Україна
Донецький окружний адміністративний суд
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
26 червня 2013 р. Справа №805/6304/13-а
приміщення суду за адресою: 83052, м.Донецьк, вул. 50-ої Гвардійської дивізії, 17
час прийняття постанови: 11 година 35 хвилин
Донецький окружний адміністративний суд у складі
головуючого судді Кравченко Т.О.,
при секретарі судового засідання Островській О.М.,
за участю
позивача - ОСОБА_1 - особисто,
представника відповідача - Донченко К.М. - на підставі довіреності,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі судових засідань адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Державного реєстратора Великоновосілківської районної державної адміністрації Донецької області про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії, -
встановив:
30 квітня 2013 року ОСОБА_1 (далі - Позивач) звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Державного реєстратора Великоновосілківської районної державної адміністрації Донецької області (далі - Відповідач або Держреєстратор), в якому просив:
- визнати протиправним залишення без розгляду державним реєстратором Великоновосілківської районної державної адміністрації Донецької області статуту фермерського господарства «Дари полєй» у новій редакції від 07 лютого 2013 року;
- зобов'язати державного реєстратора Великоновосілківської районної державної адміністрації Донецької області зареєструвати статут фермерського господарства «Дари полєй» у новій редакції від 07 лютого 2013 року з визначенням у ньому головою господарства ОСОБА_1 (а.с.4-7).
Обґрунтовуючи заявлені вимоги, Позивач зазначив, що в березні 1996 року ОСОБА_4 - батько Позивача заснував фермерське господарство «Дари полєй». З 02 квітня 2004 року Позивач та його брат ОСОБА_5 є членами фермерського господарства «Дари полєй». ІНФОРМАЦІЯ_1 засновник фермерського господарства «Дари полєй» ОСОБА_4 помер.
Позивача вказав, що внаслідок смерті засновника протягом тривалого часу фермерське господарство «Дари полєй» перебуває у невизначеному юридичному статусі з тієї причини, що Держреєстратор не приймає у Позивача на реєстрацію статут господарства у новій редакції із визначенням у ньому у якості голови Позивача, вимагаючи від останнього надання доказів прийняття ним спадщини, яка відкрилася після смерті ОСОБА_4
Зазначив, що 02 лютого 2013 року він подав Держреєстратору статут фермерського господарства «Дари полєй» у новій редакції, протокол зборів членів господарства від 07 лютого 2013 року, протокол реєстрації членів господарства для участі у загальних зборах, статут господарства в редакції 1996 року, зміни до статуту від 02 квітня 2004 року та нотаріально посвідчену копію свідоцтва про смерть ОСОБА_4
Листом від 13 лютого 2013 року Держреєстратор повідомила Позивача про залишення поданих ним документів без розгляду, посилаючись на те, що фермерське господарство «Дари полєй» не включено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, а також на те, що Позивачем не надані документи, які підтверджують наявність у нього повноважень діяти від імені товариства.
Посилаючись на положення ст.3, ч.ч.3-4 ст.4, ст.29 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців», ст.4, ч.4 ст.35 Закону України «Про фермерське господарство», Позивач стверджував, що рішення Відповідача про залишення поданих ним документів без розгляду є протиправним, а тому просив задовольнити позов.
В судовому засіданні Позивач підтримав заявлені позовні вимоги з підстав, наведених в адміністративному позові, надав пояснення, аналогічні тим, що викладені у позовній заяві, просив позов задовольнити.
Держреєстратор заявлені позовні вимоги не визнала у повному обсязі, просила у задоволенні позовних вимог відмовити, надала письмові заперечення проти позову (а.с.76-79), сутність яких полягала в наступному.
08 лютого 2013 року до Держреєстратора звернувся представник фермерського господарства «Дари полєй» ОСОБА_1 з пакетом документів для включення господарства до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та для проведення державної реєстрації змін до установчих документів фермерського господарства «Дари полєй».
Державний реєстратор у своїй діяльності керується Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» від 15 травня 2003 року № 755-IV із змінами та доповненнями (далі - Закон № 755).
Розділом VIII Прикінцеві положення Закону № 755 визначено, що державний реєстратор при надходженні від юридичних осіб реєстраційної картки зобов'язаний відповідно до вимог ст.19 Закону № 755 провести включення відомостей про діючі юридичні особи і видати їм виписку. Ця норма Закону № 755 стосується юридичних осіб, зареєстрованих до 01 липня 2004 року.
Механізм подачі документів для включення до Єдиного державного реєстру відповідно до вимог ч.1 ст.19 Закону № 755 передбачає, що реєстраційну картку державному реєстратору подає особа, уповноважена діяти від імені юридичної особи (виконавчого органу).
Згідно зі ст.4 Закону України «Про фермерське господарство» від 19 червня 2003 року № 973-IV (далі - Закон № 973), ч.2 розділу «Управління господарством» Статуту фермерського господарства «Дари полєй», зареєстрованого Великоновосілківською районною радою народних депутатів Донецької області 28 березня 1996 року, представляти інтереси господарства без довіреності має право його голова. При чому головою фермерського господарства є його засновник або інша визначена в Статуті особа. Ч.4 розділу 1 Статуту фермерського господарства «Дари полєй» визначено, що головою створеного ним господарства є ОСОБА_4 Інших осіб, які мають право представляти інтереси господарства без довіреності, Статутом не визначено. Документ, що уповноважує особу представляти інтереси юридичної особи, ОСОБА_1 наданий не був.
Крім того, розділом ІІ Прикінцеві та перехідні положення Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» від 01 липня 2010 року № 2390 (далі - Закон № 2390) передбачено, що включення суб'єктів господарювання, зареєстрованих до 01 липня 2004 року та до 03 березня 2012 року не включених до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, буде здійснюватися за результатами відомостей тимчасової спеціальної міжвідомчої комісії.
Положення про тимчасові міжвідомчі спеціальні комісії з питання проведення інвентаризації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців затверджено наказом Міністерства юстиції України від 12 квітня 2012 року № 575/5 (далі - Положення № 575/5). На виконання цього наказу в Донецькій області створено міжвідомчу тимчасову спеціальну комісію з питань проведення інвентаризації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців у Донецькій області.
20 листопада 2012 року тимчасовій міжвідомчій комісії з питань проведення інвентаризації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців у Донецькій області Відповідачем надіслана в електронному вигляді аналітична інформація про проведення інвентаризації юридичних осіб, зареєстрованих до 01 липня 2004 року, відомості про яких на дату завершення процесу включення до Єдиного державного реєстру не внесені.
Згідно з листом реєстраційної служби Головного управління юстиції у Донецькій області від 09 січня 2013 року № 7/4.4-71 у разі звернень юридичних та фізичних осіб-підприємців, відомості про яких відсутні в узагальненій інформації, суб'єктам слід звертатись до реєстраційної служби Головного управління юстиції у Донецькій області з метою розгляду на засіданні комісії відомостей про них та подальшого включення до Єдиного державного реєстру. Керівникам юридичних осіб до заяв слід додавати копію свідоцтва (довідки, листа) про реєстрацію та копію довідки органу державної статистики про наявність або відсутність коду ЄДРПОУ.
Як на момент виникнення спірних правовідносин, так і на час судового розгляду міжвідомча спеціальна комісія з питань проведення інвентаризації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців у Донецькій області списки на включення до Єдиного державного реєстру з відміткою про те, що свідоцтвом є недійсним, стосовно фермерського господарства «Дари полєй» Держреєстратору не надсилала, що також унеможливлює включення до Єдиного державного реєстру цього суб'єкта господарювання.
З приводу проведення державної реєстрації змін до установчих документів фермерського господарства «Дари полєй» Держреєстратор вказала наступне.
Згідно з ч.2 ст.1 Закону № 937 фермерське господарство може бути створене кількома громадянами, які є родичами або членами сім'ї.
При створенні фермерського господарства одним із його членів інші члени сім'ї, а також родичі можуть стати членами цього фермерського господарства після внесення змін до його статуту (ч.2 ст.3 Закону № 973).
Відповідно до ст.20 Закону № 973 порядок володіння, користування та розпорядження майном фермерського господарства здійснюється відповідно до його статуту, якщо інше не передбачено угодою між членами фермерського господарства та законом.
Згідно з ч.33 розділу 4 «Майно господарства» Статуту фермерського господарства «Дари полєй» володіння, користуванні і розпорядження майном здійснюється членами господарства за взаємною домовленістю. Право розпоряджатися майном, залученим у виробничому процесі, повністю делегується голові фермерського господарства.
Відповідно до ст.19 Закону № 973 до складу майна фермерського господарства (складеного капіталу) можуть входити: будівлі, споруди, облаштування, матеріальні цінності, цінні папери, продукція, вироблена господарством в результаті господарської діяльності, одержані доходи, інше майно, набуте на підставах, що не заборонені законом, право користування землею, водою та іншими природними ресурсами, будівлями, спорудами, обладнанням, а також майнові права (в тому числі на інтелектуальну власність), грошові кошти, які передаються членами фермерського господарства до його складеного капіталу.
Фермерське господарство як цілісний майновий комплекс включає майно, передане до складеного капіталу, не розподілений прибуток, майнові та інші зобов'язання (ч.1 ст.22 Закону № 973).
Згідно зі ст.23 Закону № 973 успадкування фермерського господарства (цілісного майнового комплексу або його частини) здійснюється відповідно до закону. Якщо фермерське господарство успадковується двома або більше спадкоємцями, то земельна ділянка не підлягає поділу, якщо в результаті її поділу утвориться хоча б одна земельна ділянка менше мінімального розміру, встановленого для даного регіону.
Відповідно до ст.1216 Цивільного кодексу України спадкуванням є перехід прав та обов'язків (спадщини) від фізичної особи, яка померла (спадкодавця), до інших осіб (спадкоємців). Спадкоємець, який прийняв спадщину може одержати свідоцтво про право на спадщину. Якщо спадщину прийняло кілька спадкоємців, свідоцтво про право на спадщину видається кожному із них із визначенням імені та часток у спадщині інших спадкоємців (ст.1296 Цивільного кодексу України).
Як вбачалося зі змісту пакету документів, наданих Позивачем, необхідність внесення змін до статут господарства була обумовлена зміною складу засновників юридичної особи.
Порядок внесення змін до установчих документів юридичної особи, які пов'язані із зміною складу засновників, та перелік документів, які подаються державному реєстратору, визначений ст.29 Закону № 755.
Відповідно до ч.3 ст.29 Закону № 755 в разі внесення змін до установчих документів, які пов'язані із зміною складу засновників (учасників) юридичної особи, крім документів, які передбачені частиною першою цієї статті, додатково додається примірник оригіналу (ксерокопія, нотаріально засвідчена копія) документа про перехід чи передачу частки у статутному капіталі товариства.
Згідно з листом Державної реєстраційної служби від 29 березня 2012 року № 444/13-12-7.2 таким документом може бути свідоцтво про право на спадщину.
Ч.11 ст.29 Закону № 755 встановлені підстави, за наявності яких державний реєстратор зобов'язаний залишити без розгляду документи, які подані для проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи.
Згідно зі ст.30 Закону № 755 державний реєстратор відмовляє у проведенні державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи за наявності підстав, установлених ч.1 ст.27 цього Закону.
Крім того, проведення державної реєстрації змін передбачає роботу державного реєстратора в АРМ ЄДР, тобто з вже сформованою реєстраційною справою, як в електронному, так і в паперовому вигляді. Документи, які повинні бути в реєстраційній справі, визначені Законом № 755.
Позивач не надав міжвідомчій спеціальній комісії з питань проведення інвентаризації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців у Донецькій області певний перелік документів, що унеможливлює роботу з реєстраційною карткою цього суб'єкта господарювання в Єдиному державному реєстрі та її формування.
З урахуванням наведеного Держреєстратор просила у задоволенні позовних вимог відмовити.
В судовому засіданні представник Відповідача позовні вимоги не визнала, надала пояснення, аналогічні тим, що викладені в письмових запереченнях, у задоволенні позову просила відмовити.
З'ясовуючи чи мали місце обставини, якими обґрунтовуються вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються, а також чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, суд встановив наступне.
Фермерське господарство «Дари полєй» (ідентифікаційний код 24311087) зареєстроване у якості юридичної особи 26 березня 1996 року, про що 26 березня 1996 року зроблено запис в журналі обліку реєстраційних справ за № 17/03-1996.
05 квітня 2004 року Великоновосілківською районною державною адміністрацією на підставі розпорядження голови райдержадміністрації від 28 березня 2004 року № 142 видане свідоцтво про державну реєстрацію (перереєстрацію) суб'єкта господарської діяльності - юридичної особи - фермерського господарства «Дари полєй» (а.с.43).
П.п.1, 4, 5, 7 розділу 1 «Загальні положення» Статуту фермерського господарства «Дари полєй» передбачено, що фермерське господарство «Дари полєй» є сільськогосподарським підприємством, заснованим на праві приватної власності громадян; засновником господарства є ОСОБА_4; на момент прийняття цього статуту господарство веде лише один його засновник (голова) ОСОБА_4; господарство є юридичною особою.
Управління господарством здійснюється відповідно до Статуту, голова господарства без довіреності представляє його інтереси перед державними, кооперативними, громадськими, іноземними, іншими підприємствами та організаціями, окремими громадянами; він розпоряджається майном господарства, укладає договори, в тому числі трудові, видає довіреності, відкриває в установах банків розрахункові та інші рахунки, дає вказівки, обов'язкові для членів господарства та осіб, які працюють в ньому на умовах трудового договору, набуває майно, веде його облік, надає звітність, що передбачено п.п.10, 15 розділу 2 «Управління господарством» Статуту.
Відповідно до п.39 розділу 4 «Майно господарства» Статуту спадкування прав власності, в тому числі на земельну ділянку після приватизації, здійснюється відповідно до норм Цивільного кодексу України та інших законодавчих актів (а.с.11-19).
28 березня 2004 року головою фермерського господарства «Дари полєй» ОСОБА_4 затверджені зміни та доповнення до Статуту, відповідно до яких членами господарства є ОСОБА_1 - син, ОСОБА_5 - син (а.с.20-21).
Відповідно до п.п.1.3., 1.5. розділу 1 «Загальні положення» Статуту фермерського господарства «Дари полєй» у новій редакції засновником господарства є ОСОБА_1, членами господарства є ОСОБА_1 та ОСОБА_5 (а.с.26-36).
ІНФОРМАЦІЯ_1 засновник фермерського господарства «Дари полєй» ОСОБА_4 помер, про що свідчить свідоцтво про смерть серії НОМЕР_2 (а.с.22).
Позивач є сином ОСОБА_4, що вбачається зі змісту свідоцтва про народження серії НОМЕР_1 (а.с.44).
07 лютого 2013 року відбулися збори членів фермерського господарства «Дари полєй». На зборах були присутні члени господарства ОСОБА_1 та ОСОБА_5
Зборами прийнято рішення про обрання головою та засновником фермерського господарства «Дари полєй» ОСОБА_1, вирішено розширити перелік видів економічної діяльності господарства, викласти статут господарства у новій редакції та затвердити його, голові та засновнику господарства ОСОБА_1 доручено надати документи державному реєстратору для державної реєстрації статуту у новій редакції (а.с.23-25).
08 лютого 2013 року ОСОБА_1 надав Держреєстратору реєстраційну картку за формою 16 про включення відомостей про юридичну особу (а.с.53-57).
Як вбачається зі змісту реєстраційної картки, в рядках «Відомості про фізичних осіб - платників податків, які обираються (призначаються) до органу управління юридичної особи, уповноважених представляти юридичну особу у правовідносинах з третіми особами, - про керівника юридичної особи» та «Відомості про фізичних осіб - платників податків, які мають право вчиняти дії від імені юридичної особи без довіреності, у тому числі підписувати договору» вказаний ОСОБА_4; реєстраційна картка надана за підписом ОСОБА_1
08 лютого 2013 року ОСОБА_1, діючи як голова фермерського господарства «Дари полєй», надав Держреєстратору на реєстрацію наступні документи: протокол № 1-р реєстрації членів фермерського господарства «Дари полєй», протокол 3 1 зборів членів фермерського господарства «Дари полєй», зареєстрований у Великоновосілківській районній раді народних депутатів 28 березня 1996 року № 142-р, зміни і доповнення до статуту фермерського господарства «Дари полєй», зареєстровані розпорядженням голови Великоновосілківської районної державної адміністрації 02 квітня 2004 року № 167, статут фермерського господарства «Дари полєй» у новій редакції, реєстраційну картку форми Ф-3, копію свідоцтва про смерть ОСОБА_4 (а.с.37).
Листом від 13 лютого 2013 року за № 76/10 Держреєстратор повідомив Позивача про залишення без розгляду наданих ним документів та про їх повернення, посилаючись на те, що фермерське господарство «Дари полєй» не включено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, а також на те, що заявником не надані документи, які б підтверджували наявність у нього повноважень діяти від імені господарства (а.с.38-39).
Вирішуючи справу по суті, до спірних правовідносин суд застосовує нижченаведені правові норми.
Завданням адміністративного судочинства, зокрема, є захист прав та інтересів фізичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства (ч.1 ст.2 КАС України).
У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень, та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноважень з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для вчинення дії; 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення; 9) з урахуванням права на особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку, що передбачено ч.3 ст.2 КАС України.
Згідно з приписами ч.2 ст.71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Згідно з приписами ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади, їхні посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, які виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, регулює Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» від 15 травня 2003 року № 755-IV (далі - Закон № 755).
Державний реєстратор - посадова особа центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, яка відповідно до цього Закону від імені держави здійснює державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, що передбачено ст.1 Закону № 755.
Таким чином, Відповідач є суб'єктом владних повноважень, а спірні правовідносини виникли внаслідок реалізації останнім владних управлінських функцій в сфері державної реєстрації.
Відповідно до ч.ч.1-3 ст.4 Закону № 755 державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців - засвідчення факту створення або припинення юридичної особи, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, а також вчинення інших реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, шляхом внесення відповідних записів до Єдиного державного реєстру.
Порядок проведення державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців включає, зокрема: перевірку комплектності документів, які подаються державному реєстратору, та повноти відомостей, що вказані в реєстраційній картці; перевірку документів, які подаються державному реєстратору, на відсутність підстав для відмови у проведенні державної реєстрації; внесення відомостей про юридичну особу або фізичну особу - підприємця до Єдиного державного реєстру; оформлення і видачу виписки з Єдиного державного реєстру.
Зміни до установчих документів юридичної особи підлягають обов'язковій державній реєстрації шляхом внесення відповідних змін до записів Єдиного державного реєстру в порядку, встановленому цим Законом.
Згідно зі ст.1 Закону № 755 Єдиний державний реєстр юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців (далі - Єдиний державний реєстр) - автоматизована система збирання, накопичення, захисту, обліку та надання інформації про юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.
Положення ст.4 Закону № 755 зумовлюють висновок, що вчинення реєстраційний дій здійснюється державним реєстратором шляхом внесення відповідних записів до Єдиного державного реєстру.
Відповідно до приписів ч.ч.2-3 ст.16 Закону № 755 Єдиний державний реєстр ведеться на електронних носіях відповідно до державних стандартів, що забезпечують його сумісність і взаємодію з іншими інформаційними системами та мережами, що складають інформаційний ресурс держави.
Технічні та програмні засоби ведення Єдиного державного реєстру, крім іншого, повинні забезпечувати: автоматизоване ведення еталона Єдиного державного реєстру; контроль за повнотою внесення записів до Єдиного державного реєстру; достовірність та повноту відомостей з реєстраційних карток; контроль за проведенням реєстраційних дій.
Судом встановлено, що відомості про фермерське господарство «Дари полєй», створеного до 01 липня 2004 року, до Єдиного державного реєстру не внесені.
Згідно з п.2 Розділу VIII «Прикінцеві положення» Закону № 755 державний реєстратор при надходженні від юридичних осіб реєстраційної картки зобов'язаний, відповідно до вимог статті 19 цього Закону, провести включення відомостей про діючі юридичні особи і видати їм виписку з Єдиного державного реєстру.
Таким чином, вчиненню будь-яких реєстраційних дій стосовно юридичної особи має передувати включення відомостей про неї до Єдиного державного реєстру, при цьому технічні характеристики програмного забезпечення, яке використовується держаним реєстратором, виключає можливість проведення реєстраційної дії стосовно суб'єкта господарювання, відомості про якого до Єдиного державного реєстру не включені.
01 липня 2010 року Верховною Радою України прийнято Закон України «Про внесенні змін до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» щодо спрощення механізму державної реєстрації припинення суб'єктів господарювання» № 2390-VI (далі - Закону № 2390), який набрав чинності з 03 березня 2011 року.
Розділом ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2390 унормовані правові відносини, пов'язані із включенням до Єдиного державного реєстру відомостей про юридичних осіб, створених до 01 липня 2004 року.
Так, відповідно до п.п.2-4 Розділу ІІ Закону № 2390 процес включення до Єдиного державного реєстру відомостей про юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, зареєстрованих до 1 липня 2004 року, завершується через рік, починаючи з дня набрання чинності цим Законом, (тобто 03 березня 2012 року).
Усі юридичні особи, створені та зареєстровані до 1 липня 2004 року, зобов'язані у встановлений пунктом 2 цього розділу строк подати державному реєстратору реєстраційну картку для включення відомостей про них до Єдиного державного реєстру. Державний реєстратор при надходженні від юридичних осіб реєстраційної картки зобов'язаний, відповідно до вимог статті 19 цього Закону, провести включення відомостей про діючі юридичні особи та фізичних осіб - підприємців і видати їм виписку з Єдиного державного реєстру.
Свідоцтва про державну реєстрацію юридичних осіб, оформлені з використанням бланків старого зразка та видані до 1 липня 2004 року, після настання встановленого п.2 цього розділу строку вважаються недійсними.
Сторонами не визнається той факт, що в межах строку, передбаченого п.2 Розділу ІІ Закону № 2390 особи, уповноважені діяти від імені фермерського господарства «Дари полєй», реєстраційну картку для включення відомостей про господарство до Єдиного державного реєстру Держреєстратору на подавали, а тому свідоцтво про державну реєстрацію фермерського господарства «Дари полєй» вважається недійсним.
Відповідно до положень п.п.7-8 Розділу ІІ Закону № 2390 спеціально уповноважений орган з питань державної реєстрації протягом місяця з дати завершення процесу включення до Єдиного державного реєстру відомостей про юридичних осіб, зареєстрованих до 1 липня 2004 року, передає відомості про юридичних осіб, включених до Єдиного державного реєстру, органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування (далі - уповноважені органи), які в межах своїх повноважень ведуть облік юридичних осіб та/або проводять реєстрацію юридичних осіб будь-яких організаційно-правових форм.
Уповноважені органи протягом місяця з дня отримання від спеціально уповноваженого органу з питань державної реєстрації відомостей про юридичних осіб, включених до Єдиного державного реєстру, проводять звірення даних реєстрів (баз даних реєстрів, журналів реєстрації, обліку тощо), що ведуться ними, з даними Єдиного державного реєстру. За результатами звірення уповноважені органи подають спеціально уповноваженому органу з питань державної реєстрації відомості з відомчих реєстрів (баз даних реєстрів, журналів реєстрації, обліку тощо) про юридичних осіб, відомості про яких не включені до Єдиного державного реєстру.
Після закінчення передбаченого для включення відомостей до Єдиного державного реєстру строку, встановленого п.2 цього розділу, уповноважені органи у місячний строк проводять остаточне звірення даних відомчих реєстрів (баз даних реєстрів, журналів реєстрації, обліку тощо), за результатами якого готують аналітичну інформацію для передачі її тимчасовим міжвідомчим спеціальним комісіям, утвореним з метою проведення в Автономній Республіці Крим та відповідних областях інвентаризації юридичних осіб, зареєстрованих до 1 липня 2004 року, відомості про яких до строку, встановленого п.2 цього розділу, не включені до Єдиного державного реєстру.
За результатами проведеної тимчасовими міжвідомчими спеціальними комісіями роботи відомості про юридичних осіб, зареєстрованих до 1 липня 2004 року, включаються до Єдиного державного реєстру з відміткою про те, що свідоцтва про їх державну реєстрацію, оформлені з використанням бланків старого зразка та видані до 1 липня 2004 року, вважаються недійсними.
Судом встановлено, що на виконання вимог п.п.7-8 Розділу ІІ Закону № 2390 Держреєстратор передав до тимчасової міжвідомчої спеціальної комісії аналітичну інформацію щодо фермерського господарства «Дари полєй» як юридичної особи, зареєстрованої до 01 липня 2004 року, відомості про яку не включені до Єдиного державного реєстру. Водночас до Єдиного державного реєстру відомості про фермерське господарство «Дари полєй» з відміткою про те, що свідоцтво про його державну реєстрацію вважається недійсним, не внесені.
Як вбачається зі змісту нової редакції Статуту фермерського господарства «Дари полєй», поданого Позивачем Держреєстратору, ним передбачалася зміна голови господарства.
Згідно з абз.1 ч.2 ст.19 Закону № 755 якщо зміни до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі, пов'язані із зміною керівника або осіб, що обираються (призначаються) до органу управління юридичної особи, або осіб, які мають право вчиняти дії від імені юридичної особи без довіреності, у тому числі підписувати договори, крім документів, передбачених частиною першою цієї статті, особа, уповноважена діяти від імені юридичної особи (виконавчого органу), додатково подає примірник оригіналу (ксерокопію, нотаріально засвідчену копію) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про зміну зазначених осіб та/або примірник оригіналу (ксерокопію, нотаріально засвідчену копію) розпорядчого документа про їх призначення.
При цьому, відповідно до ч.1 ст.19 Закону № 755 документи для проведення державної реєстрації змін до відомостей юридичної особи має подавати особа, уповноважена діяти від імені юридичної особи (виконавчого органу).
Державному реєстратору забороняється вимагати додаткові документи для внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі, якщо вони не передбачені частинами першою - третьою цієї статті, що передбачено ч.4 ст.19 Закону № 755.
Таким чином, Позивач повинен був надати Держреєстратору документ, що підтверджує наявність у нього повноважень діяти від імені фермерського господарства «Дари полєй», а вимога Відповідача про надання такого документа узгоджується з положеннями ч.1 ст.19 Закону № 755 і не суперечить ч.4 ст.19 цього Закону.
Правовим наслідком подання документів особою, яка не має відповідних повноважень, є залишення їх без розгляду.
Так, відповідно до ч.6 ст.19 Закону № 755 державний реєстратор залишає без розгляду документи, подані для внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі, якщо документи подані особою, яка не має відповідних повноважень.
Згідно з ч.7 ст.19 Закону № 755 якщо документи про внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі, залишені без розгляду, державний реєстратор видає (надсилає поштовим відправленням з описом вкладення) не пізніше наступного робочого дня з дати їх надходження заявнику відповідне повідомлення із зазначенням підстав залишення без розгляду та подані документи.
При цьому, відповідно до ч.8 ст.19 Закону № 755 у разі якщо документи, що подавалися для внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі, залишилися без розгляду, заявник може повторно звернутися до державного реєстратора в загальному порядку після усунення причин, що були підставою для залишення зазначених документів без розгляду.
Надаючи оцінку доводам сторін з приводу того, чи можуть документи, подані ОСОБА_1 Держреєстратору, вважатися такими, що підтверджують наявність у нього повноважень діяти від імені фермерського господарства «Дари полєй», суд виходить з наступного.
Відповідно до ч.2 ст.4 Закону України «Про фермерське господарство» від 19 червня 2003 року № 973-IV (далі - Закон № 973) перед органами державної влади, підприємствами, установами, організаціями та окремими громадянами чи їх об'єднаннями відповідно до закону представляє голова фермерського господарства.
Згідно з ч.1 ст.4 Закону № 973 головою фермерського господарства є його засновник або інша визначена в Статуті особа.
Статутом фермерського господарства «Дари полєй» передбачено, що його головою є ОСОБА_4, який помер ІНФОРМАЦІЯ_1, інші особи діяти від імені господарства без довіреності не уповноважені.
Суд відзначає, що в розумінні Закону № 973 фермерське господарство розглядається не лише як юридична особа, але і як об'єкт майнових прав.
Так, відповідно до ч.1 ст.22 Закону № 973 фермерське господарство як цілісний майновий комплекс включає майно, передане до складеного капіталу, не розподілений прибуток, майнові та інші зобов'язання.
Згідно з ч.ч.1-2 ст.23 Закону № 973 успадкування фермерського господарства (цілісного майнового комплексу або його частини) здійснюється відповідно до закону.
Отже, доводи Позивача стосовно неможливості успадкування фермерського господарства є безпідставними.
Правовідносини спадкування регулює Цивільний кодекс України (далі - ЦК України).
Відповідно до ст.1216 ЦК України спадкуванням є перехід прав та обов'язків (спадщини) від фізичної особи, яка померла (спадкодавця), до інших осіб (спадкоємців).
До складу спадщини входять усі права та обов'язки, що належали спадкодавцеві на момент відкриття спадщини і не припинилися внаслідок його смерті, що передбачено ст.1218 ЦК України.
Таким чином, фермерське господарство «Дари полєй» як цілісний майновий комплекс є складовою спадщини, яка відкрилася внаслідок смерті ОСОБА_4
Ч.1 ст.1296 ЦК України передбачає, що спадкоємець, який прийняв спадщину, може одержати свідоцтво про право на спадщину. Спадкоємець, який прийняв спадщину, у складі якої є нерухоме майно, зобов'язаний звернутися до нотаріуса за видачею йому свідоцтва про право на спадщину на нерухоме майно, що передбачено ч.1 ст.1297 ЦК України.
Як пояснив Позивач, ним та іншими спадкоємцями ОСОБА_4 подані заяви про прийняття спадщини, однак до теперішнього часу свідоцтво про право на спадщину ними не отримане.
Заслухавши пояснення Позивача та представника Відповідача, дослідивши матеріали справи, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні, беручи до уваги, що ніякі докази не мають для суду наперед встановленої сили, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги ОСОБА_1 задоволенню не підлягають, оскільки Держреєстратором доведена правомірність залишення документів, поданих Позивачем для включення відомостей про фермерське господарство «Дари полєй» до Єдиного державного реєстру та для проведення державної реєстрації змін про юридичну особу, пов'язаних зі зміною складу її засновників.
Відповідно до ч.2 ст.94 КАС України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони - суб'єкта владних повноважень, суд присуджує з іншої сторони всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати, пов'язані із залученням свідків та проведенням судових експертиз.
Судові витрати, пов'язані із залученням свідків та проведенням судових експертиз, Відповідачем не здійснювалися, а тому не підлягають присудженню.
Керуючись Конституцією України, ст.ст.2-15, 17-20, 23, 26, 69-72, 94, 98, 159-163, 167, 185-186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
постановив:
У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Державного реєстратора Великоновосілківської районної державної адміністрації Донецької області про визнання протиправним залишення без розгляду статуту фермерського господарства «Дари полєй» у новій редакції від 07 лютого 2013 року та зобов'язання зареєструвати статут фермерського господарства «Дари полєй» у новій редакції від 07 лютого 2013 року з визначенням у ньому головою господарства ОСОБА_1 - відмовити повністю.
Постанова прийнята у нарадчій кімнаті, її вступну та резолютивну частини проголошено в судовому засіданні 26 червня 2013 року.
Постанова складена у повному обсязі 01 липня 2013 року.
Постанова може бути оскаржена до Донецького апеляційного адміністративного суду через Донецькій окружний адміністративний суд в порядку, визначеному ст.186 Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом ч.3 ст.160 Кодексу адміністративного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених ч.4 ст.167 Кодексу адміністративного судочинства України, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.
Постанова набирає законної сили після закінчення строків подання апеляційної скарги, якщо вона не була подана у встановлені строки. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Суддя Кравченко Т.О.
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.06.2013 |
Оприлюднено | 05.07.2013 |
Номер документу | 32205731 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Кравченко Т.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні