cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06.06.13 Справа № 914/1896/13
За позовом: Прокурора Жидачівського району Львівської області Уповноважений орган:Державна інспекція сільського господарства в Львівській області в інтересах держави в особі Вербицької сільської ради, с.Вербиця, Львівська область
до відповідача: Фермерського господарства "Влах", с.Вовчатиці, Львівська область
про:стягнення шкоди заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки в сумі 7 712,10 грн.
Суддя Запотічняк О.Д.
при секретарі Колодці І.І.
Представники:
від прокуратури: Телюк Т.;
від позивача:Добуш Ю.С.- сільський договір; Бойко О.В.-представник; Зубик О.І.-представник;
від відповідача:Влах І.О.
Прокурор Жидачівського району Львівської області Уповноважений орган: Державна інспекція сільського господарства в Львівській області в інтересах держави в особі Вербицької сільської ради, с.Вербиця, звернувся до господарського суду Львівської області з позовом до Фермерського господарства "Влах", с.Вовчатиці про стягнення шкоди заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки в сумі 7 712,10 грн.
Розглянувши матеріали справи, суд визнав представлені матеріали достатніми для прийняття позовної заяви до розгляду і ухвалою від 21.05.2013 р. призначив розгляд справи на 30.05.2013 р.
30.05.2013 р. в судовому засіданні оголошено перерву.
В судових засіданнях представник позивача позовні вимоги підтримав, просив задоволити. З приводу заявленого позову пояснив, що перевіркою проведеною прокуратурою Жидачівського району Львівської області щодо додержання вимог чинного законодавства в ФГ «Влах» виявлено порушення вимог земельного законодавства про що складено акт перевірки. В результаті проведеної перевірки було виявлено, що ФГ «Влах» самовільно зайнято земельну ділянку за межами населенного пункту с.Садки орієнтованою площею 10 га для вирощування сільськогосподарських культур (озима, пшениця, ячмінь) із земель запасу сільськогосподарського призначення (рілля) Вербицької сільської ради.
В судових засіданнях представник відповідача надав заперечення по справі.. В своїх запереченнях зазначив, що звертався до на адресу голови Жидачівської районної державної адміністрації із заявами про надання в оренду фермерської землі в с.Садки, Жидачівського району, Львівської області, загальною площею 10 га (рілля) терміном 1 рік із земель запасу сільської ради. Протее, Управління Держкомзему в Жидачівському районі Львівської області ще у 2012 році на звернення відповідача та голови Жидачівської районної державної адміністрації, щодо надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою для відведення земельної ділянки повернуло заяву із додатками у Жидачівську РДА та відмовило у виготовленні розпорядження про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою для відведення земельної ділянки, що підтверджується листом Управління Держкомзему в Жидачівському районі Львівської області від 30.08.2012р.
06.06.2013р. від сільського голови Вербицької сільської ради поступила заява (вх.№21019) в яківй сільський голова прорсить зменшити розмір штрафу у відповідності до ст. 83 ГПК України.
Представникам роз'яснено права та обов'язки, передбачені ст. 22 ГПК України, заяв про відвід суду не поступало.
В судовому засіданні 06.06.2013 р. оголошено вступну та резолютивну частину рішення. Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, суд встановив наступне.
В ході перевірки дотримання вимог земельного законодавства на території Вербицької сільської ради, проведеної Прокуратурою Жидачівського району встановлено, що ФГ "Влах", самовільно зайнято земельну ділянку на території Вербицької сільської ради для вирощування сільськогосподарських культур (озима пшениця, ячмінь) із земель запасу сільськогосподарського призначення (рілля). Зазначене порушення підтверджується актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 25.02.2013р. ( акт наявний в матеріалах справи).
За вказаним фактом посадовою особою Державної інспекції сільського господарства в Львівській області було складено протокол про адміністративне правопорушення №000228 від 28.02.2013 р. відносно відповідача.
Вказаний протокол фермерським господарством "Влах" не оскаржувався.
25.02.2013 р. відповідачу видано припис № 288 з вимогою усунути порушення земельного законодавства у 30-ти денний термін.
28.02.2013 р. головним спеціалістом відділу оперативного контролю за дотриманням вимог земельного законодавства Управління з контролю за використанням та охороною земель Державної інспекції сільського господарства в Львівській області Зубик О.І. винесено постанову №3 про накладення адміністративного стягнення, згідно якого голову ФГ "Влах" Влах Івана Орестовича притягнуто до адміністративної відповідальності за ст. 53-1 КУпАП.
Як зазначено у позовній заяві, самовільне захоплення земельних ділянок заподіює шкоди інтересам держави у вигляді пошкодження та знищення родючих якостей грунтів, які перебувають під особливою охороною держави. Шкода у розмірі 6 786,65 грн., яка повинна бути сплачена .
Позивач за вих. №1358/3-7-8 від 04.03.2013 р. надіслав відповідачу претензію про відшкодування збитків в сумі 7 712,10 грн., яка залишена останнім без розгляду та задоволення.
Як вбачається з матеріалів справи, пояснень представників сторін, заподіяні збитки в розмірі 7 712,10 грн.станом на дату судового розгляду відповідачем не оплачено.
При прийнятті рішення суд виходив з наступного.
Відповідно до ст1 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» піл самовільним зайняттям земельної ділянки сліл вважати будь-які дії. які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірнимии.
Пунктом 12 Постанови Пленуму Верховного суду України №7 від 16.04.2004 р. "Про практику застосування судами земельного законодавства при розгляді цивільних справ" передбачено, що у випадках самовільного зайняття земельних ділянок, псування, забруднення земель чи вчинення інших порушень земельного законодавства шкода відшкодовується відповідно до ст. ст. 211, 212 ЗК України, ст. 22, 623, 1166, 1172, 1192 ЦК України особами, що її заподіяли.
Згідно з пунктом 3.1. наказу Державного агентства земельних ресурсів України та Державної інспекції з контролю за використанням і охороною земель від 12.09.2007 №110 "Про затвердження Методичних рекомендацій щодо застосування Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, є матеріали справи про адміністративне правопорушення, які підтверджують факт вчинення цього правопорушення, а саме: акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства, протокол про адміністративне правопорушення, припис (з вимогою усунення порушення земельного законодавства), акт обстеження земельної ділянки. Підставою для здійснення розрахунку розміру шкоди, заподіяної державі або територіальній громаді внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, є зазначені документи в їх сукупності, оскільки саме вони можуть підтвердити сам факт самовільного зайняття земельної ділянки, розмір зайнятої ділянки та період часу, протягом якого вона використовується без належних правових підстав.
У відповідності до п. 7 Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару грунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007р. №963 "Про затвердження Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу", розрахунок розміру шкоди, заподіяної державі, територіальним громадам внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, проводиться інспекціями Мінприроди або Держземінспекцією та її територіальними органами, а розміру шкоди, заподіяної юридичним та фізичним особам, - територіальними органами Держземінспекції на підставі матеріалів обстежень земельних ділянок, проведених відповідно до Порядку виконання земельно-кадастрових робіт та надання послуг на платній основі державними органами земельних ресурсів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.11.2000 р. №1619.
Згідно Порядку та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993р. №284 власникам землі та тимчасовим зайняттям земельних ділянок, встановленням обмежень щодо їх використання погіршення якості грунтового покриву та інших корисних властивостей земельних ділянок або приведення їх у непридатний для використання стан та недодержанням доходів у зв'язку з тимчасовим використанням земельних ділянок.
Згідно з пунктом 3.1 наказу Державного агентства земельних ресурсів України та Державної інспекції з контролю за використанням і охороною земель від 12.09.2007 N 110 "Про затвердження Методичних рекомендацій щодо застосування Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару грунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007 N 963" підставою для здійснення розрахунку розміру шкоди, заподіяної державі, територіальним громадам, юридичним чи фізичним особам внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, є матеріали справи про адміністративне правопорушення, які підтверджують факт вчинення цього правопорушення, а саме: акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства; протокол про адміністративне правопорушення; припис (з вимогою усунення порушення земельного законодавства); акт обстеження земельної ділянки.
Отже, підставою для здійснення розрахунку розміру шкоди, заподіяної державі або територіальній громаді внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, є зазначені документи в їх сукупності, оскільки саме вони можуть підтвердити сам факт самовільного зайняття земельної ділянки, розмір зайнятої ділянки та період часу, протягом якого вона використовується без належних правових підстав.
Відповідно до ст. 233 ГК України, у разі якщо належні до сплати штрафні санкції надмірно великі порівняно із збитками кредитора, суд має право зменшити розмір санкцій. При цьому повинно бути взято до уваги: ступінь виконання зобов'язання боржником; майновий стан сторін, які беруть участь у зобов'язанні; не лише майнові, але й інші інтереси сторін, що заслуговують на увагу. Якщо порушення зобов'язання не завдало збитків іншим учасникам господарських відносин, суд може з урахуванням інтересів боржника зменшити розмір належних до сплати штрафних санкцій.
Господарський суд, приймаючи рішення, має право, зокрема, зменшувати у виняткових випадках розмір неустойки (штрафу, пені), яка підлягає стягненню зі сторони, що порушила зобов'язання. (п.3 ст. 83 ГПК України).
У справах про відщкодування шкоди, заподіяної порушенням земельного законодавства, на підставі статті 1193 ЦК України розмір відшкодування шкоди, заподіяної громадянином, зменшується у випадку, коли груба необержність потерпілого сприяла виникненню або збільшенню шкоди. Таке зменшення можливе, якщо інше не встановлено законом. Суд може зменшити розмір відшкодування шкоди, завданої фізичною особою, залежно від установленного ним матеріальногостановища цієї особи. (Постанова Пленуму Верховного суду України «Про практику застосування судами земельного законодавства при розгляді цивільних справ» № 4 від 16.04.2004р.) Зважаючи на те, що довідкою виданою Вербицькою сільською радою в якій зазначено, що протягом 2008-2012р. та 5-ти місяців 2013р. відповідач належно сплачував орендну плату. Крім того, довідкою виданою Управлінням агропромислового розвитку підтверджується, що після стихії , яка пройшла 10 червня 2012року були пошкоджені посіви гречки (6 га), вівса (4 га), пшениці (10 га).Пошкодження становили від 30 до 40% посіяних площ. Враховуючи майнові інтереси обох сторін,матеріальне становище відповідача зважаючи на те, що штрафні санкції надмірно великі, керуючись ст. 233 ГК України та ст. 83 ГПК України, суд зменшує розмір штрафу, який підлягає до стягнення з відповідача на 50 відсотків.
У відповідності з пунктом 4 частини третьої статті 129 Конституції України та статті 33 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Враховуючи вищенаведене, суд дійшов висновку, що позов обгрунтований поданими доказами, не спростований відповідачем і підлягає до задоволення повністю, однак суд керуючись ст. 83 ГПК зменшує розмір штрафу на 50 відсотків.
Судові витрати слід покласти на відповідача, згідно ст. 49 ГПК України..
Керуючись ст.ст. 32, 33, 43, 49, 82, 84, 85, 116 ГПК України, суд,-
ВИРІШИВ:
1.Позов задоволити частково.
2.Стягнути з фермерського господарства "Влах" (81761, Львівська область, Жидачівський район, с.Вовчатичі, ідентифікаційний код 22352633) на користь Вербицької сільської ради Жидачівського району Львівської області, ( 81760, Львівська область, село Вербиця, вул. Грушевського,3, ідентифікаційний код 23949563) - 3856,05 грн. шкоди.
3.Стягнути з фермерського господарства "Влах" (81761, Львівська область, Жидачівський район, с.Вовчатичі, ідентифікаційний код 22352633) в доход державного бюджету -1720,50 грн. судового збору.
4.В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
5.Накази видати у відповідності до ст. 116 ГПК України.
Повний текст рішення виготовлено 11.06.2013 року.
Суддя Запотічняк О.Д.
Суд | Господарський суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 06.06.2013 |
Оприлюднено | 13.06.2013 |
Номер документу | 31778125 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Львівської області
Запотічняк О.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні