Яготинський районний суд Київської області
РІШЕННЯ
Іменем України
/заочне/
15 травня 2013 року
Яготинський районний суд Київської області у складі:
головуючого судді Литвин Л.І.
при секретарі Ковряк О.О.
за участю прокурора Шиленка М.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Яготин Київської області справу за позовом прокурора Яготинського району Київської області в інтересах держави в особі Головного управління Держземагентства в Київській області, м. Київ вул. Серпова- 3/14 до ОСОБА_1, треті особи: Трубізьке міжрайонне управління водного господарства, смт. Баришівка Київської області вул. Торф"яна-20, реєстраційна служба Яготинського районного управління юстиції Київської області, м. Яготин Київської області вул. Незалежності-148 про визнання недійсними державних актів на право власності на земельні ділянки, їх реєстрації та визнання права власності,
Встановив:
Прокурор Яготинського району звернувся до суду в інтересах держави в особі Яготинської районної державної адміністрації до ОСОБА_1, треті особи: Трубізьке міжрайонне управління водного господарства, реєстраційна служба Яготинського районного управління юстиції Київської області про визнання недійсними державних актів, їх реєстрації та визнання права власності на земельні ділянки, в котрій зазначено, що на підставі розпорядження Яготинської районної державної адміністрації за № 626 від 26.12.2008 року відповідачу по справі ОСОБА_1. 20 липня 2009 року видано два державні акти на право власності на земельні ділянки серія ЯД № 792967, площею 0,3444 га, що розташована в адміністративних межах Двірківщинської сільської ради Яготинського району Київської області, серія ЯД № 792966, площею 1,2898 га, що розташована в адміністративних межах Двірківщинської сільської ради Яготинського району Київської області. Перевіркою встановлено, що грошова оцінка зазначеної земельної ділянки не проводилась. Проте, відповідно до експертної грошової оцінки, що проводила ліцензійна землевпорядна організація, вартість земельної ділянки площею 1,2798 га складає 236 635 гривень, площею 0,3444 га складає 63 680 гривень. Розпорядженням голови Яготинської РДА за № 626 від 26.12.08 затверджено, розроблену ТОВ "Інвест Центр+", технічну документацію із землеустрою щодо зміни цільового використання земельних ділянок 21 громадянину України для ведення садівництва за межами населеного пункту, в адміністративних межах Двірківщинської сільської ради. Пунктом 2 вказаного розпорядження, змінено цільове використання земельних ділянок 21 громадянину загальною площею 34,0668 га для ведення садівництва за рахунок земельних ділянок, які знаходяться у їх власності для ведення особистого селянського господарства за межами населеного пункту в адміністративних межах Двірківщинської сільської ради, згідно із додатком. Розпорядження Яготинської районної державної адміністрації № 626 від 26.12.08 прийняте з перевищенням повноважень та не у спосіб, що визначені законами України, оскільки чинне на дату прийняття розпорядження законодавство не передбачало процедури зміни цільового (функціонального) використання земельних ділянок. Так, категорії земель (цільове призначення) та правовий режим їх використання визначено у Земельному кодексі України. Відповідно до положень статті 19 Земельного кодексу України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: землі сільськогосподарського призначення; землі житлової та громадської забудови; землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; землі оздоровчого призначення; землі рекреаційного призначення; землі історико-культурного призначення; землі лісогосподарського призначення; землі водного фонду; землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення. В силу положень статті 20 Земельного кодексу України, віднесення земель до тієї чи іншої категорії (цільове призначення) здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Зміна цільового призначення земель провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земель у власність або надання у користування, вилучення (викуп) земель і затверджують проекти землеустрою або приймають рішення про створення об'єктів природоохоронного та історико-культурного призначення. Механізм щодо зміни цільового призначення земельної ділянки, яка перебуває у власності громадянина або юридичної особи визначається Порядком зміни цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.04.2002 № 502 (надалі -Постанови). Відповідно до пункту 2 Постанови, зміна цільового призначення земельної ділянки проводиться за поданням заяви (клопотання) її власника до сільської, селищної, міської ради, якщо земельна ділянка розташована в межах населеного пункту, або районної держадміністрації, якщо земельна ділянка розташована за межами населеного пункту. Згідно пункту 3 Постанови, сільська, селищна, міська рада або районна держадміністрація розглядає заяву (клопотання) і в разі згоди на зміну цільового призначення земельної ділянки дає дозвіл на підготовку проекту її відведення.Таким чином, діюче на дату прийняття розпорядження законодавство встановлювало порядок зміни цільового призначення земельної ділянки. Як вбачається з наявних матеріалів справи, Яготинською районною державною адміністрацією прийнято рішення про зміну цільового використання земельних ділянок з земель для ведення особистого селянського господарства в землі садівництва. Визначення земель сільськогосподарського призначення та порядок їх використання передбачений положеннями статті 22 Земельного кодексу України, відповідно до якої до земель сільськогосподарського призначення належать сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги) та несільськогосподарські угіддя (господарські шляхи і прогони, полезахисні лісові смуги та інші захисні насадження, крім тих, що віднесені до земель лісогосподарського призначення, землі під господарськими будівлями і дворами, землі під інфраструктурою оптових ринків сільськогосподарської продукції, землі тимчасової консервації тощо). Поряд з цим, положення Земельного кодексу України передбачають використання земель сільськогосподарського призначення громадянами для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва (частина третя статті 22 Земельного кодексу України). Тобто, законодавець розмежував для юридичних та фізичних осіб можливі види використання земельних ділянок за їх функціональним призначенням в межах категорії земель сільськогосподарського призначення. Однак, на дату прийняття розпорядження, не визначив порядок (механізм) зміни їх функціонального використання.
Так, згідно приписів частини 3 статті 33 Земельного кодексу України використання земель особистого селянського господарства здійснюється відповідно до закону. Відповідно до ч.2 ст. 7 Закону України "Про особисте селянське господарство"члени особистого селянського господарства зобов'язані забезпечувати використання земельної ділянки за цільовим призначенням.
Відповідно до ч.5 ст. 20 Земельного кодексу України земельні ділянки сільськогосподарського призначення використовуються їх власниками або користувачами виключно в межах вимог щодо користування землями певного виду використання, встановлених статтями 31, 33-37 цього Кодексу.
Лише 5 листопада 2009 Законом України № 1702-VI до статті 20 Земельного кодексу України внесені зміни, які дозволили власникам або користувачам в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою, самостійно визначати види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони).
А відтак, навіть після зазначеної дати, чинне законодавство України не наділяло жодних власників земель повноваженнями самостійно визначати види використання земель сільськогосподарського призначення (змінювати функціональне їх використання).Окрім того, чинним Законом України "Про землеустрій"та іншими актами земельного законодавства взагалі не передбачено розроблення такого виду документації із землеустрою, як технічна документація із землеустрою щодо зміни цільового використання земельної ділянки. 20.12.10 розпорядження голови Яготинської районної державної адміністрації № 626 від 26.12.2008 року "Про зміну цільового використання земельних ділянок для ведення садівництва 21 громадянину України за межами населеного пункту в адміністративних межах Двірківщинської сільської ради", на підставі якого відповідачу по справі видано державний акт на право власності на земельну ділянку, опротестовано прокурором району, як незаконне, оскільки механізм щодо зміни цільового призначення земельної ділянки, яка перебуває у власності громадянина або юридичної особи визначається Порядком зміни цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.04.2002 № 502 (надалі -Постанови). За результатами розгляду принесеного прокурором протесту, 11 січня 2011 року зазначене розпорядження скасовано органом державної влади, який його видав, про що свідчить розпорядження виконуючого обов'язки голови Яготинської райдержадміністрації № 16 від 11.01.2011 року. За таких обставин, державний акт на право власності на земельну ділянку виданий ОСОБА_1 і його реєстрація підлягають визнання їх недійсними в судовому порядку. Так, відповідно до п.1.1. наказу Державного комітету по земельних питаннях за №43 від 04.05.1999 року, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 04.06.1999 року за №354/3647 "Про затвердження Інструкції про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право приватної власності на землю, право колективної власності на землю, право власності на землю і право постійного користування землею, договорів на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) та договорів оренди землі"(надалі -Наказу) в редакції від 15.07.2008 року (чинної на дату винесення розпорядження голови Яготинської РДА № 626 від 26.12.2008 року) право власності на землю і право постійного користування землею посвідчується державним актом на право власності на земельну ділянку. Стаття 328 Цивільного кодексу України передбачає, що право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.
Згідно ст. 158 Земельного кодексу України виключно судом вирішуються земельні спори з приводу володіння, користування і розпорядження земельними ділянками, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб.
Відповідно до ст. 26 п. 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" державна реєстрація речових прав скасовується в разі винесення судом відповідного рішення.
Цієї ж позиції притримується і Пленум Верховного Суду України в Постанові від 16 квітня 2004 року за № 7 "Про практику застосування судами земельного законодавства при розгляді цивільних справ" із змінами, внесеними згідно з постановою Пленуму Верховного Суду України від 19 березня 2010 року № 2 зазначивши, що "Виходячи з положень статей 8, 124 Конституції України, статей 26, 30, 87-90, 97, 100, 102, 118, 123, 128, 143-146, 151, 153-158, 161, 210, 212 Земельного кодексу України (далі - ЗК) ст. 24 Цивільного процесуального кодексу України (далі ЦПК), ст. 12 Господарського процесуального кодексу України (далі ГПК) судам підвідомчі справи за заявами, зокрема: з приводу володіння, користування, розпорядження земельними ділянками, що перебувають у власності громадян чи юридичних осіб, і визнання недійсним державних актів про право власності та право постійного користування земельними ділянками".
Земельні ділянки, що передані у власність ОСОБА_1 є державною власністю, знаходяться поза межами населеного пункту в адміністративних межах Двірківщинської сільської ради і відповідно до ст. 17 та пункту 12 перехідних положень Земельного кодексу України повноваження щодо розпорядження нею здійснює Яготинська райдержадміністрація. Порушення, з боку відповідача, вимог чинного земельного законодавства обмежує законного власника землі в праві розпоряджатися нею та використовувати її за своїм призначенням, чим завдається шкода державним інтересам. Окрім того, зазначені державні акти на право власності на земельні ділянки серії ЯД № 792967, площею 0,3444 га, що розташована в адміністративних межах Двірківщинської сільської ради Яготинського району Київської області, серія ЯД № 792966, площею 1,2798 га, виготовлені з порушенням вимог чинного законодавства. В порушення вимог п.1.13 вказаної Інструкції, яка регламентує, що складання державного акта на право власності на земельну ділянку при переоформленні правоустановчих документів на ці земельні ділянки,- проводиться після відновлення меж земельної ділянки в натурі /на місцевості/ та закріплення їх довгостроковими межовими знаками встановленого зразка за затвердженою відповідною технічною документацією, представники ДП "Центр державного земельного кадастру"або Держкомзему в Яготинському районі, при виготовленні відповідачу державних актів, на місце не виїжджали, встановлення, погодження та закріплення меж земельної ділянки на місцевості не проводили, межові знаки не визначали і на зберігання ОСОБА_1 не передавали. Вивченням технічної документації зі складання державних актів на право власності на зазначені земельні ділянки встановлено, що відповідачці по справі, до моменту зміни їх цільового використання, видавались державні акти на право власності на земельні ділянки призначені для ведення особистого селянського господарства, з порушенням вимог ст. 56 Закону України "Про землеустрій"та п.1.6. Наказу Державного комітету по земельних питаннях за №43 від 04.05.1999 року, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 04.06.1999 року за №354/3647 "Про затвердження Інструкції про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право приватної власності на землю, право колективної власності на землю, право власності на землю і право постійного користування землею, договорів на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) та договорів оренди землі"в редакції від 15.07.2008 року, без долучення до неї: технічного завдання на розробку технічної документації зі складання державного акта, журналу польових вимірювань, відомості обчислення площі земельної ділянки, збірний кадастровий план суміжних землевласників і землекористувачів, відомість обробки теодолітного ходу та вирахування координат поворотних точок меж земельної ділянки. Це державні акти на право власності на земельні ділянки, призначені для ведення особистого селянського господарства видані 1 серпня 2008 року - серії ЯЖ № 675470, площею 1,2798 га, для ведення особистого селянського господарства; серії ЯЖ № 675469, площею 0,3444 га, для ведення особистого селянського господарства. При ознайомленні зі схемою винесення меж земельної ділянки в натурі на місцевості, яке проводилось в 2008 році за заявою ОСОБА_1 встановлено, що межа між її земельною ділянкою і прибережною захисною смугою ставу "Двірківщина", не співпадає з фактичною межею, яка існувала ще до приватизації. Винесена з державного акту на місцевість межа проходить через прибережну захисну смугу ставу "Двірківщина", що робить неможливим дотримання екологічної безпеки водного об'єкту. Відповідно до інформації балансоутримувача - Трубізького міжрайонного управління водного господарства від 11 квітня 2012 року вих.№127 вбачається, що став "Двірківщина", який знаходиться в адміністративних межах Двірківщинської сільської ради та межує з хутором Гарачяївщина має правовий статус водного об'єкту, площа водного дзеркала якого становить 3,1 га.
Відповідно до вимог абз. 2 ч. 2 ст. 88 Водного кодексу України, прибережні захисні смуги встановлюються по берегах річок та навколо водойм уздовж урізу води (у меженний період) шириною: для середніх річок, водосховищ на них та ставків площею більше 3 гектарів - 50 метрів.
Згідно до проведеної тахеометричної зйомки земельної ділянки від 17.07.2012 року, що перебуває у власності відповідачки в системі координат СК-63 на території Двірківщинської сільської ради та нанесення на матеріали зйомки координат поворотних точок зазначеної земельної ділянки, відстань від урізу води става до точки № 1 земельної ділянки складає 33,61 м, відстань від урізу става до точки № 3 земельної ділянки складає 31,45 м. (креслення тахоометричної зйомки від 17.07.2012 додається).
Згідно приписів ч. 5 ст. 88 Водного кодексу України, землі прибережних захисних смуг перебувають у державній та комунальній власності та можуть надаватися в користування лише для цілей, визначених цим Кодексом.
Більш того, ст. 89 Водного кодексу України передбачено, що прибережні захисні смуги є природоохоронною територією з режимом обмеженої господарської діяльності.
У прибережних захисних смугах уздовж річок, навколо водойм та на островах забороняється розорювання земель (крім підготовки грунту для залуження і залісення), а також садівництво та городництво (п.1 ч. 2 ст. 89 Водного кодексу України).
Відповідно до ст. 50 Закону України "Про землеустрій" проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок складаються у разі надання, передачі, вилучення (викупу), відчуження земельних ділянок.
Згідно із ст.70 Закону України „Про землеустрій", спори, що виникають при проведенні землеустрою, вирішуються судом.
З врахуванням вищевикладеного, просив визнати недійсними державні акти на право власності на земельні ділянки ОСОБА_1: серії ЯД № 792967, площею 0,3444 га (№3225581400:04:002:0081), для ведення садівництва, та серії ЯД № 792966, площею 1,2798 га (№ 3225581400:04:002:0082), для ведення садівництва з моменту їх видачі, тобто - з 20 липня 2009 року, зобов'язати Реєстраційну службу Яготинського районного управління юстиції скасувати реєстрацію права власності на земельні ділянки ОСОБА_1: площею 0,3444 га, призначеної для садівництва, державний акт серії ЯД №792967, площею 1,2798 га, призначеної для садівництва, державний акт серії ЯД № 792966, визнати недійсними державні акти на право власності на земельні ділянки ОСОБА_1: серії ЯЖ № 675470, площею 1,2798 га, для ведення особистого селянського господарства, та серії ЯЖ № 675469, площею 0,3444 га, для ведення особистого селянського господарства, з моменту їх видачі, тобто - з 1 серпня 2008 року, зозбов'язати Реєстраційну службу Яготинського районного управління юстиції скасувати реєстрацію права власності на земельні ділянки ОСОБА_1: площею 0,3444 га, призначеної для особистого селянського господарства, державний акт серії ЯЖ № 675469 та площею 1,2798 га, призначеної для особистого селянського господарства, державний акт серії ЯЖ № 675476, визнати право власності на земельну ділянку, площею 1,2798 га, вартістю 236635 гривень, що розташована в адміністративних межах Двірківщинської сільської ради Яготинського району Київської області, за державою, визнати право власності на земельну ділянку, площею 0,3444 га, вартістю 63 680 гривень, що розташована в адміністративних межах Двірківщинської сільської ради Яготинського району Київської області, за державою.
В судовому засіданні прокурор вточнив позовні вимоги в тій частині, що надання земельної ділянки відповідачу в порушення вимог закону зазначених в позові призводить до порушення інтересів держави в особі Головного управління Держземагенства в Київській області в частині цільового використання земельної ділянки визначеної ст. 20 Земельного кодексу України та режиму використання водоохоронних зон, визначених ст.ст. 88, 89 Водного кодексу України. У зв'язку з внесенням змін до ст. 122 Земельного кодексу України з 01.01.13 повноваження щодо передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності від місцевих державних адміністрацій перейшли до органів Державного агентства земельних ресурсів України. Відповідно до Наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.01.13 за №40 «Про внесення змін до наказу Мінагрополітики України від 10.05.12 №258» повноваження по передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у власність або в користування надано Головним управлінням Держземагенства в області, місті Києві та Севастополі. Згідно до пп. 34 п. 4 Положення про Державне агентство земельних ресурсів України, затверджене Указом Президента України від 08.04.11 за №445, Держземагентство України відповідно до покладених на нього завдань уживає в установленому порядку заходів досудового врегулювання спорів, звертається з позовами до суду за захистом своїх прав та з питань порушення вимог законодавства. Відповідно до ч. 3 ст. 36-1 Закону України «Про прокуратуру», підставою представництва в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави.
Згідно до вимог ч. 2 ст. 45 ЦПК, прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній заяві (заяві) самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача. Наведене надає право та зобов'язує прокурора звернутись до суду про захист інтересів держави в особі Головного управління Держземагенства в Київській області. Виходячи із змісту рішення Конституційного Суду України у справі №3-рп/99 від 08.04.99, прокурор або його заступник самостійно визначає і обґрунтовує в позовній заяві, в чому полягає порушення інтересів держави та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
Одночасно, згідно із вказаним Рішенням Конституційного Суду України, поняття «орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах» означає орган, на який державою покладено обов'язок щодо здійснення конкретної діяльності у відповідних правовідносинах, спрямованої на захист інтересів держави. Таким органом, відповідно до ст.ст. 6, 7, 13 та 143 Конституції України, може виступати орган державної влади чи місцевого самоврядування, якому законом надано повноваження органу виконавчої влади. Пункт 4 рішення Конституційного Суду України у справі №3-рп/99 від 08.04.99 передбачає, що інтереси держави можуть збігатись повністю, частково або не збігатись зовсім з інтересами державних органів, державних підприємств та організацій чи з інтересами господарських товариств з часткою державної власності у статутному фонді. Проте держава може вбачати свої інтереси не тільки в її діяльності, але й в діяльності приватних підприємств, товариств.
Відповідачка в судове засідання не з"явилася, про день та час розгляду справи повідомлена належним чином.
Представник третьої особи Трубізького міжрайонного управління водного господарства та представник реєстраційної служби Яготинського районного управління юстиції Київської області в судове засідання не з"явилися, про день та час розгляду справи повідомлені належним чином, звернулися до суду з заявами про розгляд справи у їх відсутності.
Перевіривши матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора, дослідивши докази, враховуючи, що в справі є достатньо доказів для її заочного розгляду, суд вважає, що позов підлягає до задоволення.
В силу ст. 17 ЗК України до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить розпорядження землями державної власності.
Відповідно до положень статті 19 ч.1 Земельного кодексу України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: землі сільськогосподарського призначення; землі житлової та громадської забудови; землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; землі оздоровчого призначення; землі рекреаційного призначення; землі історико-культурного призначення; землі лісогосподарського призначення; землі водного фонду; землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
В силу статті 20 ч.1, ч.2 Земельного кодексу України, віднесення земель до тієї чи іншої категорії (цільове призначення) здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Зміна цільового призначення земель провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земель у власність або надання у користування, вилучення (викуп) земель і затверджують проекти землеустрою або приймають рішення про створення об'єктів природоохоронного та історико-культурного призначення.
Згідно з ч.ч.2-3 ст. 22 ЗК України до земель сільськогосподарського призначення належать сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги) та несільськогосподарські угіддя (господарські шляхи і прогони, полезахисні лісові смуги та інші захисні насадження, крім тих, що віднесені до земель лісогосподарського призначення, землі під господарськими будівлями і дворами, землі під інфраструктурою оптових ринків сільськогосподарської продукції, землі тимчасової консервації тощо). Землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва
Механізм щодо зміни цільового призначення земельної ділянки, яка перебуває у власності громадянина або юридичної особи визначається Порядком зміни цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.04.2002 № 502 (надалі -Постанови). Відповідно до пункту 2 Постанови від 11.04.02 "Про затвердження Порядку зміни цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб "зміна цільового призначення земельної ділянки проводиться за поданням заяви (клопотання) її власника до сільської, селищної, міської ради, якщо земельна ділянка розташована в межах населеного пункту, або районної держадміністрації, якщо земельна ділянка розташована за межами населеного пункту. Згідно пункту 3 цієї ж Постанови, сільська, селищна, міська рада або районна держадміністрація розглядає заяву (клопотання) і в разі згоди на зміну цільового призначення земельної ділянки дає дозвіл на підготовку проекту її відведення.
В силу ст. 59 ч.3, ч.4 Земельного кодексу України, державним водогосподарським організаціям за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування надаються у постійне користування землі водного фонду для догляду за водними об'єктами, прибережними захисними смугами, смугами відведення, береговими смугами водних шляхів, гідротехнічними спорудами тощо. Громадянам та юридичним особам, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування із земель водного фонду можуть передаватися на умовах оренди земельні ділянки прибережних захисних смуг, смуг відведення берегових смуг водних шляхів, а також озера, водосховища, інші водойми, болота та острови для сінокосіння, рибогосподарських потреб, культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних і туристичних цілей, проведення науково-дослідних робіт тощо.
Відповідно до ст. 60 ч.2 Земельного кодексу України та ч. 2 ст. 88 Водного кодексу України для малих річок, струмків і потічків земельні ділянки по їх берегах шириною 25 м. виділяються під прибережні захисні смуги.
Згідно вимог ст. 61 ч.1 Земельного кодексу України та ч. 1 ст. 89 Водного кодексу України прибережні захисні смуги, як і водоохоронні зони, є природоохоронною територією з режимом обмеженої господарської діяльності.
В силу ст. 116 ч.1 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Згідно ст. 126 ЗК України право власності на земельну ділянку посвідчується державним актом, крім випадків, визначених частиною другою цієї статті.
Відповідно до вимог ст. 155 ч.1 ЗК України у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта. яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.
В силу ч.5 ст.20 ЗК України ( стаття доповнена ч.5 на підставі Закону України № 1702-VI від 5.11.09р.) види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою. Земельні ділянки сільськогосподарського призначення використовуються їх власниками або користувачами виключно в межах вимог щодо користування землями певного виду використання, встановлених статтями 31,33-37 цього кодексу…
Статтею 56 Закону України "Про землеустрій" та п.1.6. Наказу Державного комітету по земельних питаннях за № 43 від 04.05.1999 року, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 04.06.1999 року за №354/3647 "Про затвердження Інструкції про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право приватної власності на землю, право колективної власності на землю, право власності на землю і право постійного користування землею, договорів на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) та договорів оренди землі" в редакції від 15.07.2008 року передбачено, що до технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку додаються технічне завдання на розробку технічної документації зі складання державного акта, журнал польових вимірювань, відомості обчислення площі земельної ділянки, збірний кадастровий план суміжних землевласників і землекористувачів, відомість обробки теодолітного ходу та вирахування координат поворотних точок меж земельної ділянки.
Згідно ст. 88 Водного кодексу України передбачено, що прибережні захисні смуги встановлюються по берегах річок та навколо водойм уздовж урізу води шириною для середніх річок, водосховищ на них та ставків площею більше 3 гектарів - 50 м.
З копії державного акту на право власності на земельну ділянку серія ЯД № 792967 від 20 липня 2009 року, виданого на підставі розпорядження Яготинської районної державної адміністрації від 26.12.2008 року № 626 року (а.с.10-11) вбачається, що ОСОБА_1 є власником земельної ділянки площею 0,3444 га, розташованої в адміністративних межах Двірківщинської сільської ради Яготинського району Київської області та призначеної для ведення садівництва.
З копії державного акту на право власності на земельну ділянку серія ЯЖ № 792966 від 20 липня 2009 року, виданого на підставі розпорядження Яготинської районної державної адміністрації від 1 26.12.2008 року № 626 (а.с.12-13) вбачається, що ОСОБА_1 є власником земельної ділянки площею 1,2798 га, розташованої в адміністративних межах Двірківщинської сільської ради Яготинського району Київської області та призначеної для ведення садівництва.
З копії державного акту на право власності на земельну ділянку серія ЯЖ № 675470 від 1 серпня 2008 року, виданого на підставі розпорядження Яготинської районної державної адміністрації від 18 липня 2008 року № 306 (а.с.14-15) вбачається, що ОСОБА_1 є власником земельної ділянки площею 1,2798 га, розташованої в адміністративних межах Двірківщинської сільської ради Яготинського району Київської області та призначеної для ведення особистого селянського господарства.
З копії державного акту на право власності на земельну ділянку серія ЯЖ № 675469 від 1 серпня 2008 року, виданого на підставі розпорядження Яготинської районної державної адміністрації від 18 липня 2008 року № 306 (а.с.16-17) вбачається, що ОСОБА_1 є власником земельної ділянки площею 0,3444 га, розташованої в адміністративних межах Двірківщинської сільської ради Яготинського району Київської області та призначеної для ведення особистого селянського господарства.
З листа Трубізького міжрайонного управління водного господарства на ім"я прокурора Яготинського району від 11 квітня 2012 року (а.с.18) вбачається, що водний об"єкт-став Двірківщина в адміністративних межах Двірківщинської сільської ради межує з хутором Гарячаївщина поблизу вул. Толстого, Глєбова міста Яготина; площа водного дзеркала 3,1 га, площа водозабору-1,2 га, об"єм ставка повний -52 тис. м куб, корисний- 40 тис. м. куб.
З пояснювальної записки (а.с.22) вбачається, що технічна документація (розроблені ТОВ "Крок Інвест" щодо складання документів, посвідчують право власності на земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_1 за межами населеного пункту в адміністративних межах Двірківщинської сільської ради Яготинського району Київської області.
З розпорядження Яготинської районної державної адміністрації Київської області від 18 липня 2008 року № 306 про передачу у власність земельних ділянок громадянам України для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Двірківщинської сільської ради (а.с.23), згідно якого затверджено розроблені ТОВ "Крок Інвест" проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок 25 громадянам України, яким передбачено передати у власність земельні ділянки загальною площею 41, 767 га ріллі для ведення особистого селянського господарства за рахунок орних земель державної власності (резервного фонду) в адміністративних межах Двірківщинської сільської ради Яготинського району Київської області.
Із списку громадян України, яким передаються у власність земельні ділянки для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Двірківщинської сільської ради (а.с.24) вбачається, що ОСОБА_1 передана у власність земельна ділянка площею 1,6242 га.
З довідки про присвоєння кадастрових номерів земельним ділянкам (а.с.25) вбачається, що земельній ділянці площею 0,3444 га, розташованій за межами населеного пункту в адміністративних межах Двірківщинської сільської ради присвоєно кадастровий номер-3225581400:04:002:0081 та земельній ділянці площею 1,2798 га присвоєно кадастровий номер-3225581400:04:002:0082.
З викопіювання з проекту формування території Двірківщинської сільської ради Яготинського району Київської області, кадастрових планів (а.с.26-28) вбачається, що земельні ділянки орієнтовною площею 1,2798 га та площею 0,3444 га розташовані за межами населеного пункту в адміністративних межах Двірківщинської сільської ради, та передбачені для передачі у власність для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_1
З акту про встановлення в натурі (на місцевості) погодження зовнішньої межі земельних ділянок та передачу за зберігання межових знаків власнику (користувачу) земельної ділянки -ОСОБА_1. від 21.07.2008 року (а.с.29) вбачається, що на місцевості встановлено та погоджено зовнішню межу земельних ділянок, розташованих за межами населеного пункту в адміністративних межах Двірківщинської сільської ради Яготинського району Київської області та ніяких претензій при встановленні зовнішньої межі не заявлено, межові знаки в кількості 10 штук, якими закріплено земельну ділянку передано на зберігання землевласнику (землекористувачу).
З висновків про наявні обмеження на використання земельної ділянки ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства за межами населеного пункту в адміністративних межах Двірківщинської сільської ради Яготинського району Київської області від 04.06.2008 року № 1067/2 та № 976 (а.с.30-31) вбачається, що Управління земельних ресурсів у Яготинському районі Київської області та відділ містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства вважає за можливе погодити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 1,6242 (з них: рілля-1,6242 га) у власність ОСОБА_1 та оформити право власності на земельну ділянку.
З копії паспорту (а.с.32-33) вбачається, що ОСОБА_1 народилася ІНФОРМАЦІЯ_1 в м. Кривий Ріг Дніпропетровської області та зареєстрована в АДРЕСА_1.
З висновку державної експертизи землевпорядної документації від 15 липня 2008 року № 25-53е (а.с.35-36) вбачається, що поданий на державну експертизу проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства за межами населеного пункту в адміністративних межах Двірківщинської сільської ради Яготинського району Київської області відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам, оцінюється позитивно, при умові виконання умов вказаних у п. 10 висновку. Відповідальність за виконання умов покладається на Управління земельних ресурсів у Яготинському районі.
З витягу із звітів по експертну грошовоу оцінку земельних длянок (а.с.37-38) вбачається, що загальна вартість земельної ділянки площею 1,2798 га, призначеної для ведення садівництва- 236 635 грн., загальна вартість земельної ділянки площею 0, 3444 га, для ведення садівництва- 63 680 грн.
З даних тахеометричної зйомки земельної ділянки від 17.07.12, ( а.с.40), що перебуває у власності відповідачки в системі координат СК-63 на території Двірківщинської сільської ради та нанесення на матеріали зйомки координат поворотних точок зазначеної земельної ділянки видно, що відстань від урізу води става до точки №1 земельної ділянки складає 33,61 м, відстань від урізу става до точки № 3 земельної ділянки складає 31,45 м.
Таким чином, в судовому засіданні встановлено, що на підставі розпорядження Яготинської районної державної адміністрації від 26 грудня 2008 року № 626 відповідачка 20 липня 2009 року отримала два державні акти на право власності на земельні ділянки: серія ЯД № 792967, площею 0,3444 га, що розташована в адміністративних межах Двірківщинської сільської ради Яготинського району Київської області, серія ЯД № 792966, площею 1,2898 га, що розташована в адміністративних межах Двірківщинської сільської ради Яготинського району Київської області. Земельні ділянки розташовані в адміністративних межах Двірківщинської сільської ради Яготинського району Київської області та призначені для ведення садівництва. Вказані державні акти видані з порушенням вимог ст. 56 Закону України "Про землеустрій" та п.1.6. Наказу Державного комітету по земельних питаннях за № 43 від 04.05.1999 року, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 04.06.1999 року за №354/3647 "Про затвердження Інструкції про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право приватної власності на землю, право колективної власності на землю, право власності на землю і право постійного користування землею, договорів на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) та договорів оренди землі " в редакції від 15.07.2008 року, без долучення до технічної документації технічного завдання на розробку технічної документації зі складання державного акта, журналу польових вимірювань, відомості обчислення площі земельної ділянки, збірний кадастровий план суміжних землевласників і землекористувачів, відомість обробки теодолітного ходу та вирахування координат поворотних точок меж земельної ділянки. Грошова оцінка зазначеної земельної ділянки не проводилась. Проте, відповідно до експертної грошової оцінки, що проводила ліцензійна землевпорядна організація, вартість земельної ділянки площею площею 1,2798 га складає 236 635 гривень, площею 0,3444 га складає 63 680 гривень. Розпорядженням голови Яготинської РДА затверджено розроблену ТОВ "Інвест Центр+", технічну документацію із землеустрою щодо зміни цільового використання земельних ділянок 21 громадянину України для ведення садівництва за межами населеного пункту, в адміністративних межах Двірківщинської сільської ради та пунктом 2 розпорядження Яготинської районної державної адміністрації за № 626 від 26.12.2008 року, змінено цільове використання земельних ділянок 21 громадянину загальною площею 34,0668 га для ведення садівництва за рахунок земельних ділянок, які знаходяться у їх власності для ведення особистого селянського господарства за межами населеного пункту в адміністративних межах Двірківщинської сільської ради, згідно із додатком. За результатами розгляду внесеного прокурором протесту, 11 січня 2011 року розпорядження голови Яготинської районної державної адміністрації за № 626 від 26.12.2008 року було скасоване. Земельна ділянка площею 0,3444 га яка належить відповідачці, частково займає природоохоронну територію, а саме, прибережну захисну смугу ставу Двірківщина, так як знаходиться від водоймища на відстані, що не перевищує 50 метрів. Вищевказані державні акти на право власності на земельні ділянки виготовлені з порушенням вимог чинного законодавства, оскільки п.13 Наказу Державного комітету по земельних питаннях за № 43 від 04.05.1999 року, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 04.06.1999 року за №354/3647 "Про затвердження Інструкції про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право приватної власності на землю, право колективної власності на землю, право власності на землю і право постійного користування землею, договорів на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) та договорів оренди землі "передбачено, що складання державного акта на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою при передачі земельної ділянки, що була раніше надана громадянам, підприємствам, установам, організаціям і об'єднанням громадян всіх видів, у постійне користування або при переоформленні правоустановчих документів на ці земельні ділянки, проводиться після відновлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та закріплення їх довгостроковими межовими знаками встановленого зразка за затвердженою відповідною технічною документацією.
Відповідно до положень статті 19 Земельного кодексу України землі України за основним цільовим призначенням землі поділяються на такі категорії: землі сільськогосподарського призначення; землі житлової та громадської забудови; землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; землі оздоровчого призначення; землі рекреаційного призначення; землі історико-культурного призначення; землі лісогосподарського призначення; землі водного фонду; землі промисловості, транспорту, зв"язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
В силу положень статті 20 Земельного кодексу України України, віднесення земель до тієї чи іншої категорії (цільове призначення) здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Зміна цільового призначення земель провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земель у власність або надання у користування, вилучення (викуп) земель і затверджують проекти землеустрою або приймають рішення про створення об"єктів і природоохоронного та історико-культурного призначення.
Механізм щодо зміни цільового призначення земельної ділянки, яка перебуває у власності громадянина або юридичної особи визначається Порядком зміни цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.04.2002 № 502.
Таким чином, діюче на дату прийняття оскаржуваного розпорядження законодавство встановлювало порядок зміни цільового призначення земельної ділянки.
Як вбачається з наявних матеріалів справи, відповідачем прийнято рішення про зміну функціонального використання земельних ділянок з земель для ведення особистого селянського господарства в землі для садівництва.
Визначення земель сільськогосподарського призначення та порядок їх використання передбачений положеннями статті 22 Земельного кодексу України, відповідно до якої до земель сільськогосподарського призначення належать сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги) та несільськогосподарські угіддя (господарські шляхи і прогони, полезахисні лісові смуги та інші захисні насадження, крім тих, що віднесені до земель лісогосподарського призначення, землі під господарськими будівлями і дворами, землі під інфраструктурою оптових ринків сільськогосподарського продукції, землі тимчасової консервації тощо). При цьому, положення Земельного кодексу України передбачають використання земель сільськогосподарського призначення саме громадянами для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва (частина третя статті 22 Земельного кодексу України). Тобто, законодавець розмежував для юридичних та фізичних осіб можливі види використання земельних ділянок за їх функціональним призначенням в межах категорії земель сільськогосподарського призначення. Разом з тим, на дату прийняття оскаржуваного рішення, не визначив порядок (механізм) зміни їх функціонального використання. Лише 05.11.2009 року законом України № 1702-VI до статті 20 Земельного кодексу України внесені зміни, які дозволили власникам або користувачам в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою, самостійно визначати види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони). Таким чином, навіть після 05.11.2009 року чинне законодавство України не наділяло жодних власників земель повноваженнями самостійно визначати види використання земель сільськогосподарського призначення (змінювати функціональне їх використання).
Відповідно до пункту 15 розділу Х Перехідних положень Земельного кодексу України до 1 січня 2013 року не допускається купівля-продаж або іншим способом відчуження земельних ділянок і зміна цільового призначення (використання) земельних ділянок, які перебувають у власності громадян та юридичних осіб для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, земельних ділянок, виділених в натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) для ведення особистого селянського господарства, а також земельних часток (паїв), крім передачі їх у спадщину, обміну земельної ділянки на іншу земельну ділянку відповідно до закону та вилучення (викупу) земельних ділянок для суспільних потреб. Відтак, прийняття оскаржуваного розпорядження про зміну виду використання земельної ділянки в межах категорії земель сільськогосподарського призначення з земель для ведення особистого селянського господарства на землі для ведення садівництва суперечить приписам пункту 16 Розділу Х Перехідних положень Земельного кодексу України.
Враховуючи викладене, суд вважає, що є всі підстави для задоволення позову.
Керуючись ст. ст. 10,60,209,212, 213-215, 218, 224, 226 ЦПК України, ст. ст. 17,19,20,22,59,60,61,116,125, 126,155 ЗК України, пунктом 15 розділу Х Перехідних положень Земельного кодексу України, ст. ст. 88,89 Водного кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позов прокурора Яготинського району Київської області в інтересах держави в особі Головного управління Держземагентства в Київській області, м. Київ вул. Серпова- 3/14, до ОСОБА_1, треті особи: Трубізьке міжрайонне управління водного господарства, смт. Баришівка Київської області вул. Торф"яна-20, реєстраційна служба Яготинського районного управління юстиції Київської області, м. Яготин Київської області вул. Незалежності-148 про визнання недійсними державних актів на право власності на земельні ділянки, їх реєстрації та визнання права власності, задовольнити.
Визнати недійсними державні акти на право власності на земельні ділянки серія ЯД № 792967, площею 0,3444 га (№ 3225581400:04:002:0081), для ведення садівництва та серія ЯД № 792966 площею 1,2798 га (№ 3225581400:04:002:0082) для ведення садівництва з моменту їх видачі, тобто з 20 липня 2009 року.
Зобов"язати реєстраційну службу Яготинського районного управління юстиції скасувати реєстрацію права власності на земельні ділянки ОСОБА_1: площею 0,3444 га, призначеної для садівництва, державний акт серія ЯД № 792967 та площею 1,2798 га, призначеної для ведення садівництва, державний акт серія ЯД № 792966.
Визнати недійсними державні акти на право власності на земельні ділянки серія ЯЖ № 675470, площею 1,2798 га для ведення особистого селянського господарства та серія ЯЖ № 675469 площею 0,3444 га для ведення особистого селянського господарства, з моменту їх видачі, толбто з 1 серпня 2008 року.
Зобов"язати реєстраційну службу Яготинського районного управління юстиції скасувати реєстрацію права власності на земельні ділянки ОСОБА_1: площею 0,3444 га, призначеної для ведення особистого селянського господарства, державний акт серія ЯЖ № 675469 та площею 1,2798 га, призначеної для ведення особистого селянського господарства, державний акт серія ЯЖ № 675476.
Визнати право власності на земельну ділянку площею 1,2798 га вартістю 236635 гривень, що розташована в адміністративних межах Двірківщинської сільської ради Яготинського району Київської області, за державою.
Визнати право власності на земельну ділянку площею 0,3088 га вартістю 63680 гривень, що розташована в адміністративних межах Двірківщинської сільської ради Яготинського району Київської області, за державою.
Стягнути з ОСОБА_1, ідентифікаційний код НОМЕР_1 судовий збір на користь держави у розмірі 3003 (три тисячі три гривні) 15 копійок.
Заочне рішення може бути переглянуто судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача, котра може бути подана протягом 10 днів з дня отримання його копії.
Рішення може бути оскаржено позивачем до Апеляційного суду Київської області через Яготинський районний суд шляхом подання до суду апеляційної скарги протягом 10 днів з дня його проголошення, а особами, які брали участь у справі, але не були присутні у судовому засіданні під час проголошення рішення, протягом десяти днів з дня отримання його копії.
Суддя Литвин Л.І.
Суд | Яготинський районний суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 15.05.2013 |
Оприлюднено | 28.05.2013 |
Номер документу | 31363180 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Яготинський районний суд Київської області
Литвин Л. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні