Рішення
від 28.05.2013 по справі 912/486/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

Кіровоградської області

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 травня 2013 рокуСправа № 912/486/13 Господарський суд Кіровоградської області в складі судді Шевчук О.Б., розглянув у відкритому судовому засіданні справу №912/486/13

за позовом Кіровоградського міжрайонного прокурора з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері в інтересах держави, уповноваженим органом якої виступає Державна екологічна інспекція у Кіровоградській області, м. Кіровоград

до комунального сільського підприємства "Мар'ївка", Кіровоградська область, Компаніївський район, с. Мар'ївка

про стягнення 10546,90 грн.,

за участю представників сторін:

від позивача - Куца В.В., довіреність №04-4/119 від 10.01.2012р.,

від відповідача - директор Слободян В.І.,

у судовому засіданні брав участь прокурор прокуратури м. Кіровограда - Боруш А.О., наказ №694к від 23.10.2012р.

Кіровоградський міжрайонний прокурор з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері в інтересах держави, уповноваженим органом якої виступає Державна екологічна інспекція у Кіровоградській області, звернувся до господарського суду з позовом про стягнення з комунального сільського підприємства "Мар'ївка" - 10546,90 грн. шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу внаслідок самовільного водокористування, з покладенням на відповідача судових витрат.

Державна екологічна інспекція у Кіровоградській області заявлені прокурором позовні вимоги підтримала повністю.

Згідно заяви від 14.05.2013р. відповідач позов визнав в повному обсязі та в зв'язку із скрутним матеріальним становищем просить розстрочити виконання рішення у даній справі на два роки.

Дослідивши наявні матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

За приписами частини 1 статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України є обов'язком держави (стаття 16 Конституції України).

Відповідно до статей 66, 68 Конституції України кожен зобов'язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не заподіювати шкоду природі, культурній спадщині, відшкодовувати завдані ним збитки.

Водним кодексом України передбачено, що всі води (водні об'єкти) на території України є національним надбанням народу України, однією з природних основ екологічного розвитку і соціального добробуту.

Стаття 109 Водного кодексу України передбачає, що спори з питань використання і охорони вод та відтворення водних ресурсів розглядаються державними органами охорони навколишнього природного середовища, водного господарства, геології, місцевими Радами, судом або третейським судом у порядку, встановленому законодавством.

Згідно частини 1 статті 5 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" державній охороні і регулюванню використання на території України підлягають, зокрема, природні ресурси, як залучені в господарський обіг, так і не використовувані в народному господарстві в даний період (земля, надра, води, атмосферне повітря, ліс та інша рослинність, тваринний світ).

В силу вимог статті 19 Водного кодексу України державний контроль за використанням і охороною вод та відтворенням водних ресурсів здійснюється Кабінетом Міністрів України, державними органами охорони навколишнього природного середовища, іншими спеціально уповноваженими державними органами відповідно до законодавства України.

Державна екологічна інспекція у Кіровоградській області, відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний контроль у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання й відтворення природних ресурсів відповідно до Положення про Державну екологічну інспекцію у Кіровоградській області, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 12.12.2011 р. № 136.

Відповідно до статті 34 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" завдання контролю у галузі охорони навколишнього природного середовища полягають у забезпеченні додержання вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища всіма державними органами, підприємствами, установами та організаціями, незалежно від форм власності і підпорядкування, а також громадянами.

Як вбачається з матеріалів справи, Державною екологічною інспекцією у Кіровоградській області проведено перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами комунальним сільським підприємством "Мар'ївка".

В ході перевірки встановлено, що на балансі комунального сільського підприємства "Мар'ївка" знаходиться 3 артезіанські свердловини глибиною 115,0 м., 140,0 м., 105,0 м. Дозвіл на спецводокористування закінчився 06.02.2012р., новий отримано 24.10.2012р. Спецводокористування без дозволу здійснювалось з 07.02.2012р. по 23.10.2012р. Журнал обліку забраної води по формі ПОД-12 не ведеться, статзвітність по формі 2ТП (водгосп.) не подається.

За результатами перевірки складено акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами №07-495 (а. с. 11-17), з яким ознайомлений директор комунального сільського підприємства "Мар'ївка" Слободян В.І. та отриманий останнім, про що свідчить відмітка на акті.

10.12.2012р. відносно керівника комунального сільського підприємства "Мар'ївка" Слободян В.І. державним інспектором Державної екологічної інспекції у Кіровоградській області складено протокол №003087 за фактом самовільного водокористування, що є порушенням статей 44, 49 Водного кодексу України (а. с. 19).

Постановою Державної екологічної інспекції у Кіровоградській області про накладення адміністративного стягнення №003087 від 10.12.2012р. гр. Слободян В.І. визнано винним у скоєнні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст. 48 Кодексу України про адміністративні правопорушення та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 85,00 грн. (а. с. 20), який сплачено згідно квитанції №13.389.2. (а. с. 21).

За даними довідки КСП "Мар'ївка" підприємством за період з 07.02.2012р. по 31.10.2012р. зі свердловини №2 було забрано 190 м. куб. води (а. с. 22). Зазначена інформація не спростована відповідачем в ході вирішення даного судового спору.

Згідно припису №316 від 10.12.2012р. (а. с. 18) відповідача зобов'язано: в строк до 29.12.2012р. завести та вести журнал первинного обліку забраної води по формі ПОД-12; в строк до 29.12.2012р. надавати статзвітність по формі 2ТП (водгосп.) (а. с. 18).

В силу вимог частини 1 статті 49 Водного кодексу України спеціальне водокористування здійснюється на підставі дозволу.

Стаття 48 Водного кодексу України передбачає поняття спеціального водокористування. Так, згідно частини 1 цієї статті спеціальним водокористуванням є забір води з водних об'єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об'єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів.

Пунктом 9 частини 1 статті 44 Водного кодексу України передбачено обов'язок водокористувача здійснювати спеціальне водокористування лише за наявності дозволу.

Як визначено пунктом 6 частини 3 статті 110 Водного кодексу України відповідальність за порушення водного господарства несуть особи, винні у: недотриманні умов дозволу або порушення правил спеціального водокористування.

Відповідно до статті 111 Водного кодексу України підприємства, установи, організації і громадяни України, а також іноземні юридичні і фізичні особи та особи без громадянства зобов'язані відшкодувати збитки, завдані ними внаслідок порушень водного законодавства, в розмірах і порядку, встановлених законодавством України.

Згідно приписів статті 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" порушення законодавства України про охорону навколишнього природного середовища тягне за собою встановлену цим Законом та іншим законодавством України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальність. Підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України. Застосування заходів дисциплінарної, адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних від компенсації шкоди, заподіяної забрудненням навколишнього природного середовища та погіршенням якості природних ресурсів.

Відповідно до статті 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів.

Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 20.07.2009р. №389 затверджено Методику розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів (надалі - Методика).

Відповідно до п. 9.2. Методики фактичний об'єм води, що використана самовільно без дозвільних документів (дозволу на спеціальне водокористування та/або спеціального дозволу на користування надрами (підземні води)), визначається на основі даних: первинної документації, статистичної звітності, ліміту забору та використання води, індивідуальних норм водоспоживання та водовідведення або довідки суб'єкта господарювання за підписом керівництва, завіреної печаткою.

На підставі матеріалів перевірки та вищезазначеної Методики, головним спеціалістом відділу екологічного контролю атмосферного повітря та водних ресурсів - державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Кіровоградської області Черненко І.П. здійснено розрахунок розміру відшкодування збитків, заподіяних навколишньому природному середовищу внаслідок самовільного водокористування за період з 07.02.2012р. по 31.10.2012р. Згідно вказаного розрахунку розмір збитків становить 10546,90 грн. (а. с. 23).

Доказів відшкодування завданої шкоди відповідач суду не надав.

З огляду на викладені обставини, господарський суд вважає позов прокурора обґрунтованим та таким, що підлягає задоволенню в повному обсязі.

Господарський суд враховує, що відповідачем 14.05.2013р. подано заяву про розстрочку виконання рішення суду на два роки.

Розглядаючи подану заяву господарський суд враховує наступне.

В силу вимог п. 6 ч. 1 ст. 83 Господарського процесуального кодексу України господарський суд, приймаючи рішення, має право відстрочити або розстрочити виконання рішення.

Присутні в судовому засіданні прокурор та представник позивача не заперечили проти заявленого відповідачем клопотання про розстрочку виконання рішення суду на два роки.

Врахувавши позиції сторін, господарський суд вважає за можливе задовольнити заяву комунального сільського підприємства "Мар'ївка" та розстрочити виконання вказаного рішення в частині стягнення шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу в сумі 10546,90 грн. терміном на два роки, починаючи з червня 2013 року, шляхом сплати згаданої суми щомісячно рівними частинами не пізніше 30 числа кожного місяця у розмірі 439,45 грн. з останньою виплатою 439,55 грн. у червні 2015 року.

Відповідно до вимог статті 49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати покладаються на відповідача.

Керуючись ст. ст. 33, 34, 43, 44, 49, 82-85, 116 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Стягнути з комунального сільського підприємства "Мар'ївка" (Кіровоградська область, Компаніївський район, с. Мар'ївка, вул. Садова, 37, ідентифікаційний код 35804092) на користь спеціального фонду Державного бюджету України, спеціальних фондів місцевих бюджетів Кіровоградської обласної ради та Мар'ївської сільської ради Компаніївського району Кіровоградської області, р/р 33117331700234 в ГУДКСУ у Кіровоградській області, МФО 823016, код одержувача 37323888, код бюджетної класифікації 24062100 - 10546,90 грн. шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу, розстрочивши виконання рішення в цій частині терміном на два роки, починаючи з червня 2013 року, шляхом сплати згаданої суми щомісячно рівними частинами не пізніше 30 числа кожного місяця у розмірі 439,45 грн. з останньою виплатою 439,55 грн. у червні 2015 року.

Стягнути з комунального сільського підприємства "Мар'ївка" (Кіровоградська область, Компаніївський район, с. Мар'ївка, вул. Садова, 37, ідентифікаційний код 35804092) на користь Державного бюджету України (р/р 31211206783002 в Головному Управлінні Державної казначейської служби України у Кіровоградській області, МФО 823016, код 38037409, отримувач коштів УК у м. Кіровограді (м. Кіровоград) 22030001) - 1720,50 грн. судового збору.

Накази видати після набрання судовим рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Рішення може бути оскаржене протягом десяти днів з дня його підписання до Дніпропетровського апеляційного господарського суду через господарський суд Кіровоградської області.

Повне рішення складено 03.06.2013 року.

Суддя О.Б. Шевчук

СудГосподарський суд Кіровоградської області
Дата ухвалення рішення28.05.2013
Оприлюднено05.06.2013
Номер документу31580942
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —912/486/13

Ухвала від 19.06.2013

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Балик В.М.

Ухвала від 14.05.2013

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Шевчук О.Б.

Ухвала від 29.04.2013

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Шевчук О.Б.

Ухвала від 11.04.2013

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Шевчук О.Б.

Рішення від 28.05.2013

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Шевчук О.Б.

Ухвала від 22.03.2013

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Шевчук О.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні