cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА СЕВАСТОПОЛЯ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 липня 2013 року справа № 919/440/13
Господарський суд міста Севастополя у складі судді Грицай О.С. при секретарі Григор'євої К.Д., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом: товариства з обмеженою відповідальністю "Аргона"
(99029, м. Севастополь, вул. Шевченко, 29, кв. 21)
( 99004, м. Севастополь, вул. Хрульова, 13)
до публічного акціонерного товариства "Морстрой"
(99011, м. Севастополь, вул. Новоросійська, 25/ вул. Демідова, 7)
про стягнення заборгованості у розмірі 4 560 837,02 грн,
за участю представників:
позивача - Цатурян С. С, довіреність б/н від 23.02.2013;
відповідача - Ходико Д. Л, довіреність № 5 від 01.01.2013;
відповідача - Анішин В. М, довіреність 406/11 від 17.07.2013.
в с т а н о в и в:
У квітні 2013 року товариство з обмеженою відповідальністю "Аргона" звернулось до господарського суду міста Севастополя із позовною заявою до публічного акціонерного товариства "Морстрой" про стягнення заборгованості у розмірі 2 808 352,37 грн, з яких: 2 441 231,31 грн - заборгованість за договором № 14/07/10 від 17.08.2010, 244 123,13 грн - пеня,122 997,93 грн - 3 % річних.
Розгляд справи відповідно до статті 77 господарського процесуального кодексу України неодноразово відкладався.
26.04.2013 через канцелярію суду від представника позивача надійшла заява про зміну предмету позовних вимог та збільшення позовних вимог, яка була прийнята судом.
Ухвалою суду від 05.06.2013 у зв'язку з перебуванням у відрядженні судді Плієвої Н.Г., справу №919/440/13, було прийнято за результатами повторного автоматичного розподілу суддею Грицай О. С.
Розгляд справ відбувався у судових засіданнях 25.06.2013 року та 15.07.2013 року.
У судовому засіданні 15.07.2013 року було оголошено перерву до 18.07.2013 року до 11-00 год.
15.07.2013 року позивачем через канцелярію суду було надано заяву про уточнення позовних вимог на підставі договорів, які укладені між товариством з обмеженою відповідальністю "Аргона" та публічним акціонерним товариством "Морстрой", а саме договір №14/07/10 від 17.08.2010, №03/03/10 від 16.03.2010, №15/06/11 від 15.06.2011 та № 17/01/12 від 17.01.2012, відповідно до яких останній просить стягнути з відповідача суму основної заборгованості у розмірі 3 870 551,28 грн,пеню у розмірі 467 838,94 грн, 3% річних у розмірі 222 446,80 грн, всього 4 560 837,02 грн (а.с 152-153), яка по суті є завою про зменшення позовних вимог.
Зазначена заява відповідає вимогам ст.22 ГПК України , тому вона приймається судом, у зв'язку з чим має місце нова ціна позову -4 560 837,02 грн, в межах якої розглядається спір.
У судовому засіданні 15.07.2013 та 18.07.2013 представник відповідача просив відкласти розгляд справи для врегулювання спору мирним шляхом, представник позивача заперечував, суд вирішив відмовити у задоволенні цього клопотання у зв'язку з тривалим строком розгляду справи та можливістю врегулювати спір мирним шляхом на стадії виконавчого провадження.
Крім викладеного судом встановлено, що 17.08.2012 року між сторонами укладено договір № 14/07/10 відповідно до пункту 1.1 якого замовник (відповідач) розмістив, а виконавець (позивач) прийняв до виконання в ремонт на клас СМПК «ЧЕРНОМОРЕЦ-26» в подальшому «судно» в об'ємі узгодженому сторонами попередньої ремонтної відомості.
Попередня вартість ремонту плавкрана визначається протоколом договірної ціни (додаток « 1», який є невід'ємною частиною цього договору (пункт 2.1 договору).
Розділом 3 договору передбачено строк ремонту, відповідно до пункту 3.1 якого тривалість виконання ремонту судна виконавцем -встановлюється 60 діб від дати приймання судна в ремонт, порядок виконання ремонтних робіт узгоджується із замовником.
Приймання судна в ремонт оформляється актом приймання судна в ремонт (додаток № 2), дата оформлення якого вважається датою початку ремонту судна (пункт 3.2 договору).
Відповідно до пункту 3.3 договору датою закінчення ремонту судна вважається дата підписання уповноваженим на те представником сторін приймання- здавального акту (додаток №3).
Згідно з пунктом 4.1 договору замовник здійснює оплату робіт виконавця банківським переказом грошових коштів на розрахунковий рахунок виконавця в наступному порядку:
- перший платіж - 500 000,00 грн., з ПДВ через 60 днів від приймання судна в ремонт;
- другий платіж - 800 000,00 грн., з ПДВ через 80 діб, після приймання судна в ремонт;
- третій платіж - 350 000,00 грн., з ПДВ через 100 діб, після приймання судна в ремонт;
- четвертий платіж - кінцевий розрахунок від узгодженої суми виконаної відомості за мінусом авансів, впродовж 120 діб, після виходу судна з ремонту.
У випадку просрочки платежів відповідно до п 4.1 цього договору більше ніж на 3 доби замовник сплачує виконавцю пеню в розмірі 0,1 % від суми несплати за кожний день просрочки, але не більше 10% від просроченого платежу (пункт 5.1 договору).
Відповідно до пункту 12.1 цей договір діє з моменту його підписання і до повного здійснення взаєморозрахунків сторін.
Також між сторонами було укладено договір від 16.03.2010 №03/03/10 відповідно до пункту 1.1 якого замовник (відповідач) розмістив, а виконавець (позивач) прийняв до виконання в ремонт на клас ПАНТОН-ПЛАШКОУТ № 18 в подальшому «судно» в об'ємі узгодженому сторонами попередньої ремонтної відомості.
Попередня вартість ремонту судна складає 406 663,80 (чотириста шість тисяч шістсот шістдесят три) грн.., 80 коп., в тому числі ПДВ 20% - 67 777,30 грн (пункт 2.1 договору).
Розділом 3 договору передбачено строк ремонту відповідно до пункту 3.1 якого тривалість виконання ремонту судна виконавцем -встановлюється 30 діб від дати приймання судна в ремонт, порядок виконання ремонтних робіт узгоджується із замовником.
Приймання судна в ремонт оформляється актом приймання судна в ремонт (додаток № 2), дата оформлення якого вважається датою початку ремонту судна (пункт 3.2 договору).
Відповідно до пункту 3.3 договору датою закінчення ремонту судна вважається дата підписання уповноваженим на те представником сторін приймання- здавального акту (додаток №3).
Згідно з пунктом 4.1 договору замовник здійснює оплату робіт виконавця, банківським переказом грошових коштів на розрахунковий рахунок виконавця в наступному порядку:
- перший платіж - 150 000,00 грн., з ПДВ через 30 днів після підписання акту виконаних робіт;
- другий платіж - 100 000,00 грн., з ПДВ через 45 діб, після підписання акту виконаних робіт;
- третій платіж - 100 000,00 грн., з ПДВ через 60 діб, після підписання акту виконаних робіт;
- четвертий платіж - кінцевий розрахунок від узгодженої суми виконаної відомості за мінусом авансів, впродовж 90 діб, після виходу судна з ремонту.
У випадку просрочки платежів відповідно до п 4.1 цього договору більше ніж на 3 доби замовник сплачує виконавцю пеню в розмірі 0,1 % від суми несплати за кожний день просрочки, але не більше 10% від просроченого платежу (пункт 5.1 договору).
Відповідно до пункту 12.1 цей договір діє з моменту його підписання і до повного здійснення взаєморозрахунків сторін.
Між сторонами було укладено договір від 15.06.2011 №15/06/11 відповідно до пункту 1.1 якого замовник (відповідач) розмістив, а виконавець (позивач) прийняв до виконання докового ремонту СМПК «ЧЕРНОМОРЕЦ-3» в подальшому «судно» в об'ємі узгодженому сторонами попередньої ремонтної відомості.
Попередня вартість плав крана визначається протоколом договірної ціни (додаток № 1), який є невід'ємною частиною цього договору (пункт 2.1 договору).
Розділом 3 договору передбачено строк ремонту відповідно до пункту 3.1 якого тривалість виконання ремонту судна виконавцем -встановлюється 30 діб від дати приймання судна в ремонт, порядок виконання ремонтних робіт узгоджується із замовником.
Приймання судна в ремонт оформляється актом приймання судна в ремонт (додаток № 2), дата оформлення якого вважається датою початку ремонту судна (пункт 3.2 договору).
Відповідно до пункту 3.3 договору датою закінчення ремонту судна вважається дата підписання уповноваженим на те представником сторін приймання- здавального акту (додаток №3).
Згідно з пунктом 4.1 договору замовник здійснює оплату робіт виконавця банківським переказом грошових коштів на розрахунковий рахунок виконавця в наступному порядку:
- перший платіж - 500 000,00 грн., з ПДВ через 90 днів від приймання судна в ремонт;
- другий платіж - 600 000,00 грн., з ПДВ через 110 діб, після приймання судна в ремонт;
- третій платіж - кінцевий розрахунок від узгодженої суми виконаної відомості за мінусом авансів, впродовж 120 діб, після виходу судна з ремонту.
У випадку просрочки платежів відповідно до п 4.1 цього договору більше ніж на 3 доби замовник сплачує виконавцю пеню в розмірі 0,1 % від суми несплати за кожний день просрочки, але не більше 10% від просроченого платежу (пункт 5.1 договору).
Відповідно до пункту 12.1 цей договір діє з моменту його підписання і до повного здійснення взаєморозрахунків сторін.
Також між сторонами було укладено договір від 17.01.2012 №17/01/12 відповідно до пункту 1.1 якого замовник (відповідач) розмістив, а виконавець (позивач) прийняв до виконання в ремонт на клас СМПК «ЧЕРНОМОРЕЦ-3» » в подальшому «судно» в об'ємі узгодженому сторонами попередньої ремонтної відомості.
Попередня вартість ремонту плавкрана визначається протоколом договірної ціни (додаток 1), який є невід'ємною частиною цього договору (пункт 2.1 договору).
Розділом 3 договору передбачено строк ремонту відповідно до пункту 3.1 якого тривалість виконання ремонту судна виконавцем -встановлюється 75 діб від дати приймання судна в ремонт, порядок виконання ремонтних робіт узгоджується із замовником.
Приймання судна в ремонт оформляється актом приймання судна в ремонт (додаток № 2), дата оформлення якого вважається датою початку ремонту судна (пункт 3.2 договору).
Відповідно до пункту 3.3 договору датою закінчення ремонту судна вважається дата підписання уповноваженим на те представником сторін приймання- здавального акту (додаток №3).
Згідно з пунктом 4.1 договору замовник здійснює оплату робіт виконавця банківським переказом грошових коштів на розрахунковий рахунок виконавця в наступному порядку:
- перший платіж - 1 000 000,00 грн., з ПДВ впродовж 5 банківських днів підписання договору;
- другий платіж - 800 000,00 грн., з ПДВ через 30 діб, після приймання судна в ремонт;
- третій платіж - 500 000,00 грн., з ПДВ через 60 діб, після приймання судна в ремонт;
- четвертий платіж - кінцевий розрахунок від узгодженої суми виконаної відомості за мінусом авансів, впродовж 30 діб, після виходу судна з ремонту.
У випадку просрочки платежів відповідно до п 4.1 цього договору більше ніж на 3 доби замовник сплачує виконавцю пеню в розмірі 0,1 % від суми несплати за кожний день просрочки, але не більше 10% від просроченого платежу (пункт 5.1 договору).
Відповідно до пункту 12.1 цей договір діє з моменту його підписання і до повного здійснення взаєморозрахунків сторін.
На час розгляду справи в суді відповідачем взяті зобов'язання не виконані, у зв'язку з чим заборгованість за надані послуги з врахування заяви про уточнення позовних вимог складає 3 870 551,28 грн., що підтверджено підписаним обома сторонами актом звірки від 01.07.2013, (а.с. 151), оригінал якого було оглянуто у судовому засіданні 15.07.2013 р та перевірено судом.
Аналіз правовідносин, які існували між сторонами свідчить, що за своєю юридичною природою між ними укладено договір про надання послуг, згідно до приписів статті 901 Цивільного кодексу України за яким одна сторона (виконавець) зобов'язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов'язується оплатити виконавцеві зазначену послугу.
Відповідно до пункту 1 статті 193 Господарського кодексу України суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
Відповідно до ст.ст. 525, 526 Цивільного кодексу України, зобов'язання має виконуватись належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших правових актів, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
Згідно до частини 7 статті 193 Господарського кодексу України одностороння відмова від виконання умов договору не допускається, а тому несплата відповідачем заборгованості в розмірі 3 870 551,28 грн. є порушенням господарських зобов'язань за вказаним договором, а тому підлягає до стягнення.
Водночас, позивачем нарахована пеня в сумі 467 838,94 грн., відповідно до пункту 5.1 договорів, нарахування якої є правомірним, оскільки згідно до статті 230 Господарського кодексу України штрафними санкціями визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов'язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов'язання. Відповідно до статті 231 того ж Кодексу законом щодо окремих видів зобов'язань може бути визначений розмір штрафних санкцій, зміна якого за погодженням сторін не допускається. Крім того, у разі, якщо розмір штрафних санкцій законом не визначено, санкції застосовуються в розмірі, передбаченому договором.
Дослідивши наданий позивачем розрахунок пені у розмірі 467 838,94 грн., за період 6 місяців, з 24.07.2011 року, нарахованих на суму заборгованості та контррозрахунок відповідача, господарський суд зауважує, що вказаний розрахунок має помилки та додає свій розрахунок виконаний відповідно до вимог чинного законодавства:
1) договір №03/03/10 від 16.03.2010
404 298,02 грн. (сума заборгованості) х подвійна ставка НБУ (7,75%) х 180 (дні прострочки) : 100 = 30 903,88 грн.
2) договір №15/06/11 від 15.06.2011
1 405 498,40 грн. (сума заборгованості) х подвійна ставка НБУ (7,5%) х 180 (дні прострочки) : 100 = 103 684,31 грн.
3) договір №14/07/10 від 17.08.2010
2 441 231,31 грн. (сума заборгованості) х подвійна ставка НБУ (7,75%) х 180 (дні прострочки) : 100 = 186 603,71 грн.
4) договір №17/01/2012 від 17.01.2012
464 523,55 грн. (сума заборгованості) х подвійна ставка НБУ (7,5%) х 92 (дні прострочки) : 100 = 17 514,82 грн.
Розрахунки пені позивача та відповідача є неточним, оскільки позивачем взято до нарахування пені 0,1 % відповідно до п 5.1 договорів, що суперечить чинному законодавству, а відповідачем не було враховано кількість днів у 2012 році. Таким чином сума пені складає 338 706, 72 грн, яка має бути стягнута з відповідача.
Через несвоєчасне виконання зобов'язань за договорами позивачем нараховані відповідачу 3% річних у сумі 222 446,80 грн, відповідно до розрахунку, у зв'язку з чим суд зазначає, що правові наслідки порушення юридичними особами своїх грошових зобов'язань передбачені, приписами статей 534, 549-552, 611, 625 Цивільного кодексу України, а також статтями 229-234 Господарського кодексу України. З урахуванням приписів частини другої статті 625 ЦК України правовими наслідками порушення грошового зобов'язання, тобто прострочення у виконанні зобов'язання сплатити гроші, є обов'язок сплатити не лише суму основного боргу, а й серед іншого інфляційні нарахування, що обраховуються як добуток від суми основного боргу на індекс інфляції, та проценти річних від простроченої суми основного боргу.
Поряд з цим, сплата трьох процентів річних від простроченої суми (якщо інший їх розмір не встановлений договором або законом), так само як й інфляційні нарахування, не мають характеру штрафних санкцій і є способом захисту майнового права та інтересу кредитора шляхом отримання від боржника компенсації (плати) за користування ним утримуваними коштами, належними до сплати кредиторові.
Дослідивши наданий позивачем та відповідачем розрахунки 3% річних у розмірі 222 446,80 грн., нарахованих на суму заборгованості, господарський суд вважає його вірним та таким, що підлягає до стягненню.
Водночас, враховуючи приписи ст.ст. 44 , 49 ГПК України в частині розподілу судових витрат, суд зазначає, що при частковому задоволенні позову сплата судового збору покладається на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку про наявність підстав для стягнення з відповідача на користь позивача 66 871,48 грн. судового збору.
На підставі вказаних правових норм і керуючись статтями 44, 49, 82-85 ГПК України,
в и р і ш и в :
1. Позовні вимоги задовольнити частково.
2. Стягнути з публічного акціонерного товариства "Морстрой" (99011, м. Севастополь, вул. Новоросійська, 25/ вул. Демідова, 7, ЄДРПОУ 13792296, ідентифікаційний номер 137922927021, р/р № 2600400015461, 2600100025461 в філіалі ОАО «Укрексімбанк», м. Севастополя) на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Аргона" (99029, м. Севастополь, вул. Шевченко, 29, кв. 21, 99004, м. Севастополь, вул. Хрульова, 13, ЄДРПОУ 25129166, ідентифікаційний номер 251291627030, р/р № 26004004130201 в СФ Банк «Фінанси і Кредит ТОВ) - 3 870 551, 28 грн. суму заборгованості, пеню у розмірі - 338 706, 72 грн, 3 % річних у розмірі - 222 446,80 грн та 66 871, 48 грн. компенсації по сплаті судового збору.
3. В решті позовних вимог відмовити.
4. Накази видати після набрання рішенням законної сили.
Повне рішення складено - 19 липня 2013 року
Суддя О.С. Грицай
Суд | Господарський суд м. Севастополя |
Дата ухвалення рішення | 18.07.2013 |
Оприлюднено | 19.07.2013 |
Номер документу | 32479412 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд м. Севастополя
Грицай Оксана Сергіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні