ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 травня 2013 року /11:10/Справа № 808/3091/13-а м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Нестеренко Л.О. за участю секретаря Чорної В.С., розглянувши у місті Запоріжжі у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за заявою Державної податкової інспекції у Жовтневому районі м. Запоріжжя
до Державного реєстратора Запорізької міської ради Сергеєвої Тетяни Іванівни
до Державного реєстратора Виконавчого комітету Первомайської міської ради Луганської області Бірюкової Олени Володимирівни
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Приватного підприємства «Роза Вєтров»
про скасування державної реєстрації змін до установчих документів
ВСТАНОВИВ:
До Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Державної податкової інспекції у Жовтневому районі м. Запоріжжя до Державного реєстратора Запорізької міської ради Сергеєвої Тетяни Іванівни, Державного реєстратора Виконавчого комітету Первомайської міської ради Луганської області Бірюкової Олени Володимирівни, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Приватне підприємство «Роза Вєтров», в якій позивач просить:
зобов'язати Державного реєстратора Запорізької міської ради Сергеєву Т. І. зняти з обліку ПП «Роза Вєтров», яке змінило свою юридичну адресу на: 69095, м.Запоріжжя, вул. Леніна, буд. 106, офіс 2, та реєстраційну справу направити до Державного реєстратора Виконавчого комітету Первомайської міської ради Луганської області Бірюкової Олени Володимирівни для взяття його на облік за попередньою юридичною адресою підприємства;
зобов'язати Державного реєстратора Виконавчого комітету Первомайської міської ради Луганської області Бірюкову О.В. скасувати державну реєстрацію змін до установчих документів стосовно міста знаходження юридичної особи - ПП «Роза Вєтров», яке змінило свою юридичну адресу на: 69095, м.Запоріжжя, вул. Леніна, буд. 106, офіс 2.
В позовній заяві позивач зазначив, що Приватне підприємство «Роза вєтров» зареєстроване 21.12.2006 року. Згідно відомостей, отриманих із ЄДР юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, шляхом внесення змін до установчих документів, відповідачем змінено місцезнаходження з адреси: 93200, Луганська область, м. Первомайськ, квартал 40 років Перемоги, буд. 18, кв. 72, на адресу: 69095, м.Запоріжжя, вул. Леніна, буд. 106, офіс 2. З листа державного реєстратора Запорізької міської ради позивачу стало відомо, що реєстраційна справа ПП «Роза Вєтров» надійшла до державного реєстратора у Жовтневому районі м. Запоріжжя та прийнята на облік. 24.01.2011 року Державним реєстратором Виконавчого комітету Запорізької міської ради було внесено запис до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців № 14 про взяття ПП «Роза Вєтров» на облік у зв'язку зі зміною місцезнаходження. В позовній заяві позивач посилається на положення Податкового кодексу України, Порядку обліку платників податків і зборів, Цивільного кодексу України, Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців», зокрема, ст. 16 Податкового кодексу України, згідно з вимогами якої, платник податків зобов'язаний стати на облік у контролюючих органах в порядку, встановленому законодавством України. Зазначає, що в порушення вимог чинного законодавства третя особа не зверталася до Державної податкової інспекції у Жовтневому районі м. Запоріжжя за новим місцезнаходженням ні з заявою про взяття на облік, ні за отриманням довідки про взяття на облік. Вказав, що перевіркою відповідності юридичної адреси фактичному місцезнаходженню, проведеною позивачем, встановлено, що ТОВ «Онікс» за новим місцезнаходженням не знаходиться.
Представник Позивача у судове засідання не з'явився, подав заяву про розгляд справи без участі його представника, на задоволенні позову наполягає.
Відповідач Державний реєстратор Запорізької міської ради Сергеєва Т.І. у судове засідання не з'явилася, проти задоволення позову заперечувала у повному обсязі, про що надала суду письмові заперечення, в яких, зокрема, зазначила, що приписи Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб підприємців" не зобов'язують державного реєстратора перевіряти місцезнаходження юридичної особи, а приписи статті 29 зазначеного Закону забороняють вимагати додаткові документи. Відтак, відсутність юридичної особи за місцезнаходженням є підставою для скасування її державної реєстрації, а не скасування реєстрації змін до установчих документів. Також, зазначила, що відсутність юридичної особи за своїм місцезнаходженням не може свідчити про пору шення процедури державної реєстрації державним реєстратором. Вказала, що при проведенні державної реєстрації змін до установчих документів ПП «Роза Вєтров» державний реєстратор діяла у межах повноважень, відповідно до вимог чинного законодавства. Підстав для відмови у державній реєстрації ПП «Роза Вєтров» при подачі останнім документів для взяття на його на облік у державного реєстратора не було, судове рішення про скасування чи визнання недійсним рішення учасників ПП «Роза Вєтров» про внесення змін до установчих документів, до державного реєстратора не надходило. Зазначила, що посилання позивача на порушення третьою особою обов'язку стати на облік до органів податкової служби за новим місцезнаходженням не може бути підставою для оскарження дій державного реєстратора.
Відповідач Державний реєстратор Виконавчого комітету Первомайської міської ради Луганської області у судове засідання не з'явилася, проти задоволення позову заперечувала у повному обсязі, про що надала суду письмові заперечення, в яких, зокрема, зазначила, що вимога щодо зобов'язання Державного реєстратора скасувати державну реєстрацію змін до установчих документів стосовно міста знаходження юридичної особи ПП «Роза Вєтров» є безпідставною оскільки, державний реєстратор не проводила державну реєстрацію змін до установчих документів, а лише в порядку ст. 19 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб підприємців» здійснила реєстраційну дію - внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані із змінами в установчих документах.
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору ПП «Роза Вєтров», у судове засідання не з'явилося, про дату, час та місце судового розгляду справи повідомлялося належним чином.
В зв'язку з неявкою у судове засідання всіх осіб, які беруть участь у справі фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу відповідно до ч. 1 ст. 41 КАС України не здійснюється.
Розглянувши та дослідивши матеріли справи, вислухавши думку представника позивача, суд вважає позовні вимоги такими, що не підлягають задоволенню, виходячи з наступного.
Як встановлено судом, Приватне підприємство «Роза вєтров» (код ЄДРПОУ 21980632), як суб'єкт підприємницької діяльності в органах державної реєстрації зареєстроване 21.12.2006 року.
Згідно Довідки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, яка міститься в матеріалах справи, судом встановлено, що шляхом внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані із змінами в установчих документах, третьою особою змінено місцезнаходження з адреси: 93200, Луганська область, м. Первомайськ, квартал 40 років Перемоги, буд. 18, кв. 72, на адресу: 69095, м.Запоріжжя, вул. Леніна, буд. 106, офіс 2, про що відповідачем 2 державним реєстратором Виконавчого комітету Первомайської міської ради Луганської області Бірюковою О. В. внесено запис від 06.01.2011 року до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців під № 12.
12.01.2011 року державним реєстратором Виконавчого комітету Первомайської міської ради Луганської області Бірюковою О. В. було внесено запис № 13 про зняття з обліку ПП «Роза Вєтров».
24.01.2011 року згідно запису № 14 відповідача 1 Державного реєстратора Виконавчого комітету Запорізької міської ради Сергеєвої Т.І. підприємство третьої особи було взято на облік.
Державний реєстратор Запорізької міської ради повідомив позивача, що реєстраційна справа ПП «Роза Вєтров» надійшла до державного реєстратора у Жовтневому районі м. Запоріжжя і прийнята на облік.
Відповідно до статті 14 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців", передача реєстраційних справ здійснюється в разі:
- зміни місцезнаходження юридичної особи, зміни місця проживання фізичної особи - підприємця, якщо нове місцезнаходження юридичної особи або місце проживання фізичної особи - підприємця розташоване на території іншої адміністративно-територіальної одиниці;
Передача реєстраційних справ у вказаному вище випадку, здійснюється на підставі державної реєстрації відповідних змін до установчих документів юридичної особи або державної реєстрації зміни місця проживання фізичної особи - підприємця.
Згідно п.п. 16.1.1 та п.п. 16.1.11. п. 16.1 ст.16 Податкового кодексу України платник податків зобов'язується, зокрема, стати на облік у контролюючих органах в порядку, встановленому законодавством України, повідомляти контролюючі органи про зміну місцезнаходження юридичної особи та зміну місця проживання фізичної особи - підприємця.
Стаття 63 Податкового кодексу України встановлює, що взяттю на облік або реєстрації в органах державної податкової служби підлягають всі платники податків.
З метою проведення податкового контролю платники податків підлягають реєстрації або взяттю на облік в органах державної податкової служби за місцезнаходженням юридичних осіб, відокремлених підрозділів юридичних осіб, місцем проживання особи (основне місце обліку), а також за місцем розташування (реєстрації) їх підрозділів, рухомого та нерухомого майна, об'єктів оподаткування або об'єктів, які пов'язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (неосновне місце обліку).
Стаття 93 Цивільного кодексу України, встановлює, що місцезнаходженням юридичної особи є фактичне місце ведення діяльності чи розташування офісу, з якого проводиться щоденне керування діяльністю юридичної особи (переважно знаходиться керівництво) та здійснення управління і обліку.
Платник податків зобов'язаний стати на облік у відповідних органах державної податкової служби за основним та неосновним місцем обліку, повідомляти про всі об'єкти оподаткування і об'єкти, пов'язані з оподаткуванням, органи державної податкової служби за місцезнаходженням таких об'єктів у порядку, встановленому центральним органом державної податкової служби.
Згідно із п. 66.1 ст. 66 Податкового кодексу України та р. X Порядку обліку платників податків і зборів, процедура переведення платника податків розпочинається та проводиться органами державної податкової служби при надходженні хоча б одного з таких документів:
- відомостей державного реєстратора про внесення змін до відомостей про місцезнаходження (місце проживання) платника податків;
- заяви за ф. N 1-ОПП або за ф. N 5-ОПП із позначкою "Зміни" та виписки або витягу з Єдиного державного реєстру, поданих платником податків до органу державної податкової служби за новим місцезнаходженням.
Відповідно до пункту 66.3 статті 66 Податкового кодексу України, у разі проведення державної реєстрації зміни місцезнаходження або місця проживання платника податків, внаслідок якої змінюється адміністративно-територіальна одиниця та орган державної податкової служби, в якому на обліку перебуває платник податків (далі - адміністративний район), а також у разі зміни податкової адреси платника податків, органами державної податкової служби за попереднім та новим місцезнаходженням (місцем проживання) платника податків проводяться процедури відповідно зняття з обліку/взяття на облік такого платника податків.
У такому разі платник податків зобов'язаний подати органу державної податкової служби за новим місцезнаходженням відповідну заяву у десятиденний строк від дня реєстрації зміни місцезнаходження (місця проживання) у порядку, визначеному центральним органом державної податкової служби. У разі неподання такої заяви протягом 10 календарних днів платник податків або посадові особи платника податків несуть відповідальність відповідно до закону(абз. 3 п. 66.3 ст. 66 Податкового кодексу України). Зазначені обов'язки платника податків також містяться в положеннях Розділу Х Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України №1588 від 09.12.2011 року.
Судом встановлено, що третя особа взагалі не зверталася до Державної податкової інспекції у Жовтневому районі м. Запоріжжя ані з заявою про взяття на облік, ані за отриманням довідки про взяття на облік за адресою 69095, м. Запоріжжя, вул. Леніна, 106, офіс 2.
До посилань позивача на те, що рапорт від 01.02.2013 року ст. о/у ВПМ ДПІ у Жовтневому районі м. Запоріжжя є доказом перевірки відповідності юридичної адреси фактичному місцезнаходженню ПП «Роза Вєтров» та носієм встановлених фактів, суд відноситься критично, оскільки адреса, за якою здійснювалася перевірка місцезнаходження ПП «Роза Вєтров» є іншою аніж зареєстрована юридична адреса.
Не погоджуючись із зазначеною державною реєстрацією, позивач звернувся до суду.
Відповідно до ч. 3 ст. 4 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" зміни до установчих документів юридичної особи, а також зміна прізвища та/або імені, та/або по батькові (далі - імені) або місця проживання фізичної особи-підприємця підлягають обов'язковій державній реєстрації шляхом внесення відповідних змін до записів Єдиного державного реєстру в порядку, встановленому цим Законом.
Статтею 6 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" передбачений перелік повноважень державного реєстратора, якій є вичерпним. Серед вказаних повноважень, зокрема, проводити державну реєстрацію змін до установчих документів юридичних осіб та державну реєстрацію зміни імені або місця проживання фізичних осіб - підприємців.
Відповідно до ст. 8 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців", документи, які відповідно до вимог цього Закону подаються (надсилаються рекомендованим листом) державному реєстратору, повинні бути викладені державною мовою, реєстраційна картка заповнюється машинодруком або від руки друкованими літерами. Якщо документи надсилаються державному реєстратору рекомендованим листом, підпис заявника на реєстраційній картці (заяві, повідомленні) повинен бути нотаріально посвідчений. Установчі документи (установчий акт, статут або засновницький договір, положення) юридичної особи повинні містити відомості, передбачені законом. Відповідальність за відповідність установчих документів законодавству несуть засновники (учасники) юридичної особи. Установчі документи юридичної особи, а також зміни до них, викладаються письмово, прошиваються, пронумеровуються та підписуються засновниками (учасниками) або уповноваженими особами, якщо законом не встановлено інший порядок їх затвердження. Справжність підписів засновників (учасників) або уповноважених осіб на установчих документах повинні бути нотаріально засвідчені, а засновницькі договори - нотаріально посвідчені. У випадках, які передбачені законом, установчі документи повинні бути погоджені з відповідними органами державної влади. Внесення змін до установчих документів юридичної особи оформляється окремим додатком або викладенням установчих документів у новій редакції. На титульній сторінці додатка до установчих документів юридичної особи робиться відмітка про те, що зазначені документи є невід'ємною частиною відповідних установчих документів.
Відповідно до ч. 1 ст. 29 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців", для проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридична особа повинна подати (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) такі документи: заповнену реєстраційну картку на проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи; примірник оригіналу або нотаріально засвідчену копію рішення про внесення змін до установчих документів. Документ, що підтверджує правомочність прийняття рішення про внесення змін до установчих документів; оригінали установчих документів юридичної особи з відміткою про їх державну реєстрацію з усіма змінами, чинними на дату подачі документів, або копія опублікованого в спеціалізованому друкованому засобі масової інформації повідомлення про втрату всіх або частини зазначених оригіналів установчих документів; два примірники змін до установчих документів юридичної особи у вигляді окремих додатків або два примірники установчих документів у новій редакції; документ, що підтверджує внесення реєстраційного збору за проведення державної реєстрації змін до установчих документів.
Відповідно до ч.1 ст.25 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців", державний реєстратор за відсутності підстав для залишення документів, які подані для проведення державної реєстрації юридичної особи, без розгляду зобов'язаний перевірити ці документи на відсутність підстав для відмови у проведенні державної реєстрації юридичної особи, які передбачені частиною першою статті 27 цього Закону.
Статтею 27 вказаного Закону передбачений вичерпний перелік підстав для відмови у проведенні державної реєстрації юридичної особи, серед яких, зокрема: невідповідність відомостей, які вказані в реєстраційній картці на проведення державної реєстрації юридичної особи, відомостям, які зазначені в документах, що подані для проведення державної реєстрації юридичної особи; невідповідність установчих документів вимогам ч. 8 цього Закону.
Суд зазначає, що позивачем не надано доказів наявності підстав для відмови Державного реєстратора Виконавчого комітету Первомайської міської ради Луганської області у проведенні державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу відповідача щодо зміни місцезнаходження ПП «Роза Вєтров» відповідно до ст. 27 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" та відповідно зняття останнього з обліку, та не надав жодного доказу щодо неможливості чи відсутності підстав для взяття на облік у виконавчому комітеті Запорізької міської ради.
Також суд зауважує, що державний реєстратор не встановлює прав і обов'язків для суб'єктів господарювання і не проводить реєстраційні дії від власного імені. Права і обов'язки сторони набувають на підставі рішення власника, а реєстраційні дії проводяться державним реєстратором тільки після прийняття відповідного рішення власника і доданих до нього правовстановлюючих документів.
Крім того, суд вважає за необхідне зазначити, що відповідно до ст. 8 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» відповідальність за відповідність установчих документів чинному законодавству несуть засновники (учасники) юридичної особи.
А тому державний реєстратор не наділений повноваженнями давати оцінку змісту рішень учасників ПП «Роза Вєтров», зокрема щодо зміни місцезнаходження, а відповідальність за законність прийнятого рішення покладається виключно на засновника.
Відповідно до п. 67.2 ст. 67 Податкового кодексу України, органи державної податкової служби в установленому законом порядку мають право звертатись до суду про винесення судового рішення щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів.
З матеріалів справи судом з'ясовано, що будь-якого нормативно визначеного порядку реалізації наданих податковому органу повноважень звернення до суду щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів, немає, як і немає передбачених таким порядком підстав для реалізації таких повноважень, а єдиною підставою для звернення до суду з зазначеним позовом є те, що ПП «Роза Вєтров» фактично за юридичною адресою, вказаною у реєстраційній картці та яка стала підставою для державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи, не знаходиться, що є порушення положень статті 16 Закону "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців".
Тому, суд приходить до висновку щодо необхідності застосування норм Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців", який визначає обставини, за яких державна реєстрація може бути скасована.
Так, згідно зі ст. 31 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців", у разі постановлення судового рішення щодо скасування рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу про внесення змін до установчих документів юридичної особи або про визнання повністю або частково недійсними змін до установчих документів юридичної особи суд у день набрання законної сили судовим рішенням надсилає його державному реєстратору для внесення запису про судове рішення щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи.
Тобто, скасування в судовому порядку рішення загальних зборів Товариства, на підставі якого в подальшому вносились зміни до установчих документів Товариства, має наслідком застосування положень Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" (статті 31 Закону).
Таким чином, скасування державної реєстрації змін до установчих документів, внесення запису щодо скасування державної реєстрації може бути здійснене тільки державним реєстратором на підставі: судового рішення щодо скасування рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу про внесення змін до установчих документів юридичної особи; судового рішення про визнання повністю або частково недійсними змін до установчих документів юридичної особи.
Доказів скасування, оскарження чи визнання недійсними рішень учасників ПП «Роза Вєтров» позивачем не надано. Також позивачем не надано суду доказів визнання повністю або частково недійсними змін до статуту ПП «Роза Вєтров».
Таким чином, оскільки єдиною підставою звернення до суду є порушення вимог податкового законодавства, а інших, передбачених саме Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців", достатніх доказів, які б свідчили про наявність підстав для скасування державної реєстрації зазначених вище змін позивачем не надано, у задоволені позову слід відмовити.
Керуючись ст.ст. 94, 95, ст.ст. 158-163 КАС України, суд,
ПОСТАНОВИВ:
У задоволенні адміністративного позову Державної податкової інспекції у Жовтневому районі м. Запоріжжя Державної податкової служби до Державного реєстратора Запорізької міської ради Сергеєвої Тетяни Іванівни, Державного реєстратора Виконавчого комітету Первомайської міської ради Луганської області Бірюкової Олени Володимирівни, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Приватне підприємство «Роза Вєтров», про зобов'язання вчинити певні дії - відмовити повністю.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо вона не була подана у встановлені строки. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Запорізький окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги в 10-денний строк з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до статті 160 КАС України, або прийняття постанови у письмовому провадженні - з дня отримання копії постанови, апеляційної скарги, з подачею її копії відповідно до кількості осіб, які беруть участь у справі.
Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 КАС України, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Суддя Л.О.Нестеренко
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.05.2013 |
Оприлюднено | 21.05.2013 |
Номер документу | 31271213 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Нестеренко Людмила Олексіївна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Нестеренко Людмила Олексіївна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Нестеренко Людмила Олексіївна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Нестеренко Людмила Олексіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні