Ухвала
від 05.06.2013 по справі 805/1081/13-а
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Головуючий у 1 інстанції - Кравченко Т.О.

Суддя-доповідач - Гайдар А.В.

ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 червня 2013 року справа №805/1081/13-а приміщення суду за адресою:83017, м. Донецьк, бул. Шевченка, 26

Донецький апеляційний адміністративний суд колегією в складі

головуючого судді Гайдара А.В.

суддів Ханової Р.Ф.

Чебанова О.О.,

за участю секретаря судового засідання Левченко Г.О.,

за участю:

представників позивача Щербака С.М., Мельник Т.М. (за довіреністю)

представника відповідача Кравченко І.С. (за довіреністю)

розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Державної служби з лікарських засобів у Донецькій області Державної служби України з лікарських засобів на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 01 квітня 2013 року (головуючий І інстанції - Кравченко Т.О.) за позовною заявою Приватного підприємства «Фармасервіс» до Державної служби з лікарських засобів у Донецькій області Державної служби України з лікарських засобів про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В :

До Донецького окружного адміністративного суду окружного адміністративного суду з позовною заявою звернулось Приватне підприємство «Фармасервіс» до Державної служби з лікарських засобів у Донецькій області Державної служби України з лікарських засобів про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії. ( а.с.3-5)

Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 01 квітня 2013 р. у справі № 2а/805/1081/13-а адміністративний позов Адміністративний позов Приватного підприємства "Фармасервіс" до Державної служби з лікарських засобів у Донецькій області, Державної служби України з лікарських засобів про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії - задоволено частково. Скасовано рішення Державної служби України з лікарських засобів від 22 лютого 2013 року № 1104-4.0.1/4.0/32-13 про відмову Приватному підприємству "Фармасервіс" у видачі копії ліцензії на провадження господарської діяльності з роздрібної торгівлі лікарськими засобами, прийнятого за результатами розгляду заяви (реєстраційний № 885 від 08 лютого 2013 року) та документів, доданих до неї. Зобов'язано Державну службу України з лікарських засобів вирішити питання про видачу Приватному підприємству "Фармасервіс" копії ліцензії на провадження господарської діяльності з роздрібної торгівлі для аптеки, розміщеної в комплексі Центрального колгоспного ринку за адресою: м. Донецьк, бул. Шевченка, буд.6"б", на підставі заяви (реєстраційний № 885 від 08 лютого 2013 року) та документів, доданих до неї, у відповідності до вимог законодавства України. У задоволенні інших позовних вимог - відмовлено. Стягнуто з Державного бюджету України на користь Приватного підприємства "Фармасервіс" судові витрати по сплаті судового збору в сумі 17 грн. 21 коп. (а.с. 164-170)

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідач - Державна служба з лікарських засобів у Донецькій області Державної служби України з лікарських засобів подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати постанову суду першої інстанції, прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог позивачу в повному обсязі. (а.с.173-178 )

В судовому засіданні представник відповідача підтримала доводи апеляційної скарги та просила її задовольнити.

Представники позивача у судовому засіданні заперечували проти задоволення апеляційної скарги, вважали, що рішення суду першої інстанції законне та обґрунтоване і підстав для його скасування або зміни немає.

За правилами частини першої статті 195 КАС України перегляд судового рішення суду першої інстанції здійснюється в межах апеляційних скарг.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи, вивчивши доводи апеляційної скарги, думку представників сторін, колегія суддів встановила наступне.

Приватне підприємство "Фармасервіс" (ідентифікаційний код 24799386) зареєстроване у якості юридичної особи Виконавчим комітетом Калінінської районної Ради м. Донецька 28 лютого 1997, про що свідчить Статут підприємства (а.с.20-23) та свідоцтво про державну реєстрацію юридичної особи серії А00 № 317425 (а.с.17).

Як вбачається зі змісту довідки АА № 547799 з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України, до основних видів діяльності Позивача за КВЕД-2010 належать 47.73 Роздрібна торгівля фармацевтичними товарами в спеціалізованих магазинах, 46.46 Оптова торгівля фармацевтичними товарами, 47.74 Роздрібна торгівля медичними й ортопедичними товарами в спеціалізованих магазинах (а.с.18).

ПП "Фармасервіс" має ліцензію на роздрібну торгівлю лікарськими засобами серії АВ № 553203, яка видана 02 вересня 2010 року Державною інспекцією з контролю якості лікарських засобів Міністерства охорони здоров'я України на підставі рішення від 13 липня 2010 року № 166. Ліцензія діє з 13 липня 2010 року (а.с.25).

Як слідує зі змісту свідоцтва про права власності на нерухоме майно серії САА № 907013, виданого Управлінням комунального господарства виконавчого комітету Донецької міської ради 01 квітня 2003 року на підставі рішення Виконавчого комітету Ворошиловської районної в м. Донецьку ради від 26 березня 2003 року № 97, об'єкт, розташований за адресою: м. Донецьк, бул. Шевченка, буд.6"б", загальною площею 13 282,6 кв.м., є комплексом Центрального колгоспного ринку (а.с.15).

На титульній сторінці технічного паспорту на громадську будівлю, виготовленого Комунальним підприємством "Бюро технічної інвентаризації м. Донецька" вказано призначення цього об'єкта - Комплекс Центрального колгоспного ринку (а.с.16).

01 грудня 2012 року між Товариством з обмеженою відповідальністю "Фірма ЮГ" та Позивачем укладений договір оренди нежитлового приміщення за № 438-01/12.

За умовами вказаного договору Позивач прийняв в оренду нежитлове приміщення загальною площею 103 кв.м. в торговельному центрі Центрального колгоспного ринку, розташованого за адресою: м. Донецьк, бул. Шевченка, 6"б", з метою розташування в ньому аптеки (а.с.9-14).

08 лютого 2013 року ПП "Фармасервіс" звернулося до Держлікслужби України із заявою про видачу копії ліцензії від 02 вересня 2010 року серії АВ № 553203.

Необхідність отримання копії ліцензії обумовлена створенням нового відокремленого підрозділу - Аптеки № 3 "Аптека плюс" з місцем провадження господарської діяльності - м. Донецьк, бул. Шевченка, буд.6"б".

На підтвердження створення нового відокремленого підрозділу Позивачем надані відомості про наявність матеріально-технічної бази та кваліфікованого персоналу, необхідних для провадження господарської діяльності з роздрібної торгівлі лікарськими засобами.

У вказаній заяві Позивач просив за місцем провадження господарської діяльності провести перевірку наявності матеріально-технічної бази, кваліфікованого персоналу. Заява подана за формою згідно з додатком 4 до Ліцензійних умов (а.с.95).

Як слідує зі змісту Відомостей про наявність матеріально-технічної бази та кваліфікованого персоналу, необхідних для провадження господарської діяльності з роздрібної торгівлі лікарськими засобами, оформлених відповідно до додатку 10 до Ліцензійних умов, аптека № 3 з найменуванням "Аптека плюс" знаходиться за адресою: м. Донецьк, бул. Шевченка, буд.6 "б".

Характеристика будівлі, у якій розміщено аптечний заклад: будівля, за адресою: м. Донецьк, буд. Шевченка, буд.6 "б" є чотирьохповерховою, основне призначення - торговельний центр, будівля має необхідні умови для доступу осіб з обмеженими фізичними можливостями; приміщення, у якому розташований аптечний заклад ізольоване, одноповерхове, окремого самостійного виходу назовні не має, суміщене з торговельним центром, зал обслуговування населення знаходиться на першому поверсі, приміщення обладнане централізованим теплопостачанням, має природну вентиляцію, центральну каналізацію. Структура аптечного закладу - загальна площа 103,0 кв.м., площа торговельного залу більше 18 кв.м., приміщення для зберігання лікарських засобів більше 10 кв.м., приміщення персоналу більше 8 кв.м. Вказана інформація наведена у п.п.2.1, 2.2, 2.4-2.8 Відомостей (а.с.98-101).

08 лютого 2013 року заява Позивача разом з Відомостями про відповідність матеріально-технічної бази підприємства ліцензійним умовам прийнята Держлікслужбою України, про що свідчить опис за № 885 (а.с.96).

11 лютого 2013 року Держлікслужбою у Донецькій області видане посвідчення за № 31/5 на проведення позапланової перевірки ПП "Фармасервіс" щодо наявності матеріально-технічної бази, кваліфікованого персоналу, необхідних для провадження господарської діяльності з роздрібної торгівлі лікарськими засобами в аптеці № 3 "Аптека плюс": м. Донецьк, бул. Шевченка, 6"б", на підставі заяви суб'єкта господарювання на видачу копії ліценції № 885 від 08 лютого 2013 року (а.с.97).

14 лютого 2013 року за результатами позапланової перевірки посадовими особами Держлікслужби у Донецькій області складений акт № 885/1 перевірки наявності матеріально-технічної бази, кваліфікованого персоналу, необхідних для провадження господарської діяльності з роздрібної торгівлі лікарськими засобами (а.с.102-105). В рядку 3.4. "Характеристика будівлі, у якій розміщено аптечний заклад (структурний підрозділ)" основне використання будівлі визначено як комплекс Центрального колгоспного ринку, в рядку 3.6. "Характеристика приміщення, в якому розміщений аптечний заклад (структурний підрозділ)" вказано, що приміщення суміщене з комплексом Центрального колгоспного ринку.

Співставлення даних, наведених у Відомостях та в Акті, зумовлює висновок про те, що єдина розбіжність між зазначеними у цих документами даними полягає у визначення основного використання будівлі, розташованої за адресою: м. Донецьк, бул. Шевченка, буд.6"б", Позивач зазначає, що це "торговельний комплекс", Відповідач 1 - "комплекс Центрального колгоспного ринку".

Листом від 22 лютого 2013 року за № 1104-4.0.1/4.0/32-13 Держлікслужба України повідомила Позивача про те, що за результатами розгляду заяви (реєстраційний № 885 від 08 лютого 2013 року) та документів доданих до неї, прийнято рішення про відмову у видачі копії ліцензії на провадження господарської діяльності з роздрібної торгівлі лікарськими засобами на підставі ч.3 ст.11 Закону України "Про ліцензування певних видів господарської діяльності" у зв'язку з невідповідністю заявника згідно з поданими документами ліцензійним умовам, установленим для виду господарської діяльності, зазначеного в заяві про видачу ліцензії (а.с.121).

Також встановлено, що ПП "Фармасервіс" вже отримувало копію ліценції серії АВ № 553203 для провадження діяльності в Аптечному кіоску № 1 "Аптека плюс" в торговельному комплексі Центрального колгоспного ринку за адресою: м. Донецьк, бул. Шевченка, 6"б" (а.с.122).

Суть спору полягає у різному визначенні призначення будівлі, розташованої за адресою: м. Донецьк, бул. Шевченка, 6"б", за твердженням Позивача - це торговельний комплекс, згідно з висновком Відповідачів - ринок.

Закон України "Про ліцензування певних видів господарської діяльності" від 1 червня 2000 року № 1775-ІІІ (далі - Закон № 1775-ІІІ) визначає види господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню, порядок їх ліцензування тощо.

Відповідно до ст.1 Закону № 1775-ІІІ ліцензія - документ державного зразка, який засвідчує право ліцензіата на провадження зазначеного в ньому виду господарської діяльності протягом визначеного строку у разі його встановлення Кабінетом Міністрів України за умови виконання ліцензійних умов; орган ліцензування - орган виконавчої влади, визначений Кабінетом Міністрів України, уповноважений законом державний колегіальний орган, спеціально уповноважений виконавчий орган рад для ліцензування певних видів господарської діяльності.

Згідно з ч.5 ст.14 № 1775-ІІІ господарська діяльність на підставі ліцензії, виданої органом ліцензування, яким є центральний орган виконавчої влади чи державний колегіальний орган, здійснюється на всій території України.

Відповідно до положень абз.4 ч.1 ст.6 Закону № 1775-ІІІ видачу ліцензії на певний вид господарської діяльності здійснює орган ліцензування.

Види господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню, визначені ст.9 Закону № 1775-ІІІ.

Згідно з ч.2 ст.9 Закону № 1775-ІІІ господарська діяльність з роздрібної торгівлі лікарськими засобами підлягає ліцензуванню відповідно до цього Закону з урахуванням особливостей, визначених Законом України "Про лікарські засоби".

Відповідно до ст.19 Закону України "Про лікарські засоби" від 4 квітня 1996 року № 123/96-ВР (далі - Закон № 123/96-ВР) роздрібна торгівля лікарськими засобами на території України здійснюється підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами - підприємцями на підставі ліцензії, яка видається в порядку, встановленому законодавством.

Підставою для видачі ліцензії є наявність матеріально-технічної бази, кваліфікованого персоналу, відповідність яких встановленим вимогам та заявленим у поданих заявником документах для одержання ліцензії характеристикам підлягає обов'язковій перевірці перед видачею ліцензії у межах строків, передбачених для видачі ліцензії, за місцем провадження діяльності органом ліцензування або його територіальними підрозділами у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров'я.

Суб'єкт господарювання може здійснювати роздрібну торгівлю лікарськими засобами за умови відповідності ліцензійним умовам провадження певного виду діяльності.

Указом Президента України від 6 квітня 2011 року № 370/2011 "Питання оптимізації системи центральних органів виконавчої влади" утворена Державна служба України з лікарських засобів.

Відповідно до п.1 Положення про Державну службу України з лікарських засобів, затвердженого Указом Президента України від 8 квітня 2011 року № 440/2011 (далі - Положення № 440/2011), Державна служба України з лікарських засобів є центральним органом виконавчої влади, входить до системи органів виконавчої влади у галузі охорони здоров'я та утворюється для забезпечення реалізації державної політики у сферах контролю якості та безпеки лікарських засобів, а також ліцензування господарської діяльності, в тому числі з роздрібної торгівлі лікарськими засобами.

Одним з основних завдань Держлікслужби України є ліцензування господарської діяльності з роздрібної торгівлі лікарських засобів, що передбачено п.3 Положення № 440/2011.

Держлікслужба України відповідно до покладених на неї завдань, крім іншого, видає суб'єктам господарювання ліцензії на роздрібну торгівлю лікарськими засобами, про що йдеться в п.п.16 п.4 Положення № 440/2011.

Відповідно до п.5 Переліку органів ліцензування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 листопада 2000 року № 1698 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 27 липня 2011 року № 798), ліцензування роздрібної торгівлі лікарськими засобами здійснює Держлікслужба України.

Згідно з п.7 Положення № 440/2011 Держлікслужба України здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи.

На підставі постанови Кабінету Міністрів України від 26 вересня 2011 року № 997 "Про утворення територіальних органів Державної служби з лікарських засобів" утворена як юридична особа публічного права Державна служба з лікарських засобів у Донецькій області шляхом перетворення Державної інспекції з контролю якості лікарських засобів в Донецькій області.

Таким чином, Відповідачі по справі є суб'єктами владних повноважень, спірні правовідносини виникли внаслідок реалізації ними владних управлінських функцій у сфері ліцензування роздрібної торгівлі лікарськими засобами, як наслідок, оспорюванні рішення та дії Відповідачів мають бути перевірені на відповідність критеріям, наведеним у ч.3 ст.2 КАС України.

У разі створення ліцензіатом - юридичною особою нової філії, іншого відокремленого підрозділу, де буде ним провадитися зазначений у ліцензії вид господарської діяльності, такий ліцензіат повинен подати до органу ліцензування заяву встановленого зразка про видачу копії ліцензії, а також документи відповідно до ст.10 цього Закону, що передбачено ч.9 ст.14 Закону № 1775-ІІІ.

У зв'язку із створенням нового відокремленого підрозділу - Аптеки № 3 "Аптека плюс" з місцем провадження господарської діяльності - м. Донецьк, бул. Шевченка, буд.6"б", у ПП "Фармасервіс" виник обов'язок отримати копію ліцензії.

Ст.14 Закону № 1775-ІІІ визначено, що копія ліцензіє видається в порядку, встановленому для видачі ліцензії.

Відповідно до положень ч.ч.1-3, 5-6 ст.10 Закону № 1775-ІІІ суб'єкт господарювання, який має намір провадити певний вид господарської діяльності, що ліцензується, особисто або через уповноважений ним орган чи особу звертається до відповідного органу ліцензування із заявою встановленого зразка про видачу ліцензії.

У заяві про видачу ліцензії повинні міститися такі дані: 1) відомості про суб'єкта господарювання - заявника: найменування, місцезнаходження, банківські реквізити, ідентифікаційний код - для юридичної особи; 2) вид господарської діяльності, вказаний згідно з ч.3 ст.9 цього Закону (повністю або частково), на провадження якого заявник має намір одержати ліцензію.

У разі наявності у заявника - юридичної особи філій, інших відокремлених підрозділів, за місцем яких буде провадитися заявлена діяльність, у заяві зазначається їх місцезнаходження.

Для окремих видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню, до заяви про видачу ліцензії також додаються документи, вичерпний перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України за поданням спеціально уповноваженого органу з питань ліцензування.

Органу ліцензування забороняється вимагати від суб'єктів господарювання інші документи, не вказані у цьому Законі, крім документів, передбачених ч.5 цієї статті.

Перелік документів, які додаються до заяви про видачу ліцензії для окремого виду господарської діяльності, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 4 липня 2001 року № 756. П.5 зазначеного Переліку передбачено, що до заяви про видачу ліцензії на роздрібну торгівлю лікарськими засобами додаються відомості за підписом заявника - суб'єкта господарювання (за формою, встановленою ліцензійними умовами) про наявність матеріально-технічної бази та кваліфікованого персоналу.

На виконання вимог наведених вище законодавчих та підзаконних нормативно-правових актів ПП "Фармасервіс" звернулося до Держлікслужби України із заявою про видачу копії ліцензії на роздрібну торгівлю лікарськими засобами та надала відомості про наявність матеріально-технічної бази і кваліфікованого персоналу, які оформлені за встановленою формою.

Наказом Міністерства охорони здоров'я України від 11 липня 2012 року № 513, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 26 липня 2012 року за № 1262/21574, затверджений Порядок перевірки перед видачею ліцензії на провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової, роздрібної торгівлі лікарськими засобами (далі - Порядок № 513).

Згідно з п.1.1. Порядку № 513 він є обов'язковим для виконання суб'єктами господарювання, які мають намір отримати ліцензію на здійснення господарської діяльності з роздрібної торгівлі лікарськими засобами або її копію, Держлікслужбою України та її територіальними органами.

Відповідно до п.1.4. Порядку № 513 відповідність матеріально-технічної бази, кваліфікації персоналу встановленим вимогам та заявленим у поданих заявником документах для одержання ліцензії на провадження господарської діяльності з роздрібної торгівлі лікарськими засобами характеристикам встановлюється Держлікслужбою України на підставі: документів, поданих заявником для одержання ліцензії на провадження господарської діяльності з роздрібної торгівлі лікарськими засобами; акта перевірки наявності матеріально-технічної бази, кваліфікованого персоналу, необхідних для провадження господарської діяльності з роздрібної торгівлі лікарськими засобами (додатки 2-4).

Підставою для проведення перевірки наявності матеріально-технічної бази, кваліфікації персоналу, необхідних для провадження господарської діяльності роздрібної торгівлі лікарськими засобами є заява суб'єкта господарювання на видачу ліцензії на здійснення господарської діяльності з роздрібної торгівлі лікарськими засобами або заява про видачу копії ліцензії на здійснення господарської діяльності з роздрібної торгівлі лікарськими засобами, які подаються до Держлікслужби України, що передбачено п.1.5. Порядку № 513.

Відповідно до п.1.7. Порядку № 513 перевірка проводиться посадовими особами Держлікслужби України та/або територіальних органів Держлікслужби не пізніше шостого робочого дня від дня надходження заяви суб'єкта господарювання про видачу ліцензії.

Згідно з п.2.12. Порядку № 513 посадовими особами органів контролю під час здійснення перевірки суб'єкта господарювання, який має намір здійснювати господарську діяльність з роздрібної торгівлі лікарськими засобами, перевіряються: наявність матеріально-технічної бази, необхідної для провадження господарської діяльності з роздрібної торгівлі лікарськими засобами; наявність документів, які підтверджують право власності або користування приміщенням, що займає суб'єкт господарювання або його відокремлений структурний підрозділ; технічний паспорт приміщення, що займає суб'єкт господарювання або його відокремлений структурний підрозділ; технічні паспорти вимірювальних приладів та апаратів, що є в наявності; наявність документів про спеціальну освіту та підвищення кваліфікації завідуючого аптечним закладом, уповноваженої особи; штатний розклад аптечного закладу та трудові книжки завідуючого аптечним закладом (структурним підрозділом), уповноваженої особи; документи, що підтверджують правовідносини працівників із суб'єктом господарювання (накази про призначення, трудові договори тощо).

За результатами перевірки складається відповідний акт за формою, наведеною у додатках 1 та 4 до цього Порядку № 513.

П.3.5. Порядку № 513 визначено, у разі якщо перевірка проводилась посадовими особами територіального органу Держлікслужби України, акт перевірки не пізніше наступного робочого дня від дня його складання направляється до Держлікслужби України як органу ліцензування для прийняття рішення про видачу або відмову у видачі ліцензії на провадження господарської діяльності з імпорту лікарських засобів.

Колегія суддів погоджує висновок суду першої інстанції, що дії посадових осіб відповідача щодо проведення позапланової перевірки відповідності матеріально-технічної бази, необхідної для провадження позивачем господарської діяльності з роздрібної торгівлі лікарськими засобами, вчинені в межах повноважень, в порядку та у спосіб, що визначені законодавством, а тому позовні вимоги в цій частині задоволенню не підлягають.

Стосовно позовних вимог Позивача про зобов'язання Держлікслужби у Донецькій області скасувати Акт № 885/1 від 14 лютого 2013 року в частині визначення основного використання будівлі як комплекс Центрального колгоспного ринку, колегія суддів зазначає наступне.

Юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори, зокрема на спори юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності, що передбачено п.1 ч.2 ст.17 КАС України.

Отже, до адміністративних судів можуть бути оскаржені рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, які породжують, змінюють або припиняють права та обов'язки у сфері публічно-правових відносин, вчинені ними при здійсненні владних управлінських функцій на основі законодавства, у тому числі на виконання делегованих повноважень, якщо позивач вважає, що цими рішеннями, діями чи бездіяльністю його права чи свободи порушені або порушуються, створено або створюються перешкоди для їх реалізації або мають місце інші ущемлення прав чи свобод.

Обов'язковою ознакою рішення суб'єкта владних повноважень (як нормативно-правового акта, так і правового акта індивідуальної дії), є створення ним юридичних наслідків для особи у формі прав, обов'язків, їх зміни чи припинення.

З наведених норм права вбачається, що позивач на власний розсуд визначає, чи порушені його права рішенням суб'єкта владних повноважень. Проте це рішення повинно бути таким, що породжує, змінює або припиняє права та обов'язки у сфері публічно-правових відносин.

Акт № 885/1 від 14 лютого 2013 року є документом, який фіксує певні факти та обставини, які мали місце при проведенні перевірки Позивача на предмет відповідності наявної у нього матеріально-технічної бази Ліцензійним умовам, тому не є правовим актом індивідуальної дії в розумінні ч.1 ст.17 КАС України. Такий акт є однією з підстав для прийняття Держлікслужбою України рішення про видачу ліцензії (її копії) або про відмову у її видачі.

З огляду на вищевикладене колегія суддів зазначає, що суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про відмову в задоволенні позовних вимог в цій частині.

Відповідно до ч.1 ст.11 Закону № 1775-ІІІ орган ліцензування приймає рішення про видачу ліцензії або про відмову у її видачі у строк не пізніше ніж десять робочих днів з дати надходження заяви про видачу ліцензії та документів, що додаються до заяви, якщо спеціальним законом, що регулює відносини у певних сферах господарської діяльності, не передбачений інший строк видачі ліцензії на окремі види діяльності.

Повідомлення про прийняття рішення про видачу ліцензії або про відмову у видачі ліцензії надсилається (видається) заявникові в письмовій формі протягом трьох робочих днів з дати прийняття відповідного рішення. У рішенні про відмову у видачі ліцензії зазначаються підстави такої відмови, що передбачено ч.2 ст.11 Закону № 1775-ІІІ.

Згідно з ч.3 ст.11 Закону № 1775-ІІІ підставами для прийняття рішення про відмову у видачі ліцензії є: недостовірність даних у документах, поданих заявником, для отримання ліцензії; невідповідність заявника згідно з поданими документами ліцензійним умовам, встановленим для виду господарської діяльності, зазначеного в заяві про видачу ліцензії.

Ч.6 ст.11 Закону № 1775-ІІІ передбачено, що рішення про відмову у видачі ліцензії може бути оскаржено у судовому порядку.

Держлікслужбою України прийнято рішення про відмову у видачі ПП "Фармасервіс" копії ліцензії для здійснення господарської діяльності з роздрібної торгівлі лікарськими засобами в приміщенні за адресою: м. Донецьк, бул. Шевченка, 6"б", у зв'язку з невідповідність заявника згідно з поданими документами Ліцензійним умовам.

Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової, роздрібної торгівлі лікарськими засобами, затверджені наказом Міністерства охорони здоров'я України від 31 жовтня 2011 року № 723, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 7 грудня 2011 року за № 1420/20158, (далі - Ліцензійні умови).

Згідно з п.1.3. Ліцензійних умов аптека - заклад охорони здоров'я, основним завданням якого є забезпечення населення, закладів охорони здоров'я, підприємств, установ та організацій лікарськими засобами шляхом здійснення роздрібної торгівлі.

Відповідно до п.1.11. Ліцензійних умов Держлікслужба України приймає рішення про видачу ліцензії або про відмову в її видачі у строк не пізніше десяти робочих днів з дати надходження заяви про видачу ліцензії та документів, що додаються до заяви.

Підставою для видачі ліцензії на провадження господарської діяльності з роздрібної торгівлі лікарськими засобами є наявність матеріально-технічної бази, кваліфікованого персоналу (додатки 9-11), відповідність яких встановленим вимогам та заявленим у поданих заявником документах для одержання ліцензії характеристикам підлягає обов'язковій перевірці перед видачею ліцензії у межах строків, передбачених для видачі ліцензії, за місцем провадження діяльності Держлікслужбою України або її територіальними органами.

Згідно з вимогами п.п.3.5.7. п.3.5. Ліцензійних умов ліцензіат, який провадить діяльність з роздрібної торгівлі лікарськими засобами, повинен: забезпечити наявність усіх необхідних приміщень, устаткування та обладнання для належного зберігання та торгівлі лікарськими засобами.

Відповідно до положень п.п.3.5.9. п.3.5. Ліцензійних умов для забезпечення діяльності з роздрібної торгівлі аптека повинна: а) розміщуватися у виведеному із житлового фонду окремому будинку або у вбудованому (прибудованому) ізольованому приміщенні на першому поверсі з окремим самостійним виходом назовні із торговельного залу за винятком випадків, передбачених цим підпунктом; б) мати зал обслуговування населення та виробничі приміщення: необхідну зону та/або приміщення для приймання лікарських засобів, приміщення (зони) для зберігання різних груп лікарських засобів відповідно до вимог, визначених виробником. Прохід до виробничих приміщень не може здійснюватися через приміщення загального користування (коридори, тамбури тощо). Мінімальна загальна площа приміщень зберігання лікарських засобів не може бути меншою 10 кв.м.; в) мати службово-побутові приміщення: приміщення для персоналу, вбиральню з рукомийником, дозволяється розташування вбиральні поза межами аптеки, при цьому в аптеці обов'язково повинно бути обладнане окреме місце для санітарної обробки рук), приміщення або шафу для зберігання інвентарю для прибирання. Загальна мінімальна площа приміщень для персоналу не може бути меншою 8 кв.м.

Дозволяється улаштування загального вхідного тамбура в будинках громадського призначення (окрім шкіл, закладів дошкільної освіти та під'їздів житлових будинків) за умови забезпечення вільного доступу до аптеки та дотримання в тамбурі санітарно-гігієнічних вимог, установлених для аптек. Площа загального вхідного тамбур не включається в мінімальну та загальну площу аптеки, але це приміщення обов'язково зазначається у паспорті аптечного закладу.

Відповідно до п.3.5.10. Ліцензійних умов загальна мінімальна площа аптек, які займаються роздрібною торгівлею лікарськими засобами, повинна становити для аптек, розташованих у містах, - не менше ніж 50 кв.м (площа торговельного залу - не менше ніж 18 кв.м).

Пояснення представників сторін, відомості про наявність матеріально-технічної бази та акт перевірки свідчать про те, що приміщення аптеки ПП "Фармасервіс", розташованої за адресою: м. Донецьк, бул. Шевченка, 6"б", відповідає переліченим вище вимогам.

Ліцензійні умови допускають розміщення аптеки у приміщеннях торговельних центрів, санаторно-курортних закладів, готелів, аеропортів, вокзалів, у ізольованому приміщенні на першому поверсі без улаштування окремого самостійного виходу назовні за умови дотримання вимог п.п.3.5.7. п.3.5.

Відповідно до п.2 Положення про основні вимоги до організації діяльності продовольчих, непродовольчих та змішаних ринків, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 липня 2009 року № 868, під терміном "ринок" розуміється об'єкт торгівлі, на території якого суб'єкт господарювання, що має право на користування чи розпорядження земельною ділянкою, на якій даний об'єкт розташований, організовує та/або забезпечує створення належних умов для провадження торговельної діяльності підприємцями.

Об'єкти торгівлі, які функціонують як гіпермаркети, торговельні центри, універмаги, універсами, супермаркети, міні-маркети, магазини, крамниці, є відокремленими капітальними спорудами та мають окрему поштову адресу, до ринків не належать.

П.п.4-6 вказаного Положення передбачена сплата підприємцями ринкового збору, укладання договору оренди (суборенди) торговельного місця на території ринку, наявність затвердженого органом місцевого самоврядування плану території ринку.

Згідно з п.п.2, 13, 18 Правил торгівлі на ринках, затверджених наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України, Міністерства внутрішніх справ України, Державної податкової адміністрації України, Державного комітету стандартизації, метрології та сертифікації України від 26 лютого 2002 № 57/188/84/105, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 22 березня 2002 року за № 288/6576, ринок - це суб'єкт господарювання, створений на відведеній за рішенням місцевого органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування земельній ділянці і зареєстрований в установленому порядку, функціональними обов'язками якого є надання послуг та створення для продавців і покупців належних умов у процесі купівлі-продажу товарів за цінами, що складаються залежно від попиту і пропозицій; торговельне місце - площа, відведена для розміщення необхідного для торгівлі інвентарю (вагів, лотків тощо) та здійснення продажу продукції з прилавків (столів), транспортних засобів, причепів, візків (у тому числі ручних), у контейнерах, кіосках, палатках тощо. За право займання торговельного місця на ринку справляється ринковий збір у порядку, визначеному законодавством.

Відповідно до п.6.33 національного стандарту України ДСТУ 4303-2004 "Роздрібна та оптова торгівля. Терміни та визначення понять", затвердженого наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 05 липня 2004 року № 130 та введеного в дію з 01 липня 2005 року, торговельний центр - торговельних об'єктів, зосереджених в одному місці і керованих як єдине ціле, які за своїми типами, розмірами та місцем розташування функційно відповідають потребам торговельної зони, яку вони обслуговують.

Встановлено, що об'єкт, розташований за адресою: м. Донецьк, бул. Шевченка, буд. 6"б", являє собою відокремлену капітальну споруду, яка має окрему поштову адресу, ПП "Фармасервіс" використовує відокремлене нежитлове приміщення у цій будівлі на умовах оренди зі сплатою орендної плати, а не ринкового збору, що зумовлює висновок про те, що вказана будівля не є ринком і за своєю сутністю належить до торговельних центів (комплексів).

З огляду на вищенаведене суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку, що відмова відповідачів у видачі копії ліцензії є неправомірною.

Стосовно вимог Позивача про зобов'язання Держлікслужби України видати ПП "Фармасервіс" копію ліцензії колегія суддів погоджує висновок суду першої інстанції, що належним способом захисту порушених прав Позивача має бути покладення на Держлікслужбу України обов'язку вирішити питання про видачу ПП "Фармасервіс" копії ліцензії на провадження господарської діяльності з роздрібної торгівлі для аптеки, розміщеної в комплексі Центрального колгоспного ринку за адресою: м. Донецьк, бул. Шевченка, буд.6"б", на підставі заяви (реєстраційний № 885 від 08 лютого 2013 року) та документів, доданих до неї, у відповідності до вимог законодавства України.

Тобто, суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права. Доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду 1-ї інстанції. Таким чином, колегія суддів не вбачає підстав для задоволення апеляційної скарги.

Керуючись ч. 1-3 ст. 160, ст.ст. 167, 195-196, п.1 ч.1 ст. 199, ст. 200, п.1 ч.1 ст. 205, ст. 206 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

У Х В А Л И В :

Апеляційну скаргу Державної служби з лікарських засобів у Донецькій області Державної служби України з лікарських засобів на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 01 квітня 2013 року у справі № 805/1081/13-а- залишити без задоволення.

Постанову Донецького окружного адміністративного суду від 01 квітня 2013 року у справі № 805/1081/13-а - залишити без змін.

Повний текст ухвали складений та підписаний колегією суддів 10 червня 2013 року.

Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення і може бути оскаржена безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів з дня складення в повному обсязі.

Головуючий: А.В. Гайдар

Судді: Р.Ф. Ханова

О.О. Чебанов

СудДонецький апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.06.2013
Оприлюднено11.06.2013
Номер документу31731971
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —805/1081/13-а

Ухвала від 05.06.2013

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Гайдар А.В.

Ухвала від 13.05.2013

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Гайдар А.В.

Ухвала від 19.06.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Калашнікова О.В.

Ухвала від 10.07.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Калашнікова О.В.

Ухвала від 04.03.2013

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Кравченко Т.О.

Ухвала від 04.07.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Калашнікова О.В.

Ухвала від 05.06.2013

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Гайдар А.В.

Ухвала від 13.05.2013

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Гайдар А.В.

Ухвала від 29.04.2013

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Гайдар А.В.

Постанова від 01.04.2013

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Кравченко Т.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні