Постанова
від 19.06.2013 по справі 5009/4324/12
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

донецький апеляційний господарський суд

Постанова

Іменем України

17.06.2013 р. справа №5009/4324/12

Донецький апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого: суддівМ'ясищева А.М. Будко Н.В., Манжур В.В. при секретарі: за участю представників сторін: від скаржника ліквідатор від кредитора розглянувши у судовому засіданні апеляційну скаргу Лебеденко В.В. не з'явився не з'явився не з'явився Лівобережної міжрайонної державної податкової інспекції м. Дніпропетровська Дніпропетровської області Державної податкової служби на ухвалу господарського судуЗапорізької області від 23.04.2013р. у справі№ 5009/4324/12 (суддя Юлдашев О.О.) за заявою боржникатовариства з обмеженою відповідальністю "Орлі" м. Запоріжжя пробанкрутство В С Т А Н О В И В:

Ухвалою господарського суду Запорізької області від 23.04.2013р. звіт ліквідатора та ліквідаційний баланс банкрута, затверджено; банкрута - ТОВ "Орлі" м. Запоріжжя, код ЄДРПОУ 31433955 - ліквідовано; провадження у справі припинено.

Ухвала господарського суду мотивована тим, що за період ліквідаційної процедури до ліквідатора з майновими (грошовими) вимогами до банкрута заявились наступні кредитори: 1)ТОВ "Просвєт" м. Дніпропетровськ на суму 441 764,00 грн.; 2) Лівобережна МДПІ м. Дніпропетровська Дніпропетровської області ДПС на суму 2 040,00 грн.,які , визнані ліквідатором в повному обсязі та включені до реєстру вимог кредиторів ТОВ "Орлі" м. Дніпропетровськ.

Таким чином, загальна сума кредиторської заборгованості склала 443 804грн. Вимоги кредиторів залишились не погашеними, у зв'язку з відсутністю майна та грошових коштів у підприємства-банкрута.

У зв'язку з викладеним, суд затвердив звіт ліквідатора та ліквідаційний баланс банкрута.

Оскільки за результатами ліквідаційного балансу у банкрута не залишилось майна для здійснення своєї підприємницької діяльності господарський суд його ліквідував, а провадження у справі припинив.

Оскаржуючи ухвалу господарського суду від 23.04.2013р. Лівобережна МДПІ м. Дніпропетровська просить її скасувати, оскільки вона не відповідає вимогам закону та фактичним обставинам справи та відповідно до вимог ст. 104 ГПК України у зв'язку з неповним з'ясуванням обставин, що мають значення для справи, підлягає скасуванню.

ТОВ "Орлі" м. Запоріжжя знаходиться на податковому обліку в Лівобережній МДПІ м. Дніпропетровська Дніпропетровської області ДПС та відповідно до законодавства є платником податків.

Відповідно до п. 37 Постанови Пленуму Вищого суду України від 18.12.2009р. № 15 копія ухвали про порушення провадження у справі про банкрутство надсилається боржнику, кредитору (кредиторам) та іншим учасникам провадження, які беруть або мають право взяти участь у цій справі (власнику майна, органу, уповноваженому управляти майном боржника, органу місцевого самоврядування та іншим), державному органу з питань банкрутства, органу державної податкової служби, місцевому суду загальної юрисдикції та органу державної виконавчої служби за місцезнаходженням боржника, державному реєстратору, що здійснює реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.

Необхідно зазначити, що станом на поточну дату процесуальні документи господарського суду, а саме: ухвала про порушення провадження у справі та постанова про визнання ТОВ "Орлі" м. Запоріжжя банкрутом до Лівобережної МДПІ м. Дніпропетровська не надходили.

Відповідно до п.п.41.1.1 п.41.1 ст.41 Податкового кодексу України (далі - ПКУ) органи державної податкової служби є контролюючими органами щодо податків, які справляються до бюджетів та державних цільових фондів, крім зазначених у підпункті 41.1.2 цього пункту, а також стосовно законодавства, контроль за дотриманням якого покладається на органи державної податкової служби.

Відповідно до пп. 78.1.7 п.78.1 ст. 78 Податкового кодексу України встановлено обов'язок проведення органом ДПС документальних виїзних позапланових перевірок у разі, якщо розпочато процедуру реорганізації юридичної особи (крім перетворення), припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи-підприємця, порушено провадження у справі про визнання банкрутом платника податків або подано заяву про зняття з обліку платника податків призначається перевірка.

Забезпечення проведення позапланової перевірки достовірного і повного визначення сум податків, що підлягали сплаті ТОВ "Орлі" до державного бюджету за період його діяльності та відповідно стягнення в разі необхідності донарахованих сум податків та зборів в межах справи про банкрутство №5005/4324/12 на користь державного бюджету є економічними інтересами Держави, які полягають в отримані державним бюджетом належних сум платежів і відповідно виконання дохідної частини державного бюджету визначеної Бюджетним кодексом України та забезпечення безумовного дотримання припису ст. 67 Конституції України.

Судом, при винесенні оскаржуваної ухвали не враховані зазначені приписи законодавства.

Інтереси держави в даній справі полягають у виконанні законодавчо покладених на органи податкової служби України обов'язків щодо проведення перевірки та вжиття заходів по унеможливленню застосування суб'єктами господарювання схем ухилення від оподаткування, а також мінімізації податкових зобов'язань.

З метою вжиття заходів по недопущенню бюджетного відшкодування сум ПДВ фіктивним фірмам та тим суб'єктам господарювання, які імітують діяльність з метою отримання його відшкодування, та руйнуванню схем ухилення від оподаткування при застосуванні процедур банкрутства, а також, можливого приєднання грошових вимог МДПІ зверталась до суду з клопотанням не скорочувати термін ліквідаційної процедури та не затверджувати ліквідаційний баланс по справі №5009/4324/12 завчасно.

Крім того, у своєму клопотанні МДПІ зверталась до суду з проханням зобов'язати ліквідатора надати до податкової документи, необхідні для проведення перевірки боржника.

Лівобережною МДПІ м. Дніпропетровська винесено наказ №78 від 21.01.2013р. щодо проведення перевірки ТОВ "Орлі" м. Запоріжжя.

Але, в зв'язку з винесенням ухвали про ліквідацію ТОВ "Орлі" м. Запоріжжя, податковий орган позбавлений можливості виконати завдання визначені законом щодо виконання підприємством-банкрутом конституційного обов'язку стосовно сплати податків.

Отже, враховуючи положення Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", господарський суд Запорізької області здійснив розгляд справи № 5009/4324/12 не об'єктивно, без дослідження всіх обставин справи та знехтував законодавчо покладеним обов'язком щодо витребування належних доказів, зокрема інформації від органів державної податкової служби про проведення перевірки боржника щодо дотримання вимог податкового законодавства.

Розглянувши матеріали справи судова колегія встановила, що ухвалою господарського суду Запорізької області від 19.11.2012р. за заявою боржника ТОВ"Орлі" м. Запоріжжя на підставі ст. ст. 7, 51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" порушена справа про банкрутство.

Відповідно до ч. 1 ст. 51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" якщо вартості майна боржника - юридичної особи, щодо якого прийнято рішення про ліквідацію, недостатньо для задоволення вимог кредиторів, така юридична особа ліквідується в порядку, передбаченому цим Законом. У разі виявлення зазначених обставин ліквідатор (ліквідаційна комісія) зобов'язані звернутися в господарський суд із заявою про порушення справи про банкрутство такої юридичної особи.

Таким чином, необхідними передумовами для звернення із заявою про порушення провадження у справі про банкрутство боржника у порядку ст. 51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" є: оцінка вартості наявного майна боржника, публікація оголошення згідно з вимогами ст. 105 ЦК України з метою виявлення кредиторів та встановлення повного обсягу кредиторської заборгованості, повідомлення органу державної податкової служби про ліквідацію підприємства та складання проміжного ліквідаційного балансу.

Крім того, згідно приписів ст. 111 ЦК України такими передумовами також є, в тому числі закриття рахунків, відкритих у фінансових установах, крім рахунка, який використовується для розрахунків з кредиторами під час ліквідації юридичної особи та забезпечення надання ліквідаційною комісією (ліквідатором) органам державної податкової служби та Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування документів юридичної особи (її філії, представництва) у тому числі первинних документів, регістрів бухгалтерського та податкового обліку для проведення перевірок та визначення наявності або відсутності заборгованості зі сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування

Частиною 2 ст. 51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" передбачено, що за результатами розгляду заяви про порушення справи про банкрутство юридичної особи, майна якої недостатньо для задоволення вимог кредиторів, господарський суд визнає боржника, який ліквідується, банкрутом.

З матеріалів справи вбачається, власником підприємства 10.09.2012р. прийнято рішення про ліквідацію ТОВ "Орлі" м. Запоріжжя та призначено ліквідаційну комісію у складі: голови ліквідаційної комісії - директора товариства Керницьку О.Ю., яку наділено повноваженнями керівника товариства та визначено, що рішення в ліквідаційній процедурі приймаються головою ліквідаційної комісії одноособово з усіх питань; затверджено порядок проведення ліквідаційної процедури.

У зв'язку з зазначеним 10.09.2012р. до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців був внесений запис про рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи.

На виконання вимог ч. 4 ст. 105 ЦК України в Бюлетені державної реєстрації №225(25) від 18.09.2012р. опубліковане оголошення про ліквідацію боржника за рішенням учасників.

Боржник подав до ДПІ у Орджонікідзевському районі м. Запоріжжя заяву 0-1 від 10.09.2012р. про припинення платника податків.

В ході ліквідаційної процедури встановлено, що загальна сума кредиторської заборгованості становить 441764 грн., а саме: перед ТОВ "Просвєт" м. Дніпропетровськ, яка підтверджується договором поставки №07-02/12 від 07.02.2012р., видатковою накладною №1 від 07.02.2012р., актом звірки розрахунків станом на 07.06.2012р., претензією №ПТО-1 від 04.06.2012р., відповіддю на претензію від 06.06.2012р.

Заборгованість перед Пенсійним фондом України, бюджетом та страховим внескам відсутня.

ТОВ "Орлі" м. Запоріжжя не має заборгованості по відшкодуванню заподіяної шкоди життю та здоров'ю, вихідній допомозі, заробітній платі, виплаті авторської винагороди. Майно боржника, у тому числі грошові суми і дебіторська заборгованість відсутні. Заставне майно відсутнє.

Ліквідаційною комісією складений проміжний ліквідаційний баланс станом на 19.11.2012р., який затверджений протоколом загальних зборів учасників товариства про затвердження проміжного ліквідаційного балансу від 19.11.2012р.

У зв'язку з тим, що боржник не має активів для погашення боргів ліквідаційною комісією 19.11.2012р. прийняте рішення про звернення до господарського суду із заявою про порушення справи про банкрутство боржника (протокол від 19.11.2012р.).

Господарський суд за недостатністю майна боржника постановою від 28.11.2012р., визнав боржника банкрутом та відкрив ліквідаційну процедуру, призначив ліквідатором банкрута голову ліквідаційної комісії Керницьку О.Ю., яку зобов'язав здійснити публікацію оголошення про визнання боржника банкрутом в офіційних друкованих органах та скласти ти надати до суду реєстр вимог кредиторів у строк до 21.01.2013р.

В газеті "Голос України" №241 (5491) від 19.12.2012р. опубліковане оголошення про визнання боржника банкрутом, відкриття ліквідаційної процедури, призначення ліквідатором Керницьку О.Ю.

Як вбачається з матеріалів справи, ліквідатор на виконання вимог ст. 25 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" звернувся з запитами до Земельного агентства у Запорізькій області, Запорізького міжміського бюро технічної інвентаризації, ВРЕР ДАІ з обслуговування м. Запоріжжя №2 ГУМВС України в Запорізькій області, Державної інспекції сільського господарства в Запорізькій області, які не підтвердили наявність майна у боржника.

Крім того, ліквідатором здійснені запити до: УПФУ в Орджонікідзевському районі м. Запоріжжя, Виконавчої дирекції Запорізького обласного відділення фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, ВВД ФСС від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в м. Запоріжжі, Дніпропетровського районного центру зайнятості міста Дніпропетровська, Запорізького обласного відділення ФСС інвалідів, Запорізької митниці, Орджоніквідзівського ВДВС Запорізького МУЮ.

З наданих відповідей вбачається, що заборгованість перед зазначеними фондами відсутня, як і відсутня наявність виконавчих проваджень за участю боржника на виконанні.

Частиною 5 статті 60 Господарського кодексу України, яка регулює загальний порядок ліквідації суб'єкта господарювання, встановлено, що ліквідаційна комісія оцінює наявне майно суб'єкта господарювання, який ліквідується, і розраховується з кредиторами, складає ліквідаційний баланс та подає його власнику або органу, який призначив ліквідаційну комісію. Достовірність та повнота ліквідаційного балансу повинні бути перевірені у встановленому законодавством порядку з обов'язковою перевіркою органом державної податкової служби, у якому перебуває на обліку суб'єкт господарювання.

Ч. 7 ст. 111 ЦК України визначено, що для проведення перевірок та визначення наявності або відсутності заборгованості із сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування ліквідаційна комісія (ліквідатор) забезпечує своєчасне надання органам державної податкової служби та Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування документів юридичної особи (її філій, представництв), у тому числі первинних документів, регістрів бухгалтерського та податкового обліку.

До моменту затвердження ліквідаційного балансу ліквідаційна комісія (ліквідатор) складає та подає органам державної податкової служби, Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування звітність за останній звітний період.

Крім того, відповідно до ч. 11 ст. 111 ЦК України після завершення розрахунків з кредиторами ліквідаційна комісія (ліквідатор) складає ліквідаційний баланс, забезпечує його затвердження учасниками юридичної особи, судом або органом, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, та забезпечує подання органам державної податкової служби.

Однак, в порушення вимог ст. 60 ГК України та ст. 111 ЦК України матеріали справи не містять в собі доказів подання та проведення перевірки достовірності та повноти ліквідаційного балансу у встановленому чинним законодавством порядку органом державної податкової служби, Пенсійного фонду України, фонду соціального страхування документів юридичної особи (її філій, представництв), у тому числі первинних документів, регістрів бухгалтерського та податкового обліку.

Таким чином, відсутні підстави вважати, що ліквідатором вжиті всі необхідні заходи для завершення ліквідаційної процедури, а господарський суд передчасно затвердив звіт та ліквідаційний баланс банкрута та припинив провадження у справі.

З матеріалів справи вбачається, що при зверненні до суду з заявою про порушення справи про банкрутство ТОВ "Орлі" м. Запоріжжя голова ліквідаційної комісії в підтвердження факту недостатності майна боржника для задоволення вимог кредиторів посилався на суму вимог кредиторів за грошовими зобов'язаннями у розмірі, який не оспорюється боржником, а саме 441764 грн., яка складалась з заборгованості перед ТОВ "Просвет" м.Дніпропетровськ.

Ч. 3 ст. 60 Господарського кодексу України встановлено, що ліквідаційна комісія або інший орган, який проводить ліквідацію суб'єкта господарювання, вміщує в друкованих органах відповідно до закону повідомлення про його ліквідацію та про порядок і строки заяви кредиторами претензій, а явних (відомих) кредиторів повідомляє персонально у письмовій формі у встановленому цим Кодексом чи спеціальним законом строки.

Однак матеріали справи не містять в собі як доказів письмового повідомлення боржником явних (відомих) йому кредиторів так і доказів звернення їх з грошовими вимогами до боржника.

При цьому, згідно матеріалів справи Лівобережна МДПІ м.Дніпропетровська 15.04.2013р. звернулась з грошовими вимогами до боржника в сумі 2040грн. відповідно до постанови про визнання ТОВ "Орлі" м. Запоріжжя.

Тому наявність вищенаведеного призвело до формування необґрунтованого проміжного ліквідаційного балансу, оскільки встановлена ним сума заборгованості не відповідає дійсності.

Ч. 3 ст. 111 ЦК України встановлено, що під час проведення заходів щодо ліквідації юридичної особи до завершення строку пред'явлення вимог кредиторів ліквідаційна комісія (ліквідатор) закриває рахунки, відкриті у фінансових установах, крім рахунка, який використовується для розрахунків з кредиторами під час ліквідації юридичної особи.

Однак матеріалами справи також не підтверджено, що боржником закриті рахунки, відкриті у фінансових установах, крім рахунка, який використовується для розрахунків з кредиторами під час ліквідації юридичної особи та відсутність на них грошових коштів.

Відповідно до ч. 7 ст. 111 ЦК України для проведення перевірок та визначення наявності або відсутності заборгованості зі сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування ліквідаційна комісія (ліквідатор) забезпечує надання органам державної податкової служби та Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування документів юридичної особи (її філії, представництва) у тому числі первинних документів, регістрів бухгалтерського та податкового обліку.

Тому факт звернення 10.09.2012р. лише до ДПІ У Орджонікідзевському районі м. Запоріжжя із заявою про припинення платника податків не свідчить про чітке дотримання ліквідаційною комісією приписів ч.7 ст.111 ЦК України щодо добровільної ліквідації боржника та позбавляє органи державної податкової служби та Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування можливості проведення перевірок та визначення наявності або відсутності заборгованості зі сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування та права в порядку ч. 3 ст. 60 Господарського кодексу України заявити свої претензії боржнику. Ця обставина також свідчить про формування необґрунтованого проміжного ліквідаційного балансу

Наявність вказаних обставин на момент порушення провадження у справі, що мають бути підтвердженні відповідним доказами, має істотне значення, оскільки є підставою та передумовою для звернення ліквідатора із заявою про порушення справи про банкрутство Товариства в порядку ст. 51 Закону про банкрутство.

Проте суд першої інстанції порушив провадження у справі про банкрутство боржника, не звернувши уваги на визначені вище обставини та порушив норми ст. 60 ГК України та ст. 111 ЦК України.

Пунктом 36 постанови Пленуму Верховного Суду України № 15 від 18.12.2009р. визначено, що законом не врегульовано подальшого перебігу провадження у справі у випадках, коли у встановленому законодавством порядку виявлено безпідставність вимог кредитора (кредиторів), за заявою якого (яких) було порушено справу про банкрутство боржника, або коли порушено провадження у справі про банкрутство підприємств, стосовно яких діє законодавча заборона порушувати справи про банкрутство. У таких випадках судам слід припиняти провадження у справі на підставі пункту 7 частини першої статті 40 Закону (за відсутності інших підстав для такого припинення) та пункту 1-1 частини першої статті 80 ГПК України (за відсутністю предмету спору).

Оскільки матеріалами справи доведено, що провадження у справі про банкрутство ТОВ "Орлі" м. Запоріжжя здійснено в порушення господарським судом приписів 51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" тому провадження у справі згідно пункту 1-1 частини першої ст. 80 ГПК України підлягає припиненню.

Керуючись ст.80, ст.103, ст.104, ст.105, ст.106 ГПК України, судова колегія

П О С Т А Н О В И Л А:

Ухвалу господарського суду Запорізької області від 23.04.2013р. по справі № 5009/4324/12 - скасувати.

Провадження у справі № 5009/4324/12 припинити.

Копію постанови направити державному реєстратору виконавчого комітету Запорізької міської ради.

Головуючий А.М. М'ясищев

Судді: Н.В. Будко

В.В. Маржур

Надруковано: 8 прим.

1. скаржнику (кредитору 2)

2. голові ліквідаційної комісії Керницькій О.Ю.

3. боржнику

4. кредитору 1

5. державному реєстратору

6. у справу

7. апеляційному суду

СудДонецький апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення19.06.2013
Оприлюднено20.06.2013
Номер документу31913113
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5009/4324/12

Постанова від 19.06.2013

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

М'ясищев А.М.

Ухвала від 04.06.2013

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

М'ясищев А.М.

Ухвала від 23.04.2013

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Юлдашев О.О.

Постанова від 28.11.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Юлдашев О.О.

Ухвала від 19.11.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Юлдашев О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні