ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 липня 2013 року м. ПолтаваСправа № 816/2831/13-а
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Чеснокової А.О.,
при секретарі - Пшенишному В.С.,
за участю: прокурора - Копитця О.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Прокурора Чорнухинського району Полтавської області до Чорнухинської районної державної адміністрації Полтавської області, треті особи - ОСОБА_1, Державний реєстратор Реєстраційної служби Чорнухинського районного управління юстиції Полтавської області про скасування розпорядження та рішення, -
В С Т А Н О В И В:
20 травня 2013 року позивач Прокурор Чорнухинського району Полтавської області звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Чорнухинської РДА (далі за текстом - відповідач), третя особи - ОСОБА_1, Державний реєстратор Реєстраційної служби Чорнухинського РУЮ Полтавської області про скскасування розпорядження голови Чорнухинської РДА від 09 січня 2013 року № 52 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки" та рішення Державного реєстратора Реєстраційної служби Чорнухинського РУЮ Полтавської області про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку, передану у власність громадянці ОСОБА_1, площею 2,0 га, кадастровий номер 5325155100:00:018:0088 (редакція позовних вимог від 09 липня 2013 року а.с. 83-85).
В обґрунтування позовних вимог позивач посилався на відсутність компетенції відповідача щодо розпорядження земельними ділянками сільськогосподарського призначення державної власності. Всупереч вимогам чинного земельного законодавства Чорнухинською РДА на підставі розпорядження голови Чорнухинської РДА від 09 січня 2013 № 52 відведено гр. ОСОБА_1 земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства на території Чорнухинської селищної ради загальною площею 2.0 га, кадастровий номер 5325155100:00:018:0088. Вищевказане порушення зумовило внесення державним реєстратором Реєстраційної служби Чорнухинського РУЮ Полтавської області до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно запису про державну реєстрацію права власності на зазначене вище об'єкт нерухомого майна за ОСОБА_1
У судовому засіданні представник прокуратури підтримав позовні вимоги та просив суд їх задовольнити, посилаючись на обставини, викладені в позовній заяві.
Відповідач явку уповноваженого представника в судове засідання не забезпечив, хоча про час та місце розгляду справи повідомлявся своєчасно та належним чином, причини неявки суду не повідомив, заперечень щодо позову суду не надав.
Треті особи в судове засідання не з'явились, про дату та місце розгляду справи повідомлялись належним чином, причини неявки суду не повідомили.
Суд, вивчивши та дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, приходить до висновку, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом встановлено, що Прокуратурою Чорнухинського району Полтавської області під час проведення перевірки, санкціонованої Постановою прокурора Чорнухинського району "Про проведення перевірки у порядку нагляду за додержанням і застосуванням законів" від 27 лютого 2013 року № 12 (а.с. 11-13), виявлено порушення вимог Земельного кодексу України та відомчих нормативно-правових актів у діяльності Чорнихинської РДА при прийнятті рішень щодо регулювання земельних правовідносин.
Так, розпорядженням голови Чорнухинської РДА від 09 січня 2013 року № 52 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства гр. ОСОБА_1, жительці АДРЕСА_1, на території Чорнухинської селищної ради загальною площею 2.0 га.
Крім того, пунктом 3 вказаного розпорядження вирішено передати в приватну власність гр. ОСОБА_1, вказану земельну ділянку площею 2.0 га, в тому числі ріллі 2.0 га (кадастровий помер 5325 1 55 100:00:01 8:0088).
Вищевказане порушення підтверджується також Актом перевірки держаного інспектора сільського господарства в Полтавській області від 12 березня 2013 року (а.с. 14-17).
На підставі розпорядження голови Чорнухинської РДА від 09 січня 2013 року № 52 Державним реєстратором Реєстраційної служби Чорнухинського РУЮ Полтавської області до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно 19 березня 2013 року внесено запис № 483566 про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку на території Чорнухинського району Полтавської області для ведення особистого селянського господарства площею 2.0 га, кадастровий помер 5325 1 55 100:00:01 8:0088 за ОСОБА_1, що підтверджується Інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, щодо об'єкта нерухомого майна від 16 червня 2013 року № 5058444 (а.с. 78).
Прокуратура Чорнухинського району, вважаючи розпорядження голови Чорнухинської РДА від 09 січня 2013 року № 52 таким, що виходить за межі компетенції відповідача, суперечить законодавству з питань регулювання земельних правовідносин, оскільки прийняте без наявності правових підстав для винесення, не погоджуючись із правомірністю рішення Державного реєстратора Реєстраційної служби Чорнухинського РУЮ Полтавської області про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку, передану у власність громадянці ОСОБА_1, площею 2,0 га, кадастровий номер 5325155100:00:018:0088, звернулась до суду з вимогою скасувати спірні рішення.
Згідно із частиною 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Надаючи оцінку спірному розпорядженню голови Чорнухинської РДА від 09 січня 2013 року № 52, суд виходить з наступних міркувань.
Відповідно до положень частини 2 статті 1 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" місцева державна адміністрація с місцевим органом виконавчої влади і входить до системи органів виконавчої влади.
У своїй діяльності, як передбачено частиною 2 статті 7 Закону України "Про місцеві державні адміністрації", місцеві державні адміністрації у своїй діяльності керуються Конституцією України, цим та іншими законами України, актами Президента України, щорічним посланням Президента України до Верховної Ради України про внутрішнє і зовнішнє становище України, актами Кабінету Міністрів України, органів виконавчої влади вищого рівня, а районні державні адміністрації в Автономній Республіці Крим - також рішеннями та постановами Верховної Ради Автономної Республіки Крим, рішеннями Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їх повноважень.
Повноваження місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин закріплені статтею 17 Земельного кодексу України та статтею 21 Закону України "Про місцеві державні адміністрації". Зокрема, до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносинах належить, розпорядження землями державної власності в межах, визначених Земельним кодексом України.
При цьому, відповідно положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" № 5245-VІ від 06 вересня 2012 року, який набрав чинності з 01 січня 2013 року, статтю 122 Земельного кодексу України викладено в новій редакції.
Так, з 01 січня 2013 року частиною 3 зазначеної норми передбачено, що районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для:
а) ведення водного господарства;
б) будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), з урахуванням вимог частини сьомої цієї статті;
в) індивідуального дачного будівництва.
Частиною 4 статті 122 Земельного кодексу України врегульовано, що центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Таким чином, нова редакція статті 122 Земельного кодексу України передбачає передачу повноважень щодо розпорядження земельними ділянками сільськогосподарського призначення державної власності до Державного агентства земельних ресурсів України та його територіальних органів.
Указом президента України "Про внесення змін до пункту 4 Положення про Державне агентство земельних ресурсів України" від 29 грудня 2012 року № 770 (набрав чинності 03 січня 2013 року) пункт 4 "Положення про Державне агентство земельних ресурсів України", затвердженого Указом Президента України від 08 квітня 2011 року № 445, доповнено підпунктом 6-1, відповідно до якого Держземагентство України відповідно до покладених на нього завдань передає відповідно до закону безпосередньо або через визначені в установленому порядку територіальні органи земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у власність або в користування для всіх потреб.
Аналіз наведених вище норм дає підстави для висновку, що з 01 січня 2013 року районні державні адміністрації позбавлені повноважень щодо передачі у власність та користування земель сільськогосподарського призначення державної власності.
З урахуванням викладеного, суд погоджується з доводами Прокуратури Чорнухинського району про відсутність у відповідача компетенції щодо розпорядження земельними ділянками сільськогосподарського призначення та, як наслідок, про протиправність розпорядження голови Чорнухинської РДА від 09 січня 2013 року № 52, згідно якого вирішено передані у приватну власність гр. ОСОБА_1 земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної форми власності (за межами населених пунктів) загальною площею 2.0 га.
Отже, розпорядження голови Чорнухинської РДА від 09 січня 2013 року № 52 є неправомірним.
Щодо позовних вимог про скасування рішення Державного реєстратора Реєстраційної служби Чорнухинського РУЮ Полтавської області про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку, передану у власність громадянці ОСОБА_1, площею 2,0 га, кадастровий номер 5325155100:00:018:0088, суд зазначає наступне.
Як свідчать матеріали справи, спірне розпорядження Державного реєстратора Реєстраційної служби Чорнухинського РУЮ Полтавської області від 19 березня 2013 року прийняте третьою особою на підставі розпорядження голови Чорнухинської РДА від 09 січня 2013 року № 52.
Порядок внесення записів до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно передбачений статтею 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Згідно з частиною 1 статті 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" записи до Державного реєстру прав на нерухоме майно вносяться на підставі прийнятого рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень. При цьому частиною 4 статті 9 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" визначено, що державний реєстратор самостійно приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень або відмову в такій реєстрації.
Відповідно до частини 2 статті 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" у разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.
Вимогами статті 125 Земельного кодексу України передбачено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Порядок державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - Порядок державної реєстрації), а також Порядок надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 22 червня 2011 № 703 (з подальшими змінами).
Законом та Порядком державної реєстрації прав передбачено проведення державної реєстрації права власності на нерухоме майно, інших речових прав за заявочним принципом шляхом подання уповноваженому суб'єкту відповідної заяви про державну реєстрацію, форму і вимоги до якої встановлює Міністерство юстиції України (частина 4 статті 15 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", пункт 7 Порядку державної реєстрації).
Отже, з моменту державної реєстрації права власності на вказану вище земельну ділянку (Інформаційна довідка з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, щодо об'єкта нерухомого майна № 5058444 від 19 червня 2013 року), остання вибула з фактичного володіння держави, в особі Чорнухинської РДА, та перейшла у власність гр. ОСОБА_1 Для повного захисту інтересів Держави та повернення земельної ділянки у державну власність необхідним є не лише скасування розпорядження голови Чорнухинської РДА від 09 січня 2013 року № 52, а й скасування рішення про державну реєстрацію права власності (правова підстава набуття права власності) на земельну ділянку, передану у власність гр. ОСОБА_1, площею 2,0 га (кадастровий номер 5325155100:00:018:0088) та внесення до Державного реєстру прав запису про скасування державної реєстрації прав на вказану земельну ділянку.
З урахуванням доведеності факту протиправності Розпорядження голови Чорнухинської РДА від 09 січня 2013 року № 52, суд вважає достатніми підстави для скасування рішення Державного реєстратора Реєстраційної служби Чорнухинського РУЮ Полтавської області про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку, передану у власність гр. ОСОБА_1, площею 2,0 га, кадастровий номер 5325155100:00:018:0088.
Відповідно до частини 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини 1 статті 11 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд згідно із статтею 86 цього ж Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.
Приписами статті 159 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Таким чином, суд перевіривши матеріали справи, оцінивши надані докази, дійшов висновку, що позовні вимоги обґрунтовані, підтверджені матеріалами справи та підлягають задоволенню.
На підставі викладеного, керуючись статтями 7, 8, 9, 10, 11, 71, 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України, -
П О С Т А Н О В И В:
Позовні вимоги Прокурора Чорнухинського району Полтавської області до Чорнухинської районної державної адміністрації Полтавської області, треті особи: ОСОБА_1, Державний реєстратор Реєстраційної служби Чорнухинського районного управління юстиції Полтавської області про скасування розпорядження та рішення - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати розпорядження голови Чорнухинської районної державної адміністрації Полтавської області від 09 січня 2013 року № 52 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки".
Скасувати рішення Державного реєстратора Реєстраційної служби Чорнухинського районного управління юстиції Полтавської області про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку, передану у власність громадянці ОСОБА_1, площею 2,0 га, кадастровий номер 5325155100:00:018:0088.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня проголошення постанови з одночасним поданням її копії до суду апеляційної інстанції. У разі складення постанови у повному обсязі відповідно до статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Повний текст постанови виготовлено 23 липня 2013 року.
Суддя А.О. Чеснокова
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.07.2013 |
Оприлюднено | 23.07.2013 |
Номер документу | 32528701 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
А.О. Чеснокова
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні