Р І Ш Е Н Н Я
Іменем України
05 липня 2013 року м. Ужгород
Колегія суддів судової палати з розгляду цивільних справ апеляційного суду Закарпатської області в складі:
головуючого - судді Куштана Б.П. (доповідача),
суддів: Ігнатюка Б.Ю. і Мацунича М.В.,
при секретарі Чейпеш С.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за апеляційною скаргою Хустського міжрайонного прокурора Закарпатської області в інтересах держави в особі Закарпатської обласної державної адміністрації та Державної інспекції сільського господарства в Закарпатській області на рішення Хустського районного суду від 14 травня 2013 р. за позовною заявою Хустського міжрайонного прокурора Закарпатської області в інтересах держави в особі Закарпатської обласної державної адміністрації та Державної інспекції сільського господарства в Закарпатській області до Хустської районної державної адміністрації Закарпатської області та ОСОБА_2, третя особа без самостійних вимог - міськрайонне управління Держкомзему України в м. Хуст і Хустському районі, про визнання незаконним і скасування розпорядження органу виконавчої влади та визнання недійсним державного акту на право власності на земельну ділянку, -
в с т а н о в и л а :
Хустський міжрайонний прокурор звернувся у суд із позовом до Хустської районної державної адміністрації (надалі - Хустська РДА) та ОСОБА_2 у жовтні 2012 р.
Просив:
- визнати незаконним і скасувати розпорядження голови Хустської РДА № 513 від 27.11.2006 р. «Про безкоштовне надання ОСОБА_2 у приватну власність земельної ділянки площею 0.25 га сіножатей в урочищі «Між дорогами» для ведення особистого селянського господарства за межами населеного пункту;
- визнати недійсним виданий ОСОБА_2 державний акт серії ЗК № 020856 від 11.09.2007 р. на право власності на земельну ділянку.
На обґрунтування зазначав, що вказана земельна ділянка надана ОСОБА_2 без прийняття Хустською РДА рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, чим порушено ст. 118 ЗК України та інтереси держави.
Рішенням Хустського районного суду від 14.05.13 р. у позові відмовлено (а.с.72-75).
У апеляційній скарзі та в судовому засіданні прокурор просить скасувати це рішення суду та ухвалити нове про задоволення позову. Доводить про порушення судом норм матеріального та процесуального права. Указує на неналежну оцінку доказів.
У письмових запереченнях Закарпатська ОДА та управління Держземагентства (колишнє міськрайонне управління Держкомзему України в м. Хуст і Хустському районі) не визнали скаргу як необґрунтовану та просять залишити рішення суду без змін.
Апеляційна скарга підлягає задоволенню, а рішення - скасуванню із ухваленням нового по суті позовних вимог, з таких мотивів.
Суд першої інстанції виходив з того, що спірне розпорядження Хустської РДА видано в межах її повноважень і в спосіб, передбачений відповідним законодавством України. Підстав для його скасування немає, що виключає недійсність державного акту на землю.
Колегія суддів не погоджується із цим висновком через його невідповідність обставинам справи та порушення норм матеріального права.
При цьому встановлено та не заперечується факт надання ОСОБА_2 земельної ділянки в порядку, передбаченому ч.6 ст. 118 ЗК України.
Згідно з положеннями ст. ст. 116 ч.2, ч.3 п. «в», 118 ч.ч.6-11 ЗК України (у чинній на момент виникнення спірних правовідносин редакції) набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування; одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
Громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають заяву до відповідної районної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради за місцезнаходженням земельної ділянки. У заяві зазначаються бажані розміри та мета її використання. Відповідна місцева державна адміністрація або сільська, селищна, міська рада розглядає заяву, а при передачі земельної ділянки фермерському господарству - також висновки конкурсної комісії, і в разі згоди на передачу земельної ділянки у власність надає дозвіл на розробку проекту її відведення. Проект відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян організаціями, які мають відповідні дозволи (ліцензії) на виконання цих видів робіт, у строки, що обумовлюються угодою сторін. Проект відведення земельної ділянки погоджується з органом по земельних ресурсах, природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органами, органами архітектури і охорони культурної спадщини та подається на розгляд відповідних місцевої державної адміністрації або органу місцевого самоврядування. Районна, Київська чи Севастопольська міська державна адміністрація або сільська, селищна, міська рада у місячний строк розглядає проект відведення та приймає рішення про передачу земельної ділянки у власність. У разі відмови органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення заяви без розгляду питання вирішується у судовому порядку.
Тобто, на відміну від частин 1-4 ст. 118 ЗК, які передбачають так званий «спрощений» порядок приватизації земельних ділянок громадянами, вказані частини ст. 118 встановлюють «повну» процедуру безоплатної приватизації: надання дозволу на розробку проекту відведення, його розробка, погодження, розгляд, затвердження і вже сама передача земельної ділянки у власність, що загалом є необхідним процесом землевпорядкування.
Виготовлення проекту відведення врегульовано постановою КМУ «Про затвердження Порядку розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок» № 677 від 26.05.2004 р.
Як видно з матеріалів справи, розпорядженням голови Хустської РДА № 513 від 27.11.2006 р. «Про надання безоплатно у приватну власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства громадянам на території Сокирницької сільської ради» (а.с.8), ОСОБА_2 було безоплатно надано у приватну власність земельну ділянку площею 0.25 га сіножатей в урочищі «Між дорогами» для ведення особистого селянського господарства, за межами населеного пункту, а 11.09.2007 р. - видано державний акт на право власності на цю земельну ділянку (а.с.43).
Факт відсутності розпорядження Хустської РДА про надання дозволу на розробку проекту відведення вибраної ОСОБА_2 земельної ділянки та не вчинення інших дій на цій стадії процесу землевпорядкування самим заявником установлений і не заперечується.
За таких обставин належить визнати, що земельна ділянка незаконно вибула з державної власності - не лише з вини місцевої державної адміністрації як публічного органу, але також через бездіяльність заявника, тобто позов є обґрунтованим і доведеним.
Керуючись ст.ст. 116, 118, 152 ЗК України, ст.ст. 10, 60, 61 ч.3, 212, 213, 303, 307 ч.1 п.2, 309 ч.1 п.3, п.4, ч.2, 313, 314 ч.2, 316, 317, 319 ЦПК України, -
в и р і ш и л а :
1. Апеляційну скаргу Хустського міжрайонного прокурора Закарпатської області в інтересах держави в особі Закарпатської обласної державної адміністрації та Державної інспекції сільського господарства в Закарпатській області задовольнити.
2. Рішення Хустського районного суду від 14 травня 2013 р. скасувати.
3. Позов Хустського міжрайонного прокурора Закарпатської області задовольнити.
3.1. Визнати незаконним і скасувати розпорядження голови Хустської районної державної адміністрації № 513 від 27 листопада 2006 р. «Про надання безоплатно у приватну власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства громадянам на території Сокирницької сільської ради» щодо безоплатного надання ОСОБА_2, мешканцю АДРЕСА_1, у приватну власність земельної ділянки площею 0.25 га сіножатей в урочищі «Між дорогами» для ведення особистого селянського господарства, за межами населеного пункту.
3.2. Визнати недійсним виданий ОСОБА_2 державний акт серії ЗК № 020856 від 11.09.2007 р. на право власності на вказану земельну ділянку, кадастровий номер земельної ділянки 2125387400:02:001:0028.
4. Рішення набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржене в касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня набрання ним законної сили шляхом подачі скарги безпосередньо до Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ.
Судді:
Суд | Апеляційний суд Закарпатської області |
Дата ухвалення рішення | 05.07.2013 |
Оприлюднено | 11.07.2013 |
Номер документу | 32294236 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Апеляційний суд Закарпатської області
Куштан Б. П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні