Рішення
від 14.06.2013 по справі 912/548/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

Кіровоградської області

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 червня 2013 рокуСправа № 912/548/13 Господарський суд Кіровоградської області в складі судді Тимошевської В.В. розглянув у відкритому судовому засіданні справу № 912/548/13

за позовом: Кіровоградської міської ради, м. Кіровоград

до відповідача: Публічного акціонерного товариства "Кіровоградське АТП-13555", м. Кіровоград

про внесення змін до договору оренди землі

Представники сторін:

від позивача - Бардиш Є.М., довіреність №1544/11-0516 від 05.03.13, головний спеціаліст відділу земельних відносин управління земельних відносин та хорони навколишнього природного середовища Кіровоградської міської ради;

від відповідача - Музика Т.Ф., довіреність № 492 від 15.04.13.

В судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Кіровоградська міська рада згідно поданого позову, з урахуванням уточнень від 05.06.2013р. (а.с. 71), просить:

внести зміни до договору оренди землі від 10 серпня 2005 року №219 (державна реєстрація від 14.09.2005 року № 197), укладеного між Орендодавцем - Кіровоградською міською радою в особі заступника міського голови Кухаренка Віктора Івановича, діючого згідно Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", з одного боку, та Орендарем - відкритим акціонерним товариством "Кіровоградське АТП-13555", що діє на підставі Статуту підприємства зареєстрованого виконкомом Кіровоградської міської ради, зареєстрованого виконавчим комітетом Кіровоградської міської ради від 19.10.2004 року №14441050001000240, з іншого боку, а саме:

друге речення розділу 2 "Об'єкт оренди" викласти в наступній редакції:

"Нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 21.01.2010 року №298 становить 4590174 грн. 93 коп.";

перше речення розділу 4 "Орендна плата" викладає у такій редакції:

"Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі та розмірі 3% річних від нормативної грошової оцінки земельної ділянки: 11475 грн. 44 коп. на місяць."

В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначає, що 16.02.2010 р. Кіровоградська міська рада, враховуючи зміни законодавства в частині визначення розміру орендної плати за користування землею, прийняла рішення №3025 "Про внесення змін до рішення Кіровоградської міської ради від 03.12.2009 р. №2904", згідно з пунктом 4.2. додатку якого встановлено рекомендований розмір орендної плати за користування земельними ділянками в місті щодо земель промисловості (виробничі бази підприємств та установ) на рівні 3%, Подання позову мотивовано посиланням на ст. ст. 274, 288 Податкового кодексу України, ст. ст. 16, 169, 651, 654 Цивільного кодексу України, ст. 188 Господарського кодексу України та вказано, що діючі умови договору щодо розміру орендної плати не відповідають вимогам чинного законодавства.

ПАТ "Кіровоградське АТП-13555" позов заперечив та у відзиві № 490 від 15.04.2013 року просить відмовити у його задоволенні повністю, вказуючи на те, що зміни до договору може бути здійснено лише за згодою сторін, а не одноособово будь-якою стороною договору оренди землі (а.с. 38).

В судовому засіданні 14.06.2013 р. представник позивача позовні вимоги, з урахуванням уточнень згідно заяви від 05.06.2013 р., підтримав; представник відповідача позов заперечив.

У відповідності до прав позивача, визначених ст. 22 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд розглядає справу з урахуванням заяви позивача від 05.06.2013 р.

При розгляді справи господарським судом враховано, що згідно довідки Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України № 563091 виданої 09.10.2012 року правильною організаційно-правовою формою відповідача є Публічне акціонерне товариство "Кіровоградське автотранспортне підприємство 13555", ідентифікаційний код 05465755, юридична адреса: 25014, м. Кіровоград, вул. Аерофлотська, 13.

Розглянувши матеріали справи та оцінивши подані сторонами докази, заслухавши пояснення представників сторін, наведені в обґрунтування позову та заперечень проти позовних вимог, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

Рішенням сесії Кіровоградської міської ради від 25.01.2005 р. №1428 передано в оренду відкритому акціонерному товариству "Кіровоградське АТП-13555" земельну ділянку площею 32994,16 кв.м (в тому числі по угіддях 3294,16 кв. м. землі транспорту) по вул. Аерофлотській, 22 для розміщення адміністративно-ремонтної бази підприємства та відкритої стоянки транспорту за рахунок земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення (а.с. 14).

На підставі вказаного рішення між Кіровоградською міською радою (Орендодавець) та відкритим акціонерним товариством "Кіровоградське АТП-13555" (Орендар) 10.08.2005 р. укладено договір оренди землі, за яким відповідачеві передано в оренду зазначену вище земельну ділянку (а.с. 15-19).

Вказаний договір зареєстровано у Кіровоградському міському управлінні земельних ресурсів, про що у державному реєстрі земель вчинено запис від 14.09.2005 р. за №219. Договір укладено строком на двадцять п'ять років (розділ 3 договору).

В розділі 4 договору оренди землі від 10.08.2005 р. орендну плата за землю встановлено у грошовій формі та в розмірі - 2000 грн. 55 коп. на місяць згідно розрахунку, що додається до цього договору. Згідно названого розрахунку (додаток до договору), розмір орендної плати визначено на основі нормативної грошової оцінки земельної ділянки станом на 15.07.2005 р., яка становила 2400655,08 грн., з розрахунку 1% річних від наведеної нормативної оцінки (а.с. 20). Дані щодо нормативної грошової оцінки, відповідно до якої розраховано розмір орендної плати, зазначено сторонами в розділі 2 та в додатку (розрахунку) до договору.

Умовами укладеного договору сторонами передбачено, що на кожний наступний рік орендна плата переглядається протягом січня-лютого такого року з урахуванням індексації грошової оцінки земельної ділянки, збільшення розмірів ставки земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; зміни умов господарювання, передбачених договором; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами, або в інших випадках, передбачених законом.

Як вбачається з матеріалів справи, 22.02.2010 р. сторони підписали додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки, яким внесли зміни до розділу 4 договору "Орендна плата" та визначили, що орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі та розмірі 1% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки: 3825 грн. 16 коп. на місяць згідно додатку, що додається до цієї Додаткової угоди (а.с. 24). Як слідує з названого додатку, розрахунок розміру орендної плати проведено виходячи з нормативної грошової оцінки станом на 21.01.2010 р., яка становить 4590174,93 грн. (а.с. 25).

16.02.2010 р. на сесії Кіровоградської міської ради прийнято рішення №3025, яким внесено зміни до додатку 5 рішення Кіровоградської міської від 03.12.2009 р. №2904 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кіровограда (а.с. 32). Згідно внесених змін та нової редакції додатку встановлено рекомендований розмір орендної плати за використання земельних ділянок в місті Кіровограді, зокрема для земель промисловості (виробничі бази підприємств та установ) на рівні 3% ставки річної орендної плати (відсоток від нормативної грошової оцінки) (а.с. 32-34).

Листом від 10.08.2011 р. №4620/52-05-24 Кіровоградська міська рада, посилаючись на пункт 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України, звернулась до Орендаря - відкритого акціонерного товариства "Кіровоградське АТП-13555" з пропозицією підписати Додаткову угоду до договору оренди землі від 10.08.2005 р., якою внести зміни до діючого договору та визначити орендну плату в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки: 11475 грн. 44 коп. на місяць (а.с. 27-28). До вказаного листа прикладено запропоновану для підписання додаткову угоду та розрахунок розміру орендної плати (а.с. 29, 30).

Згідно поштового повідомлення лист отримано відповідачем 30.08.2011 р., що не заперечується останнім, однак запропонована додаткова угода підписана зі сторони Орендаря не була.

Господарський суд враховує, що відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Законом України "Про оренду землі", законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Згідно ст. 1 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Положеннями ст. 13 названого Закону визначено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства (ст. 13 Закону).

Істотними умовами договору оренди землі є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату (ст. 15 Закону).

Статтею 21 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

На час укладення між сторонами договору оренди землі від 10.08.2005 р. діяли положення статті 21 Закону України "Про оренду землі", які передбачали, що розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Закону України "Про плату за землю").

З 1 січня 2011 року набрав чинності Податковий кодекс України, яким визнано таким, що втратив чинність з 1 січня 2011 року Закон України "Про плату за землю" (частина 2 Прикінцевих положень кодексу). Згідно названого кодексу питання сплати податку на землю та оплати орендної плати за користування земельною ділянкою віднесено до регулювання виключно Податковим кодексом України. У відповідності зі статтею 9 Податкового кодексу України плата за землю віднесена до загальнодержавних податків та зборів.

Згідно із п.п. 14.1.136. п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності є обов'язковим платежем, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Пунктом 288.1 ст. 288 Податкового кодексу України визначено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. При цьому, за вимогами підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.

Затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України входить до повноважень органів місцевого самоврядування (п. 35 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування").

Як зазначено вище, 16.02.2010 р. Кіровоградська міська рада прийняла рішення №3025 "Про внесення змін до рішення Кіровоградської міської ради від 03.12.09 р. № 2904", згідно з підпунктом 4.2. пункту 4 додатку до якого встановлено рекомендований розмір орендної плати за користування земельними ділянками виробничих баз підприємств та установ на рівні 3%. Вказані положення відповідають нормам ст. 288 Податкового кодексу України.

Відповідно частини 1 ст. 144 Конституції України, органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Згідно ст. 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Таким чином, оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Як визначено ст. 271.1. Податкового кодексу України, базою оподаткування плати за землю є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.

Згідно ст. 274 Податкового кодексу України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 цього Кодексу.

За вимогами Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, проводиться незалежно від їх цільового призначення не рідше ніж один раз на 5 - 7 років (ст. 18 Закону).

Отже, у разі зміни нормативної грошової оцінки землі, яка є базою оподаткування для плати за землю, змінюється річна сума податкового зобов'язання по земельному податку та орендній платі за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. (ст. 23 Закону).

Рішенням Кіровоградської міської ради від 03.12.2009 р. № 2904 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Кіровограда та згідно витягу з технічної документації від 21.01.2010 р. №298 нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка перебуває в оренді відкритого акціонерного товариства "Кіровоградське АТП-13555", становить 4590174,93 грн. (а.с. 26).

Головне управління Держземагенства у Кіровоградській області в листі від 31.05.2013р. №6357/06/04/18-13 підтвердило нормативну грошову оцінку в розмірі 4590174,93 грн. згідно витягу від 21.01.2010 р. №298 та вказано, що у витягу №161/04-10-13 від 08.05.2013р. помилково застосовано понижуючий коефіцієнт К=0,95 (без централізованого газопостачання) (а.с. 69-70).

Отже, з урахуванням зазначених вище вимог законодавства та наявних у справі матеріалів, річна сума платежу земельної ділянки, яка перебуває в оренді відповідача, не може бути меншою ніж 3% річних від нормативної грошової оцінки, тобто не меншою ніж 137705,25 грн., що в свою чергу складає 11475,44 грн. на місяць.

Умовами договору оренди землі від 10.08.2005 р. №219 сторонами передбачено, що орендна плата переглядається у разі, зокрема, збільшення розмірів ставки земельного податку. Згідно з розділом 13 договору, зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі, спір вирішується в судовому порядку.

Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

За приписами статті 651 Цивільного кодексу України, частини 1 статті 188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускається, якщо інше не передбачено законом або договором.

Встановлення ст. 288 Податкового кодексу України граничних розмірів орендної плати за земельну ділянку є підставою для приведення положень договору оренди землі у відповідність до вимог закону в частині визначення розміру орендної плати.

З огляду на вищевикладене позовні вимоги позивача є обґрунтованими та підлягають задоволенню повністю.

Заперечення відповідача стосовно відсутності підстав для внесення змін до договору оренди землі спростовуються наведеними вище положеннями законодавства та матеріалами справи.

Відповідно до частини 3 статті 653 Цивільного кодексу України у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

З викладеного слідує, що зазначені зміни для сторін набирають сили з моменту набрання чинності рішенням суду.

У відповідності до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається на відповідача.

Керуючись ст. 33, 34, 43, 44, 49, 82-85, 116 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Внести зміни до договору оренди землі від 10.08.2005 р. №219, укладеного між Кіровоградською міською радою та публічним акціонерним товариством "Кіровоградське АТП-13555" та зареєстрованого у Кіровоградському міському управлінні земельних ресурсів 14.09.2005 року за № 197, а саме:

друге речення розділу 2 "Об'єкт оренди" викласти в наступній редакції:

"Нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 21.01.2010 року №298 становить 4590174 грн. 93 коп.".

Перше речення розділу 4 "Орендна плата" викладає у такій редакції:

"Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі та розмірі 3% річних від нормативної грошової оцінки земельної ділянки: 11475 грн. 44 коп. на місяць."

Стягнути з публічного акціонерного товариства "Кіровоградське АТП-13555" (25014, м. Кіровоград, вул. Аерофлотська, 13, ідентифікаційний код 05465755) на користь Кіровоградської міської ради (25006, м. Кіровоград, вул. Велика Перспективна, 41, ідентифікаційний код 26241020) - 1147,00 грн. судового збору.

Наказ видати після набрання судовим рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Рішення може бути оскаржене протягом десяти днів з дня його підписання до Дніпропетровського апеляційного господарського суду через господарський суд Кіровоградської області.

Повне рішення складено 17.06.2013 р.

Суддя В.В.Тимошевська

СудГосподарський суд Кіровоградської області
Дата ухвалення рішення14.06.2013
Оприлюднено18.06.2013
Номер документу31872635
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —912/548/13

Ухвала від 03.07.2013

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Шевчук О.Б.

Ухвала від 31.05.2013

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

Ухвала від 17.05.2013

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

Ухвала від 19.04.2013

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

Рішення від 14.06.2013

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

Ухвала від 03.04.2013

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні