ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ
вул. Севастопольська, 43, м. Сімферополь, Автономна Республіка Крим, Україна, 95013
ПОСТАНОВА
Іменем України
22 квітня 2013 р. 12:35 Справа №801/3128/13-а
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим, у складі головуючого судді Котаревої Г.М., за участю секретаря судового засідання Бездушної І.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1
до Реєстраційної служби Чорноморського районного управління юстиції
про визнання протиправними дій та спонукання до виконання певних дій
за участю:
позивача -ОСОБА_1 паспорт НОМЕР_1;
представник відповідача - не з'явився;
Суть спору: ОСОБА_1 (далі - позивач) звернулась до Окружного адміністративного суду АР Крим з адміністративним позовом до Реєстраційної служби Чорноморського районного управління юстиції з вимогами про:
- Визнання протиправними дії Державного реєстратора реєстраційної служби Чорноморського районного управління юстиції Коваленко А.В. та скасувати рішення про відмову від 19.03.2013 № 992942;
- Зобов'язання реєстраційну службу Чорноморського районного управління юстиції внести зміни до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно , шляхом проведення Державної реєстрації за ОСОБА_1 права приватної власності на житловий будинок по АДРЕСА_1, що складається з літ. «А-а» - житловий будинок, загальною площею - 85,1 кв.м, житловою площею - 56,7 кв.м, літ. «Б» - літня кухня, літ. «в» - навіс, літ «В» - сарай, літ. «г»- навіс «Г» - - сарай, літ. «Д»- сарай, літ. «Е» - сарай, літ. «Ж» - сарай, літ. «З» - навіс, літ. «И» - літній душ, літ. «Л» - сарай, літ. «М» - гараж, літ. «Н» - літня кухня, літ. «О» - сарай, літ. «П» - навіс, літ. «Р»- літній душ, літ. «Уб» - вбиральня, літ. «К» - колодязь пітний, огорожа та інші споруди.
Позовні вимоги мотивовано порушенням відповідачем права власності на майно, яке належить позивачеві.
Ухвалами Окружного адміністративного суду АР Крим від 28.03.2013 було відкрито провадження по справі, закінчено підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду.
Позивач в судовому засіданні позов підтримав в поновному обсязі з підстав, наведених у позові. Позивач пояснила, що майно, реєстрація прав на яке є предметом адміністративного позову належить їй на праві власності, рішенням виконавчого комітету Чорноморської селищної ради від 25.10.2012 № 393 оформлено свідоцтва про право власності, Кримським республіканським підприємством «БРТІ в м. Євпаторії» було 15.11.2012 оформлено свідоцтво та зареєстровано право власності. Проте, в свідоцтві та витязі з реєстру речових прав було допущено помилку у імені по-батькові позивачки та не внесено всі об'єкти, визначені в рішенні виконавчого комітету Чорноморської селищної ради.
Позивач звернулась до відповідача з заявою про реєстрацію прав на належні ій об'єкти нерухомості, проте, рішенням від 19.03.2013 ії було відмовлено.
Представник відповідача проти позову заперечував, з підстав, наведених у письмових запереченнях від 15.04.2013 за вих. № 79/02/1-12.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши представників сторін, дослідивши надані докази, суд
ВСТАНОВИВ:
Рішенням від 19.03.2013 №992942 Державний реєстратор прав на нерухоме майно Коваленко А.В. (а.с.21) відмовив в державній реєстрації прав власності ОСОБА_1 на житловий будинок розташований, АДРЕСА_1, кадастровий номер земельної ділянки 0125655100:01:001:0475.
Рішення мотивовано тим, що документи, подані позивачкою не відповідають вимогам і не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують, зокрема в свідоцтві про право власності, оформленому на підставі рішення виконавчого комітету Чорноморської селищної ради, де внесено 21 споруда, включено тільки 18 споруд. Крім того, ім'я по-батькові позивачки в паспорті не відповідає зазначеному в свідоцтві про право власності.
Не погодившись з прийнятим рішенням позивач звернулась до суду.
Оцінюючи правомірність дій відповідача, суд керувався критеріями, закріпленими у частині 3 статті 2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, які повинні дотримуватися при реалізації дискреційних повноважень владного суб'єкта.
Відповідно до частини 3 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5)добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Ст. 19 Конституції України визначає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
З 01.01.2013 реєстрація речових прав на нерухоме майно здійснюється в порядку, передбаченому Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 1 липня 2004 року № 1952-IV, в редакції Закону України від 11 лютого 2010 року № 1878-VI, зі змінами та доповненнями. (далі - Закон).
Згідно ст. 6 Закону систему органів державної реєстрації прав становлять:
Міністерство юстиції України;
центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації прав;
органи державної реєстрації прав, утворені Міністерством юстиції України в установленому законодавством порядку (далі - органи державної реєстрації прав).
Згідно Указу Президента України «Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади» утворено Державну реєстраційну службу України, на яку покладено функції з реалізації державної політики у сфері реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, у сфері реєстрації релігійних організацій, а також функцій Міністерства юстиції України з реалізації державної політики у сфері реєстрації.
Положенням про Державну реєстраційну службу України, яке затверджено Указом Президента України від 06.04.2011р. № 401/2011 встановлено, що Укрдержреєстр здійснює свої повноваження безпосередньо та через структурні підрозділи головних управлінь юстиції Міністерства юстиції України в АР Крим, в областях, містах Києві та Севастополі, а також районних, районних у містах, міських, міжрайонних управлінь юстиції, що забезпечують реалізацію повноважень Укрдержреєстру.
Згідно з ч. 2 ст. 4 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на всі публічно-правові спори, крім спорів, для яких законом встановлений інший порядок судового вирішення.
У відповідності до п. 1 ч. 2 ст. 17 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності.
Таким чином, Реєстраційна служба Євпаторійського міського управління юстиції як суб'єкт владних повноважень наділена управлінськими функціями , а тому є належним відповідачем по справі.
Відповідно до ст. 8 Закону до повноважень органу державної реєстрації прав віднесено:
1) проведення державної реєстрації прав та їх обтяжень або відмовляє у їх реєстрації;
2) забезпечення ведення Державного реєстру прав;
3) надання інформації про зареєстровані права та їх обтяження в порядку, встановленому цим Законом;
4) забезпечення обліку безхазяйного нерухомого майна;
5) здійснення інших повноважень, передбачених цим Законом та іншими законами України.
Ч. 4 статті 15 Закону встановлює, що державній реєстрації підлягають виключно заявлені права та їх обтяження за умови їх відповідності законодавству і поданим документам.
Згідно ст. 16 Закону заява про державну реєстрацію прав та їх обтяжень подається до органу державної реєстрації прав у паперовій або електронній формі у випадках, передбачених цим Законом.
Стаття 19 Закону передбачає підстави, які зумовлюють державну реєстрацію прав, а саме:
1) договори, укладені у порядку, встановленому законом;
2) свідоцтва про право власності на нерухоме майно, виданих відповідно до вимог цього Закону;
3) свідоцтва про право власності, виданих органами приватизації наймачам житлових приміщень у державному та комунальному житловому фонді;
4) державні акти на право власності або постійного користування на земельну ділянку у випадках, встановлених законом;
5) рішення судів, що набрали законної сили;
6) інші документи, що підтверджують виникнення, перехід, припинення прав на нерухоме майно, поданих органу державної реєстрації прав разом із заявою.
Судом встановлено, що Рішенням виконавчого комітету Чорноморської селищної ради від 25.10.2012 № 393 було оформлено свідоцтво про право власності за позивачкою на житловий будинок по АДРЕСА_1, що складається з літ. «А-а» - житловий будинок, загальною площею - 85,1 кв.м, житловою площею - 56,7 кв.м, літ. «Б» - літня кухня, літ. «в» - навіс, літ «В» - сарай, літ. «г»- навіс «Г» - сарай, літ. «Д»- сарай, літ. «Е» - сарай, літ. «Ж» - сарай, літ. «З» - навіс, літ. «И» - літній душ, літ. «Л» - сарай, літ. «М» - гараж, літ. «Н» - літня кухня, літ. «О» - сарай, літ. «П» - навіс, літ. «Р»- літній душ, літ. «Уб» - вбиральня, літ. «К» - колодязь пітний, огорожа та інші споруди в цілому.
На підставі вказаного рішення Кримським республіканським підприємством «БТІ м. Євпаторія» було підготовлено свідоцтво про право власності на нерухоме майно (а.с.19) від 15.11.2012.
Таким чином, у позивачки були підстави для реєстрації права власності на вказане нерухоме майно.
Проте , судом встановлено, що право власності на підставі свідоцтва від 15.11.2012 було вже зареєстровано КРП «Бюро реєстрації та технічної інвентаризації м. Євпаторії», про що свідчить витяг з реєстру від 26.11.2012 № 36419766 (а.с.17).
Вказані реєстраційні дії було проведено відповідно до Тимчасового положення про порядок державної реєстрації права власності та інших речових прав на нерухоме майно, затвердженого Наказом Міністерства юстиції України від 07.02.2002 № 7/5(у редакції наказу Міністерства юстиції України від 28.07.2010 № 1692/5), зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 18 лютого 2002 р. за № 157/6445, в Реєстрі прав власності на нерухоме майно (далі - Реєстр прав), якій відповідно до п. 1.8 вказаного Положенння є єдиною державною інформаційною системою, що містить відомості про зареєстровані права, суб'єктів прав, об'єкти нерухомого майна та незавершеного будівництва (далі - об'єкти, права щодо яких підлягають державній реєстрації), правовстановлювальні документи та документи, на підставі яких проведено державну реєстрацію права власності на об'єкт незавершеного будівництва.
Відповідно до Розділу II. «ПРИКІНЦЕВІ ТА ПЕРЕХІДНІ ПОЛОЖЕННЯ» Закону України від 11 лютого 2010 року № 1878-VI державна реєстрація права власності на об'єкти нерухомого майна до 01.01.2013 провадилась реєстраторами бюро технічної інвентаризації, створеними до набрання чинності цим Законом та підключеними до Реєстру прав власності на нерухоме майно.
Пунктом 5 розділу ІІ вказаного закону було встановлено, що державна реєстрація в Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Єдиному реєстрі заборон відчуження об'єктів нерухомого майна, Державному реєстрі іпотек, надання інформації із зазначених реєстрів здійснюються до 1 січня 2013 року.
Державний реєстратор, нотаріус як спеціальний суб'єкт, на якого покладаються функції державного реєстратора прав на нерухоме майно відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", починаючи з 1 січня 2013 року мають доступ до Реєстру прав власності на нерухоме майно, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна, Державного реєстру іпотек і використовують під час проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень реєстраційні дані зазначених реєстрів.
Порядок використання даних Реєстру прав власності на нерухоме майно, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна та Державного реєстру іпотек визначається Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
З 01.01.2013 Державна реєстрація прав власності на об'єкти нерухомого майна здійснюється в Державному реєстрі прав, якій відповідно до ч. 1 ст. 10 Закону містить відомості про зареєстровані права і обтяження, суб'єктів прав, об'єкти нерухомого майна, документи, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав. Невід'ємною складовою частиною Державного реєстру прав є база даних про реєстрацію заяв і запитів та реєстраційні справи.
Відповідно до п. 92 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 червня 2011 р. № 703 під час розгляду заяви про державну реєстрацію, відповідно до якої державну реєстрацію прав у Державному реєстрі прав заявлено вперше, державний реєстратор використовує дані Реєстру прав власності на нерухоме майно, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна, Державного реєстру іпотек та Державного реєстру обтяжень рухомого майна для цілей справляння державного мита та/або перенесення записів про обтяження речових прав на нерухоме майно під час проведення державної реєстрації права власності або іншого речового права на таке майно.
Згідно абз. 3 п. 94 вказаного Порядку порядок використання та перенесення державним реєстратором записів з Реєстру прав власності на нерухоме майно, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна, Державного реєстру іпотек та Державного реєстру обтяжень рухомого майна до Державного реєстру прав встановлює Мін'юст.
Так, наказом від 14.12.2012 № 1844/5, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 18 грудня 2012 р. за № 2102/22414, затверджений Порядок використання даних Реєстру прав власності на нерухоме майно, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна, Державного реєстру іпотек та Державного реєстру обтяжень рухомого майна.
Згідно з п. 3,6 вказаного Порядку відомості Реєстрів використовуються державним реєстратором для встановлення наявності (відсутності) записів про обтяження речових прав на нерухоме майно, у тому числі обтяжень податковою заставою, під час проведення державної реєстрації прав з метою їх перенесення до Державного реєстру прав та під час розгляду заяв про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна, заяв/запитів на отримання інформації з Державного реєстру прав. Перенесення записів з Реєстрів до Державного реєстру прав здійснюється державним реєстратором прав у разі, коли наявні у Реєстрах записи є чинними та ідентифікують об'єкт нерухомого майна або суб'єкта речових прав, їх обтяжень.
Таким чином, з 01.01.2013 функції державної реєстрації прав було передано від підприємств технічної інвентаризації до органу державної реєстрації прав, що відповідає необхідності забезпечення здійснення повноважень органів державної влади та безперервності їх реалізації, та зумовлює правонаступництво щодо конкретних управлінських (організаційних) прав та обов'язків, що складають зміст відповідних правовідносин, зокрема в сфері державної реєстрації прав.
Судом встановлено, що позивачка звернулась до відповідача із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень у зв'язку з виникненням права власності на житловий будинок по адресі - АДРЕСА_1.
Відповідно до ст. 24 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо:
1) заявлене право, обтяження не підлягає державній реєстрації відповідно до цього Закону;
2) об'єкт нерухомого майна розміщений на території іншого органу державної реєстрації прав;
3) із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень звернулася неналежна особа;
4) подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують;
5) заяву про державну реєстрацію прав, пов'язаних з відчуженням нерухомого майна, подано після державної реєстрації обтяжень, встановлених щодо цього майна, крім випадків, встановлених частиною дев'ятою статті 15 цього Закону;
5/1) заяву про державну реєстрацію обтяжень речових прав на нерухоме майно щодо попереднього правонабувача подано після державної реєстрації права власності на таке майно за новим правонабувачем;
5/2) заяву про державну реєстрацію речових прав, похідних від права власності, подано за відсутності державної реєстрації права власності, крім випадків, установлених частиною дев'ятою статті 15 цього Закону;
5/3) під час подання заяви про державну реєстрацію права власності на підприємство як єдиний майновий комплекс, житловий будинок, будівлю, споруду (їх окремі частини), що виникло на підставі документа, за яким правонабувач набуває також право власності на земельну ділянку, не подано заяву про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку;
5/4) після завершення п'ятиденного строку з дня отримання заявником письмового повідомлення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав не усунено обставин, що були підставою для прийняття такого рішення;
5/5) заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень під час вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, об'єктом незавершеного будівництва подано не до нотаріуса, який вчинив таку дію;
5/6) заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень в електронній формі подано особою, яка не є державним кадастровим реєстратором або державним виконавцем;
6) заявником подано ті самі документи, на підставі яких заявлене право та обтяження такого права вже зареєстровано у Державному реєстрі прав.
Як вбачається з матеріалів справи позивачем подано заяву про державну реєстрацію об'єкта нерухомого майна в цілому, проте в Реєстрі прав на нерухоме майно (до 01.01.2013) права на частину цих об'єктів, за винятком об'єктів під літерами «М», «Н», «О» вже було зареєстровано.
Згідно ст.3 Закону права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до набрання чинності цим Законом, визнаються дійсними у разі відсутності їх державної реєстрації, передбаченої цим Законом, за таких умов:
якщо реєстрація прав та їх обтяжень була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення, або якщо на момент виникнення прав та їх обтяжень діяло законодавство, що не передбачало обов'язкової реєстрації таких прав та їх обтяжень.
Таким чином, суд погоджується з доводами відповідача щодо неможливості проведення вдруге державну реєстрацію на об'єкт нерухомості, право на яке вже зареєстровано.
Разом з тим, судом безперечно встановлено, та підтверджується матеріалами справи, що під час оформлення свідоцтва про право власності від 15.11.2012 КРП «Бюро реєстрації та технічної інвентаризації» було допущено технічні помилки в частині вказівки ім'я по батькові позивачки, а саме - замість «ОСОБА_1», вказано - «ОСОБА_1», та не внесено всі літери об'єктів нерухомості, зазначені в рішенні Виконавчого комітету Чорноморської селищної ради від 25.10.2012 № 393.
Наявність саме технічних помилок підтверджується паспортом позивачки, рішенням від 25.10.2012 № 393, декларацією про готовність об'єктів до експлуатації, зареєстрованої в інспекції ДАБК 28.09.2012 №КР14112176426, та технічним паспортом об'єкту нерухомості.
Повноваження КРП «Бюро реєстрації та технічної інвентаризації м. Євпаторії» щодо підготовки документів для видачі свідоцтва про право власність об'єкту нерухомого майна, надані п.п.8.1,8.3. Тимчасового Положення про порядок державної реєстрації права власності та інших речових прав на нерухоме майно, так само як і повноваження органів місцевого самоврядування по прийняттю рішення про оформлення свідоцтва про право власності на нерухоме майно, припинені з 01.01.2013 року.
Відповідно статті 27 Закону у разі виявлення у свідоцтві про право власності на нерухоме майно та/або витязі з Державного реєстру прав технічної помилки, допущеної державним реєстратором, заінтересована особа письмово повідомляє у п'ятиденний строк про це державного реєстратора, який перевіряє відповідність відомостей Державного реєстру прав інформації, що міститься у заяві про державну реєстрацію прав та/або їх обтяжень. Якщо факт невідповідності підтверджено, державний реєстратор безоплатно виправляє допущену помилку в день надходження повідомлення. Виправлення технічної помилки у записах Державного реєстру прав, що була допущена не з вини державного реєстратора, здійснюється за плату.
Таким чином, суд зауважує, що в даному випадку позивач обрала невірний спосіб захисту права, подавши відповідачу вдруге заяву про державну реєстрацію прав, які вже зареєстровані, та звернувшись до суду з оскарженням відмови у проведені такої державної реєстрації.
За таких обставин суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення адміністративного позову в повному обсязі.
В судовому засіданні 22.04.2013р. проголошено вступну та резолютивну частини постанови. Відповідно до ст.ст.160,163 КАС України повний текст постанови виготовлено 29.04.2013 року.
На підставі викладеного, керуючись статтями 94, 160-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
1. В задоволені адміністративного позову відмовити в повному обсязі.
У разі неподання апеляційної скарги, постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголошення (у разі проголошення відповідно до ст. 160 КАС України вступної та резолютивної частини постанови в судовому засіданні , або, у разі проголошення постанови у відсутності особи, яка бере участь у справі - з дня отримання нею копії постанови).
Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Апеляційна скарга подається до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд Автономної республіки Крим.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Севастопольського апеляційного адміністративного суду.
Суддя підпис Котарева Г.М.
Суд | Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 22.04.2013 |
Оприлюднено | 15.05.2013 |
Номер документу | 31137731 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Котарева Г.М.
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Котарева Г.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні