Рішення
від 21.05.2013 по справі 911/1079/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

01032, м. Київ, вул. Комінтерну, 16 тел. 235-24-26

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"21" травня 2013 р. Справа № 911/1079/13

Розглянувши матеріали справи за позовом Прокурора Макарівського району Київської області в інтересах держави в особі Макарівської селищної ради Київської області, смт.Макарів

до Приватного підприємства «Тантал», м.Вишневе

за участю третьої особи Державної податкової інспекції у Макарівському р-ні

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки

Суддя А.Ю.Кошик

Представники:

Від позивача: не з'явився

Від відповідача: не з'явився

Від прокуратури: не з'явився

Від третьої особи: не з'явився

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

До Господарського суду Київської області надійшла позовна Прокурора Макарівського району Київської області в інтересах держави в особі Макарівської селищної ради Київської області (далі - позивач) до Приватного підприємства «Тантал» (далі - відповідач) за участю третьої особи Державної податкової інспекції у Макарівському р-ні про внесення змін до договору оренди земельної ділянки.

Провадження у справі №911/1079/13 порушено відповідно до ухвали суду від 02.04.2013 року та призначено справу до розгляду на 16.04.2013 року.

Відповідач та третя особа, належним чином повідомлені про час і місце розгляду спору, у судове засідання 16.04.2013 року без поважних причин не з'явились, про причини неявки суд не повідомили, вимоги ухвали суду не виконали. Розгляд справи відкладався до 30.04.2013 року.

Відповідач та третя особа, належним чином повідомлені про час і місце розгляду спору, у судове засідання 30.04.2013 року повторно без поважних причин не з'явились, про причини неявки суд не повідомили, вимоги ухвали суду не виконали. Розгляд справи відкладався до 21.05.2013 року.

Відповідач та третя особа, належним чином повідомлені про час і місце розгляду спору, у судове засідання 21.05.2013 року повторно без поважних причин не з'явились, про причини неявки суд не повідомили, вимоги ухвали суду не виконали.

Оскільки відповідач про час і місце судового засідання був повідомлений належним чином, доказів, на які вони посилались би, як на підставу для відмови в задоволенні позову, суду не надав, то відповідно до ст. 75 Господарського процесуального кодексу України, справа розглядається за наявними в ній матеріалами.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення позивача, з'ясувавши фактичні обставини, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, дослідивши подані докази, суд -

ВСТАНОВИВ:

Прокуратурою Макарівського району в ході проведення перевірки додержання вимог земельного та бюджетного законодавства встановлено, що 01.03.2006 року між Макарівською селищною радою (позивач) та ПП «Тантал» (відповідач) укладено Договір оренди земельної ділянки площею 0,50 га, яка розташована на території селища Макарів Макарівського району Київської області з кадастровим номером 3222755100:01:036:0002.

Згідно п. 1.2 Договору оренди земельна ділянка, що є предметом цього договору, надається орендарю для будівництва та обслуговування кафе-ресторану, і згідно Українського класифікатора цільового використання землі, дані землі мають використовуватися як землі роздрібної торгівлі та комерційних послуг (код 1.11.3.).

Відповідно до п. 1.3 Договору оренди земельної ділянки нормативна грошова оцінка земельної ділянки у відповідності до витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель за №832, виданого 02.02.2006 року Макарівським районним відділом земельних ресурсів Київської області складає 22040,64 грн.

Закон України «Про оренду землі» у ст. 21 передбачає, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Крім того, позивач зазначив, що відповідно до ст. 274 Податкового кодексу України, який набув чинності з 01.01.2011 року, ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.

Відповідно до ст. 288.5. Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу згідно п. 288.5.1.зазначеної статті не може бути меншою:

- для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом;

- для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом;

Згідно з п. 288.5.2. ст. 288.5. Податкового кодексу України річна сума платежу не може перевищувати:

а) для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки;

б) для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Таким чином, позивач вважає, що розмір орендної плати, встановлений спірним Договором оренди не відповідає вимогам чинного законодавства.

Згідно п. 2.3 Договору оренди орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 10 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що на момент укладення договору складає 2204,07 грн. на поточний рахунок орендаря, який буде доведений додатково. Розмір орендної плати щорічно переглядається у випадках і з моменту: зміни умов господарювання, передбачених договором; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджується документально; у разі невиконання орендодавцем обов'язку повідомити орендарю про права третіх осіб на орендовану земельну ділянку; збільшення розмірів ставки земельного податку; в інших випадках, передбачених законодавчими актами України.

Рішенням сесії Макарівської селищної ради від 18.06.2010 року за №882-52-5 затверджено нормативну грошову оцінку земель смт. Макарів.

Згідно витягу з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 0,50 га з кадастровим номером 3222755100:01:036:0002, виданого відділом Держземагентства в Макарівському районі від 11.03.13 за №01-12/497, нормативна грошова оцінка орендованої земельної ділянки становить 96325 грн.

Таким чином, враховуючи що вищезазначеним рішенням сесії Макарівської селищної ради затверджено новий розрахунок нормативної грошової оцінки земельних ділянок в межах Макарівської селищної ради, який згідно витягу з нормативної грошової оцінки земель щодо орендованої земельної ділянки становить 96325 грн., відбулося збільшення ставки земельного податку, тобто виникли обґрунтовані передумови для зміни умов Договору оренди земельної ділянки від 01.03.2006 року.

Як передбачено ч. 2 ст. 18 «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5 - 7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7 - 10 років.

Стаття 144 Конституції України визначає, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території. Рішення органів місцевого самоврядування з мотивів їх невідповідності Конституції чи законам України зупиняються у встановленому законом порядку з одночасним зверненням до суду.

Відповідно до ч. 1, 3 ст. 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» встановлено, що акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території. Місцеві органи виконавчої влади, підприємства, установи та організації, а також громадяни несуть встановлену законом відповідальність перед органами місцевого самоврядування за заподіяну місцевому самоврядуванню шкоду їх діями або бездіяльністю, а також у результаті невиконання рішень органів та посадових осіб місцевого врядування, прийнятих у межах наданих їм повноважень.

Як виходить зі змісту рішення Конституційного Суду України від 09.07.2002 року за №15-рп/2002 (справа про досудове врегулювання спорів) встановлено, що положення ч. 2 ст. 124 Конституції України стосовно поширення юрисдикції судів на всі правовідносини, що виникають в державі, необхідно розуміти так, що право особи (громадянина України, іноземця, особи без громадянства, юридичної особи) на звернення до суду за вирішенням спору не може бути обмежене законом, іншими нормативно-правовими актами. Встановлення законом або договором досудового врегулювання спору за волевиявленням суб'єктів правовідносин не є обмеженням юрисдикції судів і права на судовий захист.

Відповідно до ст. 30 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Таким чином, суд погоджується з позицією позивача, що у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується у судовому порядку.

Згідно зі ст. 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

У разі односторонньої відмови від договору у повному обсязі або частково, якщо право на таку відмову встановлено договором або законом, договір є відповідно розірваним або зміненим.

Пунктом 3.1. Договору оренди передбачено, що орендодавець має право вимагати відповідного збільшення орендної плати в разі з збільшення відповідно до законодавства розмірів земельного податку та з інших мотивів, визначених п. 2.3. Договору.

Крім того, відповідно до п.7 Інформаційного листа Вищого господарського суду України від 24.11.2011 року № 01-06/1642/2011 «Про доповнення інформаційного листа Вищого господарського суду України від 15.03.201 і №01-06/249 «Про постанови Верховного Суду України, прийняті за результатами перегляду судових рішень господарських судів» передбачено, що у спорах у сфері земельних правовідносин законодавча зміна граничного розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Цивільний кодекс України у ст. ст. 759, 762 передбачає, що законом можуть бути передбачені особливості укладення та виконання договору найму (оренди), і договором або законом може бути встановлено періодичний перегляд, зміну (індексацію) розміру плати за користування майном.

Податковий кодекс України у ст. 289 передбачає, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Таким чином, суд погоджується з позицією позивача, що у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується у судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору (Інформаційний лист Вищого господарського суду України від 15.03.11 № 01-06/249 та п. 2.19 Пленуму Вищого господарського суду України «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» № 6 від 17.05.2011 року).

Судом береться до уваги, що згідно листа Вищого господарського суду України «Про узагальнення судової практики розгляду господарськими судами справ у спорах, пов'язаних із земельними правовідносинами» від 01.01.2010 року, установивши, що законодавчо змінено розмір орендної плати за землю, про що орендар був повідомлений, але ухилявся від вчинення дій, спрямованих на внесення відповідних змін до договору оренди землі, суди повинні враховувати вказані нормативні акти при вирішенні спорів про внесення змін до договорів у частині зміни орендних ставок.

Згідно ч. 2 ст. 188 Господарського кодексу України сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором.

На виконання вказаних вимог Закону Макарівською селищною радою 05.10.2011 року за №992 надіслано на адресу відповідача лист-претензію з пропозицією переглянути умови договору оренди земельної ділянки в частині розміру орендної плати за земельну ділянку площею 0,50 га, що розташована в смт. Макарів.

Вказаний лист директор приватного підприємства «Тантал» Сухенко І.В. отримав особисто, про що свідчить його підпис про його отримання.

На даний час, відповідачем не вчинено жодних дій для перегляду умов спірного Договору оренди земельної ділянки.

Цивільний кодекс України у ч. 2 ст. 651 передбачає, що договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Згідно ч. 3 ст. 653 Цивільного кодексу України, у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Оскільки, сторонами в договорі оренди передбачена можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

За таких обставин, суд дійшов висновку, що встановивши підстави для зміни розміру орендної плати у договорі через його невідповідність встановленому законом розміру, Макарівська селищна рада вправі була вимагати від орендаря приведення цього договору у відповідність до вимог законодавства шляхом внесення відповідних змін, зокрема шляхом звернення з позовною заявою до суду.

Відповідно до ч. 1 ст. 33 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Відповідно до вимог ст. 32 Господарського процесуального кодексу України, доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги позивачем доведені та обґрунтовані., відповідачем не заперечені та не спростовані і підлягають задоволенню в повному обсязі.

Сплата судового збору відповідно до ст. ст. 44, 49 Господарського кодексу України покладається на відповідача, як сторону, внаслідок неправильних дій якої виник спір.

Враховуючи викладене, керуючись ст. ст. 32-33, 44, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд Київської області, -

ВИРІШИВ:

1. Позовні вимоги задовольнити повністю.

1. Змінити умови Договору земельної ділянки реєстровий номер 1934 від 01.03.2006 року, укладеного між Макарівською селищною радою (08000, Київська обл., смт. Макарів, вул. Фрунзе, 30, ЄДРПОУ 04362183) та Приватним підприємством «Тантал» (08132, Київська обл., Києво-Святошинський р-н, м.Вишневе, вул. Л. Українки, 33а, ЄДРПОУ 30796171) виклавши пункти договору у наступній редакції:

- Пункт 1.3 - «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 96325,00 грн.».

- Пункт 2.3 - «Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі в розмірі 10 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що складає 9632 гривень 50 копійок в рік (без врахування ПДВ) на поточний рахунок Орендодавця. Сплата орендної плати провадиться Орендарем за базовий (звітний) період, який дорівнює календарному місяцю, щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на спеціальний рахунок. Розмір орендної плати щорічно переглядається у випадках і з моменту: зміни умов господарювання, передбачених договором; підвищення цін, тарифів, тощо, в тому числі внаслідок інфляційних процесів; збільшення розмірів ставки земельного податку; збільшення відсоткової ставки орендної плати; зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки; в інших випадках, передбачених законодавчими актами України. При сталих соціально-економічних і політичних умовах господарювання необхідність і умови корегування розмірів орендної плати сторонами розглядається один раз у 2 роки. Про зміну умов орендної плати сторонами складається додаткова угода сторін».

3. Стягнути з Приватного підприємства «Тантал» (08132, Київська обл., Києво-Святошинський р-н, м.Вишневе, вул. Л. Українки, 33а, ЄДРПОУ 30796171) в доход Державного бюджету України 1147 грн. судового збору.

Наказ видати після набрання судовим рішенням законної сили.

Суддя Кошик А.Ю.

СудГосподарський суд Київської області
Дата ухвалення рішення21.05.2013
Оприлюднено03.06.2013
Номер документу31556068
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —911/1079/13

Рішення від 21.05.2013

Господарське

Господарський суд Київської області

Кошик А.Ю.

Ухвала від 30.04.2013

Господарське

Господарський суд Київської області

Кошик А.Ю.

Ухвала від 16.04.2013

Господарське

Господарський суд Київської області

Кошик А.Ю.

Ухвала від 02.04.2013

Господарське

Господарський суд Київської області

Кошик А.Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні