Рішення
від 09.07.2013 по справі 925/820/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 45-24-38, inbox@ck.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 липня 2013 року Справа № 925/820/13

Господарський суд Черкаської області в складі:

головуючого-судді Єфіменка В.В.,

з секретарем судового засідання Макарченко Н.П.

за участю

прокурора - Шевчук Н.В.

представників сторін:

від позивача-1 - Попов О.В. за довіреністю,

від позивача-2 - Дутко О.І. за довіреністю,

від відповідача-1 - Микитенко В.Ф. за посадою,

від відповідача-2 - Коломієць Ю.В. за довіреністю,

від ІІІ особи (Стеблівської сільради)- не з?явився,

від ІІІ особи (ДП «Корсунь-Шевченківське лісове господарство») - Капля Н.І. за довіреністю,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні господарського суду Черкаської області в м. Черкаси справу за позовом Прокурора Корсунь-Шевченківського району в інтересах держави в особі Черкаської обласної державної адміністрації (позивач-1); Інспекції Державного архітектурно-будівельного контролю у Черкаській області (позивач-2)

до відповідача-1: виконавчого комітету Виграївської сільської ради, с.Виграїв,

до відповідача-2: товариства з обмеженою відповідальністю "Олімпія-Інвест" с.Виграїв Корсунь-Шевченківського району,

ІІІ особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача:

- Стеблівська сільська рада Корсунь-Шевченківського району;

- Державне підприємство «Корсунь-Шевченківське лісове господарство»,

про скасування рішення та зобов"язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Прокурором заявлено позов з вимогами:

1) про визнання незаконним та скасування рішення виконкому Виграївської сільської ради Корсунь-Шевченківського району від 03.05.2012 № 16 "Про визнання права власності" з тих мотивів, що рішення прийнято на підставі незаконних декларацій по готовність об"єкта до експлуатації; що будь-які документи, які посвідчують право власності на земельну ділянку у матеріалах інвентаризаційної справи відсутні; у відділі Держземагенства відсутні будя-які дані про надання земельних ділянок ТОВ "Олімпія Інвест" в адміністративних межах Виграївської сільської та Стеблівської селищної рад; виконавчий комітет Виграївської сільської ради вийшов за межі своїх повноважень, оскільки прийняв рішення щодо об"єктів, які знаходяться на земельній ділянці, що розташована в адміністративних межах Стеблівської селищної ради Корсунь-Шевченківського району;

2) зобов"язати товариство з обмеженою відповідальністю (далі - ТОВ) "Олімпія Інвест" знести самочинно збудовані об"єкти, які знаходяться на земельній лісовій ділянці в адміністративних межах Стеблівської селищної ради Корсунь-Шевченківського району у межах лісової ділянки площею 1,2 га Виграївського лісництва ДП "Корсунь-Шевченківське лісове господарство" кв.46 вид.5, та на які видано свідоцтво про право власності на нерухоме майно серії ЯЯЯ № 435850 (номер запису 16-9 в книзі 2 юр.).

В судових засіданнях прокурор позов підтримав, просив його задовольнити з тих мотивів, що розпорядженням Черкаської обласної державної адміністрації від 28.12.2009 № 383 TOB «Олімпія Інвест» виділено у довгострокове тимчасове користування (без вилучення земельної лісової ділянки) лісову ділянку площею 1,2 га (інші ліси, що мають важливе значення для захисту природного середовища), яка перебуває в постійному користуванні спеціалізованого Державного підприємства «Корсунь-Шевченківське лісове господарство» в адміністративних межах Стеблівської селищної ради за межами населеного пункту для використання в рекреаційних цілях.

Згідно вищеназваного розпорядження, між ДП «Корсунь-Шевченківське лісове господарство» та TOB «Олімпія Інвест» 12.01.2010 укладено договір на право довгострокового тимчасового користування лісами, за яким товариству передано в строкове платне користування лісову ділянку, розміщену в адміністративних межах Стеблівської селищної ради Корсунь-Шевченківського району Черкаської області для використання в рекреаційних цілях.

За умовами п. 19 договору, лісова ділянка розміщена в межах об'єкту природно-заповідного фонду зоологічний заказник місцевого значення «Виграївський» та встановлено обтяження не проводити будь-яке (в т.ч. капітальне) будівництво.

Посилаючись на довідку спеціаліста інспекції сільського господарства у Черкаській області № 12 від 29.04.2013, прокурор вказує, що на зазначеній земельній ділянці знаходиться нерухоме майно TOB «Олімпія Інвест» (свідоцтво на право власності від 15.05.2012 серія ЯЯЯ №435850), що свідчить про фактичне використання земельної ділянки.

Прокурор посилається на те, що на підставі рішення № 16 від 03.05.2013 виконкому Виграївської сільської ради Корсунь-Шевченківського району Черкаської області TOB «Олімпія Інвест» видано свідоцтво про право власності на нерухоме майно серії ЯЯЯ №435850 від 15.05.2012.

Згідно інвентаризаційної справи №473, підставою для реєстрації права власності TOB «Олімпія Інвест» будівель під номерами 7-17 слугували декларації про готовність об'єкта до експлуатації зареєстровані інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю (далі -ДАБК) в Черкаській області 23.04.20 1 2 за №№ ЧК 20212062510, ЧК 20212062511, ЧК 20212062512, ЧК 20212062513, ЧК 20212062514, ЧК 20212062515, ЧК 20212062516, ЧК 20212062517, ЧК 20212062518, ЧК 20212062519, ЧК 20212062520, ЧК 20212062510.

На думку прокурора, є також незаконним і рішення виконавчого комітету Виграївської сільської ради № 16 від 03.05.2012, оскільки воно прийняте на підставі декларацій про готовність об'єкта до експлуатації, зареєстрованих інспекцією ДАБК в Черкаській області. Вказане рішення виконавчого комітету Виграївської сільської ради є незаконним також з огляду на наступне.

Будь-які документи, що посвідчують право власності на земельну ділянку у матеріалах інвентаризаційної справи - відсутні. Крім цього, відповідно до листа відділу Держземагенства у Корсунь-Шевченківському районі Черкаської області № 109 від 14.05.2013, у відділі відсутні будь-які дані про надання земельних ділянок TOB «Олімпія Інвест» в адміністративних межах Виграївської сільської та Стеблівської селищної ради Корсунь-Шевченківського району.

Прокурор вважає, що виконавчий комітет Виграївської сільської ради вийшов за межі своїх повноважень, оскільки прийняв рішення щодо об'єктів, які знаходяться на земельній ділянці, що знаходиться в адміністративних межах Стеблівської селищної ради Корсунь-Шевченківського району Черкаської області за межами населеного пункту.

В судовому засіданні представник позивача-1 (Черкаської ОДА) позов прокурора підтримав повністю.

Позивач-2 (Інспекція ДАБК») у письмових поясненнях та її представник у судовому засіданні по суті позовних вимог не висловився. Пояснив, що порядок прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, побудованих до 31.12.2009 без дозволу на виконання будівельних робіт регулюється наказом Мінрегіонбуду України від 24.06.2011 № 91 «Про затвердження Порядку прийняття в експлуатацію індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків, господарських (присадибних) будівель і споруд, прибудов до них, громадських будинків І та II категорій складності, які збудовані без дозволу на виконання будівельних робіт, і проведення технічного обстеження їх будівельних конструкцій та інженерних мереж» (далі - Порядок № 91).

Відповідно до Порядку № 91 замовник або його уповноважена особа подає особисто або надсилає рекомендованим листом з описом вкладення до Інспекції за місцезнаходженням об'єкта заяву про прийняття в експлуатацію об'єкта за формою, наведеною у додатку 3 до цього Порядку, до якої додаються:

два примірники заповненої декларації;

звіт про проведення технічного обстеження будівельних конструкцій та інженерних мереж об'єкта з висновком про їх відповідність вимогам надійності і безпечної експлуатації (крім індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків, прибудов до них загальною площею до 300 квадратних метрів включно, господарських (присадибних) будівель і споруд, прибудов до них загальною площею до 100 квадратних метрів включно); засвідчені в установленому порядку копії:

документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, на якій розміщено об'єкт;

технічного паспорта, виданого бюро технічної інвентаризації.

Заява про прийняття в експлуатацію об'єкта підписується також співвласниками земельної ділянки та зазначеного об'єкта (у разі їх наявності).

Інспекція розглядає зазначені документи та приймає протягом тридцяти днів з дати їх подання рішення про реєстрацію декларації або її повернення.

Інспекція повертає декларацію замовнику, якщо вона подана чи оформлена з порушенням вимог, установлених цим Порядком. Повернення декларації з інших підстав не допускається.

Розглянувши подані ТОВ «ОЛІМПІЯ СЕРВІС» документи, та перевіривши повноту даних, зазначених в деклараціях, Інспекцією відповідно до покладених на неї повноважень, було прийнято в експлуатацію об'єкти будівництва: «Будівництво будівлі(7)», «Будівництво будівлі(8)», «Будівництво будівлі(9)», «Будівництво будівлі(11», «Будівництво будівлі(12)», «Будівництво будівлі(13)», «Будівництво будівлі(14)», «Будівництво будівлі(15)», «Будівництво будівлі(16)», «Будівництво будівлі(17)», що знаходяться у с Виграїв, Урочище «Виграївські дачі», Корсунь-Шевченківського р-ну, Черкаської обл.

Представник відповідача-2 зауважив, що замовник відповідно до Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» несе відповідальність за повноту та достовірність даних, зазначених у поданій ним декларації. Перевірка достовірності даних у поданих деклараціях є правом, а не обов'язком інспекції та може мати місце у випадку наявності сумнівів щодо достовірності інформації зазначеної у цих деклараціях. При цьому ні Порядком № 91, ні Постановою Кабінету Міністрів України №466 (регулюється питання декларування початку виконання будівельних робіт) не передбачено продовження чи зупинення встановлених строків в рамках яких інспекція зобов'язана зареєструвати подані замовниками будівництва декларації.

При поданні декларацій, повнота даних була забезпечена, а тому декларації про готовність об'єкта до експлуатації були зареєстровані.

Відповідач-1 (виконком Виграївської сільради) у відзиві на позов та його представник в судовому засіданні заявлених прокурором вимог не визнав повністю, посилаючись на те, що рішення виконкому Виграївської сільської ради № 13 від 03.05.2012 приймалось на підставі клопотання дирекції ТОВ «Олімпія Інвест» та декларацій про готовність об'єктів до експлуатації, керуючись ст.30 п.б 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та відповідно наказу Міністерства юстиції України від 07.02.2002 року 7/5 «Про затвердження тимчасового положення про порядок реєстрації прав власності на нерухоме майно». Поскільки карти адмінтериторії Виграївської сільської ради відсутні, то до уваги приймалися договори із суміжними базами відпочинку, де вказано, що вони розміщені в адміністративних межах Виграївської сільської ради.

Відповідач-2 (ТОВ «Олімпія-Інвест») у відзиві на позов та його представник в судовому засіданні позовні вимоги не визнав вважаючи їх безпідставними з таких мотивів:

- спір належить розглядати в порядку адміністративного судочинства;

- відповідач-2 самочинного будівництва не здійснював, що підтверджується доказами - договором купівлі - продажу комунального майна від 14.11.2003, засвідченого державним нотаріусом Корсунь - Шевченківського державної нотаріальної контори та зареєстрованого в реєстрі за № 3741.

- придбані згідно вищевказаного договору об'єкти потребували ремонту та реконструкції, тому відповідач звернувся до виконавчого комітету Виграївської сільської ради з клопотанням про надання дозволу на перебудову існуючих будиночків та спорудження додаткових тимчасових будиночків. Рішенням № 16 від 23.01.2006 р. виконавчого комітету Виграївської сільської ради було надано дозвіл на перебудову та реконструкцію тимчасових будиночків. На протязі 2006 - 2008 років було здійснено реконструкцію вказаних будиночків;

- після підписання 12.01.2010 договору на право довгострокового тимчасового користування лісами жодного будівництва чи переобладнання об'єктів не велося, отже у позивача немає жодних правових підстав зобов'язувати відповідача знести самочинно збудовані об'єкти.

Від ІІІ особи (Стеблівської селищної ради) до суду надійшла заява про слухання справи без участі її представника (а.с.100).

Представник ІІІ особи (Держпідприємства «Корсунь-Шевченківське лісове господарство») в судовому засіданні позов прокурора підтримав, просив його задовольнити з тих мотивів, що відповідач здійснював реконструкцію та будівництво об?єктів нерухомості - в лісах об?єкта природно-заповідного фонду всупереч чинного законодавства і без дозволу постійного лісокористувача.

Справа розглядається за наявними матеріалами, в порядку передбаченому ст.75 ГПК України.

Суд, вислухавши прокурора, представників сторін, дослідивши подані прокурором і сторонами докази, , приходить до наступного.

Предметом спору є земельна ділянка природно-заповідного фонду (ліси І групи) площею 1,20 га забудована відповідачем-2 (ТОВ «Олімпія-Інвест»), яка входить до земель природно-заповідного фонду заказника Виграївський площею 35220 га, утвореного рішенням Черкаського облвиконкому від 22.05.1990 № 95.

За приписами ч.2 ст.18 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) категорії земель мають особливий правовий режим. Зокрема, ст. 19 ЗК України визначено, що землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії:

а) землі сільськогосподарського призначення;

б) землі житлової та громадської забудови;

в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення;

г) землі оздоровчого призначення;

ґ) землі рекреаційного призначення;

д) землі історико-культурного призначення;

е) землі лісогосподарського призначення;

є) землі водного фонду;

ж) землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Статтями 43-45 ЗК України закріплено, що землі природно-заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об'єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об'єктів природно-заповідного фонду.

До земель природно-заповідного фонду включаються природні території та об'єкти (природні заповідники, національні природні парки, біосферні заповідники, регіональні ландшафтні парки, заказники, пам'ятки природи, заповідні урочища), а також штучно створені об'єкти (ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки, парки-пам'ятки садово-паркового мистецтва).

Землі природно-заповідного фонду можуть перебувати у державній, комунальній та приватній власності.

Порядок використання земель природно-заповідного фонду визначається законом.

Правові основи організації, охорони, ефективного використання природно-заповідного фонду України (далі - ПЗФ) визначено Законом України «Про природно-заповідний фонд України» (далі - Закон).

Відносини в галузі охорони і використання територій та об'єктів природно-заповідного фонду, відтворення його природних комплексів також регулюються Законом України "Про охорону навколишнього природного середовища", та іншими актами законодавства України.

Класифікація територій та об'єктів ПЗФ міститься в ст. 3 Закону:

природні території та об'єкти - природні заповідники, біосферні заповідники, національні природні парки, регіональні ландшафтні парки, заказники, пам'ятки природи, заповідні урочища;

штучно створені об'єкти - ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки, парки-пам'ятки садово-паркового мистецтва.

Заказники, пам'ятки природи, ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки та парки-пам'ятки садово-паркового мистецтва залежно від їх екологічної і наукової, історико-культурної цінності можуть бути загальнодержавного або місцевого значення.

Залежно від походження, інших особливостей природних комплексів та об'єктів, що оголошуються заказниками чи пам'ятками природи, мети і необхідного режиму охорони:

заказники поділяються на ландшафтні, лісові, ботанічні, загальнозоологічні, орнітологічні, ентомологічні, іхтіологічні, гідрологічні, загальногеологічні, палеонтологічні та карстово-спелеологічні;

пам'ятки природи поділяються на комплексні, ботанічні, зоологічні, гідрологічні та геологічні.

За приписами ст. 7 Закону, чинної на час взаємовідносин сторін, землі територій та об'єктів природно-заповідного фонду України, а також землі природних територій та об'єктів, що мають особливу екологічну, наукову, естетичну, господарську, а також історико-культурну цінність і є відповідно до статті 6 цього Закону об'єктами комплексної охорони, належать до земель природоохоронного та історико-культурного призначення.

На землях природоохоронного та історико-культурного призначення забороняється будь-яка діяльність, яка негативно впливає або може негативно впливати на стан природних та історико-культурних комплексів та об'єктів чи перешкоджає їх використанню за цільовим призначенням.

Положеннями ст. ст.25-26 Закону передбачено, що заказниками оголошуються природні території (акваторії) з метою збереження і відтворення природних комплексів чи їх окремих компонентів.

Оголошення заказників провадиться без вилучення земельних ділянок, водних та інших природних об'єктів у їх власників або користувачів.

На території заказника обмежується або забороняється мисливство та діяльність, що суперечить цілям і завданням, передбаченим положенням про заказник.

Господарська, наукова та інша діяльність, що не суперечить цілям і завданням заказника, проводиться з додержанням загальних вимог охорони навколишнього природного середовища.

Власники або користувачі земельних ділянок, водних та інших природних об'єктів, оголошених заказником, беруть на себе зобов'язання щодо забезпечення режиму їх охорони та збереження.

Досліджуючи обставини створення об'єкта природно - заповідного фонду - зоологічного заказника «Виграївський» судом з'ясовано наступне.

Рішенням виконавчого комітету Черкаської обласної ради народних депутатів від 22.05.1990 № 95 " Про зміни та доповнення до мережі природно-заповідного фонду області " включено в мережу природно-заповідного фонду державних заказників місцевого значення - заказник "Виграївський", площею 3522 га, у віданні Корсунь-Шевченківського лісгоспу (додаток №1) та визначено його місцезнаходження:

- кв. 23-26=238 га; кв. 16-21=316га; кв. 27=19 га Корсунського лісництва

- кв.13-47=2189 га; кв. 48=113 га; кв. 12=50 га; кв.50=41 га Виграївського лісництва (а.с.98-99).

На час розгляду справи є чинним охоронне зобов'язання Корсунь-Шевченківського держлісгоспу отримане ним в липні 2004 року та Положення про зоологічний заказник місцевого значення «Виграївський» (далі - Положення), затверджене у встановленому порядку 29.06.2005 (а.с.95-97).

З розділу 4 Положення «Режим території заказника» вбачається, що в заказнику встановлюється режим, яким передбачається збереження відновлення і відтворення природних ресурсів, підтримання загального екологічного балансу.

Рішення про зміну території чи ліквідацію заказника приймається рішенням обласної ради у відповідності з Законом України" Про природно-заповідний фонд".

На території заказника забороняється діяльність, що суперечить цілямі завданням, передбаченим Положенням про заказник.

Заборонено:

- будь-яке будівництво ( споруд, доріг, трубопроводів, ліній електропередач та інших комунікацій); :

- проведення геологорозвідувальних робіт, добування корисних копалин, виймання грунту;

- вилучення в постійне або тимчасове користування земельних ділянок;

- сінокосіння, випас худоби та прогін її через територію заказника

- влаштування місць відпочинку;

- збір рослин, квітів, плодів, руйнування надґрунтового покриву;

- всі види полювання на тварин, крім відстрілу хижаків ( вовків, лисиць) у встановленому порядку;

- інші порушення природних зв'язків і ходу природних процесів в природному комплексі держзаказника.

В судовому засіданні встановлено що 14.11.2003 на підставі розпорядження Корсунь-Шевченківської районної ради Корсунь-Шевченківська районна рада (надалі Продавець), від імені якої діяв заступник голови районної ради Федоренко А.М. на підставі розпорядження Корсунь-Шевченківської районної ради від 11.11.2003 р. № 212 та довіреності № 394 від 11.11.2003 p., - з одного боку, та ТОВ „Олімнія Інвест", від імені якого діяв засновник та директор Товариства ОСОБА_7 на підставі статуту, затвердженого зборами учасників товариства (протокол № 1 від 29.10.2003 року), - з другого боку, уклали Договір, відповідно до умов якого Продавець зобов'язався передати у власність Покупця комунальне майно - комплекс - оздоровчий спортивний табір „Олімпія", який знаходиться в с.Виграїв, урочище „Виграївські дачі", Корсунь-Шевченківського району Черкаської області , що знаходився на балансі відділу освіти Корсунь-Шевченківської районної державної адміністрації та належав до районної комунальної власності на підставі свідоцтва про право власності на нерухоме майно, виданого Виграївською сільською радою 12 серпня 2003 року на підставі рішення № 25 від 31 липня 2003 року та зареєстрованого в Корсунь-Шевченківському виробничому підрозділі Черкаського обласного об"єднаного бюро технічної інвентаризації за № 16 в реєстровій книзі № 2 юр. ос. (Витяг про реєстрацію права власності на нерухоме майно виданий 13 серпня 2003 року за № 1229339).

В договорі вказано, що об'єкт розташований на земельній ділянці площею 1,2 га, яка належить Виграївській сільській раді та передана у постійне користування Корсунь-Шевченківському Держлісгоспу (довідка Корсунь-Шевченківського районного відділу земельних ресурсів № 1015 видана 10 листопада 2003 року). На даній земельній ділянці розміщений комплекс - оздоровчий спортивний табір „Олімпія" загальною площею 835,6 кв.м., в поетажному плані визначений: під літерою А-сторожка, загальною площею 41,8 кв.м.; а-прибудова; Б-павільйон для відпочинку, загальною площею 199,4 кв.м.; В-павільйон-столова, загальною площею 197,6 кв.м.; Г-трансформаторна підстанція, заг. пл. 3,20 кв.м.; 1- фінський будиночок, заг. пл. 63,5 кв. м.; 2-фінський будинок, заг. пл. - 73,6 кв. м.; З- фінський будинок, заг. пл. - 49,0 кв. м.; 4 - фінський будинок, заг. пл. - 69,9 кв. м.; 5- фінський будинок, заг. пл. - 68,9 кв.м.; 6-фінський будинок, заг.пл. - 68,7.м., згідно витягу з реєстру прав власності на нерухоме майно, виданого Корсунь-Шевченківським виробничим відділом Черкаського обласного об?єднаного бюро технічної інвентаризації у 2003 р. за № 1229373.

З пояснень представника відповідача-2 в судовому засіданні вбачається, що ТОВ «Олімпія Інвест» протягом 2003-2008 рр. здійснювало реконструкцію придбаного нерухомого майна оздоровчого табору під базу відпочинку.

Факт розміщення об?єктів нерухомості на території об?єкта ПЗФ - заказника «Виграївський» - ТОВ «Олімпія Інвест» не оспорює.

Ст. 18 Лісового кодексу України регламентується тимчасове користування лісами. Зокрема, об'єктом тимчасового користування можуть бути всі ліси, що перебувають у державній, комунальній або приватній власності.

Тимчасове користування лісами може бути: довгостроковим - терміном від одного до п'ятдесяти років і короткостроковим - терміном до одного року.

Довгострокове тимчасове користування лісами - засноване на договорі строкове платне використання лісових ділянок, які виділяються для потреб мисливського господарства, культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних, туристичних і освітньо-виховних цілей, проведення науково-дослідних робіт.

Довгострокове тимчасове користування лісами державної та комунальної власності здійснюється без вилучення земельних ділянок у постійних користувачів лісами на підставі рішення відповідних органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, прийнятого в межах їх повноважень за погодженням з постійними користувачами лісами та органом виконавчої влади з питань лісового господарства Автономної Республіки Крим, територіальними органами центрального органу виконавчої влади з питань лісового господарства.

Довгострокове тимчасове користування лісами приватної власності здійснюється без вилучення земельних ділянок шляхом укладення між власником лісів та тимчасовим лісокористувачем договору, який підлягає реєстрації в органі виконавчої влади з питань лісового господарства Автономної Республіки Крим, територіальних органах центрального органу виконавчої влади з питань лісового господарства.

Короткострокове тимчасове користування лісами для заготівлі другорядних лісових матеріалів, побічних лісових користувань та інших потреб, передбачених цим Кодексом, здійснюється без вилучення земельних ділянок у власника лісів, постійного лісокористувача на підставі спеціального дозволу, що видається власником лісів, постійним лісокористувачем підприємствам, установам, організаціям, громадянам України, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам.

Суб'єктами правовідносин тимчасового користування лісами є:

власники лісів або уповноважені ними особи;

підприємства, установи, організації, громадяни України, іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.

Тимчасовий лісокористувач не має права передавати лісові ділянки в тимчасове користування іншим особам.

28.12.2009 за № 383 Черкаською обласною державною адміністрацією прийнято розпорядження «Про виділення в довгострокове тимчасове користування лісової ділянки ТОВ «Олімпія Інвест» - виділити ТОВ «Олімпія Інвест» у платне довгострокове тимчасове користування (без вилучення) лісову ділянку площею 1,2 га (інші ліси, що мають важливе значення для захисту природного середовища), що знаходиться в постійному користуванні державного підприємства «Корсунь-Шевченківське лісове господарство» в адміністративних межах Стеблівської селищної ради Корсунь-Шевченківського району, за межами населених пунктів, для використання в рекреаційних цілях терміном на 15 років.

ТОВ «Олімпія Інвест» зобов?язано використовувати лісову ділянку відповідно до заявленої мети з дотриманням вимог статті 20 Лісового кодексу України.

Доручено державному підприємству «Корсунь-Шевченківське лісове господарство» упродовж місяця укласти договір довгострокового тимчасового користування лісовою ділянкою, забезпечити його нотаріальне посвідчення, реєстрацію в Черкаському обласному управлінні лісового та мисливського господарства.

12.01.2010 ТОВ "Олімпія Інвест" уклало з Державним підприємством «Корсунь-Шевченківське лісове господарство» договір на право довгострокового тимчасового користування лісами, відповідно до умов якого «постійний лісокористувач» (ДП «Корсунь-Шевченківське лісове господарство» ) на підставі Розпорядження Черкаської обласної адміністрації від 28 грудня 2009 року № 385 передав, а «тимчасовий лісокористувач» (ТОВ «Олімпія Інвест») прийняв в строкове платне користування лісову ділянку (інші ліси, що мають важливе значення для захисту природного середовища) для використання в рекреаційних цілях, яка розташована за межами населеного пункту, в адміністративних межах Стеблівської селищної ради Корсунь-Шевченківського району, Черкаської області, та перебуває у постійному користуванні ДП «Корсунь-Шевченківське лісове господарство».

З дослідженого в судовому засіданні договору вбачається:

У платне довгострокове тимчасове користування виділена лісова ділянка загальною площею 1,20 ra згідно з картосхемою.

Лісова ділянка передавалась в тимчасове користування без споруд та інших об'єктів, належних «постійному лісокористовачу».

Лісова ділянка, що передалася у довгострокове тимчасове користування, не мала видимих недоліків, які можливо виявити звичайним шляхом, що можуть перешкодити її ефективному використанню. Інших особливостей об'єкта тимчасового користування, які могли вплинути на його використання не було.

Договір укладений на п'ятнадцять років.

Після закінчення строку договору «тимчасовий лісокористувач» має переважне право поновлення його на новий строк.

Плата за довгострокове тимчасове користування лісовою ділянкою становить 2 571,3 грн.

Обчислення розміру плати здійснюється райдержадміністрацією з урахування індексів інфляції

Передача лісової ділянки в довгострокове тимчасове користування здійснювалась без вилучення земельної ділянки у «постійного лісокористувача».

Інші умови передачі лісової ділянки в довгострокове тимчасове користування - відповідно до чинного законодавства (в договорі не зазначені).

Передавання ділянки «тимчасовому лісокористувачу» здійснюється після нотаріального посвідчення, реєстрації в Черкаському обласному управлінні лісового та мисливського господарства даного Договору, за актом з приймання - передачі у 10-денний строк.

Після припинення дії Договору «тимчасовий лісокористувач» повертає «постійному лісокористувачу» Лісову ділянку.

У випадку погіршення стану і корисних властивостей Лісової ділянки, що була виділена в довгострокове тимчасове користування, пов'язаних з використанням лісових ресурсів «тимчасовий лісокористувач» відшкодовує «постійному лісокористувачу», визначеному сторонами відповідно до законодавства.

Понесені «тимчасовим лісокористувачем» без згоди «постійного лісокористувача», витрати на поліпшення Лісової ділянки, які неможливо відокремити без заподіяння шкоди цій ділянці, не підлягають відшкодуванню.

Витрати на поліпшення стану Лісової ділянки, проведені «тимчасовим лісокористувачем» за письмовою згодою з "постійним лісокористувачем", підлягають відшкодуванню в повному обсязі.

Розмір фактичних витрат «тимчасового лісокористувача» визначається на підставі документально підтверджених даних.

Суд бере до уваги, що договором чітко визначено обмеження (обтяження) щодо використання лісової ділянки.

Так, на лісову ділянку, відведену у довгострокове тимчасове користування встановлено обмеження (обтяження) не проводити будь-яке (в.т. числі капітальне) будівництво відповідно до розпорядження облдержадміністрації.

Лісова ділянка розміщена в межах об'єкту природно-заповідного фонду - зоологічного заказника місцевого значення «Виграївський» (п.19 договору).

«Тимчасовий лісокористувач» не має право передавати право користування Лісовою ділянкою іншим особам відповідно до статті 78 Лісового кодексу України.

Згідно ст. 20 Лісового кодексу України «тимчасовий лісокористувач» за погодженням з «постійним лісокористувачем», власником лісів в установленому порядку має право зводити тимчасові будівлі і споруди, необхідні для рекреаційних цілей.

Оцінюючи вищевстановлене, суд приходить до висновку, що ТОВ «Олімпія-Інвест» є тимчасовим лісокористувачем на умовах довгострокового користування.

Відтак, на відповідача-2 поширюються права і обов?язки, закріплені в ст. 20 Лісового кодексу України, якою передбачено:

Тимчасові лісокористувачі на умовах довгострокового користування мають право:

1) здійснювати господарську діяльність у лісах з дотриманням умов договору;

2) за погодженням із власниками лісів, постійними лісокористувачами в установленому порядку зводити тимчасові будівлі і споруди, необхідні для ведення господарської діяльності;

3) отримувати продукцію і доходи від її реалізації.

Тимчасові лісокористувачі на умовах довгострокового користування зобов'язані:

1) приступати до використання лісів у строки, встановлені договором;

2) виконувати встановлені обмеження (обтяження) в обсязі, передбаченому законом та договором;

3) дотримуватися встановленого законодавством режиму використання земель;

4) вести роботи способами, які забезпечують збереження оздоровчих і захисних властивостей лісів, а також створюють сприятливі умови для охорони, захисту і відтворення типових та унікальних природних комплексів і об'єктів, рідкісних і таких, що перебувають під загрозою зникнення, видів тваринного і рослинного світу, сприяти формуванню екологічної мережі;

5) своєчасно вносити плату за використання лісових ресурсів;

6) не порушувати прав інших лісокористувачів.

Законом та договором можуть бути передбачені й інші права та обов'язки тимчасових лісокористувачів на умовах довгострокового користування.

Під час розгляду справи ТОВ «Олімпія-Інвест» не надало суду доказів дотримання правового режиму використання земель лісогосподарського призначення та наявність у нього погоджень із власником лісу та постійним лісокористувачем на зведення будівель та споруд під час, так званої «реконструкції».

Доказів наявності розробленого у встановленого порядку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, на яких відповідач-2 реконструював та збудував об?єкти нерухомості, ТОВ «Олімпія-Інвест» суду не подало.

З декларацій про готовність об?єктів до експлуатації вбачається, що реконструкцію та будівництво об?єктів нерухомості на землях природно-заповідного фонду ТОВ «Олімпія-Інвест» здійснило у 2008 році (а.с.41-43).

Оцінюючи доводи відповідачів про те, що реконструкція і будівництво об?єктів нерухомості відповідачем-2 та визнання права власності на них відповідачем-1 здійснювалось на підставі Декларацій про готовність об?єкта до експлуатації (далі - Декларація), суд приходить до наступного.

23.04.2012 Іспекцією ДАБК у Черкаській області затверджено подані ТОВ «Олімпія-Інвест» Декларації про готовність об?єктів до експлуатації на земельній ділянці, розташованій у Корсунь-Шевченківському районі, с.Виграїв, Урочище «Виграївські дачі»; площею 1.20 га, за кадастровим № 7122555500-001-0011, призначеної для рекреаційного використання.

Самі по собі Декларації не є правовстановлюючими документами, що підтверджують право власності, а є лише документами, які вказують тільки на те, що забудовник (тобто ТОВ «Олімпія-Інвест») здійснював будівництво без порушення технічних будівельних норм і правил.

Декларація на відміну від Акта про готовність об?єкта до експлуатації не складається комісійно, а тільки забудовником, який несе відповідальність за достовірність поданих ним відомостей.

Суд бере до уваги, що кожна Декларація містить припис директора, засвідчений печаткою: «Я, ОСОБА_8, усвідомлюю наслідки, передбачені за неповних та недостовірних даних».

Суд приходить до висновку, що ТОВ «Олімпія Інвест» своєю діяльністю по реконструкції та будівництву об?єктів нерухомості на території заказника «Виграївський» порушує порядок використання земель природно-заповідного фонду та Положення про заказник «Виграївський».

З огляду на вищевикладене, суд приходить до висновку, що прокурор довів заявлені ним вимоги і позов підлягає до повного задоволення.

Оскільки позов з двома окремими вимогами заявлено до кожного з відповідачів прокурором, який звільнений від сплати судового збору, то із відповідачів на користь держави необхідно стягнути судовий збір у розмірі по 1 134 грн. з кожного.

Керуючись ст. ст. 49, 82-85 ГПК України суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати незаконним та скасувати рішення виконкому Виграївської сільської ради Корсунь-Шевченківського району від 03.05.2012 № 16 "Про визнання права власності".

Зобов'язати товариство з обмеженою відповідальністю «ОЛІМПІЯ ІНВЕСТ» знести самочинно збудовані об'єкти, а саме: будівля , 7, загальна площа, 51,2 кв.м; будівля, 8, загальна площа, 166,0 кв.м; будівля , 9, загальна площа, 166,0 кв.м; будівля, 10, загальна площа, 100,2 кв.м; будівля, 11 загальна площа, 100,2 кв.м; будівля, 12, загальна площа, 100,2 кв.м; будівля, 13, загальна площа, 100,2 кв.м; будівля, 14, загальна площа, 100,2 кв.м; будівля, 15, загальна площа, 100,2 кв.м; будівля, 16, загальна площа, 100,2 кв.м; будівля, 17, загальна площа, 100,2 кв.м., які знаходяться на земельній лісовій ділянці в адміністративних межах Стеблівської селищної ради Корсунь-Шевченківського району у межах лісової ділянки площею 1,2 га Виграївського лісництва ДП «Корсунь-Шевченківське лісове господарство» кв. 46 вид. 5, та на які видано свідоцтво про право власності на нерухоме майно серії ЯЯЯ № 435850 (номер запису 16-9 в книзі 2 юр).

Стягнути 1147 грн. судового збору з виконавчого комітету Виграївської сільської ради, (код 04411585, вул.Перемоги,5, с.Виграїв, Корсунь-Шевченківський район, Черкаська область; вул.Б.Хмельницького, буд.50, с.Виграїв, Корсунь-Шевченківський район, Черкаська область) в доход державного бюджету через державну податкову інспекцію у Корсунь-Шевченківському районі із зарахуванням на рахунок №31213206783002, отримувач - УДКСУ у м. Черкаси, код - 38031150, банк - ГУДКСУ у Черкаській області, МФО - 854018, код бюджетної класифікації - 22030001.

Стягнути 1147 грн. судового збору з товариства з обмеженою відповідальністю "Олімпія-Інвест" (код 32660737, с.Виграїв Корсунь-Шевченківського район, Черкаська облать) в доход державного бюджету через державну податкову інспекцію у Корсунь-Шевченківському районі із зарахуванням на рахунок №31213206783002, отримувач - УДКСУ у м. Черкаси, код - 38031150, банк - ГУДКСУ у Черкаській області, МФО - 854018, код бюджетної класифікації - 22030001.

Рішення може бути оскаржено до Київського апеляційного господарського суду протягом 10 денного строку з дня складення повного тексту рішення.

СУДДЯ В.В.Єфіменко

Повне рішення складено та

підписано 15.07.2013.(понеділок)

СудГосподарський суд Черкаської області
Дата ухвалення рішення09.07.2013
Оприлюднено16.07.2013
Номер документу32389273
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —925/820/13

Ухвала від 20.06.2014

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Єфіменко В.В.

Постанова від 14.05.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Данилова М.В.

Ухвала від 17.04.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Данилова М.В.

Ухвала від 11.02.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Данилова М.В.

Постанова від 09.12.2013

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Мартюк А.І.

Ухвала від 09.12.2013

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Мартюк А.І.

Ухвала від 25.11.2013

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Чорна Л.В.

Ухвала від 14.10.2013

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Мартюк А.І.

Ухвала від 03.09.2013

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Мартюк А.І.

Рішення від 09.07.2013

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Єфіменко В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні