cpg1251
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
У Х В А Л А
16.07.2013 року Справа № 29/5005/10586/2012
Дніпропетровський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів :
Головуючого судді Вечірка І.О. (доповідач)
суддів : Лисенко О.М., Тищик І.В.
(Зміна складу колегії суддів відбулась на підставі розпорядження секретаря судової палати Лотоцької Л.О. № 814 від 15.07.2013 року)
при секретарі судового засідання: Ревковій Г.О.
представники сторін:
від ініціюючого кредитора: Гугля Р.П., представник, довіреність № 28 від 08.05.13;
інші учасники провадження у справі в судове засідання не з'явились, про час та місце судового засідання повідомлені належним чином.
Розглядаючи у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Бабушкінському районі м. Дніпропетровська Дніпропетровської області Державної податкової служби України
на ухвалу господарського суду Дніпропетровської області від 10.06.2013 року
у справі № 29/5005/10586/2012
за заявою Публічного акціонерного товариства "Акціонерний комерційний банк "Конкорд", м. Дніпропетровськ
до боржника Публічного акціонерного товариства "Бюро інформаційних технологій", м. Дніпропетровськ
про визнання банкрутом
ВСТАНОВИВ:
Ухвалою господарського суду Дніпропетровської області від 10.06.2013 року у справі № 29/5005/10586/2012 (суддя Полєв Д.М.) затверджено ліквідаційний баланс та звіт ліквідатора Публічного акціонерного товариства "Бюро інформаційних технологій", м. Дніпропетровськ. Ліквідовано юридичну особу - Публічне акціонерне товариство "Бюро інформаційних технологій", м. Дніпропетровськ. Провадження у справі припинено.
Не погодившись з ухвалою господарського суду, Державна податкова інспекція у Бабушкінському районі м. Дніпропетровська Дніпропетровської області Державної податкової служби України подала до суду апеляційну скаргу, в якій просить скасувати ухвалу від 10.06.2013 року у справі № 29/5005/10586/2012, припинити провадження у справі.
Апеляційна скарга мотивована тим, що:
- ліквідація боржника унеможливлює виконання податковими органами покладених на них законодавством обов'язків щодо проведення позапланової документальної перевірки та формування кредиторських вимог;
- господарським судом при винесенні оскаржуваної ухвали не було досліджено всіх обставин справи, наявним в матеріалах справи доказам не надано належної правової оцінки;
- характер господарських операцій боржника свідчить про мінімізацію податкових зобов'язань та вказує на ознаки здійснення фіктивної господарської діяльності боржника;
- судом не прийнято до уваги, що ліквідатором не були надані ДПІ первинні документи фінансово-господарської діяльності, що позбавило можливості провести позапланову перевірку банкрута, та у разі виявлення податкової заборгованості, заявити додаткові грошові вимоги до банкрута.
Ухвалою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 09.07.2013 року апеляційну скаргу прийнято до розгляду, розгляд справи призначено у судовому засіданні на 16.07.2013 року.
В засідання суду Державна податкова інспекція у Бабушкінському районі м. Дніпропетровська свого представника не направила, хоча про час та місце судового засідання повідомлена належним чином.
Представник ініціюючого кредитора в судовому засіданні просив припинити провадження за апеляційною скаргою.
Публічне акціонерне товариство "Акціонерний комерційний банк "Конкорд" у відзиві на апеляційну скаргу просило ухвалу господарського суду від 10.06.2013 року у даній справі залишити без змін, апеляційну скаргу залишити без задоволення.
Заслухавши пояснення представника ініціюючого кредитора, обговоривши доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, колегія суддів вважає за необхідне припинити апеляційне провадження у даній справі з урахуванням наступного.
Згідно із пунктом 1-1 Прикінцевих та перехідних положень (Х розділ) Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (надалі - Закон) (в редакції, що діє з 19.01.2013 року) положення цього Закону застосовуються господарськими судами під час розгляду справ про банкрутство, провадження в яких порушено після набрання чинності цим Законом. Оскільки, провадження у даній справі було порушено 07.12.2012 року, то при розгляді справи судом застосовуються норми Закону в редакції, що діяла до 18.01.2013 року.
Відповідно до статті 4-1 Господарського процесуального кодексу України господарські суди розглядають справи про банкрутство у порядку провадження, передбаченому цим Кодексом, з урахуванням особливостей, встановлених Законом.
Згідно з частиною 1 статті 5 Закону провадження у справах про банкрутство регулюється цим Законом, Господарським процесуальним кодексом України, іншими законодавчими актами України.
Пункт 8 частини 3 статті 129 Конституції України визначає серед основних засад судочинства, зокрема, забезпечення апеляційного та касаційного оскарження рішення суду, крім випадків, встановлених законом.
Вказана конституційна норма конкретизована законодавцем в статті 14 Закону України "Про судоустрій і статус суддів", згідно з якою учасники судового процесу та інші особи у випадках і порядку, встановлених процесуальним законом, мають право на апеляційне та касаційне оскарження судового рішення.
Отже, реалізація конституційного права на апеляційне та касаційне оскарження судового рішення названим Законом ставиться в залежність від положень процесуального закону.
Таким чином, Господарський процесуальний кодекс України повинен містити імперативні норми про те, в яких випадках особа має право оскаржити рішення суду в апеляційному чи касаційному порядку.
Нормами статті 91 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що сторони у справі, прокурор, треті особи, особи, які не брали участі у справі, якщо господарський суд вирішив питання про їх права та обов'язки, мають право подати апеляційну скаргу на рішення місцевого господарського суду, яке не набрало законної сили.
У відповідності до статті 1 Закону (в редакції, що діяла до 18.01.2013 року) учасниками провадження у справі про банкрутство визнано таких осіб: сторони, арбітражний керуючий (розпорядник майна, керуючий санацією, ліквідатор), власник майна (орган, уповноважений управляти майном) боржника, а також у випадках, передбачених цим Законом, інші особи, які беруть участь у провадженні у справі про банкрутство, Фонд державного майна України, державний орган з питань банкрутства, представник органу місцевого самоврядування, представник працівників боржника, уповноважена особа засновників, акціонерів або учасників товариств з обмеженою чи додатковою відповідальністю.
Як встановлено статтею 1 Закону, сторонами у справі про банкрутство є кредитори (представник комітету кредиторів) та боржник (банкрут).
Цією статтею також визначено, що кредитор - юридична або фізична особа, яка має у встановленому порядку підтверджені документами вимоги щодо грошових зобов'язань до боржника, щодо виплати заборгованості із заробітної плати працівникам боржника, а також органи Державної податкової служби та інші державні органи, які здійснюють контроль за правильністю та своєчасністю справляння податків і зборів (обов'язкових платежів).
Частина 1 статті 14 Закону встановлює порядок пред'явлення кредиторами своїх вимог до боржника, який включає також подання до господарського суду письмових заяв із вимогами до боржника, а також документів, що їх підтверджують.
Як вбачається з матеріалів справи, провадження у даній справі порушено ухвалою господарського суду Дніпропетровської області від 07.12.2012 року в порядку статті 52 Закону (а. с. 1).
Постановою господарського суду Дніпропетровської області від 14.01.2013 року боржника визнано банкрутом, відкрито ліквідаційну процедуру строком на 3 місяці, ліквідатором призначено ініціюючого кредитора - Публічне акціонерне товариство "Акціонерний комерційний банк "Конкорд", м. Дніпропетровськ (а. с. 75-78).
Особливості та порядок заявлення кредиторами претензій до відсутнього боржника, що ліквідується в порядку статті 52 Закону, визначені положеннями частини 5 статті 52 Закону та передбачають направлення кредиторами ліквідатору заяв із вимогами до банкрута в місячний термін після отримання від ліквідатора відсутнього боржника повідомлення про визнання банкрутом.
Отже, у справі про банкрутство відсутнього боржника особа, що не є ініціюючим кредитором може набути статусу кредитора - сторони у справі про банкрутство після прийняття постанови про визнання банкрутом та у разі звернення із кредиторськими вимогами до боржника.
У зв'язку з наведеним, органи державної податкової служби та інші державні органи є кредиторами неплатоспроможних боржників, якщо вони мають підтверджені у встановленому порядку документами вимоги щодо грошових зобов'язань до боржника. Ця норма міститься в статті 210 Господарського кодексу України. Однак, вказана норма не встановлює автоматичного визнання цих органів кредиторами у всіх справах про банкрутство. Статус кредитора щодо неплатоспроможного боржника набувається, у тому числі і цими органами, через вказані вище процедури, які визначені спеціальними нормами законодавства, що містяться в Законі.
Відповідна правова позиція підтверджується судовою практикою, зокрема постановами Вищого господарського суду України від 12.06.2013 року у справі № 26/5005/11057/2012, від 19.06.2013 року у справі № 25/5005/10788/2012, від 19.06.2013 року у справі № 5017/3804/2012 та іншими.
Згідно з Реєстром вимог кредиторів Публічного акціонерного товариства "Бюро інформаційних технологій" до реєстру включено вимоги ініціюючого кредитора Публічного акціонерного товариства "Акціонерний комерційний банк "Конкорд" на суму 7 320 000,00 грн. (а. с. 120).
Як вбачається з матеріалів справи, Державна податкова інспекція у Бабушкінському районі м. Дніпропетровська не зверталась з вимогами до Публічного акціонерного товариства "Бюро інформаційних технологій" щодо заборгованості по сплаті податків, зборів (обов'язкових платежів) із зазначенням розміру та характеру таких вимог. В своєму листі № 3651/10/10-011 від 20.02.2013 року ДПІ у Бабушкінському районі м. Дніпропетровська повідомила ліквідатора, що станом на 20.02.2013 року за боржником податковий борг відсутній (а. с. 107).
Доказів наявності грошових вимог до боржника Державна податкова інспекція у Бабушкінському районі м. Дніпропетровська не представила і до апеляційного господарського суду.
Крім цього, на час розгляду справи в засіданні 10.06.2013 року Державною податковою інспекцією у Бабушкінському районі м. Дніпропетровська не надано суду доказів видання відповідного наказу та вжиття заходів для проведення позапланової перевірки Публічного акціонерного товариства "Бюро інформаційних технологій".
За таких обставин, оскаржувана Державною податковою інспекцією у Бабушкінському районі м. Дніпропетровська Дніпропетровської області Державної податкової служби України ухвала про затвердження звіту ліквідатора, ліквідаційного балансу боржника та припинення провадження у справі не стосується її прав та обов'язків, а тому Державна податкова інспекція у Бабушкінському районі м. Дніпропетровська не мала права апеляційного оскарження прийнятої у справі ухвали відповідно до положень статей 91, 106 Господарського процесуального кодексу України.
Згідно пункту 1 частини 1 статті 80 Господарського процесуального кодексу України господарський суд припиняє провадження у справі, якщо спір не підлягає вирішенню в господарських судах України.
Відповідно до частини 2 статті 99 Господарського процесуального кодексу України апеляційний господарський суд, переглядаючи рішення в апеляційному порядку, користується правами, наданими суду першої інстанції.
Враховуючи наведене та виходячи із системного аналізу норм Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів апеляційної інстанції вважає, що подана Державною податковою інспекцією у Бабушкінському районі м. Дніпропетровська апеляційна скарга на ухвалу господарського суду Дніпропетровської області від 10.06.2013 року не підлягає розгляду в господарському суді в порядку апеляційного провадження.
За таких обставин, апеляційне провадження, порушене за апеляційною скаргою Державної податкової інспекції у Бабушкінському районі м. Дніпропетровська Дніпропетровської області Державної податкової служби України, підлягає припиненню на підставі пункту 1 частини 1 статті 80 Господарського процесуального кодексу України, як таке, що помилково порушене.
Керуючись п. 1 ч. 1 ст. 80, статтями 86, 99, 106 Господарського процесуального кодексу України, апеляційний господарський суд -
УХВАЛИВ:
Припинити апеляційне провадження за апеляційною скаргою Державної податкової інспекції у Бабушкінському районі м. Дніпропетровська Дніпропетровської області Державної податкової служби України на ухвалу господарського суду Дніпропетровської області від 10.06.2013 року у справі № 29/5005/10586/2012.
Головуючий суддя І.О. Вечірко
Суддя І.В. Тищик
Суддя О.В. Лисенко
З оригіналом згідно
Помічник судді О.В. Заболотна
16.07.2013
Суд | Дніпропетровський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 16.07.2013 |
Оприлюднено | 17.07.2013 |
Номер документу | 32416545 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Полєв Дмитро Миколайович
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Вечірко Ігор Олександрович
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Вечірко Ігор Олександрович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Полєв Дмитро Миколайович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Полєв Дмитро Миколайович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Полєв Дмитро Миколайович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Полєв Дмитро Миколайович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Полєв Дмитро Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні