ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 819/1791/13-a
"11" липня 2013 р. м. Тернопіль
Тернопільський окружний адміністративний суд, в складі:
Головуючого судді Жука А.В.
при секретарі судового засідання: Порплиці Т.В.
за участю:
представника позивача: Яроша О.П.
представника відповідача 1: ОСОБА_2
відповідач 2: не з'явився;
відповідача 3: ОСОБА_2
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в місті Тернополі адміністративну справу
за адміністративним позовом Виконавчого комітету Тернопільської міської ради
до Тернопільської обласної партійної організації політичної партії "Інформаційна Україна" (Відповідач - 1), Обслуговуючого кооперативу "Аляска авто" (Відповідач - 2) , ОСОБА_2 (відповідач 3)
про обмеження права на мирні зібрання, -
ВСТАНОВИВ :
Виконавчий комітет Тернопільської міської ради звернувся до Тернопільського окружного адміністративного суду з позовом до Тернопільської обласної партійної організації політичної партії "Інформаційна Україна" (далі - відповідач 1, ТОПО ПП "Інформаційна Україна") та обслуговуючого кооперативу "Аляска Авто" (далі - відповідач 2, ОК "Аляска Авто") про встановлення обмеження щодо реалізації права на проведення масових зібрань шляхом:
- встановлення обмеження на масове зібрання в м. Тернополі, заборонивши ТОПО ПП "Інформаційна Україна" проведення 12.07.2013 з 09 год. 00 хв. по вул. Листопадова, 5 біля адмінбудівлі Тернопільської міської ради масового заходу - зборів громадян по обговоренню питання щодо проблемних забудов в м. Тернополі та інших питань;
- встановлення обмеження на масове зібрання в м. Тернополі, заборонивши ОК "Аляска Авто" проведення 12.07.2013 з 10 год. 00 хв. до 12 год. 00 хв. по вул. Листопадова, 5 масового заходу - мітингу та демонстрації на підтримку звернення до Тернопільської міської ради від 03.01.2013 щодо передачі земельної ділянки по вул. Текстильній у м. Тернополі в користування ОК "Аляска Авто".
В судовому засіданні представником позивача в порядку ст. ст. 51, 137 КАС України заявлено клопотання про збільшення позовних вимог, а саме встановлення обмеження на масове зібрання в м. Тернополі, заборонивши ініціативній групі від вул. П.Орлика, 4 проведення 12.07.2013 з 09-00 год. по вул. Листопадова, 5 біля адмінбудівлі Тернопільської міської ради масового заходу - зборів громадян по обговоренню питання щодо проблемних забудов в м. Тернополі та інших питань.
В судовому засіданні представник позивача позов підтримав з мотивів, викладених у позовних заявах. Додатково пояснив, що проведення мирних зібрань ТОПО ПП "Інформаційна Україна" згідно поданої 05.07.2013 заявки, ОК "Аляска Авто" згідно поданої 10.07.2013 року заявки та ініціативної групи від вул. П.Орлика, 4 в особі ОСОБА_2, згідно поданої 11.07.2013 заявки заплановані на одну дату, час та в одному місці, а тому, виконком Тернопільської міської ради не зможе забезпечити громадський порядок під час проведення вказаних заходів. Крім цього, звернув увагу на відсутність можливості розміщення запланованої кількості учасників біля приміщення Тернопільської міської ради за адресою вул. Листопадова, 5. Також наголосив, що оскільки у зв'язку із святкуванням Дня святих Верховних апостолів Петра і Павла в Архикатедральному соборі, який знаходиться по вул. Листопадовій у м. Тернополі, заплановані богослужіння з орієнтовною кількістю вірних та прихожан - до 5000 осіб та запланованим збором паломників, які візьмуть участь у пішій Всеукраїнській та молодіжній прощі до Марійського духовного центру Зарваниця, що призведе до великого скупчення людей, у органів охорони правопорядку відсутні можливості для належного забезпечення охорони громадського порядку та безпеки громадян під час проведення мирних заходів, запланованих ТОПО ПП "Інформаційна Україна", ОК "Аляска авто", ОСОБА_2
Представник відповідача 1 та відповідач 3 щодо заборони проведення мирних зібрань заперечив, оскільки не вбачає для цього законних підстав, з огляду на положення ст. 39 Конституції України. Вказав, що повідомлення від ТОПО ПП "Інформаційна Україна" про проведення 12.07.2013 мирного заходу було подано до Тернопільської міської ради ще 05.07.2013, а отже у позивача були всі можливості для забезпечення охорони громадського порядку під час проведення запланованих мирних акцій. Просив в задоволенні позову відмовити.
Відповідач 2 не забезпечив явку повноважного представника в судове засідання, хоча був належним чином повідомлений телефонограмою про дату, час та місце судового засідання.
За наведених обставин суд вважає, що вжив всіх залежних від нього заходів для забезпечення права ОК "Аляска авто" на судовий захист, в зв'язку уз чим є можливим розглянути справу без участі повноважного представника відповідача 3 за наявними в справі матеріалами.
Заслухавши у відкритому судовому засіданні пояснення представників осіб які беруть участь у справі, дослідивши подані суду письмові докази, судом встановлено наступні обставини.
05 липня 2013 року на адресу Тернопільської міської ради надійшло повідомлення повідомлення від ТОПО ПП "Інформаційна Україна" про проведення 12 липня 2013 року о 09:00 год. за адресою вул. Листопадова, 5 у м. Тернополі біля приміщення міської ради зборів громадян з приводу обговорення питання щодо проблемних забудов в м. Тернополі та інших питань
10 липня 2013 року на адресу Тернопільської міської ради надійшло повідомлення від ОК "Аляска Авто" про проведення 12 липня 2013 року з 10:00 год. по 12:00 год. мітингу та демонстрації за адресою вул. Листопадова, 5 у м. Тернополі з приводу підтримки звернення до Тернопільської міської ради від 03.01.2013 щодо надання передання земельної ділянки по АДРЕСА_1 в користування кооперативу.
11 липня на адресу Тернопільської міської ради надійшло повідомлення від ОСОБА_2 про проведення ініціативною групою від вул. П.Орлика, 4 12 липня 2013 року о 09:00 год. за адресою вул. Листопадова, 5 у м. Тернополі біля приміщення міської ради зборів громадян з приводу обговорення питання щодо проблемних забудов в м. Тернополі та інших питань.
Таким чином, як вбачається з повідомлень, вказані мирні зібрання збігаються в даті, часі та місці їх запланованого проведення.
10 липня 2013 року Тернопільською міською радою на адресу ТОПО ПП "Інформаційна Україна" направлено лист №2438/05 з пропозицією змінити місце або дату проведення акції. Також в листі містилося прохання про прийняте рішення повідомити Тернопільську міську раду.
Станом на день розгляду справи в суді ТОПО ПП "Інформаційна Україна" про прийняте рішення щодо зміни місця або дати проведення акції Тернопільську міську раду не повідомила.
Відповідно до ч. 1 ст. 39 Конституції України громадяни мають право збиратися мирно, без зброї і проводити збори, мітинги, походи і демонстрації, про проведення яких завчасно сповіщаються органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування.
Це право є однією з конституційних гарантій права громадянина на свободу свого світогляду і віросповідання, думки і слова, на вільне вираження своїх поглядів і переконань, на використання і поширення інформації усно, письмово або в інший спосіб - на свій вибір, права на вільний розвиток своєї особистості тощо. При здійсненні цих прав і свобод не повинно бути посягань на права і свободи, честь і гідність інших людей. За Конституцією України (стаття 68) кожен зобов'язаний неухильно додержуватися Конституції та законів України.
Проводити збори, мітинги, походи і демонстрації громадяни можуть за умови обов'язкового завчасного сповіщення про це органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування. Таке сповіщення має здійснюватись громадянами через організаторів масових зібрань.
Тривалість має бути у розумних межах і не повинна обмежувати передбаченого статтею 39 Конституції України права громадян на проведення зборів, мітингів, походів і демонстрацій. Такі строки мають слугувати гарантією реалізації цього права громадян.
Таким чином, на думку суду, упродовж строків завчасного сповіщення органи місцевого самоврядування мають здійснити і ряд підготовчих заходів, зокрема, для забезпечення безперешкодного проведення громадянами зборів, мітингу, походу чи демонстрації, підтримання громадського порядку, охорони прав і свобод інших людей. У разі необхідності органи виконавчої влади чи місцевого самоврядування можуть погоджувати з організаторами масових зібрань дату, час, місце, маршрут, умови, тривалість їх проведення тощо.
Строк завчасного сповіщення має бути достатнім і для того, щоб органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування могли визначитися, наскільки проведення таких зібрань відповідає закону, та в разі потреби, згідно з частиною другою статті 39 Конституції України, звернутися до суду для вирішення спірних питань.
Наведена правова позиція відображена в рішенні Конституційного суду України №4-рп/2001 від 19.04.2013 у справі за Конституційним поданням Міністерства внутрішніх справ України щодо офіційного тлумачення положення частини першої статті 39 Конституції України про завчасне сповіщення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про проведення зборів, мітингів, походів і демонстрацій (справа щодо завчасного сповіщення про мирні зібрання).
Відповідно до вимог ст. 38 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до відання виконавчих органів міських рад належить вирішення відповідно до закону питань про проведення зборів, мітингів, маніфестацій і демонстрацій, спортивних, видовищних та інших масових заходів; здійснення контролю за забезпеченням при їх проведенні громадського порядку.
Конституція України та Кодекс адміністративного судочинства України наділяють ці органи правом звернення до суду з позовною заявою про обмеження права на проведення масових акцій.
Відповідно до рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням Міністерства внутрішніх справ України щодо офіційного тлумачення положення частини першої статті 39 Конституції України про завчасне сповіщення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про проведення зборів, мітингів, походів і демонстрацій (справа щодо завчасного сповіщення про мирні зібрання) від 19 квітня 2001 року № 4-рп/2001, положення частини першої статті 39 Конституції України щодо завчасного сповіщення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про проведення зборів, мітингів, походів і демонстрацій в аспекті конституційного подання треба розуміти так, що організатори таких мирних зібрань мають сповістити зазначені органи про проведення цих заходів заздалегідь, тобто у прийнятні строки, що передують даті їх проведення. Ці строки не повинні обмежувати передбачене статтею 39 Конституції України право громадян, а мають служити його гарантією і водночас надавати можливість відповідним органам виконавчої влади чи органам місцевого самоврядування вжити заходів щодо безперешкодного проведення громадянами зборів, мітингів, походів і демонстрацій, забезпечення громадського порядку, прав і свобод інших людей. Визначення конкретних строків завчасного сповіщення з урахуванням особливостей форм мирних зібрань, їх масовості, місця, часу проведення тощо є предметом законодавчого регулювання.
Як на підставу позовних вимог, Виконавчий комітет Тернопільської міської ради посилається на ту обставину, що обране відповідачами місце проведення мирних заходів є місцем, де розміщено зелені насадження та декоративне зображення малого державного герба України та не дозволяє розмістити перед адміністративною будівлею Тернопільської міської ради заплановану відповідачами кількість учасників масових зібрань без виходу їх на проїжджу частину вул. Листопадова, яка є вулицею з одностороннім рухом транспорту, що в свою чергу може призвести до блокування руху автотранспорту та пішоходів, обмеження вільного доступу жителів міста Тернополя до приміщень органу місцевого самоврядування (вул. Листопадова, 5, 6), органів державної влади - Прокуратури Тернопільської області (вул. Листопадова, 4), Національного банку України (вул. Листопадова, 3). Також одночасне та в одному місці проведення масових заходів двома організаціями може призвести до виникнення конфліктних ситуацій.
Крім того, як вбачається з листа адміністратора Архикатедрального собору м. Тернополя від 11.07.2013, що розташований на перетині вул. Сагайдачного та вул. Листопадової у м. Тернополі поряд з Тернопільською міською радою, 12 липня 2013 в Архикатедральному соборі з 06:00 год. впродовж дня заплановані святкові богослужіння з приводу Дня святих Верховних Апостолів Петра і Павла з орієнтовною кількістю вірних і прихожан 5000 осіб.
Згідно з програмою Всеукраїнської та молодіжної прощі до Марійського духовного центру Зарваниця, яка розміщена на офіційному інтернет-порталі Тернопільсько -Зборівської архиєпархії Української Греко - Католицької церкви, 12.07.2013 з 06:30 год. біля Архикатедрального собору м. Тернополя відбудеться збір паломників, які візьмуть участь у прощі з подальшим виходом прочан з Тернополя до Зарваниці в супроводі міліції.
Також Тернопільській міський відділ УМВС України в Тернопільській області своїм листом №11098 від 11.07.2013 повідомив Тернопільського міського голову, що у звязку з тим, що починаючи з 10.07.2013 по 14.07.2013 значна кількість особового складу Тернопільського МВ та УМВС України в Тернопільській області виділяється для забезпечення безпеки прочан та охорони громадського порядку під час Всеукраїнської та молодіжної прощі до Марійського духовного центру Зарваниця, унеможливлюється виділення необхідної кількості особового складу Тернопільського МВ для забезпечення охорони громадського порядку та безпеки громадян під час мирних заходів, запланованих ТОПО ПП "Інформаційна Україна" та ОК "Аляска авто". У зв'язку з цим Тернопільський МВ рекомендував Тернопільському міському голові звернутися до суду з позовом щодо обмеження вказаних мирних заходів.
Відповідно до положень ст. 182 КАС України Органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування негайно після одержання повідомлення про проведення зборів, мітингів, походів, демонстрацій тощо мають право звернутися до окружного адміністративного суду за своїм місцезнаходженням із позовною заявою про заборону таких заходів чи про інше обмеження права на мирні зібрання (щодо місця чи часу їх проведення тощо).
Суд задовольняє вимоги позивача в інтересах національної безпеки та громадського порядку в разі, якщо визнає, що проведення зборів, мітингів, походів, демонстрацій чи інших зібрань може створити реальну небезпеку заворушень чи вчинення кримінальних правопорушень, загрозу здоров'ю населення або правам і свободам інших людей.
Відповідно до статті 8 КАС України суд при вирішенні справ керується принципом верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року, ратифікована Верховною Радою України згідно із Законом України від 17 липня 1997 року № 475/97-ВР "Про ратифікацію Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року, Першого протоколу та протоколів N 2, 4, 7 та 11 до Конвенції", гарантує кожній особі, серед інших прав і свобод, право на свободу зібрань та об'єднання. Зокрема, частиною першою статті 11 Конвенції передбачено право кожного на свободу мирних зібрань і свободу об'єднання з іншими особами, включаючи право створювати профспілки та вступати до них для захисту своїх інтересів.
Тобто відповідно до статті 11 Конвенції можливість держави в особі державних органів шляхом звернення з позовом до суду заборонити мирне зібрання повинна бути передбачена законом та повинні мати місце законні обмеження на здійснення цих прав особами, що входять до складу "збройних сил, поліції чи адміністративних органів держави".
Право громадян України на мирні зібрання гарантується Конституцією України, згідно з частиною першою статті 39 якої вони мають право збиратися мирно, без зброї і проводити збори, мітинги, походи і демонстрації, про проведення яких завчасно сповіщаються органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування.
Частиною другою цієї статті встановлено, що обмеження щодо реалізації цього права може встановлюватися судом відповідно до закону і лише в інтересах національної безпеки та громадського порядку - з метою запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров'я населення або захисту прав і свобод інших людей.
Згідно з Положенням про службу дільничних інспекторів міліції в системі Міністерства внутрішніх справ України, затвердженим наказом Міністерства внутрішніх справ України від 11 листопада 2010 року № 550, громадський порядок - це система суспільних відносин, які складаються і розвиваються в громадських місцях під впливом правових та соціальних норм, спрямованих на забезпечення нормального функціонування установ, організацій, громадських об'єднань, праці й відпочинку громадян, повагу до їх честі, людської гідності та громадської моралі.
Таким чином, під час розгляду та вирішення справ зазначеної категорії суд враховує обставини, що мають значення для правильного вирішення справи, зокрема мету та зміст мирних зібрань, можливості виникнення конфліктів та порушень правопорядку під час одночасного проведення зібрань, з'ясовує ймовірність небезпеки порушення прав і свобод інших людей тощо.
Оцінивши встановлені обставини справи та зазначені у повідомленнях відомості, суд приходить до висновку, що проведення Тернопільською обласною партійною організацією ПП "Інформаційна Україна" об 09 год. 00 хв., обслуговуючим кооперативом "Аляска Авто" з 10 год. 00 хв. по 12 год. 00 хв., ініціативною групою від вул. П.Орлика, 4 в особі ОСОБА_2 мирних зібрань 12 липня 2013 року перед приміщенням Тернопільської міської ради за адресою вул. Листопадова, 5 у м. Тернополі може призвести до порушення громадського порядку, а саме:
- перешкоджання вільному доступу громадян та працівників до органу місцевого самоврядування та органів державної влади, поруч з якими планується проводити заходи;
- порушення нормального руху транспортних засобів на ділянках доріг, наближених до місця проведення заходу;
- можливості виникнення конфліктних ситуацій враховуючи збіг місця та часу проведення мирних зібрань;
- ймовірності виникнення порушень прав і свобод інших людей у зв'язку з відсутністю у органів виконавчої влади та місцевого самоврядування можливості забезпечити громадський порядок під час проведення мирного заходу враховуючи заплановану кількість учасників та терміни, в які було повідомлено про заплановані акції, а також проведення інших масових заходів з великою кількістю людей поряд з їх місцем проведення.
Зазначене дає підстави для обмеження права на мирні зібрання шляхом заборони Тернопільській обласній партійній організації ПП "Інформаційна Україна", обслуговуючому кооперативу "Аляска Авто" та ініціативній групі від вул. П.Орлика, 4 в особі ОСОБА_2 проведення мирних зібрань запланованих на 12 липня 2013 року за адресою вул. Листопадова, 5 у м. Тернополі згідно повідомлень від 05.07.2013, 10.07.2013 та 11.07.2013, у зв'язку з чим суд вважає, що позовні вимоги виконавчого комітету Тернопільської міської ради є обґрунтованими, а відтак адміністративний позов підлягає до задоволення.
Керуючись ст.ст. 11,35,70,71,79,86,128,153,158-163,167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ПОСТАНОВИВ :
1. Адміністративний позов задовольнити.
2. Встановити обмеження щодо реалізації права на мирні зібрання, шляхом заборони Тернопільській обласній партійній організації політичної партії "Інформаційна Україна" (вул. 15 Квітня, 29/93 м. Тернопіль, ідентифікаційний код 33916366), обслуговуючому кооперативу "Аляска Авто" (вул. Леся Курбаса, 6/64 м. Тернопіль, ідентифікаційний код 38535023) та ініціативній групі від вул. П.Орлика, 4 в особі ОСОБА_2 (АДРЕСА_2) проведення мирних зібрань запланованих на 12 липня 2013 року за адресою вул. Листопадова, 5 у м. Тернополі згідно повідомлень від 05 липня 2013 року, 10 липня 2013 року та 11 липня 2013 року.
4. Копію постанови невідкладно вручити сторонам у справі та направити для виконання до органів Державної виконавчої служби та Тернопільського міського відділу управління Міністерства внутрішніх справ України в Тернопільській області.
Постанова підлягає до негайного виконання.
Постанова суду може бути оскаржена до Львівського апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд в порядку і строки, передбачені статтями 185-187 Кодексу адміністративного судочинства України.
Постанова суду набирає законної сили після закінчення строків апеляційного оскарження. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо воно не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Головуючий суддя Жук А.В.
копія вірна
Суддя Жук А.В.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.07.2013 |
Оприлюднено | 12.07.2013 |
Номер документу | 32331376 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Жук А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні