ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
----------------------
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
15 травня 2013 р.Справа № 2-а-4/10/1504
Категорія: 6.2.1 Головуючий в 1 інстанції: Дєтков Олександр Якимович
Одеський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді -Кравець О.О. судді -Домусчі С.Д. судді -Шевчук О.А. розглянувши у письмовому провадженні апеляційну скаргу Приватного підприємства «Півдагросервіс» на постанову Березівського районного суду Одеської області від 17 листопада 2010 року по справі за адміністративним позовом Приватного підприємства «Півдагросервіс» до Березівської міської ради, Березівського райвідділу земельних ресурсів, Комунального підприємства «Благоустрій» , за участю третіх осіб - ТОВ агрофірма «БІС» і ОСОБА_4, про визнання нечинними рішень, визнання договорів оренди недійсними та скасування державної реєстрації земельної ділянки.
ВСТАНОВИВ:
ПП «Півдагросервіс» звернулося до суду із позовом до Березівської міської ради, Березівського райвідділу земельних ресурсів, Комунального підприємства «Благоустрій» та після уточнення позовних вимог просило визнати нечинними рішенням Березівської міської ради Одеської області №265-ХХШ від 29 липня 2004 року і №808-V від 18 вересня 2008 року та визнати договори оренди земельної ділянки по АДРЕСА_1 м.Березівка, загальною площею 2,4147 га, укладеними між Березівською міською радою і ТОВ агрофірма «БІС» і ОСОБА_4, недійсними та скасувати державну реєстрацію земельної ділянки.
Постановою Березівського районного суду Одеської області від 17 листопада 2010 року у задоволенні позову було відмовлено .
Не погоджуючись з вказаною постановою позивач подав апеляційну скаргу, у який вважає вказану постанову прийнятою з порушенням норм матеріального та процесуального права, просить її скасувати та прийняти нову про задоволення позову.
Ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 23.01.2013 року у якості правонаступника Березівського райвідділу земельних ресурсів було залучено Відділ Держземагенства у Березівському районі Одеської області .
Особи, що беруть участь у справі, про час і місце судового розгляду були сповіщені належним чином відповідно до ст.34 -39 КАС України , але до судового засідання не з'явилися.
Відповідно до п.1, 2 ч.1 ст.197 КАС України суд апеляційної інстанції може розглянути справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на основі наявних у ній доказів, у разі : відсутності клопотань від усіх осіб, які беруть участь у справі, про розгляд справи за їх участю та /або неприбуття жодної з осіб , які беруть участь у справі, сповіщених належним чином про дату , час і місце судового розгляду.
Апеляційний суд, заслухавши доповідача, вивчивши матеріали справи, перевіривши законність і обґрунтованість постанови суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, що апеляційна скарга підлягає часковаму задоволенню, за наступних обставин:
Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування зобов'язані діяти тільки на підставі ,в межах повноважень та у спосіб , що передбачені Конституцією й законами України.
Відповідно до ст.17 КАС України до компетенції адміністративних судів відносяться, та підлягають розгляду в порядку адміністративного судочинства: спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності; спори з приводу прийняття громадян на публічну службу, її проходження, звільнення з публічної служби; спори між суб'єктами владних повноважень з приводу реалізації їхньої компетенції у сфері управління, у тому числі делегованих повноважень, а також спори, які виникають з приводу укладання та виконання адміністративних договорів; спори за зверненням суб'єкта владних повноважень у випадках, встановлених законом; спори щодо правовідносин, пов'язаних з виборчим процесом чи процесом референдуму.
Відповідно до ч.1 ст.18 КАС України( в ред. зі змінами та доповненнями ,діючими з 21.01.2010 року) місцевим загальним судам як адміністративним судам підсудні адміністративні справи, у яких однією зі сторін є орган чи посадова особа місцевого самоврядування, посадова чи службова особа органу місцевого самоврядування, крім тих, які підсудні окружним адміністративним судам;
Згідно Рішення Конституційного Суду від 01.04.2010, № 10-рп/2010 "У справі за конституційним поданням Вищого адміністративного суду України щодо офіційного тлумачення положень частини першої статті 143 Конституції України, пунктів "а", "б", "в", "г" статті 12 Земельного кодексу України, пункту 1 частини першої статті 17 Кодексу адміністративного судочинства України "- положення пункту 1 частини першої статті 17 Кодексу адміністративного судочинства України стосовно поширення компетенції адміністративних судів на "спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності" слід розуміти так, що до публічно-правових спорів, на які поширюється юрисдикція адміністративних судів, належать і земельні спори фізичних чи юридичних осіб з органом місцевого самоврядування як суб'єктом владних повноважень, пов'язані з оскарженням його рішень, дій чи бездіяльності.
Відповідно до ст.1 ГПК України, підприємства, установи, організації, інші юридичні особи (у тому числі іноземні), громадяни, які здійснюють підприємницьку діяльність без створення юридичної особи і в установленому порядку набули статусу суб'єкта підприємницької діяльності (далі - підприємства та організації), мають право звертатися до господарського суду згідно з встановленою підвідомчістю господарських справ за захистом своїх порушених або оспорюваних прав і охоронюваних законом інтересів, а також для вжиття передбачених цим Кодексом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням. У випадках, передбачених законодавчими актами України, до господарського суду мають право також звертатися державні та інші органи, фізичні особи, що не є суб'єктами підприємницької діяльності.
Відповідно до ч .1) ст.12 ГПК України, справи у спорах, що виникають при укладанні, зміні, розірванні і виконанні господарських договорів, у тому числі щодо приватизації майна ,- підвідомчі господарським судам та розглядаються в порядку господарського судочинства
Таким чином ,по-суті судом першої інстанції було встановлено, що части на вищевказаних правовідносин є господарсько-правовими, стосуються права суб'єкта підприємницької діяльності на земельну ділянку, а саме -визнання недійсними договорів оренди земельних ділянок, та врегульовані нормами ГК України, ЦК України в редакції 2003 року, Земельного Кодексу України та підлягають розгляду в порядку господарського судочинства, а органи місцевого самоврядування в цьому випадку виступають не як суб'єкт владних повноважень, а як уповноважений власником територіальною громадою на розпорядження майном - земельною ділянкою, яка знаходиться у комунальній власності ,але суд 1-ої інстанції - розглянув вказану справу за вимогами КАС України.
Відповідно до ч.1 ст.203 КАС України постанову суду 1-ої інстанції в частині визнання недійсними договорів оренди земельних ділянок необхідно скасовувати , а провадження по справі в цій частині позовних вимог необхідно закрити в порядку ст.157 КАС України ,згідно з п.1 ч.1 якої ,суд закриває провадження у справі, у разі якщо справу не належить розглядати в порядку адміністративного судочинства .
Судом 1-ої інстанції було встановлено , що рішенням Березівської міської ради №265-ХХІУ від 29 липня 2004 року ТОВ агрофірмі «БІС» надана із земель міста земельна ділянка, площею 2,4147 га, в тимчасове довгострокове користування на умовах оренди терміном на 49 років для розміщення, експлуатації і обслуговування адміністративної будівлі, складських та побутових приміщень ,що знаходилися у нього на праві власності на підставі договору купівлі-продажу від 04 вересня 2004 року.
Згідно договору купівлі-продажу від 10.02.2007 року Товариство з обмеженою відповідальністю агрофірма „БІС» продало, а ОСОБА_4 купив комплекс нежитлових будівель, що розташований під АДРЕСА_1 в місті Березівка, Березівського району Одеської області, загальною площею 1598,2 кв.м. та в цілому складається з : - адмінбудівля, Б - котельня, В - склад, Г -склад ,Д -склад , Є - битова, що розташований на земельній ділянці площею 24147 кв.м., яка надана Товариству з обмеженою відповідальністю агрофірма „БІС" в оренду на підставі рішення Березівської міської ради Одеської області №265-ХХШ від 29 липня 2004 року.
Відповідно до ст.377 ЦК України і ст.120 ЗК України до особи, яка придбала право власності на житловий будинок, будівлю або споруду, переходить право власності або право користування земельною ділянкою, на якій розміщене нерухоме майно, без зміни її цільового призначення, в обсязі і на умовах, встановлених для попереднього землекористувача.
Рішенням Березівської міської ради №808-V від 18 вересня 2008 року ОСОБА_4 надано у довгострокове користування терміном на 49 років вищевказану земельну ділянку загальною площею 2,4147 га(кад.№ 5121210100:02:006:0024) для розміщення, експлуатації та обслуговування комплексу нежитлових приміщень, що належать йому на підставі договору купівлі-продажу від 10 лютого 2007 року .
Згідно з актом від 24 липня 2004 року в натурі встановлені та закріплені межовими знаками довготривалого зберігання межі земельній ділянці площею 2,4147 га. Інші обмеження і сервітути відсутні.
Договір оренди вказаної земельної ділянки від 3 листопада 2008 року, зареєстрований у Одеській регіональній фірмі №13 ДП «ЦДЗК» 5 грудня 2008 року.
Згідно Державного акту на право постійного користування землею №004528 від 29 грудня 2001 року, підприємству «Півдагросервіс» надано у постійне користування 4,543 га землі в межах згідно планом зовнішніх меж землекористування для експлуатації та обслуговування адміністративного приміщення, сховища та яйцескладу .
Судами 1-ої та апеляційної інстанції було встановлено ,що земельна ділянка загальною площею 2,4147 га(кад.№ 5121210100:02:006:0024) надана ОСОБА_4 частково збігається із земельною ділянкою загальною площею 4,543 га , яка згідно Державного акту на право постійного користування землею №004528 від 29 грудня 2001 року, надана у постійне користування Приватному підприємству «Півдагросервіс».
Відповідно до ч.І ст.33 ЗК України громадяни України можуть мати на праві власності та орендувати земельні ділянки для ведення особистого селянського господарства.
Згідно ст.116 ЗК України ( в редакції,діючої на момент виникнення правовідносин) громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права власності громадянами та юридичними особами на земельні ділянки, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації, відбувається в порядку, визначеному частиною першою статті 128 цього Кодексу. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування. Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом. Передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, провадиться один раз по кожному виду використання. Надання у користування земельної ділянки, що перебуває у власності або у користуванні, провадиться лише після вилучення (викупу) її в порядку, передбаченому цим Кодексом.
Згідно ст.124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем. Передача в оренду земельних ділянок громадянам і юридичним особам із зміною їх цільового призначення та із земель запасу під забудову здійснюється за проектами відведення в порядку, встановленому статтями 118, 123 цього Кодексу.
Згідно ст.123 ЗК України надання земельних ділянок юридичним особам у постійне користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування за проектами відведення цих ділянок. Юридична особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у постійне користування із земель державної або комунальної власності, звертається з відповідним клопотанням до районної, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій або сільської, селищної, міської ради. До клопотання про відведення земельної ділянки додаються матеріали, передбачені частиною п'ятнадцятою статті 151 цього Кодексу, документи, що обґрунтовують її розмір, призначення та місце розташування. Відповідна районна державна адміністрація або сільська, селищна, міська рада розглядає клопотання у місячний строк і дає згоду на розроблення проекту відведення земельної ділянки. Проект відведення земельної ділянки погоджується із землекористувачем, органом по земельних ресурсах, природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органами, органами архітектури та охорони культурної спадщини і після одержання висновку державної землевпорядної експертизи по об'єктах, які їй підлягають, подається до відповідної державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради, які розглядають його у місячний строк і, в межах своїх повноважень, визначених цим Кодексом, приймають рішення про надання земельної ділянки.
Згідно з ч.1 ст.122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Згідно ст.125 ЗК України право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації.
Згідно ст.16 Закону України, від 06.10.1998, № 161-XIV "Про оренду землі" особа, яка бажає отримати земельну ділянку в оренду із земель державної або комунальної власності, подає до відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування за місцем розташування земельної ділянки заяву (клопотання). Розгляд заяви (клопотання) і надання земельної ділянки в оренду проводяться у порядку, встановленому Земельним кодексом України. У разі згоди орендодавця передати земельну ділянку в оренду сторони укладають договір оренди землі відповідно до вимог цього Закону. Передача земельної ділянки, межі якої визначено в натурі (на місцевості), в оренду без зміни її цільового призначення здійснюється без розроблення проекту її відведення. У разі зміни цільового призначення земельної ділянки надання її в оренду здійснюється за проектом відведення в порядку, встановленому законом. У разі надходження двох або більше заяв (клопотань) на оренду однієї і тієї самої земельної ділянки, що перебуває в державній або комунальній власності, відповідні органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування проводять аукціон або конкурс щодо набуття права оренди земельної ділянки, якщо законом не встановлено інший порядок. Порядок проведення конкурсу чи аукціону та набуття права оренди земельної ділянки на конкурентних засадах визначається законодавством.
Відповідно до п.34 ст.26 Закону України, від 21.05.1997, № 280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні» до виключної компетенції міських рад належить вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Згідно ст.2 Закону України, від 22.05.2003, № 858-IV "Про землеустрій" землеустрій забезпечує встановлення і закріплення на місцевості меж адміністративно-територіальних утворень, територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення, меж земельних ділянок власників і землекористувачів
Згідно ст.19 Закону № 858-IV до повноважень сільських, селищних, міських рад у сфері землеустрою на території сіл, селищ, міст належить організація і здійснення землеустрою.
Таким чином, апеляційний суд вважає , що рішення Березівської міської ради Одеської області №265-ХХШ від 29 липня 2004 року і №808-V від 18 вересня 2008 року. є протиправними, так як були відсутні підстави для їх прийняття у зв'язку з тим ,що вказані рішення стосуються частини земельної ділянки загальною площею 4,543 га , яка згідно Державного акту на право постійного користування землею №004528 від 29 грудня 2001 року, надана у постійне користування Приватному підприємству «Півдагросервіс»,який на момент прийняття рішень органом місцевого самоврядування був чинним ,та була відсутня згода ПП «Півдагросервіс» на вилучення відповідної частини земельної ділянки , але також відповідно відсутні правові підстави для зобов'язання скасувати державну реєстрацію земельної ділянки , так як вказані вимоги є передчасними, та їх можливо вирішити тільки після вирішення в порядку цивільного судочинства вимог про визнання договорів оренди недійсними , та доходить до висновку ,що судом першої інстанції порушено норми матеріального права що призвело до неправильного вирішення справи, що відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 202 КАС України підставою, із врахуванням відсутності пропуску процесуального строку для звернення із позовом , для скасування постанови суду першої інстанції та прийняття нового рішення, яким провадження у справі за адміністративним позовом Приватного підприємства «Півдагросервіс» до Березівської міської ради та Комунального підприємства «Благоустрій» про визнання договорів оренди недійсними - закрити,інші позовні вимоги Приватного підприємства «Півдагросервіс» слід задовольнити частково .
Керуючись ст.ст. 157,195, ст.197, ст.198, 202,203, 205, ст. 207, ч. 5 ст. 254 КАС України, апеляційний суд , -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Приватного підприємства «Півдагросервіс» - задовольнити частково.
Постанову Березівського районного суду Одеської області від 17 листопада 2010 року-скасувати.
Провадження у справі за адміністративним позовом Приватного підприємства «Півдагросервіс» до Березівської міської ради та Комунального підприємства «Благоустрій» про визнання договорів оренди недійсними - закрити .
Роз'яснити позивачу ,що розгляд таких справ віднесено до компетенції Балтського районного суду Одеської області в порядку цивільного судочинства.
Прийняти по справі нову постанову :
Адміністративний позов Приватного підприємства «Півдагросервіс» -задовольнити частково.
Визнати нечинними рішення Березівської міської ради Одеської області №265-ХХШ від 29 липня 2004 року і №808-V від 18 вересня 2008 року.
У задоволенні решти адміністративного позову -відмовити.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі, та може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого адміністративного суду України протягом 20 днів зі дня набрання законної сили судовим рішенням суду апеляційної інстанції.
Головуючий суддя пис/
Судді:
Суд | Одеський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.05.2013 |
Оприлюднено | 21.05.2013 |
Номер документу | 31290230 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський апеляційний адміністративний суд
Кравець О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні