Постанова
від 15.05.2013 по справі 816/1742/13-а
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 травня 2013 року м. ПолтаваСправа № 816/1742/13

Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Молодецького Р.І.,

при секретарі - Лі Н.А.,

за участю:

представника позивача - Крещик Н.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Управління Пенсійного фонду України Октябрського району в м. Полтаві до Станції швидкої медичної допомоги про стягнення заборгованості по переплаті пенсії, -

В С Т А Н О В И В:

03 квітня 2013 року позивач Управління Пенсійного фонду України Октябрського району в м. Полтаві звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Станції швидкої медичної допомоги про стягнення заборгованості по переплаті пенсії.

Позовні вимоги мотивовані тим, що позивачем було здійснено перевірку достовірності видачі Станцією швидкої медичної допомоги довідки №16 від 19.01.2004 про заробітну плату для обчислення пенсії за віком ОСОБА_3 за 1992 - 1996 роки. Вказаною перевіркою встановлено розбіжності між сумами, які були зазначені в довідці та сумами заробітної плати, які фактично повинні враховуватись для призначення пенсії (в первинній довідці суми зарплати були завищені), що підтверджується актом позапланової перевірки №644 від 13.09.2012. Станцією швидкої медичної допомоги була видана нова довідка №284 від 13.09.2012 із внесенням вірних сум заробітку за 1992 рік, на підставі якої пенсіонеру було перераховано пенсію з 01.12.2012. При цьому, у зв'язку із видачею в 2004 році недостовірної довідки про зарплату ОСОБА_3 виникла переплата пенсії в сумі 6332 грн. 06 коп. за період з 01.01.2004 по 31.11.2012. Оскільки відповідачем суму переплати пенсії добровільно не сплачено, позивач просив суд стягнути заборгованість в судовому порядку.

Представник позивача вимоги, викладені в адміністративному позові підтримав в повному обсязі та просив суд позов задовольнити повністю.

Відповідач у судове засідання не з'явився, надав до суду заяву про розгляд справи за його відсутності, в якій, зокрема, просив у задоволенні позову відмовити на підставі того, що ОСОБА_3 отримала особисто кошти від позивача і тому саме вона має відшкодувати вищезазначену допомогу.

Також на адресу суду 16 квітня 2013 року та 25 квітня 2013 року надійшли заперечення Комунальної установи "Полтавський обласний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф" Полтавської обласної ради, що комунальна установа "Полтавський обласний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф" є бюджетною установою і у неї відсутні кошти для погашення переплати пенсії в сумі 6332 грн. 06 коп. Крім того, у доповненні до заперечення, яке надійшло до Полтавського окружного адміністративного суду 25.04.2013 (вх.№11809/13) відповідач також вказував на те, що рішенням Полтавської міської ради від 19.03.2013 припинено діяльність станції швидкої медичної допомоги та призначено ліквідаційну комісію. При цьому зауважував, що відповідно до положень Цивільного кодексу України при ліквідації юридичної особи в першу чергу задовольняються вимоги працівників, які пов'язані з організацією трудовими відносинами.

08.05.2013 від Станції швидкої медичної допомоги надійшла заява за підписом голови ліквідаційної комісії Шевченко Н.М., в якій останній заперечував проти задоволення позовних вимог та просив відмовити у їх задоволенні, а також просив провести розгляд справи за відсутності уповноваженого представника відповідача.

Суд, вивчивши та дослідивши матеріали справи, заслухавши представника позивача, з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, приходить до наступних висновків.

Судом встановлено, що громадянка ОСОБА_3 перебуває на обліку в УПФУ Октябрського району в м. Полтаві та отримує пенсію згідно Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування".

Як свідчать матеріали справи, пенсію громадянці ОСОБА_3 спочатку було призначено позивачем з 30.07.2003 відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення". Для розрахунку заробітку для призначення пенсії з 30.07.2003 було враховано заробітну плату за два останні роки роботи перед зверненням за призначенням пенсії за період роботи з 01.07.2001 по 30.06.2003.

У подальшому, для здійснення перерахунку пенсії з 01.01.2004 ОСОБА_3 подала заяву від 26.03.2004 та довідку №16 від 19.01.2004 про заробітну плату за 5 років за період роботи з 01.01.1992 по 31.12.1996 включно, яка видана Станцією швидкої медичної допомоги (а.с. 7, 20).

На підставі листа Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області №2559/02-22 від 21.03.2012 управлінням проведено інвентаризацію пенсійних справ на предмет виявлення заробітків, з яких обчислені пенсійні виплати, та до яких застосовано граничний коефіцієнт обмеження 5,6, для проведення перевірок достовірності виданих довідок про зарплату (а.с. 5-6).

13.09.2012, на підставі направлення від 12.08.2012 за №12952/04-11, проведено позапланову перевірку Станції швидкої медичної допомоги щодо достовірності видачі довідки про заробітну плату №16 від 19.01.2004 для обчислення пенсії ОСОБА_3 Вказану перевірку проведено з відома головного лікаря Станції швидкої медичної допомоги Лавриненко О.О.

За результатами перевірки складений акт від 13.09.2012 №644, який підписаний головним лікарем Станції швидкої медичної допомоги Лавриненко О.О. без заперечень чи зауважень (а.с. 8-9).

Зазначена особа власним підписом підтвердила, що первинні документи, використані при проведенні перевірки, достовірні, надані в повному обсязі, а додаткових (інших) документів, що свідчать про діяльність страхувальника за період, що перевіряється, немає. Примірник акту перевірки вручено уповноваженій особі Полтавської станції швидкої медичної допомоги.

За результатами перевірки встановлено розбіжності між сумами, які були зазначені в довідці №16 від 19.01.2004 та сумами заробітної плати, які фактично повинні враховуватися для призначення пенсії громадянці ОСОБА_3

13.09.2012 Станцією швидкої медичної допомоги, із врахуванням раніше допущених помилок, видано нову довідку №284 із внесенням вірних сум заробітку за 1992 рік, на підставі якої громадянці ОСОБА_3 перераховано пенсію з 01.12.2012 (а.с. 37).

З метою вирішення даного спору в досудовому порядку, УПФУ Октябрського району в м. Полтаві на адресу відповідача направлялися листи від 01.12.2012 та від 06.12.2012, в яких вказувалося про необхідність відшкодування на користь управління переплати пенсії громадянці ОСОБА_3 за період з 01.01.2004 по 31.11.2012, у зв'язку із видачею у 2004 році недостовірної довідки №16 від 19.01.2004 про заробітну плату для призначення пенсії (а.с. 11-12).

Листи позивача із вимогою про необхідність відшкодування переплати пенсії залишені відповідачем без задоволення, при цьому, у відповідь на них відповідачем було направлено лист від 20.12.2012 №420, в якому вказувалося про те, що Станція швидкої медичної допомоги є бюджетною установою і у неї відсутні кошти для погашення переплати пенсії в сумі 6332 грн. 06 коп. (а.с. 13).

Оскільки кошти в розмірі 6332 грн. 06 коп. в добровільному порядку відповідачем не відшкодовано, УПФУ Октябрського району в м. Полтаві звернулось до суду з позовом про їх стягнення.

В матеріалах справи міститься витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців № 16322076 від 17 квітня 2013 року, відповідно до якого Станція швидкої медичної допомоги (код ЄДРПОУ 01999738) станом на момент розгляду справи не виключена з Єдиного державного реєстру та зареєстрована як юридична особа з 02 грудня 1993 року.

Надаючи оцінку обґрунтованості позовних вимог УПФУ Октябрського району в м. Полтаві, суд виходить з наступного.

Відповідно до пунктів 1, 3 Положення про Пенсійний фонд України, затвердженого Указом Президента України від 06.04.2011 №384/2011, Пенсійний фонд України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики України (далі - Міністр). Основними завданнями Пенсійного фонду України, зокрема, є призначення (перерахунок) пенсій, щомісячного довічного грошового утримання суддям у відставці та підготовка документів для їх виплати; ефективне та цільове використання коштів, удосконалення методів фінансового планування, звітності та системи контролю за витрачанням коштів.

Пунктом 1.1 Положення про управління Пенсійного фонду України в районах, містах і районах у містах, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 30.04.2002 №8-2, визначено, що управління Пенсійного фонду України (далі - Фонд) у районах, містах, районах у містах, а також у містах та районах (далі - Управління) є органами Фонду, підпорядкованими відповідно головним управлінням Фонду в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі (далі - регіональні управління), що разом з цими управліннями утворюють систему територіальних органів Фонду.

З 01.01.2004 пенсійне забезпечення громадян здійснюється відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 №1058-IV, яким визначено порядок нарахування та проведення перерахунку пенсії.

Відповідно до частини 2 статті 43 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" (в редакції, чинній не момент виникнення спірних правовідносин) Для перерахунку пенсій, призначених до набрання чинності цим Законом, враховується заробітна плата (дохід), з якої було раніше обчислено пенсію, за документами, наявними в пенсійній справі, або за вибором пенсіонера - заробітна плата (дохід) за період, передбачений абзацом першим частини першої статті 40 цього Закону. При цьому заробітна плата (дохід) для обчислення пенсії визначається відповідно до частини другої статті 40 цього Закону із застосуванням середньої заробітної плати працівників, зайнятих у галузях економіки України, за 2002 рік.

Частиною 1 статті 40 вказаного Закону для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд до 1 липня 2000 року, незалежно від перерв, та за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року.

Відповідно до вимог статті 40 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" для нарахування ОСОБА_3 пенсії з 01.01.2004 була врахована видана Станцією швидкої медичної допомоги довідка №16 від 19.01.2004 про заробітну плату за 5 років за період роботи з 01.01.1992 по 31.12.1996. Обчислення пенсії проведено із середньомісячного заробітку для обчислення пенсії.

В подальшому розмір пенсії змінювався в автоматичному режимі відповідно до вимог чинного законодавства, зокрема, відповідно до вимог статті 42 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", із врахуванням величини середньомісячної заробітної плати працівників, зайнятих у галузях економіки України та в зв'язку із індексацією пенсії.

У зв'язку із видачею Станцією швидкої медичної допомоги нової довідки №284 від 13.09.2012 із внесенням вірних сум заробітку за 1992 рік, громадянці ОСОБА_3 проведено перерахунок пенсії з 01.12.2012.

Таким чином, у зв'язку із видачею відповідачем в 2004 році довідки про заробітну плату, що містила недостовірні відомості, виникла переплата пенсії ОСОБА_3 в сумі 6332 грн. 06 коп. за період з 01.01.2004 по 30.11.2012, що підтверджується направленим на адресу УПФУ Октябрського району в м. Полтаві листом управління координації та контролю за виплатою пенсії Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області №4607/04-01-70/05 від 28.11.2012 (а.с. 10).

Статтею 41 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" передбачено, що до заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії враховуються суми виплат (доходу), отримуваних застрахованою особою до набрання чинності цим Законом, у межах сум, на які відповідно до законодавства, що діяло раніше, нараховувалися внески на державне соціальне страхування або збір на обов'язкове державне пенсійне страхування, а за періоди до запровадження обмеження максимального розміру заробітної плати (доходу), з якої сплачувалися зазначені внески (збір), - у межах сум, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, включалися до заробітної плати, з якої обчислювалася пенсія відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення", і не перевищують 5,6 розміру середньої заробітної плати в Україні на день отримання зазначених сум.

Відповідно до положень статті 101 Закону України "Про пенсійне забезпечення" органи, що призначають пенсії, мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі.

Підприємства та організації несуть матеріальну відповідальність за шкоду, заподіяну громадянам або державі внаслідок несвоєчасного оформлення або подання пенсійних документів, а також за видачу недостовірних документів, і відшкодовують її.

Частиною 1 статті 50 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" передбачено, що суми пенсій, виплачені надміру внаслідок зловживань з боку пенсіонера або подання страхувальником недостовірних даних, можуть бути повернуті пенсіонером добровільно або стягуються на підставі рішень територіальних органів Пенсійного фонду чи в судовому порядку.

Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 14 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" страхувальниками відповідно до цього Закону є роботодавці: підприємства, установи і організації, створені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, об'єднання громадян, профспілки, політичні партії (у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ, організацій, об'єднань громадян, профспілок, політичних партій, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами), фізичні особи - суб'єкти підприємницької діяльності та інші особи (включаючи юридичних та фізичних осіб - суб'єктів підприємницької діяльності, які обрали особливий спосіб оподаткування (фіксований податок, єдиний податок, фіксований сільськогосподарський податок), які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, або за договорами цивільно-правового характеру.

До того ж, в матеріалах справи міститься копія постанови Октябрського районнго суду м. Полтави від 09 квітня 2013 року по справі № 554/2193/13-а за позовом ОСОБА_3 до Управління пенсійного фонду України Октябрського району м. Полтави, станції швидкої допомоги про визнання нечинним та скасування рішення, а також рішення про стягнення суми необґрунтовано отриманої пенсії.

Вказаним рішенням було встановлено, що переплата пенсії виникла внаслідок виявлення недостовірних даних у довідці про заробітну плату № 16 від 19 січня 2004 року, яка була видана страхувальником - Станцією швидкої медичної допомоги, де працювала позивачка ОСОБА_3.

Тому суд дійшов висновку, що страхувальники (підприємства, установи та організації) несуть матеріальну відповідальність за шкоду, заподіяну внаслідок несвоєчасного оформлення або подання пенсійних документів, а також за видачу недостовірних документів, і відшкодовують її, з огляду на викладене позовні вимоги ОСОБА_3 задоволено в повному обсязі.

Вказане рішення набрало законної сили 19 квітня 2013 року.

За таких обставин, доводи відповідача, вказані у заяві від 08.05.2013, про те, що обов'язок по відшкодуванню надміру сплаченої суми пенсій покладено безпосередньо на пенсіонера, а не на страхувальника, є безпідставними, оскільки, встановлюючи можливість добровільного відшкодування пенсіонером надміру виплаченої суми пенсій, Закон України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" не обмежує коло осіб, щодо яких може бути заявлено вимогу про стягнення такої суми у судовому порядку, виключно пенсіонерами, на користь яких виплачено такі суми.

Отже, проаналізувавши викладені правові норми, суд прийшов до висновку, що обов'язок відшкодування шкоди, заподіяної державі внаслідок надання недостовірних даних, покладено на страхувальника, як на особу, яка надала зазначені дані.

Відтак, Станція швидкої медичної допомоги зобов'язана відшкодувати позивачу переплату пенсії в сумі 6332 грн. 06 коп., що виникла в результаті видачі підприємством довідки про заробітну плату №16 від 19.01.2004, що містила недостовірні відомості.

Разом з тим, станом на момент розгляду справи Станцією швидкої медичної допомоги в добровільному порядку не повернуто до УПФУ Октябрського району в м. Полтаві кошти по переплаті пенсії в розмірі 6332 грн. 06 коп.

Відповідно до статті 23 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" спори, що виникають із правовідносин за цим Законом, вирішуються органами Пенсійного фонду та в судовому порядку.

З огляду на викладене, позовні вимоги УПФУ Октябрського району в м. Полтаві є законними, обґрунтованими, а відтак підлягають задоволенню.

Відповідно до частини 4 статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України у справах, в яких позивачем є суб'єкт владних повноважень, а відповідачем - фізична чи юридична особа, судові витрати, здійснені позивачем, з відповідача не стягуються.

На підставі викладеного, керуючись статтями 7, 8, 9, 10, 11, 71, 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України, -

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний позов Управління Пенсійного фонду України Октябрського району в м. Полтаві до Станції швидкої медичної допомоги про стягнення заборгованості по переплаті пенсії задовольнити.

Стягнути зі Станції швидкої медичної допомоги (код ЄДРПОУ 01999738) заборгованість у сумі 6332 (шість тисяч триста тридцять дві) гривні 06 (шість) копійок на користь Управління Пенсійного фонду України Октябрського району в м. Полтаві (р/р 25608306301 в ФПолтавське обласне АТ "Ощадбанк України" м. Полтава, МФО 331467, код ЄДРПОУ 22529735).

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня проголошення постанови з одночасним поданням її копії до суду апеляційної інстанції. У разі складення постанови у повному обсязі відповідно до статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Повний текст постанови виготовлено 18 травня 2013 року.

Суддя Р.І. Молодецький

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.05.2013
Оприлюднено20.05.2013
Номер документу31251771
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —816/1742/13-а

Ухвала від 04.04.2013

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Р.І. Молодецький

Постанова від 15.05.2013

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Р.І. Молодецький

Ухвала від 04.04.2013

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Р.І. Молодецький

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні