ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 91016, м. Луганськ, пл. Героїв ВВв, 3а. Тел./факс 55-17-32, inbox@lg.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
09 липня 2013 року Справа № 913/1705/13
Провадження №1пд/913/1705/13
За позовом Прокурора м. Стаханова Луганської області в інтересах держави в особі Ірмінської міської ради, м. Ірміно Луганської області
до фізичної особа-підприємця ОСОБА_1, м. Стаханов Луганської області
про внесення змін до договору оренди землі
Суддя Зюбанова Н.М.
Секретар судового засідання Вороніна О.С.
У засіданні брали участь:
від позивача - Юрченко Д.А., за дов. від 19.02.2013 № 127;
відповідачка ОСОБА_1, прокурор Саіян С.Г.
Суть пору: про внесення змін до договору оренди землі від 10.11.2009 (державна реєстрація від 22.03.2010 № 040940700048) до пунктів 4, 8, 12, 22.
Відповідачка у відзиві на позовну заяву проти задоволення позову заперечує, посилаючись на те, що внесення змін до договору щодо застосування нової нормативної грошової оцінки та річної орендної плати з 01.01.2013 є необгрунтованим, оскільки такі зміни можуть набирати чинності з дати державної реєстрації відповідної угоди.
Розглянувши матеріали справи, вислухавши представника позивача, відповідачку та прокурора, суд дійшов до наступного.
Так, ст. 121 Конституції України передбачено, що на органи прокуратури України покладається представництво інтересів громадян або держави в судах у випадках, визначених законом.
Відповідно до ст. 20 Закону України "Про прокуратуру" при виявленні порушень закону прокурор у межах своєї компетенції має право звертатись до суду в передбачених законом випадках.
Статтею 36-1 Закону України "Про прокуратуру" визначено, що підставою представництва прокурором в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави. Представництво прокуратурою інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні прокурорами від імені держави процесуальних та інших дій, спрямованих на захист у суді інтересів громадянина або держави у випадках, передбачених законом.
За змістом ст. 2 ГПК України (у редакції Закону від 18.09.2012), яка регулює порушення справ у господарському суді, такі справи порушуються за позовними заявами прокурорів, які звертаються до господарського суду в інтересах держави.
Підставою звернення прокурора з даною позовною заявою до суду в інтересах держави є порушення відповідачкою інтересів Ірмінської міської ради, як власника землі, у сфері орендних правовідносин.
Щодо обставин спору, то судом встановлено, що 10.11.2009 Теплогірською міською радою Луганської області було прийняте рішення № 43/11 "Про поновлення договору оренди земельної ділянки", яким вирішено на підставі ст. 93 ЗК України, ст. 33 Закону України "Про оренду землі" поновити договір оренди земельної ділянки з 25.09.09 на 5 років .
На підставі вказаного рішення 10.11.2009 між Теплогірською міською радою Луганської області (позивачем) та фізичною особою - підприємцем ОСОБА_1 (відповідачкою) було укладено договір оренди землі, зареєстрований у встановленому законом порядку 22.03.2010 за № 040940700048, за умовами якого відповідачка прийняла в строкове платне користування земельну ділянку для обслуговування власної виробничої будівлі загальною площею 0,1425 га за адресою: АДРЕСА_1.
При цьому слід зазначити, що постановою Верховної Ради України від 08.07.2010 № 2474-VІ місто Теплогірськ Стахановської міської ради перейменоване на місто Ірміно.
За змістом п. 7 договору земельна ділянка надається орендарю терміном з 25.09.2009 по 25.09.2014.
Пунктом 8 укладеного договору встановлено, що річна сума орендної плати становить 1398 грн. 80 коп.. У відповідності до п. 4 договору сторони дійшли згоди, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 17485 грн.
На виконання положень цивільного законодавства, яке регулює порядок внесення змін до договору, прокурор та позивач просять суд внести зміни до наступних умов договору, які регулюють розмір річної орендної плати, відповідальність орендаря за несвоєчасну сплату останньої тощо:
- доповнити п. 4 договору оренди землі новим абзацом "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки починаючі з 01.01.2013 становить 50288 грн.";
- п. 8 договору доповнити реченням: "Річна сума орендної плати з 01.01.2013 та подальші роки становить 4023,04 грн.";
- викласти п. 12 розділу "Орендна плата" договору в новій редакції: "У разі не внесення орендної плати у строки, визначені договором оренди, орендар повинен сплатити пеню за ставкою пені, передбаченої діючим законодавством за несвоєчасну сплату земельного податку, від несплаченої суми орендної плати за кожен день прострочення платежу";
- п. 22 договору доповнити реченням такого змісту: "Право на оренду земельної ділянки не може бути відчужене її орендарем іншим способом, внесено до статутного фонду, передано у заставу". Зміни до договору оренди землі від 10 листопада 2009 року, державна реєстрація від 22 березня 2010 року № 040940700048 підлягають державній реєстрації в порядку, встановленому законодавством."
Підставою для внесення змін до договору позивач також зазначає рішення Ірмінської міської ради від 29.07.2011 № 7/10 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Ірміно Луганської області (станом на 01.01.2011 року) та введення в дію нормативної грошової оцінки земель міста Ірміно Луганської області" (арк. справи 10).
За змістом п. 1 даного акту органу місцевого самоврядування затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Ірміно Луганської області (станом на 01.01.2011 року) та базову вартість одного метра квадратного міста у розмірі 49,68 грн. кв.м.
З посиланням на зазначені підстави для перегляду розміру орендної плати за листом від 25.06.2012 № 499 на адресу відповідачки орендодавцем було надіслано проект додаткової угоди про внесення зазначених вище змін до договору оренди землі за реєстр. № 040940700048 від 22.03.2010.
Відповідачка проти позову заперечує з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву.
Оцінивши обставини справи, суд вважає позовні вимоги прокурора обґрунтованими не повністю, а позов таким, що підлягає частковому задоволенню, з огляду на наступне.
Так, відповідно до ст. 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Відповідно до ст.16 Закону України "Про оренду землі" та ст. 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Матеріалами справи підтверджено факт належного укладання між сторонами у справі договору оренди землі від 10.11.2009 /державна реєстрація від 22.03.2010 за № 040940700048/.
Факт звернення з позовом прокурора м. Стаханова в інтересах держави в особі Ірмінської міської ради Луганської області обумовлений тим, що згідно з п. 34 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин є виключною компетенцією міської ради.
З матеріалів справи вбачається, що роботу у частині внесення змін до договору оренди земельної ділянки орендодавцем розпочато у тому числі у зв'язку з набранням чинності з 01.01.2011 Податковим кодексом України, яким зокрема врегульовано обчислення орендної плати за землю та пені за прострочення її сплати, а саме:
- розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою трикратного розміру земельного податку та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки (ст. 288);
- ставка податку на земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки (ст. 274);
- пеня нараховується на суму податкового боргу (включаючи суму штрафних санкцій за їх наявності та без урахування суми пені) із розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на день виникнення такого податкового боргу або на день його (його частини) погашення, залежно від того, яка з величин таких ставок є більшою, за кожний календарний день прострочення у його сплаті (п. 129.4 ст. 129).
Відповідно до ст. 651 ЦК України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Підставами для зміни або розірвання договору є згода сторін, якщо інше не встановлено договором або законом; за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору /ст. 652 ЦК України/.
Як передбачено ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни /тарифи, ставки, тощо/, які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Згідно ст. 5 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується у тому числі для визначення розміру земельного податку, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Як було зазначено вище, рішенням Ірмінської міської ради від 29.07.2011 № 7/10 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Ірміно Луганської області (станом на 01.01.2011 року) та введено її в дію, у зв'язку з чим до усіх землекористувачів вказаного міста, в тому числі й до відповідачки, повинна бути застосована нова нормативна грошова оцінка землі.
У відповідності до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки на 2011 рік, виданої користувачу - фізичній особі-підприємцю ОСОБА_1, нормативна грошова оцінка орендованою нею землі складає 50288 грн. (арк. справи 30).
Враховуючи вищевказане, розмір річної орендної плати за відповідну земельну ділянку позивач пропонує встановити у розмірі 4023,04 грн. (зем. податок 502,88 грн. х коефіцієнт орендної плати 8 , встановлений рішенням Теплогірської міської ради № 43/11 від 10.11.2009 при поновленні договору оренди (з урахуванням рішень від 08.04.05 № 22/11 та від 28.02.2007 № 12/15 про встановлення для ділянок виробничої діяльності розміру орендної плати у відсотковому значенні до нормативної грошової оцінки)).
Тому суд дійшов висновку, що позивачем доведено обґрунтованість та під ставність внесення змін до п. 4, п. 8 договору оренди землі, за винятком строку їх дії, про що буде зазначено судом нижче.
Щодо редакції п. 12 розділу "Орендна плата" договору про відповідальність орендаря у вигляді пені у розмірі, передбаченому діючим законодавством, за несвоєчасну сплату земельного податку від несплаченої суми за кожний день прострочення платежу, то таке визначення відповідає пункту 129.4 ст. 129 ПК України, який наведений вище.
Доповнення договору оренди землі п. 22 відповідає ст. 15 Закону України "Про оренду землі", згідно якої суттєвими умовами даного правочину є у тому числі існуючі обмеження щодо використання земельної ділянки, а також умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки, з огляду на те, що позивач є власником землі та може встановлювати вказані обмеження для орендаря.
Заперечення відповідачки у частині визначення строку, з якого мають бути прийняті зобов'язання про підвищення орендної плати, суд вважає обгрунтованими з огляду на наступне.
Так, за змістом п. 4 та п. 8, викладених у редакції позивача, йдеться про їх дію у часі з 01.01.2013, тобто орендодавцем пропонується зворотна дія умов договору, у той час, як ст. 631 ЦК України передбачено - сторони можуть встановити, що умови договору застосовуються до відносин між ними, які виникли до його укладання. Таким чином має бути згода сторін на надання змінам умов договору зворотної дії, а відповідачка не дає згоди на їх введення в дію з 01.01.2013.
У відповідності до ст. 653 ЦК України у разі зміни договору у судовому порядку, зобов'язання змінюється з моменту набрання рішенням суду про зміну договору законної сили.
У позовній заяві прокурор також просить суд при внесенні змін до договору від 10.11.2009 зазначити, що вони підлягають державній реєстрації в порядку, встановленому законодавством. Однак, у зв'язку з тим, що в Законі України "Про оренду землі" виключено ст. 18, яка визначала необхідність державної реєстрації договору (у зв'язку з введенням в дію Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 11.02.2010 № 1878-VІ), у цій частині вимоги є необгрунтованими.
За вказаних обставин позов підлягає частковому задоволенню та за судовим рішенням вносяться наступні зміни до договору оренди землі, укладеного сторонами:
- доповнити п. 4 договору оренди землі новим абзацом "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 50288 грн.";
- п. 8 договору доповнити реченням: "Річна сума орендної плати становить 4023,04 грн.";
- викласти п. 12 розділу "Орендна плата" договору в новій редакції: "У разі не внесення орендної плати у строки, визначені договором оренди, орендар повинен сплатити пеню за ставкою пені, передбаченої діючим законодавством за несвоєчасну сплату земельного податку, від несплаченої суми орендної плати за кожен день прострочення платежу";
- п. 22 договору доповнити реченням такого змісту: "Право на оренду земельної ділянки не може бути відчужене її орендарем іншим способом, внесено до статутного фонду, передано у заставу".
У задоволенні решти вимог (у частині введення змін до договору в дію з 01.01.2013 та необхідності їх реєстрації) слід відмовити.
У зв'язку з частковим задоволенням позову судові витрати по сплаті судового збору за даною справою у розмірі 1720 грн. 50 коп. покладаються на сторін порівну у відповідності до ст. 49 ГПК України та стягуються в доход державного бюджету України з відповідачки та позивача, який не звільнений від їх сплати (з урахуванням вказівок згідно п. 4.6 постанови пленуму ВГС України від 21.02.2013 № 7 "Про деякі питання практики застосування розділу VІ Господарського процесуального кодексу України").
На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 44, 49, 82, 84, 85 ГПК України, суд
в и р і ш и в:
1. Позов задовольнити частково.
2. Внести зміни до договору оренди землі від 10.11.2009 (державна реєстрація від 22.03.2010 № 040940700048), укладеного між Теплогірською міською радою Луганської області, м. Ірміно Луганської області, вул. Дюканова, 21 та фізичною особою - підприємцем ОСОБА_1 (ІНФОРМАЦІЯ_1), АДРЕСА_2, ідент. номер НОМЕР_1, доповнивши п. 4 договору оренди землі новим абзацом: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 50288 грн.";
- п. 8 договору доповнити реченням: "Річна сума орендної плати становить 4023,04 грн.";
- викласти п. 12 розділу "Орендна плата" договору в новій редакції: "У разі не внесення орендної плати у строки, визначені договором оренди, орендар повинен сплатити пеню за ставкою пені, передбаченої діючим законодавством за несвоєчасну сплату земельного податку, від несплаченої суми орендної плати за кожен день прострочення платежу";
- п. 22 договору доповнити реченням такого змісту: "Право на оренду земельної ділянки не може бути відчужене її орендарем іншим способом, внесено до статутного фонду, передано у заставу".
3. У задоволенні решти вимог відмовити.
4 . Стягнути з Ірмінської міської ради Луганської області, м. Ірміно Луганської області, вул. Дюканова, 21, ідент. код 26411278 в доход державного бюджету України на рахунок 31214206783006, отримувач УДКСУ у м. Луганську, код ОКПО 37991503, МФО 804013, банк отримувач ГУДКСУ у Луганській області, по коду класифікації доходів (ККД) 22030001, символ 206, назва Судовий збір (Державна судова адміністрація України, 050) судовий збір у сумі 573 грн. 50 коп., видати на виконання наказ Стахановській ОДПІ Головного управління Міндоходів після набрання рішенням законної сили.
5. Стягнути з фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 (ІНФОРМАЦІЯ_1), АДРЕСА_2, ідент. номер НОМЕР_1 в доход державного бюджету України на рахунок 31214206783006, отримувач УДКСУ у м. Луганську, код ОКПО 37991503, МФО 804013, банк отримувач ГУДКСУ у Луганській області, по коду класифікації доходів (ККД) 22030001, символ 206, назва Судовий збір (Державна судова адміністрація України, 050) судовий збір у сумі 573 грн. 50 коп., видати на виконання наказ Стахановській ОДПІ Головного управління Міндоходів після набрання рішенням законної сили.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Повне рішення складене 12.07.2013.
Суддя Н.М.Зюбанова
Помічник судді Г.А.Кравцова
12.07.2013
Суд | Господарський суд Луганської області |
Дата ухвалення рішення | 09.07.2013 |
Оприлюднено | 12.07.2013 |
Номер документу | 32345997 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Луганської області
Зюбанова Н.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні