cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
11.06.13р. Справа № 904/1769/13-г За позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Гарантія", м. Шахтарськ Донецької області
до відповідача-1: Державного підприємства "Придніпровська залізниця", м. Дніпропетровськ;
відповідача-2: Товариства з обмеженою відповідальністю "Шахтарськ-Антрацит", м. Шахтарськ Донецької області
про стягнення 13 960 грн. 40 коп.
Суддя ЗАГИНАЙКО Т.В.
Представники:
від позивача: не з'явився, про час і місце судового засідання був повідомлений належним чином;
від відповідача-1: Селяков О.В. - представник, дов. від 01.01.2013 р. №82;
від відповідача-2: не з'явився, про час і місце судового засідання був повідомлений належним чином.
СУТЬ СПОРУ:
Позивач просить стягнути з відповідача 13 960 грн. 40 коп. - збитків, що виникли у зв'язку з несхоронністю при перевезені вантажу.
Відповідач-1 у відзиві (вх.№18693/13 від 25.03.2013р.) на позовну заяву зазначає про те, що: - відправник не виконав вимоги статті 31 Статуту залізниць України, пунктів 5 та 6 Правил перевезення вантажів у вагонах відкритого типу, не підготував вагон до перевезення вантажу дрібної фракції, не вжив заходів, що виключають втрату вантажу на шляху прямування; - відповідальність за нестачу вантажу повинен нести відправник; - вартість відповідальної нестачі становить 5 637 грн. 60 коп.
Відповідач-2 у відклику (а.с.67-68) на позовну заяву позовні вимоги вважає безпідставними, посилаючись на те, що: - у разі будь-яких недоліків станція у будь-якому разі вказала б відправнику на місце, де не було закладено щілини або було просипання вантажу; - залізниця відповідно до норм свого статуту та норм положення від 21.11.2000р. №644 проводить огляд вантажів з тих підстав, що після приймання вантажу до перевезення відповідальність за його схоронність несе залізниця, а не відправник; - відповідач-2 не відвантажував вагон №65741340; - з комерційних актів від 17.07.2012р. АА №035351/6 та АА №035352/7 вбачається, що для запобігання просипанню закладались щілини вагонів.
Позивач у клопотанні (вх.№31688/13 від 23.05.2013р.) просить розглянути позовні вимоги без його участі за наявними у матеріалах справи документами.
Відповідач-2 у клопотанні (вх.№35727/13 від 11.06.2013р.) просить провести розгляд справи, який відбудеться 11.06.2013р. об 11:00 год. без участі його представника.
Клопотання про технічну фіксацію судового процесу за допомогою технічних засобів представником відповідача-1 заявлено не було.
У судовому засіданні було оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Дослідивши матеріали справи, вислухавши пояснення представника відповідача-1 господарський суд, -
ВСТАНОВИВ:
12.07.2012р. відповідачем-2 - Товариством з обмеженою відповідальністю „Шахтарськ-Антрацит" (відправником) позивачу - Товариству з обмеженою відповідальністю "Гарантія" (одержувачу) зі станції відправлення Постниково Донецької залізниці було відправлено на станцію призначення Новоолексіївка Придніпровської залізниці у вагонах №60122173 та №60884228 навалом вантаж - антрацит марки АС (6-13), маркований вапном та завантажений нижче бортів, про що свідчать залізнична накладна №48861009 (а.с. 20).
Також 12.07.2012р. Товариством з обмеженою відповідальністю „Ровенькиантрацит" (відправником) позивачу - Товариству з обмеженою відповідальністю "Гарантія" (одержувачу) зі станції відправлення Ровеньки Донецької залізниці на станцію призначення Новоолексіївка Придніпровської залізниці у вагоні №65741340 було відправлено у вологому стані вантаж - антрацит, завантажений нижче бортів, про що свідчить накладна №51510428 (а.с. 28).
Відповідно до положень статей 2, 3, 6, 37 Статуту залізниць України (далі-Статут) Статут визначає обов'язки, права і відповідальність залізниць, підприємств, які користуються залізничним транспортом; Статутом регламентуються організація та основні умови перевезення вантажів; дія Статуту поширюється на перевезення залізничним транспортом, в тому числі і вантажів; під час здавання вантажів для перевезення відправником має бути зазначена у накладній їх маса, яка визначається останнім.
Накладна - основний перевізний документ, який надається залізниці відправником разом з вантажем, вона є обов'язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача.
Уклавши з залізницею угоду на перевезення вантажу, відправник визнав тим самим обмеження та особливості, що встановлені Статутом, щодо меж відповідальності перевізника і вантажовідправника та погодився з ними.
За положеннями статті 129 Статуту обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами і актами загальної форми, які складають станції залізниць; комерційний акт складається для засвідчення в тому числі невідповідності маси вантажу натурою з даними, зазначеними у транспортних документах.
Як вбачається на станції призначення Новоолексіївка Придніпровської залізниці на підставі акту загальної форми ст. Джанкой від 16.07.2012р. №12501 було здійснене комісійне переважування вагону №60122173 на справних 150 т. залізничних вагах ст. Партизани, куди вагон був доставлений маневровим локомотивом залізниці; при комісійному переважуванні виявилось: брутто 86 300 кг, тара з документу 23 800 кг, нетто 62 500 кг; за документом значиться нетто 23 800 кг, тобто менше ваги, вказаної в документі на 5 200 кг; при повторному переважуванні вага брутто 86 300 кг підтвердилась; навантаження у вагоні нижче бортів 20-25 см, рівномірна; поверхня вантажу маркована вапном, з півдня праворуч по ходу поїзда над 1, 2 люками є поглиблення довжиною 250 см, шириною 150 см., глибиною 50-60 см, у місці поглиблення маркування відсутнє, по контуру поглиблення - просівша; з півдня праворуч у 2-му люці є щілина 2 см, між кришкою та поперечною балкою з південної сторони на ширину люку; щілину ззовні затулено ганчір'ям; сліди застосування внутрішнього затуляння щілин відсутні; на момент прибуття течі вантажу не було, торцеві двері у вагоні глухі, люка закриті, вагон техсправний; про що складено комерційний акт від 17.07.2012р. АА 035351/6 (а.с. 21-22).
Відповідно до протоколу від 17.07.2012р. оперативної наради за матеріалами комерційного акту №035351/6 на недостачу вантажу вугілля у вагоні №60122173 по відправці 48861009 вини робітників станції Новоолексіївка у недостачі вантажу немає (а.с. 23-24).
Згідно акту від 17.07.2012р. про технічний стан вагону (контейнера) вагон №60122173 технічно справний (а.с. 25).
Також на станції призначення Новоолексіївка Придніпровської залізниці на підставі акту загальної форми ст. Джанкой від 16.07.2012р. №12501 було здійснене комісійне переважування вагону №60884228 на справних 150 т. залізничних вагах ст. Партизани, куди вагон був доставлений маневровим локомотивом залізниці; при комісійному переважуванні виявилось: брутто 85 100 кг, тара з документу 23 300 кг, нетто 61 800 кг; за документом значиться нетто 68 200 кг, тара з документа 23 300 кг, тобто менше ваги, вказаної в документі на 6 400 кг; при повторному переважуванні вага брутто 85 100 кг підтвердилась; навантаження у вагоні нижче бортів 20-25 см, рівномірна, поверхня вантажу маркована вапном, з півдня праворуч по ходу поїзда з середини 1 та над 2 люками є поглиблення довжиною 120 см, шириною 100 см., глибиною 50 см; з півночі праворуч над 1, 2 люками поглиблення маркування відсутнє, по контуру поглиблення - та, яка просіла, з півдня праворуч над 1, 2 люками поглиблення довжиною 280 см, шириною 100 см, глибиною 40 см, над 3, 4 люками поглиблення довжиною 100 см, шириною 100 см, глибиною 50 см; в місцях поглиблення маркування відсутнє, по контуру поглиблень - просівша; з півдня праворуч у 2-му люці є щілина 2 см., між кришкою та поперечною балкою з південної сторони на ширину люку; з півночі праворуч у 2-му люці є щілина 2 см; між кришкою та поперечною балкою з північної сторони на ширину люку; з півночі праворуч в 3-му люці є щілина 2 см між кришкою та поперечною балкою з південної сторони довжиною 40 см; щілини ззовні затулені ганчір'ям, сліди застосування внутрішнього затуляння щілин відсутні; на момент прибуття течі вантажу не було; торцеві двері у вагоні глухі, люки закриті, вагон техсправний; про зазначене свідчить комерційний акт від 17.07.2012р. АА №035352/7 (а.с. 14-15).
Відповідно до протоколу від 17.07.2012р. оперативної наради за матеріалами комерційного акту №035352/7 на недостачу вантажу вугілля у вагоні 60884228 по відправці 48861009 вини робітників станції Новоолексіївка у недостачі вантажу немає (а.с. 16-17).
Згідно акту від 17.07.2012р. про технічний стан вагону (контейнера) вагон технічно справний (а.с. 18).
Крім того, на станції призначення Новоолексіївка Придніпровської залізниці на підставі акту загальної форми ст. Джанкой від 12.09.2012р. №13401 здійснене комісійне переважування вагону №65741340 на справних 150 т. залізничних вагах ст. Партизани, куди вагон був доставлений маневровим локомотивом залізниці; при комісійному переважуванні виявилось: брутто 84 800 кг, тара з бруса 22 400 кг, нетто 62 400 кг, а за документом значиться тара 22 400 кг, нетто 69 000 кг, тобто менше документа 6 600 кг; при повторному переважуванні вага брутто 84 800 кг підтвердилась; навантаження нижче бортів 20-30 см, поверхня вантажу маркована розчином вапном, з півдня праворуч над 2, 3 люками поглиблення 300 х 250 х 40 см, з півночі праворуч над 1, 2 люками поглиблення 300 х 270 х 30 см; в місцях поглиблення маркування відсутнє, по контуру поглиблення - просівша; вагон технічно справний; торцеві двері у вагоні глухі; люки закриті на запорні пристрої; течі вантажу немає; про вказане було складено комерційний акт від 12.09.2012р. АА №035353/8 (а.с. 27).
Відповідно до частин 1, 2, 4 пункту 27 Правил видачі вантажів вантаж вважається доставленим без утрати, якщо різниця між масою, вказаною в пункті відправлення в залізничній накладній, та масою, визначеною на станції призначення, не перевищує норми природної втрати і граничного розходження у визначенні маси нетто; при видачі вантажів, маса яких унаслідок їх властивостей зменшується при перевезенні, норма недостачі (сума норми природної втрати та граничного розходження визначення маси нетто) становить: 2% маси, зазначеної в перевізних документах, а саме: вантажі рідкі або здані до перевезення в сирому (свіжому) або у вологому стані ; руда марганцева і хромова; кварцити у подрібненому стані (фракції 0-6 мм); мідний купорос; хімічна сировина навалом; солі; фрукти свіжі; овочі свіжі; шкіра оброблена і мокро солона; тютюн; м'ясо свіже; 1,5 % маси, зазначеної в перевізних документах, а саме: вугілля деревне; будівельні матеріали; кварцити в кусках; жири; риба солона; мінеральні добрива; 1% маси, зазначеної в перевізних документах, а саме: мінеральне паливо; кокс; руда залізна; вовна немита; мило; м'ясо морожене; птиця бита всяка; копченості м'які всякі; 0,5% маси всіх інших вантажів; норми недостачі або надлишку маси вантажів розраховуються: від маси брутто - для вантажів, які перевозяться в тарі й упаковці; від маси нетто - для вантажів, які перевозяться без тари й упаковки.
Таким чином, вартість вагової недостачі вугілля у вагоні №60122173 з урахуванням норми природної втрати 1% становить 3 344 грн. 80 коп. = 4,52т (відповідальна нестача) х 740 грн. 00 коп. (за 1 т. з ПДВ відповідно до накладної від 12.07.2012р. №31 (а.с. 31)), а у вагоні №60884228 - 4 232 грн. 80 коп. = 5,72 т (відповідальна нестача) х 740 грн. 00 коп. (за 1 т. з ПДВ відповідно до накладної від 12.07.2012р. №31 (а.с. 31)). А всього вартість вагової недостачі у вагонах №60122173 та №60884228 склала 7 577 грн. 60 коп.
Згідно з залізничною накладною №5110428 вантаж - антрацит було здано до перевезення у вологому стані і відповідно норма нестачі повинна складати 2% від маси нетто, зазначеної у накладній.
Таким чином, вартість вагової недостачі вугілля у вагоні №65741340 після перерахунку становить 5 637 грн. 60 коп. = 5,22 т (відповідальна нестача) х 1 080 грн. 00 коп. (за 1 т. з ПДВ відповідно до рахунку від 06.09.2012р. №0609-7 (а.с. 29)).
За обставин, зазначених в комерційних актах від 17.07.2012р. АА №035351/6 та АА №035352/7, оскільки вантаж прибув з ознаками втрати, відповідальність за недостачу цієї кількості вантажу повинна бути покладена як на перевізника, так і на вантажовідправника порівно по 3 788 грн. 80 коп. (1 672 грн. 40 коп. + 2 116 грн. 40 коп. відповідно) з огляду на наступне:
- згідно зі статтею 924 Цивільного кодексу України перевізник відповідає за збереження вантажу, багажу, пошти з моменту прийняття їх до перевезення та до видачі одержувачеві, якщо не доведе, що втрата, нестача, псування або пошкодження вантажу, багажу, пошти сталися внаслідок обставин, яким перевізник не міг запобігти та усунення яких від нього не залежало; перевізник відповідає за втрату, нестачу, псування або пошкодження прийнятих до перевезення вантажу, багажу, пошти у розмірі фактичної шкоди, якщо не доведе, що це сталося не з його вини;
- відповідно до частин 1, 2 та 3 статті 314 Господарського кодексу України перевізник несе відповідальність за втрату, нестачу та пошкодження прийнятого до перевезення вантажу, якщо не доведе, що втрата, нестача або пошкодження сталися не з його вини; у транспортних кодексах чи статутах можуть бути передбачені випадки, коли доведення вини перевізника у втраті, нестачі або пошкодженні вантажу покладається на одержувача або відправника; за шкоду, заподіяну при перевезенні вантажу, перевізник відповідає: у разі втрати або нестачі вантажу - в розмірі вартості вантажу, який втрачено або якого не вистачає; у разі пошкодження вантажу - в розмірі суми, на яку зменшилася його вартість; у разі втрати вантажу, зданого до перевезення з оголошенням його цінності, - у розмірі оголошеної цінності, якщо не буде доведено, що вона є нижчою від дійсної вартості вантажу;
- статтею 23 Закону України від 04.07.1996 № 273/96-ВР "Про залізничний транспорт" передбачено, що у разі невиконання або неналежного виконання зобов'язань за договором про організацію перевезень вантажів перевізники несуть відповідальність за неповну і несвоєчасну подачу вагонів і контейнерів для виконання плану перевезень, а вантажовідправники - за невикористання наданих транспортних засобів у порядку та розмірах, що визначаються Статутом залізниць України; перевізники також несуть відповідальність за зберігання вантажу, багажу, вантажобагажу з моменту його прийняття і до видачі одержувачу, а також за дотримання терміну їх доставки в межах, визначених Статутом залізниць України; за незбереження (втрату, нестачу, псування і пошкодження) прийнятого до перевезень вантажу, багажу, вантажобагажу перевізники несуть відповідальність у розмірі фактично заподіяної шкоди, якщо не доведуть, що втрата, нестача, псування, пошкодження виникли з не залежних від них причин;
- згідно статті 110 Статуту залізниця несе відповідальність за збереження вантажу від часу його прийняття для перевезення і до моменту видачі одержувачу або передачі згідно з Правилами іншому підприємству; обов'язки збереження, супроводження та охорони особливо цінних та небезпечних вантажів, перелік яких встановлюється Правилами, покладаються на відправника;
- відповідно до статті 31 Статуту залізниця зобов'язана подавати під завантаження справні, придатні для перевезення відповідного вантажу, очищені від залишків вантажу, сміття, реквізиту, а у необхідних випадках - продезінфіковані вагони та контейнери; оскільки незбереження вантажу може бути наслідком як технічної несправності вагона або контейнера, так і їх непридатності для перевезення певного вантажу (тобто у комерційному відношенні), то господарським судам у вирішенні спорів слід розмежовувати відповідні поняття; вагон (контейнер) може бути цілком справним, але таким, що не забезпечить збереження якості певного вантажу, наприклад, має стійкий запах, що впливає на завантажені до нього продовольчі товари; саме в такому випадку йдеться про непридатність вагона (контейнера) у комерційному відношенні; згідно з зазначеною статтею Статуту придатність вагона чи контейнера для перевезення відповідного вантажу у комерційному відношенні визначається відправником або залізницею, якщо вона здійснює завантаження; отже, якщо псування вантажу є наслідком комерційної несправності вагона (контейнера), відповідальність за це несе той, хто завантажив продукцію у вагон (контейнер); у випадках, коли під завантаження подано несправний за своїм технічним станом вагон або контейнер, відправник повинен відмовитись від їх використання; якщо він цього не зробив, відповідальність за втрату, недостачу, псування або пошкодження вантажу, що сталися внаслідок технічної несправності рухомого складу, покладається на відправника; винятки з цього правила можуть мати місце тоді, коли з матеріалів справи вбачається, що технічна несправність мала прихований характер або виникла у процесі перевезення вантажу; прихованими є такі технічні несправності, які не могли бути виявлені відправником під час звичайного огляду вагону або контейнера; у такому разі відповідальність за незбереження вантажу покладається на залізницю; якщо незбереження вантажу сталося внаслідок того, що вагон чи контейнер поряд з прихованими несправностями або з несправностями, які виникли під час транспортування, мали ще й такі, які могли бути виявлені до завантаження, господарський суд може вирішити питання про покладення відповідальності як на залізницю, так і на відправника; для правильного вирішення питань щодо відповідальності за незбереження вантажу внаслідок технічної несправності рухомого складу господарський суд повинен провести досконале дослідження не тільки комерційного акта, але й акта про технічний стан вагону або контейнера і дати їм відповідну оцінку (пункт 3.9 роз'яснень Вищого господарського суду від 29.09.2008р. №04-5/225 "Про внесення змін та доповнень до роз'яснення президії Вищого господарського суду України від 29.05.2002 №04-5/601 "Про деякі питання практики вирішення спорів, що виникають з перевезення вантажів залізницею");
- згідно статті 4 Правил приймання вантажів до перевезень (у редакції наказу Міністерства транспорту та зв'язку від 01.12.2008р. №1454 "Зміни до Правил приймання вантажів до перевезення") вантажовідправник зобов'язаний до пред'явлення до перевезення підготувати вантаж так, щоб забезпечувати транспортабельність та схоронність його на шляху прямування та екологічну безпеку і захист навколишнього природного середовища згідно з законодавством; при завантаженні дрібних штучних вантажів відправник повинен об'єднати дрібні місця у більш великі шляхом ув'язки в зв'язки чи упакування у відповідну тару;
- перед навантаженням вантажів, які містять дрібні фракції, відправник зобов'язаний пересвідчитися, що перевезення у наданому вагоні не призведе до втрати вантажу; якщо втрата можлива через конструктивні зазори, відправник зобов'язаний вжити додаткових заходів щодо їх ущільнення, для чого йому залізницею надається безоплатний час користування вагонами до 30 хвилин на всю одночасно подану групу вагонів; у разі навантаження у вагони відкритого типу вантажів, які містять дрібні фракції, відправник повинен вжити заходів щодо запобігання видуванню або просипанню дрібних часток вантажу під час перевезення, особливо у випадках навантаження вище рівня бортів вагона (із "шапкою"); такі заходи розроблюються відправником окремо для кожного виду вантажу; поверхня вантажу у всіх випадках розрівнюється і ущільнюється. Для розрівнювання і ущільнення вантажу відправник може використовувати механізовані установки та інші пристрої; (пункт 5 Правил перевезення вантажів у вагонах відкритого типу в редакції наказу Міністерства транспорту та зв'язку України від 12.09.2005 р. №540);
- відповідно до частин 1 та 2 статті 114 Статуту залізниця відшкодовує фактичні збитки, що виникли з її вини під час перевезення вантажу, а саме: - за втрату чи недостачу - у розмірі дійсної вартості втраченого вантажу чи його недостачі; - за втрату вантажу, який здано до перевезення з оголошеною вартістю, - у розмірі оголошеної вартості, а якщо залізниця доведе, що оголошена вартість перевищує дійсну, - у розмірах дійсної вартості; - за псування і пошкодження - у розмірах тієї суми, на яку було знижено його вартість; недостача маси вантажу, за яку відшкодовуються збитки, в усіх випадках обчислюється з урахуванням граничного розходження визначення маси вантажу і природної втрати вантажу під час перевезення.
Що стосується вартості вагової недостачі у вагоні №65741340, то з огляду на викладене та за обставин, зазначених в комерційному акті від 12.09.2012р. АА №035353/8, оскільки вантаж прибув з ознаками втрати (поглиблення), відповідальність за недостачу цієї кількості вантажу повинна бути покладена на перевізника.
З урахуванням викладеного, з відповідача-1 підлягає стягненню 9 426 грн. 40 коп. - вартості вагової недостачі, а з відповідача-2 3 788 грн. 80 коп. - вартості вагової недостачі.
Згідно із статтею 49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати у справі слід покласти на відповідачів-1,2 пропорційно розміру задоволених вимог
Керуючись статтями 49, 82-85, 116 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити частково.
Стягнути з Державного підприємства "Придніпровська залізниця" (49600, м. Дніпропетровськ, пр. Карла Маркса, 108; ідентифікаційний код 01073828) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Гарантія" (86211, м. Шахтарськ Донецької області, вул. Ватутіна, 2, кв. 8; ідентифікаційний код 13500891) 9 426 грн. 40 коп. - вартості вагової недостачі та 1 161 грн. 72 коп. - витрат по сплаті судового збору.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Шахтарськ-Антрацит" (86200, м. Шахтарськ Донецької області, вул. Кірова, буд. 19, кім. 02; ідентифікаційний код 37058908) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Гарантія" (86211, м. Шахтарськ Донецької області, вул. Ватутіна, 2, кв. 8; ідентифікаційний код 13500891) 3 788 грн. 80 коп. - вартості вагової недостачі та 466 грн. 94 коп. - витрат по сплаті судового збору.
В решті позову відмовити.
Видати наказ.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його підписання.
СУДДЯ Т.В. ЗАГИНАЙКО Дата підписання рішення,
оформленого відповідно до статті 84 ГПК України,
„14„ червня 2013р.
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 11.06.2013 |
Оприлюднено | 17.06.2013 |
Номер документу | 31842960 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Прудніков Володимир Віталійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Загинайко Тетяна Володимирівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Загинайко Тетяна Володимирівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ярошенко Вікторія Ігорівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ярошенко Вікторія Ігорівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні