Україна
Донецький окружний адміністративний суд
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
03 червня 2013 р. Справа №805/6374/13-а
Приміщення суду за адресою: 83052, м.Донецьк, вул. 50-ої Гвардійської дивізії, 17
час прийняття постанови: 10 година 55 хвилин
Донецький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Кравченко Т.О.,
при секретарі судового засідання Островській О.М.,
за участю
представника позивача - Новикова В.М. - на підставі довіреності,
представника відповідача - не з'явився,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі судових засідань адміністративну справу за позовом Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Шахтарську Донецької області до Товариства з обмеженою відповідальністю «Комплекс» про стягнення заборгованості зі сплати страхових внесків та пені,-
встановив:
30 квітня 2013 року Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Шахтарську Донецької області (далі - Позивач або Відділення Фонду) звернулося до Донецького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Комплекс» (далі - Відповідач або ТОВ «Комплекс»), в якому просило стягнути з Відповідача заборгованість зі сплати страхових внесків в сумі 2 947,35 грн. та пеню за несвоєчасне перерахування страхових внесків в розмірі 57,48 грн., а разом - 3 004,83 грн.
Обґрунтовуючи заявлені вимоги, Позивач зазначив, що ТОВ «Комплекс» відповідно до Закону України «Про загальнообов'язкове соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності» є платником страхових внесків.
В порушення вимог ст.45 Закону України «Про загальнообов'язкове соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності» в редакції, яка діяла до 1 січня 2011 року, Відповідач несвоєчасно та не в повному обсязі сплачував страхові внески, що мало наслідком виникнення недоїмки зі сплати страхових внесків за 2010 рік в розмірі 2 947,35 грн.
Діючи на підставі п.п.5.1., 8.1. Інструкції про порядок перерахування, обліку та витрачання страхових коштів, Відділення Фонду здійснило нарахування пені за несвоєчасне та неповне нарахування і сплату страхових внесків 57,48 грн.
Оскільки недоїмка зі сплати страхових внесків та пеня Відповідачем добровільно сплачені не були, посилаючись на положення ч.ч.5-6 п.7 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування», Відділення Фонду просило стягнути вказані кошти в судовому порядку.
В судовому засіданні представник Позивача підтримав заявлені вимоги з підстав, викладених в адміністративному позові, надав пояснення, аналогічні тим, що наведені в позовній заяві, просив позов задовольнити. Додатково пояснив, що на час судового розгляду Відповідач не сплатив недоїмку зі страхових внесків та пеню, стягнення яких є предметом спору по справі.
Відповідач про дату, час і місце судового розгляду повідомлений належним чином з дотриманням вимог ст.ст.33-36 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), явку свого представника в судове засідання не забезпечив, про причини неявки суд не повідомив, клопотання про відкладення судового розгляду не надавав, свого ставлення до заявлених позовних вимог не висловив.
Приймаючи до уваги положення ч.1 ст.122, ч.4 ст.128 КАС України, суд вважав за можливе розглянути справу за відсутності представника Відповідача на підставі наявних у справі доказів.
З'ясовуючи чи мали місце обставини, якими обґрунтовуються вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються, а також чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, суд встановив наступне.
Товариство з обмеженою відповідальністю «Комплекс» (ідентифікаційний код 30261443) зареєстроване у якості юридичної особи 13 січня 1999 року Виконавчим комітетом Шахтарської міської ради, про що видане свідоцтво про державну реєстрацію серії А00 № 293965, що встановлено на підставі довідки № 02-17-147 з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України (а.с.19).
З 27 лютого 2004 року Відповідач перебуває на обліку у Відділенні Фонду як страхувальник за реєстраційним номером 0564000462, що вбачається зі змісту страхового свідоцтва (а.с.6).
Відділенням Фонду проведена перевірка правильності нарахування, повноти і своєчасності перерахування страхових внесків та витрачання коштів Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України ТОВ «Комплект», за результатами якої складений акт № 35 від 13 березня 2013 року (а.с.7-12).
Перевіркою встановлені факти порушення Відповідачем сплати страхових внесків, за що нарахована пеня в розмірі 57,48 грн. та донараховані страхові внески в сумі 2 947,35 грн. Відхилення за фондом оплати праці в 2010 році в сумі 21 832,32 грн. та по внесках - 2 947,35 грн. виникло у в'язку з тим, що ТОВ «Комплект» не оподатковував компенсацію за невикористану відпустку.
Ухвалою господарського суду Донецької області від 19 грудня 2006 року по справі № 42/188Б порушена справа про банкрутство ТОВ «Комплект» та введено мораторій на задоволення вимог кредиторів, внаслідок чого пеня на несвоєчасність сплати страхових внесків у цей період не нараховувалась. Ухвалою господарського суду Донецької області від 14 грудня 2010 року по справі № 42/188Б провадження по справі було припинено у зв'язку із затвердженням мирової угоди.
Донараховані Позивачем страхові внески і пеня на загальну суму 3 004,83 грн. мали бути добровільно сплачені Відповідачем до 23 березня 2013 року.
Вказані обставини знайшли відображення в акті № 35 від 13 березня 2013 року.
Акт перевірки підписаний посадовими особами Відповідача без зауважень, та отриманий ним 13 березня 2013 року, про що свідчать підписи директора та головного бухгалтера ТОВ «Комплект» (а.с.8).
Докази оскарження акта перевірки, рівно як і докази перерахування Відповідачем заборгованості зі сплати страхових внесків і пені, стягнення яких є предметом спору по справі, суду не надані.
Вирішуючи справу по суті, до спірних правовідносин суд застосовує нижченаведені норми права.
Завданням адміністративного судочинства є, зокрема, захист прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, їхніх посадових і службових осіб шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ, що визначено ч.1 ст.2 КАС України.
Правову основу, економічний механізм та організаційну структуру загальнообов'язкового державного соціального страхування громадян від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які призвели до втрати працездатності або загибелі застрахованих на виробництві відповідно до Конституції України та Основ законодавства України про загальнообов'язкове державне соціальне страхування визначає Закон України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності» від 23 вересня 1999 року № 1105-ХIV (далі - Закон № 1105).
Відповідно до ч.1 ст.15 Закону № 1105 страхування від нещасного випадку здійснює Фонд соціального страхування від нещасних випадків - некомерційна самоврядна організація, що діє на підставі статуту, який затверджується її правлінням.
Безпосереднє управління Фондом соціального страхування від нещасних випадків здійснюють його правління та виконавча дирекція, що передбачено ч.2 ст.16 Закону № 1105.
Згідно з положеннями ч.1 ст.18 Закону № 1105 виконавча дирекція Фонду соціального страхування від нещасних випадків є постійно діючим виконавчим органом правління Фонду.
Ч.5 ст.18 Закону № 1105 передбачено, що робочими органами виконавчої дирекції Фонду є її управління в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, відділення в районах і містах обласного значення. Робочі органи виконавчої дирекції Фонду є юридичними особами, мають самостійні кошториси, печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням.
Відповідно до п.1.1. Положення про виконавчу дирекцію Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 квітня 2001 року № 15, виконавча дирекція Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України є постійно діючим виконавчим органом правління Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України, що здійснює реалізацію завдань та основних принципів страхування від нещасного випадку.
Як слідує зі змісту п.2.1 Положення про виконавчу дирекцію Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України, одним із завдань виконавчої дирекції Фонду є збір та акумулювання страхових внесків, визначення умов, порядку обслуговування і гарантій збереження коштів Фонду, що формуються за рахунок страхових внесків та інших джерел фінансування.
Згідно з п.п.12 п.3.1 Положення про виконавчу дирекцію Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України, виконавча дирекція Фонду представляє інтереси страховика (Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України) в органах державної виконавчої влади, органах місцевого самоврядування і судах.
Отже, Позивач є робочим органом виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України, який звернувся до суду із вказаним позовом на виконання владних повноважень у сфері публічно-правових відносин.
П.2 ч.2 ст.45 Закону № 1105 в редакції, що діяла до 1 січня 2011 року, передбачав обов'язок роботодавця як страхувальника своєчасно та повністю нараховувати і сплачувати в установленому порядку страхові внески до Фонду соціального страхування від нещасних випадків.
Таким чином, ТОВ «Комплекс» як страхувальник зобов'язаний був своєчасно та повністю нараховувати і сплачувати у встановленому порядку страхові внески до Фонду соціального страхування від нещасних випадків.
Невиконання страхувальником зазначеного обов'язку мало наслідком виникнення недоїмки зі сплати страхових внесків за 2010 рік в розмірі 2 947,35 грн., оскільки вказана недоїмка Відповідачем добровільно не сплачена, вимоги Відділення Фонду про її стягнення в судовому порядку є законними та обґрунтованими, отже підлягають задоволенню.
Ч.6 ст.24-1 Закону № 1105 передбачено право Фонду соціального страхування від нещасних випадків застосовувати фінансові санкції та накладати адміністративні штрафи відповідно до закону.
Відповідальність страхувальника за невиконання своїх обов'язків визначена ст.52 Закону № 1105.
Відповідно до ч.2 ст.52 Закону № 1105 в редакції, що діяла до 1 січня 2011 року, за прострочення сплати страхового внеску до Фонду соціального страхування від нещасних випадків із страхувальника стягується пеня згідно із законом.
П.7.1. Порядку здійснення контролю за правильністю нарахування, своєчасністю і повнотою сплати страхувальниками страхових внесків на загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, інших платежів до Фонду та цільовим використанням коштів, затвердженого постановою правління Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 17 жовтня 2003 року № 68, (далі - Порядок № 68) визначено, що не внесені страхувальниками у встановлений строк страхові внески до Фонду вважаються недоїмкою і стягуються у порядку, визначеному законодавством, з нарахуванням пені.
П.11.9 Порядку № 68 передбачає, що результати перевірок в частині донарахування сум страхових внесків, нарахованої пені, не прийнятих до заліку витрат заносяться у відповідні рядки Розрахункової відомості у звітному періоді
Таким чином, акт перевірки є єдиною передбаченою законодавством формою рішення суб'єкта владних повноважень про нарахування пені, яке створює правові наслідки для страхувальника.
Правову підставу для нарахування пені за несвоєчасну сплату Відповідачем страхових внесків Позивач вбачає в положеннях Інструкції про порядок перерахування, обліку та витрачання страхових коштів Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України, затвердженої Постановою правління Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 12 липня 2007 року № 36, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 1 серпня 2007 року за № 867/14134 (далі - Інструкція № 36).
Порядок, строки нарахування та розмір пені за сплату не у встановлений строк страхових внесків до Фонду визначалися розділом 5 Інструкції № 36.
За правилами, що містились в п.п.5.1.-5.2. Інструкції № 36, не внесені страхувальниками у встановлений строк страхові внески до Фонду вважаються недоїмкою і стягуються у порядку, передбаченому законодавством, з нарахуванням пені. Пеня нараховується із сум недоїмки за кожний прострочений день і обчислюється, виходячи із 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки (без урахування штрафів) за весь строк. Пеня нараховується з наступного дня після одержання заробітної плати до дня сплати недоїмки включно. Пеня на пеню не нараховується.
Інструкція № 36 була чинною на час порушення Відповідачем порядку сплати страхових внесків (2010 рік) та з 1 січня 2011 року на підставі постанови правління Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 30 листопада 2010 року № 31, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 17 грудня 2010 року за № 1286/18581, «Про порядок стягнення та обліку заборгованості зі сплати страхових внесків до Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України» втратила чинність.
П.7 ч.7 ст.17 Закону № 1105 в редакції, що діяла до 1 січня 2011 року, передбачав повноваження правління Фонду соціального страхування від нещасних випадків затверджувати Інструкцію про порядок перерахування, обліку та витрачання страхових коштів, погоджену з Національним банком України і спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади, інші нормативні документи, що регламентують внутрішню діяльність Фонду.
Згідно з ч.12 ст.17 Закону № 1105 рішення правління Фонду, прийняте в межах його компетенції, є обов'язковим для виконання всіма страхувальниками та застрахованими.
Отже, Інструкція № 36 була обов'язковою для виконання всіма страхувальниками та застрахованими особами.
Відповідно до ч.ч.5-6 п.7 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» від 8 липня 2010 року № 2464-VI, який набрав чинності з 1 січня 2011 року (далі - Закон № 2464) стягнення заборгованості із сплати страхових внесків за діючими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування та сум штрафних санкцій, нарахованих та/або не сплачених у період до 1 січня 2011 року, в тому числі страхових внесків, строк сплати яких на 1 січня 2011 року не настав, здійснюється фондами загальнообов'язкового державного соціального страхування відповідно до законодавства, що діяло на момент виникнення такої заборгованості або застосування штрафних санкцій. Погашення заборгованості з використанням коштів, що надходять у рахунок сплати єдиного внеску, забороняється.
На період до повного стягнення заборгованості зі сплати страхових внесків за діючими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування та сум штрафних санкцій, нарахованих та/або не сплачених у період до 1 січня 2011 року, в тому числі нарахованих внесків, строк сплати яких на 1 січня 2011 року не настав, та відповідних штрафних санкцій за фондами загальнообов'язкового державного соціального страхування зберігаються повноваження щодо контролю за правильністю нарахування, своєчасністю сплати страхових внесків, застосування фінансових санкцій, якими вони були наділені до набрання чинності цим Законом.
Оскільки порушення Відповідачем порядку сплати страхових внесків мало місце в 2010 році, за приписами ч.ч.5-6 п.7 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 2464 за Позивачем збережена функція контролю за правильністю нарахування, своєчасністю сплати страхових внесків та повноваження щодо застосування фінансових санкцій, якими вони були наділені до набрання чинності Законом № 2464, і після 01 січня 2011 року.
Відповідна правова позиція висловлена Верховним Судом України в постановах від 19 лютого 2013 року по справі № 21-432а12 та від 23 квітня 2013 року по справі № 21-116а13.
Наведене вище зумовлює висновок, що позовні вимоги Відділення Фонду про стягнення пені, нарахованої за порушення ТОВ «Комплект» порядку сплати страхових внесків, допущені у 2010 році, є такими, що підлягають задоволенню.
Заслухавши пояснення представника Позивача, дослідивши матеріали справи, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні, беручи до уваги, що ніякі докази не мають для суду наперед встановленої сили, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог у повному обсязі.
Відповідно до ч.4 ст.94 КАС України у справах, в яких позивачем є суб'єкт владних повноважень, а відповідачем - фізична чи юридична особа, судові витрати, здійснені позивачем, з відповідача не стягуються.
Керуючись Конституцією України, ст.ст.2-15, 17-20, 69-72, 94, 98, 159-163, 185-186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
постановив:
Адміністративний позов Відділення виконавчої дирекції фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Шахтарську Донецької області до Товариства з обмеженою відповідальністю «Комплекс» про стягнення заборгованості зі сплати страхових внесків та пені - задовольнити повністю.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Комплекс» (ідентифікаційний код 30261443) на користь Відділення виконавчої дирекції фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Шахтарську Донецької області заборгованість зі сплати страхових внесків в сумі 2 947 (дві тисячі дев'ятсот сорок сім) грн. 35 коп. та пеню в сумі 57 (п'ятдесят сім) грн. 48 коп., всього - 3 004 (три тисячі чотири) грн. 83 коп.
Постанова прийнята у нарадчій кімнаті, її вступна та резолютивна частини проголошені в судовому засіданні 03 червня 2013 року.
Постанова складена у повному обсязі 04 червня 2013 року.
Постанова може бути оскаржена до Донецького апеляційного адміністративного суду через Донецькій окружний адміністративний суд в порядку, визначеному ст.186 Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом ч.3 ст.160 Кодексу адміністративного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених ч.4 ст.167 Кодексу адміністративного судочинства України, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.
Постанова набирає законної сили після закінчення строків подання апеляційної скарги, якщо вона не була подана у встановлені строки. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Суддя Кравченко Т.О.
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.06.2013 |
Оприлюднено | 05.06.2013 |
Номер документу | 31591758 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Кравченко Т.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні