копія
ПОСТАНОВА ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 травня 2013 р. Справа № 804/5917/13-а Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
Головуючий суддя Парненко В.С.,
при секретарі Орлові О.В.,
за участю:
представника позивача ОСОБА_1,
представників відповідача Тимошенко О.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_3 до управління Держземагенства у Дніпропетровському районі Дніпропетровської області про визнання дій незаконними та зобов'язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
До Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний ОСОБА_3 до управління Держземагенства у Дніпропетровському районі Дніпропетровської області про визнання дій незаконними та зобов'язання вчинити певні дії, в якому позивач просить:
1. Визнати неправомірними дії Управління Держземагенства у Дніпропетровському районі Дніпропетровської області з приводу відмови ОСОБА_3, щодо перегляду коефіцієнту функціонального використання у витягах з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок для розрахунку плати за землю за 2013 рік із застосуванням до земельних ділянок площею 0,0107 га (кадастровий номер 1210100000:02:408:0109), та площею 0,1458 га (кадастровий номер 1210100000:02:408:0108), по АДРЕСА_1 коефіцієнту функціонального використання у розмірі 0,5 (землі історико-культурного призначення).
2. Зобов'язати Управління Держземагентства у Дніпропетровському районі Дніпропетровської області зробити перерахунок нормативної грошової оцінки, на підставі чого надати ОСОБА_3 витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, що знаходиться за адресою АДРЕСА_1 площею 0,0107 га (кадастровий номер 1210100000:02:408:0109) за 2013 рік, використавши коефіцієнт функціонального використання - 0,5 (землі історико-культурного призначення).
3. Зобов'язати Управління Держземагентства у Дніпропетровському районі Дніпропетровської області зробити перерахунок нормативної грошової оцінки, на підставі чого надати ОСОБА_3 витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, що знаходиться за адресою АДРЕСА_1 площею 0,1458 га (кадастровий номер 1210100000:02:408:0108) за 2013 рік, використавши коефіцієнт функціонального використання - 0,5 (землі історико-культурного призначення).
В обґрунтування позову зазначено, що відповідачем неправомірно застосовано до земельної ділянки, яку орендує ОСОБА_3, коефіцієнт функціонального використання 2,5 - комерційне використання. При цьому позивач зазначив, що на ділянці неможливе використання угідь класифікації 1.11.6 (інша комерційна діяльність). На думку позивача, відповідач безпідставно застосовує коефіцієнт Кф 2,5, як для земель комерційного використання, відповідач повинен застосовувати коефіцієнт функціонального використання у розмірі 0,5 (землі історико-культурного призначення).
Представник позивача в судове засідання з'явився, позовні вимоги підтримав, на їх задоволенні наполягав.
Представник відповідача в судове засідання з'явився, позовні вимоги не визнав, просив в задоволенні позову відмовити.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши доводи і заперечення представників сторін, суд доходить до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню, з наступних підстав.
Судом встановлено, матеріалами справи підтверджено, що Рішенням Дніпропетровської міської ради від 06.08.2008 року № 157/35 вирішено: «Затвердити технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельні ділянки, розроблену ТОВ фірмою «Геора» і передати земельні ділянки гр. ОСОБА_3 площею 0,0107 га (кадастровий номер 1210100000:02:408:0109), та площею 0,1458 га (кадастровий номер 1210100000:02:408:0108), по АДРЕСА_1».
Пунктом 2 вищевказаного рішення земельні ділянки площею 0,0107 га (кадастровий номер 1210100000:02:408:0109), та площею 0,1458 га (кадастровий номер 1210100000:02:408:0108), по АДРЕСА_1, за основним цільовим призначенням віднесені до категорії «землі історико-культурного призначення».
Рішенням Дніпропетровської міської ради від 26.11.2008 року № 339/39 строк користування зазначеними земельними ділянками було змінено з трьох на п'ять років.
Рішенням Дніпропетровської міської ради від 08.04.2009 року № 207/45 строк укладання даних договорів оренди земельних ділянок та звернення до відповідних установ для забезпечення державної реєстрації договорів було продовжено на три місяці з моменту прийняття цього рішення.
28.05.2009 року, на підставі рішень Дніпропетровської міської ради від 06.08.2008 року № 157/35, від 26.11.2008 року №339/39 та від 08.04.2009 року № 207/45 між Дніпропетровською міською радою та гр. ОСОБА_3 (надалі - Позивач) укладено два договори оренди землі.
1. у відповідності до якого Дніпропетровська міська рада передала, а Позивач прийняв в строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 0,0107 га, яка знаходиться за адресою по АДРЕСА_1 (Бабушкінський район) і зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:02:408:0109. Даний договір було підписано сторонами, посвідчено приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу ОСОБА_4, за реєстровим номером 2018. Крім того, означений договір зареєстровано ДМВ ДРФ ДП "Центр державного земельного кадастру" про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 25.06.2009 № 040910400501.
2. у відповідності до якого Дніпропетровська міська рада передала, а Позивач прийняв в строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 0,1458 га, яка знаходиться за адресою по АДРЕСА_1 (Бабушкінський район) і зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:02:408:0108. Даний договір було підписано сторонами, посвідчено приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу ОСОБА_4, за реєстровим номером 2017. Крім того, означений договір зареєстровано ДМВ ДРФ ДП "Центр державного земельного кадастру" про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 25.06.2009 № 040910400500.
У відповідності до п. 3.1. договорів дані договори укладено на п'ять років.
18.04.2013 року Позивачем до Відповідача була подана заява щодо надання витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку, земельних ділянок, площею 0,0107 га (кадастровий номер 1210100000:02:408:0109), по АДРЕСА_1, та площею 0,1458 га (кадастровий номер 1210100000:02:408:0108) по АДРЕСА_1, переданих гр. ОСОБА_3 застосувавши коефіцієнт функціо нального використання 0,5 (землі історико-культурного призначення).
23.04.2013 року листом № 18/18-75 Відповідач, повідомив, що: «Земельні ділянки, площею 0,1458 га та 0,0107 га по АДРЕСА_1 передані гр. ОСОБА_3 згідно до Рішення Дніпропетровської міської ради від 06.08.2008 року № 157/35. Зазначеним рішенням встановлено цільове використання земельних ділянок (УКЦВЗ) - 1.11.6 (інша комерційна діяльність). При розрахунку нормативної грошової оцінки земельних ділянок застосовується коефіцієнт функціонального використання як для земель комерційного використання - 2,5, який застосовується у відповідності до Рішення Дніпропетровської міської ради від 06.08.2008 року № 157/35 та договорів оренди земельних ділянок».
Стаття 25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначає, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
У відповідності до ч.1 ст.11 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» планування територій здійснюється на державному, регіональному та місцевому рівнях відповідними органами виконавчої влади, Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим та органами місцевого самоврядування.
Частина 1 статті 12 зазначеного Закону зазначає, що компетенції сільських, селищних, міських рад у сфері містобудування на відповідній території належить затвердження відповідно до законодавства місцевих програм, генеральних планів відповідних населених пунктів, планів зонування територій, а за відсутності затверджених в установленому законом порядку планів зонування території - детальних планів територій.
Крім повноважень, зазначених у частині першій цієї статті, відповідна місцева рада утворює у складі виконавчого комітету ради орган з питань містобудування та архітектури.
Місцеві ради вирішують інші питання у сфері містобудування відповідно до закону, а також можуть делегувати вирішення питань, що належать до їх компетенції, своїм виконавчим органам або відповідним місцевим державним адміністраціям.
До компетенції виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері містобудування належать:
- затвердження детальних планів територій за наявності затверджених в установленому законом порядку планів зонування території;
- визначення територій для містобудівних потреб;
- внесення пропозицій щодо встановлення і зміни меж населених пунктів відповідно до закону.
Частиною 1 ст. 19 Земельного кодексу України передбачено, що землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії:
а) землі сільськогосподарського призначення;
б) землі житлової та громадської забудови;
в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення;
г) землі оздоровчого призначення;
ґ) землі рекреаційного призначення;
д) землі історико-культурного призначення;
е) землі лісогосподарського призначення;
є) землі водного фонду;
ж) землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
Відповідно до ч. 1 ст. 13 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться серед іншого у разі: визначення розміру земельного податку; визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Згідно пунктів 271.1 та 286.1 Податкового кодексу України базою оподаткування земельним податком є нормативна грошова оцінка земельних ділянок, а підставою для нарахування земельного податку - дані державного земельного кадастру.
В пунктах 4.1, 4.2, 4.3 договорів оренди землі від 28.05.2009 зазначено, що річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі. Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством.
Зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки та її індексація проводиться без внесення змін та доповнень до даного договору.
Розмір орендної плати переглядається щорічно, або у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; змін у цільовому використанні земельної ділянки; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом (п.4.8 договорів оренди землі від 28.05.2009).
Відповідно до статті 193 Земельного кодексу України державний земельний кадастр містить сукупність відомостей і документів, у тому числі, про оцінку земельних ділянок.
Згідно статті 194 Земельного кодексу України призначенням державного земельного кадастру є забезпечення необхідною інформацією органів державної влади та органів місцевого самоврядування, заінтересованих підприємств, установ і організацій, а також громадян з метою регулювання земельних відносин, визначення розміру плати за землю тощо.
Відповідно до статей 5, 13, 20 ЗУ «Про оцінку земель» залежно від мети та методів проведення оцінка земель поділяється на такі види: бонітування ґрунтів; економічна оцінка земель; грошова оцінка земельних ділянок. Грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, у тому числі, у разі визначення розміру земельного податку і розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. За результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Відповідно до статті 204 Земельного кодексу України державний земельний кадастр ведеться уповноваженим органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державне агентство земельних ресурсів України, затвердженого Указом Президента України від 08.04.2011 року № 445/2011, та пункту 2 даного Указу центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів і правонаступником Державного комітету України із земельних ресурсів є Державне агентство земельних ресурсів України, яке входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері земельних відносин.
Разом з тим відповідно до пункту 21 Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої постановою КМУ від 23.03.1995 року № 213 і пункту 3.3 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 року № 18/15/21/11, нормативна грошова оцінка земель населених пунктів визначається за формулою, яка включає Кф - коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки.
Згідно з Методикою нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, яку затверджено Постановою Кабінету Міністрів України №213 від 23.03.1995р. (з наступними змінами та доповненнями) (далі -Методика) нормативна грошова оцінка земельних ділянок здійснюється з метою визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також під час розроблення показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель (пункт 1 Методики) інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення є матеріали державного земельного кадастру (кількісна і якісна характеристика земель, бонітування грунтів, економічна оцінка земель), матеріали внутрігосподарського землевпорядкування, а земель населених пунктів - їх генеральні плани та проекти планування і забудови населених пунктів, матеріали економічної оцінки території (пункт 2 Методики), нормативна грошова оцінка земель населених пунктів визначається за формулою:
В х Нп
Цн = ---------- х Кф х Км, (7)
Нк
де Цн - нормативна грошова оцінка квадратного метра земельної ділянки (у гривнях);
В - витрати на освоєння та облаштування території в
розрахунку на квадратний метр (у гривнях);
Нп - норма прибутку (6 %);
Нк - норма капіталізації (3 %);
Кф - коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (під житлову та громадську забудову, для промисловості, транспорту тощо);
Км - коефіцієнт, який характеризує місцерозташування земельної ділянки.
Відповідно до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, який затверджено спільним наказом Державного комітету по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук №18/15/21/11 від 27.01.2006р. та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 05.04.2006р. за №388/12262 (далі - Порядок) нормативна грошова оцінка одного квадратного метра земельної ділянки населених пунктів визначається за формулою
В х Нп
Цн = ------------- х Кф х Км, (8)
Нк
де Цн - нормативна грошова оцінка квадратного метра земельної ділянки (у гривнях);
В - витрати на освоєння та облаштування території в розрахунку на квадратний метр (у гривнях);
Нп - норма прибутку (6%);
Нк - норма капіталізації (3%);
Кф - коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (під житлову та громадську забудову, для промисловості, транспорту тощо);
Км - коефіцієнт, який характеризує місце розташування земельної ділянки.
Коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) (додаток 1, табл. 1.1), ураховує відносну прибутковість видів економічної діяльності, та становить:
- для категорії земель за функцією використання - землі житлової забудови (склад категорії земель - землі індивідуального житлового будівництва і господарських будівель, землі малоповерхової і багатоповерхової несадибної забудови, землісільськогосподарського призначення під господарськими будівлями і спорудами) Кф=1,0 ;
- землі промисловості -Кф=1,2;
- землі комерційного використання Кф= 2,5;
- інші землі до яких за функцією використання віднесено - землі зайняті поточним будівництвом та землі відведені під майбутнє будівництво Кф=0,5.
Віднесення земель до категорії земель за функціональним використанням провадиться згідно з Інструкцією з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми NN 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем), затвердженою наказом Держкомстату України від 05.11.98 N 377, зареєстрованою в Мін'юсті України 14.12.98 за N 788/3228, відповідно до видів економічної діяльності, зазначених у довідках, що надають юридичним особам органи державної статистики.
Сукупний аналіз вищенаведених норм законодавства дає можливість зробити висновок про те, що орендна плата та земельний податок сплачується користувачем земельної ділянки щорічно з дня виникнення права користування земельною ділянкою, розмір орендної плати та ставка земельного податку визначається у відсотках від грошової оцінки земельної ділянки, яка у свою чергу залежить від коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки, який співпадає з видами категорій земель за цільовим призначенням, які встановлені ст. 19 Земельного кодексу України.
При цьому у відповідності до п. 2 рішення Дніпропетровської міської ради № 157/35 від 06.08.2008 p. земельні ділянки, що розташовані по АДРЕСА_1, кадастрові номери 1210100000:02:408:0108, 1210100000:02:408:0109, віднесені за основним цільовим призначенням до категорії «Землі історико-культурного призначення».
Відповідно до Висновку по результатам інструментального обстеження від 30.10.2009 року, зробленого фахівцями Придніпровської державної академії будівництва та архітектури, на даний час нежитлове виробниче приміщення, розташоване за адресою: АДРЕСА_1, не придатне до нормальної експлуатації у зв'язку з тим, що знаходиться практично в аварійному стані та потребує вжиття необхідних заходів для виправлення недоліків.
Крім того, судом під час розгляду справи було встановлено, що позивач не має можливості користуватись зазначеним приміщенням, розташованим за адресою: АДРЕСА_1.
Враховуючи вищенаведені обставини, суд приходить до висновку, що зазначені земельні діляки не можна віднести до земель комерційної діяльності, у зв'язку з чим у відповідності до Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої Постановою Кабінету міністрів України від 18.10.2012 року № 1051, під час розрахунку нормативної грошової оцінки має застосовуватись коефіцієнт функціонального використання - 0,5. Окрім того, землі, зайняті поточним та відведені під майбутнє будівництво, також передбачають використання коефіцієнту функціонального використання - 0,5
У зв'язку з чим дії відповідача щодо відмови надати витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, що розташовані по АДРЕСА_1 (Бабушкінський район), кадастрові номери 1210100000:02:408:0108, 1210100000:02:408:0109, з коефіцієнтом функціонального використання у розмірі 0,5 є протиправними.
Враховуючи, що обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними конкретними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування, суд прийшов до висновку, що в позовній заяві наведені обставини, які підтверджуються достатніми доказами, які свідчать про обґрунтованість позовних вимог. Докази, подані позивачем, підтверджують обставини, на які позивач посилається на їх обґрунтування.
Вирішуючи спір, суд приходить до висновку, що вимоги позивача є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Відповідно до ч. 1 ст. 71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Керуючись статтями 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_3 до управління Держземагенства у Дніпропетровському районі Дніпропетровської області про визнання дій незаконними та зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити.
Визнати неправомірними дії Управління Держземагенства у Дніпропетровському районі Дніпропетровської області з приводу відмови ОСОБА_3, щодо перегляду коефіцієнту функціонального використання в витягах з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок для розрахунку плати за землю за 2013 рік із застосуванням до земельних ділянок площею 0,0107 га (кадастровий номер 1210100000:02:408:0109), та площею 0,1458 га (кадастровий номер 1210100000:02:408:0108), по АДРЕСА_1 коефіцієнту функціонального використання у розмірі 0,5.
Зобов'язати Управління Держземагентства у Дніпропетровському районі Дніпропетровської області зробити перерахунок нормативної грошової оцінки, на підставі чого надати ОСОБА_3 витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, що знаходиться за адресою АДРЕСА_1 площею 0,0107 га (кадастровий номер 1210100000:02:408:0109) за 2013 рік, використавши коефіцієнт функціонального використання - 0,5.
Зобов'язати Управління Держземагентства у Дніпропетровському районі Дніпропетровської області зробити перерахунок нормативної грошової оцінки, на підставі чого надати ОСОБА_3 витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, що знаходиться за адресою АДРЕСА_1 площею 0,1458 га (кадастровий номер 1210100000:02:408:0108) за 2013 рік, використавши коефіцієнт функціонального використання - 0,5.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі її апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Постанову може бути оскаржено в апеляційному порядку до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд у десятиденний строк з дня отримання копії постанови, виготовленої у повному обсязі.
Повний текст постанови виготовлено 30.05.2013.
Суддя (підпис) З оригіналом згідно Постанова не набрала законної сили 30.05.2013 СуддяВ.С. Парненко В.С. Парненко
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.05.2013 |
Оприлюднено | 07.06.2013 |
Номер документу | 31648348 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Парненко Вікторія Станіславівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Парненко Вікторія Станіславівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Парненко Вікторія Станіславівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні