cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,
тел. приймальня (057) 705-14-50, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"18" червня 2013 р.Справа № 922/1831/13
Господарський суд Харківської області у складі:
судді Макаренко О.В.
при секретарі судового засідання Михайлюк В.Ю.
розглянувши справу
за позовом Комунального підприємства "Харківські теплові мережі", м. Харків до Управління праці та соціальних питань Департаменту праці та соціальної політики Харківської міської ради, м. Харків про стягнення 18 984 824,65 грн. за участю :
позивача - Ващенко Т.Д., довіреність №38-4055/391 від 27.10.2010 р.
відповідача - Лукаш К.І., довіреність №3729/0/48-13 від 28.05.2013 р.
ВСТАНОВИВ:
Комунальне підприємство "Харківські теплові мережі" (позивач) звернулося до господарського суду із позовною заявою, в якій просить суд стягнути з Управління праці та соціальних питань Департаменту праці та соціальної політики Харківської міської ради (відповідача) 18 984 824,65 грн. збитків, завданих внаслідок несплати грошової компенсації з різниці в тарифах та грошової компенсації з місцевих пільг та гарантій, що надаються у процентному відношенні до нарахованої суми за послуги з теплопостачання окремим категоріям громадян.
Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав повністю, просить суд позов задовольнити. Через канцелярію суду подав письмові пояснення (вх.№22462), в яких повідомив суд про те, що відповідно до прийнятих на протязі 2009-2012 років Харківською міською радою рішень, що передбачали додаткові соціальні гарантії окремим категоріям громадян, підприємства - надавачі послуг у відповідності з поіменними списками, наданими управліннями праці та соціального захисту населення адміністрацій районів Харківської міської ради, надають в управління праці та соціальних питань Департаменту праці та соціальної політики Харківської міської ради щомісячно до 10 числа кожного місяця наступного за звітним розрахунки витрат за послуги з теплопостачання, водопостачання, водовідведення. Управління праці та соціальних питань Департаменту праці та соціальної політики Харківської міської ради на підставі наданих розрахунків витрат реєструє бюджетні зобов'язання в межах бюджетних призначень, установлених рішенням міської ради в міському бюджеті на відповідний рік та при надходженні коштів на реєстраційний рахунок управління здійснює перерахування сум компенсації за надані додаткові соціальні гарантії на розрахункові рахунки підприємств надавачів послуг в межах зареєстрованих бюджетних зобов'язань. На цій підставі позивач в повному обсязі здійснював нарахування за послуги і теплопостачання з урахуванням додаткових пільг у відповідності з наданими списками згідно до прийнятих рішень без урахування бюджетних призначень. Станом на 01.03.2013 р. у бухгалтерському обліку позивача обліковується невідшкодована сума компенсації за надані додаткові соціальні гарантії в розмірі 18 984 824,65 грн., яка згідно з актами звіряння, підписаними відповідачем, визнається ним частково, в сумі 386 984,68 грн. У зв'язку з великим обсягом вся інформація по розрахунках наданих додаткових соціальних гарантій окремим категоріям громадян передається відповідачу в електронному вигляді.
Представник відповідача в судовому засіданні та у письмових запереченнях (вх.19433) просить суд відмовити в позові, посилаючись на те, що рішенням 10 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.12.2006 р. №253/6 затверджена "Програма сприяння безпечній життєдіяльності у сфері соціального захисту населення м. Харкова на 2007-2010 роки" (зі змінами та доповненнями) та рішенням 2 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 22.12.2010 р. №58/10 затверджена "Програма сприяння безпечній життєдіяльності у сфері соціального захисту населення м. Харкова на 2011-2012 роки" (зі змінами та доповненнями) (далі - Програми), якими були встановлені додаткові соціальні гарантії окремим категоріям громадян по оплаті за послуги з теплопостачання, шляхом перерахування грошових коштів (грошової компенсації) підприємствам - постачальникам послуг. Відповідно до ч. 1 ст. 48 Бюджетного Кодексу України розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов'язання та здійснюють платежі тільки в межах бюджетних асигнувань, встановлених кошторисами. Зобов'язання, взяті розпорядниками бюджетних коштів без відповідних бюджетних асигнувань є недійсними і не підлягають оплаті за рахунок бюджетних коштів. За такими операціями не виникають бюджетні зобов'язання та не утворюється бюджетна заборгованість. Статтею 70 Бюджетного кодексу України встановлено, що видатки місцевих бюджетів включають бюджетні призначення, встановлені рішенням про місцевий бюджет, на конкретні цілі, пов'язані з реалізацією програм, перелік яких визначений статями 88-91 цього Кодексу. Компенсація підприємствам - надавачам послуг за рахунок коштів міського бюджету за надані додаткові соціальні гарантії здійснюється в межах витрат, передбачених кошторисом на виконання Програм. Таким чином, Управління здійснює перерахування певної суми на розрахунковий рахунок підприємств згідно з наданими ними запитами в межах бюджетних призначень, встановлених рішенням Харківської міської ради в міському бюджеті на відповідний рік. Відповідно до цього визначаються зобов'язання лише на суму, яка передбачена в міському бюджеті на певний рік. Згідно ст. 43 Бюджетного кодексу України при виконанні державного бюджету і місцевих бюджетів застосовується казначейське обслуговування бюджетних коштів, що передбачає здійснення Державним казначейством України ряду функцій, в т.ч. контролю за здійсненням бюджетних повноважень при зарахуванні надходжень бюджету, взятті бюджетних зобов'язань розпорядниками бюджетних коштів та здійсненні платежів за цими зобов'язаннями. Договір про зобов'язання Управління повністю відшкодовувати КП "Харківські теплові мережі" фактично понесені ним затрати по компенсації пільг, наданих громадянам у м. Харкові, між зазначеними сторонами не укладався. Пунктом 2.5 Положення про Управління, затвердженого рішенням 1 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 24.11.2010 р. №07/10 "Про затвердження положень виконавчих органів Харківської міської ради 6 скликання" встановлено, що Управління фінансується за рахунок коштів міського бюджету. Харківська міська рада не зобов'язувала Управління здійснювати перераховування підприємствам - надавачам послуг у повному обсязі в розмірі витрат підприємств за надання додаткових соціальних гарантій, а лише в межах бюджетних призначень, установлених рішенням міської ради в міському бюджеті на відповідний рік.
З'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, вивчивши матеріали справи та заслухавши пояснення представників сторін, всебічно та повно дослідивши надані сторонами докази в їх сукупності, суд встановив наступне.
Основним предметом діяльності КП "Харківські теплові мережі" - є виробництво, транспортування, розподіл і реалізація теплової енергії всім групам споживачів за тарифами, що регулюються відповідно до діючого законодавства.
Згідно з рішенням Харківського міськвиконкому від 23.12.1998 р. № 1407 "Про призначення виконавців послуг у житловому фонді" (із змінами, внесеними рішенням від 30.09.2003 р. №946) КП "Харківські теплові мережі" є виконавцем послуг з централізованого теплопостачання та підігріву гарячої води в житловому фонді комунальної власності територіальної громади м. Харкова.
На протязі 2009-2012 років Харківською міською радою відповідно до пункту 22 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" приймалися рішення, що передбачали додаткові соціальні гарантії окремим категоріям громадян по оплаті за послуги з теплопостачання та положення про порядок їх надання шляхом перерахування грошових коштів (грошової компенсації) підприємствам - надавачам послуг.
Так, рішеннями Харківського міськвиконкому від 21.10.2009 р. № 258/09, від 26.05.2010 р. № 118/10, від 22.09.2010 р. № 257/10, від 22.12.2010 р. №58/10, 23.02.2011 р. № 184/11, від 06.04.2011 р. №253/11, від 17.08.2011 р. №407/11, від 16.11.2011 р. №503/11 та від 19.12.2012 р. №989/12 було встановлено соціальні гарантії окремим категоріям громадян.
Рішенням 10 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.12.2006 р. №253/6 затверджена "Програма сприяння безпечній життєдіяльності у сфері соціального захисту населення м. Харкова на 2007-2010 роки" (зі змінами та доповненнями) та рішенням 2 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 22.12.2010 р. №58/10 затверджена "Програма сприяння безпечній життєдіяльності у сфері соціального захисту населення м. Харкова на 2011-2012 роки" (зі змінами та доповненнями), якими були встановлені додаткові соціальні гарантії окремим категоріям громадян по оплаті за послуги з теплопостачання, шляхом перерахування грошових коштів (грошової компенсації) підприємствам - постачальникам послуг.
Компенсація підприємствам - надавачам послуг за рахунок коштів міського бюджету за надані додаткові соціальні гарантії здійснюється в межах витрат, передбачених кошторисом на виконання Програм. Таким чином, Управління здійснює перерахування певної суми на розрахунковий рахунок підприємств згідно наданих ними запитів в межах бюджетних призначень, встановлених рішенням Харківської міської ради в міському бюджеті на відповідний рік. Відповідно до цього визначаються зобов'язання лише на суму, яка передбачена в міському бюджеті на певний рік.
Пунктом 2.5. Положення про Управління праці та соціальних питань Департаменту праці та соціальної політики Харківської міської ради, затвердженого рішенням 1 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 24.11.2010 р. №07/10 "Про затвердження положень виконавчих органів Харківської міської ради 6 скликання" встановлено, що Управління фінансується за рахунок коштів міського бюджету.
Управління праці та соціальних питань Департаменту праці та соціальної політики Харківської міської ради реєструє бюджетні зобов'язання та здійснює перерахування сум витрат підприємств, пов'язаних з наданням додаткових соціальних гарантій на розрахункові рахунки підприємств надавачів послуг в межах бюджетних призначень, встановлених рішенням міської ради в міському бюджеті на відповідний рік.
Судом встановлено, що Харківська міська рада не зобов'язувала відповідача здійснювати перерахування підприємствам - надавачам послуг у повному обсязі, тобто в розмірі витрат підприємств за надання додаткових соціальних гарантій, а лише в межах бюджетних призначень, установлених рішенням міської ради в міському бюджеті на відповідний рік.
Обґрунтовуючи вимоги про стягнення з відповідача 18 984 824,65 грн., позивач посилається на наявність цієї заборгованості з компенсації з місцевого бюджету окремим категоріям громадян, починаючи з 2010 року станом на 01.03.2013 р.
Відповідно до ст. ст. 32, 33 ГПК України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Як вбачається з матеріалів справи, станом на 01.03.2013 р. у бухгалтерському обліку позивача обліковується невідшкодована сума компенсації за надані додаткові соціальні гарантії в розмірі 18 984 824,65 грн., яка згідно з актами звіряння (т.1 а.с.110-122) визнається відповідачем частково, в розмірі 386 984,68 грн. Акти підписані уповноваженими представниками та скріплені їх печатками.
В силу ст. 43 ГПК України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку про те, що матеріалами справи підтверджено суму невідшкодованої відповідачем компенсації за надані додаткові соціальні гарантії в розмірі 386 984,68 грн., тому позов в частині стягнення цієї суми є обґрунтованим та підлягає задоволенню.
У задоволенні позову в частині стягнення решти боргу в розмірі 18597839,97грн. суд вважає за необхідне відмовити, виходячи з наступних обставин.
Як вбачається з матеріалів справи, у місцевому бюджеті на період з 01.01.2010року по 01.03.2013 року не передбачено фінансових зобов'язань з невідшкодованої компенсації за надані додаткові соціальні гарантії на суму 18 597 839,97 грн.
Отже, позивачем не доведено, що заявлені ним до стягнення кошти в розмірі 18 597 839,97 грн. було виділено місцевим бюджетом на відповідні призначення, але було не відшкодовано у встановленому законом порядку.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та Законами України.
З огляду на те, що судом не встановлено факту правопорушення в діях відповідача і враховуючи те, що будь-які бюджетні зобов'язання та платежі з бюджету можна здійснювати лише за наявності відповідного бюджетного призначення та виключно в межах бюджетного призначення, встановленого рішенням Харківської міської ради в міському бюджеті на відповідний рік, суд вважає твердження позивача про наявність збитків у вищевказаному розмірі безпідставними та недоведеними належними доказами.
Вирішуючи питання розподілу судових витрат, суд керується ст. 49 ГПК України, покладаючи судові витрати на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
На підставі викладеного, керуючись ст. 19 Конституції України, ст. ст. 1, 4, 12, 32-33, 43, 44, 49, 82-85 ГПК України, суд -
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги задовольнити частково.
Стягнути з Управління праці та соціальних питань Департаменту праці та соціальної політики Харківської міської ради (61002, м. Харків, вул. Сумська, 64, код ЄДРПОУ 26203284, п/р 35414001002258, 35410005002258 в ГУ ДКСУ у Харківській області, МФО 851011) на користь Комунального підприємства "Харківські теплові мережі" (61037, м. Харків, вул. Доброхотова, 11, п/р 26009010013856 у АТ "Банк Золоті ворота", МФО 351931, код ЄДРПОУ 31557119) 386 984,68 грн. заборгованості та 7 739,69 грн. судового збору.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
В решті позову відмовити.
Повне рішення складено 25.06.2013 р.
Суддя Макаренко О.В.
Суд | Господарський суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 18.06.2013 |
Оприлюднено | 02.07.2013 |
Номер документу | 32108730 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Харківської області
Макаренко О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні