суду на те, що лише 19.08.2012 року набрав чинності Закон "Про внесення змін до Земельного кодексу України щодо порядку проведення земельних торгів у формі аукціону", а наказ Міністерства аграрної політики та продовольства України "Про затвердження форм документів необхідних для проведення земельних торгів" набрав чинності лише 12.10.2012 року. Тобто на момент реєстрації розпорядження голови районної дери адміністрації "Про надання дозволу на розробку технічної документації землеустрою щодо складання договору оренди землі" №286 від 01.04.2011 року законодавством не було врегульовано порядку проведення земельних торгів, тому як наслідок норм чинного законодавства порушено не було. Згідно ст. 58 Конституції України Закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи. А тому, на думку відповідача-1, фермерське господарство "Агро-Альянс" виявило бажання та фактично вступило у правовідносини із районною державною адміністрацією до прийняття вищезгаданих нормативних актів (а.с. 20). Відповідач-2 у судове засідання 29.04.2013р. не прибув, про причини неявки суд не повідомив, не зважаючи на ті обставини, що він у судовому засіданні 11.04.2013р. був повідомлений про день, час та місце розгляду справи. У відзиві на позовну заяву відповідач-2 заперечує проти позовних вимог, оскільки вважає, що фермерське господарство є об'єднанням громадян, а тому проведення аукціону не є обов'язковим. Фермерське господарство об'єднує громадян - фізичних осіб, а тому передача земельної ділянки у користування без проведення аукціону можливе (а.с. 28-30). Третя особа на стороні відповідачів в засідання суду 29.04.2013р. не прибула, про причини неявки суд не повідомила, не зважаючи на ті обставини, що у судовому засіданні 11.04.2013р. була повідомлена про день, час та місце розгляду справи. У своєму поясненні третя особа також зазначила, що 05.07.2012р. ЗУ "Про внесення змін до земельного кодексу України щодо порядку проведення земельних торгів у формі аукціону" було внесено зміни до Земельного кодексу України, а саме визначено порядок проведення земельних торгів у формі аукціону. Тобто до прийняття вказаних змін порядок надання земельних ділянок державної власності в оренду був не врегульований. (а.с. 59-60). Відповідно до статті 75 ГПК України справа розглядається без участі представників відповідачів, за наявними в ній матеріалами, яких достатньо для вирішення спору по суті. Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора, суд в с т а н о в и в: Матеріали справи свідчать, що розпорядженням Бериславської районної державної адміністрації № 337 від 29.03.2012р. затверджено технічну документацію із землеустрою щодо складання документів по передачі в оренду земельних ділянок загальною площею 63,8808 га. фермерському господарству "Агро-Альянс" для ведення фермерського господарства із земель резервного фонду Степнянської сільської ради Бериславського району Херсонської області. Вказана технічна документація розроблена приватним підприємством "Альфа-Експерт" (а.с. 9). На підставі розпорядження голови Бериславської райдержадміністрації № 337 від 29.03.2012р. між Бериславською районною державною адміністрацією (орендодавець) та фермерським господарством "Агро-Альянс" (орендар) 19.06.2012р. укладено договір оренди земельної ділянки загальною площею 63,8808 га., в тому числі рілля - 63,8808 га із земель резервного фонду Степнянської сільської ради (а.с. 10-11). За актом приймання-передачі земельної ділянки від 19.06.2012р. Бериславська районна державна адміністрація передала, а фермерське господарство "Агро-Альянс" прийняло земельну ділянку загальною площею 638808 га, в тому числі рілля - 63,8808 га для ведення фермерського господарства (а.с. 12). В ході перевірки, проведеною прокуратурою Бериславського району Херсонської області встановлено, що при винесенні спірного розпорядження та укладенні договору оренди земельної ділянки допущено грубе порушення порядку надання земельних ділянок у користування.           Дані обставини  стали підставою, для звернення прокурора з позовною заявою до суду для захисту інтересів держави.           Проаналізувавши заявлені позовні вимоги з положеннями чинного законодавства суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню, виходячи з наступного.           Згідно ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України і законами України. Статтею 6 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі. У разі набуття права оренди земельної ділянки на конкурентних засадах підставою для укладення договору оренди є результати аукціону. Частиною 1 статті 124 Земельного кодексу України встановлено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.           В частині 2 статті 124 ЗК України зазначено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу. Згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців - фермерське господарство "Агро-Альянс" є юридичною особою (а.с. 14). Частиною 2 ст. 134 Земельного кодексу України не передбачено випадків надання в оренду земельних ділянок для ведення фермерського господарства юридичним особам без проведення земельних торгів. Отже, необхідною передумовою для отримання юридичною особою в оренду земельної ділянки для ведення фермерського господарства є проведення земельних торгів, в порядку встановленому положеннями глави 21 Земельного кодексу України. Вказані умови під час укладення договору оренди землі від 19.06.2012р. виконано не було. Відповідно до положень ст. 17 Земельного кодексу України, п.2 ст. 21 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" державна адміністрація здійснює передачу у власність або надання у користування земельних ділянок виключно відповідно до закону та в порядку, передбаченому Земельним кодексом України.           Таким чином, приймаючи розпорядження № 337 від 29.03.2012р. «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо складання договорів оренди земельних ділянок для ведення фермерського господарства" Бериславська районна державна адміністрація діяла всупереч вимог законодавства України, оскільки передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, чого зроблено не було. За таких обставин, позовна вимога прокурора про визнання недійсним розпорядження Бериславської районної державної адміністрації № 337 від 29.03.2012р. є законною, обґрунтованою, підтверджується матеріалами справи та дійсними обставинами, та підлягає задоволенню. Щодо позовної вимоги прокурора про визнання недійсним договору оренди землі від 19.06.2012р., укладеного між відповідачами, суд зазначає наступне. Загальні умови дійсності правочину визначені ст. 203 Цивільного кодексу України. Так, згідно до частини 1 зазначеної статті, зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства. Відповідно до ч. 1 ст. 215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою ст. 203 ЦК України. Вирішуючи спір про визнання угоди недійсною, господарський суд повинен встановити наявність тих обставин, з якими закон пов'язує визнання угод недійсними та настання відповідних наслідків: відповідність змісту угоди вимогам закону, додержання встановленої форми угоди, правоздатність сторін за угодою, у чому конкретно полягає неправомірність дій сторони та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення спору, зокрема наявність спеціальних підстав визнання недійсною угоди. Відповідно до ч. ч. 1, 2, п. "в" ч. 3 ст. 152 Земельного кодексу України держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Захист прав на земельні ділянки здійснюється, в тому числі шляхом визнання угоди недійсною. Як вбачається з обставин справи, підставою для укладання оспорюваного договору оренди землі від 19.06.2012р. є розпорядження Бериславської районної державної адміністрації № 337 від 29.03.2012р., яке було прийнято всупереч чинному законодавству, тому відповідно визнається судом недійсним, а отже оспорюваний договір оренди землі підлягає визнанню недійсним, як такий, що суперечить чинному законодавству. За таких обставин, позовна вимога прокурора про визнання недійсним договору оренди землі від 19.06.2012р. є законною, обґрунтованою та підлягає задоволенню, а зазначений договір підлягає визнанню судом недійсним як такий, що суперечить чинному законодавству. Щодо вимог прокурора про повернення земельної ділянки площею 63,8808 га. до земель резервного фонду Степнянської сільської ради, суд зазначає наступне. Відповідно до частин 1, 2 ст. 216 Цивільного кодексу України недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов'язані є його недійсністю. У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов'язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину. Відповідно до позиції, викладеної в пункті 2.29 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 р. N 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин", договір оренди землі може бути припиненим лише на майбутнє, оскільки неможливо повернути вже здійснене за ним користування земельною ділянкою. За таких обставин, вимога прокурора повернути спірну земельну ділянку площею 63,8808 га. до земель резервного фонду Степнянської сільської ради за правовим змістом є застосуванням наслідків недійсного правочину у вигляді реституції, тому є обґрунтованою, законною та підлягає задоволенню. Відповідно до положень ст.ст. 33, 34 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу. Господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.           Доводи відповідачів, які викладені ними у відзивах на позовну заяву в частині невизнання позовних вимог підлягають відхиленню, як такі, що не відповідають чинному законодавству і не ґрунтуються на належних доказах.           Доводи відповідачів, що фермерське господарство "Агро-Альянс" є об'єднанням громадян, а тому проведення аукціону не є обов'язковим суд відхиляє, оскільки фермерське господарство "Агро-Альянс" є юридичною особою, а ч.2 ст. 134 Земельного кодексу України встановлено, що не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі передачі громадянам земельних ділянок для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів, для сінокосіння і випасання худоби, для городництва.           Доводи відповідачів в частині того, що земельна ділянка була передана в оренду без проведення торгів, так як станом на 29.03.2012р. законодавством не було врегульовано даний порядок суд відхиляє, оскільки законодавством не передбачено звільнення від проведення земельних торгів (ч.2 ст. 124 ЗК України), до визначення порядку проведення земельних торгів у формі аукціону.           Оцінюючи подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин в їх сукупності, суд дійшов висновку, що заявлені прокурором вимоги документально підтверджені, а отже такі, що підлягають задоволенню в повному обсязі. Судовий збір відповідно до ст. 49 ГПК України відноситься на відповідачів. У судовому засіданні проголошено вступну та резолютивну частини судового рішення і повідомлено прокурору про дату складення повного рішення. На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 44, 49, 75, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, суд в и р і ш и в: 1. Позов задовольнити повністю. 2. Визнати недійсним розпорядження голови Бериславської районної державної адміністрації від 29.03.2012 року № 337 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо складання договорів оренди земельних ділянок для ведення фермерського господарства". 3. Визнати недійсним договір оренди землі від 19.06.2012р. укладений між Бериславською районною державною адміністрацією (74300, Херсонська область, м. Берислав, пл. Перемоги, 2, код ЄДРПОУ 04059987) та фермерським господарством "Агро-Альянс" (74360, Херсонська область, Бериславський район, с. Новорайськ, код ЄДРПОУ 31275022). 4. Зобов'язати фермерське господарство "Агро-Альянс" (74360, Херсонська область, Бериславський район, с. Новорайськ, код ЄДРПОУ 31275022) повернути земельну ділянку загальною площею 63,8808 га. в контурі №54, ділянки 1, 2, до земель резервного фонду Степнянської сільської ради Бериславського району Херсонської області. 5. Стягнути з Бериславської районної державної адміністрації (74300, Херсонська область, м. Берислав, пл. Перемоги, 2, код ЄДРПОУ 04059987) в доход спеціального фонду Державного бюджету на р/р № 31215206783002 в ГУДКСУ у Херсонській області МФО 852010 код ЄДРПОУ 37959779 одержувач УДКСУ у місті Херсоні, призначення платежу - судовий збір, код 03500045 - 1720,50 грн. судового збору. 6. Стягнути з фермерського господарства "Агро-Альянс" (74360, Херсонська область, Бериславський район, с. Новорайськ, код ЄДРПОУ 31275022) в доход спеціального фонду Державного бюджету на р/р № 31215206783002 в ГУДКСУ у Херсонській області МФО 852010 код ЄДРПОУ 37959779 одержувач УДКСУ у місті Херсоні, призначення платежу - судовий збір, код 03500045 - 1720,50 грн. судового збору. Накази видати після набрання рішенням законної сили. Повне рішення складено 07.05.2013р.                           Суддя                                                                         С.В. Нікітенко

СудГосподарський суд Херсонської області
Дата ухвалення рішення29.04.2013
Оприлюднено13.05.2013
Номер документу31083150
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —923/226/13-г

Рішення від 29.04.2013

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Нікітенко С. В.

Ухвала від 01.03.2013

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Нікітенко С. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні