8/9/09
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
=======================================================================
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"10" березня 2009 р. 12:10Справа № 8/9/09
м. Миколаїв
Господарський суд Миколаївської області, у складі судді Гриньової-Новицької Т.В.,
при секретарі Барановій О.В.,
за участю представників:
позивача –Гладуна М.П., дов. № 1 від 08.01.2009р.;
відповідача –Мізецького С.А., дов. № 01 від 03.02.2009р.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом Снігурівської міжрайонної Державної податкової інспекції у Миколаївській області,
57300, Миколаївська область, м. Снігурівка, вул. Леніна, 3,
до Снігурівської районної організації Української народної партії,
57324, Миколаївська область, Снігурівський район, с. Широке,
про припинення юридичної особи, -
В С Т А Н О В И В:
Снігурівською міжрайонною Державною податковою інспекцією у Миколаївській області пред'явлено позов про припинення юридичної особи Снігурівська районна організація Української народної партії на підставі абз. 4 ч. 2 ст. 38 Закону України “Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців”, посилаючись на те, що відповідач, як платник податків, з моменту державної реєстрації, не подає податкових декларацій, документів бухгалтерської звітності до податкових органів.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що всупереч п. 1.2 ст. 9 Закону України “Про систему оподаткування” відповідач не подавав звітність до Снігурівської міжрайонної Державної податкової інспекції у Миколаївській області з моменту державної реєстрації, що підтверджується відповідним актом № 476/15-26117745 від 09.10.2008р. (а. с. 6). Відповідно до абз. 4 ч. 2 ст. 38 Закону України “Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців” від 15.05.2003р. № 755-ІV - неподання протягом року органам державної податкової служби податкових декларацій, документів фінансової звітності відповідно до закону є підставою для постановляння судового рішення щодо припинення юридичної особи, що не пов'язано з банкрутством юридичної особи.
У судовому засіданні позивач позовні вимоги підтримав у повному обсязі.
Відповідач проти позову заперечує, просить суд відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог, при цьому посилається на таке:
Політичні партії та їх структурні підрозділи є особливим видом юридичних осіб, утворення, діяльність, припинення діяльності яких регламентується спеціальним законом –Законом України “Про політичні партії в Україні”. Згідно зі ст. 18 Закону України “Про політичні партії в Україні” державний контроль за діяльністю політичних партій здійснюють: Міністерство юстиції України; Центральна виборча комісія.
Серед суб'єктів які здійснюють державний контроль за діяльністю політичних партій, які наділені правом подавати позови про припинення діяльності партій та їх структурних підрозділів відсутні органи Державної податкової служби. Таким чином, Снігурівська міжрайонна державна податкова інспекція у Миколаївській області вийшла за межи своїх повноважень і є неналежним позивачем.
У примусовому порядку діяльність партії та її структурних підрозділів може бути припинена тільки шляхом заборони її діяльності або шляхом анулювання реєстраційного свідоцтва. Вичерпний перелік підстав для примусового припинення діяльності партій викладений у ст. ст. 21, 24 Закону України “Про політичні партії в Україні” серед яких відсутні такі, як неподання документів податкової звітності.
Вивчивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, господарський суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позовних вимог. Висновок суду ґрунтується на такому:
Снігурівська районна організація Української Народної партії зареєстрована 24.09.2001р. Снігурівським районним управлінням юстиції за № 5, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, свідоцтвом про реєстрацію об'єднання громадян та статутом Української народної партії.
Відповідно до Статуту, Українська народна партія –політична партія, що виникла і діє відповідно до Конституції України та законів України як вияв народної ініціативи, спрямованої на оновлення суспільства, утвердження державної незалежності України, побудову в Україні національної демократичної соціальної правової держави та розвиненого громадянського суспільства.
Головною метою діяльності Української народної партії є утвердження державної незалежності України, розбудова в Україні розвиненого громадянського суспільства та національної демократичної соціальної правової держави, інтегрованої в європейське співтовариство шляхом повноправного членства в НАТО, Європейському союзі ті інших євроатлантичних структурах, здобуття у визначений Конституцією України та законами України спосіб владних повноважень членами УНП для реалізації партійної програми.
У межах відповідних адміністративно-територіальних одиниць створюються районні, міські, районні в містах організації, які ставляться на облік в обласній організації.
Отже, як вбачається з викладеного, Снігурівська районна організація Української Народної партії створена без мети одержання прибутку.
Згідно ч. 1 ст. 3 Господарського кодексу України, під господарською діяльністю у цьому Кодексі розуміється діяльність суб'єктів господарювання у сфері суспільного виробництва, спрямована на виготовлення та реалізацію продукції, виконання робіт чи надання послуг вартісного характеру, що мають цінову визначеність.
Відповідно до ч. 2 ст. 3 означеного Кодексу, господарська діяльність, що здійснюється для досягнення економічних і соціальних результатів та з метою одержання прибутку, є підприємництвом, а суб'єкти підприємництва - підприємцями.
Згідно ст. 42 Господарського кодексу України, підприємництво - це самостійна, ініціативна, систематична, на власний ризик господарська діяльність, що здійснюється суб'єктами господарювання (підприємцями) з метою досягнення економічних і соціальних результатів та одержання прибутку.
Частиною 2 ст. 3 ГК України також передбачено, що господарська діяльність може здійснюватись і без мети одержання прибутку (некомерційна господарська діяльність).
Згідно ч. 1 ст. 52 ГК України, некомерційне господарювання - це самостійна систематична господарська діяльність, що здійснюється суб'єктами господарювання, спрямована на досягнення економічних, соціальних та інших результатів без мети одержання прибутку.
Пунктом 17 ст. 11 Закону України “Про державну податкову службу” встановлено право органів державної податкової служби звертатися у передбачених законом випадках до судових органів із заявою (позовною заявою) про скасування державної реєстрації суб'єкта підприємницької діяльності.
Отже, податковим органам надано право на звернення з позовами про скасування державної реєстрації лише тих суб'єктів господарювання, які здійснюють господарську діяльність з метою одержання прибутку.
Статтею 2 Закону України “Про політичні партії в Україні” визначено поняття політичної партії - це зареєстроване згідно з законом добровільне об'єднання громадян - прихильників певної загальнонаціональної програми суспільного розвитку, що має своєю метою сприяння формуванню і вираженню політичної волі громадян, бере участь у виборах та інших політичних заходах.
Відповідно до ст. 1 Закону України “Про об'єднання громадян”, об'єднанням громадян є добровільне громадське формування, створене на основі єдності інтересів для спільної реалізації громадянами своїх прав і свобод.
Об'єднання громадян, незалежно від назви (рух, конгрес, асоціація, фонд, спілка тощо) відповідно до цього Закону визнається політичною партією або громадською організацією.
Згідно зі ст. 2 Закону України “Про об'єднання громадян” політичною партією є об'єднання громадян - прихильників певної загальнонаціональної програми суспільного розвитку, які мають головною метою участь у виробленні державної політики, формуванні органів влади, місцевого та регіонального самоврядування і представництво в їх складі
В даному випадку позивач звернувся з позовом про припинення юридичної особи (скасування державної реєстрації) політичної партії, яка не є суб'єктом підприємницької діяльності, тобто поза межами встановленої Законом України “Про державну податкову службу” компетенції.
В преамбулі Закону України “Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб –підприємців” зазначено, що цей Закон регулює відносини, які виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, а також фізичних осіб-підприємців.
Позов заявлено до політичної партії, яка створена на підставі Закону України “Про політичні партії в Україні” та Закону України “Про об'єднання громадян”, а відтак припинення діяльності, ліквідація політичної партії здійснюється на підставі наведених Законів.
Так, статтею 21 Закону України “Про політичні партії в Україні” встановлено, що політична партія може бути за поданням Міністерства юстиції України чи Генерального прокурора України заборонена в судовому порядку у випадку порушення вимог щодо створення і діяльності політичних партій, встановлених Конституцією України, цим та іншими законами України.
Заборона діяльності політичної партії тягне за собою припинення діяльності політичної партії, розпуск керівних органів, обласних, міських, районних організацій політичних партій, її первинних осередків та інших структурних утворень, передбачених статутом партії, припинення членства в політичній партії.
Також, відповідно до ст. 23 Закону України “Про політичні партії в Україні” політичні партії припиняють свою діяльність шляхом реорганізації чи ліквідації (саморозпуску) або в разі заборони її діяльності чи анулювання реєстраційного свідоцтва в порядку, встановленому цим та іншими законами України.
Рішення про реорганізацію чи саморозпуск приймається з'їздом (конференцією) політичної партії відповідно до статуту політичної партії. Одночасно з прийняттям такого рішення з'їзд (конференція) політичної партії приймає рішення про використання майна та коштів політичної партії на статутні чи благодійні цілі.
Статтею 24 Закону України “Про політичні партії в Україні” встановлено, що у разі невиконання політичною партією вимоги частини шостої статті 11 цього Закону, виявлення протягом трьох років з дня реєстрації політичної партії недостовірних відомостей у поданих на реєстрацію документах, невисування політичною партією своїх кандидатів по виборах Президента України та виборах народних депутатів України протягом десяти років орган, який зареєстрував політичну партію, має звернутися до Верховного Суду України з поданням про анулювання реєстраційного свідоцтва. Інші підстави для анулювання реєстраційного свідоцтва не допускаються.
Рішення Верховного Суду України про анулювання реєстраційного свідоцтва політичної партії тягне за собою припинення діяльності політичної партії, розпуск її керівних органів, обласних, міських, районних організацій і первинних осередків та інших статутних утворень політичної партії, припинення членства в політичній партії.
Відповідно до вимог ст. 32 Закону України “Про об'єднання громадян” від 16 червня 1992 року № 2460-XII примусовий розпуск (ліквідація) об'єднання громадян здійснюється за поданням легалізуючого органу або прокурора рішенням суду об'єднання громадян примусово розпускається (ліквідується) у випадках: 1) вчинення дій, передбачених статтею 4 цього Закону; 2) систематичного або грубого порушення вимог статті 22 цього Закону; 3) продовження протиправної діяльності після накладення стягнень, передбачених цим Законом; 4) зменшення кількості членів політичної партії до числа, коли вона не визнається як така.
Суд одночасно вирішує питання про припинення випуску друкованого засобу масової інформації об'єднання громадян, яке примусово розпускається.
Про примусовий розпуск (ліквідацію) об'єднання громадян реєструючий орган протягом п'ятнадцяти днів після набрання рішенням суду законної сили повідомляє у засобах масової інформації.
Рішення про примусовий розпуск всеукраїнських та міжнародних громадських організацій на території України приймається судом.
З наявного у справі акту перевірки Снігурівської міжрайонної державної податкової інспекції від 09.10.2008р. № 476/15-26117745 не вбачається встановлення порушень вимог ст. 21, 24 Закону України “Про політичні партії в Україні”, ст. ст. 4, 22 Закону України “Про об'єднання громадян” з боку політичної партії.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади зобов'язані діяти лише па підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Таким чином, діючим законодавством не пе редбачено право позивача на звернення з відповідним позовом до суду.
За таких обставин та враховуючи вищевикладене, позовні вимоги задоволенню не підлягають.
Керуючись ст. ст. 158-163 КАС України, господарський суд, -
ПОСТАНОВИВ:
В адміністративному позові відмовити.
Постанова набирає законної сили в порядку, встановленому ст. 254 КАС України.
Постанову може бути оскаржено в порядку ст. 186 КАС України.
Суддя
Суд | Господарський суд Миколаївської області |
Дата ухвалення рішення | 10.03.2009 |
Оприлюднено | 01.04.2009 |
Номер документу | 3256541 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Миколаївської області
Гриньова-Новицька Т.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні