Постанова
від 04.07.2013 по справі 801/3763/13-а
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ПОСТАНОВА

Іменем України

04 липня 2013 р. (14:30) Справа №801/3763/13

Окружний адміністративний суд АР Крим, м. Сімферополь, у складі головуючого судді Гаманка Є.О., за участю секретаря Сироватського М.С., розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Чорноморське районне підприємство матеріально-технічного забезпечення"

до Державної інспекції сільського господарства в АР Крим; Провідного спеціаліста відділу оперативного контролю за додержанням вимог земельного законодавства Управління з контролю за використанням та охороною земель ДІСГ в АРК Голованова Сергія Володимировича

про визнання протиправним та скасування припису від 12.03.13р. №000126

Представники сторін:

представник позивача, Барановський Д.М., довіреність № б.н. від 03.06.13р.;

представник відповідача Державної інспекції сільського господарства в АР Крим, Бондаренко О.І., довіреність № 10-19/37 від 16.05.13р.;

Керівник позивача, Швецова Г.І. довідка ЄДРПОУ №436800;

Провідний спеціаліст відділу оперативного контролю за додержанням вимог земельного законодавства Управління з контролю за використанням та охороною земель ДІСГ в АРК Голованов Сергій Володимирович, не з'явився.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Чорноморське районне підприємство матеріально-технічного забезпечення" (далі - позивач) звернулось до Окружного адміністративного суду АР Крим з адміністративним позовом до Державної інспекції сільського господарства в АР Крим (далі - відповідач 1) та Провідного спеціаліста відділу оперативного контролю за додержанням вимог земельного законодавства Управління з контролю за використанням та охороною земель ДІСГ в АРК Голованова Сергія Володимировича (далі - відповідач2) про визнання протиправним та скасування припису від 12.03.13р. №000126.

Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідачами зроблені необґрунтовані висновки про порушення позивачем вимог ст.ст. 125, 126 ЗК України. На думку позивача, при перевірки відповідачем не взято до уваги ст. 141 ЗК України, та не враховано, що існуючий у позивача державний акт на право постійного користування земельної ділянкою є дійсним.

26.04.2013р. до суду надійшли письмові заперечення на позов, в яких зазначено, що відсутні підстави для задоволення позову (а.с.59-64).

Під час розгляду справи представник позивача наполягав на задоволенні позову з підстав, наведених у позовній заяві.

У судовому засіданні, яке відбулось 04.07.2013р., представник відповідача1 заперечував проти позову, з підстав, що викладені у письмових запереченнях.

Відповідач2 пояснення на позов не надав, в судове засідання не з'явився, про день час та місце його проведення був сповіщений належним чином, клопотань про відкладення не надав.

Суд, приймаючи до уваги обізнаність сторін про день, час та місце розгляду справи, відсутність клопотання про відкладення судового засідання, керуючись ст.128 КАС України, ухвалив продовжити розгляд справи на підставі залучених до неї документів.

Розглянувши матеріали справи, дослідивши надані докази, заслухавши представників позивача та відповідач1, суд

ВСТАНОВИВ

Правові, економічні та соціальні основи охорони земель з метою забезпечення їх раціонального використання, відтворення та підвищення родючості ґрунтів, інших корисних властивостей землі, збереження екологічних функцій ґрунтового покриву та охорони довкілля врегульовані Законом України "Про охорону земель" від 19.06.2003 року №962-ІУ (далі - Закон №962). Охорона земель, за статтею 1 цього закону, це система правових, організаційних, економічних, технологічних та інших заходів, спрямованих на раціональне використання земель, запобігання необґрунтованому вилученню земель сільськогосподарського призначення для несільськогосподарських потреб, захист від шкідливого антропогенного впливу, відтворення і підвищення родючості ґрунтів, підвищення продуктивності земель лісового фонду, забезпечення особливого режиму використання земель природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення.

Відповідно до ст. 4, 5 Закону України № 962 об'єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.

Державний контроль за використанням та охороною земель, за додержанням законодавства про охорону земель здійснюють спеціально уповноважені органи виконавчої влади.

Згідно постанови Кабінету Міністрів України від 12.12.2011 №1300 "Про утворення територіальних органів Державної інспекції сільського господарства" утворені як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної інспекції сільського господарства за переліком згідно з додатком, до якого увійшла Державна інспекція сільського господарства в Автономній Республіці Крим.

Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 23.12.2011р. № 770 "Про затвердження Положення про державну інспекцію сільського господарства в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі" встановлено, що Державна інспекція сільського господарства в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі (далі - Держсільгоспінспекція) є територіальним органом Державної інспекції сільського господарства України та їй підпорядковується.

Правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель визначені Законом України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" від 19.06.2003 року №963-VI (далі - Закон №963).

Відповідно до ч. 1 ст. 10 Закону України № 963 державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право:

- безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель;

- давати обов'язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов'язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків;

- складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності.

Спеціальним нормативно-правовим актом, який був чинний на момент виникнення спірних правовідносин та регулював порядок проведення перевірок державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною земель, є Порядок планування та проведення перевірок з питань здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, затверджений наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 12.12.2003 за № 312, зареєстрованим Міністерством юстиції України 25.12.2003р. за №1223/8544(далі - Порядок № 312).

Відповідно до п.п.1.1 зазначеного Порядку він установлює процедуру планування та проведення перевірок, оформлення матеріалів за їх результатами, визначає підготовчі заходи, які необхідно здійснити перед початком проведення перевірки.

Відповідно до п.3 Порядку №312 Держземінспекція та її територіальні органи (далі - інспекційні органи Держкомзему) проводяться такі види перевірок: планові, позапланові, оперативні.

У відповідності до змісту п. 3 вказаного Порядку № 312 перевірки дотримання вимог законодавства з питань використання і охорони земель можуть бути планові та позапланові, оперативні, за результатами проведення яких в розумінні п. 5 Порядку № 312 складається акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства.

Згідно п.4.1, п.4.2, п.4.3 розділу 4 Порядку № 312 державні інспектори проводять перевірки стану дотримання земельного законодавства в присутності власників земельних ділянок чи землекористувачів або уповноважених ними осіб, а також осіб, які вчинили порушення земельного законодавства. У разі відсутності при перевірці власника чи землекористувача або уповноважених ними осіб перевірка проводиться за наявності двох свідків. При проведенні перевірки державний інспектор: установлює особу, яка є власником земельної ділянки чи землекористувачем; при встановленні факту зміни власника чи користувача об`єкта нерухомості уживає заходів для з`ясування особи фактичного власника чи користувача; установлює правомірність використання земельних ділянок іншими землекористувачами, яким вони не надані у власність чи користування; перевіряє наявність документів, що посвідчують право власності чи право користування земельною ділянкою; перевіряє дотримання режиму використання земельної ділянки відповідно до цільового призначення; уточнює відповідність місця розташування та меж земельної ділянки, мір ліній, визначених у документах, які посвідчують право користування земельною ділянкою, фактичним мірам ліній на місцевості. При виявленні порушення земельного законодавства державний інспектор: з`ясовує обставини та суть скоєного порушення земельного законодавства; установлює особу, яка здійснила порушення земельного законодавства; установлює, чи є в діях чи бездіяльності особи, яка вчинила порушення земельного законодавства, ознаки адміністративного правопорушення або склад злочину; обстежує земельну ділянку і встановлює, чи завдана юридичними чи фізичними особами шкода земельним ресурсам унаслідок їхньої господарської та іншої діяльності.

Від відповідно до п.п. 5.4. Порядку № 312 в акті дотримання вимог земельного законодавства державний інспектор зазначає: дату та місце складання акта; посаду та прізвище інспектора (інспекторів), який (які) проводив (проводили) перевірку; посади та прізвища осіб, які були залучені до перевірки; посаду та прізвище представника юридичної особи чи прізвище фізичної особи, які були присутні при перевірці; місцезнаходження юридичної чи фізичної особи, які перевіряються; місце розташування земельної ділянки, її площу згідно із земельно-кадастровою документацією та фактичну площу, яка використовується; категорію земель та склад угідь; цільове призначення та фактичний стан використання (освоєння) земельної ділянки; наявність документів, які посвідчують право власності чи право користування земельною ділянкою; обставини порушення земельного законодавства; суть порушення з посиланням на акти чинного законодавства, вимоги яких порушені.

Відповідно до п.п. 6.2 Порядку № 312 з метою усунення наслідків виявленого порушення державний інспектор видає особі, яка скоїла правопорушення, припис про їх усунення. Термін усунення наслідків правопорушення встановлюється державним інспектором, але не більше 30-денного строку.

Оцінюючи правомірність дій та рішень органу владних повноважень суд керується критеріями, закріпленими у статті 2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, які повинні дотримуватися при реалізації дискреційних повноважень владного суб'єкта, встановлюючи чи прийняті (вчинені) ним рішення (дії): 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

На підставі листа Державної інспекції сільського господарства України 25.01.2013 р. та наказу № 247/0 від 25.02.2013 р. , направлення №4783/4 від 23.11.2012 р. відповідачем2 у період з 26.02.2013 по 12.03.2013 р. була проведена позапланова перевірка дотримання позивачем вимог земельного законодавства, за результатами якої 12.03.2013 р. був складений акт перевірки (а.с.8-18).

У вищенаведеному Акті зазначено, що ТОВ «Чорноморське районне підприємство матеріально-технічного забезпечення» (райагроснаб) створено згідно з рішенням загальних зборів акціонерів ВАТ «Чорноморький райагроснаб» шляхом перетворення ВАТ «Чорноморький райагроснаб» в товариство з обмеженою відповідальністю з метою подальшої господарської діяльності. ТОВ «Чорноморське районне підприємство матеріально-технічного забезпечення» використовує земельну ділянку яка розташована за адресою смт. Чорноморське, вул. Південна 56, для будівництва та експлуатації виробничої бази загальною площею 1,900га. За даними Відділу Держземагенства у Чорноморському районі АР Крим вказана земельна ділянка зареєстрована за Державним підприємством «Чорноморське районне підприємство матеріально-технічного постачання» та видан Державний акт, на право постійного користування землею серії ІІ-КМ № 004671.

Відповідно до п. «а» ч. 2 ст. 92 Земельного кодексу України права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності. Згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб підприємців Державне підприємство «Чорноморське районне підприємство матеріально-технічного постачання» в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб підприємців записів не значиться.

Згідно свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 02.09.2003р., виданого на підставі рішення Виконкому Чорноморської селищної ради від 23.05.2003р. № 164, нежитлові будівлі за адресою АР Крим, Чорноморський район, смт Чорноморське, вул. Південна, будинок 56 належать Товариству з обмеженою відповідальністю «Чорноморське районне підприємство матеріально-технічного забезпечення» («Чорноморський райагроснаб»).

Враховуючи вищенаведене, перевіряючим зроблено висновок, що на території земельної ділянки що була надана у постійне користування Державному підприємству «Чорноморське районне підприємство матеріально-технічного постачання» відповідно державному акту на право постійного користування землею знаходиться нерухоме майно, яке належить на праві власності фізичним особам та ТОВ «Чорноморське районне підприємство матеріально-технічного забезпечення».

Відповідно до ст. 125, 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Оформлення речових прав на земельну ділянку Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень"

Виходячи з викладеного перевіряючим зроблено висновок, що земельна ділянка площею 1,900га фактично використовується ТОВ «Чорноморське районне підприємство матеріально-технічного забезпечення» без документів що засвідчують право на землю, що є порушенням ст.ст. 125,126 Земельного Кодексу України.

На підставі вищенаведеного Акту відповідачем2 складено припис №000126 від 12.03.2013р., згідно з яким позивач мав у строк до 12.04.2013р. усунути порушення земельного законодавства (а.с.19).

Суд звертає увагу на те, що у оскаржуваному приписі позивачу приписано усунути порушення земельного законодавства у строк до 12.04.2013р., що свідчить про загальний характер приписаного, оскільки відсутнє посилання на конкретне порушення, не зазначено, що саме порушив позивач та що саме повинен вчинити для усунення такого порушення, та ускладнює виконання такого припису.

Судом встановлено, що рішенням виконавчого комітету Черноморської селищної ради народних депутатів від 31.01.1996р. за №23 відведено у постійне користування Чорноморському районному підприємству матеріально-технічного забезпечення (код ЄДРПОУ 00905184) земельну ділянку загальною площею 1,9 га по вул. Южная, 56-1,2 по вул.. Щорса -07га) (а.с.31).

На підставі вищенаведеного рішення 18.03.1996р. Чорноморському районному підприємству матеріально-технічного забезпечення видано державний акт на право постійного користування землею серії ІІ-КМ №004671 від 18.03.1996р. (а.с.20-25).

Надані позивачем документи свідчать про те, що реєстрація Товариства з обмеженою відповідальністю "Чорноморське районне підприємство матеріально-технічного забезпечення" в державному реєстрі відбулась із збереженням коду ЄДРПОУ та адреси Чорноморського районного підприємства матеріально-технічного забезпечення .

Крім того, суд звертає увагу на те, що ухвалою Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 13.03.2012р. №2а-2444/11/0123, апеляційну скаргу Чорноморської селищної ради на постанову Чорноморського районного суду АР Крим від 13 жовтня 2011 року у справі № 2а-2444/2011 (№ 2а-2444/11/0123) залишено без задоволення; постанову Чорноморського районного суду АР Крим від 13 жовтня 2011 року у справі № 2а-2444/2011 (№ 2а-2444/11/0123) змінено, та викладено її в наступної редакції:

«Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Чорноморське районне підприємство матеріально-технічного забезпечення» задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Чорноморської селищної ради 54 сесії 4 скликання від 20.05.2010 року № 4384 в частині припинення права користування земельною ділянкою Товариства з обмеженою відповідальність «Чорноморське районне підприємство матеріально-технічного забезпечення» площею 1,9 га по вул. Південна,56 , вул. Щорса в смт. Чорноморське».

Відповідно до ст. 72 КАС України, обставини, встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарській справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.

У вищенаведеній ухвалі зазначено: «Як вбачається із історичної довідки, наданої ТОВ «Чорноморське районне підприємство матеріально-технічного забезпечення, 05.11.1988 року відповідно до наказу Кримського обласного агропромислового комітету матеріально-технічного забезпечення № 52 «Чорноморське районне підприємство матеріально-технічного постачання» було перейменовано у «Чорноморське районне підприємство матеріально-технічного забезпечення (Чорноморський райагроснаб), яке, згідно з наказом № 18- к від 17.02.1997 року перейменовано в ВАТ «Чорноморське районне підприємство матеріально - технічного забезпечення», згідно з рішенням загальних зборів акціонерів від 30.09.97. ВАТ «Чорноморський райагроснаб» перейменовано в Товариство з обмеженою відповідальністю «Чорноморське районне підприємство матеріально-технічного забезпечення».

Факт, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Чорноморське районне підприємство матеріально-технічного забезпечення» є правонаступником ВАТ «Черноморське районне підприємство матеріальне-технічне забезпечення» підтверджується статутом Товариства з обмеженою відповідальністю «Чорноморське районне підприємство матеріально-технічного забезпечення», зареєстрованому у встановленому законом порядку, при перейменуванні підприємства позивача починаючі з 1993 року по наступний час воно має однаковий ідентифікаційний код 00905184.

Згідно інформації відділу Держкомзему в Чорноморському районі АР Крим від 02.03.2012 р. № Ш-56 відомості щодо використання не по цільовому призначенню земельної ділянки відповідачем відсутні.

Листом Державної податкової інспекції в Чорноморському районі АР Крим від 15.09.2011 р. № 1491/10/15-9 підтверджується сплата позивачем земельного податку.

Докази, які б спростовували зазначені факти відповідачем не надані.

Той факт, що позивачем не виконанні вимоги абзацу 1 пункту 6 розділу 10 «Перехідні положення» Земельного кодексу України щодо оформлення права власності на спірну земельну ділянку, не є підставою для позбавлення позивача права постійного користування земельної ділянкою.».

Так, у судовому рішенні по справі №2а-2444/11/0123, що набрало законної сили зазначено, що судова колегія вважає недоведеними доводи Чорноморської селищної ради про те, що державний акт на право постійного користування земельною ділянкою не належить Товариству з обмеженою відповідальністю «Чорноморське районне підприємство матеріально-технічного забезпечення» оскільки виданий на ім'я Чорноморського районного підприємства матеріально-технічного постачання.

Вивчивши наведені вище обставини, приймаючи до уваги той факт, що позивач створений внаслідок перетворення Чорноморського районного підприємства матеріально-технічного постачання, суд приходить до висновку, що Державний акт на право постійного користування землею ІІ-КМ №004671 залишається чинним, право постійного користування землею, набуте Чорноморським районним підприємством матеріально-технічного постачання, позивачем не втрачається, внаслідок чого посилання відповідачів на порушення останнім вимог ст. 125,126 Земельного кодексу України не можна визнати обґрунтованими.

Така ж сама позиція викладена у Постанові Верховного суду України по справі № 6-11цс14 від 26.09.2011р., ухвалі Вищого адміністративного суду України по справі №К-7056/07 від 01.08.2007 р.

Виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд вважає обґрунтованими позовні вимоги позивача про визнання протиправним та скасування припису Державної інспекції сільського господарства в АР Крим № 000126 від 12.03.2013 р. про усунення порушень земельного законодавства.

Відповідно до ч. 1 ст. 94 КАС України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України.

Під час судового засідання, яке відбулось 04.07.2013 р. були оголошені вступна та резолютивна частини постанови. Відповідно до ст. 163 КАСУ постанову складено 08.07.2013 р.

Керуючись ст.ст. 94,160-163, 167 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Визнати протиправним та скасувати припис Державної інспекції сільського господарства в Автономній Республіці Крим № 000126 від 12.03.2013 р.

3. Стягнути з Державного бюджету України шляхом безспірного списання із рахунка суб'єкта владних повноважень - Державної інспекції сільського господарства в АР Крим (95015, Україна, АР Крим, м. Сімферополь, вул. Севастопольська, 48/1; ЄДРПОУ 38040689; рахунки невідомі) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Чорноморське районне підприємство матеріально-технічного забезпечення" (96400, Україна, АР Крим, смт. Чорноморське, вул. Южная, 56; ЄДРПОУ 00905184; рахунки невідомі) судовий збір в розмірі 34,41грн. (тридцять чотири гривні сорок одна копійка)

Постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну частину постанови або справу розглянуто у порядку письмового провадження, постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі неподання апеляційної скарги.

Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга подається до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі проголошення вступної та резолютивної частини постанови або розгляду справи у порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання.

Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Севастопольського апеляційного адміністративного суду.

Суддя Гаманко Є.О.

СудОкружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення04.07.2013
Оприлюднено09.07.2013
Номер документу32250917
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —801/3763/13-а

Ухвала від 23.10.2013

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Кондрак Наталя Йосифівна

Ухвала від 01.10.2013

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Кондрак Наталя Йосифівна

Ухвала від 16.08.2013

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Кондрак Наталя Йосифівна

Постанова від 04.07.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Гаманко Є.О.

Ухвала від 11.04.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Гаманко Є.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні