Справа № 367/1484/13-а
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 травня 2013 року Ірпінський міський суд Київської області в складі
головуючого судді Пархоменко О.В.,
при секретарі Голік О.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Ірпінського міського суду справу за позовом Заступника прокурора Київської області в інтересах держави в особі Виконавчого комітету Ірпінської міської ради Київської області до Житлово-будівельного кооперативу "Берковець" про припинення юридичної особи,
в с т а н о в и в :
Позивач звернувся до суду із даним позовом, посилаючись на те, що проведеною прокуратурою Київської області перевіркою встановлено, що державна реєстрація юридичної особи житлово-будівельного кооперативу "Берковець", ідентифікаційний код 37075836 відбулася з порушенням закону, у зв'язку з цим зазначену юридичну особу має бути припинено з наступних підстав. У виконавчому комітеті Ірпінської міської ради Київської області 07.10.10 проведено державну реєстрацію юридичної особи ЖБК "Берковець"; загальними зборами засновників 01.10.10 прийнято рішення про створення ЖБК "Берковець", затвердження статуту, про призначення головою ЖБК "Берковець" ОСОБА_1, про проведення державної реєстрації ЖБК "Берковець", про звернення до Коцюбинської селищної ради із заявою про безкоштовне виділення земельної ділянки площею 120 га для будівництва житлових будинків відповідно до статті Земельного кодексу України.
Позивач також вказує, що водночас з'ясовано, що при створення ЖБК "Берковець" були допущені порушення вимог закону, які не можна усунути. Так п. 2.1 поданого для державної реєстрації юридичної особи статуту ЖБК передбачено, що метою його діяльності є забезпечення житлом членів кооперативу і членів їх сімей та задоволення їх соціально-побутових потреб шляхом отримання безоплатно у власність або в оренду земельних ділянок для будівництва житлових будинків відповідно до ст. 41 Земельного кодексу України, розроблення проектів будівництва будинків та їх погодження, будівництво житлових будинків, господарських будівель і споруд та об'єктів соціально-побутового призначення. З вищезазначеного положення статуту ЖБК "Берковець", мети, завдань та видів його діяльності випливає, що з урахуванням ч.2 ст. 6 Закону України "Про кооперацію" за напрямом діяльності зазначений кооператив відповідає поняттю "житлово-будівельний кооператив". Створення та діяльність житлово-будівельних кооперативів регулюється Цивільним та Господарським кодексами України, Законом України "Про кооперацію", а також чинними на даний час Житловим кодексом Української РСР та прийнятим на його основі Примірним статутом житлово-будівельного кооперативу, що затверджений постановою Ради Міністрів Української РСР від 30.04.85 із змінами, внесеними постановами Кабінету Міністрів України.
Вказує, що відповідно до ч.5 ст. 137 Житлового кодексу УРСР житлово-будівельний кооператив діє на основі статуту, прийнятого відповідно до Примірного статуту житлово-будівельного кооперативу загальними зборами громадян, які вступають до організовуваного кооперативу і зареєстрованого в установленому порядку. При цьому згідно зі ст. ст. 133, 135 Житлового кодексу УРСР вступити до житлово-будівельного кооперативу і одержати в ньому квартиру вправі громадяни, які потребують поліпшення житлових умов; до членів житлово-будівельного кооперативу приймаються громадяни, які постійно проживають у даному населеному пункті і перебувають на обліку бажаючих вступити до житлово-будівельного кооперативу або користуються правом позачергового прийому до членів кооперативу, тобто які перебувають на квартирному обліку та включені до списку осіб, які мають право на позачергове одержання жилих приміщень. Як установлено ч.1 ст. 134 Житлового кодексу УРСР на облік бажаючих вступити до житлово-будівельного кооперативу беруться громадяни, які постійно проживають у даному населеному пункті і потребують поліпшення житлових умов. Разом з тим перевірка засвідчила, що засновники (члени) вищезазначеного кооперативу зазначеним вимогам не відповідають.
Позивач також вказує, що відповідно до п. 3.1 статуту засновниками (членами) ЖБК "Берковець" є громадяни України ОСОБА_2, ОСОБА_1 та ОСОБА_3 За інформаціями Коцюбинської селищної ради від 23.01.13 № 04.12/68 та Ірпінської міської ради від 25.01.13 № 01-21/397 вищезазначені громадяни згідно даних обліку осіб, які потребують покращення житлових умов (квартирний облік) на такому обліку не перебувають. На час проведення реєстрації статуту кооперативу ОСОБА_2 мешкав за адресою АДРЕСА_1; ОСОБА_1 мешкав за адресою АДРЕСА_3; ОСОБА_3 мешкає за адресою АДРЕСА_2, відтак ці особи взагалі не могли бути взяті на квартирний облік по смт. Коцюбинське. Одночасно за місцем реєстрації ОСОБА_2, ОСОБА_1 та ОСОБА_3 на квартирному обліку також не перебували. Наведені обставини свідчать , що ЖБК "Берковець" не відповідає вищезазначеним вимогам законодавства стосовно перебування членів житлово-будівельного кооперативу на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов.
Позивач також зазначає, що відповідно до абзацу 1 п.3 Примірного статуту житлово-будівельного кооперативу число громадян, які вступають до організованого кооперативу, повинно відповідати кількості квартир у жилому будинку (будинках) кооперативу, запланованому до будівництва. Проте всупереч указаній нормі у статуті ЖБК "Берковець" не визначено кількість квартир у жилому будинку (будинках), які заплановано до будівництва кооперативом, що може призвести до здійснення ЖБК "Берковець" діяльності, що суперечить меті створення житлово-будівельного кооперативу, - обслуговування членів кооперативу шляхом забезпечення житлом членів кооперативу та членів їх сімей, а не будівництво житла для інших осіб.
Вказує, що як було зазначено вище, метою створення ЖБК "Берковець" є, у тому числі, будівництво багатоквартирних багатоповерхових житлових будинків; багатоквартирних (2-4 квартири) житлових будинків садибного типу, багатоквартирних блокованих житлових будинків садибного типу; малоповерхових індивідуальних житлових будинків садибного типу. Разом з тим, згідно з абзацом 2 п. 3 Примірного статуту житлово-будівельного кооперативу при будівництві одно- і двоквартирних жилих будинків садибного типу число громадян, необхідне для організації кооперативу, не може бути менше 5 чоловік. Водночас усупереч цій вимозі Примірного статуту житлово-будівельного кооперативу при створення та державній реєстрації ЖБК "Берковець" його засновниками (членами) виступили 3 особи. Наведені обставини свідчать про те, що при реєстрації установчих документів ЖБК "Берковець" були допущені порушення, які не можна усунути.
Вказує, що відповідно до п.2 ч.1 ст. 110 ЦК України , ст. 38 Закону України " Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" та ч.1 ст. 29 Закону України "Про кооперацію" порушення, допущені при створенні юридичної особи, які не можна усунути, є підставою для визнання судом недійсною державної реєстрації (визнання недійсним запису про проведення державної реєстрації) та припинення (ліквідації) цієї юридичної особи.
Позивач вказує, що незаконна державна реєстрація установчих документів ЖБК "Берковець" порушує інтереси держави у сфері регуляторної політики та підприємництва стосовно забезпечення єдиного порядку створення та реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, що є підставою для їх захисту органами прокуратури шляхом пред'явлення даного адміністративного позову. Наведені порушення чинного законодавства, які свідчать про незаконність створення та державної реєстрації ЖБК "Берковець" прокуратурою Київської області виявлено у січні 2013 року в ході проведення перевірки з цих питань, що підтверджується доданими до позовної заяви документами. Зважаючи на це, встановлений ч.2 ст. 99 КАС України строк звернення до адміністративного суду пропущено з поважних причин, що відповідно до ст. ст. 100,102 КАС України є підставою для його поновлення.
В зв'язку із викладеними обставинами позивач просив визнати недійсною державну реєстрацію житлово-будівельного кооперативу "Берковець (08296, Київська область, смт. Коцюбинське, вул. Доківська, 5 , ідентифікаційний код 37075836) через допущені порушення, які не можна усунути; визнати недійсним запис № 13571020000002595 від 07.10.2010 про державну реєстрацію житлово-будівельного кооперативу "Берковець" (08296, Київська область, смт. Коцюбинське, вул. Доківська,5 , ідентифікаційний код 37075836) ; ліквідувати (припинити) юридичну особу - житлово-будівельного кооперативу "Берковець" (08296, Київська область, смт. Коцюбинське, вул. Доківська, 5 , ідентифікаційний код 37075836) ; призначити ліквідаційну комісію житлово-будівельного кооперативу "Берковець" (08296, Київська область, смт. Коцюбинське, вул. Доківська, 5, ідентифікаційний код 37075836) з числа арбітражних керуючих; зобов'язати ліквідаційну комісію житлово-будівельного кооперативу "Берковець" не пізніше 10 днів з дня набрання судовим рішенням законної сили помістити в друкованих засобах масової інформації, в яких публікуються відомості про державну реєстрацію юридичної особи, що припиняється, повідомлення про припинення житлово-будівельного кооперативу "Берковець"; зобов'язати ліквідаційну комісію житлово-будівельного кооперативу "Берковець" подати (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) державному реєстратору документи, передбачені частинами першою та другою статті 36 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців".
В судовому засіданні представник позивача Мясков О.Є. позов підтримав, підтвердив обставини, викладені в позовній заяві, просив позов задовольнити.
Представник відповідача в судове засідання не з'явився, про час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, причини неявки суду не повідомив, у зв'язку із чим суд, заслухавши думку представника позивача, вважав за можливе розглянути справу у відсутності представника відповідача.
Суд, заслухавши пояснення учасників процесу, вивчивши матеріали справи, вважає заявлений позов таким, що підлягає до часткового задоволення, виходячи із наступного.
Згідно ст.6 КАС України до адміністративного суду має право звернутися з адміністративним позовом кожна особа, яка вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб"єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.
Відповідно до ч. 1 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких грунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
В судовому засіданні було встановлено, що 07.10.10 р. було проведено державну реєстрацію юридичної особи ЖБК "Берковець" (номер запису державної реєстрації - 13571020000002595). Загальними зборами засновників 01.10.10 р. прийнято рішення про створення ЖБК "Берковець", затвердження статуту, про призначення головою ЖБК "Берковець" ОСОБА_1, про проведення державної реєстрації ЖБК "Берковець", про затвердження програми діяльності ЖБК "Берковець", про звернення до Коцюбинської селищної ради із заявою про безкоштовне виділення земельної ділянки площею 120 га для будівництва житлових будинків відповідно до статті Земельного кодексу України.
Відповідно до ст. 5 Закону України "Про кооперацію" від 4 червня 2009 року законодавство про кооперацію базується на нормах Конституції України і Цивільного кодексу України, цього Закону, інших нормативно-правових актів з питань кооперації.
До таких інших нормативно-правових актів з питань кооперації відноситься, зокрема, і Житловий кодекс Української РСР від 30.06.1983 № 5464-Х , глава 5 якого регулює відносини щодо забезпечення громадян жилими будинками в будинках житлово-будівельних кооперативів, зокрема, щодо обліку, умов прийому, черговості прийому громадян, які бажають вступити до ЖБК, порядку організації і діяльності ЖБК, тощо.
У відповідності до положень статті 3 Закону України "Про правонаступництво України" закони Української РСР та інші акти, ухвалені Верховною Радою Української РСР, діють на території України, оскільки вони не суперечать законам України, ухваленим після проголошення незалежності України.
Розглядаючи справу в межах заявлених позовних вимог, суд вважає, що норми ЖК України мають пріоритет як спеціальні над нормами Закону "Про кооперацію", які є загальними. Оскільки саме норми ЖК України визначать такий вид кооперативу як житловий, мету, порядок (включаючи вимоги для цього) створення, суб'єктний склад. В той же час, як випливає з преамбули Закону "Про кооперацію", останній визначає лише правові, організаційні, економічні та соціальні основи функціонування кооперації в Україні. Тобто визначає загальні умови до кооперації як такої, проте такі вимоги не можуть бути застосовані всупереч вимог спеціального законодавства щодо конкретного кооперативу, яким в даному випадку є ЖК України в силу свого змісту та ст. 5 Закону України "Про кооперацію".
Відповідно до змісту статуту житлово-будівельного кооперативу "Берковець" завдань та видів діяльності, даний кооператив створений як житлово- будівельний.
Частина 1 статті 6 Закону "Про кооперацію" встановлює, що кооператив є первинною ланкою системи кооперації і створюється внаслідок об'єднання фізичних та/або юридичних осіб на основі членства для спільної господарської та іншої діяльності з метою поліпшення свого економічного стану.
Відповідно до ст. 7 Закону України "Про кооперацію" кооператив створюється його засновниками на добровільних засадах.
Стаття 133 ЖК України визначає, що вступити до житлово-будівельного кооперативу і одержати в ньому квартиру вправі громадяни, які потребують поліпшення житлових умов.
Відповідно до ст. І34 ЖК України на облік бажаючих вступити до житлово-будівельного кооперативу беруться громадяни, які постійно проживають у даному населеному пункті (якщо інше не встановлено законодавством Союзу РСР і Української РСР) і потребують поліпшення житлових умов.
Потребуючими поліпшення житлових умов визнаються громадяни, які мають право бути взятими на облік для одержання жилих приміщень у будинках державного і громадського житлового фонду, а також громадяни, забезпечені жилою площею нижче за рівень, що визначається Радою Міністрів Української РСР і Українською республіканською радою професійних спілок.
Законодавством Союзу РСР і Української РСР може бути встановлено й інші підстави для взяття громадян на облік бажаючих вступити до житлово-будівельного кооперативу.
Облік громадян, які бажають вступити до житлово-будівельного кооперативу, здійснюється у виконавчому комітеті районної, міської, районної в місті, селищної, сільської Ради народних депутатів. Облік бажаючих вступити до житлово-будівельного кооперативу громадян, які працюють на підприємствах, в установах, організаціях, при яких організуються кооперативи, здійснюється за місцем роботи, а за їх бажанням - також у виконавчому комітеті Ради народних депутатів. Нарівні з ними беруться на облік громадяни, які залишили роботу на цих підприємствах, в установах, організаціях у зв'язку з виходом на пенсію, а також особи, зазначені в частині другій статті 37 цього Кодексу.
Порядок обліку громадян, які бажають вступити до житлово-будівельного кооперативу, встановлюється законодавством Союзу РСР і Української РСР.
Правила обліку громадян, які бажають вступити до житлово-будівельного кооперативу, затверджуються Радою Міністрів Української РСР і Українською республіканською радою професійних спілок.
Громадяни, які перебувають на обліку бажаючих вступити до житлово-будівельного кооперативу, вносяться до єдиного державного реєстру громадян, які потребують поліпшення житлових умов.
Відповідно до ч 2 ст.135 ЖК України до членів житлово-будівельного кооперативу приймаються громадяни, які постійно проживають у даному населеному пункті (якщо інше не встановлено законодавством Союзу РСР і Української РСР) і перебувають на обліку бажаючих вступити до житлово-будівельного кооперативу або користуються правом позачергового прийому до членів кооперативу, а також громадяни, зазначені в частині першій статті 143, частині другій статті 145 і частині першій статті 146 цього Кодексу.
В судовому засіданні було встановлено, що відповідно до п. 3.1 статуту ЖБК "Берковець" засновниками (членами) ЖБК "Берковець" є громадяни України ОСОБА_2, ОСОБА_1, ОСОБА_3
За інформаціями Коцюбинської селищної ради від 23.01.13 № 04.12/65 та Ірпінської міської ради від 25.01.13 № 01-21/397 вищезазначені громадяни згідно даних обліку осіб, які потребують покращення житлових умов (квартирний облік) на такому обліку не перебувають.
На час проведення реєстрації статуту кооперативу ОСОБА_2 мешкав за адресою АДРЕСА_1; ОСОБА_1 мешкав за адресою АДРЕСА_3; ОСОБА_3 мешкає за адресою АДРЕСА_2. Відтак ці особи взагалі не могли бути взяті на квартирний облік по смт. Коцюбинське. Одночасно, за місцем реєстрації на квартирному обліку також не перебували.
Відповідно до ст. 137 ЖК України порядок організації та діяльності житлово-будівельних кооперативів установлюється законодавством Союзу РСР, цим Кодексом. Примірним статутом житлово-будівельного кооперативу та іншими актами законодавства Української РСР. Примірний статус житлово-будівельного кооперативу затверджується Радою Міністрів Української РСР.
Житлово-будівельний кооператив діє на основі статуту, прийнятого відповідно до Примірного статуту житлово-будівельного кооперативу загальними зборами громадян, які вступають до організовуваного кооперативу, і зареєстрованого в установленому порядку. Відповідно до абзацу 1 п 3 Примірного статуту житлово-будівельного коопепативу число громадян, які вступають до організованого кооперативу, повинно відповідати кількості квартир у жилому будинку кооперативу, запланованому до будівництва. Проте всупереч вказаній нормі у статуті ЖБК "Берковець" не визначено кількість квартир у жилому будинку (будинках), які заплановано до будівництва кооперативом, що може призвести до здійснення ЖБК "Берковець" діяльності, що суперечить меті створення житлово-будівельного кооперативу, - обслуговування членів кооперативу шляхом забезпечення житлом членів кооперативу та членів їх сімей, а не будівництво житла для інших осіб. Згідно статуту кооперативу метою створення ЖБК "Берковець" є, у тому числі, будівництво багатоквартирних багатоповерхових житлових будинків; багатоквартирних (2-4 квартири) житлових будинків садибного типу; багатоквартирних блокованих житлових будинків садибного типу; малоповерхових індивідуальних житлових будинків садибного типу. Разом з тим, згідно з абзацом 2 п. 3 Примірного статуту житлово-будівельного кооперативу при будівництві одно - і двоквартирних жилих будинків садибного типу число громадян, необхідне для організації кооперативу, не може бути менше 5 чоловік.
Водночас всупереч вимозі Примірного статуту житлово-будівельного кооперативу при створенні та державній реєстрації ЖБК "Берковець" його засновниками (членами) виступили 3 особи: ОСОБА_2, ОСОБА_1, ОСОБА_3
Відповідно до п. 2 ч. І ст. 110 Цивільного кодексу України юридична особа ліквідується, зокрема, за рішенням суду про визнання судом недійсною державної реєстрації юридичної особи через допущені при її створенні порушення, які не можна усунути, а також в інших випадках, встановлених законом.
Частиною 2 статті 38 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" встановлено, що підставою для постановления судового рішення щодо припинення юридичної особи, що не пов'язано з банкрутством юридичної особи, зокрема є визнання судом недійсною державної реєстрації юридичної особи через допущені при її створенні порушення, які не можна усунути.
З урахуванням вишевикладеного, суд прийшов до висновку про те, що позовні вимоги в частині визнання недійсною державної реєстрації та припинення житлово-будівельного кооперативу "Берковець" підлягають задоволенню, оскільки при його створенні допущені порушення, які неможливо усунути. Вони полягають у тому, що (засновники) відповідача станом на день його створення і державної реєстрації не відповідали визначеним ЖК України вимогам, а саме не перебували на квартирному обліку, тобто не були визнані такими, що потребують поліпшення житлових умов. Поряд з цим, враховуючи мету створення відповідача, були порушені вимоги щодо кількості членів кооперативу.
Позовні вимоги в частині призначення ліквідаційної комісії відповідача, зобов'язання її вчинити дії, задоволенню не підлягають з огляду на те, що позивачем не запропоновано кандидатур складу комісії.
Згідно з частиною 8 ст.38 "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" № 755-IV від 15.05.2003 6. у разі, якщо в судовому рішенні щодо припинення юридичної особи у зв'язку з її ліквідацією не призначена комісія з припинення (ліквідаційна комісія), державний реєстратор не пізніше трьох робочих днів віддати надходження такого судового рішення вносить до Єдиного державного реєстру запис, в якому вказує як голову комісії з припинення (ліквідаційної комісії) юридичної особи керівника органу управління або особу, яка згідно з відомостями, внесеними до Єдиного державного реєстру, має право вчиняти юридичні дії від імені юридичної особи без довіреності, якщо інше не встановлено судовим рішенням.
Частиною І статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст. 36-1 Закону України "Про прокуратуру" представництво прокуратурою інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні прокурором від імені держави процесуальних дій та інших повноважень, спрямованих на захист інтересів громадянина і держави. Підставою для представництва інтересів є наявність порушень економічних інтересів внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних та юридичних осіб.
Незаконна державна реєстрація установчих документів ЖБК "Берковець" порушує інтереси держави у сфері регуляторної політики та підприємництва стосовно забезпечення єдиного порядку створення та реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, що є підставою для їх захисту органами прокуратури шляхом пред'явлення даного адміністративного позову.
На підставі ст. ст.5, 36, 38 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" , ст. 29 Закону України "Про кооперацію", ст. ст. 104-105, 110-111 ЦК України, керуючись ст. ст. 2, 7, 14, 99,100, 102, 158-163, 167 КАС України, суд -
п о с т а н о в и в:
Позов задовольнити частково.
Визнати недійсною державну реєстрацію житлово-будівельного кооперативу "Берковець" (08296, Київська область, смт. Коцюбинське, вул. Доківська, 5 , ідентифікаційний код 37075836) через допущені порушення, які не можна усунути.
Припинити юридичну особу житлово-будівельний кооператив "Берковець" (08296, Київська область, смт. Коцюбинське, вул. Доківська, 5 , ідентифікаційний код 37075836).
В інший частині позов залишити без задоволення.
Копію постанови направити відповідачу для відома.
Повний текст постанови буде виготовлений протягом п'яти днів з дня закінчення розгляду справи 18.05.2013 року.
Постанова може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду через Ірпінський міський суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з моменту отримання копії постанови.
Суддя: О. В. Пархоменко
Суд | Ірпінський міський суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 20.05.2013 |
Оприлюднено | 01.06.2013 |
Номер документу | 31499142 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Ірпінський міський суд Київської області
Пархоменко О. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні