Україна КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
03 липня 2013 року Справа № 811/1533/13-а
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді -Сагуна А.В.;
при секретарі -Таранусі Т.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Кіровограді адміністративну справу за позовом приватного підприємства "Агроландія" до Кіровоградської об'єднаної державної податкової інспекції Кіровоградської області Державної податкової служби про визнання наказу протиправним та зобов'язання вчинити дії, -
ВСТАНОВИВ:
Приватне підприємство "Агроландія" (в подальшому - ПП "Агроландія" або позивач) звернулось з позовом до Кіровоградської об'єднаної державної податкової інспекції Кіровоградської області Державної податкової служби (в подальшому - Кіровоградська ОДПІ Кіровоградської області ДПС або відповідач), в якому просить:
- визнати протиправним (незаконним) та скасувати наказ Кіровоградської ОДПІ Кіровоградської області ДПС №644 від 25.03.2013 року "Про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки" в зв'язку з відсутністю підстав для проведення перевірки ПП «Агроландія» відповідно до вимог п.п. 78.1.1. п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України;
- зобов'язати Кіровоградську ОДПІ Кіровоградської області ДПС відновити показники податкових зобов'язань та податкового кредиту з податку на додану вартість задекларованих ПП «Агроландія» за вересень-січень 2012 року, грудень-серпень 2011 р. в розрізі контрагентів, що були відкориговані в автоматизованій системі "Деталізована інформація по платнику ПДВ щодо результатів автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України за результатами Акту №271\1520\35193148 від 29.03.2013 з питань правомірності формування податкового кредиту з податку на додану вартість з ТОВ «Аквалон М» (ЄДРПОУ 38277691), ТОВ «Приємна пропозиція» (ЄДРПОУ 37264435), ТОВ «Базисстандарт» (ЄДРПОУ 38037393), ТОВ «Алікон» (ЄДРПОУ 37867395).
Позов мотивовано тим, що відповідачем неправомірно винесений оскаржуваний наказ без дотримання вимог визначених п.п.78.1.1 п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України, оскільки позивачем надані всі документи, зазначені в запиті відповідача, а тому у нього не було підстав для проведення перевірки.
Також, зазначив, що відповідач неправомірно вніс зміни до АІС "Система автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України" лише на підставі акту перевірки.
Представник відповідача у письмових запереченнях позовні вимоги не визнав, посилаючись на законність дій податкового органу при проведенні документальних невиїзних перевірок позивача, та обґрунтованості висновків перевірок про порушення податкового законодавства (а.с. 46-56).
В судовому засіданні представник позивача вимоги підтримав у повному обсязі з підстав зазначених у позовній заяві.
Представник відповідача заперечив проти задоволення позовних вимог та надав пояснення згідно письмових заперечень.
Суд, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши письмові докази, дійшов наступних висновків.
Судом встановлено, що 01.03.2013 Кіровоградською ОДПІ Кіровоградської області ДПС вручено представнику ПП "Агроландія" запит від 25.02.2013 «Про надання письмових пояснень та їх документального підтвердження щодо взаємовідносин з придбання (продажу) товарів (робіт, послуг) у ТОВ «Аквалон М» за вересень 2012 року, ТОВ «Браво СРЛ», ТОВ «Приємна Пропозиція» за серпень 2012 року, ТОВ «Базисстандарт» за червень, травень, квітень 2012 року, ТОВ «Алікон», за квітень, березень, лютий 2012 року, ТОВ «Агрофінінвестторг» за січень 2012 року, грудень, листопад, жовтень, вересень, серпень 2011, ПП «Авік-Пром» за грудень 2010 року, ТОВ «БК ЮСГ» за листопад 2011 року (а.с.31,66).
12.03.2013 позивачем надано інформацію та документи запитувані в запиті від 25.02.2013 (а.с. 32).
В судовому засіданні, представник відповідача зазначив, що зауважень у податкового органу до наданих позивачем відповіді на запит та документів не було.
25.03.2013 Кіровоградською ОДПІ Кіровоградської області ДПС прийнято наказ №1034 на підставі п.п.75.1.2 п. 75.1 ст. 75, п.п.78.1.1 п.78.1 ст.78, п. 79.1, п. 79.2 ст. 79 Податкового кодексу України, яким призначено проведення документальної позапланової невиїзної перевірки ПП "Агроландія" з питань дотримання вимог податкового законодавства з податку на додану вартість за період вересень, серпень, червень, травень, квітень, березень, лютий, січень 2012 року, грудень, листопад, жовтень, вересень, серпень 2011 року, грудень 2010 року (а.с. 19).
У відповідності до п.п. 20.1.6 п.20.1 ст. 20 Податкового кодексу України, органи державної податкової служби мають право для здійснення функцій, визначених податковим законодавством, отримувати безоплатно від платників податків, у тому числі благодійних та інших неприбуткових організацій, у порядку, визначеному цим Кодексом, інформацію, довідки, копії документів (засвідчені підписом платника податків або його посадовою особою та скріплені печаткою (за наявності) про фінансово-господарську діяльність, отримувані доходи, видатки платників податків та іншу інформацію, пов'язану з обчисленням та сплатою податків, дотриманням вимог іншого законодавства, здійснення контролю за яким покладено на органи державної податкової служби, а також фінансову та статистичну звітність, в порядку та на підставах, визначених цим Кодексом.
Згідно п.п.78.1.1 п.78.1 ст.78 Податкового кодексу України документальна позапланова виїзна перевірка здійснюється, зокрема, за наслідками перевірок інших платників податків або отримання податкової інформації виявлено факти, що свідчать про можливі порушення платником податків податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на обов'язковий письмовий запит органу державної податкової служби протягом 10 робочих днів з дня отримання запиту.
Згідно п.п.20.1.4 п.20.1 ст.20 Податкового кодексу України для виконання покладених на них завдань, органи державної податкової служби у випадках, в межах компетенції та у порядку, встановлених законами України, мають право проводити перевірки платників податків в порядку, встановленому цим Кодексом.
У відповідності до п.п.75.1.2. Податкового кодексу України документальна позапланова перевірка не передбачається у плані роботи органу державної податкової служби і проводиться за наявності хоча б однієї з обставин, визначених цим Кодексом, зокрема, в даному випадку, п.п.78.1.1 п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України.
З огляду на положення вищевказаних норм податкового законодавства, єдиною підставою для винесення відповідачем наказу у порядку п.п.78.1.1 п.78.1 ст.78 Податкового кодексу України, є отримання податкової інформації про можливі порушення та ненадання платником податків пояснення та їх документального підтвердження на запит податкового органу протягом 10 робочих днів з дня отримання запиту.
З огляду на викладене, враховуючи, що позивачем надано відповідь з документами на запит податкового органу протягом 10 робочих днів з дня отримання запиту, а тому оскаржуваний наказ від 25.03.2013 прийнято з порушенням вимог п.п.78.1.1 п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України, та свідчить про недотримання відповідачем однієї із підстав, визначених Податковим кодексом України, як обов'язкової умови для прийняття наказу про призначення перевірки та її проведення.
В подальшому, відповідач, вручив позивачу копію наказу про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки та письмового повідомлення про дату початку та місце проведення такої перевірки, що не заперечувалось сторонами.
29.03.2013 посадовими особами відповідача проведена документальна позапланова невиїзна перевірка позивача з питань щодо правомірності формування податкового кредиту з податку на додану вартість з ТОВ «Аквалон М», ТОВ «Приємна Пропозиція», ТОВ «Базисстандарт», ТОВ «Алікон» за період вересень, серпень, червень, травень, квітень, березень, лютий, січень 2012 року, грудень, листопад, жовтень, вересень, серпень 2011 року, за наслідками якої складено акт від 29.03.2013 за №271/1520/35193148 (а.с.20-30).
В ході перевірки, виявлено порушення:
1. п. 3 ст. 5, ст. 7 Господарського кодексу України, п. 2 ст. 3 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», п. 185.1 ст. 185, п.п. а) п. 187.1 ст.187 п. 188.1 ст. 188 Податкового кодексу України;
2. п. 1 ст. 9, п.2 ст. 3 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні, п. 198.2 ст. 198, п. 198.3 ст. 198, п. 198.6 ст. 198 Податкового кодексу України;
3. ч. 1 ст. 203, ст. 215, п. 1 ст. 216, ст. 228 Цивільного кодексу України в частині недодержання вимог зазначених статей в момент вчинення правочинів, які не спрямовані на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ними по правочинах, здійснених позивачем, як наслідок не спричиняють реального настання правових наслідків, а отже - мають ознаки нікчемності та є нікчемними по ланцюгу до «вигодонабувача».
За результатами перевірки податкові повідомлення-рішення не приймались, а тому ні правові, ні майнові наслідки для позивача не настали.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги в частині визнання протиправним та скасування наказу відповідача "Про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки" від 25.03.2013 № 644 є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Вирішуючи спір в частині зобов'язання відповідача відновити показники податкових зобов'язань та податкового кредиту з податку на додану вартість задекларованих ПП «Агроландія» за вересень-січень 2012 року, грудень-серпень 2011 р. в розрізі контрагентів, що були відкориговані в автоматизованій системі "Деталізована інформація по платнику ПДВ щодо результатів автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України за результатами Акту №271\1520\35193148 від 29.03.2013 року з питань правомірності формування податкового кредиту з податку на додану вартість з ТОВ «Аквалон М» (ЄДРПОУ 38277691), ТОВ «Приємна пропозиція» (ЄДРПОУ 37264435), ТОВ «Базисстандарт» (ЄДРПОУ 38037393), ТОВ «Алікон» (ЄДРПОУ 37867395), суд виходить з начтупного
Як визначено пунктом 71.1 статті 71 ПК України, інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності державної податкової служби - це комплекс заходів із збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання органами державної податкової служби покладених на них функцій та завдань.
Згідно зі статтею 74 ПК України податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, може зберігатися та опрацьовуватися в інформаційних базах органів державної податкової служби або безпосередньо посадовими (службовими) особами органів державної податкової служби. Перелік інформаційних баз, а також форми і методи опрацювання інформації визначаються центральним органом державної податкової служби. Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на органи державної податкової служби функцій та завдань.
Судом встановлено, що органи державної податкової служби використовують у своїй діяльності автоматизовану інформаційну систему (АІС) "Система автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України". Вказана система створена як програмний продукт для реалізації Методичних рекомендацій щодо взаємодії органів Державної податкової служби при проведенні перевірок податкових декларацій з ПДВ з урахуванням інформації розшифровок податкових зобов'язань та податкового кредиту з податку на додану вартість у розрізі контрагентів (надалі - Методичні рекомендації), які затверджені наказом ДПА України від 18.04.08 №266 "Про організацію взаємодії органів державної податкової служби при проведенні перевірок податкових декларацій з податку на додану вартість з урахуванням інформації розшифровок податкових зобов'язань та податкового кредиту з податку на додану вартість у розрізі контрагентів".
Згідно з пунктом 1.1. Методичних рекомендацій вони запроваджуються в органах державної податкової служби з метою удосконалення адміністрування податку на додану вартість, руйнування схем мінімізації податкових зобов'язань, ліквідації віртуального податкового кредиту з податку на додану вартість, повноти декларування податкових зобов'язань та забезпечення своєчасності відшкодування податку на додану вартість в умовах запровадження системи подвійного контролю перевірки податкової звітності з податку на додану вартість та подання платниками податку на додану вартість розшифровок податкового кредиту та податкових зобов'язань у розрізі контрагентів.
Відповідно до пункту 1.3. Методичних рекомендацій для їх реалізації створені такі програмні продукти:
- система формування та подання до органу ДПС засобами телекомунікаційного зв'язку податкової звітності в електронному вигляді щодо ведення обліку розшифрування податкового кредиту та податкових зобов'язань у розрізі контрагентів;
- система приймання та комп'ютерної обробки податкової звітності щодо проведення автоматизованого контролю податкової декларації з податку на додану вартість на районному рівні;
- система автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України.
Як передбачено пунктами 2.14, 2.16 - 2.18, 2.21, 2.24 Методичних рекомендації, інформація податкової звітності з ПДВ, надіслана до центральної бази даних податкової звітності, підлягає розподілу відповідно до вимог Методичних рекомендацій щодо порядку розподілу платників податків за категоріями уваги та співставленню засобами системи автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту у розрізі контрагентів на рівні ДПА України.
Обробка системою автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України проводиться щоденно у міру надходження незвірених даних.
Працівники підрозділів оподаткування юридичних, фізичних осіб, податкового контролю та податкової міліції після проведення автоматизованого співставлення на центральному рівні даних податкової звітності з податку на додану вартість контрагентів (розшифровок податкових зобов'язань та податкового кредиту контрагентів, розрахунків коригування сум ПДВ контрагентів) у той же день отримують доступ (екранні форми) до інформації (у розрізі звітних періодів) про результати такого співставлення платників ПДВ, що перебувають на обліку в органі ДПС, у вигляді:
- переліків платників ПДВ у розрізі категорій;
- детальної інформації щодо обраного платника ПДВ про результати співставлення кожної операції з контрагентом (записів, що пройшли співставлення);
- статистичної інформації про результати такого співставлення у розрізі органу ДПС.
Отримані результати автоматизованого співставлення на центральному рівні податкової звітності з ПДВ підлягають перевірці органами ДПС на місцях.
Підсумки перевірок за результатами автоматизованого співставлення податкової звітності з ПДВ на центральному рівні відображаються в додатку до акта перевірки (камеральної, документальної невиїзної, планової, позапланової перевірки) або довідки у розрізі періодів та операцій з одним контрагентом та фіксуються в АС "Аудит". По мірі підписання актів перевірки та узгодження податкових зобов'язань, визначених податковим повідомленням-рішенням, прийнятим за результатами таких перевірок, уточнюються результати автоматизованого співставлення на центральному рівні податкової звітності з ПДВ за поданням підрозділу, яким завершено процедуру такого узгодження та яким прийнято таке повідомлення-рішення.
Підрозділи органу ДПС усіх рівнів (центрального, регіонального, районного) отримують доступ (екранні форми) до статистичної інформації результатів автоматизованого співставлення на рівні ДПА України даних податкової звітності з податку на додану вартість контрагентів (розшифровок податкових зобов'язань та податкового кредиту контрагентів, розрахунків коригування сум ПДВ контрагентів) у розрізі звітних періодів. Статистична інформація щодо кількості, суми відхилень ПДВ та результатів їх опрацювання органом ДПС формується за підпорядкованими органами ДПС, категоріями платників ПДВ (або категоріях записів), звітними періодами.
Наведене свідчить, що АІС "Система автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України" є програмним продуктом, створеним для внутрішнього використання органами державної податкової служби для обробки зібраної інформації в автоматичному режимі.
Форма "Детальна інформація по платнику ПДВ щодо результатів автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України" (а.с. 67-79) є оформленням результатів автоматизованого співставлення даних податкової звітності платників ПДВ на центральному рівні.
Як вбачається з матеріалів справи та не заперечувалось представниками сторін під час розгляду справи, жодні податкові повідомлення-рішення, якими б з наслідками перевірок, оформлених вищевикладеним актом, позивача було зобов'язано сплатити суму грошового зобов'язання або внести зміни до його податкової звітності, податковим органом не приймалися.
Інструкцією про порядок ведення органами державної податкової служби оперативного обліку платежів до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється органами державної податкової служби України, затвердженою наказом ДПА України від 18.07.05 №276, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 02.08.05 за №843/11123 (надалі - Інструкція), встановлюється порядок ведення органами державної податкової служби оперативного обліку податків і зборів (обов'язкових платежів), надходження яких контролюється органами державної податкової служби і які передбачені бюджетною класифікацією України за доходами до Державного бюджету України, місцевих бюджетів та державних цільових фондів, надходжень на погашення простроченої заборгованості за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, та бюджетними позичками, а також сум штрафних (фінансових) санкцій та пені, що застосовуються до платників податків відповідно до чинного законодавства.
Згідно з пунктами 3.1, 3.6 Інструкції з метою обліку нарахованих і сплачених сум платежів до бюджету органами державної податкової служби на кожний поточний рік відкриваються особові рахунки за кожним платником та кожним видом платежу, які повинні сплачуватися такими платниками. Зворотний бік картки особового рахунку відображає стан розрахунків платників з бюджетом (суми нарахованого та сплаченого платежу, пені, штрафних (фінансових) санкцій, плати за кредит щодо розстрочених (відстрочених) податкових зобов'язань, суми податкового боргу, надміру та/або помилково сплачені, та суми, заявлені до відшкодування, й інше).
Пунктом 4.1 Інструкції встановлено, що нарахуванню в особових рахунках платників підлягають: податкові зобов'язання, штрафні санкції та пеня, самостійно визначені платником; податкові зобов'язання, штрафні санкції та пеня, нараховані органом державної податкової служби та узгоджені платником відповідно до чинного законодавства; пеня за порушення встановлених строків погашення узгодженого податкового зобов'язання; відсотки за користування розстроченням (відстроченням) податкових зобов'язань; непогашені суми векселя, що видається суб'єктом господарювання при здійсненні операцій з давальницькою сировиною у зовнішньоекономічних відносинах.
Відповідно до підпунктів 4.2.1, 4.2.2 пункту 4.2 Інструкції податкові зобов'язання, штрафні санкції, пеня, самостійно визначені платником у податковій звітності, уносяться до електронної бази даних підрозділами обробки та ведення податкових документів і формуються в електронні та паперові реєстри. Податкові зобов'язання, штрафні санкції та пеня, розраховані органом державної податкової служби, обліковуються у картках особових рахунків за даними електронного реєстру податкових повідомлень у частині узгоджених сум.
Враховуючи викладене, суд дійшов до висновку, що внесення або зміна інформації у базах інформаційних систем, які використовуються органами державної податкової служби, зокрема АІС "Система автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України", самі по собі не зумовлюють для платника податків будь-яких юридичних наслідків у формі виникнення або зміни прав та обов'язків, оскільки внесення такої інформації не призводить до коригування (збільшення) податкових зобов'язань платника податків.
За таких обставин та зважаючи на те, що позивачем не доведено, що рішення, дії чи бездіяльність відповідача, як суб'єкта владних повноважень, при проведенні перевірки, оформленої актом №271\1520\35193148 від 29.03.2013, призвели до настання будь-яких юридичних наслідків, мали вплив на реалізацію його (позивача) прав, свобод, інтересів та призвели до їх порушення, суд прийшов до висновку, що позов у частині зобов'язання відповідача вчинити певні дії позовна вимога задоволенню не підлягає.
Так як, судове рішення ухвалене частково на користь позивача, що не є суб'єктом владних повноважень, у відповідності до ч. 1, ч. 3 ст. 94 КАС України, з відповідача на користь позивача належить стягнути судові витрати по справі, що складаються із судового збору у розмірі 34,41 грн.
На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 158-163 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати наказ Кіровоградської об'єднаної державної податкової інспекції Кіровоградської області Державної податкової служби "Про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки" від 25.03.2013 № 644.
В задоволенні інших вимог відмовити.
Присудити позивачеві судові витрати з державного бюджету шляхом зобов'язання Державної казначейської служби України безспірно списати з рахунку Кіровоградської об'єднаної державної податкової інспекції Кіровоградської області Державної податкової служби кошти в розмірі 34 гривні 41 коп. (тридцять чотири гривні 41 коп.).
Постанова суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі її апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Постанова суду може бути оскаржена до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Кіровоградський окружний адміністративний суд шляхом подання в 10-денний строк з дня її проголошення, а у разі відкладення складання постанови в повному обсязі, а також прийняття постанови у письмовому провадженні, -протягом десяти днів з дня отримання копії постанови, апеляційної скарги. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Дата складання постанови у повному обсязі - 08.07.2013.
Суддя Кіровоградського окружного
адміністративного суду А.В. Сагун
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.07.2013 |
Оприлюднено | 15.07.2013 |
Номер документу | 32362777 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
А.В. Сагун
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні