Рішення
від 13.05.2013 по справі 913/782/13-г
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 91016, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел. 55-17-32


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

13 травня 2013 року Справа № 913/782/13-г

Провадження № 6/913/782/13-г

За позовом

Державного підприємства «Одеська залізниця» в особі відокремленого підрозділу «Одеська дирекція залізничних перевезень», м. Одеса

до Приватного підприємства «Алсеал Трейд», м. Алчевськ Луганської області

про стягнення 39 915 грн. 00 коп.

Суддя Василенко Т.А.

за відсутності представників сторін, які у судове засідання не з'явились :

від позивача - не прибув;

від відповідача - не прибув;

Обставини справи: позивачем заявлено вимогу про стягнення з відповідача штрафу у сумі 39 915 грн. 00 коп. за неправильно зазначену масу вантажу.

Позивач та відповідач вдруге витребувані судом документи не представили, участь своїх повноважних представників у судові засідання від 04.04.2013 та 13.05.2013 не забезпечили (явка сторін була визнана судом обов'язковою), хоча про дату, час та місце судових засідань були повідомлені належним чином. Вказане також підтверджується відповідними відмітками на повідомленнях про вручення поштових відправлень від 18.03.2013 (ухвали суду від 14.03.2013) і від 05.04.2013 (ухвали суду від 04.04.2013).

Тобто у сторін була реальна можливість з'явитися до суду та надати пояснення або заперечення.

При цьому, відповідно до пункту 2.6.15 Інструкції з діловодства в господарських судах України, затвердженої наказом Державної судової адміністрації України від 20.02.2013 № 28 на звороті у лівому нижньому куті оригіналу процесуального документа, який виготовляється судом та залишається у справі, проставляється відповідний штамп суду з відміткою про відправлення документа, що містить вихідний реєстраційний номер, загальну кількість відправлених примірників документа, дату відправлення, підпис працівника, який її здійснив, та може містити відмітку про отримання копії процесуального документа уповноваженим представником адресата.

Так, вказана відмітка підтверджує належне відправлення копій процесуального документа сторонам та іншим учасникам судового процесу.

Водночас до повноважень господарських судів не віднесено з'ясування фактичного місцезнаходження юридичних осіб або місця проживання фізичних осіб - учасників судового процесу на час вчинення тих чи інших процесуальних дій. Тому відповідні процесуальні документи надсилаються господарським судом згідно з поштовими реквізитами учасників судового процесу, наявними в матеріалах справи. Про це Вищим господарським судом України зазначалося і в інформаційних листах від 02.06.2006 N 01-8/1228 "Про деякі питання практики застосування норм Господарського процесуального кодексу України, порушені у доповідних записках про роботу господарських судів у 2005 році" (пункт 4), від 14.08.2007 N 01-8/675 "Про деякі питання практики застосування норм Господарського процесуального кодексу України, порушені у доповідних записках про роботу господарських судів у першому півріччі 2007 року" (пункт 15), від 18.03.2008 N 01-8/164 "Про деякі питання практики застосування норм Господарського процесуального кодексу України, порушені у доповідних записках про роботу господарських судів у 2007 році" (пункт 23).

Незважаючи на те, що в ухвалах суду від 14.03.2013 і від 04.04.2013 суд визнав явку сторін обов'язковою, суд вважає за можливе розглянути дану справу за умови відсутності представників позивача і відповідача. При цьому слід зазначити, що відповідно до ст. 22 ГПК України участь в судовому засіданні є правом сторін, які таким правом не скористалися.

Відповідно до ст. 75 Господарського процесуального кодексу України якщо відзив на позовну заяву і витребувані господарським судом документи не подано, справу може бути розглянуто за наявними в ній матеріалами.

За таких обставин, суд вважає що відсутність представників сторін не є перешкодою для розгляду по суті даної справи, за наявними в ній матеріалами відповідно до ст. 75 ГПК України.

Суд приступив до розгляду справи по суті.

Розглянувши матеріали справи, суд

в с т а н о в и в:

30.08.2012 зі станції Комунарськ Донецької залізниці ПП «Алсеал Трейд» здійснило відправлення групи вагонів згідно накладної № 51177251 на станцію призначення Ізмаїл (експорт) Одеської залізниці вантажоодержувачу ДП «Ізмаїльський Морський Торговий Порт».

03.09.2012 при прибутті вагонів на станцію Нижньодніпровськ - Вузол Придніпровської залізниці було проведено переважування маси вантажу у вагонах.

За результатами переважування встановлено, що фактична вага вантажу у вагоні № 67914119 не відповідає заявленій у супровідній накладній, а саме виявлено, що маса нетто складає 57 540 кг, замість 67 560 кг, що на 10 020 кг менше, ніж визначено у накладній.

Переважування здійснено за участю представників станції і за результатами складено комерційний акт АА № 046887/522 від 03.09.2012.

Крім цього, невідповідність маси вантажу була підтверджена при повторному переважуванні на станції призначення Ізмаїл (експорт) Одеської залізниці, що зафіксовано в комерційному акті АА № 046887/522/147 від 03.09.2012 в розділі "Є", де зазначено, що при перевірці вантажу - різниці проти цього акту не виявлено.

Оскільки відповідачем був припущений факт невірного зазначення у накладній маси вантажу, позивач нарахував штраф відповідно до положень ст. ст. 118, 122 Статуту залізниць у сумі 39 915 грн. 00 коп., який просить стягнути на свою користь.

Відповідач відзив на позовну заяву не надав, позовні вимоги не оспорив.

Оцінивши матеріали справи у їх сукупності, суд прийшов до наступного.

Відповідно до ст. 908 ЦК України перевезення вантажу здійснюється за договором перевезення; загальні умови визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них, умови перевезення вантажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

Як встановлено ч. 3 ст. 909 ЦК України, укладення договору перевезення вантажу підтверджується складанням транспортної накладної.

Згідно ч. 5 ст. 307 ГК України, умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб'єктів господарювання за цими перевезеннями встановлюються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно - правовими актами.

Як зазначено в ст. 6 глави 1 Статуту залізниць України (далі - Статут), накладна - це основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил перевезення вантажів і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов'язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої особи - одержувача і супроводжує вантаж до місця призначення.

Статут залізниць України визначає обов'язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, які користуються залізничним транспортом (ст. 2 Статуту). На підставі цього Статуту Мінтрансом затверджені Правила перевезень вантажів, які є обов'язковими для всіх юридичних осіб (ст. 5 Статуту).

В даному випадку, відповідач, за накладною № 51177251 від 30.08.2012 у вагоні №67914119 зі станції Комунарськ Донецької залізниці відправив вугілля кам'яне марки Г-газовий вантажоодержувачу ДП «Ізмаїльський Морський Торговий Порт» на станцію призначення Ізмаїл (експорт) Одеської залізниці.

Відповідно до статті 24 Статуту залізниць України, залізниця має право перевірити правильність відомостей про вантаж, зазначений відправником у накладній на станції відправлення, під час перевезення та на станції призначення.

При контрольному переважуванні на станції слідування Нижньодніпровськ - Вузол Придніпровської залізниці була встановлена невідповідність фактичної маси вугілля даним, зазначеним у накладній.

Так, у вагоні № 67914119 виявлено, що маса нетто вантажу складає 57 540 кг, замість 67 560 кг, що на 10 020 кг менше, ніж визначено у накладній.

За вказаним вище фактом складено комерційний акт АА № 046887/522 від 03.09.2012, який підписаний представниками залізниці і який відповідач не оскаржив та не оспорив. Переважування здійснювалося на справних 150 - тонних електронно-тензометричних вагах.

В той же час, в комерційному акті АА № 046887/522 від 03.09.2012 зазначено, що навантаження рівномірне, нижче бортів на 20-30 см, поверхня вантажу маркована вапном, маркування не порушене. Вагон в технічному відношенні справний. Вагон бездвірний, люки закриті з обох сторін.

Відповідно до відмітки в розділі "Є" комерційного акту АА № АА № 046887/522/147 від 03.09.2012 станції призначення Ізмаїл (експорт) Одеської залізниці зазначено, що при перевірці вантажу - різниці проти цього акту не виявлено.

Правилами перевезень вантажів, а саме п. 1.1. розділу 4 "Правил оформлення перевізних документів", затверджених наказом Міністерства транспорту України 21.11.2000 №644 ( z0861-00 ) (у редакції наказу Міністерства інфраструктури України від 08.06.2011 № 138) ( z0763-11 ) зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.06.2011 за № 765/19503 (далі - Правила 24.06.2011 за № 765/19503), а також ст. 23 Статуту передбачено, що відправник повинен надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів). У відповідності до цих Правил, а саме п. 2.1 та п. 2.2, відправник заповнює відповідні графи накладної згідно з додатком 3 до цих правил. Маса вантажу згідно ст. 37 Статуту та п. 5 "Правил приймання вантажів до перевезення", зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000. за № 861/5082, визначається відправником.

Правильність внесених у накладну відомостей, як це передбачено п. 2.3 "Правил оформлення перевізних документів", зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.06.2011 за № 765/19503, своїм підписом підтверджує представник відправника. Так, правильність внесених відомостей до вищевказаної накладної підтвердив своїм підписом представник відправника.

Згідно п. 28 "Правил приймання вантажів до перевезення", зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 за № 861/5082, вантажі, завантажені відправником у вагони відкритого типу (платформи, напіввагони тощо), а у даному випадку вагон № 67879288 є напіввагоном, приймаються залізницею до перевезення шляхом візуального огляду вагона, вантажу, його маркування (у т.ч. захисного) та кріплення у вагоні без перевірки маси та кількості вантажу.

Пунктом 22 "Правил видачі вантажів", зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 за № 862/5083, передбачено, що перевірка маси вантажу на станції призначення провадиться, як правило, таким самим способом, яким цю масу було визначено на станції відправлення.

Підставою для покладання на відправника відповідальності, згідно ст. 122 Статуту, за неправильне зазначення ним відомостей про масу вантажу, є комерційний акт, складений у випадках передбачених ст.129 Статуту (п. 3.23 Роз'яснення Президії Вищого господарського суду України від 29.05.2002 за № 04-5/601 "Про деякі питання практики вирішення спорів, що виникають з перевезення вантажів залізницею" (зі змінами та доповненнями).

Згідно ст. 24 Статуту вантажовідправник несе відповідальність за всі наслідки невірності, неточності або неповноту відомостей, зазначених ним у накладній.

Згідно із п. 5.5 розділу 5 "Правил оформлення перевізних документів", затверджених наказом Міністерства транспорту України 21.11.2000 №644 (у редакції наказу Міністерства інфраструктури України від 08.06.2011 № 138) зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.06.2011 за № 765/19503 (далі - Правила 24.06.2011 за № 765/19503), якщо під час перевезення вантажу або на станції його призначення буде виявлено неправильне зазначення у накладній маси, кількості місць вантажу, його назви, коду та адреси одержувача з відправника, порта стягується штраф у розмірі згідно зі статтею 118 Статуту залізниць України.

Як було наведено вище, факт невірного зазначення відомостей в накладній зафіксований комерційним актом АА № 046887/522 від 03.09.2012.

В той же час, стаття 118 Статуту залізниць України передбачає відповідальність для вантажовідправника не за ту чи іншу кількість вантажу, невідповідність якого виявлено між даними супровідних документів та даними, отриманими при фактичному переважуванні цього вантажу, а лише за сам факт виявлення такої невідповідності.

Разом з цим, статтею 122 Статуту визначено, що за неправильно зазначені у накладній масу, кількість місць вантажу, його назву, код та адресу одержувача з відправника, порту стягується штраф у розмірі згідно із статтею 118 цього Статуту. При цьому відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли.

Згідно накладної № 51177251 провізна плата на один вагон становить 7 983 грн. 00 коп., у зв'язку з чим сума штрафу складає 39 915 грн. 00 коп. (7 983 Х 5 = 39 915).

Таким чином, з урахуванням вищевикладеного суд вважає, що позивач належним чином довів законність та обґрунтованість своїх позовних вимог, у зв'язку з чим позовні вимоги є обґрунтованими.

За таких обставин, позов слід задовольнити в повному обсязі та стягнути з відповідача на користь позивача штраф в сумі 39 915 грн. 00 коп.

Відповідно до ст. 49 ГПК України витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача як на сторону, яка порушила вимоги чинного цивільного законодавства в повному обсязі.

На підставі викладеного, ст. ст. 118 та 122 Статуту залізниць України, керуючись ст. ст. 49, 75, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, суд

в и р і ш и в:

1. Позов задовольнити.

2. Стягнути з ПП «Алсеал Трейд», м. Алчевськ Луганської області, вул. Калініна, буд. 11, кв. 48, код ЄДРПОУ 36526567, на користь:

- Державного підприємства "Одеська залізниця", м. Одеса, вул. Пантелеймонівська, буд.19, код 01071315, в особі відокремленого підрозділу «Одеська дирекція залізничних перевезень», м. Одеса, вул. Пантелеймонівська, буд. 17, код 25426332, штраф у сумі 39 915 грн. 00 коп., витрати зі сплати судового збору у сумі 1 720 грн. 50 коп., видати наказ позивачу після набрання рішенням законної сили.

Відповідно до ст. 85 Господарського процесуального кодексу України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги.

Відповідно до ст. 92 Господарського процесуального кодексу України рішення може бути оскаржено до апеляційної інстанції протягом десятиденного строку.

Дата виготовлення повного тексту та підписання рішення - 15.05.2013.

Суддя Т.А. Василенко

СудГосподарський суд Луганської області
Дата ухвалення рішення13.05.2013
Оприлюднено15.05.2013
Номер документу31167462
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —913/782/13-г

Рішення від 13.05.2013

Господарське

Господарський суд Луганської області

Василенко Т.А.

Ухвала від 04.04.2013

Господарське

Господарський суд Луганської області

Василенко Т.А.

Ухвала від 14.03.2013

Господарське

Господарський суд Луганської області

Василенко Т.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні