Рішення
від 23.04.2013 по справі 714/84/13- ц
ГЕРЦАЇВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 714/84/13- ц

2/714/46/13

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"23" квітня 2013 р. Герцаївський районний суд Чернівецької області

в складі :

головуючого-судді Єфтемій С.М. секретар Онофрей І.К. з участю прокурора Поп М.Ю. представника відділу Держкомагенства у Герцаївському районі Ришку А.Г.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Герца цивільну справу за позовом Чернівецького міжрайонного прокурора з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері Чернівецької області в інтересах держави в особі Герцаївської районної державної адміністрації до Великобудської сільської ради Герцаївського району, ОСОБА_5, ОСОБА_6, третя особа відділ Держкомзему у Герцаївському районі про визнання недійсними державних актів на право власності на земельні ділянки, скасування їх державної реєстрації та повернення земельних ділянок, -

В С Т А Н О В И В :

Чернівецький міжрайонний прокурор з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері Чернівецької області (далі - прокурор) в інтересах держави в особі Герцаївської районної державної адміністрації звернувся до суду із вказаним позовом, посилаючись на те, що 14 листопада 2008 року ОСОБА_5 та ОСОБА_6 було отримано державні акти на право власності на земельні ділянки для індивідуального житлового будівництва за № 010881100038 та № 010881100036 відповідно площами 0,25 га кожний. Підставою отримання відповідачами зазначених державних актів на право власності на земельні ділянки було рішення Великобудської сільської ради Герцаївського району № 65-09/07 від 18 жовтня 2007 року. Оскільки означеним рішенням сільської ради відповідачам було надано лише дозвіл на виготовлення технічної документації по складанню державних актів на землі без вирішення питання щодо передачу їм земельних ділянок у власність, та й самі спірні земельні ділянки відповідачів розташовані поза межами населеного пункту - с. Велика Буда Герцаївського району правом розпорядження якими наділена лише райдержадміністрація, а не сільська рада, прокурор просив визнати недійсними державні акти на право власності на земельні ділянки відповідачів, скасувати їх державну реєстрацію та повернути земельні ділянки державі.

В судовому засіданні прокурор позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити з підстав зазначених у позові.

Представник третьої особи без самостійних вимог - відділу Держкомагенства у Герцаївському районі просив суд прийняти рішення на свій розсуд. У своєму поясненні послався на то, що спірні земельні ділянки відповідачів розташовані поза межами с. Велика Буда Герцаївського району, відтак, розпоряджатися такими землями має право тільки Герцаївська райдержадміністрація, а не сільська рада, в даному випадку Великобудська сільська рада Герцаївського району.

Герцаївська райдержадміністрація, Великобудська сільська рада Герцаївського району та відповідачі ОСОБА_5 та ОСОБА_6 будучи належним чином повідомлені про час і місце судового розгляду, в судове засідання не з'явилися, про причини неявки або про поважність причин суду не повідомлено, в зв'язку з чим, суд в силу ст. 169 ЦПК України вважає за можливе вирішити справу на підставі наявних у ній даних.

Вислухавши пояснення прокурора, представника відділу Держкомагенства у Герцаївському районі дослідивши письмові матеріали справи, судом встановлено наступне.

Як вбачається з матеріалів справи, рішенням сесії Великобудської сільської ради Герцаївського району Чернівецької області № 65-09/07 від 18 жовтня 2007 року ОСОБА_5 та ОСОБА_6 надано дозвіл на виготовлення технічної документації щодо складання державного акту на право власності на земельні ділянки для будівництва і обслуговування житлового будинку і господарських будівель та споруд за межами населених пунктів Великобудської сільської ради. Площа земельних ділянок відповідачів за вказаним рішення Ради з цільовим призначенням для будівництва і обслуговування житлового будинку і господарських будівель дорівнює 0,25 га щодо кожного з відповідачів (а.с. 13).

На підставі згаданого рішення 14 листопада 2008 року ОСОБА_5 та ОСОБА_6 видано державні акти на право власності на земельні ділянки для індивідуального житлового будівництва площами 0,25 га відповідно на кожного (а.с. 5, 6).

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з вимогами абз. 1 п. 12 р. Х "Перехідні положення" ЗК України (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзацах другому та четвертому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради з урахуванням вимог абзацу третього цього пункту, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.

У разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним (ст. 155 ЗК України).

Аналіз наведених норм дає підстави для висновку про те, що державний акт на право власності на земельну ділянку, виданий органом, який не мав на це законних повноважень, визнається недійсним.

Таку правову позицію висловив Верховний Суд України у постановах від 26 вересня 2012 року та від 6 лютого 2013 року в справах № 6-103цс12 та № 6-169цс12.

Згідно ч. 1 ст. 116 ЗК України ( у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, або державних органів приватизації, або центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів, в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.

Відповідно до положень частини 6 ст. 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідної районної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради за місцезнаходженням земельної ділянки.

Ураховуючи вищенаведене, суд приходить до висновку, що оскільки видача державних актів мали місце з порушенням наведених норм Конституції України, Земельного кодексу України, то вимога прокурора щодо визнання недійсними державних актів ЯД № 073168 та ЯД № 073170 на право власності відповідно ОСОБА_5 та ОСОБА_6 на земельні ділянки для індивідуального житлового будівництва, площами 0,25 га (на кожного) від 14 листопада 2008 року є обґрунтованими, такими що підлягають задоволенню, а відтак вказані Державні акти на право власності на землю відповідачів слід визнати недійсними.

Згідно зі ст. 387 ЦК України власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним.

Отже, оскільки спірні земельні ділянки вибули з державної власності всупереч вимогам земельного законодавства і незаконно були передані у власність ОСОБА_5 та ОСОБА_6 то є підстави для витребування земельних ділянок з чужого незаконного володіння, тобто спірні земельні ділянки підлягають поверненню у власність держави.

Разом з тим, вимога прокурора про скасування реєстрації державних актів на право власності на спірні земельні ділянки не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Так, законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та обтяжень» передбачена певна процедура реєстрації прав на нерухомість, до складу якої входять також земельні ділянки.

За положеннями ст. 26 зазначеного закону записи до Державного реєстру прав вносяться на підставі прийнятого рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень.

У разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.

Отже, зазначеним законом передбачено скасування державної реєстрації прав на земельну ділянку, а не реєстрації державного акта, і запис про скасування державної реєстрації прав вноситья відповідним реєстратором, а не судом.

Однак до реєстратора таких вимог не заявлено і до участі у справі в якості відповідача його не залучено.

З урахуванням часткового задоволення вимог прокурора за вказаним позовом, в порядку ст. 88 ЦПК України з ОСОБА_5 та ОСОБА_6 підлягає стягненню на користь держави судовий збір в розмірі по 631 грн. 79 коп. (1% від вартості земельної ділянки - 57 444 грн. як за вимогу майнового характеру + 114,70 грн. - вимога немайнового характеру, а всього : 57,4 грн. + 57,4 грн. + 114,70 грн.: 2 (відповідачів).

На підставі ст. 19 Конституції України, ч.1 ст. 116, ч.6 ст. 118 ЗК україни, абз. 1 п.12 Х перехідних положень ЗК України, ст.. 387 ЦК України, керуючись статтями 10, 11, 209, 212, 214, 215 ЦПК України, суд, -

В И Р І Ш И В :

Позов Чернівецького міжрайонного прокурора з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері Чернівецької області задовольнити частково.

Визнати недійсним державний акт ЯД № 073168 на право власності ОСОБА_5 на земельну ділянку для індивідуального житлового будівництва, площею 0,25 га від 14 листопада 2008 року, виданий відділом земельних ресурсів у Герцаївському районі та зареєстрований у книзі записів реєстрації державних актів про право власності на землю за № 010881100038

Вказану земельну ділянку площею 0,25 га яка розташована за межами населеного пункту Великобудської сільської ради, кадастровий номер 7320780800:03:001:0104 повернути державі в особі Герцаївської районної державної адміністрації.

Визнати недійсним державний акт ЯД № 073170 на право власності ОСОБА_6 на земельну ділянку для індивідуального житлового будівництва, площею 0,25 га від 14 листопада 2008 року, виданий відділом земельних ресурсів у Герцаївському районі та зареєстрований у книзі записів реєстрації державних актів про право власності на землю за № 010881100036.

Вказану земельну ділянку площею 0,25 га яка розташована за межами населеного пункту Великобудської сільської ради, кадастровий номер 7320780800:03:001:0106 повернути державі в особі Герцаївської районної державної адміністрації.

Стягнути з ОСОБА_5 та ОСОБА_6 на користь держави судовий збір в розмірі 631 грн. 79 коп. з кожного

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до апеляційного суду Чернівецької області через Герцаївський районний суд шляхом подачі в 10-и денний строк з дня проголошення рішення апеляційної скарги, а особами які не були присутні у судовому засіданні під час проголошення рішення - 10 днів з дня отримання її копії.

Суддя

СудГерцаївський районний суд Чернівецької області
Дата ухвалення рішення23.04.2013
Оприлюднено23.05.2013
Номер документу31327508
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —714/84/13- ц

Рішення від 23.04.2013

Цивільне

Герцаївський районний суд Чернівецької області

Єфтемій С. М.

Ухвала від 18.02.2013

Цивільне

Герцаївський районний суд Чернівецької області

Єфтемій С. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні