ПОСТАНОВА ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 травня 2013 р. Справа № 804/4180/13-а Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Коренева А.О.,
при секретарі судового засідання - Литвин Ю.Ю.,
за участю
представника позивача - ОСОБА_1,
представника відповідача - Тимошенко О.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпропетровську в приміщенні Дніпропетровського окружного адміністративного суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_3 до Управління Держземагенства у Дніпропетровському районі Дніпропетровської області про визнання нечинним витягу, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач, ОСОБА_3, звернувся до суду з позовом до Управління Держкомзему у м. Дніпропетровську Дніпропетровської області про визнання нечинним Витягу з технічної документацій про нормативну грошову оцінку земельної ділянки АДРЕСА_1. В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що правові підстави зміни розміру нормативної грошової оцінки землі у м. Дніпропетровську за кадастровим номером 1210100000:06:075:0030 відсутні, оскільки відсутнє рішення орану місцевого самоврядування про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок м. Дніпропетровська, прийняте після укладення договору оренди землі 21.08.07. Також позивачем зазначено, що оскаржуваний витяг від 15.10.12 виданий установою, яка не має повноважень з видачі таких витягів, оскільки з 17.02.12 у Держкомзему України відсутні повноваження з видачі витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок. В судовому засіданні позивач та представник позивача позовні вимоги підтримали та просили їх задовольнити з підстав наведених в позові.
Ухвалою суду від 15.05.13, постановленою без виходу до нарадчої кімнати, на підставі ст.55 КАС України допущена заміна відповідача - Управління Держкомзему у м. Дніпропетровську його правонаступником - Управління Держземагентсва у Дніпропетровському районі Дніпропетровської області, у зв'язку із внесенням 12.04.13 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців запису про припинення юридичної особи - Управління Держкомзему у м. Дніпропетровську в результаті його реорганізації шляхом приєднання до Управління Держземагенства у Дніпропетровському районі Дніпропетровської області (а.с.33, 34).
Відповідач, Управління Держземагентсва у Дніпропетровському районі Дніпропетровської області, проти задоволення позову заперечував. Мотиви незгоди зводяться до того, що відповідно до Договору оренди землі від 21.08.07, укладеного між позивачем та Дніпропетровської міською радою, зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки та її індексація проводиться без внесення змін та доповнень до цього договору у порядку та випадках передбачених законодавством України, а відповідний витяг надавався Управлінням Держкомзему відповідно до Порядку справляння плати за надання Державним агентством земельних ресурсів та його територіальними органами платних адміністративних послуг, затвердженого Постановою КМУ від 01.08.11 №835. В судовому засіданні представник відповідача просив відмовити в задоволені позову, зазначивши також, що технічну документацію про нормативну грошову оцінку земель міста було розроблено Українським державним науково-дослідним інститутом проектування міст «Діпромісто» у 2007р., яка рішенням міської ради від 26.12.07 №5/26 була затверджена з введенням в дію з 01.01.08.
Вивчивши доводи позову та заперечень, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позов та заперечення, проаналізувавши зміст норм матеріального та процесуального права, що врегульовують спірні правовідносини, суд при винесені постанови виходить з наступних підстав та мотивів.
Судом встановлено, представниками сторін визнано, що між Дніпропетровською міською радою (орендодавець) та ОСОБА_3 (орендар) 21.08.07 укладений Договір оренди землі, відповідно до якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 0,2047 га, яка заходиться за адресою: АДРЕСА_1 і зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:06:075:0030. Строк дії договору - 10 років (п.3.1 Договору). Цільове виростання земельної ділянки за вказаним Договором - інша комерційна діяльність. Підставою для надання земельної ділянки в оренду є рішення міської ради від 25.07.07 №117/17. Положеннями п.2.3 Договору визначено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки на час його укладення становить 2 648 774,09 грн.
15.10.12 на вимогу прокуратури Кіровського району м. Дніпропетровська від 10.10.12 №3450 вих.12 Управлінням Держкомзему у м. Дніпропетровську виданий Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за кадастровим номером 1210100000:06:075:0030, тобто земельної ділянки, що за вищевказаним Договором оренди землі перебуває в оренді позивача, за даними якого середня (базова) вартість вказаної земельної ділянки (з урахуванням коефіцієнту індексації) дорівнює 297,46 грн./кв.м., а нормативна грошова оцінка вказаної земельної ділянки - 7 557 018,27 грн.
На думку позивача вказаний Витяг виданий установою, яка не має повноважень з видачі таких витягів, а відповідне рішення органу місцевого самоврядування про затвердження технічної документів з нормативної грошової оцінки земельних ділянок м. Дніпропетровська, прийняте після укладення Договору оренди землі від 21.08.07, відсутнє.
Розв'язуючи спір, суд зазначає, що правове регулювання оцінки земель здійснюється відповідно до Конституції України, Земельного кодексу України, Про оцінку земель» від 11.12.03 № 1378 (далі - Закон № 1378), інших нормативно-правових актів, прийнятих відповідно до них.
Відповідно до ст.1 Закону №1378 нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами. Згідно зі ст. 5 вказаного Закону нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель. Наведені положення відповідають положенням ч. 3 ст. 201 Земельного кодексу України, за змістом яких нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо.
Положеннями ст.13 Закону №1378 визначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі: - визначення розміру земельного податку; - визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності; - визначення розміру державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом; - визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва; - розробки показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель; - відчуження земельних ділянок площею понад 50 гектарів, що належать до державної або комунальної власності, для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд.
Підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування (ст.15 Закону). Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: - розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років; - розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7 - 10 років (ст.18 Закону №1378).
За приписами ст. 12 Закону №1378 нормативно-методичне регулювання оцінки земель здійснюється у відповідних нормативно-правових актах, що встановлюють порядок проведення оцінки земель, організації і виконання землеоціночних робіт, склад і зміст технічної документації та звітів з експертної грошової оцінки земельних ділянок, вимоги до них, порядок їх виконання.
Відповідно до Земельного кодексу України, Закону №1378, Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.95 N 213, розроблений Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затверджений наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27 січня 2006 р. №18/15/21/11 (далі - Порядок №18/15/21/11), який регламентує механізм нормативної грошової оцінки земельних ділянок сільськогосподарського призначення та населених пунктів. Відповідно до п.1.7 цього Порядку, нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться суб'єктами оціночної діяльності, які отримали ліцензії на проведення робіт із землеустрою. Згідно розділу 4 означеного Порядку, за результатами нормативної грошової оцінки земель складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки згідно з додатком 2.
Наведені положення кореспондують положенням ст.23 Закону №1378, якими визначено, що технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається відповідним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.
В ході розгляду справи встановлено, що рішенням Дніпропетровської міської ради від 26.12.07 №5/26 затверджений проект «Нормативна грошова оцінка земель м. Дніпропетровська» з базовою вартістю 1 кв.м. землі 237,36 грн. станом на 01.01.07 з введенням в дію з 01.01.08, який розроблений переможцем відкритих тендерних торгів - Інститутом «Діпромісто». В п.4 вказаного рішення земельному управлінню Дніпропетровської міської ради вказано на забезпечення застосування нової нормативної грошової оцінки земель м. Дніпропетровська згідно з п.1 усього рішення при підготовці нових договорів оренди землі та перегляді вартості орендної плати в усіх раніше укладених договорах оренди. В п.8 вказано рішення передбачено, що рішення міської ради від 22.12.99 №25 «Про грошову оцінку земель м. Дніпропетровська», від 29.11.00 №2/17 «Про вдосконалення грошової оцінки земель міста», від 20.02.02 №30/27 «Про внесення уточнень щодо значень локальних коефіцієнтів проекту «Коригування грошової оцінки земель міста» вважати такими, що втратили чинність з 01.01.08 (а.с.51-54). Як вбачається зі змісту вказаного рішення проект «Нормативна грошова оцінка земель м. Дніпропетровська» розроблений Інститутом та затверджений згаданим рішенням міської ради у зв'язку із прийняттям нормативних документів, які безпосередньо впливають на розроблення нормативної грошової оцінки земель міста, в тому числі нового Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів за №18/15/21/11.
Як вбачається зі змісту спірного Витягу, нормативна грошова оцінка земельної ділянки за кадастровим номером 1210100000:06:075:0030 та площею 0,2047га, що розташована в м. Дніпропетровську, та користувачем якої є позивач, дорівнює 7 557 018,27 грн. Такий розмір визначений управлінням Держкомзему, виходячи з: - середньої (базової) вартості земельної ділянки в розмірі 297,68 грн. за кв.м. з урахуванням коефіцієнтів індексації 1,028; 1,152; 1,059; 1; 1; - економіко-планувальної зони К4; - коефіцієнту Км2: 4,39; - сукупного коефіцієнт Км3: 1,13; коефіцієнт Кф: 2,50, як для земель комерційного використання. Такий розрахунок повністю узгоджується з положеннями п.3.3 Порядку №18/15/21/11, які визначають відповідну формулу та необхідність індексації такої оцінки, ст.289 Податкового кодексу України, який набрав чинності з 01.01.11 та цільовому використанню земельної ділянки, визначеному в п.1.2 Договору оренди землі від 21.08.07.
Так, положеннями ст.289 ПКУ визначено, що центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щорічно розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель. Суд відмічає, що коефіцієнти індексації, застосовані при визначені нормативної грошової оцінки землі за кадастровим номером 1210100000:06:075:0030, відповідають коефіцієнтам інфляції, наведеним в листі центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, - Державного агентства земельних ресурсів України від 12.01.12 №355/22/6-12 «Про індексацію нормативної грошової оцінки земель».
Окремо суд зауважує, що положеннями п.4.3 Договору про оренду землі від 21.08.07 передбачена можливість зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки та її індексація, які проводяться без внесення змін та доповнень до цього договору у порядку та у випадках, передбачених законодавством України, а нормативна грошова оцінка землі в розмір 2 648 774,09 грн., на яку посилається позивач на обґрунтування своїх позовних вимог, визначена Договором оренди землі виключно станом на час укладення цього договору.
Як зазначено вище, дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки згідно з додатком 2, який видається відповідним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.
Судовим оглядом спірного Витягу встановлено, що він за формою відповідає Додатку 2 до розділу 4 Порядку №18/15/21/11 та виданий управлінням Держкомзему у м. Дніпропетровську, що узгоджується з приписами Постанови КМУ від 01.08.1 №835 «Про питання надання Державним агентством земельних ресурсів та його територіальними органами адміністративних послуг». Так, за змістом п.2 вказаної постанови КМУ установлено, що до завершення здійснення заходів з утворення територіальних органів Державного агентства земельних ресурсів адміністративні послуги згідно з переліком, затвердженим цією постановою, а отже і з видачі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, надаються територіальними органами Державного комітету із земельних ресурсів.
На підставі вищевикладеного, з огляду на положення ст. 144 Конституції України, відповідно до яких органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території, та враховуючи наявність рішення Дніпропетровської міської ради від 26.12.07 №5/26, яким затверджена нормативна грошова оцінка земель м. Дніпропетровська, суд доходить висновку, що при виданні спірного Витягу з технічної документації із зазначенням нормативно грошової оцінки земельної ділянки за кадастровим номером 1210100000:06:075:0030 в розмірі 7 557 018,27 грн., Управління Держкомзему м. Дніпропетровська діяло відповідно до вищенаведених норм законодавства, а доводи позивача, наведені в обґрунтування позовних вимог спростовані добутими та дослідженими в ході розгляду справи доказами.
Відповідно до ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень. Оскільки в ході судового розгляду не встановлено факту порушення прав та охоронюваних законом інтересів ОСОБА_3 спірним Витягом, то в задоволенні позову належить відмовити.
Керуючись ст.ст. 2, 8-12, 69, 71, 94, 158-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
Відмовити в задоволені адміністративного позову ОСОБА_3 до Управління Держземагенства у Дніпропетровському районі Дніпропетровської області про визнання нечинним витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції за правилами, визначеними ст. 186 КАС України.
Постанова суду набирає законної сили згідно зі ст.254 КАС України.
Повний текст постанови складений 01.06.13.
Суддя А.О. Коренев
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.05.2013 |
Оприлюднено | 01.06.2013 |
Номер документу | 31548620 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Коренев Андрій Олексійович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Коренев Андрій Олексійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні