Головуючий у 1 інстанції - Давиденко Т.В.
Суддя-доповідач - Нікулін О.А.
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 травня 2013 року справа №805/397/13-а приміщення суду за адресою:83017, м. Донецьк, бул. Шевченка, 26
Донецький апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Головуючого судді: Нікуліна О.А.
суддів: Гайдара А.В., Попова В.В.
при секретарі судового засідання: Гонтаренко М.Е.
за участю:
представника позивача: Александрова А.В.
представника відповідача : Федченка О.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Електромаш» на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 26 квітня 2013 року у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Електромаш» до Управління Пенсійного фонду України в Центрально - Міському районі м. Горлівки Донецької області про визнання дій неправомірними, зобов'язання вчинити дії,-
В С Т А Н О В И В :
У січні 2013 року позивач звернувся з адміністративним позовом до Управління Пенсійного фонду України в Центрально - Міському районі м. Горлівки Донецької області про визнання дій неправомірними, зобов'язання вчинити дії.
Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 26 квітня 2013 року у задоволенні позову відмовлено.
З постановою суду першої інстанції не погодився позивач та звернувся з апеляційною скаргою на неї, в якій зазначено, що суд першої інстанції порушив норми матеріального та процесуального права внаслідок чого неправильно вирішив справу, вважає, що постанова підлягає скасуванню.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, обговоривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції правильно встановив правовідносини між сторонами по справі, застосував відповідні норми матеріального та процесуального права та виходив з наступного.
ТОВ «Електромаш» зареєстроване рішенням Виконавчого комітету Горлівської міської ради Донецької області від 13.12.2001 року, включене до Єдиного державного Реєстру підприємств та організацій України (ЄДРПОУ 20383434), зареєстроване за юридичною адресою: 84626, Донецька область, м. Горлівка, Центрально - Міський район, пр.-т Перемоги, 44( а.с. 8).
ТОВ «Електромаш» взяте на облік платника єдиного внеску до Управління Пенсійного фонду України у Центрально-Міському районі м. Горлівки Донецької області з 03.10.1994 року (а.с. 10).
В період з 2009 року по 2010 рік ТОВ «Електромаш» сплачував єдиний внесок до органів Пенсійного фонду.
Станом на 01.01.2011 року в результаті сплати страхових внесків, нарахованих на суми фактичних витрат на оплату праці та сплати 42 % від єдиного податку у ТОВ «Електромаш» виникла переплата до пенсійного фонду по страховим внескам по розділу 1 - 33,2 % в сумі 3629 грн. 60 коп. та по розділу 2 - 32 % - 69 грн. 02 коп.
Листами, які отримані УПФУ в Центрально-Міському районі м. Горлівки 23.08.2012 року, ТОВ «Електромаш» звернулось до відповідача та просило повернути, шляхом перерахування на розрахункові рахунки, суми переплати страхових внесків по розділу 1 - 33,2 % в сумі 3629 грн. 60 коп. та по розділу 2 - 32 % - 69 грн. 02 коп.
Листом від 29.08.2012 року № 47247/06 УПФУ в Центрально-Міському районі м. Горлівки відмовило у поверненні переплати страхових внесків, оскільки, при сплаті страхових внесків за найманих працівників суб'єктами господарювання, які обрали спрощену систему оподаткування, сума коштів, що спрямовується як частина ставки від єдиного податку зараховується в рахунок сплати страхових внесків лише в розмірі нарахувань страхових внесків на заробітну плату найманих працівників. Інша частина коштів єдиного податку враховується в окремому реєстрі по надходженню коштів і в картку особового рахунку платника не заноситься, зараховується в рахунок майбутніх платежів страхових внесків не є переплатою, не врховується в рахунок погашення боргу та не підлягає поверненню (а.с. 19-20).
У листі від 08.11.2012 року № 12176/02-1 ГУПФУ в Донецькій області рекомендувало ТОВ «Електромаш» звернутися до територіального органу Пенсійного фонду України за місцем реєстрації для подання заяви про повернення зарахування коштів в рахунок майбутніх платежів єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (а.с. 21).
Листом від 20.11.2012 року № 21 ТОВ «Електромаш» звернулось до УПФУ в Центрально-Міському районі м. Горлівки та просило повернути, шляхом перерахування на розрахункові рахунки, суми переплати страхових внесків по розділу 1 - 33,2 % в сумі 3629 грн. 60 коп. та по розділу 2 - 32 % - 69 грн. 02 коп. (а.с. 22).
Листом від 04.12.2012 року №56675/06 УПФУ в Центрально-Міському районі м. Горлівки відмовило у поверненні переплати страхових внесків, мотивуючи відмови тим, що страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування не входять до системи оподаткування, на них не поширюється податкове законодавство, а іншим законодавством не встановлені пільги з нарахування та сплати страхових внесків або звільнення від їх сплати, є неправомірною (а.с. 23).
Листом від 19.04.2013 року № 4-28/1322 Управління Державної казначейської служби України у м. Горлівці Донецької області підтвердило зарахування коштів, сплачених ТОВ «Електромаш», на рахунок місцевого бюджету з обліку надходжень єдиного податку.
Згідно Указу Президента України від 03.07.1998 року № 727/98 «Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва», суб'єкти підприємницької діяльності - юридичні особи сплачують єдиний податок щомісяця не пізніше 20 числа наступного місяця на окремий рахунок відділень Державного казначейства України. Відділення Державного казначейства України наступного дня після надходження коштів перераховують суми єдиного податку у таких розмірах:
- до Державного бюджету України - 20 відсотків;
- до місцевого бюджету - 23 відсотки;
- до Пенсійного фонду України - 42 відсотки;
- на обов'язкове соціальне страхування - 15 відсотків (у тому числі до Державного фонду сприяння зайнятості населення - 4 відсотки) для відшкодування витрат, які здійснюються відповідно до законодавства у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, а також витрат, зумовлених народженням та похованням.
Державне казначейство України, відповідно до законодавства, перераховує 42 % від єдиного податку, який сплачує підприємство на рахунок територіального органу Пенсійного фонду України, що відповідає вищенаведеним положенням Указу, тобто ставка єдиного податку чітко зафіксована законодавством та залежить від валового доходу підприємства.
Внаслідок сплати позивачем сум єдиного податку до Державного бюджету та перерахування органом Державного казначейства 42 відсотка до Пенсійного Фонду України у ТОВ «Електромаш» виникла переплата, яка станом на 26.04.2013 року складає суму 3629 грн. 60 коп. та у спорі, що розглядається є спірною відмова органу Пенсійного Фонду України повернути суму переплати.
Відносини, що виникають між суб'єктами системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування, регулюються виключно Законом України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування».
Загальнообов'язкове державне пенсійне страхування здійснюється за принципами рівноправності щодо виконання обов'язків стосовно сплати страхових внесків та відповідальності суб'єктів системи пенсійного страхування за порушення норм цього Закону, а також невиконання або неналежного виконання покладених на них обов'язків.
Відповідно до ст.1 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», страхувальники - роботодавці та інші особи, які відповідно до цього Закону сплачують страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування.
Згідно п.1 ст.14 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», страхувальниками є - підприємства, установи, організації, об'єднання громадян, профспілки, створені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, об'єднання громадян, профспілки, політичні партії (у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ, організацій, об'єднань громадян, профспілок, політичних партій, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами), які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, або за договором цивільно-правового характеру.
Відповідно до ст. 19 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», страхові внески до солідарної системи нараховуються на суми фактичних витрат на оплату праці (грошового забезпечення) працівників, що включають витрати на виплату основної і додаткової заробітної плати та інших заохочувальних та компенсаційних виплат, у тому числі в натуральній формі, які визначаються згідно з нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до Закону України "Про оплату праці", виплату винагород фізичним особам за виконання робіт (послуг) за угодами цивільно-правового характеру, що підлягають обкладенню податком на доходи фізичних осіб, а також на суми оплати перших п'яти днів тимчасової непрацездатності, яка здійснюється за рахунок коштів роботодавця, та допомоги по тимчасовій непрацездатності.
Згідно ст. 20 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», визначено порядок обчислення та сплати страхових внесків.
Листом Пенсійного фонду України від 23.11.2006 року № 15540/03-30 роз'яснено, що платникам, які обрали спрощену систему оподаткування, органи Пенсійного фонду України можуть здійснювати зарахування коштів, сплачених страхувальниками у складі єдиного податку та перерахованих органами Державного казначейства України до бюджету Пенсійного фонду України, в рахунок сплати страхових внесків на підставі проявлених копій платіжних документів про сплату єдиного податку за відповідні періоди. Зарахування вищезазначених коштів здійснюється лише за умови проведення в повному обсязі нарахувань страхових внесків на заробітну плату найманих працівників.
Відповідно до ч. 13 ст. 20 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», суми надміру сплачених чи помилково сплачених страхових внесків до солідарної системи повертаються страхувальникам або за їх згодою зараховуються в рахунок майбутніх платежів страхових внесків у порядку і в строки, визначені правлінням Пенсійного фонду.
Суми відрахувань єдиного податку можуть зараховуватися як страхові внески.
Суми єдиного внеску при сплаті не є страховими внесками, такі суми сплачуються платниками податків на рахунки, відкриті саме для зарахування сум податків, які контролюються органами державної податкової служби.
Позивачем сума, яку він просить повернути, до Пенсійного фонду не перераховувалась, а сплачувалась у складі єдиного податку, контроль за яким здійснює орган державної податкової служби.
Відповідно до ч. 5 ст. 18 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», страхові внески не можуть зараховуватися до Державного бюджету України, бюджетів інших рівнів, не підлягають вилученню з Пенсійного фонду або з Накопичувального фонду і не можуть використовуватися на цілі, не передбачені цим Законом.
Згідно ст. 58 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» Пенсійний фонд є органом, який здійснює керівництво та управління солідарною системою, провадить збір, акумуляцію та облік страхових внесків, призначає пенсії та підготовляє документи для її виплати, забезпечує своєчасне і в повному обсязі фінансування та виплату пенсій, допомоги на поховання, здійснює контроль за цільовим використанням коштів Пенсійного фонду, вирішує питання, пов'язані з веденням обліку пенсійних активів застрахованих осіб на накопичувальних пенсійних рахунках, здійснює адміністративне управління Накопичувальним фондом та інші функції, передбачені цим Законом і статутом Пенсійного фонду. Пенсійний фонд не може провадити будь-яку іншу діяльність, крім зазначеної у частині першій цієї статті, і використовувати кошти загальнообов'язкового державного пенсійного страхування на цілі, не пов'язані із зазначеною діяльністю.
Суми єдиного податку, сплачені позивачем до державного бюджету та в подальшому розподілені відповідно до Указу Президента України від 03.07.1998 року № 727/98 «Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва» не є страховими внесками.
Суд вважав, що у відповідача відсутній обов'язок повертати сплачений позивачем єдиний податок.
З урахуванням викладеного колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дотримався норм матеріального та процесуального права під час вирішення справи, тобто відсутні підстави для скасування або зміни судового рішення.
Керуючись ст. 198, 200, 205, 206 КАС України, суд ,-
УХВАЛИВ:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Електромаш» на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 26 квітня 2013 року у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Електромаш» до Управління Пенсійного фонду України в Центрально - Міському районі м. Горлівки Донецької області про визнання дій неправомірними, зобов'язання вчинити дії - залишити без задоволення.
Постанову Донецького окружного адміністративного суду від 26 квітня 2013 року - залишити без змін.
Ухвала за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена до Вищого Адміністративного суду України протягом 20 днів з дня складення у повному обсязі.
Ухвала у повному обсязі складена 23 травня 2013 року.
Колегія суддів О.А.Нікулін
А.В.Гайдар
В.В.Попов
Суд | Донецький апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.05.2013 |
Оприлюднено | 24.05.2013 |
Номер документу | 31380363 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Нікулін О.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні