Справа № 2034/ 13532/2012
Провадження 2/635/276/2013
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 квітня 2013 року селище Покотилівка
Харківський районний суд Харківської області у складі:
головуючого - судді О.М. Пілюгіної
за участі секретаря Бабенко І.К.
розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за позовом ОСОБА_1 міжрайонного прокурора з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері, що діє в інтересах Державної інспекції сільського господарства у Харківській області до ОСОБА_1 районної державної адміністрації Харківської області, ОСОБА_2 про визнання незаконним та скасування розпорядження, визнання недійсним та скасування державних актів на право приватної власності на земельні ділянки, договору про передачу внеску в статутний капітал, скасування їх реєстрації та повернення землі, треті особи Міськрайонне управління Держкомзему в м. Люботин і ОСОБА_1 районі Харківської області, Товариство з обмеженою відповідальністю «Міжнародна правова компанія «Бліц», Державна реєстраційна служба Головного управління юстиції у Харківській області,
ВСТАНОВИВ:
Позивач подав до суду до відповідачів позов який уточнив та остаточно просить визнати незаконним та скасувати розпорядження ОСОБА_1 районної державної адміністрації № 1064 від 26 березня 2008 року «Про зміну цільового призначення земельних ділянок, що перебувають у власності громадянина ОСОБА_2Б.»; визнати недійсним державний акт серії ЯЕ № 512598 на право власності на земельну ділянку площею 4 га, виданий 28 березня 2008 року на ім’я ОСОБА_2, скасувавши запис про його державну реєстрацію за № 010870300081; визнати недійсним державний акт серії ЯЕ № 512597 на право власності на земельну ділянку площею 22 га, виданий 28 березня 2008 року ім’я ОСОБА_2 скасувавши запис про його державну реєстрацію за № 010870300080; визнати недійсним договір № 2280 від 26 липня про передачу в статутний капітал внеску у вигляді майна, укладений між ОСОБА_3 та ТОВ «Міжнародна правова компанія «Бліц» та скасувати в Поземельній книзі записи за № 6325181500010010032302 та №6325181500010040066302.
В обґрунтування своїх вимог посилається на те, що 28 вересня 2007 року головою ОСОБА_1 районної державної адміністрації видано розпорядження, відповідно до якого ОСОБА_2 надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земель зі зміною їх цільового призначення з сільськогосподарського на землі категорії промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення. На виконання вказаного розпорядження було розроблено та погоджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Відповідно до висновку державної експертизи землевпорядної документації, вказаний проект землеустрою оцінено позитивно та погоджується. У лютому 2008 року ОСОБА_2 подано до ОСОБА_1 районної державної адміністрації заяву та проект відведення щодо зміни цільового призначення земельних ділянок категорії сільськогосподарського призначення загальною площею 26 га. на землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, та просив видати розпорядження про затвердження проекту відведення та зміни цільового призначення земельних ділянок загальною площею 26 га. Листом від 25 лютого 2008 № 515 заступником голови ОСОБА_1 районної державної адміністрації громадянину ОСОБА_2 роз'яснені вимоги чинного законодавства та повідомлено, що зміна цільового призначення стосується сільськогосподарських угідь (ріллі), прийняття рішень про зміну цільового призначення земель вказаної категорії відноситься до компетенції Кабінету Міністрів України, а районна державна адміністрація готує лише висновок за проектом та передає його до облдержадміністрації. ОСОБА_2 звернувся до суду із позовом до ОСОБА_1 районної державної адміністрації Харківської області про зобов’язання вчинити певні, який було задоволено та постановою ОСОБА_1 окружного адміністративного суду від 28 березня 2008 року по адміністративній справі № 2а-3528/08 визнана такою, що не відповідає закону відмова від 25 лютого 2008 року за № 515 у затвердженні проекту відведення та зміни цільового призначення земельних ділянок категорії сільськогосподарського призначення загальною площею 26 га, що належить ОСОБА_2; зобов’язано Харківську району державну адміністрацію затвердити проект відведення та зміни цільового призначення земельних ділянок категорії сільськогосподарського призначення загальною площею 26 га, що належать ОСОБА_2, згідно Державних актів на право власності на земельні ділянки, на землі категорії промисловості, транспорту, зв’язку, енергетики, оборони та іншого призначення, ОСОБА_2, розпорядження про затвердження проекту відведення та зміни цільового призначення земельних ділянок загальною площею 26 га та видати ОСОБА_2 Державні акти на земельні ділянки загальною площею 26 га, що розташовані за межами населеного пункту на території Лізогубівської селищної ради Харківського району Харківської області. На виконання вказаного рішення суду ОСОБА_1 районна державна адміністрація, 26 березня 2008 року прийняла розпорядження № 1064, за яким ОСОБА_2 зі зміною категорії земельних ділянок з сільськогосподарського призначення на землі транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, передано у власність 2 земельні ділянки загальною площею 26 га, та видано Державні акти на право власності на земельну ділянку площею 4 га та земельну ділянку площею 22 га. На підставі Іпотечного договору від 25 червня 2012 року за №1959, вказані земельні ділянки від ОСОБА_2 перейшли у власність до ОСОБА_3, яка передала їх як внесок в статутний капітал ТОВ «Міжнародна правова компанія «Бліц» на підставі договору про передачу внеску в статутний капітал у вигляді майна від 26.07.2012, який посвідчено приватним нотаріусом ОСОБА_1 міського нотаріального округу та зареєстровано за №2280, про що в Поземельній книзі 09.08.2012 здійснено записи за №6325181500010010032302 та №6325181500010040066302. За апеляційною скаргою ОСОБА_1 міжрайонної природоохоронної прокуратури постановою ОСОБА_1 апеляційного адміністративного суду від 31 травня 2012 року скасована постанова ОСОБА_1 окружного адміністративного суду від 06 березня 2008 року по справі № 2а-3 528/08 та прийнято рішення яким в задоволені позову ОСОБА_4 відмовлено. Враховуючи, що підстави прийняття ОСОБА_1 районною державною адміністрацією Харківської області розпорядження № 1064 від 26 березня 2008 року - скасовані, відсутні підстави видачі державних актів на право власності на земельні ділянки на ім’я . ОСОБА_2, тому правовстановлюючі документи на земельні ділянки на ім’я ОСОБА_2, договори між ОСОБА_2 та ОСОБА_3, та договір між ОСОБА_3 та ТОВ «Міжнародна правова компанія «Бліц» у про передачу внеску в статутний капітал у вигляді майна від 26.07.2012 року є недійсними та підлягають скасуванню, що змусило позивача звернутися до суду з позовом.
Представник ОСОБА_1 міжрайонного прокурора з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері у судовому засіданні підтримав вимоги заявлені в інтересах Державної інспекції сільського господарства у Харківській області, просив їх задовольнити з підстав викладених у позові.
Представник позивача Державної інспекції сільського господарства у Харківській області у судове засідання не з’явився, подав суду заяву в якій заявлені ОСОБА_1 міжрайонним прокурором з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері вимоги підтримав та просив справу розглядати за його відсутності.
Представник відповідача ОСОБА_1 районної державної адміністрації Харківської області у судове засідання не з’явився, подав суду заперечення на позов, просив в задоволенні заявлених вимог відмовити за їх безпідставністю та недоведеністю, також просив справу розглядати за його відсутності.
Відповідач ОСОБА_2 у судове засідання не з’явився, причини неявки суду не повідомив, про день та час розгляду справу сповіщений належним чином.
Представник третьої особи Міськрайонного управління Держкомзему в м. Люботин і ОСОБА_1 районі Харківської області у судове засідання не з’явився, подав суду заяву про розгляд справи за його відсутності.
Представник третьої особи Товариства з обмеженою відповідальністю «Міжнародна правова компанія «Бліц» у судове засідання не з’явився, причини неявки суду не повідомив.
Представник третьої особи Державної реєстраційної служби Головного управління юстиції у Харківській області у судове засідання не з’явився, причини неявки суду не повідомив.
Суд, за згодою представника ОСОБА_1 міжрайонного прокурора з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері ухвалив про розгляд справи за відсутності осіб, які не з’явились у судове засідання.
Суд заслухавши представника ОСОБА_1 міжрайонного прокурора з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері, дослідивши надані докази встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.
Судом встановлено, що постановою ОСОБА_1 окружного адміністративного суду від 28 березня 2008 року по адміністративній справі № 2а-3528/08 за позовом ОСОБА_2 до ОСОБА_1 районної державної адміністрації Харківської області про зобов’язання вчинити певні дії, позов ОСОБА_2 задоволено у повному обсязі: визнана такою, що не відповідає закону відмова (від 25 лютого 2008 року за № 515) у затвердженні проекту відведення та зміни цільового призначення земельних ділянок категорії сільськогосподарського призначення загальною площею 26 га, що належить ОСОБА_2; зобов’язано Харківську району державну адміністрацію затвердити проект відведення та зміни цільового призначення земельних ділянок категорії сільськогосподарського загальною площею 26 га, що належать ОСОБА_2, згідно Державних актів на право власності на земельні ділянки на землі категорії промисловості, транспорту, зв’язку, енергетики, оборони та іншого призначення, ОСОБА_2, розпорядження про затвердження проекту відведення та зміни цільового призначення земельних ділянок загальною площею 26 га та зобов’язано видати ОСОБА_2 державні акти на земельну ділянку загальною площею 26 га, що розташовані за межами населеного пункту на території Лізогубівської селищної ради Харківського району Харківської області.
Розпорядженням ОСОБА_1 районної державної адміністрації Харківської області № 1064 від 26 березня 2008 року, затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок громадянину ОСОБА_2 зі зміною їх цільового призначення із категорії земель сільськогосподарського призначення в категорію земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення для будівництва та обслуговування складських, офісних, торгівель них та промислових приміщень за межами населеного пункту на території Лизогубівської сільської ради Харківського району Харківської області та змінено цільове призначення земельних ділянок категорії сільськогосподарського призначення сільськогосподарських угідь, що перебувають у власності гр. ОСОБА_2, згідно з державними актами на право власності на земельні ділянки серії ЯД № 033310, ЯД № 033309, ЯД № 033308, ЯД № 033307, ЯД № 033306, ЯД № 033305, ЯД № 033304, ЯД № 033303, ЯД № 033302, ЯД № 033301, ЯД № 03.3300, ЯД № 033299, ЯД № 033298, зареєстровані в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 010770300054, № 010770300043, № 010770300044, № 010770300045, № 010770300046, № 010770300047, № 010770300048, № 010770300049, № 010770300050, № 010770300051, № 010770300053, № 010770300042, № 010770300052 відповідно та віднесено їх до земель категорії промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення для будівництва та обслуговування складських, офісних, торгівельних та промислових приміщень за межами населеного пункту на території Лизогубівської сільської ради Харківського району Харківської області.
На підставі розпорядження ОСОБА_1 районної державної адміністрації № 1064 від 26 березня 2008 року на ім’я ОСОБА_2 видані Державний акт серії ЯЕ № 512598, реєстр № 01087030081 на право власності на земельну ділянку площею 4,000 га, для будівництва та обслуговування складських, офісних, торгівельних та промислових приміщень, що розташована за адресою: Харківська область , Харківський район, Лизогубівська сільська рада, вулиця Залізнична ,4, та Державний акт серії ЯЕ № 512597, реєстр № 01087030080 на право власності на земельну ділянку площею 22,000 га, для будівництва та обслуговування складських, офісних, торгівельних та промислових приміщень, що розташована за адресою: Харківська область , Харківський район, Лизогубівська сільська рада, вулиця Залізнична ,4.
За посвідченим приватним нотаріусом ОСОБА_1 міського нотаріального округу ОСОБА_5, реєстр № 1961, іпотечним договором від 25 червня 2012 року, що укладений між ОСОБА_3 та ОСОБА_2, останній з метою забезпечення виконання свого зобов’язання перед ОСОБА_3 за договором позики, що укладений між ними у простій письмовій формі 01 березня 2012 року, передає в іпотеку ОСОБА_3 земельні ділянки: земельну ділянку площею 4 га надану для будівництва та обслуговування складських, офісних, торгівельних та промислових приміщень, кадастровий номер 6325181500:01:004:0066, що розташована за адресою: Лизогубівська сільська рада Харківського району Харківської області, вулиця залізнична 4, та земельну ділянку площею 22 га надану для будівництва та обслуговування складських, офісних, торгівельних та промислових приміщень, кадастровий номер 6325181500:01:001:0032, що розташована за адресою: Лизогубівська сільська рада Харківського району Харківської області, вулиця залізнична 4.
За договором про передачу внеску в статутний капітал у вигляді майна від 20 липня 2012 року, що посвідчений приватним нотаріусом ОСОБА_1 міського нотаріального округу ОСОБА_5 реєстр № 2280, ОСОБА_6 передала Товариству з обмеженою відповідальністю „Міжнародна правова компанія „БЛІЦВ» , як внесок у статутний капітал вказаного товариства, земельну ділянку площею 4,000 га кадастровий номер земельної ділянки 6325181500:01:004:0066, та земельну ділянку площею 22,000 га, кадастровий номер земельної ділянки 6325181500:01:001:0032, наданих для будівництва та обслуговування складських , офісних, торгівельних та промислових приміщень, що розташовані за адресою: Лизогубівська сільська рада Харківського району Харківської області, вулиця залізнична 4.
За апеляційною скаргою ОСОБА_1 міжрайонної природоохоронної прокуратури, постановою ОСОБА_1 апеляційного адміністративного суду від 31 травня 2012 року по адміністративній справі № 2а-3528/08/2070, скасовано постанову ОСОБА_1 окружного адміністративного суду від 06 березня 2008 року по справі за позовом ОСОБА_2 до ОСОБА_1 районної державної адміністрації Харківської області про зобов’язання вчинити певні дії та прийнято нову постанову, якою в задоволенні позову ОСОБА_2 до ОСОБА_1 районної державної адміністрації Харківської області про зобов’язання вчинити певні дії - відмовлено.
Відповідно до ст. 152 ЗК України держава гарантує захист прав на землю, тобто наявних у особи і дійсних прав на землю, зареєстрованих у встановленому законом порядку, а також встановлює способи такого захисту.
Статтею 378 ЦК України визначено, що право власності особи на земельну ділянку може бути припинено за рішенням суду у випадках, встановлених законом.
Спеціальним законом, що регулює земельні правовідносини Україні є Земельний Кодекс України.
Підстави припинення права власності на земельну ділянку визначені ст. 140 Земельного Кодексу України, відповідно до якої, такими підставами є: а) добровільна відмова власника від права на земельну ділянку; б) смерть власника земельної ділянки за відсутності спадкоємця; в) відчуження земельної ділянки за рішенням власника; г) звернення стягнення на земельну ділянку на вимогу кредитора; ґ) відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності та для суспільних потреб; д) конфіскація за рішенням суду; е) невідчуження земельної ділянки іноземними особами та особами без громадянства у встановлений строк у випадках, визначених цим Кодексом.
Підстави примусового припинення права на земельну ділянку саме у судовому порядку передбачено статтею 143 Земельного Кодексу у разі: а) використання земельної ділянки не за цільовим призначенням; б) неусунення допущених порушень законодавства (забруднення земель радіоактивними і хімічними речовинами, відходами, стічними водами, забруднення земель бактеріально-паразитичними і карантинно-шкідливими організмами, засмічення земель забороненими
рослинами, пошкодження і знищення родючого шару ґрунту, об'єктів інженерної інфраструктури меліоративних систем, порушення встановленого режиму використання земель, що особливо
охороняються, а також використання земель способами, які завдають шкоди здоров'ю населення) в терміни, встановлені вказівками спеціально уповноважених органів виконавчої влади з питань
земельних ресурсів; в) конфіскації земельної ділянки; г) примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності; ґ) примусового звернення стягнень на земельну ділянку по зобов'язаннях власника цієї земельної ділянки; д) невідчуження земельної ділянки іноземними особами та особами без громадянства у встановлений строк у випадках, визначених цим Кодексом.
Відповідно до Указу Президента України від 13 квітня 2011 року № 459 «Про державну інспекцію сільського господарства України» Державна інспекція сільського господарства України є центральним органом виконавчої влади діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства України, входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі. Державна інспекція сільського господарства у Харківській області є територіальним органом Держсільгоспінспекції України.
Відповідно до ч. 1 ст. 3 ЦПК України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів, за ч. 2 вказаної статті у випадках, встановлених законом, до суду можуть звертатися органи та особи, яким надано право захищати права, свободи та інтереси інших осіб, або державні чи суспільні інтереси.
Частиною 2 статті 45 ЦПК України передбачено, що з метою представництва інтересів громадянина або держави в суді прокурор в межах повноважень, визначених законом, звертається до суду з позовною заявою (заявою), бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом інших осіб, на будь-якій стадії її розгляду, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення Верховним Судом України, про перегляд судового рішення за нововиявленими обставинами. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній заяві (заяві) самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.
Відповідно до ч. 3 ст. 10; ч. 1 ст. 60 ЦПК України кожна сторона зобов’язана довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, а суд відповідно до ч. 1 ст. 11 ЦПК України, розглядає справи в межах заявлених вимог, на підставі доказів наданих сторонами.
Відповідно до ст. 16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу, при цьому способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути: 1) визнання права; 2) визнання правочину недійсним; 3) припинення дії, яка порушує право; 4) відновлення становища, яке існувало до порушення; 5) примусове виконання обов'язку в натурі; 6) зміна правовідношення; 7) припинення правовідношення; 8) відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди; 9) відшкодування моральної (немайнової) шкоди; 10) визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.
Суд, аналізуючи надані докази приходить до висновку, що заявлені в позові вимоги задоволенню не підлягають, оскільки ОСОБА_1 міжрайонний прокурор з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері, що діє в інтересах держави в особі Державної інспекції сільського господарства у Харківській області не надав доказів про те, що прийняттям ОСОБА_1 районною державною адміністрацією Харківської області розпорядження № 1064 від 26 березня 2008 року були порушені, невизнані або оспорювались права Державної інспекції сільського господарства у Харківській області, при цьому виходить з того, що вказане розпорядження приймалось за заявою власника земельних ділянок ОСОБА_2 стосовно належних йому ж земельних ділянок.
Також прокурором не надано доказів про те, що укладенням договору про передачу земельних ділянок як внеску у статутний капітал третьої особи порушені права Державної інспекції сільського господарства у Харківській області, тому вимоги прокурора про захист прав Державної інспекції сільського господарства у Харківській області, є безпідставними та не ґрунтуються на нормах закону і суд повністю відмовляє в задоволенні заявлених прокурором вимог: про визнання незаконним та скасування розпорядження, визнання недійсним та скасування державних актів на право приватної власності на земельні ділянки, договору про передачу внеску в статутний капітал і про скасування їх реєстрації. При цьому суд звертає увагу на те, що розпорядження ОСОБА_1 районної державної адміністрації № 1064 «Про зміну цільового призначення земельних ділянок, що перебувають у власності громадянина ОСОБА_2Б.» приймалось 26 березня 2008 року, ще до утворення у 2011 році Державної інспекції сільського господарства у Харківській області.
З урахуванням того, що судом не встановлено порушення прав Державної інспекції сільського господарства у Харківській області інші обставини по справі не мають істотного значення для вирішення цієї справи, а суд розглядає справи в межах заявлених вимог, на підставі наданих доказів.
Керуючись ст. ст. 3,10,11, 45, 60,61,212-215 ЦПК України, ст. 16 ЦК України, суд
ВИРІШИВ:
ОСОБА_1 міжрайонному прокурору з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері, що діє в інтересах Державної інспекції сільського господарства у Харківській області в задоволенні позовних вимог - повністю відмовити.
На рішення суду може бути подано апеляційну скаргу протягом десяти днів з дня проголошення рішення суду, а особами, без участі яких постановлено рішення протягом 10 днів з дня отримання копії рішення суду в апеляційний суд Харківської області через Харківський районний суд Харківської області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляцію не буде подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.
СУДДЯ О.М. Пілюгіна
Суд | Харківський районний суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 01.04.2013 |
Оприлюднено | 22.01.2014 |
Номер документу | 31392944 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Харківський районний суд Харківської області
Пілюгіна О. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні