Справа 437/3896/13а
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 квітня 2013 р. Ленінський районний суд м. Луганська у складі:
головуючого: Антоненко М.В.
при секретарі: Атуовій К.А.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду м. Луганська адміністративну справу за позовом Малого приватного підприємства «ЛУЧ» до Управління Луганської міської ради з питань земельних ресурсів про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач, Мале приватне підприємство «ЛУЧ», звернувся до суду із відповідним позовом, в обґрунтування якого зазначив наступне. Рішеннями Луганської міської ради від 11.12.2001 року № 344/10 була передана в оренду терміном на 49 років земельна ділянка загальною площею 2.3412 га за адресою: м.Луганськ, вул. Руднєва, буд. 127 «А», під розміщені будівлі та споруди. На підставі вказаного рішення між Виконавчим комітетом Луганської міської ради та Малим приватним підприємством «ЛУЧ» був укладений договір оренди землі від 18 лютого 2003 року, нотаріально посвідчений за № 1208, державна реєстрація від 11.06.2003 року № 4430.
23.01.2013 року Управління Луганської міської ради з питань земельних ресурсів надало Малому приватному підприємству «ЛУЧ» Довідку № 2727 про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки для розрахунку орендної плати на 2013 рік у якій вказано, що з 13.07.2012 коефіцієнт функціонального використання землі встановлений 2,5 тобто як для земель комерційного використання, що суперечить цільовому призначенню земельної ділянки, зазначеному в п. 1 Договору оренди землі від 18.02.2003 року, а також нормам діючого законодавства України. Позивач вважає дії відповідача зі зміни нормативної грошової оцінки землі та коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки, що перебуває в позивача в оренді, незаконними, оскільки такі дії суперечать положенням ст. 21 Закону України «Про оренду землі» від 06.10.1998 р. № 161-ХІІ, Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого Наказом Державного комітету України по земельним ресурсам, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 р. № 18/15/21/11.
Враховуючи наведене, позивач просить суд визнати протиправними дії відповідача щодо видачі йому даних для розрахунку орендної плати на 2013 рік, а саме довідки № 2727 від 23.01.2013, про розмір нормативно грошової оцінки земельної ділянки на 2013 рік, період зміни з 13.07.2012, згідно з якою застосовано коефіцієнт функціонального використання 2,5 для земельної ділянки площею 2,3413 га, за адресою: м.Луганськ, вул..Руднєва 127 «А» та зобов'язати Управління Луганської міської ради з питань земельних ресурсів з 13.07.2012 і до 11.06.2052 при розрахунку орендної плати за земельну ділянку площею 2,3413 га, за адресою: м.Луганськ, вул. Руднєва 127 «А», переданої в оренду малому приватному підприємству «ЛУЧ», код ЄДРПОУ 30409544, відповідно до Договору оренди земельної ділянки від 18.02.2003, державна реєстрація № 4430 від 11.06.2003, встановити коефіцієнт функціонального використання - 1,2 «землі промисловості».
У судовому засіданні представник позивача, діючий на підставі довіреності, вимоги позову підтримав у повному обсязі, надав суду пояснення, аналогічні пред'явленому позову, просив позов задовольнити в повному обсязі.
Представник відповідача у судовому засіданні позов не визнав, просив суд у задоволенні позовних вимог відмовити, надав письмові заперечення проти позову, які підтримав в поясненнях, наданих в судовому засіданні.
Суд, вислухавши пояснення сторін, дослідивши наявні в справі докази в їх сукупності, вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню.
Судом встановлено, що Позивачу на підставі договору оренди передана в строкове платне користування терміном на 49 років земельна ділянка загальною площею 2.3412 га за адресою: м.Луганськ, вул. Руднєва, № 127 «А».
У зазначеному договорі оренди в момент його укладення між сторонами - Виконавчим комітетом Луганської міської ради, з однієї сторони, та Малим приватним підприємством «ЛУЧ» з другої сторони, були узгоджені всі істотні й інші умови цього договору.
В договорі оренди землі від 18.02.2003 р. (зареєстрований 11.06.2003 року № 4430) відносно земельної ділянки, розташованої за адресою: м.Луганськ, вул. Руднєва, № 127 «А» (площа 2.3412 га, передану в оренду під розміщені будівлі та споруди) визначено, що щомісячна орендна плата розраховується Орендарем (Позивач) самостійно на підставі довідки Управління земельними ресурсами Луганської міської ради, або іншого органу Луганської міської ради до повноважень якого віднесене це питання, яка свідчить про розмір орендної плати з врахуванням індексації грошової оцінки земельних ділянок, яка здійснюється в порядку, передбаченому законодавством України. (п. 2.3. Договору). Визначається, що розмір орендної плати щороку станом на 1 січня поточного року індексується на коефіцієнт, який застосовується для грошової оцінки земель, порядок проведення якої затверджений Кабінетом Міністрів України (п. 2.4. Договору).
Управлінням Луганської міської ради з питань земельних ресурсів за вихідним номером 2727 від 23.01.2013 року Позивачу були надані дані для розрахунку орендної плати на 2013 рік. Відповідно до цих даних по земельній ділянці, що перебуває у Малого приватного підприємства «ЛУЧ» в оренді, для розрахунку орендної плати позивачу були видані наступні показники: мета використання - будівлі та споруди, функціональний коефіцієнт -2,5, договірний коефіцієнт -2,5, загальна площа -2.3413, нормативна грошова оцінка землі - 4 498 553,93 грн./га.
Пунктом 274.1. ст.. 274 Податкового кодексу України передбачено, що ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 цього Кодексу.
Механізм нормативної грошової оцінки земельних ділянок сільськогосподарського призначення та населених пунктів регламентований Порядком нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів від 27.01.2006 № 18/15/21/11 (далі Порядок), п. 1.3. якого визначає, що нормативна грошова оцінка земель використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва, а також під час розроблення показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
З п. 3.3. Порядку, який визначає формулу, за якою встановлюється нормативна грошова оцінка одного квадратного метра земельної ділянки несе ленних пунктів, вбачається, що вказана оцінка залежить, зокрема, і від коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (під житлову та громадську забудову, для промисловості, транспорту, тощо).
Відповідно до абзацу першого п. 3.5. Порядку нормативної грошової оцінки земельних ділянок сільськогосподарського призначення та населених пунктів від 27.01.2006 18/15/21/11 коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки ураховує відносну прибутковість видів економічної діяльності. У місті Луганську нормативна грошова оцінка земель міста була затверджена рішеннями Луганської міської ради від 21.12.2000 № 22/4 та від 28.12.2007 № 28/10, коефіцієнти функціонального використання, які були затверджені зазначеними вище рішеннями є показниками при розрахунку земельного податку і, як наслідок, і орендної плати, оскільки відповідно до рішень Луганської міської ради розмір орендної плати за оренду земельних ділянок встановлюється не у конкретно визначеній грошовій формі, а у формальному розрахунку, а саме у розмірі земельного податку, збільшеного на коефіцієнт 2,5.
Згідно до ст.. 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до власних повноважень органів сільських, селищних, міських рад належить справляння плати за землю.
Відповідно до п. 4 рішення Луганської міської ради від 27.12.2006 №12/26, зі змінами до нього, відповідача було уповноважено визначати та змінювати нормативно грошову оцінку земельних ділянок, в тому числі коефіцієнти функціонального використання земельних ділянок, про що надавати відповідні довідки. Згідно до рішення Луганської міської ради від 27.08.2010 № 69/27, повноваження щодо визначення, змінення нормативної грошової оцінки земельних ділянок, в тому числі коефіцієнти функціонального використання земельних ділянок, залишені за Відповідачем.
Тобто, відповідач повинен здійснювати розрахунок орендної плати за землю залежно від функціонального використання земельної ділянки.
Відповідачем здійснюється розрахунок земельного податку і вказані відомості заносяться до електронної бази за результатами чого Управлінням видається відповідна довідка про розмір орендної плати, або земельного податку які містять у собі наступні дані:
- Про землекористувача,
- Стосовно земельної ділянки,
- Коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки,
- Коефіцієнт, на який збільшується розмір земельного податку та інші відомості.
Таким чином, розмір орендної плати, яку позивач повинен сплачувати за вищезазначеним договором безпосередньо залежить від грошової оцінки земельної ділянки.
Згідно з Таблицею 1.1. Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, який затверджений Наказом Державного комітету України по земельним ресурсам, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 р. №18/15/21/11 і набув чинності з 16.04.2006 р. визначені чіткі функціональні коефіцієнти використання земельних ділянок.
Згідно Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів від 27.01.2006 № 18/15/21/11, під час розрахунку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів ураховується коефіцієнт функціонального використання земель. Отже, при обчисленні орендної плати важливе значення має земельний податок, складання якого залежить від багатьох факторів, зокрема від: категорії земель; функціонального використання; коефіцієнта, що характеризує місце розташування земельної ділянки.
Абзац 2 п. 3.5. Порядку передбачає, що Віднесення земель до категорії земель за функціональним використанням провадиться згідно з Інструкцією з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми NN 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем), затвердженою наказом Держкомстату України від 05.11.98 N 377, зареєстрованою в Мін'юсті України 14.12.98 за N 788/3228,відповідно до видів економічної діяльності, зазначених у довідках, що надають юридичним особам органи державної статистики.
Відповідно до інструкції з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель, затвердженою наказом Держкомстату України від 05.11.1998 № 377, діяльність за КВЕД 22.22 Виробництво тари з пластмас відноситься до земель, що використовуються для промисловості, довідка видана Позивачу Головним управлінням статистики у Луганській області № 587994 від 11.03.2013 свідчить про те, що основним видом діяльності Позивача є 22.22 Виробництво тари з пластмас.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Таким чином, суд вважає, що Управління Луганської міської ради з питань земельних ресурсів, застосувавши до земельної ділянки позивача із цільовим призначенням «під розміщені будівлі та споруди» коефіцієнт 2,5 замість функціонального коефіцієнту використання земельної ділянки згідно фактичного його використання, діяло у спосіб, який не передбачений законом для даного органу місцевого самоврядування.
З огляду на те, що ч. 2 ст. 71 КАС України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову, то саме відповідач повинний був довести обґрунтованість застосування відносно земельної ділянки, розташованої за адресою: м.Луганськ, вул.. Руднєва, 127 «А», (площа 2.3412 га, передану в оренду під розміщені будівлі та споруди) коефіцієнтів 2,5.
Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, який затверджений Наказом Державного комітету України по земельним ресурсам, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 р. № 18/15/21/11, набув чинності з 16.04.2006 р. А отже, суб'єкт владних повноважень Управління нерухомим майном Луганської міської ради повинен був застосовувати його з моменту набуття чинності цим наказом, зокрема привести показники по функціональному коефіцієнту використання земельних ділянок у відповідність із вимогами Таблиці 1.1. Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів.
Суд не може погодитися із доводами відповідача, що з огляду на те, що кожна господарська діяльність націлена на отримання прибутку, тому й розмір орендної плати по земельним ділянкам позивача повинен розраховуватися як за землі комерційного використання із застосуванням коефіцієнта функціонального використання 2,5.
За змістом розділу «Землі комерційного використання»Таблиці 1.1. Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів розрізняються землі, на яких здійснюються певні види господарської діяльності, а також землі, використовувані певними підприємствами. Земельна ділянка, що використовується позивачем "під розміщені будівлі та споруди" не належать до категорії земель торгівлі транспортними засобами та їх ремонту, земель оптової торгівлі і посередництва в торгівлі, земель роздрібної торгівлі і побутовими товарами і їх ремонту, земель готелів та ресторанів.
Відповідно до п. 3.5. Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) (додаток 1, табл. 1.1), ураховує відносну прибутковість видів економічної діяльності. Віднесення земель до категорії земель за функціональним використанням провадиться згідно з Інструкцією з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми NN 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем), затвердженою наказом Держкомстату України від 05.11.98 N 377, зареєстрованою в Мін'юсті України 14.12.98 за N 788/3228, відповідно до видів економічної діяльності, зазначених у довідках, що надають юридичним особам органи державної статистики.
Відповідно до інструкції з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель, затвердженою наказом Держкомстату України від 05.11.1998 № 377, діяльність за КВЕД 22.22 виробництво тари з пластмас відноситься до земель, що використовуються для промисловості.
Таким чином, відповідний коефіцієнт встановлюється з урахуванням діяльності, яка проводиться на конкретній земельній ділянці чи на її частині. А отже, як вважає суд, використовувана позивачем земля із цільовим призначенням "під розміщені будівлі та споруди" не належать до категорії земель комерційного використання. Земельна ділянка із зазначеним цільовим призначенням Малим приватним підприємством «ЛУЧ» не використовуються безпосередньо для одержання прибутку.
Відповідно до положень ст. 13 Закону України «Про плату за землю» підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку, яка перебуває у державній або комунальній власності є договір оренди такої земельної ділянки.
Відповідно до положень ст. 13 Закону України «Про оренду землі» від 06.10.1998 р. № 161 договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства. Істотними умовами договору оренди землі є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Статтею 21 Закону України «Про оренду землі» передбачається: орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Закону України «Про плату за землю»). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди».
Відповідно до ст. 648 Цивільного кодексу України зміст договору, укладеного на підставі правового акту органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, обов'язкового для сторін (сторони) договору, має відповідати цьому акту. Однак дане законодавче положення не ставить в безумовну залежність зміну умов договору від змін в правовому акті органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, обов'язкового для сторін (сторони).
У зв'язку з вищевикладеним та з аналізу вищевказаних норм законодавства можливо зробити висновок, що відповідачем при видачі Довідки про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки для розрахунку орендної плати повинен був вказуватись коефіцієнт функціонального використання згідно фактичного використання земельної ділянки з урахуванням відповідних коефіцієнтів. У зв'язку з чим відповідач з урахуванням додатку 1 до вказаного Порядку повинен був застосувати коефіцієнт функціонального використання 1,2 - землі промисловості, щодо фактичного використання земельної ділянки.
Відповідно до ч.2 ст. 2 КАС України до адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження. На підставі ст. 104 КАС України, встановлено, що до адміністративного суду має право звернутись з адміністративним позовом особа, яка вважає, що порушено її права, свободи чи інтереси у сфері публічно-правових відносин.
Згідно ч. 1 ст. 18 КАС України місцевим загальним судам як адміністративним судам підсудні: адміністративні справи, у яких однією зі сторін є орган чи посадова особа місцевого самоврядування, посадова чи службова особа органу місцевого самоврядування, крім тих, які підсудні окружним адміністративним судам.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 2, 17, 18, 87, 94, 158 - 163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Позовні вимоги Малого приватного підприємства «ЛУЧ» - задовольнити.
Визнати протиправними дії Управління Луганської міської ради з питань земельних ресурсів, щодо видачі малому приватному підприємству «ЛУЧ» Довідки № 2727 від 23.01.2013, про розмір нормативно грошової оцінки земельної ділянки на 2013 рік, період зміни з 13.07.2012, згідно з якою застосовано коефіцієнт функціонального використання 2,5 для земельної ділянки площею 2,3413 га, за адресою: м.Луганськ, вул..Руднєва 127 «А».
Зобов'язати Управління Луганської міської ради з питань земельних ресурсів з 13.07.2012 і до 11.06.2052 при розрахунку орендної плати за земельну ділянку площею 2,3413 га, за адресою: м.Луганськ, вул. Руднєва 127 «А», переданої в оренду малому приватному підприємству «ЛУЧ», код ЄДРПОУ 30409544, відповідно до Договору оренди земельної ділянки від 18.02.2003, державна реєстрація № 4430 від 11.06.2003, встановити коефіцієнт функціонального використання - 1,2 «землі промисловості».
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Донецького апеляційного адміністративного суду через Ленінський районний суд м. Луганська шляхом подання в 10-денний строк з дня проголошення постанови апеляційної скарги.
Головуючий суддя: Антоненко М.В.
Суд | Ленінський районний суд м. Луганськ |
Дата ухвалення рішення | 07.05.2013 |
Оприлюднено | 18.09.2013 |
Номер документу | 32021507 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Ленінський районний суд м. Луганськ
Антоненко М. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні