Рішення
від 12.03.2009 по справі 12/85
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

12/85

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, Майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98

          


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"12" березня 2009 р.Справа № 12/85

За позовом:  Прокурора Ярмолинецького району в інтересах держави в особі Ярмолинецької районної державної адміністрації смт. Ярмолинці та Державної інспекції з контролю за використанням та охороною земель у Хмельницькій області м. Хмельницький

до Товариства з обмеженою відповідальністю  „СТІОМІ –ХОЛДІНГ” м. Київ

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на стороні позивача - Томашівська сільська рада Ярмолинецького району.

про звільнення самовільно зайнятих ділянок площею 43,0га, 45,65га і 12,75га та відшкодування  шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок  в сумі 91 625грн.24коп.

                                                                                Суддя                     Шпак В.О.

Представники сторін:

Позивача : Цісар О.А. - за дорученням №29/7304/09 від 14.01.2009р.

                     Костик О.М. - за довіреністю  від 31.12.2008р.

Відповідача : Будзинська В.Г. - за довіреністю від 28.01.2009р.

                         Цапів І.М. - за довіреністю від 20.01.2009р.

Третьої особи: Міщук О.П. - сільський голова

За участю від прокуратури: Шкадько В.В. - прокурор відділу облпрокуратури.

Рішення приймається 12.03.2009року, оскільки в засіданні оголошувалась перерва.  

Суть спору:

Прокурор Ярмолинецького району звернувся з позовом в інтересах держави в особі Ярмолинецької районної державної адміністрації смт. Ярмолинці та Управління з контролю за використанням та охороною земель у Хмельницькій області м. Хмельницький до Товариства з обмеженою відповідальністю "Стіомі-Холдінг" м. Київ про зобов'язання відповідача звільнити самовільно зайняті земельні ділянки сільськогосподарського призначення площею 43,0га, 45,65га і 12,75 га на території Томашівської сільської ради Ярмолинецького району за межами населеного пункту та стягнення з відповідача на користь Ярмолинецької районної державної адміністрації шкоду, заподіяну внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок в сумі 91626грн. 24коп.

В обгрунтування позовних вимог посилається на те, що проведеною прокуратурою Ярмолинецького району перевіркою встановлено, що ТОВ „СТІОМІ-Холдінг” самовільно зайняло та використовує землі сільськогосподарського призначення на території Томашівської сільської Ради Ярмолинецького району за межами населеного пункту, чим причинено шкоду.

17.07.2008р. в ході перевірки додержання вимог земельного законодавства начальником Кам'янець-Подільського міжрайвідділу з контролю за використанням та охороною земель Хмельницької облдерземінспекції встановлено, що відповідач в порушення вимог ст.125 Земельного кодексу України самовільно зайняло та використовує земельні ділянки сільськогосподарського призначення площею 43,0га, 45,65га і 12,75га на території Томашівської сільської ради Ярмолинецького району за межами населеного пункту, про що складено відповідні акти перевірки дотримання вимог земельного законодавства.

Представники Управління з контролю за використанням та охороною земель у Хмельницькій області Ярмолинецької райдержадміністрації  позовні вимоги підтримали. Просять позов задоволити.

16.03.2009року прокуратурою Ярмолинецького району подано заяву про уточнення позовних вимог, відповідно до якої прокурор просить суд: Зобов'язати товариство з обмеженою відповідальністю „СТІОМІ –Холдінг” звільнити  самовільно  зайняті  земельні  ділянки  сільськогосподарського  призначення площею   43,0   га,   45,65   га   і   12,75   га   на   території   Томашівської   сільської   ради Ярмолинецького району за межами населеного пункту.  Стягнути із товариства з обмеженою відповідальністю „СТІОМІ –Холдінг” в дохід державного бюджету на користь Ярмолинецькоії районної державної адміністрації шкоду, заподіяну внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, в сумі   91626,24 грн.

Під час розгляду справи позивачами надано суду додатково акт від 16.02.2009року, складений за участю сільського голови, начальника відділу держкомзему у Ярмолинецькому районі, секретарем сільської ради та землевпорядником. У вказаному акті зафіксовано огляд  вказаних земельних  ділянок і зазначено, що вони самовільно зайняті ТОВ „СТІОМІ –Холдінг”, про що свідчать залишки сільськогосподарських культур.  

Відповідач позовні вимоги не визнав, у відзиві на позов зазначив, що вимоги задоволенню не підлягають з наступних підстав.  Відповідно до п.4.1 Порядку планування та проведення перевірок з питань здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, затвердженого наказом Державного комітету України по земельним ресурсам від 12.12.03р. №312 (Порядок), державні інспектори проводять перевірку стану дотримання земельного законодавства в присутності власників земельних ділянок чи землекористувачів або уповноважених ними осіб, а також осіб, які вчинили порушення земельного законодавства. У разі відсутності при перевірці власника чи землекористувача або уповноважених ними осіб перевірки проводиться в присутності двох свідків. Жодні повідомлення про проведення перевірок дотримання вимог земельного законодавства 17.07.2008р. нам не надходили, тому було порушено право відповідача про направлення представників для присутності при проведенні перевірки 17.07.2008р. При проведенні перевірок земель, які за твердженням позивачів, самовільно використовує відповідач, не були присутні свідки. Оскільки, акти складені та підписані Сабадахом В.В.(начальником Кам"янець-Подільського між райвідділу з контролю за використанням та охороною земель) і Круликом О.Я. (спеціаліст відділу земельних ресурсів в Ярмолинецькому районі), які проводили дані перевіркі і є представниками власника земельної ділянки, а не свідками. Додатково акти перевірки дотримання вимог земельного законодавства підписала секретар Томашівської сільської ради Ноцька О.М., яка виходячи з актів обстеження земельних ділянок, взагалі не була присутня при проведенні перевірки. Відповідно, не будучи присутня при проведенні перевірки, вона безпідставно підписала акти дотримання вимог земельного законодавства від 17.07.2008р. Відповідно до п. 6.2, п.6.4, п.6.5 Порядку з метою усунення наслідків виявленого порушення державний інспектор видає особі, яка скоїла правопорушення, припис про їх усунення. У разі невиконання цією особою припису протягом вказаного в ньому строку, державний інспектор складає протокол про адміністративне правопорушення та повторно видає припис про припинення правопорушення чи усунення його наслідків зі встановленням строку його виконання. Лише при повторній відмові особи виконати припис та при вжитті до неї усіх можливих заходів адміністративного впливу, інспекційний орган Держкомзему інформує про це відповідний орган прокуратури, орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. Відповідні приписи та протоколи про адміністративні правопорушення інспекційним органом Держкомзему складені не були, що позбавило відповідача можливості реагувань та захисту своїх прав та законних інтересів. На підставі викладеного акти перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 17.07.2008р. складені з порушенням вимог чинного законодавства, і не можуть бути прийняті судом як докази по справі.  Позов позивачем пред'явлений до суду 30.12.2008р., а згідно довідки Томашівської сільської ради Ярмолинецького району від 04.02.2009 року за №16 станом на 01.01.2009 року на території   Томашівської   сільської   ради    відсутні    факти    самовільного    захоплення   або використання земель зі сторони ТОВ „СТІОМІ-Холдінг”. Всі орендовані землі обробляються ТОВ „СТІОМІ-Холдінг” на підставі договорів,   укладених відповідно до Земельного кодексу України. Розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок позивачем вручений, або надісланий по пошті не був.

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на стороні позивача (Томашівська сільська рада Ярмолинецького району) по суті позову повідомила, що на територій Томашівської сільської ради за межами с. Нове Село та Томашівка ТОВ „Стіомі Холдінг” 2007-2008 роках самовільно було зайнято сільськогосподарські землі державної форми власності, які передбачені для консервації площею 43 га, 45,65 га та 12,75 га, ці землі межують із розпайованими земельними ділянками, які їх власниками були передані в оренду товариству.  

Вказана позовна заява розглядається господарським судом Хмельницької області, оскільки відповідно до ст.16 Господарського процесуального кодексу України справи у спорах про витребування майна з чужого незаконного володіння чи про усунення перешкод у користуванні майном розглядається господарським судом за місцезнаходженням майна.

Розглядом матеріалів справи встановлено наступне.

17.07.2008р. в ході перевірки додержання вимог земельного законодавства начальником Кам'янець-Подільського міжрайвідділу з контролю за використанням та охороною земель Хмельницької облдерземінспекції зафіксовано факти самовільного зайняття та використання ТОВ „СТІОМІ ХОЛДІНГ” земельних ділянок сільськогосподарського призначення площею 43,0га, 45,65га і 12,75га на території Томашівської сільської ради Ярмолинецького району за межами населеного пункту, про що складено відповідні акти №б/н перевірки дотримання вимог земельного законодавства та акти обстеження земельних ділянок.

На підставі вказаних актів Управлінням з контролю за використанням та охороною земель у Хмельницькій області проведено розрахунки розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, яка становить 91626,24грн.

Прокурор у позові просить зобов'язати відповідача звільнити самовільно зайняті земельні ділянки та стягнути із нього причинену шкоду в сумі 91626,24грн.

До прийняття рішення по справі представником Управління з контролю за використанням та охороною земель у Хмельницькій області подано заяву в якій повідомлено про перейменування Управління з контролю за використанням та охороною земель у Хмельницькій області на Державну   інспекцію   з   контролю   за використанням і охороною земель у Хмельницькій  області. Ним долучено до заяви наказ Державної інспекції з контролю за використанням і охороною земель Державного комітету із земельних ресурсів №13 від 27 січня 2009року „Про перейменування територіальних органів держземінспекції”.

В п. 1,2 вказаного наказу зазначено:

1.Перейменувати Управління з контролю за використанням та охороною земель у областях, містах Києві та Севастополі відповідно у Державні інспекції з контролю за використанням і охороною земель в областях, містах Києві та Севастополі.

2.   Затвердити   Положення   про   Державні   інспекції   з   контролю   за використанням і охороною земель в областях, містах Києві та Севастополі.

22.11.2005року було проведено державну реєстрацію вказаних змін (Свідоцтво про державну реєстрацію від 02.02.2009року).

Відповідно до ст. 25 Господарського процесуального кодексу України в разі вибуття однієї з сторін у спірному  або  встановленому рішенням господарського суду правовідношенні внаслідок реорганізації підприємства чи організації господарський суд здійснює заміну цієї сторони її правонаступником, вказуючи про це в  рішенні або ухвалі. Усі дії, вчинені в процесі до вступу правонаступника, є обов'язковими для нього в такій же мірі, в якій вони були б обов'язковими для особи, яку він замінив.

Однак, із поданих позивачем матеріалів вбачається, що з позивачем не відбулося припинення юридичної особи шляхом злиття, приєднання, поділу, перетворення (реорганізації), як це передбачено ст. 104-108 Цивільного кодексу України та ст. 56 Господарського кодексу України.

Відповідно до наказу позивач змінив лиш назву з Управління з контролю за використанням та охороною земель на Державну інспекцію з контролю за використанням і охороною земель у Хмельницькій  області, а тому суд рахує, що в застосуванні процесуального правонаступництва необхідності немає.

  

Дослідивши матеріали справи та заслухавши доводи представників сторін, суд дійшов до  висновку, що вимоги не підлягають задоволенню з  наступних підстав.  

Статтею 125 Земельного Кодексу України передбачено, що  право на оренду земельної ділянки виникає після укладання договору оренди і його державної реєстрації. Приступати до використання земельної ділянки до встановлення її меж в натурі (на місцевості), одержання документа, що посвідчує право на неї, та його державної реєстрації - забороняється.

Згідно ст. 1 Закону України „Про державний контроль за використанням та охороною земель” самовільне зайняття земельних ділянок - будь - які дії особи, які свідчать про фактичне використання не наданої їй земельної ділянки чи намір використовувати земельну ділянку до встановлення її меж у натурі (на місцевості), до одержання документа, що посвідчує право на неї, та до його державної реєстрації.

Відповідно до ст. 212 Земельного Кодексу України самовільно зайняті земельні ділянки підлягають поверненню власникам землі або землекористувачам без відшкодування витрат, понесених за час незаконного користування ними. Приведення земельних ділянок у придатний для використання стан, включаючи знесення будинків, будівель і споруд, здійснюється за рахунок громадян або юридичних осіб, які самовільно зайняли земельні ділянки. Повернення самовільно зайнятих земельних ділянок провадиться за рішенням суду.

Таким чином, позивач зобов'язаний довести, самовільне зайняття відповідачем земельної ділянки.

Позивач як доказ самовільного зайняття посилається на  акти перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 17.07.2008року.

Відповідно до п.4.1 Порядку планування та проведення перевірок з питань здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, затвердженого наказом Державного комітету України по земельним ресурсам від 12.12.03р. №312, державні інспектори проводять перевірку стану дотримання земельного законодавства в присутності власників земельних ділянок чи землекористувачів або уповноважених ними осіб, а також осіб, які вчинили порушення земельного законодавства. У разі відсутності при перевірці власника чи землекористувача або уповноважених ними осіб перевірки проводиться в присутності двох свідків.

Позивачі в судовому засіданні повідомили, що повідомлення відповідачу про проведення перевірки не направлялись. Чим було порушено право відповідача на участь його  представників у  проведенні перевірки 17.07.2008р.

При проведенні перевірок земель, які за твердженням позивачів, самовільно використовує відповідач, не були присутні свідки. Оскільки, акти складені та підписані Сабадахом В.В.(начальником Кам'янець-Подільського між райвідділу з контролю за використанням та охороною земель) і Круликом О.Я. (спеціаліст відділу земельних ресурсів в Ярмолинецькому районі), які проводили дані перевірки і є представниками державних органів, а не свідками.

Ст.11 Цивільного кодексу України передбачено, що підставою виникнення цивільних прав і обов'язків, в т.ч. відшкодування кредиторові або іншій особі збитків (шкоди), є зобов'язання, які виникають з договорів та інших право чинів або внаслідок завдання шкоди.

Відповідно до ч.1 ст.1166 Цивільного кодексу України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою. Яка її завдала.

Для застосування такого заходу відповідальності, як стягнення шкоди, необхідно наявність всіх елементів складу цивільного правопорушення:

- протиправної поведінки (дії чи бездіяльності) особи;

- шкідливого результату такої поведінки (шкоди);

- причинного зв'язку між протиправною поведінкою та шкодою;

- вини особи, яка заподіяла шкоду.

Згідно п.3.1 Методичних рекомендацій щодо застосування Методики визначення розміру шкоди, заподіяної зайняттям земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару грунту) без спеціального дозволу, затв. наказом Державної інспекції з контролю за використанням і охороною земель від 12.09.2007р. №110. підставою для здійснення розрахунку розміру шкоди, заподіяної державі, територіальним громадам, юридичним чи фізичним особам внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок є матеріали справи про адміністративне провадження, які підтверджують факт вчинення правопорушення, а саме:

- акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства;

- протокол про адміністративне правопорушення;

- припис (з вимогою усунення порушення земельного законодавства);

- акт обстеження земельної ділянки.

Протоколи про адміністративні правопорушення та відповідні приписи інспекцією взагалі не складались.

Статтею 32 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі  яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких грунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.

Згідно ч.1 ст.11 Закону України  „Про державний контроль за використанням та охороною земель” державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель зобов'язані додержуватися Конституції України, законів України, актів Президента України та Кабінету Міністрів України, інших нормативно-правових актів.

Докази на які посилається позивач і прокурор не належними та допустимими доказами, що свідчать про протиправну поведінку і підтверджують, що саме ним було самовільно зайняту земельну ділянку.

Стосовно  оцінки додатково наданих позивачами під час розгляду справи актів від 20.06.2008року, 02.2009року, складених за участю сільського голови, начальника відділу держкомзему у Ярмолинецькому районі, секретаря сільської ради і землевпорядника та довідки сільського голови О. Міщука №20 від 12.02.2009року, суд виходить з наступного.

Відповідно до п.2 ст.34 ГПКУ обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Згідно ст.9 Закону України „Про державний контроль за використанням та охороною земель” та п.1.2 Порядку планування та проведення перевірок з питань здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, затв. наказом Держкомзему №312 від 12.12.2003р.,  правом на здійснення державного контролю за використанням та охороною земель шляхом проведення перевірок наділена лише Державна інспекція з контролю за використанням та охороною земель і її територіальні органи.

Акт перевірки від 20.06.2008р. та 16.02.2009р. складений не державними інспекторами, а особами, які не мають належних на те повноважень та без дотримання процедури проведення перевірок.

Поряд з цим, сам акт не містить беззаперечних доказів, які б підтверджували позовні вимоги до відповідача.

Довідка сільського голови №20 від 12.02.2009р., яка за змістом суперечить довідці №16 від 04.02.2009р. в якій вказано, що станом на 01.01.2009р. жодного самовільного захоплення або незаконного використання земель зі сторони ТОВ „СТІОМІ-Холдінг” на території Томашівської сільської ради не виявлено. Всі землі обробляються згідно укладених договорів.

Крім того, прокурор і позивачі просять зобов'язати відповідача звільнити земельну ділянку, не довівши що вказана земельна ділянка зайнята ним на час вирішення спору.

Згідно  ст.33 Господарського процесуального кодексу України  кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Приймаючи до уваги, що вимоги позивачів не підтверджені належними і допустимими доказами по справі, у позові необхідно відмовити.

Керуючись ст.ст. 44,49, 82-84 Господарського процесуального кодексу України, суд -

                                                          

вирішив:

В позові Прокурора Ярмолинецького району в інтересах держави в особі Ярмолинецької районної державної адміністрації смт. Ярмолинці та Державної   інспекції   з   контролю   за використанням і охороною земель у Хмельницькій  області до Товариства з обмеженою відповідальністю "СТІОМІ-Холдінг" м. Київ, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на стороні позивача - Томашівська сільська рада Ярмолинецького району про зобов'язання товариства з обмеженою відповідальністю „СТІОМІ –Холдінг” звільнити  самовільно  зайняті  земельні  ділянки  сільськогосподарського  призначення площею   43,0   га,   45,65   га   і   12,75   га   на   території   Томашівської   сільської   ради Ярмолинецького району за межами населеного пункту та стягнення із товариства з обмеженою відповідальністю „СТІОМІ –Холдінг” в дохід державного бюджету на користь Ярмолинецькоії районної державної адміністрації шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок  в сумі   91626,24 грн. відмовити.

                  

                              Суддя                                                                      В.О. Шпак

Віддруковано 7 примірників:

1 - до справи;

2,3 –позивачам,          

4 - відповідачу;

5 –т.о.

6,7.- прокуратурі.

                                                  

Секретер судового засідання  Кобріна О.В.

Дата ухвалення рішення12.03.2009
Оприлюднено01.04.2009

Судовий реєстр по справі —12/85

Ухвала від 11.10.2010

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Френдій Н.А.

Ухвала від 04.10.2010

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Френдій Н.А.

Ухвала від 25.08.2010

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Френдій Н.А.

Ухвала від 12.08.2010

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Френдій Н.А.

Судовий наказ від 12.02.2010

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Френдій Н.А.

Ухвала від 12.01.2010

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Френдій Н.А.

Ухвала від 25.03.2009

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Бутирський Андрій Анатолійович

Ухвала від 26.02.2009

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Бутирський Андрій Анатолійович

Судовий наказ від 09.08.2010

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Крейбух О. Г.

Ухвала від 30.06.2010

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Крейбух О. Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні